e36 320i Coupe nieuwe wielen en meer.
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: e36 320i Coupe
Thx. De stabi kaal gemaakt en de pot Hammerite tevoorschijn gehaald. Die oude koppeling is helemaal zacht geworden. Buigt behoorlijk als je aan het stuur draait en ziet er verwrongen uit. Bang zou ik het niet willen noemen, wil best een beetje comfort inleveren maar niet direct alles
Ja goeie inderdaad ... ik heb een likje kopervet op het draad gedaan. Een oude tandenborstel is nu het kopervet kwastje. Die pot met kopervet moet toch een keer op.
Vorige maand besloten de achter remmen ook een beurtje te geven. De achterschijven zijn echt roestig al kunnen ze nog wel even mee. De ontluchtings nippels waren al aan gort gedraaid voordat ik de auto kreeg.. de klauwen en houders waren ook aardig knapperig geworden.. dus besloten het hele spul te vervangen met nieuwe rubbers en verf enz enz.
Stralen of chemisch ontroesten is prima al hou ik niet van onnodig uit geld geven. In het kader van de hobby een andere manier gevonden om de klauwen en houders te ontroesten. Electrolyse! Door middel van een geringe spanning door het te ontroesten opbject te jagen ontdoet het object zich van alle bij producten. Het object zul je in een mengsel van water en soda (geen zout -> chlorine gas) hangen. De voorwaarde is wel dat er geen andere metalen zoals chroom of rvs aanwezig zijn... anders wordt het gezondtechnisch wel wat link. Na afloop kan het goedje herbruikt worden of weg gespoeld worden omdat het alleen ijzeroxide en schoonmaak soda betreft.
Om de klauwen later te kunnen wisselen had ik een extra setje 325i klauwen gescoord voor weinig.
De Rosso rood remklauw verf staat al klaar
12 volt en 2ah. Een oud stuk staal van een defecte krik fungeert als cathode.
Na een nachtje borrelen:
Na wat borstelen met de borstelkop:
Totale kosten: 10 euro voor een ouderwetse accu lader en een paar euro voor schoonmaak soda
Ja goeie inderdaad ... ik heb een likje kopervet op het draad gedaan. Een oude tandenborstel is nu het kopervet kwastje. Die pot met kopervet moet toch een keer op.
Vorige maand besloten de achter remmen ook een beurtje te geven. De achterschijven zijn echt roestig al kunnen ze nog wel even mee. De ontluchtings nippels waren al aan gort gedraaid voordat ik de auto kreeg.. de klauwen en houders waren ook aardig knapperig geworden.. dus besloten het hele spul te vervangen met nieuwe rubbers en verf enz enz.
Stralen of chemisch ontroesten is prima al hou ik niet van onnodig uit geld geven. In het kader van de hobby een andere manier gevonden om de klauwen en houders te ontroesten. Electrolyse! Door middel van een geringe spanning door het te ontroesten opbject te jagen ontdoet het object zich van alle bij producten. Het object zul je in een mengsel van water en soda (geen zout -> chlorine gas) hangen. De voorwaarde is wel dat er geen andere metalen zoals chroom of rvs aanwezig zijn... anders wordt het gezondtechnisch wel wat link. Na afloop kan het goedje herbruikt worden of weg gespoeld worden omdat het alleen ijzeroxide en schoonmaak soda betreft.
Om de klauwen later te kunnen wisselen had ik een extra setje 325i klauwen gescoord voor weinig.
De Rosso rood remklauw verf staat al klaar
12 volt en 2ah. Een oud stuk staal van een defecte krik fungeert als cathode.
