Toyota GR86, VW California, Mazda 3

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Bram » 30 nov 2018, 21:07

:mrgreen:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door ///Joost » 30 nov 2018, 22:00

Leuk verslag Wouter. :)

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Spijkerhard » 01 dec 2018, 00:00

Knot schreef: 30 nov 2018, 20:54 Die uitnodigingen krijg je zeker alleen als je boven de 50k shopt? :tooth:
Alleen voor hen die geen problemen hebben met bukken...

Leuk verslag, leuk om je ervaringen te lezen.
Net als Rody ook jalours!

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door sitechris » 01 dec 2018, 08:50

Heb de 850i gisteren irl gezien. Wonderlijk mooie auto. Droomauto! Interieur helaas iets teveel eenheidsworst (wel fraai) en vrij smalle stoelen. Toch zou dit hem zijn als de staatsloterij mijn kant opvalt :).

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Rnd » 01 dec 2018, 12:59

Tijdje geleden ook zo'n dagje gedaan, maar toen alleen met M-modellen (geen M-performance). Mijn conclusie was toen ook dat ik de M4 de fijnste vond op Zandvoort. Was helaas wel de gewone. Inmiddels wordt ie wat gedateerd, maar wat een apparaat is dat. :df:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Martijn_bmw » 01 dec 2018, 13:40

Super gave ervaring, ik heb ook geen uitnodiging gezien :tooth:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Jussi » 01 dec 2018, 19:52

Leuk verslag!

Je hebt dus maar 2 modellen kunnen rijden? Of ook nog rondjes in de andere kunnen bietsen?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Joop » 01 dec 2018, 20:27

Erg leuk geschreven Wouter. :thumbup:

Die uitnodiging ook voorbij zien komen, maar vroeg me af of dat wel de moeite waard was. Zo te horen van wel dus.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Robin » 02 dec 2018, 08:24

Mooi verhaal Wouter. Hier hou ik van: bak koffie vroege ochtend(voor 'n zondag) en dan dit lezen. Mooi hoor. :df:

Maar uiteindelijk denk ik dat puur in toeren de acceleratie van de CS minstens zo fel was als in de 850?
Want CSen zijn bloed en bloedsnel in rechte lijn. Men spreekt van 500pk irl.

Bij m'n dealer stond maanden terug 'n nieuwe zwarte(ik bedoel donkergekleurde). Wat 'n ding: 156k euros. Wél verkocht...

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door WillemBoer » 02 dec 2018, 13:34

Heb ook een F80 M3 gereden, 2015 met 40.000km, interieur kraakte ook, deur pennetjes rammelen...
Maar rijden doet ie als de beste!

E90 voelt duidelijk meer solide aan allemaal, wel gedateerd uiteraard maar er rammelt of kraakt niks.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Robin » 02 dec 2018, 14:44

Nou mijn vorige M2 had de eerste week in de hoedplank omgeving eens 'n klein rammeltje als ik over klinkers hier reed. Zufort naar dealer. Dag daar geweest: Klaar. Nul rammel. Dat mag en kan niet, rammel.

F82 M4 ik heb twee langere tijd meegehad: Nul rammel.

Huidige M2C: Als 'n kluis nog degelijker en 'stiller'en vooral stijver dan bovenstaand. Al hoor ik één minuscuul piepje/dingetje:Naar de dealer. Had weken terug 'n tikkie recht naast bijrijderstoel :Er-ger-nis!
Bleek een van de zonnebrillen van m'n vrouw te zijn te rammelen....

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door jos_br » 02 dec 2018, 16:15

Wouter81 schreef: 30 nov 2018, 20:48 ............... en als afsluiting in de i8 rijden. Natuurlijk een futuristisch model wat geen nadere toelichting behoeft. Samengevat mijn mening over die i8: ik vind het niks. Stationair klinkt het nergens naar, met dat grasmaaiergeluid uit die driecilinder, acceleratie valt me ietwat tegen en vooral de grip van de relatief smalle bandjes is nogal tegenvallend. Heel snel veel onderstuur. Remt ook niet al te best. Remmen zelf zijn goed maar door de smalle (voor)banden merk je dat je eigenlijk gewoon te weinig rubber op de weg hebt om echt snel stil te staan. Door het artificiële geluid klinkt het rijdend nog wel aardig maar geef mij maar een echte oldskool sportauto met brede banden en dikke motor. Als dit de toekomst is, dan blijf ik liever in het verleden hangen...
Sorry Wouter, ik lig hier in een deuk........zelden iemand een auto in zo'n korte bewoording volledig af zien kraken........ :mrgreen: :mrgreen:

Jos.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door romo » 02 dec 2018, 18:54

Mooi verslag !!

