Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo
Mooie update met mooie foto's. Echt een genot om te lezen weer.
- WoutL
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
- Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28
Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo
Afgelopen weekend weinig tijd gehad voor de M3, maar toch een paar dingetjes kunnen doen. Allereerst begonnen met het nameten van de drijfstangen. Omdat de drijfstang wat speling had op de drijfstang, wou ik zeker weten dat de boor diameter van de drijfstang nog helemaal rond was.
Daarvoor eerst de drijfstangen op moment gezet, natuurlijk met de oude drijfstang bouten.
Daarna de diameter en rondheid gecontroleerd.
Alle 6 keurig op maat. Gelukkig!
Meteen even gecontroleerd of het gewicht klopt met de BMW spec van max 4 gram verschil. (niet dat ik iets verwachtte te vinden, maar het controleren waard)
[/url]
Daarna ze even goed schoon gemaakt in de ultrasoon bak, ze zijn nu klaar voor montage
Volgende stap was het schoonmaken van de zuigers. Om alle carbon build up eraf te krijgen is echt een hels karwei, maar de moeite waard. De zuigerveren worden vervangen voor nieuwe.
De kleppen allemaal afgemaakt.
Ook nog even de oil jets schoongemaakt.
Next step: kop laten vlakken en klepzittingen laten frezen. Daarna kan het blok weer in elkaar.
Daarvoor eerst de drijfstangen op moment gezet, natuurlijk met de oude drijfstang bouten.
Daarna de diameter en rondheid gecontroleerd.
Alle 6 keurig op maat. Gelukkig!
Meteen even gecontroleerd of het gewicht klopt met de BMW spec van max 4 gram verschil. (niet dat ik iets verwachtte te vinden, maar het controleren waard)
[/url]
Daarna ze even goed schoon gemaakt in de ultrasoon bak, ze zijn nu klaar voor montage
Volgende stap was het schoonmaken van de zuigers. Om alle carbon build up eraf te krijgen is echt een hels karwei, maar de moeite waard. De zuigerveren worden vervangen voor nieuwe.
De kleppen allemaal afgemaakt.
Ook nog even de oil jets schoongemaakt.
Next step: kop laten vlakken en klepzittingen laten frezen. Daarna kan het blok weer in elkaar.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo
Geweldige update weer!
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo
Prachtig om te zien en nog leerzaam ook.
- Tim N
- Berichten: 7747
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo
Smullen weer
- Trax
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57
Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo
Oven reiniger van de action doet het prima bij koolaanslag.
- MarcH
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
- Locatie: Hoeksche Waard
Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo
Prachtig als je dit allemaal kunt. Ik kom niet verder dan demonteren.
- WoutL
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
- Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28
Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo
Bedankt voor de reacties
Klopt, goede inderdaad. Meeste ging eraf met de ultrasoon reiniger. Er blijft echter wat residue achter, wat vrij hardnekkig is. Nachtje laten weken in de ontvetter is dan inderdaad de beste oplossing
Ach, monteren is in principe het zelfde maar dan omgekeerd
- Kasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Wout's E34 M5, E46 M3 en E28 Turbo
Schitterend verslag , succes!
- WoutL
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
- Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Weer wat progressie kunnen maken met de S54.
Op een paar kleine dingen na heb ik alle delen binnen, dus het werd tijd om te gaan assembleren.
Allereest de krukas monteren. De krukas is geslepen, natuurlijk nieuwe hoofdlagers en nieuwe bouten.
Toen de krukas erin zat was het tijd om de nieuwe zuigerveren te “gappen”. Kan je rustig een avondje mee zoet zijn, maar uiteindelijk alles precies volgens de BMW spec.
Tijd om de drijfstangen met de zuigers te verbinden, met nieuwe circlips. Volgens de instructie van BMW kan dit door ze erin te “wippen” met de schroeven draaier, maar mijn ervaring was dat het beter gaat met een tooltje wat ik hiervoor gedraaid had.
Kon er geen actie foto van nemen, maar even voor het idee:
Volgende stap is de zuiger veren monteren. Hierbij gebruik gemaakt van de zuiger tool die ik al eerder had gedraaid uit POM.
Uiteindelijk tijd om de zuigers te monteren. Ik kon met de hand de zuigers erin duwen, tool werkte perfect. Dat geeft voldoening
Ik had nieuwe drijfstang bouten, dus na alle bouten 3x op moment te hebben gezet (om de bouten maximale tensile strength te geven) krijg je dan uiteindelijk iets wat weer een beetje op motor begint te lijken.
Als afsluiter nog even de oliepomp gemonteerd:
Dat was het weer voor vandaag.
Op een paar kleine dingen na heb ik alle delen binnen, dus het werd tijd om te gaan assembleren.
Allereest de krukas monteren. De krukas is geslepen, natuurlijk nieuwe hoofdlagers en nieuwe bouten.
Toen de krukas erin zat was het tijd om de nieuwe zuigerveren te “gappen”. Kan je rustig een avondje mee zoet zijn, maar uiteindelijk alles precies volgens de BMW spec.
Tijd om de drijfstangen met de zuigers te verbinden, met nieuwe circlips. Volgens de instructie van BMW kan dit door ze erin te “wippen” met de schroeven draaier, maar mijn ervaring was dat het beter gaat met een tooltje wat ik hiervoor gedraaid had.
Kon er geen actie foto van nemen, maar even voor het idee:
Volgende stap is de zuiger veren monteren. Hierbij gebruik gemaakt van de zuiger tool die ik al eerder had gedraaid uit POM.