Na een nachtje borrelen:
Na wat borstelen met de borstelkop:
Totale kosten: 10 euro voor een ouderwetse accu lader en een paar euro voor schoonmaak soda
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: e36 320i Coupe
Ik zou gewoon een andere goede originele complete e36 kruiskoppeling gebruiken dan.Crookie schreef: ↑20 jan 2018, 10:32 Thx. De stabi kaal gemaakt en de pot Hammerite tevoorschijn gehaald. Die oude koppeling is helemaal zacht geworden. Buigt behoorlijk als je aan het stuur draait en ziet er verwrongen uit. Bang zou ik het niet willen noemen, wil best een beetje comfort inleveren maar niet direct alles
Bij een e30 heb ik ooit dat rubber vervangen door een aluminium adapterplaat, maar dat gaf een hoop trillingen.
later een goede een goede 2e handse kruiskoppeling gemonteerd en dat reed een stuk beter.
Als een directe verbinding beter was dan had BMW dat ook wel gebruikt op de e30 en e36 M3.
Een e34 heeft een heel ander ouderwets stuurhuis en is compleet niet te vergelijken met die van een e36.
Leuk dat met Electrolyse!
Dat werkt goed zo te zien.
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: e36 320i Coupe
Hmmm je hebt gelijk zie ik. E34 heeft geen rack&pinion. Even kijken voor een alternatief dan. Of een nieuwe flex joint of iets van PU
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: e36 320i Coupe
http://www.motorsportparts.nl/bmw-e30/s ... ang-rubber
Ik weet alleen niet zeker of deze op een e36 past.
Ik weet alleen niet zeker of deze op een e36 past.
- Harrie D
- Berichten: 647
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: e36 320i Coupe
Het is ook ivm veiligheid eigenlijk, bij een (hele flinke) botsing op de voorkant komt je stuurkolom nu wat minder snel naar binnen.Jan-Willem schreef: ↑20 jan 2018, 11:46 Als een directe verbinding beter was dan had BMW dat ook wel gebruikt op de e30 en e36 M3.
Een e34 heeft een heel ander ouderwets stuurhuis en is compleet niet te vergelijken met die van een e36.
Had bij m'n E30 overigens een verknutseld E46 ding dr tussen zitten zonder enig rubber, heb eigenlijk nooit zoveel gemerkt van trillingen, ik had vooral de extra ruimte nodig voor het uitlaatspruitstuk
Kan overigens best zijn dat E34 er prima tussen past als je dat rubber weg laat, het type stuurhuis maakt niet zoveel uit als de spiebanen op de kruiskoppeling hetzelfde zijn
Let dr alleen op dat als er 2 kruiskoppelingen zitten deze wel in fase zitten ( ==]-----[== ) al maakt het waarschijnlijk niet heel veel uit op een stuuras met geringe hoek.
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: e36 320i Coupe
Nee daarom Harrie. Her en der is het al eerder gedaan. Toch was ik benieuwd of er wat aan te passen valt.
Een nieuwe originele van Bmw kost met korting iets van €37
Condor speedshop heeft er een van €40. Wel zelf boren en passen
https://www.condorspeedshop.com/collect ... ng-coupler
Strongflex heeft er een voor de E30. €18 euro. Ook zelf boren en montage tussen het oude rubber.
https://www.strongflex.eu/en/bmw-e30-82 ... 24338.html
Ik heb de e34 koppeling liggen. Vorig weekend al zitten kijken hoe ik dat ding er uit krijg. Voorlopig eerst wachten op beter weer of binnenkort even de brug op.
Een nieuwe originele van Bmw kost met korting iets van €37
Condor speedshop heeft er een van €40. Wel zelf boren en passen
https://www.condorspeedshop.com/collect ... ng-coupler
Strongflex heeft er een voor de E30. €18 euro. Ook zelf boren en montage tussen het oude rubber.
https://www.strongflex.eu/en/bmw-e30-82 ... 24338.html
Ik heb de e34 koppeling liggen. Vorig weekend al zitten kijken hoe ik dat ding er uit krijg. Voorlopig eerst wachten op beter weer of binnenkort even de brug op.
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: e36 320i Coupe Uitlijnen en afgebroken bouten
Na al die stuurinrichting upgrades kon het natuurlijk niet uitblijven om eens goed uit te lijnen. Zo gezegd zo gedaan en een afspraak gemaakt bij mijn vaste adres. Terwijl ik lekker aan de koffie zat en de voorbij komende binnenvaart schepen zit te bekijken komt de werkplaatschef vragen of de achterkant ook uitgelijnt mag worden. Het was er slecht aan toe. Waarom niet? 20 euro en 30 min extra. Prima!
