2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
In mijn eindeloos project (met flasbacks naar mijn E36 met hetzelfde gedonder...altijd werk) om de wagen technisch weer in 2018 te krijgen, heb ik gisteren de kleppendekselpakking en Vanosrevisie gedaan. Dit is ook weer echt zo'n werkje wat nodig is als je de wagen niet van een echte liefhebber hebt gekocht. Het ligt wel geheel in lijn met mijn autohistorie, want van alle auto's die ik in bezit heb gehad, heb ik de kleppendekselpakking moeten doen.
Als kers op de taart heb ik ook nog even de Chewbacca dempers van de kofferbak vervangen met Stabilus units. Het zijn kleine dingen, maar het houdt de auto wel fris. Ik ben in totaal toch nog 5 uur bezig geweest (incl. opruimen), maar zoals zo vaak is een groot deel hiervan schoonmaken, vooral de binnenkant van de kleppendeksel, alsmede op het eind al het gereedschap en bakken wat onder de olie zit afpoetsen.
Men neme deze onderdelen:
- Kleppendekselpakkingset van Elring (318.600). Dit omvat tevens de 15x rubbertjes voor de bouten.
- Olievuldoppakking (11127526447)
- Ringetjes voor de Vanosleiding (32411093596)
- Vanospakking (11361433817)
- Vanosrevisieset van i6automotive in de UK (via Ebay). Ik had liever Beisan gehad, maar met verzendkosten en al wordt het prijsverschil dan wel erg groot. i6auto had ik ook m'n Disa revisieset van en dat zag er allemaal prima uit. (621-126006.3)
- Stabilus dempers (9832NI)
Totale kosten van onderdelen was zo'n 100 Euro.
Het demonteren van de kleppendeksel zelf was een fluitje van een cent. Geweldig systeem trouwens met die bobines. Ik heb de latere units die met een plastic hendeltje vastzitten, i.t.t. de bobines die met die metalen klemmen los gaan, en dan ook nog eens met 12 boutjes vast zitten. Zoals het een auto met bijna 2 ton op de klok betaamd, zat alles lekker vastgeplakt. Deze deksel was er zo ver ik weet nog nooit af geweest. Beetje kloppen, beetje wutteren, beetje duwen en trekken, en zie hier...de schoonheid van de 6 in lijn.
Ik was zeker niet ontevreden hoe het er uit zag. Het enige echte werk wat er aan zat, was de binnenkant van het kleppendeksel. Hier zat wel wat gele smurrie, van de wat kortere ritten die wij rijden met de auto (18 maart maar eens uitlaten dan...) en samen met wat vuiligheid, maakte het toch nog tot een vervelend werkje om schoon te maken. Ik kon het echter niet over m'n hart verkrijgen om de deksel weer smerig terug te monteren. Er zit ook zo'n heerlijke wafelstructuur in wat het helemaal onmogelijk maakt om op een snelle manier dat ding uit te poetsen.
Afijn, toch gelukt uiteindelijk en zo goed en zo kwaad als het ging alles schoon gemaakt. Ik wil wel een keer een olieflush doen om de laatste resten een beetje weg te krijgen hier en daar.
De pakking was trouwens zoals ik verwachtte...2 ton oud....en krokant. Ik moest echt voorzichtig stukje bij stukje alles loshalen zo dat ie in een stuk eruit kwam. Echt knoeperbros, en helemaal die 2 binnenste rubbers rond de bougiegaten.
Goed, ik zal het niet te langdradig maken...fast forward naar de Vanos. Boutje hier, moertje daar en dan ligt dit op tafel:
Nog 9 boutjes en dan krijg je dit:
De teflon ringen en rubber o-ringen moest ik er vanaf snijden. Ook die waren helemaal uitgehard. De zuiger zat redelijk los in de cilinder, dus ik ga zeker profijt hebben van deze revisie.
Verder weinig spannends te melden. Ik zal niet de hele procedure op gaan schrijven, maar ik heb exact de stappen van Beisan gevolgd en dat ging prima. Vloeibare pakking op de halve maantjes en 2 naden natuurlijk (lekker OCD, alles Elring ):
En toen zat het weer in elkaar. Starten ging zonder problemen, zonder kuchen en zonder codes. Om half een lag ik in bed, maar het was me weer een fijne en voldane avond. Neeeext!
Als kers op de taart heb ik ook nog even de Chewbacca dempers van de kofferbak vervangen met Stabilus units. Het zijn kleine dingen, maar het houdt de auto wel fris. Ik ben in totaal toch nog 5 uur bezig geweest (incl. opruimen), maar zoals zo vaak is een groot deel hiervan schoonmaken, vooral de binnenkant van de kleppendeksel, alsmede op het eind al het gereedschap en bakken wat onder de olie zit afpoetsen.
