Z4 erbij naast de Cayenne S, 118i, MX-5 en C2
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: En alweer een X5 --> update 20-12: 1 jr en 35.000 km onderweg
Ik ben niet zo tevreden over de E70 met M-pakket
In 21 maanden 35.000 km in een stugge auto gereden.
4 nieuwe achterbanden, 2 voorbanden, 2 draagarmen voor, roetfilter, 2 uitgelijnd, 1 luchtbalg, koplamp, 1 angel eye.
Deze auto heeft de hoogste onderhoudskosten per km ooit van de auto's sinds de jaren 60 welke ik in mijn bezit heb gehad.
Ik doe meestal een auto na 7 jaren weg, behalve die Volvo, man, man wat een hondenhok.
Als ik het dashboard van die Volvo nog voor ogen heb dan krijg nog steeds het gevoel dat dat dashboard door Ikea is gemaakt.
Sinds 1964 de volgende auto's gehad.
1 Fiat, 5 Peugeots, 2 Alfa's, 1 Nissan kapotte versnellingsbak, 1 Peugeot, 1 Audi kapotte koppeling, 1 Tesla, 1 Volvo, 1 BMW.
De betrouwbaarste auto's waren de jaren 60 70 Peugeots, 403, 404, 504.
Al die Peugeot stationwagens die ik heb gehad, waren van mijn vader geweest & hadden een zwaar leven met minimaal 200.000 km gehad.
Ik reed er minimaal nog eens 150.000 km mee met 600 kg vracht.
Dan deed ik ze weg v.w. de roest.
Ik ben aan het overwegen om weer een Tesla te kopen, maar nu een gebruikte met AP.
De komende maanden worden er veel nieuwe uit geleverd, dus komt de eerste grote golf tweedehands Tesla's op de markt.
Wat mij nog tegen houd is door de vele nieuwe Tesla's & de nieuwe 3 serie, moet wel een chaos worden bij de superchargers.
Want niet iedereen heeft een lolo,.
Maar de nieuwe Tesla's moeten wel betalen bij de superchargers.
Ook kunnen de nieuwe Tesla's gebruik maken van fastnet om snel te laden.
Misschien valt het mee.
Ik heb nog wat tijd om er over na te denken.
In 21 maanden 35.000 km in een stugge auto gereden.
4 nieuwe achterbanden, 2 voorbanden, 2 draagarmen voor, roetfilter, 2 uitgelijnd, 1 luchtbalg, koplamp, 1 angel eye.
Deze auto heeft de hoogste onderhoudskosten per km ooit van de auto's sinds de jaren 60 welke ik in mijn bezit heb gehad.
Ik doe meestal een auto na 7 jaren weg, behalve die Volvo, man, man wat een hondenhok.
Als ik het dashboard van die Volvo nog voor ogen heb dan krijg nog steeds het gevoel dat dat dashboard door Ikea is gemaakt.
Sinds 1964 de volgende auto's gehad.
1 Fiat, 5 Peugeots, 2 Alfa's, 1 Nissan kapotte versnellingsbak, 1 Peugeot, 1 Audi kapotte koppeling, 1 Tesla, 1 Volvo, 1 BMW.
De betrouwbaarste auto's waren de jaren 60 70 Peugeots, 403, 404, 504.
Al die Peugeot stationwagens die ik heb gehad, waren van mijn vader geweest & hadden een zwaar leven met minimaal 200.000 km gehad.
Ik reed er minimaal nog eens 150.000 km mee met 600 kg vracht.
Dan deed ik ze weg v.w. de roest.
Ik ben aan het overwegen om weer een Tesla te kopen, maar nu een gebruikte met AP.
De komende maanden worden er veel nieuwe uit geleverd, dus komt de eerste grote golf tweedehands Tesla's op de markt.
Wat mij nog tegen houd is door de vele nieuwe Tesla's & de nieuwe 3 serie, moet wel een chaos worden bij de superchargers.
