e36 320i Coupe nieuwe wielen en meer.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Crookie » 20 jan 2018, 10:32

Thx. De stabi kaal gemaakt en de pot Hammerite tevoorschijn gehaald. Die oude koppeling is helemaal zacht geworden. Buigt behoorlijk als je aan het stuur draait en ziet er verwrongen uit. Bang zou ik het niet willen noemen, wil best een beetje comfort inleveren maar niet direct alles :angel:

Ja goeie inderdaad ... ik heb een likje kopervet op het draad gedaan. Een oude tandenborstel is nu het kopervet kwastje. Die pot met kopervet moet toch een keer op.

Vorige maand besloten de achter remmen ook een beurtje te geven. De achterschijven zijn echt roestig al kunnen ze nog wel even mee. De ontluchtings nippels waren al aan gort gedraaid voordat ik de auto kreeg.. de klauwen en houders waren ook aardig knapperig geworden.. dus besloten het hele spul te vervangen met nieuwe rubbers en verf enz enz.

Stralen of chemisch ontroesten is prima al hou ik niet van onnodig uit geld geven. In het kader van de hobby een andere manier gevonden om de klauwen en houders te ontroesten. Electrolyse! Door middel van een geringe spanning door het te ontroesten opbject te jagen ontdoet het object zich van alle bij producten. Het object zul je in een mengsel van water en soda (geen zout -> chlorine gas) hangen. De voorwaarde is wel dat er geen andere metalen zoals chroom of rvs aanwezig zijn... anders wordt het gezondtechnisch wel wat link. Na afloop kan het goedje herbruikt worden of weg gespoeld worden omdat het alleen ijzeroxide en schoonmaak soda betreft.

Om de klauwen later te kunnen wisselen had ik een extra setje 325i klauwen gescoord voor weinig.

De Rosso rood remklauw verf staat al klaar :duck:

12 volt en 2ah. Een oud stuk staal van een defecte krik fungeert als cathode.

Afbeelding

Na een nachtje borrelen:

Afbeelding

Na wat borstelen met de borstelkop:

Afbeelding

Totale kosten: 10 euro voor een ouderwetse accu lader en een paar euro voor schoonmaak soda :thumbup:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Jan-Willem » 20 jan 2018, 11:46

Crookie schreef: 20 jan 2018, 10:32 Thx. De stabi kaal gemaakt en de pot Hammerite tevoorschijn gehaald. Die oude koppeling is helemaal zacht geworden. Buigt behoorlijk als je aan het stuur draait en ziet er verwrongen uit. Bang zou ik het niet willen noemen, wil best een beetje comfort inleveren maar niet direct alles :angel:
Ik zou gewoon een andere goede originele complete e36 kruiskoppeling gebruiken dan.

Bij een e30 heb ik ooit dat rubber vervangen door een aluminium adapterplaat, maar dat gaf een hoop trillingen.
later een goede een goede 2e handse kruiskoppeling gemonteerd en dat reed een stuk beter.
Als een directe verbinding beter was dan had BMW dat ook wel gebruikt op de e30 en e36 M3.

Een e34 heeft een heel ander ouderwets stuurhuis en is compleet niet te vergelijken met die van een e36.

Leuk dat met Electrolyse!
Dat werkt goed zo te zien.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Crookie » 20 jan 2018, 14:40

Hmmm je hebt gelijk zie ik. E34 heeft geen rack&pinion. Even kijken voor een alternatief dan. Of een nieuwe flex joint of iets van PU

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Jan-Willem » 20 jan 2018, 14:44

http://www.motorsportparts.nl/bmw-e30/s ... ang-rubber

Ik weet alleen niet zeker of deze op een e36 past.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Harrie D » 20 jan 2018, 15:32

Jan-Willem schreef: 20 jan 2018, 11:46 Als een directe verbinding beter was dan had BMW dat ook wel gebruikt op de e30 en e36 M3.