Men neme deze onderdelen:
- Kleppendekselpakkingset van Elring (318.600). Dit omvat tevens de 15x rubbertjes voor de bouten.
- Olievuldoppakking (11127526447)
- Ringetjes voor de Vanosleiding (32411093596)
- Vanospakking (11361433817)
- Vanosrevisieset van i6automotive in de UK (via Ebay). Ik had liever Beisan gehad, maar met verzendkosten en al wordt het prijsverschil dan wel erg groot. i6auto had ik ook m'n Disa revisieset van en dat zag er allemaal prima uit. (621-126006.3)
- Stabilus dempers (9832NI)
Totale kosten van onderdelen was zo'n 100 Euro.
Het demonteren van de kleppendeksel zelf was een fluitje van een cent. Geweldig systeem trouwens met die bobines. Ik heb de latere units die met een plastic hendeltje vastzitten, i.t.t. de bobines die met die metalen klemmen los gaan, en dan ook nog eens met 12 boutjes vast zitten. Zoals het een auto met bijna 2 ton op de klok betaamd, zat alles lekker vastgeplakt. Deze deksel was er zo ver ik weet nog nooit af geweest. Beetje kloppen, beetje wutteren, beetje duwen en trekken, en zie hier...de schoonheid van de 6 in lijn.
Ik was zeker niet ontevreden hoe het er uit zag. Het enige echte werk wat er aan zat, was de binnenkant van het kleppendeksel. Hier zat wel wat gele smurrie, van de wat kortere ritten die wij rijden met de auto (18 maart maar eens uitlaten dan...) en samen met wat vuiligheid, maakte het toch nog tot een vervelend werkje om schoon te maken. Ik kon het echter niet over m'n hart verkrijgen om de deksel weer smerig terug te monteren. Er zit ook zo'n heerlijke wafelstructuur in wat het helemaal onmogelijk maakt om op een snelle manier dat ding uit te poetsen.
Afijn, toch gelukt uiteindelijk en zo goed en zo kwaad als het ging alles schoon gemaakt. Ik wil wel een keer een olieflush doen om de laatste resten een beetje weg te krijgen hier en daar.
De pakking was trouwens zoals ik verwachtte...2 ton oud....en krokant. Ik moest echt voorzichtig stukje bij stukje alles loshalen zo dat ie in een stuk eruit kwam. Echt knoeperbros, en helemaal die 2 binnenste rubbers rond de bougiegaten.
Goed, ik zal het niet te langdradig maken...fast forward naar de Vanos. Boutje hier, moertje daar en dan ligt dit op tafel:
Nog 9 boutjes en dan krijg je dit:
De teflon ringen en rubber o-ringen moest ik er vanaf snijden. Ook die waren helemaal uitgehard. De zuiger zat redelijk los in de cilinder, dus ik ga zeker profijt hebben van deze revisie.
Verder weinig spannends te melden. Ik zal niet de hele procedure op gaan schrijven, maar ik heb exact de stappen van Beisan gevolgd en dat ging prima. Vloeibare pakking op de halve maantjes en 2 naden natuurlijk (lekker OCD, alles Elring ):
En toen zat het weer in elkaar. Starten ging zonder problemen, zonder kuchen en zonder codes. Om half een lag ik in bed, maar het was me weer een fijne en voldane avond. Neeeext!
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Berichten: 39745
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Rijdt dat ding wel eens?
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Goed bezig man!
Hoe ver ben je? 50% van de checklist afgewerkt?
Hoe ver ben je? 50% van de checklist afgewerkt?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Bij elke sleutelbeurt verzin ik wel weer iets nieuws. Het houdt niet op, maar ik zie het ook als hobby. Enige echte 'grote' werk wat er nog moet gebeuren is carterpanpakking en onderstel. Voor de rest is het allemaal kleine zaken die tussendoor kunnen, zoals brandstoffilter, aux kabeltje, bak/diff refresh, etc. Ik vind het ook leuk om te doen.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
En als ie straks helemaal klaar is gaat ie weer weg Joost?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik bied bij deze alvast 3k.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Lekker bezig geweest Joost!
Die vanos revisie ga je zeker merken en olie lekkages zijn altijd fijn als het opgelost is.
Erg knap dat je voor die €100 al die onderdelen hebt geregeld.
Het kan met de verzendkosten niet uit om het in de usa te bestellen, tenzij je meerdere sets hebt.