Want niet iedereen heeft een lolo,.
Maar de nieuwe Tesla's moeten wel betalen bij de superchargers.
Ook kunnen de nieuwe Tesla's gebruik maken van fastnet om snel te laden.
Misschien valt het mee.
Ik heb nog wat tijd om er over na te denken.
- Paskal
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: En alweer een X5 --> update 20-12: 1 jr en 35.000 km onderweg
4 achterbanden op 35.000kmalt schreef: ↑28 dec 2018, 13:59 Ik ben niet zo tevreden over de E70 met M-pakket
In 21 maanden 35.000 km in een stugge auto gereden.
4 nieuwe achterbanden, 2 voorbanden, 2 draagarmen voor, roetfilter, 2 uitgelijnd, 1 luchtbalg, koplamp, 1 angel eye.
Deze auto heeft de hoogste onderhoudskosten per km ooit van de auto's sinds de jaren 60 welke ik in mijn bezit heb gehad.
Hoe doe je dat? Stond er dermate veel negatief camber dat de binnenkant kaal was of zo? Mijn achterbanden liggen er nu ook 35k onder, maar daar kan ik met hetzelfde gebruik nog wel 20k meer vooruit is mijn inschatting.
-
OnlineJdBn
- Berichten: 1344
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: En alweer een X5 --> update 20-12: 1 jr en 35.000 km onderweg
Ik wilde eigenlijk gaan zeggen dat het me inderdaad niet helemaal goed lijkt te zijn als je zoveel achterbanden kaal rijdt op 35000 km's, maar ik bedacht me vervolgens dat het bij mij niet veel minder is met de 335d. Is natuurlijk wel iets anders (alleen RWD) en met redelijk wat 'enthousiast rijden' maar twee sets gaan er bij mij ook wel doorheen op 40k km. Afgelopen zomer een set Michelin PS3 zowat op gereden en vorige winter had ik nieuwe winterbanden achter laten monteren maar die bleken laatst bij de wissel al bijna op 4mm te zitten.
Koplamp en angeleye, dan neem ik aan de lampjes? Shit happens, angel eye lampje zal de kosten niet zijn, xenon is wel achterlijk duur als je naar de dealer gaat. Zou volgens mij iets van 600 euro zijn voor twee 1DS lampjes incl erin prutsen. Toen ik dat hoorde wist ik even niet of ik moest lachen of huilen
Maar voor de rest valt het allemaal wel mee toch? Blijft een grote & dure auto die ondertussen aardig op leeftijd begint te komen, goedkoop rijden doe je maar in een Aygo
Misschien nog een tip: voor zover ik weet telt de ECU het aantal km's van het roetfilter zeg maar af, maar dat hoeft niet te betekenen dat die niet meer goed is. Waar het om gaat is of de tegendruk bij verschillende toerentallen binnen de grenzen valt, zolang dat het geval is lekker laten zitten en eventueel de service interval laten resetten. Laten verwijderen zou ik niet zo snel doen ivm aankomende verscherpte APK eisen. Als ze met een goede meter aan de gang gaan dan (kwestie van tijd voor APK stations die moeten gaan gebruiken) dan kom je niet meer door de roetmeting zonder.
Koplamp en angeleye, dan neem ik aan de lampjes? Shit happens, angel eye lampje zal de kosten niet zijn, xenon is wel achterlijk duur als je naar de dealer gaat. Zou volgens mij iets van 600 euro zijn voor twee 1DS lampjes incl erin prutsen. Toen ik dat hoorde wist ik even niet of ik moest lachen of huilen
Maar voor de rest valt het allemaal wel mee toch? Blijft een grote & dure auto die ondertussen aardig op leeftijd begint te komen, goedkoop rijden doe je maar in een Aygo
Misschien nog een tip: voor zover ik weet telt de ECU het aantal km's van het roetfilter zeg maar af, maar dat hoeft niet te betekenen dat die niet meer goed is. Waar het om gaat is of de tegendruk bij verschillende toerentallen binnen de grenzen valt, zolang dat het geval is lekker laten zitten en eventueel de service interval laten resetten. Laten verwijderen zou ik niet zo snel doen ivm aankomende verscherpte APK eisen. Als ze met een goede meter aan de gang gaan dan (kwestie van tijd voor APK stations die moeten gaan gebruiken) dan kom je niet meer door de roetmeting zonder.