Een e34 heeft een heel ander ouderwets stuurhuis en is compleet niet te vergelijken met die van een e36.
Het is ook ivm veiligheid eigenlijk, bij een (hele flinke) botsing op de voorkant komt je stuurkolom nu wat minder snel naar binnen.
Had bij m'n E30 overigens een verknutseld E46 ding dr tussen zitten zonder enig rubber, heb eigenlijk nooit zoveel gemerkt van trillingen, ik had vooral de extra ruimte nodig voor het uitlaatspruitstuk :mrgreen:

Kan overigens best zijn dat E34 er prima tussen past als je dat rubber weg laat, het type stuurhuis maakt niet zoveel uit als de spiebanen op de kruiskoppeling hetzelfde zijn ;)
Let dr alleen op dat als er 2 kruiskoppelingen zitten deze wel in fase zitten ( ==]-----[== ) al maakt het waarschijnlijk niet heel veel uit op een stuuras met geringe hoek.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Crookie » 20 jan 2018, 23:13

Nee daarom Harrie. Her en der is het al eerder gedaan. Toch was ik benieuwd of er wat aan te passen valt.

Een nieuwe originele van Bmw kost met korting iets van €37

Afbeelding

Condor speedshop heeft er een van €40. Wel zelf boren en passen

https://www.condorspeedshop.com/collect ... ng-coupler

Strongflex heeft er een voor de E30. €18 euro. Ook zelf boren en montage tussen het oude rubber.

https://www.strongflex.eu/en/bmw-e30-82 ... 24338.html




Ik heb de e34 koppeling liggen. Vorig weekend al zitten kijken hoe ik dat ding er uit krijg. Voorlopig eerst wachten op beter weer of binnenkort even de brug op.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 320i Coupe Uitlijnen en afgebroken bouten

Bericht door Crookie » 16 feb 2018, 16:46

Na al die stuurinrichting upgrades kon het natuurlijk niet uitblijven om eens goed uit te lijnen. Zo gezegd zo gedaan en een afspraak gemaakt bij mijn vaste adres. Terwijl ik lekker aan de koffie zat en de voorbij komende binnenvaart schepen zit te bekijken komt de werkplaatschef vragen of de achterkant ook uitgelijnt mag worden. Het was er slecht aan toe. Waarom niet? 20 euro en 30 min extra. Prima!

De acetyleen brander wordt inmiddels aangestoken en al snel wat minder nieuws.. de linker camber bout is afebroken.. samen op de brug het hele spul bekeken en besloten de rit naar huis te wagen. De bout zat immers vast gerot in het lager. Die ging nergens heen dus..

Wat bestellingen hier en daar later en voila: nieuwe bouten en ophanging rubbers. Gelijk ook de trailing armen meegepakt en nog wat overig spul. De versnellingsbak plug en keering zweten/lekken ook dus daar voor een pomp plus materiaal gehaald. Als we dan toch bezig zijn gelijk nieuwe steunen er in. De voorste stabi koppel stukken ook meebesteld in de meyle HD variant en voorzien van strongflex geel.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meyle maakt doorgaans echt goed spul. Deze koppelstangen zijn daar een voorbeeld van.
De kogel en het rubber voelen goed stevig aan. Toch heb ik er gele bussen in geperst.
Als we dan toch bezig zijn..

Aan de slag met de haakse slijper.. de oude camber bout zat zo ontiegelijk vast dat slijpen en boren de enige optie was. Naderhand het lager er ingeperst en de nieuwe bout afgesteld op iets negatief wielvlucht.

Afbeelding

Ondanks de temperaturen gaat het prima buiten. Wel jogging broek onder de werkbroek aangetrokken :whistle:

Afbeelding

Eerst was ik van plan alle lagers uit te boren en te zagen. Been there done that zegmaar dus een
Chinesian replica kitje gekocht wat het buitengewoon goed doet. Zie hier het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle bouten zuiver gemaakt en een likje vet hier en daar. Alles in elkaar gezet en klaar was ik!