Ik blijf er bij; de kleinste BMW`s zijn qua rijbeleving (FaF zo u wil) voor mij het beste. Ja een M4 is een dijk van een kar, snel, solide, maar echt wendbaar niet meer, das toch waar het IMHO om zou moeten gaan. Sturen, actie-reactie, buitendat zijn ze allemaal zonder uitzondering te zwaar. Dan blijft de kleinste als leukste over.

Ik heb zelf 1500km in een weekend met een M4 gereden, na mijn E92 M3 was ik er eigenlijk al klaar mee (het grote, het lompe, het dooie gevoel), dat weekend heeft dat nogmaals bevestigd.

Rammeltjes M2 hoedenplank had ik ook, ik had een van de eerste M2`s schat ik in, gewoon een kinderziekte, later prima verholpen. Voor de rest zeer solide.

Jan-Jaap
Berichten: 154
Lid geworden op: 24 mei 2010, 16:11

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Jan-Jaap » 02 dec 2018, 19:23

Leuk topic.

Leuk dezelfde interesse qua auto's en hobby.
En leuk dat onze kinderen ook dezelfde hobby hebben.
Van mij wil alleen een kart van sinterklaas hebbe, verder hoeft hij niks.
En als hij groot is een M3 of zoiets zei hij.
:)

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Wouter81 » 03 dec 2018, 09:55

Jan-Jaap schreef: 02 dec 2018, 19:23 Leuk topic.

Leuk dezelfde interesse qua auto's en hobby.
En leuk dat onze kinderen ook dezelfde hobby hebben.
Van mij wil alleen een kart van sinterklaas hebbe, verder hoeft hij niks.
En als hij groot is een M3 of zoiets zei hij.
:)
Ja, het is een kleine wereld. :) In augustus is onze zoon van 7 begonnen met karten in Lelystad. Een beginnerscursus met allemaal kleine coureurs. Bijzonder leuk! En daar Jan-Jaap, mede DF'er ontmoet wiens zoon bij mijn zoon op les zit. :df:

Afgelopen 25 november hebben ze hun kartdiploma gehaald dus nu verder met de gevorderdencursus eind januari. Hiervoor moet er ook een eigen kart komen dus het begint nu serieuzere vormen aan te nemen. Ik zat even te denken om een bestelbus te kopen voor het vervoer van de kart maar inmiddels besloten om een afneembare trekhaak te laten monteren op mijn BMW. Moet dus ook nog een aanhanger komen. Nu komt het mooi uit, zakelijk hebben we net een groot bedrijfspand gekocht met een stukje loods/opslag erbij. Daar kunnen de kart + aanhanger mooi gestald worden dus. Van Sinterklaas krijgt hij overmorgen nog een Alpinestars kartoverall en schoenen dus dan is de uitrusting ook compleet.

Ik zei onlangs tegen Jan-Jaap: zelf rijden is super maar die kleine ventjes zien scheuren is nog leuker eigenlijk. :)

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Wouter81 » 12 jan 2019, 12:02

Laatste mod: een afneembare trekhaak. Was eerst van plan een bestelbusje aan te schaffen voor het vervoer van de kart van m'n zoon maar toch besloten dat ik geen zin had in een extra auto, wegenbelasting, verzekering, onderhoud etc. Dus gegaan voor een afneembare trekhaak onder de 440i. Voorwaarde was dat er niets zichtbaar was van achter wanneer deze niet gemonteerd was.
th.jpg
th.jpg (172.7 KiB) 2922 keer bekeken
Inmiddels ook een dichte aanhanger besteld voor de kart. Die komt over een week of 4.

