Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door ///Joost » 25 nov 2017, 23:14

Mooie update met mooie foto's. Echt een genot om te lezen weer.

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 04 dec 2017, 20:55

Afgelopen weekend weinig tijd gehad voor de M3, maar toch een paar dingetjes kunnen doen. Allereerst begonnen met het nameten van de drijfstangen. Omdat de drijfstang wat speling had op de drijfstang, wou ik zeker weten dat de boor diameter van de drijfstang nog helemaal rond was.
Daarvoor eerst de drijfstangen op moment gezet, natuurlijk met de oude drijfstang bouten.
Daarna de diameter en rondheid gecontroleerd.

Afbeelding

Alle 6 keurig op maat. Gelukkig!
Meteen even gecontroleerd of het gewicht klopt met de BMW spec van max 4 gram verschil. (niet dat ik iets verwachtte te vinden, maar het controleren waard)

Afbeelding[/url]

Daarna ze even goed schoon gemaakt in de ultrasoon bak, ze zijn nu klaar voor montage

Afbeelding

Volgende stap was het schoonmaken van de zuigers. Om alle carbon build up eraf te krijgen is echt een hels karwei, maar de moeite waard. De zuigerveren worden vervangen voor nieuwe.

Afbeelding

De kleppen allemaal afgemaakt.

Afbeelding

Ook nog even de oil jets schoongemaakt.

Afbeelding

Next step: kop laten vlakken en klepzittingen laten frezen. Daarna kan het blok weer in elkaar.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Riceaux » 04 dec 2017, 21:17

:clap: Geweldige update weer!

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Sander-E46 » 04 dec 2017, 21:18

Prachtig om te zien en nog leerzaam ook.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Tim N » 04 dec 2017, 21:44

Smullen weer

Gebruikersavatar
Trax
Berichten: 112
Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Trax » 04 dec 2017, 21:51

Oven reiniger van de action doet het prima bij koolaanslag.

Gebruikersavatar
MarcH
Berichten: 561
Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door MarcH » 04 dec 2017, 21:58

Prachtig als je dit allemaal kunt. Ik kom niet verder dan demonteren.

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 05 dec 2017, 18:46

Bedankt voor de reacties :)
Trax schreef: 04 dec 2017, 21:51 Oven reiniger van de action doet het prima bij koolaanslag.
Klopt, goede inderdaad. Meeste ging eraf met de ultrasoon reiniger. Er blijft echter wat residue achter, wat vrij hardnekkig is. Nachtje laten weken in de ontvetter is dan inderdaad de beste oplossing :)
MarcH schreef: 04 dec 2017, 21:58 Prachtig als je dit allemaal kunt. Ik kom niet verder dan demonteren.
Ach, monteren is in principe het zelfde maar dan omgekeerd ;)

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo

Bericht door Kasteel » 05 dec 2017, 21:10

Schitterend verslag :), succes! :)

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 17 dec 2017, 21:00

Weer wat progressie kunnen maken met de S54.

Op een paar kleine dingen na heb ik alle delen binnen, dus het werd tijd om te gaan assembleren.

Afbeelding

Allereest de krukas monteren. De krukas is geslepen, natuurlijk nieuwe hoofdlagers en nieuwe bouten.

Afbeelding

Toen de krukas erin zat was het tijd om de nieuwe zuigerveren te “gappen”. Kan je rustig een avondje mee zoet zijn, maar uiteindelijk alles precies volgens de BMW spec.

Afbeelding

Afbeelding

Tijd om de drijfstangen met de zuigers te verbinden, met nieuwe circlips. Volgens de instructie van BMW kan dit door ze erin te “wippen” met de schroeven draaier, maar mijn ervaring was dat het beter gaat met een tooltje wat ik hiervoor gedraaid had.

Afbeelding

Kon er geen actie foto van nemen, maar even voor het idee:

Afbeelding

Volgende stap is de zuiger veren monteren. Hierbij gebruik gemaakt van de zuiger tool die ik al eerder had gedraaid uit POM.

Afbeelding

Uiteindelijk tijd om de zuigers te monteren. Ik kon met de hand de zuigers erin duwen, tool werkte perfect. Dat geeft voldoening ;)

Afbeelding

Ik had nieuwe drijfstang bouten, dus na alle bouten 3x op moment te hebben gezet (om de bouten maximale tensile strength te geven) krijg je dan uiteindelijk iets wat weer een beetje op motor begint te lijken.

Afbeelding

Als afsluiter nog even de oliepomp gemonteerd:
Afbeelding


Dat was het weer voor vandaag.
Laatst gewijzigd door WoutL op 23 dec 2017, 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4987
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Fernando » 17 dec 2017, 21:09

Echt heel gaaf om te zien ook qua tools die je zelf maakt!

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Riceaux » 17 dec 2017, 21:31

En weer een mooie update! :thumbup:

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Crookie » 17 dec 2017, 21:47

Gaaf! Zit er een extra aanzuigmond bij het carter van de s54?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Niels » 17 dec 2017, 23:12

Heel gaaf allemaal weer!

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door TLRS » 17 dec 2017, 23:16

Leuk topic en mooi schoon werk. Heb je toevallig gekeken hoeveel gram vervuiling er op de zuigers en drijfstangen zat? Denk je dat BMW de boel gebalanceerd heeft met schoon materiaal, of met een te verwachten hoeveelheid aanslag?

