Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Bokkepoot » 10 jan 2018, 20:38

De slangenklem is waarschijnlijk alleen om de tool vast te houden.
Aangezien hij het blok gebruikt als aanslag voor zijn tool.

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 17 jan 2018, 18:41

Na een paar daagjes wintersport, eindelijk tijd de motor af te ronden.

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien de motor nog op een bok stond, samen met een vriend van de mogelijkheid gebruik gemaakt om het motorblok te scannen. Dit is eigenlijk iets wat gaan gebruiken op voor de E28 Turbo, maar kon het niet laten om ook de S54 in CAD te zetten.

Afbeelding

Resultaat van de eerste poging, (onbewerkte data).

Afbeelding

Resolutie is wat laag, zeker rond glimmende objecten, maar na een aantal aanpassingen wordt het resultaat steeds beter. Er is ook nog aardig wat te halen met het “nabewerken” van de data, op bovenstaande foto nog niet gedaan. Het is in ieder geval perfect om de “package data” te verzamelen, om zo spruitstukken/motorsteunen/etc te ontwerpen in CAD, in plaats van te passen en meten in de auto. Maar goed, dat is een ander onderwerp, volgt binnenkort in het E28 topic.


Nu ik er bij kon was het een moment het stuurhuis te checken. Speling zat tegen het maximale aan, dus besloten alle delen van de stuurinrichting maar te vervangen.

Afbeelding

Natuurlijk ook de flexibele koppeling mee genomen, kost relatief weinig en maakt vaak een hoop uit.

Afbeelding

Wat nog rest aan de motor is het service van de injectoren, dit staat volgend weekend op de planning zodra de testbank beschikbaar is. Dit weekend eerst maar de motor erin hangen.
Laatst gewijzigd door WoutL op 17 jan 2018, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Sander-E46 » 17 jan 2018, 20:07

Gaaf, en dan houden of verkopen? Bouwen lijkt me erg verslavend namelijk.

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Crookie » 17 jan 2018, 20:11

Wouter, hoe bepaal je de speling van een stuurhuis?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Martijn_bmw » 17 jan 2018, 20:18

Echt waanzinnig, deze mag met recht het predicaat als nieuw dragen :)

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 17 jan 2018, 20:34

Sander-E46 schreef: 17 jan 2018, 20:07 Gaaf, en dan houden of verkopen? Bouwen lijkt me erg verslavend namelijk.
Haha, bekend probleem? Bouwen is inderdaad verslavend, maar ik heb de E28 Turbo. Ik wil er absoluut mee gaan rijden, gewoon dagelijks, vakanties en fun tripjes. Open den duur gaat of de E34 m5 óf de m3 weg. Kan ik daarvoor weer een nieuw project kopen ;). Er staan er nog een paar op mijn short-list…
Crookie schreef: 17 jan 2018, 20:11 Wouter, hoe bepaal je de speling van een stuurhuis?
Goede vraag, ik heb geen spec van BMW kunnen vinden. Wel een opsomming wanneer je hem zou moeten vervangen, maar dat spreekt redelijk voor zich. De meeste speling zat bij mij in het flexibele gedeelte. Echter, als het stuurhuis redelijk in het midden stond kon je soms een heel klein beetje speling voelen, aan het stuur zou dat wat merkbaarder zijn. Had ik ongetwijfeld prima nog een tijd mee doorkunnen rijden, maar het mooie was er af. Redelijk subjectief dus in dit geval ;).
Als iemand een echte specificatie hiervoor heeft, hoor ik het graag overigens.
Martijn_bmw schreef: 17 jan 2018, 20:18 Echt waanzinnig, deze mag met recht het predicaat als nieuw dragen :)
Dank je! De delen die ik in me handen gehad zijn aardig netjes inmiddels, maar er is nog een hoop te doen hoor… ;)

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Crookie » 17 jan 2018, 20:59

Oké! Vroeg mij al af hoe het uberhaupt te meten valt. Ik heb daarom ook de spoorstangen compleet vervangen en binnenkort de stuurkoppeling. Krijg er een vertraagd gevoel bij het sturen.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1500
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Baboulah » 22 jan 2018, 11:28

TEG schreef: 17 jan 2018, 18:41 Nu ik er bij kon was het een moment het stuurhuis te checken. Speling zat tegen het maximale aan, dus besloten alle delen van de stuurinrichting maar te vervangen.

Afbeelding
Heb je gewoon een "standaard" E46 M3 stuurinrichting? of ben je gelijk voor die van een CSL gegaan zodat ie no beter stuurt?

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 23 jan 2018, 10:26

Baboulah schreef: 22 jan 2018, 11:28
Heb je gewoon een "standaard" E46 M3 stuurinrichting? of ben je gelijk voor die van een CSL gegaan zodat ie no beter stuurt?
Stuurhuis is gewoon een standaard E46 M3 stuurhuis. Wel over een CSL stuurhuis nagedacht, maar naast dat het een stuk duurder zou uitvallen, lijkt me een standaard stuurhuis ook perfect voor het all-round gebruik wat ik straks wil doen met de M3.