- Paskal
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: En alweer een X5 --> update 20-12: 1 jr en 35.000 km onderweg
Zoals hiervoor vermeld, inmiddels de gloeibougies en de gloeiregeleenheid vervangen. Daarnaast kraakte hij linksvoor net voor de apk heeeel lichtjes. Ben wel een mierenneuker eerste klas als het om dat soort zaken gaat dus het was even zoeken wat het zou kunnen zijn. Bleek een slingersteun te zijn (zie fotootje hieronder). Destijds niet vervangen omdat kraken minimaal was, maar 2 wk geleden een terugweg vanuit Oostenrijk gehad met veel sneeuw en zout en dat heeft het kogeltje geen goed gedaan. Hij kraakte sindsien dat het een lieve lust was. Eén kogel was inderdaad met heel veel moeite te bewegen dus niet zo gek dat hij kraakte. Inmiddels steuntje wel vervangen en hij is weer netjes stil .
Hoef nu voor de ski-vakantie over 2 wk in ieder geval niet te vrezen dat hij in Oostenrijk lastig start na een weekje met bijvoorbeeld -20 's nachts buiten. Ben benieuwd naar het verschil.
Slingersteun:
Hoef nu voor de ski-vakantie over 2 wk in ieder geval niet te vrezen dat hij in Oostenrijk lastig start na een weekje met bijvoorbeeld -20 's nachts buiten. Ben benieuwd naar het verschil.
Meen je dat nou echt? 600 Euro voor twee lampjes die je origineel-BMW voor 7 tientjes per stuk koopt . Heb ze destijds bij mijn E53 ook vervangen en het is inderdaad even friemelen, maar het is nou ook weer niet zo'n hels karwei. Dat was bij de stadslichten van mijn E53 trouwens wel zo: daarvoor moest de complete voorbumper (20 schroeven) er vanafJdBn schreef: ↑04 jan 2019, 16:31 Koplamp en angeleye, dan neem ik aan de lampjes? Shit happens, angel eye lampje zal de kosten niet zijn, xenon is wel achterlijk duur als je naar de dealer gaat. Zou volgens mij iets van 600 euro zijn voor twee 1DS lampjes incl erin prutsen. Toen ik dat hoorde wist ik even niet of ik moest lachen of huilen
Slingersteun:
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: En alweer een X5 --> update 20-12: 1 jr en 35.000 km onderweg
De prijs van xenon had ik mij ook al over verbaasd. Ekris webshop:
- Luco
- Berichten: 27892
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: En alweer een X5 --> update 20-12: 1 jr en 35.000 km onderweg
zo dan, die van de E39 waren dacht ik rond de 9 tientjes, en dan heb je ook nog diverse soorten, eerst de verkeerde gekregen kon ik zo ruilen bij Jonkers en werden er nog ingezet ook.
Vandaag achterblokken vervangen van de X5 en apk, morgen ophalen, volgens mij geen bijzonderheden en dat na ruim 45k km, nu 250.000
De E39 staat bijna op 400.000 en loopt nog als een zonnetje.
, de automaat is wel behelpen als je uit de X5 komt
Vandaag achterblokken vervangen van de X5 en apk, morgen ophalen, volgens mij geen bijzonderheden en dat na ruim 45k km, nu 250.000
De E39 staat bijna op 400.000 en loopt nog als een zonnetje.