Verder bevalt de 440i nog steeds zeer goed. Inmiddels ruim een jaar in bezit. Gekocht bij zo'n 4500 km, nu staat de teller op zo'n 43600 dus redelijk wat kilometers gemaakt en aardig wat benzine verstookt. :hungry: Verbruik nu in de winter (rij veel korte stukken) is momenteel zo'n 1 op 9. Met de trekhaak is het nog meer een multifunctionele auto geworden. In comfort stand stil, comfortabel en ruim zat voor het vervoer van gezin en spullen achterin. Maar als ik er alleen in rij staat de rijschakelaar meestal op Sport+ en is het een heerlijke hooligan, in combinatie met de M Performance uitlaat en het M Performance (Drexler) sperdifferentieel. Niet perfect (beetje zwaar en het M onderstel is niet super) maar wel zeer vermakelijk. :df:

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Will F. » 12 jan 2019, 13:35

Jij hebt geen adaptief onderstel? Ik vind hem gauw te stug/ oncomfortabel icm m sport onderstel.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Niels » 12 jan 2019, 14:06

Netjes! Leuke hobby btw, hoe oud is je zoontje?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26613
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Martijn_bmw » 12 jan 2019, 14:46

Netjes! Ik heb ook zon trekhaak er onder van Bmw. Niks van te zien en als je hem nodig hebt is ie in een seconde tevoorschijn.
Enige manier hoe een trekhaak op mijn auto mag :lol:

kriszty
Berichten: 168
Lid geworden op: 08 sep 2018, 22:45
Auto: m240i xdrive

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door kriszty » 12 jan 2019, 18:35

[quote=
Verder bevalt de 440i nog steeds zeer goed. Inmiddels ruim een jaar in bezit. Gekocht bij zo'n 4500 km, nu staat de teller op zo'n 43600 dus redelijk wat kilometers gemaakt en aardig wat benzine verstookt. :hungry: Verbruik nu in de winter (rij veel korte stukken) is momenteel zo'n 1 op 9. Met de trekhaak is het nog meer een multifunctionele auto geworden. In comfort stand stil, comfortabel en ruim zat voor het vervoer van gezin en spullen achterin. Maar als ik er alleen in rij staat de rijschakelaar meestal op Sport+ en is het een heerlijke hooligan, in combinatie met de M Performance uitlaat en het M Performance (Drexler) sperdifferentieel. Niet perfect (beetje zwaar en het M onderstel is niet super) maar wel zeer vermakelijk. :df:
[/quote]

echte kilometer vreter, 4 serie is wel netjes, 40k per jaar is aardig veel rijden...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Arthur » 12 jan 2019, 19:08

Martijn_bmw schreef: 12 jan 2019, 14:46 Netjes! Ik heb ook zon trekhaak er onder van Bmw. Niks van te zien en als je hem nodig hebt is ie in een seconde tevoorschijn.
Enige manier hoe een trekhaak op mijn auto mag :lol:
Ik had er een elektrische onder. Werkte prima, alleen jammer dat je daar altijd de boog nog een stukje van ziet.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Wouter81 » 25 apr 2019, 18:20

Maar weer even tijd voor een update. Inmiddels rij ik exact anderhalf jaar in de BMW 440i GC. Ruim 50.000 kilometers weggetikt alweer dus er zijn genoeg liters benzine doorheen gejaagd. Maar nu half DF elektrisch gaat rijden blijft er meer brandstof over voor ons dus helemaal prima. ;-)

Ik heb het al eerder gepost maar het standaard M-Performance onderstel bevalt me totaal niet. Te slappe veren en juist te harde demping. Met name het overhellen is heel irritant. Vooral kortere bochten stuurt gewoon niet fijn. Met de zware zescilinder in de neus wil hij niet erg lekker de bocht om. Natuurlijk gaat hij de hoek wel om maar het is niet met veel enthousiasme. Het is een zware auto (ca. 1700 kg op kenteken) maar hij voelt ook vooral heel zwaar en log aan bij serieuzer stuurwerk. Je bent verder ook niet echt 'connected' zeg maar. Onderstel en carrosserie lijken twee aparte delen. De koets deint net iets teveel, er zit teveel beweging in ten opzichte van het onderstel.

