E36 340i Coupe |Foetsie|
- frank de jonge
- Berichten: 9718
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
Re: E36 340i Coupe |slechte foto's en niks gedaan|
Geweldig allemaal
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Zucht, net 's morgens de vriendin naar het vliegveld gebracht, vervolgens weer terug naar het hotel, dus ga je maar een beetje op ebay kijken of er wat leuks op staat.
Paar uur en een voorstelletje of wat verder (tijdsverschil enzo) heb je wat gekocht...
Nieuwe AP klauwen van een Lotus Evora, met nieuwe remblokken (Ferodo DS2500 geloof ik)
Nu nog schijven en (al dan niet universele) brackets regelen.
Voorkant zullen wel E46 M3 schijven worden (325x28mm, past in 17 inch als het goed is) en achter moet ik even kijken, hoop eigenlijk dat ik E36 M3 voorschijven kan gebruiken (315x28mm ipv de normale schijven van 20mm dik)
Stel AP/Alcon schijven is wel heel leuk, maar dan kost het 300E per schijf om ze te vervangen en de M3 schijven zijn ook gewoon zwevende schijven (en ook alles behalve goedkoop met 150-200E p/s)
Ook nog eventjes gaan rekenen met zuigergrootte/hoofdremcilinder, in de basis hoeft achter niet heel veel zachter te remmen van me, daar gebruik ik de remdrukregelaar wel voor, het moet vooral rondje op rondje blijven werken dit keer (en ja, dan moet er tzt nog wel wat anders in dan DS2500)
Hoe dan ook, we zijn weer blut...
Verder overigens nog wel wat dingetjes gedaan toen ik nog thuis was; wat draadjes getrokken, het ding een tijdje rondgeslingerd op de startmotor tot er een plasje olie op de grond lag (was de bedoeling ook) en een alu buisje aan het plenum gespetterd.
Paar uur en een voorstelletje of wat verder (tijdsverschil enzo) heb je wat gekocht...
Nieuwe AP klauwen van een Lotus Evora, met nieuwe remblokken (Ferodo DS2500 geloof ik)
Nu nog schijven en (al dan niet universele) brackets regelen.
Voorkant zullen wel E46 M3 schijven worden (325x28mm, past in 17 inch als het goed is) en achter moet ik even kijken, hoop eigenlijk dat ik E36 M3 voorschijven kan gebruiken (315x28mm ipv de normale schijven van 20mm dik)
Stel AP/Alcon schijven is wel heel leuk, maar dan kost het 300E per schijf om ze te vervangen en de M3 schijven zijn ook gewoon zwevende schijven (en ook alles behalve goedkoop met 150-200E p/s)
Ook nog eventjes gaan rekenen met zuigergrootte/hoofdremcilinder, in de basis hoeft achter niet heel veel zachter te remmen van me, daar gebruik ik de remdrukregelaar wel voor, het moet vooral rondje op rondje blijven werken dit keer (en ja, dan moet er tzt nog wel wat anders in dan DS2500)
Hoe dan ook, we zijn weer blut...
Verder overigens nog wel wat dingetjes gedaan toen ik nog thuis was; wat draadjes getrokken, het ding een tijdje rondgeslingerd op de startmotor tot er een plasje olie op de grond lag (was de bedoeling ook) en een alu buisje aan het plenum gespetterd.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Oef, das wel lekker! Passen die een beetje op de fusee's of wordt dat een kwestie van brackets fabriceren?
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Beun en knutsel co, je moet van een axiale mount naar een radiale mount
De voorste klauwen zijn volgens mij hetzelfde als de Porsche 996 klauwen waar wel brackets voor te vinden zijn, maar ik ga thuis even meten of ik heel misschien toch de 345mm CSL schijven in de voorkant gepropt krijg.
Maar ik had ook al universele brackets gevonden met diverse offsets waar je alleen nog gaten in moest boren om deze op de draagarm/fusee te bevestigen, dus komt wel goed.
De voorste klauwen zijn volgens mij hetzelfde als de Porsche 996 klauwen waar wel brackets voor te vinden zijn, maar ik ga thuis even meten of ik heel misschien toch de 345mm CSL schijven in de voorkant gepropt krijg.