, de automaat is wel behelpen als je uit de X5 komt
-
OnlineJdBn
- Berichten: 1344
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: En alweer een X5 --> update 20-12: 1 jr en 35.000 km onderweg
Heb de zelfde lampjes die erin zaten (Osram, weet niet precies meer welke en of deze nog origineel waren eigenlijk) besteld voor idd iets van 70 euro per stuk. Wel drama dat de voorwielen eraf moeten en de modderkuip eruit moet om ze te vervangen, maar als het goed is gaan ze wel weer jaren mee.Paskal schreef: ↑04 jan 2019, 19:15 Meen je dat nou echt? 600 Euro voor twee lampjes die je origineel-BMW voor 7 tientjes per stuk koopt . Heb ze destijds bij mijn E53 ook vervangen en het is inderdaad even friemelen, maar het is nou ook weer niet zo'n hels karwei. Dat was bij de stadslichten van mijn E53 trouwens wel zo: daarvoor moest de complete voorbumper (20 schroeven) er vanaf
- Arthur
- Berichten: 39753
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: En alweer een X5 --> update 20-12: 1 jr en 35.000 km onderweg
Dat is niet alleen 'als het goed is' maar eerder te hopen dat dat zo is zeg
-
OnlineJdBn
- Berichten: 1344
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
- JWtje
- Berichten: 297
- Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
- Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: En alweer een X5 --> update 20-12: 1 jr en 35.000 km onderweg
Zit volgens mij gewooneen D1S in. Ik bestel die meestal op AliExpress. Iets van een tientje voor 2 stuks. Als zeker 10 stuks ingebouwd en pas 1 keer eentje bij gehad die er na een paar maanden mee ophield.
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: En alweer een X5 --> update 20-12: 1 jr en 35.000 km onderweg
Philips of osram heb je ook wel voor een tientje of 6. Montage is geen rocketscience en prima zelf te doen. Meteen 2 pakken voor kleurverschil + opbrengst neemt behoorlijk af in de loop der jaren
- Paskal
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: En alweer een X5 --> update 20-12: 1 jr en 35.000 km onderweg
Klopt en waak voor imitatie alhoewel daar ongetwijfeld ook kwaliteitsverschil in zit. In mijn E53 zaten 4 mnd oude imitatie-D1S. Vond ze al relatief weinig licht geven, dus een setje nieuwe Philips D1S besteld. Verschil in lichtopbrengst was enorm.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: En alweer een X5 --> update 20-12: 1 jr en 35.000 km onderweg
Zeker! Voor die paar tientjes verschil niet twijfelen. Dat is verkeerde zuinigheid.
- Paskal
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
update 03-12: 2 jr onderweg, teller op 210k
En inmiddels weer een jaar verder waarbij de teller nu op 210k staat. Wederom ging er een probleemloos jaar met zo'n 35k onder de 20 inchers van de X5 door. Eigenlijk kan ik het verhaaltje van vorig jaar bijna kopiëren
Onderhoud:
Naast het regulier onderhoud met wat vloeistoffen en filters dit jaar beide voorste draagarmen laten vervangen. Bij elkaar was dat nog geen 1.000€ dus dat valt me weer reuze mee. Zoals bij de vorige update te lezen viel, had ik eind vorig jaar de gloeibougies en regeleenheid vervangen. Daar hadden we in januari en maart op de wintersport zoals verwacht profijt van, want hij startte probleemloos ondanks de steenkoude nachten.
Bandjes:
Normale slijtage heb je natuurlijk ook. Zo waren de zomerbandjes (275 en 315mm in 20") aardig op zijn eind dus dit voorjaar wat anders eronder gelegd. Nu kun je gaan voor een A-merk als Michelin, maar in die maten kost je dat een klein fortuin. Aangezien de X5 toch rustig bereden wordt en geen bochtenridder is, ben ik eens op zoek gegaan naar iets betaalbaars met fatsoenlijke reviews. Zodoende uitgekomen bij de Toyo Proxes T1 Sport SUV. Tot op heden bevallen die me uitermate goed en ze zijn met iets meer dan 700€ voor vier stuks ook nog wel vriendelijke geprijsd. Heb bewust geen runflat genomen want dat komt het comfort niet echt ten goede.