In de UK zie ik dat ze vaak gebruik maken van een non-m stuurhuis (latere 330’s?) en in de US het meeste snelle huis, Z4M Coupe. Maar eerst maar ondervinden dat ik het originele huis te traag vind ;)

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1500
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Baboulah » 23 jan 2018, 16:03

Tja zal idd wel een flink verschil in prijs in zitten. Maar van wat ik mij herinner van mijn oude CS (die dus een CSL stuurhuis had) was dat wel een stukje sneller dan een normale M3. Kan ook "ilusie" zijn gezien die auto al meer dan 3 jaar weg is...

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 04 mar 2018, 17:34

We zijn een paar weken verder en er is aardig wat gebeurd in tussentijd. De auto rijdt, en hoe.. Maar beginnen waar we de vorige keer waren gebleven.

De auto kwam met een hagelnieuwe koppeling en vliegwiel (was net vervangen voor dat de auto stuk ging bij de vorige eigenaar), dus daar hoefde gelukkig niks aan te gebeuren. Bak en motor konden nu worden samen gevoegd.

Mooi moment om alle koelslangen en vacuum leidingen te vernieuwen. Opzich niet perse nodig, maar nu wel het moment. Zeker een aantal zitten op een plek die lastig is te bereiken op een later moment.

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog een vertraagde bestelling met de nieuwe snaren en spanrollen, deze konden er nu ook op.

Afbeelding

Meteen even de stuurpomp schoongemaakt, stak zo af tegen de brandschone motordelen en mocht er ergens een lekje ontstaan is deze gemakkelijk te traceren.

Afbeelding

Tussendoor heeft het project even stil gelegen, er kwamen wat urgentere projecten tussendoor. Uiteindelijk een afspraak gemaakt bij de RDW voor het invoeren en voor ik wou daar perse rijdend heen (met een-dags-kenteken). Mooie deadline dus.
Het inbouwen van de motor is uiteindelijk zo gedaan, heerlijk om langzaam de m3 weer compleet te zien worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even een nieuw setje bougies erin.

Afbeelding

Uiteindelijk was het moment daar, tijd om olie druk te starten. Bobines los zodat de motor niet aanspringt en zekering eruit van de brandstof pomp zodat er geen brandstof wordt geïnjecteerd. Vervolgens net zolang doorstarten totdat de olie goed is rond gepompt en er olie druk is. De bobines weer aangesloten, zekering erin van de brandstofpomp en alle foutcodes even resetten om met een schone lei te beginnen. Moment van de waarheid.

Motor springt mooi in 1x aan en loopt direct keurig. Geweldig moment! Met een heerlijk gevoel naar huis!
Onder de motorkap is het ook iets netter geworden, van:

Afbeelding

Afbeelding

Naar:

Afbeelding

Nu de S54 mooi loopt is het einde in zicht. Het SMG reservoir (welke vast zit aan de airbox) was los geweest, dus begonnen met dit systeem te ontluchten. Deze gaat via de “SMG bleed functie” via INPA. De procedure gaat veder automatisch, je hoeft enkel de dop van het reservoir te laten en te wachten de procedure is afgehandeld.

Afbeelding

Vervolgens de SMG opnieuw gecralibeerd via INPA. Je hoeft hier wederom nauwelijks iets te doen, terwijl de auto door alle versnellingen gaat. Op een bepaald moment vraagt INPA je de auto te starten en de rem in te drukken. De auto laat dan de koppeling opkomen om zo het “slip” punt te verzamelen. Job done.

Ik zag in de facturen dat in 2017 de remschijven en blokken waren vervangen bij de dealer. Remslangen zaten waarschijnlijk niet meer in het budget, want deze waren zeer aan vervanging toe!
Maar de grootste verbazing kwam bij het vervangen van de remvloeistof. Pikzwart. Vraag me af wanneer deze voor het laatst is vervangen.

Afbeelding

Onbegrijpelijk dat dit niet is meegenomen bij het vervangen van de schijven en blokken, of uberhaupt een service beurt. Natuurlijk de ABS pomp aangestuurd bij het vangen van de vloeistof, zodat deze meteen ook voorzien is van nieuwe vloeistof.

Goed, eindelijk tijd voor de eerste meters in mijn M3. De eerste paar meters lijkt alles goed. Blok loopt prachtig, koppeling grijp mooi soepel aan. Bak schakelt keurig op en neer. Plots begint de auto te bokken en gaat het SMG dash lampje branden. Auto meteen stil gezet en uitlezen.
Foutcode: “40 (0x28) PLCD-sensor for position of clutch evaluation”

Code gerest, niks aan de hand. Terug naar de werkplaats. Vlak voor het inrijden van de werkplaats: zelfde probleem. Normaliter duid dit op een kapotte slave cyilinder (of iig de PLCD sensor welke geïntrigeerd is) maar ik weet dat de auto geen SMG problemen had en daarbij ook geen foutcodes.
Toch maar de auto weer omhoog en de connecties nalopen. Uit eindelijk blijkt dat de connector van de slave cylinder wat “speling” heeft en dat zorgt voor een storing. Easy fix.

tDit keer werkt alles perfect! SMG schakelt perfect, koppeling komt soepel op en de S54 loopt super. Dit beloofd veel goeds, maar voor het echte testen is het wachten tot het eendags kenteken geldig is, en ik de rit naar de RDW meteen als test rit kan gebruiken.

