E36 340i Coupe |Foetsie|
- Tristan
- Berichten: 13333
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: E36 340i Coupe |Dan doe ik het zelf wel|
LOL....freesbank kopen om het zelf dan maar te maken en daarna weer verkopen. Heerlijk!
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: E36 340i Coupe |Dan doe ik het zelf wel|
Prachtig dit! Dit soort acties mag ik wel.
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Dan doe ik het zelf wel|
Probeer er deze week wel een foto van te maken als ik de andere 2 maak, maar ik heb eigenlijk alleen de uitsparingen voor de remklauw en de uitsparingen voor de bevestigingsoren op de fusee met de freesbank gedaan, de rest zoveel mogelijk met de afkortzaag/lamellenschijf omdat dat veel sneller gaat (en toch niet zo nauwkeurig hoeft)
Denk dat ik 'm gewoon hou, het is nl best een fijne kolomboormachine.
Voordeel aan deze dingen is, zolang ie het doet schrijft het (ondanks dat het chinese HBM zut is) niet echt hard af.
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 340i Coupe |Dan doe ik het zelf wel|
Heerlijk, ziet er goed uit.
Ik stond voor hetzelfde dilemma, uiteindelijk zijn mijn brackets op de houtfrees van een maatje gemaakt....
Ik stond voor hetzelfde dilemma, uiteindelijk zijn mijn brackets op de houtfrees van een maatje gemaakt....
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: E36 340i Coupe |Dan doe ik het zelf wel|
ik vind helemaal mooi Harrie!
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: E36 340i Coupe |Dan doe ik het zelf wel|
Haha, heerlijke oplossing weer!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E36 340i Coupe |Dan doe ik het zelf wel|
Mooi project zo.
Vwb het 3D printen van die dingen, ik was laatst op een show voor additive manufacturing in de UK, en daar ben ik bekend geworden met een nieuw materiaal voor 3D printers, genaamd, XStrand, een glasfiber geimpregneerd filament om te printen.
https://3dprintingindustry.com/news/xst ... ns-129988/
Wellicht voor remdelen niet geschikt vanwege veiligheid, maar voor andere doeleinden is dit echt een revolutie. Niet normaal hoe sterk die geprinte delen zijn.
Vwb het 3D printen van die dingen, ik was laatst op een show voor additive manufacturing in de UK, en daar ben ik bekend geworden met een nieuw materiaal voor 3D printers, genaamd, XStrand, een glasfiber geimpregneerd filament om te printen.
https://3dprintingindustry.com/news/xst ... ns-129988/
Wellicht voor remdelen niet geschikt vanwege veiligheid, maar voor andere doeleinden is dit echt een revolutie. Niet normaal hoe sterk die geprinte delen zijn.
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Filmpje|
4 Uur 's middags: fuck it, ga eens wat kabels aansluiten.
*cue A-team muziekje en diverse irritante lekkages*
Half 10 's avonds:
Dit zegt niks trouwens;
- De brandstofpomp en injector/bobine voedingskabels zitten met een tyripje tegen een pluskabel getrokken.
- Koelvloeistof zit er niet in (die voorste slangen zitten er los op om te voorkomen dat er wat uit lekt)
- De Megasquirt map is die van de oude met de oude injectors, maar hij startte er zonder moeite op.
- De throttlebodies is werkelijk waar niks aan synchroon gesteld.
- Elektrisch ligt er nog van alles los.
En zo nog nog vele, vele bijzonder beunerige oplossingen.
Het geluid valt me wel positief mee, denk dat 1 set db-killers er zonder problemen uit kan.
*cue A-team muziekje en diverse irritante lekkages*
Half 10 's avonds:
Dit zegt niks trouwens;
- De brandstofpomp en injector/bobine voedingskabels zitten met een tyripje tegen een pluskabel getrokken.
- Koelvloeistof zit er niet in (die voorste slangen zitten er los op om te voorkomen dat er wat uit lekt)
- De Megasquirt map is die van de oude met de oude injectors, maar hij startte er zonder moeite op.
- De throttlebodies is werkelijk waar niks aan synchroon gesteld.
- Elektrisch ligt er nog van alles los.
En zo nog nog vele, vele bijzonder beunerige oplossingen.