De acetyleen brander wordt inmiddels aangestoken en al snel wat minder nieuws.. de linker camber bout is afebroken.. samen op de brug het hele spul bekeken en besloten de rit naar huis te wagen. De bout zat immers vast gerot in het lager. Die ging nergens heen dus..
Wat bestellingen hier en daar later en voila: nieuwe bouten en ophanging rubbers. Gelijk ook de trailing armen meegepakt en nog wat overig spul. De versnellingsbak plug en keering zweten/lekken ook dus daar voor een pomp plus materiaal gehaald. Als we dan toch bezig zijn gelijk nieuwe steunen er in. De voorste stabi koppel stukken ook meebesteld in de meyle HD variant en voorzien van strongflex geel.
Meyle maakt doorgaans echt goed spul. Deze koppelstangen zijn daar een voorbeeld van.
De kogel en het rubber voelen goed stevig aan. Toch heb ik er gele bussen in geperst.
Als we dan toch bezig zijn..
Aan de slag met de haakse slijper.. de oude camber bout zat zo ontiegelijk vast dat slijpen en boren de enige optie was. Naderhand het lager er ingeperst en de nieuwe bout afgesteld op iets negatief wielvlucht.
Ondanks de temperaturen gaat het prima buiten. Wel jogging broek onder de werkbroek aangetrokken
Eerst was ik van plan alle lagers uit te boren en te zagen. Been there done that zegmaar dus een
Chinesian replica kitje gekocht wat het buitengewoon goed doet. Zie hier het resultaat:
Alle bouten zuiver gemaakt en een likje vet hier en daar. Alles in elkaar gezet en klaar was ik!
Van de week nog maar een uitlijn poging doen
De acetyleen brander wordt inmiddels aangestoken en al snel wat minder nieuws.. de linker camber bout is afebroken.. samen op de brug het hele spul bekeken en besloten de rit naar huis te wagen. De bout zat immers vast gerot in het lager. Die ging nergens heen dus..
Wat bestellingen hier en daar later en voila: nieuwe bouten en ophanging rubbers. Gelijk ook de trailing armen meegepakt en nog wat overig spul. De versnellingsbak plug en keering zweten/lekken ook dus daar voor een pomp plus materiaal gehaald. Als we dan toch bezig zijn gelijk nieuwe steunen er in. De voorste stabi koppel stukken ook meebesteld in de meyle HD variant en voorzien van strongflex geel.
Meyle maakt doorgaans echt goed spul. Deze koppelstangen zijn daar een voorbeeld van.
De kogel en het rubber voelen goed stevig aan. Toch heb ik er gele bussen in geperst.
Als we dan toch bezig zijn..
Aan de slag met de haakse slijper.. de oude camber bout zat zo ontiegelijk vast dat slijpen en boren de enige optie was. Naderhand het lager er ingeperst en de nieuwe bout afgesteld op iets negatief wielvlucht.
Ondanks de temperaturen gaat het prima buiten. Wel jogging broek onder de werkbroek aangetrokken
Eerst was ik van plan alle lagers uit te boren en te zagen. Been there done that zegmaar dus een
Chinesian replica kitje gekocht wat het buitengewoon goed doet. Zie hier het resultaat:
Alle bouten zuiver gemaakt en een likje vet hier en daar. Alles in elkaar gezet en klaar was ik!
Van de week nog maar een uitlijn poging doen
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: e36 320i Coupe
Respect om met dit weer buiten te klooien!
Ziet er weer netjes uit, ben benieuwd of je die draagarm bussen goed gaat merken achter.
Deblock oil van innotec werkt echt heel erg goed voor roestige bouten.
Meestal spuit ik het spul even in paar dagen volr het uitlijnen, vaak wil het dan wel normaal los.