Van de week nog maar een uitlijn poging doen :duck:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Jan-Willem » 16 feb 2018, 17:03

Respect om met dit weer buiten te klooien!
Ziet er weer netjes uit, ben benieuwd of je die draagarm bussen goed gaat merken achter.

Deblock oil van innotec werkt echt heel erg goed voor roestige bouten.
Meestal spuit ik het spul even in paar dagen volr het uitlijnen, vaak wil het dan wel normaal los.
Al zaten de bouten voor de sporing achter bij mij onmogelijk vast :bag:

De koppelstangen van een ford passen ook dan komt die beugel te vervallen, als de stabi linkjes bij mij weer kapot zijn haal ik deze.
https://m.autodoc.nl/monroe/7847626

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Nickvl » 16 feb 2018, 17:10

ziet er netjes uit mooi werk!

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Crookie » 16 feb 2018, 19:54

Jan-Willem schreef: 16 feb 2018, 17:03 Respect om met dit weer buiten te klooien!
Ziet er weer netjes uit, ben benieuwd of je die draagarm bussen goed gaat merken achter.

Deblock oil van innotec werkt echt heel erg goed voor roestige bouten.
Meestal spuit ik het spul even in paar dagen volr het uitlijnen, vaak wil het dan wel normaal los.
Al zaten de bouten voor de sporing achter bij mij onmogelijk vast :bag:

De koppelstangen van een ford passen ook dan komt die beugel te vervallen, als de stabi linkjes bij mij weer kapot zijn haal ik deze.
https://m.autodoc.nl/monroe/7847626
Zeker, ben benieuwd. Opzich waren de oude rubbers nog oké al brokkelde het redelijk af. Het reed ook niet super strak.. de binnenste rubbers zitten er nog goed strak in. Eigenlijk zou ik voor het mooie alles kunnen meenemen incl subframe. Heb er de tijd en inspanning niet voor. Deblock oil? Innotec ken ik wel, met wd40 gaat het meestal wel goed icm slagmoersleutel. Moet nog eens wat nadenkit hebben, misschien eens een busje deblock oil meenemen.

Die Ford stangentjes zien er goed uit, dan laat je de beugeltjes achterwege? Die sporing bouten gingen gelukkig goed los. Voor de zekerheid alle bouten een flinterdun laagje grafietvet gegeven, met oog op de toekomst. Die camber en schokdemper bouten waren gewoon niet los te krijgen. :lol:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Peric » 16 feb 2018, 20:37

Mooi wark weer..
Maar wat ik niet begrijp.. Er komt allerlei mooi, nieuw spul op, maar je loopt wel te miepen over de prijs van een kruiskoppeling.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: e36 320i Coupe

Bericht door ///Joost » 16 feb 2018, 21:53

Goed bezig! Ik heb dat klusje ook een keer mogen doen op m'n ex-E36. Wat een rotklus was dat. Het lager zat echt goed vast in die draagarm. Op de UK Ebay had ik ook zo'n pers besteld, en dat ging verbazend goed. Goede tip trouwens, die tennisbal op de krik!

Even je topic bijgelezen...die elektrolyse werkt ook goed zeg. Ziet er mooi uit die brackets. Vwb de stabilinks, ik hoop dat het lang heel blijft. Meyle is een beetje hit & miss qua kwaliteit. Maar overall...goed bezig en leuk om te lezen!

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Crookie » 16 feb 2018, 22:23

Peric schreef: 16 feb 2018, 20:37 Mooi wark weer..
Maar wat ik niet begrijp.. Er komt allerlei mooi, nieuw spul op, maar je loopt wel te miepen over de prijs van een kruiskoppeling.
Ja stom he :lol: kan het er niet aan uitgeven in mijn beleving. Omdat er een andere koppeling klaar ligt.

@Joost; de tennisbal heeft mij al schade weten te voorkomen. :peace:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Jan-Willem » 16 feb 2018, 22:44

Met die Ford stabilinkjes komt de beugel inderdaad te vervallen en het rubber dus de zwakste schakel is er uit.
Verder krijg je een directe verbinding.