Nu raakte ik er ietwat aan gewend en het is natuurlijk ook geen sportauto, maar meer een luxe GT. Een snelle cruiser. Ik heb wel overwogen om een setje Eibach veren te monteren. Voor het mooie iets lager (veel te veel wheelgap) en hopelijk ook minder overhellen. Een goedkope fix om het misschien te verbeteren.

Tot ik vorige week sinds maanden (!) weer eens in mijn Golf 7 GTI reed. Normaliter de auto van mijn vrouw en het komt er in de praktijk vaak op neer dat het er niet van komt, om daarin te rijden. Maar dus toch de GTI weer eens gepakt voor een snelle rit binnendoor naar m'n werk in de avonduren. En WOW, wat een feestje is dat toch. :D Bij de eerste de beste rotonde merk je het al. Wat een gretigheid. Wat stuurt dat geweldig in. Heerlijk om weer even de hooligan uit te hangen met de Golf. Natuurlijk heeft de GTI ook zijn nadelen tov. de BMW (RWD is gewoon veel leuker dan FWD en de 4 cilinder haalt het qua beleving ook bij lange na niet bij de BMW B58) maar qua sturen en agiliteit is de GTI heer en meester. Hij is ook een kilo of 400 (!) lichter dan de BMW maar het voelt alsof het een ton scheelt. Dag en nacht verschil. Het veert precies goed, helt amper over, de demping is briljant en het insturen en de algehele grip is vergeleken met de BMW van een andere planeet.

Dit was weer even een eye-opener, hoe het ook kan. Direct besloten dus dat ik die standaard BMW fietspompen bij deze helemaal zat ben. Voor de BMW nu dus ook een set KW Street Comfort (ja, dezelfde als onder de Golf) besteld plus een setje Eibach spacers om het voor het mooie af te maken.

Na de vorige grote modificaties (MPPSK uitlaatsysteem en M-Performance sperdiff) is dit de volgende grote stap. De laatste grote stap die eigenlijk nog miste: een fatsoenlijk onderstel.

Hopelijk over een week of 2 montage. Ook dan verwacht ik niet dezelfde lichtvoetigheid als de Golf, daarvoor is het gewichtsverschil simpelweg te groot maar ik denk en hoop wel dat het veel beter wordt dan nu. Want die les heb ik nu wederom wel geleerd: een goed onderstel kan een verschil van dag en nacht opleveren ten opzichte van de OEM schokbrekers.

Ik ben dus erg benieuwd. Volgende week eerst nog even een kleine vakantie roadtrip met de BMW (Frankrijk, Zwitserland, Duitsland) op (helaas) het standaardonderstel maar daarna hopelijk genieten. :df:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Tristan » 25 apr 2019, 18:39

Goede keuze. Ben ook niet tevreden over de demping van de F30. De E90 335i voorzien van Bilstein B8 dempers en wat een verschil. Steviger, veel minder rol, directer en toch comfortabeler.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door Joop » 25 apr 2019, 19:09

Het onderstel van de facelift F32/36 is al wel een klap beter dan die van de prefacelift, als ik even mijn vorige 435i vergelijk met mijn huidige F32 440i...

...alleen inderdaad als je de limieten wat meer gaat opzoeken blijft het onderstel toch nog best slapjes aanvoelend en eigenlijk precies zoals je ook al omschrijft Wouter bij jouw F36. De prefacelift E92 330i die ik had stuurde wat dat betreft precies goed voor een non-M auto. Nog niet met de nieuwe G20 3er gereden, maar daar zou het juiste gevoel weer terug moeten zijn qua onderstel.

Wel benieuwd naar jouw ervaringen straks als je het KW onderstel eronder hebt.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW 440i Gran Coupé - MPPSK

Bericht door e30touring1990 » 25 apr 2019, 19:52

mooie upgrades voor de 4er. alles bij elkaar genomen zal het er een flink andere auto van worden (in positieve zin).

@Joop, even je topic doorgebladerd uit je linkje, prachtig samengestelde 4er met de juiste opties en kleurencombinatie imo. heb ik die hier op DF gemist of?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Godspeed en 53 gasten