Afgelopen vrijdag op Black Friday ook een setje Continental winterbanden besteld die met 255 rondom in 18" wel een stuk kleiner zijn en met 500€ per vier verrassend goedkoop waren. Sowieso was het wel het jaar van de banden want ook de Swift en de Clio zijn voorzien van vers rubber.
Aanpassingen:
De folie heb ik van de neus afgehaald aangezien die steeds lelijker werd. Gelukkig is van kleurverschil oid niks te zien. Komend voorjaar de auto eens polijsten en opnieuw in de wax zetten. Daarnaast heb ik een compacte BlackVue dashcam achter de binnenspiegel gehangen. Hij is dermate klein dat je hem nauwelijks ziet hangen en het kabeltje heb ik ook onzichtbaar weggewerkt naar de sigaretten-aansteker in de kofferbak. Met een 64Gb kaartje neemt hij een uurtje of 5-6 op en begint daarna weer van vooraf aan. Hij start en stopt tegelijkertijd met de auto dus je hebt er geen omkijken naar. Het is voor mijn werk soms handig, maar heb hem vooral om te gebruiken in potentieel vervelende situaties zoals bij aanrijdingen.
Plannen:
- aangezien ik er nog wel even in wil rijden, overweeg ik om de bestuurderszitting + wangen eens te vervangen (iemand tips/suggesties?)
- bak spoelen
- lekker door rijden
Conclusie:
De E70 bevalt nog steeds uitermate goed waardoor ik steeds minder naar eventuele opvolgers kijk. Voor hetgeen ik hem gebruik kan ik me op dit moment geen fijnere auto wensen voor dit geld. Afgelopen jaar weer een dikke 3.000km met de ambu erachter gereden met de Clio erop en het blijft gewoon genieten hoe makkelijk dat allemaal gaat. Ook met de sleurhut erachter blijft de combinatie heerlijk stabiel. In de sneeuw tijdens de skivakanties en op een nat grasveld met de caravan erachter is de 4wd ook wel erg prettig. Kortom: geweldige auto
Hieronder een compilatie van wat auto-fotootjes van afgelopen jaar:
Onderhoud:
Naast het regulier onderhoud met wat vloeistoffen en filters dit jaar beide voorste draagarmen laten vervangen. Bij elkaar was dat nog geen 1.000€ dus dat valt me weer reuze mee. Zoals bij de vorige update te lezen viel, had ik eind vorig jaar de gloeibougies en regeleenheid vervangen. Daar hadden we in januari en maart op de wintersport zoals verwacht profijt van, want hij startte probleemloos ondanks de steenkoude nachten.
Bandjes:
Normale slijtage heb je natuurlijk ook. Zo waren de zomerbandjes (275 en 315mm in 20") aardig op zijn eind dus dit voorjaar wat anders eronder gelegd. Nu kun je gaan voor een A-merk als Michelin, maar in die maten kost je dat een klein fortuin. Aangezien de X5 toch rustig bereden wordt en geen bochtenridder is, ben ik eens op zoek gegaan naar iets betaalbaars met fatsoenlijke reviews. Zodoende uitgekomen bij de Toyo Proxes T1 Sport SUV. Tot op heden bevallen die me uitermate goed en ze zijn met iets meer dan 700€ voor vier stuks ook nog wel vriendelijke geprijsd. Heb bewust geen runflat genomen want dat komt het comfort niet echt ten goede.
