2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik heb even gewacht met posten omdat ik compleet gek werd van die lekkages...Dacht ik het gemaakt te hebben, toch niet...dan weer wel, dan weer niet....
Het probleem openbaarde zich dus vooral als de thermostaat open ging, dus als er druk op het radiator-systeem kwam. Uiteindelijk heb ik toch de OEM slangen besteld, en als je de Febi met de OEM (ContiTech, naar blijkt) vergelijkt dan zit er echt wel een verschil in afwerking zeg.
De OEM slangen hebben groene QA tekens. Dat zie ik graag:
Contitech is de leverancier van de (Europese) OEM slangen. Ik begrijp dat Rein de leverancier in de VS is:
Hier zie je duidelijk het probleem van de Febi slang (kleine aansluiting op het expansievat). De o-ring is compleet afgeplat en valt compleet weg achter het plastic randje. Dit gaat dus nooit afdichten. De compound is veel te zacht.
Lastig te zien, maar zo hoort het dus. De rubber o-ring steekt boven het platic randje uit, zodat er een goede afdichting is op de plastic nippel van het expansievat.
Als het systeem nu nog lekt dan eet ik m'n schoen op. Ik zag nog wel wat kvs liggen, bij de onderste radiatorslang die ik heb vervangen, maar dat heb ik opgeveegd en ik ga er vanuit dat dit van het ontluchten is of van het uitstromen van de kvs. Dat spul gaat werkelijk overal zitten. De komende dagen houd ik het niveau even in de gaten. Vanmorgen moest ik een klein beetje bij vullen, maar dat is normaal nadat er zo veel kvs is uitgelopen.
Via eBay had ik ook nog wat extra plastic rivets besteld, omdat er altijd wel wat van die dingen sneuvelen. Nu zit de bodemplaat ook weer netjes vast (ipv met zelftappers) aan de voorzijde. Ik kan er weer even tegen. Als het even meezit, en alles blijft droog, dan doe ik binnenkort een keer de kleppendekselpakking en oliehuispakking.
Het probleem openbaarde zich dus vooral als de thermostaat open ging, dus als er druk op het radiator-systeem kwam. Uiteindelijk heb ik toch de OEM slangen besteld, en als je de Febi met de OEM (ContiTech, naar blijkt) vergelijkt dan zit er echt wel een verschil in afwerking zeg.
De OEM slangen hebben groene QA tekens. Dat zie ik graag:
Contitech is de leverancier van de (Europese) OEM slangen. Ik begrijp dat Rein de leverancier in de VS is:
Hier zie je duidelijk het probleem van de Febi slang (kleine aansluiting op het expansievat). De o-ring is compleet afgeplat en valt compleet weg achter het plastic randje. Dit gaat dus nooit afdichten. De compound is veel te zacht.
Lastig te zien, maar zo hoort het dus. De rubber o-ring steekt boven het platic randje uit, zodat er een goede afdichting is op de plastic nippel van het expansievat.
Als het systeem nu nog lekt dan eet ik m'n schoen op. Ik zag nog wel wat kvs liggen, bij de onderste radiatorslang die ik heb vervangen, maar dat heb ik opgeveegd en ik ga er vanuit dat dit van het ontluchten is of van het uitstromen van de kvs. Dat spul gaat werkelijk overal zitten. De komende dagen houd ik het niveau even in de gaten. Vanmorgen moest ik een klein beetje bij vullen, maar dat is normaal nadat er zo veel kvs is uitgelopen.
Via eBay had ik ook nog wat extra plastic rivets besteld, omdat er altijd wel wat van die dingen sneuvelen. Nu zit de bodemplaat ook weer netjes vast (ipv met zelftappers) aan de voorzijde. Ik kan er weer even tegen. Als het even meezit, en alles blijft droog, dan doe ik binnenkort een keer de kleppendekselpakking en oliehuispakking.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Hopelijk blijft het droog nu.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Wel veel geklooi zeg met het koelsysteem.
Maar nu moet het toch echt goed zijn
Maar nu moet het toch echt goed zijn
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Oftewel, deze gaat qua onderhoud dezelfde kant op als de M3..
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Goed dat je 't allemaal zo aanpakt. Ik had een exploderende expansievat op de Duitse autobahn enkele jaren geleden met m'n E46, dat zijn geen pretjes.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Thanks! Vanmorgen bij steenkoude motor weer een half bekertje bijgevuld, maar alle aansluitingen en de undertray zijn droog, dus ik heb goede hoop. Inderdaad echt een geklooi zeg. Ik was er goed klaar mee. Ik kan iedereen dan ook aanraden om voor het koelsysteem gewoon OEM delen te gebruiken, in ieder geval de slangen.
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Toch gek,febi staat volgens mij goed bekend en wordt vaak aangeraden. Staat er ook febi op de slangen zelf? Wordt nog wel eens wat onderling uitgewisseld in de aftermarket markt(dus ander merk in febi doosje)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Jup, staat gewoon op de slangen zelf. Ik was ook verbaasd.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik werk sinds kort bij een auto-onderdelenshop, en heb het even voor je nagekeken.
Van dit febi artikel meer dan 100 verkocht, waarvan 1 retour is gekomen vanwege een verkeerde bestelling. Verder geen klachten.
Ik denk dat er dus toch echt iets mis is met deze specifieke slang(of een febi batch). Als ik jou was zou ik het terugleggen bij de verkoper(inclusief de foto's).
(En nee, ik heb geen aandelen in Febi. We verkopen ook de concurrerende merken, dus wat dat betreft maakt dat voor mij niet uit.)
Van dit febi artikel meer dan 100 verkocht, waarvan 1 retour is gekomen vanwege een verkeerde bestelling. Verder geen klachten.
Ik denk dat er dus toch echt iets mis is met deze specifieke slang(of een febi batch). Als ik jou was zou ik het terugleggen bij de verkoper(inclusief de foto's).
(En nee, ik heb geen aandelen in Febi. We verkopen ook de concurrerende merken, dus wat dat betreft maakt dat voor mij niet uit.)
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dan ben ik nog meer benieuwd naar de radiatoren van Hella Behr, Str8Six
-
- Berichten: 966
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Na het weekend ben je de eerste
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
De Febi slang (en radiator) heb ik eenvoudig kunnen retourneren via misterauto. Geen aandelen in die site, maar niet alleen hun prijzen, maar ook hun klantenservice is top.
Dat ik er redelijk wat bestel (eerste keus als ik iets nodig heb) zal zeker meehelpen trouwens.
Ik heb nog een onderste slang over, die iemand mag overnemen als ie wil. Die was gewoon goed, maar ik heb toch een OEM slang gemonteerd voor mijn gemoedsrust. Alleen de retourslang van het blok naar de tank is nog een Febi. Die doet het gewoon, en ik heb verder ook gewoon vertrouwen in Febi, maar een onderste en bovenste radiatorslang van een ander merk kon mijn OCD niet aan...
Afijn, de afgelopen dagen alles in de gaten gehouden, vandaag nog flink gereden en alles is gewoon droog. Dit kan ik gelukkig afsluiten nu. dus op naar het volgende euvel...de xenons.
Ik had al last van een flikkerende en uitvallende xenon rechts, en met wat zoeken op forums zou het wel eens de massa aan het achterlicht (!) kunnen zijn. De connecties en massapunten op mijn achterlicht zien er echter als nieuw uit, dus een goedkope poging was om alle achterlampjes te vervangen. Dat hielp niet, zoals ik al eerder had geschreven. Vandaag heb ik wat dieper gezocht en de volgende stap zou zijn om even de xenons van links en rechts om te wisselen. Zo gezegd, zo gedaan...Bam! Raak. Nu knippert de linkerzijde.
In een YT filmpje had ik gezien dat een kapotte (of slechte) xenon lamp een 'cloudy' kern heeft icm weggesleten elektrodes, dus meteen even mijn eigen lampen gecontroleerd:
Hier is duidelijk te zien dat de rechterbulb flink mistig is en zelfs een zwarte vlek heeft. Dit is de slechte lamp die constant uitvalt en knippert. De andere lamp is ook aan vervanging toe, want die is ook slecht aan het worden. Ook hier is de elektrode al flink weggesleten, is er een zwarte vlek zichtbaar en is de kern cloudy.
Beide lampen zijn van het merk FÖRCH Eco (4300K), wat na wat gegoegel een Nederlands budgetmerk blijkt te zijn. Meuk dus, terwijl ik me wel kan herinneren dat er flinke bedragen voor waren gerekend op de oude facturen van de auto. Dat ga ik nog eens nakijken.
In deze OEM xenons gaat het type D2S en er is flink wat over geschreven op fora qua merken en lichtopbrengst. Osram en Philips zijn toch wel de benchmark, waarbij Osram aan het langste eind lijkt te trekken. Qua prijzen ontloopt het elkaar niet zo veel met 50 euro per lamp, maar de recente Osram Night Breaker heeft een goede levensduur met een normale geelwitte kleur, dus ik denk dat ik die bestel.
Had ik al gezegd dat ik blij ben dat dat koelsysteem dicht is? Sodekanarie, ik heb volgens mij wel 6 keer dat systeem opnieuw moeten aflaten, vullen en ontluchten...
Dat ik er redelijk wat bestel (eerste keus als ik iets nodig heb) zal zeker meehelpen trouwens.
Ik heb nog een onderste slang over, die iemand mag overnemen als ie wil. Die was gewoon goed, maar ik heb toch een OEM slang gemonteerd voor mijn gemoedsrust. Alleen de retourslang van het blok naar de tank is nog een Febi. Die doet het gewoon, en ik heb verder ook gewoon vertrouwen in Febi, maar een onderste en bovenste radiatorslang van een ander merk kon mijn OCD niet aan...
Afijn, de afgelopen dagen alles in de gaten gehouden, vandaag nog flink gereden en alles is gewoon droog. Dit kan ik gelukkig afsluiten nu. dus op naar het volgende euvel...de xenons.
Ik had al last van een flikkerende en uitvallende xenon rechts, en met wat zoeken op forums zou het wel eens de massa aan het achterlicht (!) kunnen zijn. De connecties en massapunten op mijn achterlicht zien er echter als nieuw uit, dus een goedkope poging was om alle achterlampjes te vervangen. Dat hielp niet, zoals ik al eerder had geschreven. Vandaag heb ik wat dieper gezocht en de volgende stap zou zijn om even de xenons van links en rechts om te wisselen. Zo gezegd, zo gedaan...Bam! Raak. Nu knippert de linkerzijde.
In een YT filmpje had ik gezien dat een kapotte (of slechte) xenon lamp een 'cloudy' kern heeft icm weggesleten elektrodes, dus meteen even mijn eigen lampen gecontroleerd:
Hier is duidelijk te zien dat de rechterbulb flink mistig is en zelfs een zwarte vlek heeft. Dit is de slechte lamp die constant uitvalt en knippert. De andere lamp is ook aan vervanging toe, want die is ook slecht aan het worden. Ook hier is de elektrode al flink weggesleten, is er een zwarte vlek zichtbaar en is de kern cloudy.
Beide lampen zijn van het merk FÖRCH Eco (4300K), wat na wat gegoegel een Nederlands budgetmerk blijkt te zijn. Meuk dus, terwijl ik me wel kan herinneren dat er flinke bedragen voor waren gerekend op de oude facturen van de auto. Dat ga ik nog eens nakijken.
In deze OEM xenons gaat het type D2S en er is flink wat over geschreven op fora qua merken en lichtopbrengst. Osram en Philips zijn toch wel de benchmark, waarbij Osram aan het langste eind lijkt te trekken. Qua prijzen ontloopt het elkaar niet zo veel met 50 euro per lamp, maar de recente Osram Night Breaker heeft een goede levensduur met een normale geelwitte kleur, dus ik denk dat ik die bestel.
Had ik al gezegd dat ik blij ben dat dat koelsysteem dicht is? Sodekanarie, ik heb volgens mij wel 6 keer dat systeem opnieuw moeten aflaten, vullen en ontluchten...
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dan is lampjes checken een uitermate prettige klus in vergelijk met dat geklooi met die vieze kvs.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Mooi dat het systeem dicht is, wel apart die Nederlandse budgetlampjes in een oostenrijkse auto.
- Erik K.
- Berichten: 7166
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Grappig van die lampen.
Ik heb toevallig vandaag twee nieuwe erin gezet. Deden het beide gewoon maar de opbrengst was drama. Kon nog geen 10 meter voor de auto wat zien.
Dus twee nieuwe erin gezet en zoals het er nu naar uit ziet is het weer prima.
Straks de deur uit dus kan ik gelijk testen.
Heb trouwens geen dure Osram etc gekocht maar Neglin via mijn huisgrossier. Had ik in de 728i ook en hebben het 3 jaar probleemloos gedaan en zijn met de nieuwe eigenaar meeverhuisd
Ik heb toevallig vandaag twee nieuwe erin gezet. Deden het beide gewoon maar de opbrengst was drama. Kon nog geen 10 meter voor de auto wat zien.
Dus twee nieuwe erin gezet en zoals het er nu naar uit ziet is het weer prima.
Straks de deur uit dus kan ik gelijk testen.
Heb trouwens geen dure Osram etc gekocht maar Neglin via mijn huisgrossier. Had ik in de 728i ook en hebben het 3 jaar probleemloos gedaan en zijn met de nieuwe eigenaar meeverhuisd
- Godspeed
- Berichten: 2024
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Prachtige wagen!
Dit soort groen is op de juiste auto zo immens mooi!!
Dit soort groen is op de juiste auto zo immens mooi!!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
@Tim, dat kun je wel zeggen ja, wat een verademing!
@Martin, ja, misschien had ik ook gewoon niets moeten opzoeken en naar de lokale brezan moeten gaan, want er ging een wereld voor me open in de xenon-de-la-rei. Ook hier is het van hoe meer je betaalt, hoe meer licht je krijgt. En dan wil ik ook meer...
Ook vandaag nog een diepteinvestering gedaan voor onze zoon, want hij gaat naar een volgend (en laatste) kinderzitje. We zijn uiteindelijk gegaan voor een Cybex Q3 Fix. Onze Maxi Cosi 2WayPearl met 2Wayfix base is dus te koop voor de liefhebber, mét (badstof)hoes!
Dit is de standaard Osram D2S. Er is ook een 66240NXB (Night Breaker) en een 66240CBI (Cool Blue Intense). Ik kwam een forumdraadje uit de VS tegen waar ze wat verschillende lampen getest hadden en die 'gimmicks' werken dus echt want zowel de NB als de CBI hadden een significant hogere lichtopbrengst. Ik wil echter geen blauwig licht, dus dan is de NB een goede keus. Zojuist dan ook de Night Breakers besteld in een duo doos. Hopelijk kan ik er dan weer een jaar of 5-6 tegen.Erik K. schreef: ↑25 nov 2017, 16:43 Hier welllicht een scherpe prijs;
https://www.xenonwebshop.com/osram-d2s-66240-4300k.html
@Martin, ja, misschien had ik ook gewoon niets moeten opzoeken en naar de lokale brezan moeten gaan, want er ging een wereld voor me open in de xenon-de-la-rei. Ook hier is het van hoe meer je betaalt, hoe meer licht je krijgt. En dan wil ik ook meer...
Merci!
Ook vandaag nog een diepteinvestering gedaan voor onze zoon, want hij gaat naar een volgend (en laatste) kinderzitje. We zijn uiteindelijk gegaan voor een Cybex Q3 Fix. Onze Maxi Cosi 2WayPearl met 2Wayfix base is dus te koop voor de liefhebber, mét (badstof)hoes!
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Blauw bij groen is vloeken..
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Past bij de roundel. Dan moet je mn vrouw even aankijken. Die koos de kleur.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
AARRHHH wat een ellende is dat he. Hier ook 1e stoeltje netjes een zwarte, (past prima met safrangelb en groen) nu staat er ook een roze in... (ik pleite voor een olijf groene/ bruine)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Bij ons valt het nog mee. De kleur is heel donkerblauw, echt mooi moet ik zeggen. En bij donkergrown en een tan interieur is het nog niet eens zo slecht...1st world problems.
Trouwens vandaag heb ik ook m'n datakabel en INPA via eBay binnen gekregen. Kan ik eindelijk zelf dealertje spelen.
-
- Berichten: 5004
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ideaal ding die Cybex.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Geertmans en 218 gasten