Al zaten de bouten voor de sporing achter bij mij onmogelijk vast
De koppelstangen van een ford passen ook dan komt die beugel te vervallen, als de stabi linkjes bij mij weer kapot zijn haal ik deze.
https://m.autodoc.nl/monroe/7847626
Ziet er weer netjes uit, ben benieuwd of je die draagarm bussen goed gaat merken achter.
Deblock oil van innotec werkt echt heel erg goed voor roestige bouten.
Meestal spuit ik het spul even in paar dagen volr het uitlijnen, vaak wil het dan wel normaal los.
Al zaten de bouten voor de sporing achter bij mij onmogelijk vast
De koppelstangen van een ford passen ook dan komt die beugel te vervallen, als de stabi linkjes bij mij weer kapot zijn haal ik deze.
https://m.autodoc.nl/monroe/7847626
- Nickvl
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
- Auto: E81 130I
Re: e36 320i Coupe
ziet er netjes uit mooi werk!
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: e36 320i Coupe
Zeker, ben benieuwd. Opzich waren de oude rubbers nog oké al brokkelde het redelijk af. Het reed ook niet super strak.. de binnenste rubbers zitten er nog goed strak in. Eigenlijk zou ik voor het mooie alles kunnen meenemen incl subframe. Heb er de tijd en inspanning niet voor. Deblock oil? Innotec ken ik wel, met wd40 gaat het meestal wel goed icm slagmoersleutel. Moet nog eens wat nadenkit hebben, misschien eens een busje deblock oil meenemen.Jan-Willem schreef: ↑16 feb 2018, 17:03 Respect om met dit weer buiten te klooien!
Ziet er weer netjes uit, ben benieuwd of je die draagarm bussen goed gaat merken achter.
Deblock oil van innotec werkt echt heel erg goed voor roestige bouten.
Meestal spuit ik het spul even in paar dagen volr het uitlijnen, vaak wil het dan wel normaal los.
Al zaten de bouten voor de sporing achter bij mij onmogelijk vast
De koppelstangen van een ford passen ook dan komt die beugel te vervallen, als de stabi linkjes bij mij weer kapot zijn haal ik deze.
https://m.autodoc.nl/monroe/7847626
Die Ford stangentjes zien er goed uit, dan laat je de beugeltjes achterwege? Die sporing bouten gingen gelukkig goed los. Voor de zekerheid alle bouten een flinterdun laagje grafietvet gegeven, met oog op de toekomst. Die camber en schokdemper bouten waren gewoon niet los te krijgen.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: e36 320i Coupe
Mooi wark weer..
Maar wat ik niet begrijp.. Er komt allerlei mooi, nieuw spul op, maar je loopt wel te miepen over de prijs van een kruiskoppeling.
Maar wat ik niet begrijp.. Er komt allerlei mooi, nieuw spul op, maar je loopt wel te miepen over de prijs van een kruiskoppeling.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: e36 320i Coupe
Goed bezig! Ik heb dat klusje ook een keer mogen doen op m'n ex-E36. Wat een rotklus was dat. Het lager zat echt goed vast in die draagarm. Op de UK Ebay had ik ook zo'n pers besteld, en dat ging verbazend goed. Goede tip trouwens, die tennisbal op de krik!
Even je topic bijgelezen...die elektrolyse werkt ook goed zeg. Ziet er mooi uit die brackets. Vwb de stabilinks, ik hoop dat het lang heel blijft. Meyle is een beetje hit & miss qua kwaliteit. Maar overall...goed bezig en leuk om te lezen!
Even je topic bijgelezen...die elektrolyse werkt ook goed zeg. Ziet er mooi uit die brackets. Vwb de stabilinks, ik hoop dat het lang heel blijft. Meyle is een beetje hit & miss qua kwaliteit. Maar overall...goed bezig en leuk om te lezen!
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: e36 320i Coupe
Ja stom he kan het er niet aan uitgeven in mijn beleving. Omdat er een andere koppeling klaar ligt.
@Joost; de tennisbal heeft mij al schade weten te voorkomen.
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: e36 320i Coupe
Met die Ford stabilinkjes komt de beugel inderdaad te vervallen en het rubber dus de zwakste schakel is er uit.
Verder krijg je een directe verbinding.
@ Joost, ik snap ook niet waarom zoveel hobbyisten met Meyle getrouwd zijn mijn vaste grossier wil het niet eens meer verkopen omdat er te vaak klachten van klanten waren.
Verder krijg je een directe verbinding.
@ Joost, ik snap ook niet waarom zoveel hobbyisten met Meyle getrouwd zijn mijn vaste grossier wil het niet eens meer verkopen omdat er te vaak klachten van klanten waren.
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: e36 320i Coupe
Afgelopen keer wel Lemforder draagarmen gemonteerd.. daar gelukkig geen klachten mee.
Wat zijn de specifieke klachten over Meyle?
Wat zijn de specifieke klachten over Meyle?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: e36 320i Coupe
Lemforder is top notch en staat ook echt als A+ kwaliteit bekend. Meyle is vaak gunstig geprijsd en ze hebben goede marketing. Maar veel komt nog steeds uit China met wisselende kwaliteit/fabrieken. Vandaar ook de wisselende verhalen.
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: e36 320i Coupe
Deze koningsdag de achterremmen aangepakt en voorzien van nieuwe slijtage onderdelen. "moet je niet de stad in of op de vrijmarkt lopen dan"? Nee, mij veels te druk op het moment. In plaats daar van de rust over mij heen laten vallen en lekker hobby'en.
Alle rubbertjes vernieuwd en de klauwen een dot rode remklauw verf gegeven. Buiten de handrem die afgesteld moet worden remt alles weer als vanouds.
Gekozen voor Textar en Ate delen. Gewoon goed en niks extreems.
Alle rubbertjes vernieuwd en de klauwen een dot rode remklauw verf gegeven. Buiten de handrem die afgesteld moet worden remt alles weer als vanouds.
Gekozen voor Textar en Ate delen. Gewoon goed en niks extreems.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: e36 320i Coupe
Goed aangepakt zo. Fotootje van afstand?
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: e36 320i Coupe
van de remmen bedoel je? Die staat nog wel op mijn telefoon dacht ik.
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: e36 320i Coupe
Ziet er weer lekker fris uit!
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: e36 320i Coupe
Een korte update van de RTAB bussen achter; geweldig stabiele kont op de snelweg. Zijdelings bewegen is een stuk verbeterd en je voelt dat er meer controle is met bewegen. Rechtdoor vooral stabiliteit en contact met de weg. Wel een zoemend diff geluid erbij. Maar da's vooral boven de 100kmpuJan-Willem schreef: ↑16 feb 2018, 17:03 Respect om met dit weer buiten te klooien!
Ziet er weer netjes uit, ben benieuwd of je die draagarm bussen goed gaat merken achter.
- Jan-Willem
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: e36 320i Coupe
Komt nog wel ik was moe. Over een tijdje de flexi en harde leiding toch vervangen. Zat genoeg corrosie op. Dus dan die anker plaat ook meenemen.Jan-Willem schreef: ↑29 apr 2018, 09:10 Jammer dat je de ankerppaat niet direct mooi zwart gemaakt hebt.
Ziet er nog net iets beter uit, beetje hammerite doet dan wonderen.
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: e36 320i Coupe
De kleine klusjes maken het weer waard. Mijn voorremmen kwamen niet volledig vrij met de boosdoener:
Roest
Met de dremel alle corrosie uit de groeven gehaald.
Nieuwe zuiger en seals gemonteerd met Ate montage vet. Zeer makkelijk in gebruik toz remvloeistof.
Gangbaar!
Roest
Met de dremel alle corrosie uit de groeven gehaald.
Nieuwe zuiger en seals gemonteerd met Ate montage vet. Zeer makkelijk in gebruik toz remvloeistof.
Gangbaar!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Godspeed en 51 gasten