Afgelopen vrijdag op Black Friday ook een setje Continental winterbanden besteld die met 255 rondom in 18" wel een stuk kleiner zijn en met 500€ per vier verrassend goedkoop waren. Sowieso was het wel het jaar van de banden want ook de Swift en de Clio zijn voorzien van vers rubber.
Aanpassingen:
De folie heb ik van de neus afgehaald aangezien die steeds lelijker werd. Gelukkig is van kleurverschil oid niks te zien. Komend voorjaar de auto eens polijsten en opnieuw in de wax zetten. Daarnaast heb ik een compacte BlackVue dashcam achter de binnenspiegel gehangen. Hij is dermate klein dat je hem nauwelijks ziet hangen en het kabeltje heb ik ook onzichtbaar weggewerkt naar de sigaretten-aansteker in de kofferbak. Met een 64Gb kaartje neemt hij een uurtje of 5-6 op en begint daarna weer van vooraf aan. Hij start en stopt tegelijkertijd met de auto dus je hebt er geen omkijken naar. Het is voor mijn werk soms handig, maar heb hem vooral om te gebruiken in potentieel vervelende situaties zoals bij aanrijdingen.
Plannen:
- aangezien ik er nog wel even in wil rijden, overweeg ik om de bestuurderszitting + wangen eens te vervangen (iemand tips/suggesties?)
- bak spoelen
- lekker door rijden
Conclusie:
De E70 bevalt nog steeds uitermate goed waardoor ik steeds minder naar eventuele opvolgers kijk. Voor hetgeen ik hem gebruik kan ik me op dit moment geen fijnere auto wensen voor dit geld. Afgelopen jaar weer een dikke 3.000km met de ambu erachter gereden met de Clio erop en het blijft gewoon genieten hoe makkelijk dat allemaal gaat. Ook met de sleurhut erachter blijft de combinatie heerlijk stabiel. In de sneeuw tijdens de skivakanties en op een nat grasveld met de caravan erachter is de 4wd ook wel erg prettig. Kortom: geweldige auto
Hieronder een compilatie van wat auto-fotootjes van afgelopen jaar:
- Martijn_bmw
- Berichten: 26729
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: En alweer een X5 --> update 03-12-'19: 2 jr onderweg, teller op 210k
Altijd mooi om jou reviews te lezen Paskal! En goed om te zien dat hij bevalt, lekker doortokkelen dan
- Fabian
- Berichten: 7026
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: En alweer een X5 --> update 20-12: 1 jr en 35.000 km onderweg
Gewoon een nieuw zitkussen bestellen bij de dealer, een stoffeerder laten vervangen.
Had ik mij de M5 Touring ook gedaan, totaal iets van €200 ofzo. Zit je weer als nieuw.
Had ik mij de M5 Touring ook gedaan, totaal iets van €200 ofzo. Zit je weer als nieuw.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: En alweer een X5 --> update 03-12-'19: 2 jr onderweg, teller op 210k
mooi dat die zo bevalt en rustig de kilometers vreet! blijft een nette verschijning zo'n e70
- Paskal
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: En alweer een X5 --> update 20-12: 1 jr en 35.000 km onderweg
Meende inderdaad al dat jij zoiets ook eens had gedaan bij je E61. Zal mijn licht eens opsteken bij de stealer en gezien de nieuwprijs van de X5 zal het wel weer een godsvermogen kosten
-
- Berichten: 2064
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: En alweer een X5 --> update 03-12-'19: 2 jr onderweg, teller op 210k
Je kunt ook bij AKTO informeren of ze een set hebben liggen.. Heb ik toen gedaan bij mijn E61.
- Fabian
- Berichten: 7026
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: En alweer een X5 --> update 20-12: 1 jr en 35.000 km onderweg
- Martijn_bmw
- Berichten: 26729
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: En alweer een X5 --> update 03-12-'19: 2 jr onderweg, teller op 210k
Als je een beetje handig bent is het zelf ook wel te doen. De balijnen kan je met kleine tie wraps weer vastzetten. Goed te doen als je een beetje geduld hebt.