Het geluid valt me wel positief mee, denk dat 1 set db-killers er zonder problemen uit kan.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 340i Coupe |Filmpje|
heerlijk weer
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: E36 340i Coupe |Filmpje|
Echt hè. Als ik ooit Dakar rally moet rijden of om wat voor reden dan ook in een tank op het slagveld zou belanden wil ik jou erbij hebben. Ik denk dat jij bovengemiddeld ver komt met vrij eenvoudige middelen. Ik ben zelf best goed met oploskoffie en thee dus hebben we alles wat we nodig hebben denk ik.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: E36 340i Coupe |Filmpje|
Hahah geweldig weer! Dit is bijna complexer dan een field upgrade!
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Filmpje|
Klopt, dat is ook de voornaamste reden dat ik het heb gedaan
Zag vanmorgen trouwens dat ik de massakabel van het linkse ontstekingskastje niet aangesloten had, dus ws liep ie op het filmpje ergens tussen de 4 en 8 cilinders (of hij heeft nu wat transistors opgeblazen, kan ook)
Hoe dan ook goedkoper en ik hoef niet te zeuren over niet kloppende procedures
- Schnor
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 05 jan 2013, 21:17
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Filmpje|
Zal morgen (Taiwanese tijd) wel eens wat foto's uploaden, mits ik het niet vergeet.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: E36 340i Coupe |Filmpje|
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 10 jul 2015, 07:53
- Auto: AR75, AR105 spider, M336, 325d
- Locatie: Z-limburg (160 km tot Ex-muhle)
Re: E36 340i Coupe |Filmpje|
In ken jullie niet IRL, maar dan hebben we in ieder geval dezelfde werkgever
-
- Berichten: 15237
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: E36 340i Coupe |Filmpje|
heel vet dit!
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Mini update|
Zaterdag/zondag, tomato/potato
Luchtig beginnen; de vriendin is gek op katten, dus om haar wat tevreden te houden:
En zoals beloofd foto's vd bamifrees:
Rondingen/schuine vlakken frezen is lastig omdat je beide assen tegelijk moet draaien.
Verder liep ie op het filmpje idd op 4 cilinders, gasreactie is nu wel iets feller
Het oliefilter is een externe geworden, het verlaste originele huis lekte overal, dus prullenbaktijd.
De brandstofrails lekten ook continue, dus wat universeel profiel besteld om er volgende week iets van te maken.
Meer foto's volgen nog.
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Auto spoiler en veel foto's|
Belofte maakt schuld, dus meer foto's.
Om te beginnen met het onderscheidende onderdeel van de auto, de elektrische splitter:
Het is nog niet af, moet nog geleidingsblokjes maken, wat bouten en veren wijzigen, extra verstevigingen en een eindstop, maar het werkt wonderbaarlijk goed tot nu toe....
Uiteindelijk laat ik 'm door de megasquirt schakelen op basis van snelheid en met de mogelijkheid om vanuit de auto handmatig te schakelen (misschien met een schakelaar in de stijl van 'taxi' )
Verder nog bezig geweest om de verbeunde originele brandstofrails te vervangen door wat DIY brandstofrail, wacht nu alleen nog op een paar koppelingen om alles weer door te verbinden (tractorspul, ik heb de ruimte niet voor het AN spul en het is ook idioot duur)
De sensor voor de brandstofdruk lekte overigens al, maar blijkbaar zijn die vrij gevoelig voor trillingen, dus denk dat ik deze (en de oliedruksensor) even met een slang ergens op moet hangen om de trillingen te dempen.
Het externe oliefilter en de goedkope tang die ik aan moest passen omdat ik M8 busjes niet meer met de hand aangetrokken kreeg.
Nu werkt het perfect, dus ik kan ook nog mooi die dingen in het subframe zetten voor een X-brace.
Verder nog wat foto's van wat willekeurige dingetjes:
Met uitleg: koelvloeistoftankje, diverse motor gerelateerde relais (en een reserve relais) en nog wat kabels die her en der heen moeten op foto 1
Op foto 2 zien we de behoorlijke ruimte tussen radiateur en motor waardoor de ventilator er mooi tussen past (moet nog beugels maken, nu hangt ie met tyrips vast)
Foto 3 laat de puinzooi aan de onderkant zien, de stuurbekrachtigingsleidingen van de E30 heb ik kunnen recyclen (retour gewoon ingekort, de aanvoer met een lusje onder de motor door gelegd) dus dat scheelde weer geld.