Auto klaar voor naar de RDW:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door WoutL op 04 mar 2018, 21:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Bert ///M3 » 04 mar 2018, 18:15

Aangezien je toch de meeste computerspullen etc in huis hebt zou je eigenlijk even de SMG software naar CSL moeten flashen en de DME de SMG parameters geven :)

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Peric » 04 mar 2018, 18:31

Wat blijft het toch een prachtige verschijning, zo'n E46 M3.
Even terugkomen op je shortlist van een paar posts terug. Wat staat daar allemaal zoal op? :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Niels » 04 mar 2018, 20:37

Lekker Wout :thumbup: Mooi opgebouwd, lekker rijden :df:

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Crookie » 04 mar 2018, 20:43

Dat lijkt haast motorolie wat uit de remklauwen komt..!

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door WoutL » 04 mar 2018, 21:17

Bert ///M3 schreef: 04 mar 2018, 18:15 Aangezien je toch de meeste computerspullen etc in huis hebt zou je eigenlijk even de SMG software naar CSL moeten flashen en de DME de SMG parameters geven :)
Dat staat zeker op de planning. Ik lees veel positiefs over de SMG software. Ik wil nu eerst even met de orginele software rijden, zodat ik straks echt het verschil kan merken. Moet ook nog even uitzoeken hoe het precies moet, leuk klusje.

Peric schreef: 04 mar 2018, 18:31 Wat blijft het toch een prachtige verschijning, zo'n E46 M3.
Even terugkomen op je shortlist van een paar posts terug. Wat staat daar allemaal zoal op? :)
Goede vraag, verandert ook nog wel eens. In principe komen alle M’s in aanmerking (als BMW fan). Het is ook een beetje waar je tegenaan loopt, zo’n project als de E46 m3 vind ik erg leuk om doen en zou ik graag nog eens doen (een M met een kapotte motor kopen dus). Zeker bv een M5/M6 met een de S85 V10. Of een E92 M3… Maar voorlopig laat de e46 m3 weinig te wensen over!
Niels schreef: 04 mar 2018, 20:37 Lekker Wout :thumbup: Mooi opgebouwd, lekker rijden :df:
Dank je Niels! Zeker, ik ga de m3 gebruiken als daily driver, zoveel mogelijk van genieten!

Crookie schreef: 04 mar 2018, 20:43 Dat lijkt haast motorolie wat uit de remklauwen komt..!
Haha, inderdaad. Was echt massief zwart. Geeft wel meer voldoening om het dan goed door te spoelen met verse olie ;)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Martijn_bmw » 04 mar 2018, 21:22

heel leuke post weer! en wat een gave M3, echt tijdloos mooi zon E46

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Sander-E46 » 04 mar 2018, 21:43

Fantastisch dat hij gelijk mooi loopt. En zoals hierboven al gemeld: Dik, Tijdloos, Mooi!


Achterlichten zou ik nog Led maken of polijsten

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door ///Joost » 05 mar 2018, 09:20

Prachtige machine, en mooie foto's Wout!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door e30touring1990 » 05 mar 2018, 09:52

mooi man! goed gevoel dat het gelijk ook allemaal werkt en de motor mooi aanslaat. kan het moment nog goed herinneren dat ik mijn s54 voor het eerst hoorde draaien na opbouw :D. lekker van genieten en hopelijk zometeen wat meer lenteweer om lekker te rijden, goede timing wat dat betreft!

Gebruikersavatar
Teunvandenburg
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2017, 09:32
Auto: E30 Turbo
Locatie: Baarn

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Teunvandenburg » 05 mar 2018, 13:12

Gaaf Wout, ben benieuwd in het echt. En zeker naar hoe de SMG aanvoelt. Aangezien de reputatie van de SMG niet al te best is.

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
Locatie: Limmen

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Ronnie » 05 mar 2018, 13:25

SMG is top, heb zelf een e46 m3 met SMG gehad en ben sindsdien fan. Je moet alleen niet verwachten dat je een huis tuin en keuken automaat krijgt want dat is het niet. Zeker op het circuit is het geweldig.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Niels » 05 mar 2018, 16:29

Ik vind SMG ook gaaf hoor, je moet gewoon respecteren dat de techniek alweer stappen vooruit heeft gemaakt. Heb ooit eens overwogen om naar SMG om te bouwen zelfs :D

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Riceaux » 05 mar 2018, 16:32

Gaaf Wout! :df: Waarom naar het RDW? Ik zie al een gele plaat?

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Wout's E46 M3 (S54 Rebuild), E34 M5 en E28 Turbo

Bericht door Jussi » 05 mar 2018, 16:34

Heel mooie werken, weeral. Leuk om te zien dat deze echt onder handen wordt genomen en niet snel snel wordt opgelapt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, Peter-Paul, Rogerb, Wors, yorick en 153 gasten