- Paskal
- Berichten: 3675
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
update 15-12-'20: 3 jr onderweg, teller op 227k
De X5 is still going strong. Inmiddels heb ik hem 3 jaar in bezit en heb ik er 80.000km mee gereden waardoor de teller nu op 227.000 staat. Daarmee is de X5 de daily die ik op één na (rode 205 GTi - 10 jaar) het langst heb gehad. Meestal begint het na een jaar of twee wel weer te kriebelen om iets anders te kopen, maar die drang is er bij de huidige X5 niet geweest. Blijkbaar bevalt hij heel goed
Gebruik:
Naast woon-werk-verkeer wat vanaf begin Maart gestopt is, hadden wij qua timing het geluk dat we dit jaar toch drie keer op vakantie konden. Een wintersport in januari en zomervakanties in juni (Limburg & Luxemburg) en september (Oostenrijk) waarbij in de zomer de caravan weer meegesleept werd. Met dank aan die vakanties en de nodige Nürburgring-bezoekjes met 17.000 toch nog redelijk wat kilometers gemaakt. Vanaf begin oktober is het aantal kilometers echter nihil en staat hij zelfs aan de druppellader in de garage omdat hij nog maar nauwelijks gebruikt wordt. Als ik dan toch eens weg moet, pak ik de 118 of MX-5 wel. Je zou hem bijna schorsen
Onderhoud:
Naast het regulier onderhoud met wat vloeistoffen en filters dit jaar zowel de blokken als schijven voor laten vervangen. Bij elkaar was dat zo'n 1.100€. Je hoort wel eens van die verhalen dat zo'n X5 een fortuin kost om te onderhouden, maar ik vind het tot op heden wel meevallen. Tuurlijk kun je pech hebben, maar dat kun je met iedere auto van 10+ jaar oud met 200k op de klok hebben. Ik was in de afgelopen 3 jaar ca 4.000€ kwijt aan onderhoud. Globale bedragen waren:
- zomerbanden: 800€
- beurt, gloeibougies, relais, pendelsteun, blokken achter: 900€
- beurt, draagarmen voor: 1.000€
- beurt, remmerij voor: 1.100€
Upgrades:
Afgelopen jaar geen upgrades aan de auto verricht mede doordat er toch niet veel mee werd gereden. De bestuurderszitting + wangen moet ik dus nog steeds een keer vervangen en de bak ga ik deze winter toch echt eens laten spoelen bij ZF.
Opvolger?
De wegenbelasting a 200€/mnd is redelijk veel gezien het huidige en te verwachten kilometrage. We hopen echter komend jaar weer regelmatig met de caravan op pad te kunnen gaan en dan is zo'n X5 toch wel formidabel als trekker. Iets anders kopen op benzine houdt veelal in fors geld bijleggen dus puur qua kostenbesparing op de MRB duurt dat heel lang voordat je dat eruit hebt. Daarbij kost de X5 nu minder dan 4 tientjes aan verzekering wat natuurlijk peanuts is. Wat me wel leuk lijkt qua vervanger is een Cayenne GTS zoals bijvoorbeeld deze, maar dan praat je over hele andere runningcosts dan met de X5.
