E36 340i Coupe |Foetsie|

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E36 325iA Coupe |Wie heeft een E36 M3 uitlaat ?|

Bericht door TLRS » 30 jan 2018, 19:50

Sfeerfoto's doen denken aan Durbahn :)

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: E36 325iA Coupe |De bende van ellende|

Bericht door Harrie D » 31 jan 2018, 22:28

Is het daar ook zo'n puinzooi ? (die RC30 wil ik wel trouwens :mrgreen: )

Goed, weer eens wat bezig geweest met ellende, veel ellende en nog meer ellende...
Geen idee hoe, maar ik heb eigenlijk alle bouten van de achteras los gekregen, want de meeste zagen dr nog te slecht uit om tegen je schoonmoeder te gooien....
Heb dus ook maar even voor een 200 euro aan nieuwe originele bouten besteld, het zal me aan m'n reet roesten (hehe) hoe het er uit ziet, maar het moet wel op z'n plek blijven zitten.

Ruimte:
Afbeelding

Joh, waarom reed het ding toch als een dweil ?
Afbeelding

Nieuwe busjes, smeer dr morgen wel een berg hammerite overheen en het zal wel, als ik iets netjes probeer te maken mislukt het altijd falikant, dus ik probeer het al niet meer....
Afbeelding

De rollcenter spacers dan nog een keer, gewoon omdat ik ze mooi vind (moet ook wel voor het geld...)
Ze zitten er overigens in geperst en de wartel zit met loctite vast, dus het zal wel op z'n plek blijven zitten, zo niet dan volgen de foto's vanzelf.
Afbeelding

Hopelijk morgen de verstevigingsplaatjes dr in lassen, kan ik de bodem een keer vol blubberen met verf en dan kan het volgende week ergens weer terug. Stukken makkelijker zo dan met die kut E30 waar ik alles heb moeten verlassen voor dat veel te lompe 210 diff :tooth:

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: E36 325iA Coupe |Typische E36|

Bericht door Sander-E46 » 01 feb 2018, 07:34

Goed bezig!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E36 325iA Coupe |Typische E36|

Bericht door ///Joost » 01 feb 2018, 08:45

Hehe, mooie foto's weer. Dat BMW subframe blijft een dingetje zeg. En zo'n geklooi om er bij te komen. Goed werk!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: E36 325iA Coupe |Typische E36|

Bericht door MartijnGizmo » 01 feb 2018, 10:53

Kijk, dat is de aanpak, meteen vol erin!

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1555
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: E36 325iA Coupe |Typische E36|

Bericht door Rogerb » 01 feb 2018, 10:54

Ben ik de enige die in een scheur ligt om je schrijfstijl? :mrgreen: :mrgreen: :clap: :clap:

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E36 325iA Coupe |Typische E36|

Bericht door Crookie » 01 feb 2018, 11:07

Ik vind die ge-organiseerde rommel heerlijk :hungry:

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: E36 325iA Coupe |Typische E36|

Bericht door Harrie D » 10 feb 2018, 23:23

Crookie schreef: 01 feb 2018, 11:07 Ik vind die ge-organiseerde rommel heerlijk :hungry:
Dr is niks georganiseerds aan, ik heb gewoon een vrij aardig geheugen als het aankomt op "waar de fuck had ik dat @#!%$!@ gereedschap ook alweer naar toe gesmeten"

Goed, we hebben weer iets voor elkaar gekregen:
Afbeelding
Afbeelding

De achteras zit weer op z'n plek, incl wat verstevigingsplaatjes en alles in de uniballs, echt hilarisch hoe soepel alles dan kan bewegen over het complete bereik.

Afbeelding
De stoel ook een keer gepast, gewoon omdat het kan (en alles moet er toch weer uit om de rolkooi dr in te duwen)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Huub huub, barbatruc..
Ok, eigenlijk ligt de V8 gewoon op een ijzeren blokje onder z'n krukas (en de bak ligt gewoon direct op de baksteun) maar qua positie klopt dit wel ongeveer.
2 dingen: het kleppendeksel raakt de vacuumslang vd rembekrachtiger -> opgelost met een haaks stukje (wat iik volgens mij nog in de 2002 bekrachtiger heb zitten)
De stuurstang (tussen stuurkolom en stuurhuis) zit gruwelijk in de weg voor het uitlaatspruitstuk.
Jammer dan, verlas m'n spruitstuk wel weer, heb nog zat lasbochtjes en rechte pijp liggen

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36 325iA Coupe |Barbapapa|

Bericht door Niels » 11 feb 2018, 00:08

Nice :clap: Wat een radiateur ook zeg! Wat een lel :hangloose:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: E36 325iA Coupe |Typische E36|

Bericht door Riceaux » 11 feb 2018, 00:30

Rogerb schreef: 01 feb 2018, 10:54 Ben ik de enige die in een scheur ligt om je schrijfstijl? :mrgreen: :mrgreen: :clap: :clap:
Nee :tooth: Heerlijk zo’n project! :thumbup:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: E36 325iA Coupe |Typische E36|

Bericht door Martijn_bmw » 11 feb 2018, 08:28

Riceaux schreef: 11 feb 2018, 00:30
Rogerb schreef: 01 feb 2018, 10:54 Ben ik de enige die in een scheur ligt om je schrijfstijl? :mrgreen: :mrgreen: :clap: :clap:
Nee :tooth: Heerlijk zo’n project! :thumbup:
Ook ik lig in een scheur :lol: lekker droog en intussen ontzettend knap alle eigen gemaakte aanpassingen etc

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: E36 325iA Coupe |Barbapapa|

Bericht door Harrie D » 12 feb 2018, 20:46

Meestal plaats ik berichten als ik 's avonds al een paar biertjes op heb, dan is m'n schrijfstijl meteen wat losser ;)

Ondertussen tot de conclusie gekomen dat het blok gewoon kut past op een paar plekken, dus nieuw plan van aanpak:
- Stuuras tussen schutbord en stuurhuis vervangen door 1 van een E46, die is iets dunner, ipv de rubberen donut heb ik nog ergens een kruiskoppeling gevonden.
- Doorvoer van de stuuras door het schutbord iets verplaatsen omdat anders het uitlaatspruitstuk niet te doen is, helaas moet ik dus het spruitstuk aan de bestuurderskant weer aardig gaan verlassen, het lijkt dr wel op dat die aan de passagierskant gewoon past.
- ITB's gaan dr tijdelijk af, die raken de kap net wel/niet met het blok op een praktische hoogte, ik wil er gewoon een keer nieuwe kelken voor maken met een bocht dr in zodat ze over het kleppendeksel liggen (en 2 aparte plenums/inlaatbuizen)

En vandaag al 1 motorsteun geknutseld, dat is altijd het simpelste werkje van een blok dr in hangen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: E36 325iA Coupe |Nights in white satin|

Bericht door Harrie D » 23 feb 2018, 22:28

Weer wat plaatjes bij de verhaaltjes (in dit geval is de topictitel gebaseerd op het nummer wat ik nu op heb staan)

Afbeelding
Met recht een teringbende, wat heb ik toch een enorme hekel aan ieder werk wat in het interieur van een auto is, je kunt nergens bij, je stoot continue je hoofd, als je iets moet lassen vliegt alles in de fik, als je in de auto wil gaan zitten heb je meteen een staalborstel in je reet zitten die je vergeten was enz enz enz.....

Afbeelding
Maar daarom dus, de verstevigingsplaatjes voor de rolkooi moeten er in, ik heb de originele voetjes er gewoon af geslepen, ik ben toch niet van plan om het ding dr ooit nog uit te halen (en als dat wel moet is of de kooi, of de auto afgeschreven en is het ook niet zo'n probleem meer)

Afbeelding
Nog meer ruimte, her en der wat beginnende roestplekjes kaal geborsteld en volgesmeerd met menie (en vervolgens mij paarse verf)
Het is alleen jammer dat niks fatsoenlijk wil drogen omdat de temperatuur ongeveer 1,5cm is....

Afbeelding
Subframe ook maar verstevigd, dit is gewoon relaxed laswerk, verf dr af, ding dr op, vast lassen, paar lagen verf dr op en klaar.

Afbeelding
Afbeelding
En dan deze creatie nog, over een week of 3 hoop ik dat de menie droog is en er verf overheen kan...
Poging 1 was aluminium (ivm gewicht vooral), maar toen zowel de plasmasnijder als de slijptol nauwelijks door m'n aluminium plaatje kwamen heb ik de zooi in een hoek gegooid en ben ik met ijzer aan de gang gegaan, dan maar wat meer gewicht, het ligt toch bijna op het asfalt.
Wat ook meteen de reden is dat de onderste platen 3mm dik zijn, carterbescherming en carterpan in 1 :mrgreen:
Ik had 'm overigens vol geknikkerd met water en een nachtje laten staan, het niveau was niet zichtbaar gezakt, dus het zal wel ongeveer dicht zitten.
De aanzuigbuis moet ik eigenlijk nog een verstevigingspunt maken naar de zeef toe, maar de enige optie die ik tot nu toe zie is onder 1 vd moeren van de krukaslagers en dat is dus een kosten/baten analyse.
Tevens is er 1 motorsteun te zien, de andere ziet er grofweg hetzelfde uit.

Afbeelding
En dan dit geval, eerlijkheidshalve had ik hier absoluut geen zin in, dus ik heb de RVS lasbochtjes gewoon met normale draad gelast, met het idee van: het is toch bloedheet, echt roesten zal het wel niet doen.
Dr zitten ook wat rare bochten in, maar goed, met die tamme V8 zal het wel meevallen hoeveel je dr van merkt.

Afbeelding
En dit is dus de oplossing voor de stuurstang, eigenlijk precies hetzelfde als wat ik bij de E30 had gedaan, maar dan wat langer.
(waarom het niet gelast zit: het kleinste deel vd stang is van ijzer, de rest is van alu, die 2 zijn niet zo bijster goed samen te lassen, de afschuifkracht die een M6 bout puur op zichzelf kan verwerken is volgens mij genoeg dat als ie breekt dat het 1 van je problemen is en niet eens het grootste)

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: E36 325iA Coupe |Nights in white satin|

Bericht door indobesar » 24 feb 2018, 00:18

Weer heerlijk bezig geweest!!

Wanneer eerste shakedown? :)

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: E36 325iA Coupe |Nights in white satin|

Bericht door Harrie D » 24 feb 2018, 00:39

Ofwel binnen nu en een maand, of ergens in mei ;)

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 325iA Coupe |Nights in white satin|

Bericht door Djessey » 24 feb 2018, 01:31

lekkere no-nonsense aanpak, heerlijk zo.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: E36 325iA Coupe |Nights in white satin|

Bericht door Macboy » 24 feb 2018, 09:05

:thumbup:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36 325iA Coupe |Nights in white satin|

Bericht door Niels » 24 feb 2018, 16:51

Lekker bezig weer!

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: E36 325iA Coupe |Stonecoal english|

Bericht door Harrie D » 03 mar 2018, 22:18

Omdat ik me verveel (en een instagramsletje ben) doe ik deze update in het Engels, duurt het wat langer om te typen, want echt veel is er niet gebeurd ;)

So I've managed to wrestle the rollcage in, it did end up with a few bruises, not due to (a lack of) fitment, but because I have a pretty short temper regarding anything mechanical (and electronic)
Did add an extra crossbar, safety first or something...
Great, weldy weldy, getting a tan during, life's good.
Afbeelding

A comparison photo (compared to #27)
Main difference is the addition of the 2 door bars, some red paint that probably kills people and my very, very, very cool welder's mask from China (People's republic, not Republic of)
Afbeelding

And to finish this pretty useless update: my oil sump in all it's glory, being used for storage :tooth:
Afbeelding

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: E36 325iA Coupe |Stonecoal English|

Bericht door MartijnGizmo » 04 mar 2018, 11:45

Schiet alweer lekker op zo, al gaat er natuurlijk veel tijd in de details zitten altijd.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E36 325iA Coupe |Stonecoal English|

Bericht door Crookie » 04 mar 2018, 14:13

Harrie welke bak ga je gebruiken?

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: E36 325iA Coupe |Stonecoal English|

Bericht door Harrie D » 04 mar 2018, 22:19

MartijnGizmo schreef: 04 mar 2018, 11:45 Schiet alweer lekker op zo, al gaat er natuurlijk veel tijd in de details zitten altijd.
Praat me dr niet van....
Die grote dingen (carterpan lassen, achteras verbouwen, plaatjes dr in lassen etc), dat gaat allemaal vrij snel.
Een kabelboom verknutselen, een beugeltje maken, onderdelen pas maken, dat kost altijd enorm veel tijd, je moet gewoon net even een 'eureka' momentje hebben, maar totdat je dat hebt :stom:
Crookie schreef: 04 mar 2018, 14:13 Harrie welke bak ga je gebruiken?
E46 320D 6-bak, zat dr ook al achter in de E30, er zit een adapterkit en vliegwiel op van PMC en (nu dan) een bij elkaar geraapte sachs performance koppeling.
Bak is qua verhoudingen niet helemaal ideaal, maar die V8 heeft z'n koppel breed genoeg om er geen last van te hebben, vertrok alleen altijd uit de 2 omdat de 1 veel te kort was.
Aandrijfas wordt de oude van m'n E30 (wat een E30/E46 combinatie was) met een ietwat verknutseld hanglager.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 647
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: E36 340i Coupe |het leeft nog|

Bericht door Harrie D » 05 apr 2018, 23:07

Goed, er is in de tussentijd weer zat gebeurd, ik was gewoon te beroerd om foto's te maken (en nog steeds eigenlijk)

Dus ik doe het nu maar met 1 foto:
Afbeelding

De ITB's kwamen tegen de motorkap aan, na het verwijderen van het frame had ik wat ruimte, maar d'r gingen net aan 2 vingers tussendoor, daar kan ik gewoon niet mee leven.
Oftewel: hakkerdehak en dan komt d'r maar een 'power bulge' in de motorkap, heb ik tenminste nog ergens een flinke bult zitten :tooth:

Probeer van de week wel eens wat foto's te maken van wat er nu gebeurd is ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E36 340i Coupe |het leeft nog|

Bericht door Niels » 05 apr 2018, 23:09

Hotrod in de maak! :clap:

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E36 340i Coupe |het leeft nog|

Bericht door Djessey » 05 apr 2018, 23:22

Jezus wat ga jij hard man. Wanneer is de eerste testrit!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], matthyssie en 65 gasten