Maar ik had ook al universele brackets gevonden met diverse offsets waar je alleen nog gaten in moest boren om deze op de draagarm/fusee te bevestigen, dus komt wel goed.
-
OnlineDjessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Je kan denk ik beter E46 330i of 330d schijven pakken, scheelt vrijwel niks met E46m3 en scheelt een pak geld.
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
En geperforeerd op circuit is een no-go toch, in verband met scheuren? Wel dikke stoppers hoor
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Ik ga idd kijken of ik schijven met groeven kan vinden, maar wil wel de 28mm dikke zwevende M3 schijven.
Al valt geperforeerd nog te overwegen, kijken hoe lang het gaat.
Al valt geperforeerd nog te overwegen, kijken hoe lang het gaat.
- MParallel
- Berichten: 8003
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Is meer of ze achteraf gedrilled zijn of meegegoten.
Zat BBK’s met geperforeerde schijven.
Zat BBK’s met geperforeerde schijven.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Is een internet mythe.
Gieten of boren maakt namelijk niks uit en zo ongeveer elke fabrikant boort die gaten gewoon.
Die haarscheuren krijg je evengoed wel, afhankelijk van hoe hoog de belasting/temperatuur is.
- MParallel
- Berichten: 8003
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Ah ok.Bert ///M3 schreef: ↑26 aug 2018, 13:03Is een internet mythe.
Gieten of boren maakt namelijk niks uit en zo ongeveer elke fabrikant boort die gaten gewoon.
Die haarscheuren krijg je evengoed wel, afhankelijk van hoe hoog de belasting/temperatuur is.
Dit vertelde Dick Hoekendik me toen ik jaren terug de Mov'It BBK voor me E36 kocht.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Ik zou eerder verwachten dat je nog iets kunt doen met een (warmte) behandeling voor of na het gaten boren. Uiteindelijk bij zwaar gebruik krijg je de scheurtjes evengoed wel met staal.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Klopt.
De reden dat die scheuren altijd krijgt is gewoon omdat het materiaal daar het dunste is. Zelfs als schijven niet geboord zijn dan nog krijg je daar oppervlaktescheuren. Die gaten worden tussen de koelvanes in geboord en juist bij die koelvanes heb je de meeste massa en dus de minste temperatuur schommelingen. Dat deel waar die gaten zitten warmt sneller op en koelt sneller af.
Als je iets wilt dan is het inderdaad kijken naar de legering en warmtebehandelen.
Die schijven van Mov'it bijvoorbeeld dat zijn gewoon echt goede schijven maar ook die krijgen naar verloop van tijd die haarscheuren bij heel zwaar gebruik, zo lang je maar hard genoeg gaat. De kwaliteit van die schijven zit imho in de staalkwaliteit en niet zozeer in het meegieten van die gaten.
Mov'it giet die gaten mee maar boort ze daarna nog weer een keer uit dus eigenlijk maakt het alsnog niks uit. Uiteindelijk zit er natuurlijk ook een commerciele kant aan, het is makkelijker om die gaten mee te gieten, en vervolgens verkopen als premium product, als aan de rest van de wereld uitleggen dat het eigenlijk niks uitmaakt.
het enige verschil tussen meegieten en achteraf boren, is dat je bij te snel boren het staal te veel verhit en je de structuur veranderd.
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Heb trouwens al wel ontdekt dat schijven zoeken voor een E36/E46 M3 maar onhandig is, want als ze niet geperforeerd zijn (itt de betaalbare ATE's) zijn ze weer niet zwevend...
Dus iemand nog aanbevelingen zonder gaatjes (groeven zijn prima) en wel zwevend ?
Dus iemand nog aanbevelingen zonder gaatjes (groeven zijn prima) en wel zwevend ?
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Ik heb al jaren goede ervaringen op straat en track met de 2 delige schijven van Performance Friction. Zwevend en met blinde gaten. Wel onder een Evo van 1400 kg ipv. een BMW.
https://www.bimmerworld.com/Brakes/PFC- ... ve-Rotors/
https://www.bimmerworld.com/Brakes/PFC- ... ve-Rotors/
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Goed, ondertussen lekker schijven zitten zoeken, ik bestel de ATE schijven wel gewoon en dan zie ik wel hoe lang het goed gaat, de ring is gelukkig niet zo'n remmenkiller.