Conclusie:
De E70 bevalt nog steeds uitstekend. Momenteel wordt er weinig mee gereden, maar met een beetje geluk wordt dat medio volgend jaar weer beter. Hadden we geen caravan gehad dan had ik wellicht iets anders gekocht, maar in normale jaren gaan we daarmee 5-6 weken in de zomervakantie en vele weekenden op pad. Bijkomend voordeel is natuurlijk de 4 wd voor het moment dat we weer op wintersport mogen. Voor dit geld kan ik me gezien het te verwachten gebruik geen fijnere auto vinden dus ik voorzie over een jaar weer een update van deze X5
Hieronder een compilatie van wat auto-fotootjes van afgelopen jaar:
Gebruik:
Naast woon-werk-verkeer wat vanaf begin Maart gestopt is, hadden wij qua timing het geluk dat we dit jaar toch drie keer op vakantie konden. Een wintersport in januari en zomervakanties in juni (Limburg & Luxemburg) en september (Oostenrijk) waarbij in de zomer de caravan weer meegesleept werd. Met dank aan die vakanties en de nodige Nürburgring-bezoekjes met 17.000 toch nog redelijk wat kilometers gemaakt. Vanaf begin oktober is het aantal kilometers echter nihil en staat hij zelfs aan de druppellader in de garage omdat hij nog maar nauwelijks gebruikt wordt. Als ik dan toch eens weg moet, pak ik de 118 of MX-5 wel. Je zou hem bijna schorsen
Onderhoud:
Naast het regulier onderhoud met wat vloeistoffen en filters dit jaar zowel de blokken als schijven voor laten vervangen. Bij elkaar was dat zo'n 1.100€. Je hoort wel eens van die verhalen dat zo'n X5 een fortuin kost om te onderhouden, maar ik vind het tot op heden wel meevallen. Tuurlijk kun je pech hebben, maar dat kun je met iedere auto van 10+ jaar oud met 200k op de klok hebben. Ik was in de afgelopen 3 jaar ca 4.000€ kwijt aan onderhoud. Globale bedragen waren:
- zomerbanden: 800€
- beurt, gloeibougies, relais, pendelsteun, blokken achter: 900€
- beurt, draagarmen voor: 1.000€
- beurt, remmerij voor: 1.100€
Upgrades:
Afgelopen jaar geen upgrades aan de auto verricht mede doordat er toch niet veel mee werd gereden. De bestuurderszitting + wangen moet ik dus nog steeds een keer vervangen en de bak ga ik deze winter toch echt eens laten spoelen bij ZF.
Opvolger?
De wegenbelasting a 200€/mnd is redelijk veel gezien het huidige en te verwachten kilometrage. We hopen echter komend jaar weer regelmatig met de caravan op pad te kunnen gaan en dan is zo'n X5 toch wel formidabel als trekker. Iets anders kopen op benzine houdt veelal in fors geld bijleggen dus puur qua kostenbesparing op de MRB duurt dat heel lang voordat je dat eruit hebt. Daarbij kost de X5 nu minder dan 4 tientjes aan verzekering wat natuurlijk peanuts is. Wat me wel leuk lijkt qua vervanger is een Cayenne GTS zoals bijvoorbeeld deze, maar dan praat je over hele andere runningcosts dan met de X5.
Conclusie:
De E70 bevalt nog steeds uitstekend. Momenteel wordt er weinig mee gereden, maar met een beetje geluk wordt dat medio volgend jaar weer beter. Hadden we geen caravan gehad dan had ik wellicht iets anders gekocht, maar in normale jaren gaan we daarmee 5-6 weken in de zomervakantie en vele weekenden op pad. Bijkomend voordeel is natuurlijk de 4 wd voor het moment dat we weer op wintersport mogen. Voor dit geld kan ik me gezien het te verwachten gebruik geen fijnere auto vinden dus ik voorzie over een jaar weer een update van deze X5
Hieronder een compilatie van wat auto-fotootjes van afgelopen jaar:
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: En alweer een X5 --> update 15-12-'20: 3 jr onderweg, teller op 227k
Mooi houden Paskal! Nette running costs voor een dergelijke auto imho. Waar zit je aan verbruik op?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26729
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: En alweer een X5 --> update 15-12-'20: 3 jr onderweg, teller op 227k
Blijft een mooie auto, en met zo’n enorm grote caravan lijkt het me idd een perfecte trekker!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], Crookie, Djessey, Hitz, mauritsklein, TheKoomanizer en 170 gasten