@ Joost, ik snap ook niet waarom zoveel hobbyisten met Meyle getrouwd zijn mijn vaste grossier wil het niet eens meer verkopen omdat er te vaak klachten van klanten waren.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Crookie » 16 feb 2018, 22:49

Afgelopen keer wel Lemforder draagarmen gemonteerd.. daar gelukkig geen klachten mee.

Wat zijn de specifieke klachten over Meyle?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: e36 320i Coupe

Bericht door ///Joost » 16 feb 2018, 23:04

Lemforder is top notch en staat ook echt als A+ kwaliteit bekend. Meyle is vaak gunstig geprijsd en ze hebben goede marketing. Maar veel komt nog steeds uit China met wisselende kwaliteit/fabrieken. Vandaar ook de wisselende verhalen.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Crookie » 28 apr 2018, 23:16

Deze koningsdag de achterremmen aangepakt en voorzien van nieuwe slijtage onderdelen. "moet je niet de stad in of op de vrijmarkt lopen dan"? Nee, mij veels te druk op het moment. In plaats daar van de rust over mij heen laten vallen en lekker hobby'en.

Alle rubbertjes vernieuwd en de klauwen een dot rode remklauw verf gegeven. Buiten de handrem die afgesteld moet worden remt alles weer als vanouds.

Gekozen voor Textar en Ate delen. Gewoon goed en niks extreems.

Afbeelding


Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: e36 320i Coupe

Bericht door ///Joost » 28 apr 2018, 23:19

Goed aangepakt zo. Fotootje van afstand?

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Crookie » 28 apr 2018, 23:48

van de remmen bedoel je? Die staat nog wel op mijn telefoon dacht ik.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Jan-Willem » 29 apr 2018, 08:47

Ziet er weer lekker fris uit!

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Crookie » 29 apr 2018, 09:00

///Joost schreef: 28 apr 2018, 23:19 Goed aangepakt zo. Fotootje van afstand?
Afbeelding

Afbeelding

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Crookie » 29 apr 2018, 09:07

Jan-Willem schreef: 16 feb 2018, 17:03 Respect om met dit weer buiten te klooien!
Ziet er weer netjes uit, ben benieuwd of je die draagarm bussen goed gaat merken achter.
Een korte update van de RTAB bussen achter; geweldig stabiele kont op de snelweg. Zijdelings bewegen is een stuk verbeterd en je voelt dat er meer controle is met bewegen. Rechtdoor vooral stabiliteit en contact met de weg. Wel een zoemend diff geluid erbij. Maar da's vooral boven de 100kmpu

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Jan-Willem » 29 apr 2018, 09:10

Jammer dat je de ankerppaat niet direct mooi zwart gemaakt hebt.
Ziet er nog net iets beter uit, beetje hammerite doet dan wonderen.

Dit was bij mijn e36 touring

Afbeelding

Afbeelding

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Crookie » 29 apr 2018, 09:15

Jan-Willem schreef: 29 apr 2018, 09:10 Jammer dat je de ankerppaat niet direct mooi zwart gemaakt hebt.
Ziet er nog net iets beter uit, beetje hammerite doet dan wonderen.
Komt nog wel :lol: ik was moe. Over een tijdje de flexi en harde leiding toch vervangen. Zat genoeg corrosie op. Dus dan die anker plaat ook meenemen.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: e36 320i Coupe

Bericht door Crookie » 19 mei 2018, 13:51

De kleine klusjes maken het weer waard. Mijn voorremmen kwamen niet volledig vrij met de boosdoener:

Roest

Afbeelding

Met de dremel alle corrosie uit de groeven gehaald.

Afbeelding

Nieuwe zuiger en seals gemonteerd met Ate montage vet. Zeer makkelijk in gebruik toz remvloeistof.

Afbeelding

Afbeelding

Gangbaar!

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed en 51 gasten