Alleen thuis ff opmeten of ik de 345mm CSL schijven ook kwijt kan, groot is goed ofzo.
Alleen thuis ff opmeten of ik de 345mm CSL schijven ook kwijt kan, groot is goed ofzo.
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4535
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Haha, heerlijk, wat een project. Volg ik!
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Mooi topic. De E36 smoelt ook erg goed. Ben benieuwd hoe het loopt als alles erin hangt.
- Vanreijmersdal
- Berichten: 850
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: E36 340i Coupe |F#$K joe Ebay|
Ik heb op mijn e46 tracktool m3 csl schijven van ate in de maat 345. Deze zijn geboord. Dit past in Oz superleggera 17 inch. Ik rij wel met remkoeling.
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Dan doe ik het zelf wel|
Uiteindelijk maar de gewone E46 M3 schijven rondom besteld (van ATE)
In de tussentijd nog bezig geweest met remklauwdadapters tekenen in Tinkercad, vervolgens uitgeprint met de 3D printer, passen, aanpassen enz.
Uiteindelijke resultaat voor de voorkant was zoiets:
Ging allemaal best prima eigenlijk, ik dacht ook meteen bestanden te hebben om in een CNC frees te gooien, 300 euro verder, 4 adaptertjes binnen.
Nou, dat laatste viel dus tegen, prijzen van 450-600 euro voor 4 van die kutbeugels in 6082 alu (materiaalkosten ~60 euro voor 4 stuks)
Even nagedacht en bedacht dat het letterlijk goedkoper zou zijn om een freesbank te kopen, materiaal te halen en ze maar gewoon zelf te maken en de freesbank vervolgens weer te verkopen.
Dus zodoende een chinees kloteding gehaald:
Naja, wat gevloek, gepruts, overal alu spanen, hapje uit de vinger verder enzo:
Linkerkant is nu af, nog 2 te gaan, even meten voor de nieuwe remleidingen (helaas ) en dan zijn heeft de E36 grote remmetjes.
In de tussentijd nog bezig geweest met remklauwdadapters tekenen in Tinkercad, vervolgens uitgeprint met de 3D printer, passen, aanpassen enz.
Uiteindelijke resultaat voor de voorkant was zoiets:
Ging allemaal best prima eigenlijk, ik dacht ook meteen bestanden te hebben om in een CNC frees te gooien, 300 euro verder, 4 adaptertjes binnen.
Nou, dat laatste viel dus tegen, prijzen van 450-600 euro voor 4 van die kutbeugels in 6082 alu (materiaalkosten ~60 euro voor 4 stuks)
Even nagedacht en bedacht dat het letterlijk goedkoper zou zijn om een freesbank te kopen, materiaal te halen en ze maar gewoon zelf te maken en de freesbank vervolgens weer te verkopen.
Dus zodoende een chinees kloteding gehaald:
Naja, wat gevloek, gepruts, overal alu spanen, hapje uit de vinger verder enzo:
Linkerkant is nu af, nog 2 te gaan, even meten voor de nieuwe remleidingen (helaas ) en dan zijn heeft de E36 grote remmetjes.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 340i Coupe |Dan doe ik het zelf wel|
I like your style
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: E36 340i Coupe |Dan doe ik het zelf wel|
Goede remsetup en ook gaaf dat je "het dan maar zelf maakt"!
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E36 340i Coupe |Dan doe ik het zelf wel|
goed bezig, ziet er goed uit!
- Nickvl
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
- Auto: E81 130I
Re: E36 340i Coupe |Dan doe ik het zelf wel|
Heel gaaf gedaan!
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
-
- Berichten: 2933
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: E36 340i Coupe |Dan doe ik het zelf wel|
Heb je plaatjes van de brackets? Ben toch wel benieuwd hoe ze uit zo'n bamifreesmixer komen..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: beske, Bing [Bot], Crookie, Djessey, Hitz, mauritsklein, TheKoomanizer en 172 gasten