Omdat de motor nu toch helemaal gedemonteerd was besloot ik hem maar meteen volledig uit elkaar te halen. Dan kon ik 'turbo build' beginnen met een verse motor.
Het was wel even slikken toen alle internals uitgestald op de werkbank lagen. Het was voor mij de eerste keer dat ik een motor helemaal uit elkaar haalde.
Zo te zien waren de drijfstang-lagers ook wel aan vervanging toe:
Ik heb ook maar meteen zowel de kop als het blok te laten reinigen in een zuurbad. Vervolgens heb ik ze laten vlakken waarbij de motorbouwer ook nieuwe klepseals heeft gemonteerd en de kleppen heeft ingeslepen. Ziet er weer heerlijk uit zulke schonen onderdelen.
Daarna ook de zuigers, de drijfstangen en de hydraulische klepstoters ultrasoon gereinigd op de zaak. Echt bizar hoe effectief dat is. Hieronder een vergelijking.
De serieus vastgekoekte plakkaten zijn er na het ultrasonen overigens zo af te poetsen.
Na het reinigen heb ik alle overgebleven resten er met de hand afgeschraapt. Best bijzonder om te zien hoeveel zooi er achter de zuiger-veren blijft hangen.
Maar het resultaat mag er wezen. Als kers op de taart ook maar de hele drijfstangen gereinigd zodat ze niet meer oliebruin zijn.
Daarna heb ik alle 24 hydraulische klepstoters helemaal uit elkaar gehaald om het tikken van de stoters bij intensief gebruik te voorkomen. (Na 20 minuten rijden op Zandvoort waren de stoters erg goed hoorbaar.)
Het uit elkaar halen bleek een hels karwei. Maar het werd gauw duidelijk waarom het toch broodnodig was: de olie binnenin zag er erg oud uit en ook leek er en water-achtige substantie in te zitten.
Aha! Daarom kon de olie niet lekker door de klepstoters heen flowen. Als de stoter eenmaal gevuld is loopt er theoretisch geen olie meer doorheen.
Hieronder is ook de water-achtige zooi te zien in de olie. Het lijkt wel een soort schimmel
Met mijn motor in stukjes kwam ik er ook achter dat de oliepomp betere tijden gezien heeft.
Ik ben benieuwd wat deze in zijn leven allemaal wel/niet heeft ingeslikt
Omdat ook het huis zelf was beschadigd ben ik op zoek gegaan naar een tweedehandse unit. Helaas werd de verkeerde bezorgd, tenminste....dat dacht ik.
De behuizing was anders en de borgmoer om het tandwiel te borgen was dolgedraaid. De sloper had waarschijnlijk iets te laat door dat het een linkse draad was.
Ik heb uiteindelijk wel mijn geld teruggekregen en van dit geld heb ik nieuwe internals gekocht bij bmw.
Daarna kwam ik erachter dat de pomp die ik binnen had gekregen eigenlijk voor een M50b25 vanos was. Voor mij uiteindelijk alleen maar voordelig aangezien ik ook een extra olieleiding nodig had voor de lagers van de turbo. De vanos pomp heeft namelijk iets grotere internals en kan dus een hoger debiet halen bij dezelfde druk.
Hieronder is het verschil duidelijk te zien.
Hier is ook nog het effect van het ultrasoon reinigen goed te zien. De lagerkappen heb ik niet ultrasoon gereinigd
Omdat je wel eens horror-verhalen hoort over loslatende oliepomptandwielen heb ik ze een klein hechtlasje te geven.
Uiteraard nadat ik ze op het juiste moment heb aangehaald.
Naast een 'high pressure oil feed' heeft de turbo ook nog een retour nodig. Daarvoor heb ik een AN-10 bung op de carterpan gelast.
Dit was ook best spannend omdat ik nog maar weinig ervaring had met alu lassen. Maar ja, eens moet de eerste keer zijn
Eerst de boel even goed kaal gemaakt. Testen of de bung een beetje vlak op de pan komt te liggen en ..... lassen maar.
Ik heb een MLS (multi layer steel) koppakking gebruikt. Ik heb maar meteen de dikste gekozen van 3,5 mm ipv de standaard 1,75mm.
Dit maakt het blok onderin weliswaar wat lui maar het zorgt er wel voor dat de kans op detonatie verlaagd wordt omdat de temperaturen omlaag gaan.
Voor het vermogen dat ik wil behalen is zo'n dikke pakking wel wat overdreven maar omdat dit mijn eerste turbo project was koos ik voor 'better safe than sorry'.
Hoewel het niet wordt aangeraden door de fabrikant heb ik toch een Locktite 3020 spray pakking gebruikt.
De meeste DIY's raden wel een spraypakking aan, aangezien de pakking niet voorzien is van een siliconenkit randje rondom de waterjackets waarmee wordt voorkomen dat er koelwater naar buiten of zelfs naar de cilinder lekt.
De kleur van de spraypakking matched wel mooi met het motorblok
Daarna kon het blok weer helemaal elkaar. Ook nog maar even de kleppendeksel zwart gespoten. Ziet er een stuk beter uit zo.