Uiteindelijk tijd om de zuigers te monteren. Ik kon met de hand de zuigers erin duwen, tool werkte perfect. Dat geeft voldoening
Ik had nieuwe drijfstang bouten, dus na alle bouten 3x op moment te hebben gezet (om de bouten maximale tensile strength te geven) krijg je dan uiteindelijk iets wat weer een beetje op motor begint te lijken.
Als afsluiter nog even de oliepomp gemonteerd:
Dat was het weer voor vandaag.
Laatst gewijzigd door WoutL op 23 dec 2017, 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.
- Fernando
- Berichten: 4987
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Echt heel gaaf om te zien ook qua tools die je zelf maakt!
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
En weer een mooie update!
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Gaaf! Zit er een extra aanzuigmond bij het carter van de s54?
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Heel gaaf allemaal weer!
-
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Leuk topic en mooi schoon werk. Heb je toevallig gekeken hoeveel gram vervuiling er op de zuigers en drijfstangen zat? Denk je dat BMW de boel gebalanceerd heeft met schoon materiaal, of met een te verwachten hoeveelheid aanslag?
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Gaaf om te zien weer.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Mooi dat je dit allemaal zelf kan( en snapt)dit is wel een tijdrovende hobby,ik vraag me ook af of dit bij een commerciele rebuild ook zo nauwkeurig gebeurt.
Ik ga je verrichtingen ook volgen
Ik ga je verrichtingen ook volgen
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Echt gaaf weer. Ik kan zo genieten van dit soort topics!
- hans33sw
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
- Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Gaat lekker! Eigen tools maken geeft altijd mega veel voldoening! Keep em coming
- WoutL
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
- Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Bedankt allemaal voor de reactie, leuk om te zien dat het gewaardeerd wordt.
Klopt
De drijfstangen zijn schoon gewogen/ gebalanceerd bij BMW. Er zit nauwelijks aanslag op drijfstangen overigens. Btw, het “balanceren” van de drijfstangen moet je eigenlijk per kant doen (big-end / small-end), maar dat heb ik niet gedocumenteerd hier. Sloeg ook nergens op, maar leuk/interessant om te checken.
Het is bijzonder tijdrovend inderdaad, maar ik vind het erg leuk om te doen. Anders gezegd, als ik het in minder uitgebreid zou moeten doen zou ik er ook niet van kunnen genieten.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26691
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Heel gaaf om de rebuild zo te zien!
-
- Berichten: 2915
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Als in, was niet nodig?TEG schreef: ↑18 dec 2017, 20:46De drijfstangen zijn schoon gewogen/ gebalanceerd bij BMW. Er zit nauwelijks aanslag op drijfstangen overigens. Btw, het “balanceren” van de drijfstangen moet je eigenlijk per kant doen (big-end / small-end), maar dat heb ik niet gedocumenteerd hier. Sloeg ook nergens op, maar leuk/interessant om te checken.
- WoutL
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
- Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Precies, waren de originele drijfstangen die eruit kwamen.TLRS schreef: ↑18 dec 2017, 21:34Als in, was niet nodig?TEG schreef: ↑18 dec 2017, 20:46De drijfstangen zijn schoon gewogen/ gebalanceerd bij BMW. Er zit nauwelijks aanslag op drijfstangen overigens. Btw, het “balanceren” van de drijfstangen moet je eigenlijk per kant doen (big-end / small-end), maar dat heb ik niet gedocumenteerd hier. Sloeg ook nergens op, maar leuk/interessant om te checken.
Interessanter is om te kijken of ze nog mooi rond zijn (big end), of het glijlager niet versleten is en of ze nog recht zijn.
- Bert ///M3
- Berichten: 9348
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Vraagje maar waarom doe je dit?Ik had nieuwe drijfstang bouten, dus na alle bouten 3x op moment te hebben gezet (om de bouten te slacken) krijg je dan uiteindelijk iets wat weer een beetje op motor begint te lijken.
Normaal is de procedure vrij specifiek voor die bouten, 1x moment om te zorgen dat ze 'aan' liggen en dan in 1 keer naar de voorgeschreven hoek.
- WoutL
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
- Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28
Re: E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo
Allereerst, Ik wou denk ik zeggen: "om de bouten te versterken" (typo). Maar goed:Bert ///M3 schreef: ↑23 dec 2017, 11:12Vraagje maar waarom doe je dit?Ik had nieuwe drijfstang bouten, dus na alle bouten 3x op moment te hebben gezet (om de bouten te slacken) krijg je dan uiteindelijk iets wat weer een beetje op motor begint te lijken.
Normaal is de procedure vrij specifiek voor die bouten, 1x moment om te zorgen dat ze 'aan' liggen en dan in 1 keer naar de voorgeschreven hoek.
Het ligt aan welke type bouten conrods/bouten gebruikt zijn. Deze S54 heeft de M10 bouten. Deze bouten vervang je elke keer, en bereiken hun maximale tensile strength na 3x op moment/ hoek gezet te zijn. Als je nieuwe drijfstangen koopt zitten er bouten bij, deze moet je dan ook 2x op moment zetten aangezien ze al 1x op moment zijn gezet bij de productie. (laatste stap in de machining van de conrods wordt gedaan met de bouten op moment)
De S54 (ik geloof van voor eind 2002?) met de M11 bouten hebben een andere procedure, deze bouten gebruik je opnieuw. Je zet dan ook maar 1x op moment.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten