BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9718
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door frank de jonge » 30 okt 2017, 10:50

Held!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Martijn_bmw » 30 okt 2017, 11:28

heel gaaf!

Gebruikersavatar
Teunvandenburg
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2017, 09:32
Auto: E30 Turbo
Locatie: Baarn

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Teunvandenburg » 30 okt 2017, 12:30

Om de warme kant van de intercooler buis te kunnen maken moet natuurlijk wel eerst de turbo een definitieve plek krijgen.
Dus werd het tijd om het uitlaatspruitstuk te maken/tunen.
Ik heb er voor gekozen om een ebay spruitstuk te gebruiken om geld maar vooral tijd te besparen. Natuurlijk leek het mij erg gaaf om zelf vanaf scratch een spruitstuk te ontwerpen en fabriceren.

Maar inmiddels (6 a 7 maanden na het koppakking euvel) werd het ook wel tijd om te rijden. Het ebay spruitstuk heeft inclusief verzending 140 euro gekost en was binnen een week binnen :mrgreen:. Was alleen van binnen erg lelijk/niet afgewerkt. Als je dit spruitstuk gaat gebruiken zonder deze eerst goed af te bramen van binnen houd je turbo het denk ik niet lang vol, er kwam daadwerkelijk las slag uit als je met een hamertje op het spruitstuk tikde. :hmmm:.

Afbeelding

Afbeelding

Vooral de buisjes van cilinder 4 en 5 waren echt beroerd gefabriceerd. Deze heb ik ook uitgebreid bewerkt met een dremel en vervolgens opnieuw gelast omdat de dremel door de lasnaden heen kwam zetten. Ook heb ik de t3 flens eraf geslepen omdat de td06 gebruikt maakt van een 3 bout flens.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de zowel de inlaat en uitlaatzeide van het turbinehuis heb ik zelf flenzen getekend en laten snijden omdat deze nergens snel in Nederland te verkrijgen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door nickdoesburg » 31 okt 2017, 22:15

Super wijs project dit, kan me nog goed het moment herinneren dat ik je met het turbo virus besmette met mijn M535i Turbo ~2 jaar geleden ;) Tis helaas ongeneselijk, sorry daarvoor :mrgreen:

Echt hele nette build geworden, zeker voor een eerste turbo project echt indrukwekkend goed gedaan. Loopt echt serieus hard al, ben benieuwd wat ie binnenkort op 1 bar gaat doen!! ;)

Gebruikersavatar
Teunvandenburg
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2017, 09:32
Auto: E30 Turbo
Locatie: Baarn

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Teunvandenburg » 31 okt 2017, 22:48

nickdoesburg schreef: 31 okt 2017, 22:15 Super wijs project dit, kan me nog goed het moment herinneren dat ik je met het turbo virus besmette met mijn M535i Turbo ~2 jaar geleden ;) Tis helaas ongeneselijk, sorry daarvoor :mrgreen:

Echt hele nette build geworden, zeker voor een eerste turbo project echt indrukwekkend goed gedaan. Loopt echt serieus hard al, ben benieuwd wat ie binnenkort op 1 bar gaat doen!! ;)
Haha dank! En nog bedankt voor het besmetten he :tooth:
De Deatschwerks pomp zit erin dus de boost kan inderdaad weer een tandje hoger. Ben benieuwd hoe die daar op reageert. :df:

Gebruikersavatar
Teunvandenburg
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2017, 09:32
Auto: E30 Turbo
Locatie: Baarn

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Teunvandenburg » 31 okt 2017, 23:44

Om van de ronde ingang van de turbo (50mm) naar het "vierkante" spruitsuk te gaan (80mm doorsnee) Heb ik gebruik gemaakt van een concentrisch lasverloop met een hoogte van 100mm. Deze vervolgens aan de flens gelast en op de turbo geschroefd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu kon ik mooi de positie van de turbo bepalen en middels een paar hechtlassen ook kijken of de motorkap nog dicht kon :mrgreen: .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende uitdaging was de wastegate, en met name deze zo tactisch mogelijk plaatsen. Aangezien ik een relatief kleine turbo gebruik is het erg belangrijk dat de uitlaatgassen makkelijk door de wastegate heen kunnen flowen, er moeten dus zo min mogelijk bochten/knikken in het wastegate traject zitten om boost creep te voorkomen. Helemaal omdat ik niet gelijk de op 1 bar wil gaan draaien en dus echt een hele hoop uitlaatgassen via de wastegate moeten vertrekken om zo de turbo te ontwijken.

Dus niet zo, tevens sterk afgeraden door Nick :tooth:

Afbeelding

Maar zo:

Afbeelding

Het heeft wel even geduurd om dat voor elkaar te krijgen. En deed ook wel een beetje pijn om vies te gaan slijpen in een spruitstuk van 1 uurtje oud. :tooth: Helaas had ik op dat moment geen beschikking over een luchtfrees anders had ik t wel een stukje mooier gedaan. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Maar goed eenmaal afgelast ziet er het weer een stuk beter uit. Ook nog de v-band aansluiting van de wastegate erop gelast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb ook nog een poging gedaan om het spruitstuk te vlakken. De ebay special was toch wat aan de kromme kant :mrgreen:. Maar beter dan op de foto kreeg ik het niet met de hand. Ipv weer een paar dagen wachten op een machine shop er maar voor gekozen om het gewoon te gaan proberen. En tot nu toe gaat het nog steeds goed :mrgreen:

Afbeelding

En alles weer gemonteerd :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
Teunvandenburg
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2017, 09:32
Auto: E30 Turbo
Locatie: Baarn

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Teunvandenburg » 01 nov 2017, 00:38

De turbo zat nu echt definitief op zijn plek, dit zorgde er voor dat ik de warme kant van de intercooler buizen, het hele uitlaattraject en de olie aan/af-voer kon gaan fabriceren. Dit waren tevens de laatste taken voor het maken van een eerste testrit :D

Omdat het tig apparaat en ik nog in de dc modus stonden maar begonnen aan de downpipe. Erg leuk om te doen :df:.
Heb voor het hele uitlaat traject 2,5 inch gekozen dit leek voor mij een logische keus aangezien de turbinehuis uit ook 2,5 inch is. Heb achteraf nog wel getwijfeld of dit voldoende was, aangezien je natuurlijk ook nog de gassen uit de wastegate wegvoert via de hele uitlaatlijn.
Maar tot nu toe heb ik nog niet het gevoel dat er sprake van restrictie is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna was het tijd om de auto naar de zaak te verkassen om daar in een dag de rest van de uitlaat te fabriceren. Had daarvoor nog een flexibel stuk, hitteband, resonator en een vband setje besteld.

Eerst tot aan de achterdemper de uitlaatlijn gefabriceerd en afgelast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de downpipe erbij:

Afbeelding

Afbeelding

En nog dit stuk overbruggen, van einddemper naar de rest maar wel onder de aandrijfas door:

Afbeelding

Bochten waren op dus dan maar zo :D:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met dit als resultaat. :D

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Macboy » 01 nov 2017, 02:09

Met open mond vol verbazing dit draadje doorgebladerd :shock:

Wat een kunde en knowhow ! Diep respect !

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Mrton » 01 nov 2017, 08:01

Ja heerlijk he, als ik dit soort dingen lees gaan mijn handen ook altijd jeuken om iets technisch te doen...



Ik ga dan vaak mijn banden oppompen, veel technischer moet het niet worden... :oops:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door ///Joost » 01 nov 2017, 09:06

Ongelofelijk. Vooral het zelf fabriceren en aanpassen van allerlei onderdelen incl. lassen vind ik altijd zo knap. Echt prachtig gedaan!

Gebruikersavatar
Pfhmulder
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
Auto: E36 323i coupe & e87 118i

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Pfhmulder » 01 nov 2017, 11:14

Heel gaaf project! ik blijf dit volgen. Je pakt het echt goed aan.
Heb zelf namelijk de ambitie om een m52b28 turbo project te starten over +/- een jaar.

lj328
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jun 2014, 20:33

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door lj328 » 05 nov 2017, 19:46

Petje af, profi bezig :thumbup:
Ik zie alleen wel veel werk om meer vermogen op de achterbandjes te krijgen.
Is er ondertussen ook iets gemodificeerd aan het onderstel en de remmerij om alles goed op de weg te houden?

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door witje » 05 nov 2017, 20:04

Ben dol op dit soort laswerk, top!

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door EvdP » 05 nov 2017, 20:53

Mooie update!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Martijn_bmw » 05 nov 2017, 21:27

Super gaaf om allemaal te lezen, echt top werk!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Niels » 05 nov 2017, 21:32

Heerlijk project Teun :thumbup:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Knot » 06 nov 2017, 11:13

Mooi project, wel veel geknutsel zeg.

Gebruikersavatar
Teunvandenburg
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2017, 09:32
Auto: E30 Turbo
Locatie: Baarn

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Teunvandenburg » 18 feb 2018, 16:04

Als in beter laat dan nooit, weer een kleine update.
lj328 schreef: 05 nov 2017, 19:46 Petje af, profi bezig :thumbup:
Ik zie alleen wel veel werk om meer vermogen op de achterbandjes te krijgen.
Is er ondertussen ook iets gemodificeerd aan het onderstel en de remmerij om alles goed op de weg te houden?
Inmiddels is is het onderstel naast verlagingsveren nog steeds standaard. De remmerij is ook nog standaard, maar natuurlijk wel opgefrist. Ik heb deze auto ook niet gebouwd om de snelste ronde tijden neer te zetten.
Het uiteindelijke doel is ook om er nette touring van te maken die dagelijks enigszins comfortabel gereden kan worden. Echter gaat dat nog wel even duren aangezien ik komend half jaar bezig ben met afstuderen.

Heb nog wat foto's van de rest van de "build".
De eerste "test rit" op het industrie terrein had ik nog niet de externe wastegate aangesloten op de downpipe. Aangezien dat best nog een pittige klus was had ik dit even overgeslagen. Vandaar het kleurverschil.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Na het aflassen van het geheel was het RVS helaas erg kromgetrokken, als ik dit opnieuw zou doen had ik er ook zonder twijfel een flexibel stuk tussen gezet.
Dus na het af lassen de boel weer open geslepen en opnieuw gemonteerd en vervolgens weer afgelast. Niet echt fraai helaas.

De olie retour nog even netjes gemaakt met een AN slang en fitting, ipv slangklemmen. Moest daarom ook die flens die op de turbo geschroefd zit aanpassen naar AN spec. En verlengd zodat de AN fitting straks nog aan te draaien is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog wat foto's van de turbo-intercooler buis. Mooie gelegenheid om nieuwe lastoorts met gaslens uit te testen :)

Afbeelding

Afbeelding

Keienvanger ook weer gemonteerd, heeft even geduurd voordat deze weer fatsoenlijk te monteren was, intercooler zat nogal in de weg. :tooth:. Maar uiteindelijk best aardig gelukt. Inmiddels ook het lipje onder de keienvanger gemonteerd maar nog geen foto's van.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels behoorlijk wat KM's gemaakt met de turbo. Winterbanden erop aan gaan. :df:

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog samen met een maatje naar een drift dag van DF geweest op Zandvoort. Was wel even spannend... Een auto waar zo veel tijd in zit zo op zijn flikker te geven. De baan werd nat gehouden maar desondanks was er nog erg veel grip. Zo kom je er wel achter of alles goed opgebouwd is en waar de zwakke punten liggen :tooth: . Erg geslaagde dag en het motortje heeft geen krimp gegeven, alleen de bobines werden na 2 / 3 rondes te warm waardoor er misfire's optraden. Maar 5 minuten afkoelen was genoeg om weer 2/3 ronden te rijden.

Afbeelding

Nog een kleine impressie filmpje, zitten ook beelden van Zandvoort bij :df:



Na de misfire's op Zandvoort besloten om een hitteschildje te maken. Maar eerst maar even de bobine kabels fatsoeneren. Zoals jullie kunnen zien was ik al bezig met experimenteren met verschillende bobines om de misfire's tegen te gaan. :blink:
Door 4 busjes te draaien met inwendig schroefdraad kon ik de bestaande tapeinden gebruiken (waar normaal gesproken de originele bobines mee vast zitten) om de aluminium plaat vast te zetten.

Afbeelding

Mwuah ziet er nog niet echt chique uit...

Afbeelding

Veel beter :)

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12751
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door MartijnGizmo » 18 feb 2018, 16:42

Netjes weggewerkt zo! Auto klinkt ook erg goed trouwens.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27898
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Luco » 18 feb 2018, 16:48

erg mooi en weer bij tachyon zie ik.

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Nickvl » 18 feb 2018, 16:56

Haha lekker dwars hoor netjes!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Niels » 18 feb 2018, 16:56

Gaaf hoor :clap:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Riceaux » 18 feb 2018, 17:00

Super gaaf project! :thumbup:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26730
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Martijn_bmw » 18 feb 2018, 20:34

Echt super gaaf, leuk dat er weer een update is :)

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E30 Touring - M50 Turbo - Teun van den Burg

Bericht door Jan-Willem » 18 feb 2018, 20:37

Heel erg gaaf!
Ik kreeg al filmpjes te zien op een df meeting toen je auto net reed met de turbo.
Klinkt op een filmpje al top :thumbup:

Mocht je nog een goedkope remupgrade zoeken dan weet ik wel wat.

284mm vs 260mm

Afbeelding

Fiat multipla JTD schijven met e36 remklauwen, past perfect in 15inch BBSjes.
Je moet wel de klauw aanpassen, een spacer gebruiken en het naafgat iets uitdraaien van de schijf.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Darudevampire, Eric Z, erwin20vt, Marc Sierra, MJW, nickdoesburg, Nivek en 232 gasten