De carterpan ligt overigens ongeveer gelijk met het subframe (en is 3mm dik ijzer) alleen de carterplug steekt net wat te ver uit, dat was een brainfart...
Denk dat ik dat maar op ga lossen met een X-brace en dikke alu plaat zodat je er gewoon overheen kan schuiven, zolang ik 'm dr niet onderuit rijd vind ik het allang best.
Foto 4 is 1 deurpaneel wat er semi in zit, had de onderste gaten net iets te laag geboord....
Ik heb wel al in het begin besloten dat ik dit niet met popnagels wilde doen omdat ik het paneel met normaal gereedschap wil kunnen verwijderen.
Verder nog de Perfecttuning meter die via een can verbinding op de megasquirt aangesloten zit:
Vrij veel instelmogelijkheden, diverse schermpjes met informatie etc, gewoon handig.
En in het kader van extra fout, de puist op de motorkap (ik ben enorm slecht met plaatwerk, dus dit gaat nooit mooi worden ben ik bang)
De voorkant had nog iets schuiner af kunnen lopen, maar ik wil eigenlijk nog een ventilatierooster van een Mustang in de kap maken om de warme lucht van de radiateur af te voeren (aangezien ik de onderkant van de auto grotendeels dicht wil maken)
Om te beginnen met het onderscheidende onderdeel van de auto, de elektrische splitter:
Het is nog niet af, moet nog geleidingsblokjes maken, wat bouten en veren wijzigen, extra verstevigingen en een eindstop, maar het werkt wonderbaarlijk goed tot nu toe....
Uiteindelijk laat ik 'm door de megasquirt schakelen op basis van snelheid en met de mogelijkheid om vanuit de auto handmatig te schakelen (misschien met een schakelaar in de stijl van 'taxi' )
Verder nog bezig geweest om de verbeunde originele brandstofrails te vervangen door wat DIY brandstofrail, wacht nu alleen nog op een paar koppelingen om alles weer door te verbinden (tractorspul, ik heb de ruimte niet voor het AN spul en het is ook idioot duur)
De sensor voor de brandstofdruk lekte overigens al, maar blijkbaar zijn die vrij gevoelig voor trillingen, dus denk dat ik deze (en de oliedruksensor) even met een slang ergens op moet hangen om de trillingen te dempen.
Het externe oliefilter en de goedkope tang die ik aan moest passen omdat ik M8 busjes niet meer met de hand aangetrokken kreeg.
Nu werkt het perfect, dus ik kan ook nog mooi die dingen in het subframe zetten voor een X-brace.
Verder nog wat foto's van wat willekeurige dingetjes:
Met uitleg: koelvloeistoftankje, diverse motor gerelateerde relais (en een reserve relais) en nog wat kabels die her en der heen moeten op foto 1
Op foto 2 zien we de behoorlijke ruimte tussen radiateur en motor waardoor de ventilator er mooi tussen past (moet nog beugels maken, nu hangt ie met tyrips vast)
Foto 3 laat de puinzooi aan de onderkant zien, de stuurbekrachtigingsleidingen van de E30 heb ik kunnen recyclen (retour gewoon ingekort, de aanvoer met een lusje onder de motor door gelegd) dus dat scheelde weer geld.
De carterpan ligt overigens ongeveer gelijk met het subframe (en is 3mm dik ijzer) alleen de carterplug steekt net wat te ver uit, dat was een brainfart...
Denk dat ik dat maar op ga lossen met een X-brace en dikke alu plaat zodat je er gewoon overheen kan schuiven, zolang ik 'm dr niet onderuit rijd vind ik het allang best.
Foto 4 is 1 deurpaneel wat er semi in zit, had de onderste gaten net iets te laag geboord....
Ik heb wel al in het begin besloten dat ik dit niet met popnagels wilde doen omdat ik het paneel met normaal gereedschap wil kunnen verwijderen.
Verder nog de Perfecttuning meter die via een can verbinding op de megasquirt aangesloten zit:
Vrij veel instelmogelijkheden, diverse schermpjes met informatie etc, gewoon handig.
En in het kader van extra fout, de puist op de motorkap (ik ben enorm slecht met plaatwerk, dus dit gaat nooit mooi worden ben ik bang)
De voorkant had nog iets schuiner af kunnen lopen, maar ik wil eigenlijk nog een ventilatierooster van een Mustang in de kap maken om de warme lucht van de radiateur af te voeren (aangezien ik de onderkant van de auto grotendeels dicht wil maken)
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 340i Coupe |Auto spoiler en veel foto's|
Die splitter is echt pure porno. Geniaal.