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Sander-E46 » 17 dec 2017, 23:29

Gaaf om te zien weer.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door M3tje » 18 dec 2017, 07:24

Mooi dat je dit allemaal zelf kan( en snapt)dit is wel een tijdrovende hobby,ik vraag me ook af of dit bij een commerciele rebuild ook zo nauwkeurig gebeurt.
Ik ga je verrichtingen ook volgen👍

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door ///Joost » 18 dec 2017, 09:35

Echt gaaf weer. Ik kan zo genieten van dit soort topics!

Gebruikersavatar
hans33sw
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door hans33sw » 18 dec 2017, 09:42

Gaat lekker! Eigen tools maken geeft altijd mega veel voldoening! Keep em coming :thumbup:

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 18 dec 2017, 20:46

Bedankt allemaal voor de reactie, leuk om te zien dat het gewaardeerd wordt.

Crookie schreef: 17 dec 2017, 21:47 Gaaf! Zit er een extra aanzuigmond bij het carter van de s54?
Klopt :)

TLRS schreef: 17 dec 2017, 23:16 Leuk topic en mooi schoon werk. Heb je toevallig gekeken hoeveel gram vervuiling er op de zuigers en drijfstangen zat? Denk je dat BMW de boel gebalanceerd heeft met schoon materiaal, of met een te verwachten hoeveelheid aanslag?
De drijfstangen zijn schoon gewogen/ gebalanceerd bij BMW. Er zit nauwelijks aanslag op drijfstangen overigens. Btw, het “balanceren” van de drijfstangen moet je eigenlijk per kant doen (big-end / small-end), maar dat heb ik niet gedocumenteerd hier. Sloeg ook nergens op, maar leuk/interessant om te checken.
M3tje schreef: 18 dec 2017, 07:24 Mooi dat je dit allemaal zelf kan( en snapt)dit is wel een tijdrovende hobby,ik vraag me ook af of dit bij een commerciele rebuild ook zo nauwkeurig gebeurt.
Ik ga je verrichtingen ook volgen👍
Het is bijzonder tijdrovend inderdaad, maar ik vind het erg leuk om te doen. Anders gezegd, als ik het in minder uitgebreid zou moeten doen zou ik er ook niet van kunnen genieten.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26691
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Martijn_bmw » 18 dec 2017, 20:54

Heel gaaf om de rebuild zo te zien!

TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door TLRS » 18 dec 2017, 21:34

TEG schreef: 18 dec 2017, 20:46De drijfstangen zijn schoon gewogen/ gebalanceerd bij BMW. Er zit nauwelijks aanslag op drijfstangen overigens. Btw, het “balanceren” van de drijfstangen moet je eigenlijk per kant doen (big-end / small-end), maar dat heb ik niet gedocumenteerd hier. Sloeg ook nergens op, maar leuk/interessant om te checken.
Als in, was niet nodig?

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 18 dec 2017, 21:41

TLRS schreef: 18 dec 2017, 21:34
TEG schreef: 18 dec 2017, 20:46De drijfstangen zijn schoon gewogen/ gebalanceerd bij BMW. Er zit nauwelijks aanslag op drijfstangen overigens. Btw, het “balanceren” van de drijfstangen moet je eigenlijk per kant doen (big-end / small-end), maar dat heb ik niet gedocumenteerd hier. Sloeg ook nergens op, maar leuk/interessant om te checken.
Als in, was niet nodig?
Precies, waren de originele drijfstangen die eruit kwamen.
Interessanter is om te kijken of ze nog mooi rond zijn (big end), of het glijlager niet versleten is en of ze nog recht zijn.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9348
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Bert ///M3 » 23 dec 2017, 11:12

Ik had nieuwe drijfstang bouten, dus na alle bouten 3x op moment te hebben gezet (om de bouten te slacken) krijg je dan uiteindelijk iets wat weer een beetje op motor begint te lijken.
Vraagje maar waarom doe je dit?

Normaal is de procedure vrij specifiek voor die bouten, 1x moment om te zorgen dat ze 'aan' liggen en dan in 1 keer naar de voorgeschreven hoek.

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 23 dec 2017, 20:50

Bert ///M3 schreef: 23 dec 2017, 11:12
Ik had nieuwe drijfstang bouten, dus na alle bouten 3x op moment te hebben gezet (om de bouten te slacken) krijg je dan uiteindelijk iets wat weer een beetje op motor begint te lijken.
Vraagje maar waarom doe je dit?

Normaal is de procedure vrij specifiek voor die bouten, 1x moment om te zorgen dat ze 'aan' liggen en dan in 1 keer naar de voorgeschreven hoek.
Allereerst, Ik wou denk ik zeggen: "om de bouten te versterken" (typo). Maar goed:

Het ligt aan welke type bouten conrods/bouten gebruikt zijn. Deze S54 heeft de M10 bouten. Deze bouten vervang je elke keer, en bereiken hun maximale tensile strength na 3x op moment/ hoek gezet te zijn. Als je nieuwe drijfstangen koopt zitten er bouten bij, deze moet je dan ook 2x op moment zetten aangezien ze al 1x op moment zijn gezet bij de productie. (laatste stap in de machining van de conrods wordt gedaan met de bouten op moment)

De S54 (ik geloof van voor eind 2002?) met de M11 bouten hebben een andere procedure, deze bouten gebruik je opnieuw. Je zet dan ook maar 1x op moment.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten