2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 20 dec 2017, 10:36

Ik ben er inmiddels over uit dat mij koelsysteem wel dicht is. Vandaag nog gecontroleerd en nog exact hetzelfde niveau al zo'n 600 km geleden. :thumbup:
Dit stelt me ook wat gerust mbt het blok zelf, want eigenlijk had ik sinds de aankoop nog geen constant KVS niveau gezien, na al het gerommel met de (defecte) onderdelen en het ontluchten elke keer weer. Eind goed, al goed!

Ik had de laatste tijd wel wat rook uit de uitlaat bij stationair loop (daarom was ik ook wat ongerust), maar ik heb de laatste week flink wat gelezen over de werking van het CCV systeem. Deze schijnt ook behoorlijk verantwoordelijk te zijn voor de verbranding van olie. Het CCV (Crankcase Ventilation System) is een systeem van een olieafscheider en 4 slangen. Het is de bedoeling dat door onderdruk in het carter, de oliedampen uit het kleppendeksel worden afgevoerd, en worden gescheiden als zijnde olie (afgevoerd via de peilstokhouder) en damp (afgevoerd terug naar het inlaatspruitstuk). Vaak gaat de unit met het membraan stuk, of gaat de onderste slang/pijlstokhouder dicht zitten. Dan werkt het systeem niet meer, en gaat de olie rechtstreekt de inlaat in ipv afgevoerd te worden via de pijlstokhouder.

Een groot geluk is dat ik documentatie heb dat de CCV bij mij vervangen is in 2014. :swinging: Dit is namelijk echt een pokkewerk... :tooth: Dus aan de unit zelf hoef ik niet veel te controleren. Hooguit kan er wat sludge in de slangen zitten.

Ik heb gisteren weer een sleutelavondje gehad, en flink wat zaken aangepakt:
- ICV schoon gemaakt
- Gasklephuis schoongemaakt
- Pijlstokhouder en CCV kamers schoongemaakt
- Onderste CCV slang schoongemaakt (pijlstokhouder)
- Bovenste CCV slang schoongemaakt (kleppendeksel)

Het schoonmnaken van de ICV en gasklephuis stond sowieso nog op het lijstje, dus die kon ik mooi meenemen, aangezien dat toch los moet om bij de CCV te komen. Het is een gepriegel en je moet een behoorlijk assortiment aan verlengstukjes hebben, omdat er niet zo veel ruimte is. Uiteindelijk is het goed gelukt. De ICV klep zelf kon gewoon vrij bewegen, maar had wel wat zwarte aanslag. Het gasklephuis had een flinke coating van aangebrande goudkleurige olie, die ik voorzichtig schoongekrabt heb met een schroevendraaiertje. het ging er zelfs met remmenreiniger amper af. Verder dan 90% schoon wilde ik niet gaan, omdat ik niet de behuizing wilde beschadigen. Maar dit was gewoon prima. De oranje pakking heb ik niet vervangen, die was gewoon nog als nieuw en dicht prima af.
Meteen ook de rubberen inlaatdelen schoongemaakt en gecontroleerd, maar die zagen er nog prima uit!

Afbeelding

Hieronder zie je de CCV leiding die van de afscheider naar de pijlstokhouder loopt. Er zat een klein beetje sludge in, maar niets ernstigs. Hij was zeker niet verstopt. Sludge ontstaat vooral bij het rijden van korte stukjes en bij koud weer, omdat het water niet de tijd krijgt om te verdampen. Het megt zich dan met de olie, wat resulteert in deze mayo-achtige smurrie.
Je kunt overigens zien dat dit de nieuwe versie is van de CCV leiding, want de latere versies hebben de gewoven mantel er omheen.

De leiding is er af te halen als ICV en gasklephuis uit de weg zijn. Kleine handen is handig. Het andere eind schuift op een aftakking van de pijlstokhouder.

Afbeelding

Hieronder zie je de pijlstokhouder. Ook deze zat totaal niet dicht. Ik heb 'm toch flink doorgeblazen met perslucht en remmenreiniger. De aftakking van de CCV komt dus niet terecht in de houder zelf, maar in een dubbele wand (!). Dit is hieronder duidelijk te zien. De o-ring voor in het carter heb ik gewoon hergebruikt. Buiten het feit dat deze nog gewoon flexibel was, ging ook de peilstokhouder er zonder veel moeite weer terug in. Bij een nieuwe o-ring kun je hier wel flink mee vechten.

Afbeelding

De bovenste slang van het kleppendeksel naar de CCV unit heb ik slechts bovenaan losgehaald. Onderaan kon ik er niet echt goed bij, en ik was bang om wat af te breken en dan ben je verder van huis. :sealed: Met een stuk draad heb ik er voorzichtig wat doorheen geragd, maar buiten lichte sludge kwam daar weinig spannends uit. Kortom, de CCV is nu vrij en werkt naar behoren.

Ik heb nog niet erg veel gereden, maar het lijkt zeker alsof de rook veel minder is. Ik moet nog de kleppendekselpakking en oliefilterhuispakking doen, want vooral deze laatste lekt behoorlijk. Het zijn daarnaast allemaal (kleine) vacuumlekken. Dit komt dus nog binnenkort. Al met al was het wel weer een reparatie die erg veel voldoening geeft. Ik was er zo'n 3 uurtjes zoet mee incl alles reinigen op m'n gemakje. Geen foutcodes of vacuumlekken gelukkig, dus alles geslaagd.

Ik ga wel nog de zogenaamde O2Pilot mod doen.
http://www.bimmerforums.com/forum/showt ... st23714558

Dit is een modificatie aan het CCV systeem, uitgevonden door een forum user O2Pilot, waarbij een vrije poort van de CCV unit verbonden wordt met een vrije poort aan het inlaatspruitstuk. Het doel hiervan is om de olie consumptie te verminderen. Wat er dan gebeurt, is dat door deze extra leiding, het vacuum in het CCV syteem alsmede het carter wordt verhoogd. Hierdoor worden de zuigerveren naar beneden getrokken om zo beter af te dichten. Het lijkt simpel en te ver gezocht, maar wijdverbreid blijkt dat dit een extreem goed effect heeft op het olieverbruik. Vrijwel iedereen die dit doet ziet een olieverbruik naar vrijwel nihil gaan. Het enige wat je nodig hebt is twee verbindingsstukjes en een stuk vacuumslang.

Tevens als laatste heb ik nog even mijn OBD kabel aangepast. Ik kon alleen maar foutcodes scannen en live data zien. Elke andere module zoals het remsysteem of instrument cluster kon ik echter niet binnen komen. Dit bleek te liggen aan het feit dat de kabel aangepast moest worden. Auto's van voor 2007 werken met K-line. Auto's na 2007 werken met DCAN. Om met K-line te werken moet je op de (Chinese) kabel pin 7 en 8 aan elkaar solderen. Zie ook mijn fantastische soldeerkwaliteiten! :lol:
Dit werkte perfect. In de instrument cluster module kun je de km stand controleren, en die klopte. :tooth:

Afbeelding
Afbeelding

Al met al was het weer een zeer nuttig bestede avond. :D
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 11:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39737
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Arthur » 20 dec 2017, 10:41

Leuk dat je dat allemaal doet en deelt. En dat je het wíl doen...

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door indobesar » 20 dec 2017, 10:56

Goed werk Joost! Leuk geschreven rapportage. :thumbup:

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Sander-E46 » 20 dec 2017, 11:15

Heel interessant, helaas verbruikt mijn auto toch wel iets van olie. Carterventilatie staat hier daarom nog wel op het lijstje. Hier ook maar eens naar kijken.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 20 dec 2017, 13:05

Hou eens op man!! Ik heb steeds meer dingen waarvan ik zeg.....dat wil ik ook doen :mrgreen:
Gelukkig is mijn radiateur al vervangen dus die kan van de lijst af hahaha

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 20 dec 2017, 13:53

Martin van der Zwaard schreef: 20 dec 2017, 13:05 Hou eens op man!! Ik heb steeds meer dingen waarvan ik zeg.....dat wil ik ook doen :mrgreen:
Gelukkig is mijn radiateur al vervangen dus die kan van de lijst af hahaha
Hahaha...ja verschikkelijk is dat...Wat dat betreft haat ik forums. Hoe meer ik lees, hoe meer werk ik krijg. Ik ben al een notepad to-do-lijstje begonnen met OEM nummers en al. :lol:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Jan-Willem » 20 dec 2017, 17:00

Weer lekker bezig geweest Joost!
Altijd fijn om zeker te weten dat alles schoon is.

Mijn chinese inpa kabel werkt wel gewoon op de e36 OBD 1 ik kan ook de dme, airbag en abs uitlezen.
Instrumenten cluster nog niet gechecked.

De e91 pre 2007 van mijn maatje kon ik niet uitlezen gek genoeg.
Die gaf elke keer een fout.

Maar is even checken of het brugje er in zit.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door RJK » 20 dec 2017, 18:07

Klepdeksel eraf = ook even vanos doen? Zo gepiept dan.

Grappig dat soldeerpuntje. Ik heb er bij mijn kabeltje een schakelaartje tussen gezet.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 20 dec 2017, 20:06

@JW: Dat kan zeker zijn. Naar het schijnt zijn sommige kabels al gebrugt en sommige niet. Geen pijl op te trekken. De DCAN BMW’s werken inderdaad niet met een brug. Zie ook 944’s antwoord hierboven. ;)

@944: Ik doe idd meteen de vanos dan. Ik had ook nog gedacht over een schakelaartje, maar ik heb toch geen andere BMW, dus voor nu is het prima.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Peric » 20 dec 2017, 21:07

Grappig om te zien dat met de Audi je amper iets postte over de auto. En nu je weer een BMW hebt weer los gaat.. :)
:thumbup:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Riceaux » 20 dec 2017, 21:52

Goed bezig weer Joost! Mooi om te zien dat de hobby toch weer leeft bij je. :thumbup:

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Str8Six » 21 dec 2017, 10:45

Je bewandeld precies het pad van mijn e46 een jaar geleden, al was bij mij de CCV wel flink verstopt.

Heb me toen ook flink ingelezen over de 02-pilot mod, maar de verhalen waren toch niet helemaal overtuigend.
Na vervanging van CCV en Forté Flush was het olieverbruik bij mij ook weg, dus heb me er toen niet aan gewaagd.

Voor extra informatie: zie youtuber '50skid'. Hij heeft een 325Ci, en heeft inmiddels bijna alles wel vervangen/gereviseerd aan zijn M54, mét bijbehorende uitleg en veel technische diepgang.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 21 dec 2017, 10:59

Str8Six schreef: 21 dec 2017, 10:45 Je bewandeld precies het pad van mijn e46 een jaar geleden, al was bij mij de CCV wel flink verstopt.

Heb me toen ook flink ingelezen over de 02-pilot mod, maar de verhalen waren toch niet helemaal overtuigend.
Na vervanging van CCV en Forté Flush was het olieverbruik bij mij ook weg, dus heb me er toen niet aan gewaagd.

Voor extra informatie: zie youtuber '50skid'. Hij heeft een 325Ci, en heeft inmiddels bijna alles wel vervangen/gereviseerd aan zijn M54, mét bijbehorende uitleg en veel technische diepgang.
Ik zit nu idd ook veel te lezen over een motor flush. Ik was nooit zo voor dat soort 'snake oil', maar je hoort toch wel opvallend veel positieve verhalen. Goed om te horen dat het voor jou ook zo'n positief effect had. Hoe had jij het gedaan? 1 of 2 Flesjes? En met nieuwe (goedkope) olie flushen, of gewoon dat spul bij je oude olie mieteren en dan nieuwe olie erop?

50s Kid kanaal heb ik inmiddels al compleet doorgespit. Heerlijke filmpjes zijn dat!

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door RJK » 21 dec 2017, 11:47

///Joost schreef: 20 dec 2017, 20:06 @944: Ik had ook nog gedacht over een schakelaartje, maar ik heb toch geen andere BMW, dus voor nu is het prima.
Vond nog plaatje ervan, schakelaartje past mooi in behuizing van OBD plug.

Afbeelding11883EF7-3508-49FE-BDBA-0245B4B0BF87_zpsdluiri2j by Reinier Kleis, on Flickr

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 21 dec 2017, 11:48

Nette oplossing!

Str8Six
Berichten: 965
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Str8Six » 21 dec 2017, 14:07

///Joost schreef: 21 dec 2017, 10:59
Ik zit nu idd ook veel te lezen over een motor flush. Ik was nooit zo voor dat soort 'snake oil', maar je hoort toch wel opvallend veel positieve verhalen. Goed om te horen dat het voor jou ook zo'n positief effect had. Hoe had jij het gedaan? 1 of 2 Flesjes? En met nieuwe (goedkope) olie flushen, of gewoon dat spul bij je oude olie mieteren en dan nieuwe olie erop?

50s Kid kanaal heb ik inmiddels al compleet doorgespit. Heerlijke filmpjes zijn dat!
Bij mij vooral gedaan omdat ik bang was dat door de verstopte CCV mijn motor vanbinnen wel eens flink smerig kon zijn.
Heb het inderdaad met 2 flesjes Forté gedaan met de oude olie. Al was die natuurlijk nooit echt oud omdat ik maar bleef bijvullen.

Daarna nieuwe olie toegevoegd(5w40 ipv 5w30) inclusief Forté toevoeging(top-end of fortifier, weet nietmeer welke).

Weet dus niet precies wat de oplossing heeft gebracht, maar olieverbruik was weg.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Knot » 21 dec 2017, 14:18

Mooi hoe je het aanpakt hoor. Bij mij gaat het meestal binnen een uur over in schelden en bier avond!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 08 jan 2018, 09:55

Afgelopen week begon mijn raam aan de rijderskant wat geluid te maken. Nu wist ik dat de E46 raammechanismen schijnt te eten (raambevestigingsclips breken af), dus ik had al zo'n donkerbruin vermoeden. Wat speurwerk op andere fora leerde mij dat er een zogenaamde ziptie mod is, waarbij de clips die het raam over de rail op en neer laten bewegen, gemaakt kunnen worden met een tie wrap. Nu zie ik niet graag dat mijn auto van tie wraps aan elkaar hangt, maar als je wat dieper in de materie duikt, is het eigenlijk een zeer goed alternatief t.o.v. het kopen van een nieuw mechanisme (dat geen bewezen lange levensduur heeft). Het is het proberen waard.

Binnenbekleding eraf:
Afbeelding

De vochtkering zat er touwens nog erg strak op en was nooit los geweest. Dat geeft me goede hoop voor de andere deuren, Martin. ;)

Onder de vochtkering is het mechanisme te zien. Aan de staalkabel zit een tonnetje dat 'gevangen' zit tussen 2 plastic clipjes. Je ziet dat het bovenste clipje is afgebroken. Bij het onderste clipje heb ik al een tiewrap bevestigd voor extra stevigheid. Aan de andere (boven-)kant heb ik nu ook een tie wrap gedaan, zodat het tonnetje weer opgesloten zit, en de raam weer parallel omhoog wordt getrokken. Tzt kan ik wel een nieuw mechanisme plaatsten, maar dat doe ik liever als er echt dingen stuk gaan, zoals het loskomen van de kabel e.d. Voor nu is dit prima. De rest van het mechanisme was nog in topconditie.

Afbeelding

Tevens heb ik de deurklinkmechanismen even nagelopen. Op de kopse kant van elke deur zit een zwart dopje, en onder dat dopje zit een 4mm inbusboutkop. Dit boutje houdt het deurklinkmechanisme bij elkaar en deze kan wel eens los gaan zitten, waardoor de deur moeilijk opent. Linkerkant van de auto is rechtse draad, rechterkant van de auto is linkse draad. Deze boutjes bij alle vier de deuren even nagelopen, maar het zat allemaal nog goed vast.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door indobesar » 08 jan 2018, 09:57

Lekker bezig geweest weer, Joost!

Dat raammechanisme is bij de E36 ook erg zwak. De compact is al 2x aangepakt... :(

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 08 jan 2018, 10:36

///Joost schreef: 08 jan 2018, 09:55 De vochtkering zat er touwens nog erg strak op en was nooit los geweest. Dat geeft me goede hoop voor de andere deuren, Martin. ;)
Zou mooi zijn Joost! Je kan het eigenlijk al wanneer het geregend heeft en er ligt veel water op de dorpel (sierlijst). Maar zou ze echt voor de zekerheid een keer langslopen. Zo gepiept en kost weinig, hooguit wat kit. Ik heb een extra rand kit aangebracht langs de buitenrand van de vochtkering. Just in case. Bij mij is het voor zover ik heb gemerkt aardig opgelost.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Eric Z » 08 jan 2018, 18:44

Raammechanisme heb ik er al 3 van vervangen. Volgens mij alleen linksachter nog niet. De rest was gaar.
1 achterruit kwam naar beneden zakken op vakantie in italie maar bleef geluk redelijk in de rubbers hangen. Alleen na flinke kuilen in de weg even terug omhoog schuiven.
Voor was wat afgebroken en zijn de kabels klem gelopen dus toen de andere kant ook maar meteen mee besteld omdat die ook al wat stroef liep. Die was mogelijk nog wel te redden geweest achteraf gezien, maar ik had geen zin om alles 2x los te halen dus maar meteen een nieuwe besteld toen.

Gebruikersavatar
WoutL
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 09:25
Auto: E46 M3 / E93 M3 / E28

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door WoutL » 08 jan 2018, 20:37

Even terug gelezen, mooie 330i, uitvoering is wel echt top zo. Ben ook erg fan van deze kleur interieur, ik had denk ik de zelfde kleur in mijn e38, denk dat ik nog het meest mis aan die auto.

Leuk om te volgen hoe je de puntjes op de i zet :)

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Adwo » 08 jan 2018, 22:01

Str8Six schreef: 21 dec 2017, 10:45 Je bewandeld precies het pad van mijn e46 een jaar geleden, al was bij mij de CCV wel flink verstopt.

Heb me toen ook flink ingelezen over de 02-pilot mod, maar de verhalen waren toch niet helemaal overtuigend.
Na vervanging van CCV en Forté Flush was het olieverbruik bij mij ook weg, dus heb me er toen niet aan gewaagd.

Voor extra informatie: zie youtuber '50skid'. Hij heeft een 325Ci, en heeft inmiddels bijna alles wel vervangen/gereviseerd aan zijn M54, mét bijbehorende uitleg en veel technische diepgang.
50skid, hij doet inderdaad een aantal zaken heel goed. Ik heb ter voorbereiding op het vervangen van mijn dempers en veren van mijn E46 Alpina B3 3.3 naar zijn filmpje zitten kijken. Dat ging toch wel met de Franse slag: de veren zaten bijvoorbeeld helemaal niet tegen het uiteinde van de rubbers op de veerschotels gemonteerd.. Dat heb ik dan beter gedaan.. :P

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Adwo » 08 jan 2018, 22:06

Trouwens, als OCD fan nog een tip: heb je de wielkasten voor al gedemonteerd en deze schoongemaakt? Neem dan gelijk de zijskirts mee, met wat geluk zie je geen roest en anders heb je weer wat extra te doen.. :)

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Crookie » 08 jan 2018, 22:09

Ik had de instaplijsten ook maar gedemonteerd. Roest langs de bevestigingen. Hersteld en daarna de dorpel voorzien van holle wax. Rond de montage punten een klein rondje kit. Weer een dorpel gered :coffee:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 233 gasten