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Jaja, ik ben er nog mee bezig|
Goed, alweer even geleden sinds de laatste update, maar heb er in de tussentijd toch vrij veel aan kunnen doen.
Om te beginnen met de motor: nadat de throttlebodies bleven etteren (speling her en der, niet consequent willen lopen en nog wat meer ellende) heb ik ze in de eerste instantie open gezet, een grote gouden gasklep op de intakebox gelast en eens gekeken of dat wilde werken.
Naja, met starten zoog ie de hele rommel dus al naar binnen toe, want die koekjestrommel was er nooit op gemaakt om onder vacuum te staan.
Getwijfeld of ik het nog zou gaan verstevigen of niet, dit was de uiteindelijke beslissing:
Inderdaad, ik wil er gewoon in het voorjaar mee kunnen rijden, dus had een beetje genoeg van al die ellende, schroef er wel een keer een centrifugaalcompressor op als ik meer vermogen wil.
Verder nog iets kleins gewijzigd, maar het kan wel eens praktisch zijn:
Een startknop, geschakeld via het koppelingspedaal (tegen kapotte garagedeuren)
Eigenlijk ingegeven doordat je de megasquirt af en toe moet resetten bij bepaalde wijzigingen, maar om de auto vervolgens opnieuw te starten moet je het contactslot terugdraaien en valt de communicatie met de laptop ~10sec weg, op deze manier heb ik daar alvast geen last meer van.
Owja en de schakelaar van het universele cruisecontrol setje is daar ook te zien. Waarom ? Omdat het al 2 jaar in de garage ligt en ik ook niet wist wat ik er anders mee moest....
Tevens de verbruiksmeter ook nog aangesloten op de megasquirt via een PWM uitgang gekoppeld aan de inspuittijd van 1 injector (die curve is overigens af te stellen, dus ik zou 'm aardig kloppend moeten kunnen krijgen)
Niet nodig, wel leuk.
Mensen met een auto met rolkooi weten vast wel hoe irritant weinig je ziet bij achteruit rijden, dus ook maar een achteruitrijdcamera ingebouwd (samen met verschrikkelijke led kentekenverlichting, maar hopelijk werken ze betrouwbaarder dan die domme lampjes die er origineel in zitten)
Dit is dus een reden waarom ik de originele afdekplaten een beetje terug probeer te duwen, anders moet ik dit netjes gaan maken en/of dr uit snoeien, kost teveel tijd.
Het paneeltje van plezier ( )
F van Fan
T van Traction control
L van Launch control (& flatshift)
(en ja, de volgorde van de letters is bewust)
Verder nog een schakelaar om de splitter in & uit te schuiven en dit handmatig of via de megasquirt op basis van snelheid te doen.
Heb er ook meteen maar wat USB ladertjes en een extra 12V aansluiting in gemaakt (alles op geschakelde 12V), had het toch nog liggen en dit soort dingen zijn altijd makkelijk.
En dit is hoe de passagierskant er uit ziet, de traanplaat vloer zit er in (draadbussen dr in getrokken op het verhoogde deel vd vloer, aan de buitenkant wat schroefbusjes van de hornbach met tapeindjes, loctite en platte inbusbouten, het is er op gemaakt om snel verwijderbaar te zijn)
Na het toevoegen van al deze luxe rommel is het ding vast wel weer wat zwaarder geworden, maar ik kan een half uit elkaar liggend dashboard gewoon absoluut niet hebben (en zo zwaar zijn alle panelen niet als je de geluidsisolatie even dr af trekt)
Komende tijd de voorkant af zien te maken/verstevigen voor de splitter, de brandstofleidingen van filter naar de motor iets anders leggen (lopen me nu te dicht langs de uitlaat af), de motorkap af maken (de bult kan nu iets lager worden) en nog wat klein grut en dan is ie volgens mij een heel eind voor het 1e proefritje.
Om te beginnen met de motor: nadat de throttlebodies bleven etteren (speling her en der, niet consequent willen lopen en nog wat meer ellende) heb ik ze in de eerste instantie open gezet, een grote gouden gasklep op de intakebox gelast en eens gekeken of dat wilde werken.
Naja, met starten zoog ie de hele rommel dus al naar binnen toe, want die koekjestrommel was er nooit op gemaakt om onder vacuum te staan.
Getwijfeld of ik het nog zou gaan verstevigen of niet, dit was de uiteindelijke beslissing:
Inderdaad, ik wil er gewoon in het voorjaar mee kunnen rijden, dus had een beetje genoeg van al die ellende, schroef er wel een keer een centrifugaalcompressor op als ik meer vermogen wil.
Verder nog iets kleins gewijzigd, maar het kan wel eens praktisch zijn:
Een startknop, geschakeld via het koppelingspedaal (tegen kapotte garagedeuren)
Eigenlijk ingegeven doordat je de megasquirt af en toe moet resetten bij bepaalde wijzigingen, maar om de auto vervolgens opnieuw te starten moet je het contactslot terugdraaien en valt de communicatie met de laptop ~10sec weg, op deze manier heb ik daar alvast geen last meer van.
Owja en de schakelaar van het universele cruisecontrol setje is daar ook te zien. Waarom ? Omdat het al 2 jaar in de garage ligt en ik ook niet wist wat ik er anders mee moest....
Tevens de verbruiksmeter ook nog aangesloten op de megasquirt via een PWM uitgang gekoppeld aan de inspuittijd van 1 injector (die curve is overigens af te stellen, dus ik zou 'm aardig kloppend moeten kunnen krijgen)
Niet nodig, wel leuk.
Mensen met een auto met rolkooi weten vast wel hoe irritant weinig je ziet bij achteruit rijden, dus ook maar een achteruitrijdcamera ingebouwd (samen met verschrikkelijke led kentekenverlichting, maar hopelijk werken ze betrouwbaarder dan die domme lampjes die er origineel in zitten)
Dit is dus een reden waarom ik de originele afdekplaten een beetje terug probeer te duwen, anders moet ik dit netjes gaan maken en/of dr uit snoeien, kost teveel tijd.
Het paneeltje van plezier ( )
F van Fan
T van Traction control
L van Launch control (& flatshift)
(en ja, de volgorde van de letters is bewust)
Verder nog een schakelaar om de splitter in & uit te schuiven en dit handmatig of via de megasquirt op basis van snelheid te doen.
Heb er ook meteen maar wat USB ladertjes en een extra 12V aansluiting in gemaakt (alles op geschakelde 12V), had het toch nog liggen en dit soort dingen zijn altijd makkelijk.
En dit is hoe de passagierskant er uit ziet, de traanplaat vloer zit er in (draadbussen dr in getrokken op het verhoogde deel vd vloer, aan de buitenkant wat schroefbusjes van de hornbach met tapeindjes, loctite en platte inbusbouten, het is er op gemaakt om snel verwijderbaar te zijn)
Na het toevoegen van al deze luxe rommel is het ding vast wel weer wat zwaarder geworden, maar ik kan een half uit elkaar liggend dashboard gewoon absoluut niet hebben (en zo zwaar zijn alle panelen niet als je de geluidsisolatie even dr af trekt)
Komende tijd de voorkant af zien te maken/verstevigen voor de splitter, de brandstofleidingen van filter naar de motor iets anders leggen (lopen me nu te dicht langs de uitlaat af), de motorkap af maken (de bult kan nu iets lager worden) en nog wat klein grut en dan is ie volgens mij een heel eind voor het 1e proefritje.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: E36 340i Coupe |Jaja, ik ben er nog mee bezig|
Deze mentaliteit heb je volgens mij bij je hele project? En ik vind het helemaal mooi. Gewoon dingen doen omdat het kan. Mooie update weer, van het voorjaar weer de Ring op?Waarom ? Omdat het al 2 jaar in de garage ligt en ik ook niet wist wat ik er anders mee moest....
-
OnlineEstoque
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: E36 340i Coupe |Jaja, ik ben er nog mee bezig|
Ik vind dit zo'n gaaf project! Puur alleen al vanwege het feit dat je gewoon 0,0 moeite doet om het mooier te maken dan dat het is.
Zo heerlijk <3
Zo heerlijk <3
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: E36 340i Coupe |Jaja, ik ben er nog mee bezig|
Ach ja, zolang het maar werkt, bedrading netter maken en snoeien wat niet nodig is kan altijd nog een keer.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Arjan S., Berry1000RR, Crookie, Jlijp, Tomj en 254 gasten