Ik was al €45 kwijt voor de beisan enkele vanos revesie set.
De dubbel vanos set kost €85 hier in Nederland.
Die vanos revisie ga je zeker merken en olie lekkages zijn altijd fijn als het opgelost is.
Erg knap dat je voor die €100 al die onderdelen hebt geregeld.
Het kan met de verzendkosten niet uit om het in de usa te bestellen, tenzij je meerdere sets hebt.
Ik was al €45 kwijt voor de beisan enkele vanos revesie set.
De dubbel vanos set kost €85 hier in Nederland.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik zag laatst een duitse aanbieder die de complete pakkingset voor enkel vanos tegen 100 euro aanbied. Dus alle ringen, vanos seals, kleppendekselpakking en een tube vloeibare pakking.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik heb meerdere vanos revisiesets bekeken, en de complete sets gebruiken vrijwel allemaal een Victor Reinz pakking en die wilde ik niet. Ik wilde Elring. Voor de vanosrevisie heb je alleen de 6 o-ringen en 4 teflon seals nodig. Sommige sets bevatten ook bijvoorbeeld nieuwe metalen pakkingen voor de 2 deksels, maar dat is totaal overbodig en imho alleen maar om de prijs op te drijven.
Bij deze set van i6auto zaten ook 9 blinkend nieuwe 8.8 boutjes met ringetjes om de inwendige deksels vast te zetten, alsmede RTV, maar ik heb gekozen om de OEM flensboutjes (zonder ringetje dus) weer terug te zetten. Dat scheelt weer 9 extra onderdelen inwendig die nergens voor nodig zijn. Blinkende boutjes zegt niet alles wat dat betreft. Ook de vloeibare pakking wilde ik mijn eigen soort gebruiken.
De metalen vanosbehuizing pakking koop ik dan wel weer gewoon OEM bij de dealer.
Zo mix en match ik een beetje onderdelen van bepaalde leveranciers om voor mij de beste prijs/kwaliteit te bepalen. Soms is dat OEM BMW, soms aftermarket, en soms zelfs hardware opnieuw gebruiken, zoals in dit geval.
Bij deze set van i6auto zaten ook 9 blinkend nieuwe 8.8 boutjes met ringetjes om de inwendige deksels vast te zetten, alsmede RTV, maar ik heb gekozen om de OEM flensboutjes (zonder ringetje dus) weer terug te zetten. Dat scheelt weer 9 extra onderdelen inwendig die nergens voor nodig zijn. Blinkende boutjes zegt niet alles wat dat betreft. Ook de vloeibare pakking wilde ik mijn eigen soort gebruiken.
De metalen vanosbehuizing pakking koop ik dan wel weer gewoon OEM bij de dealer.
Zo mix en match ik een beetje onderdelen van bepaalde leveranciers om voor mij de beste prijs/kwaliteit te bepalen. Soms is dat OEM BMW, soms aftermarket, en soms zelfs hardware opnieuw gebruiken, zoals in dit geval.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Wat was je kwijt voor alleen die dubbel vanos revisie set?
Waarom geen victor reinz?
Koppaking zou ik wel liever Elring kopen, maar een kleppendelsel durf ik wel Victor reinz voor aan
Waarom geen victor reinz?
Koppaking zou ik wel liever Elring kopen, maar een kleppendelsel durf ik wel Victor reinz voor aan
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Zolang je dingen kunt herbruiken, waarom niet inderdaad. Tenzij het van ellende uit elkaar valt
Deze bedoelde ik: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3074980900
Deze bedoelde ik: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3074980900
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10421
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Doe je dit allemaal zelf.???
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Nogmaals, je bent super bezig Joost.
Stiekem heb ik ook een lijstje gemaakt en ga denk binnenkort maar eens spullen bestellen.
Zou je mij de linkjes van de VANOS-set en DISA-set willen pb'en?
Stiekem heb ik ook een lijstje gemaakt en ga denk binnenkort maar eens spullen bestellen.
Zou je mij de linkjes van de VANOS-set en DISA-set willen pb'en?
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dat die vanos zo goedkoop te krijgen is. Heb er dik 300 voor betaald(inclusief uurloon)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
De Vanos revisieset kostte me 25 euro incl. verz uit de UK. Victor Reinz zijn gewoon wat meer verhalen over qua lekkages, en Elring helemaal niet. Ik geloof dat beide wel goede merken zijn hoor, maar ik had goede ervaringen al met Elring op de M3, dus ook nu weer gebruikt. Volgens mij is VR ook gewoon een OEM leverancier.Jan-Willem schreef: ↑15 feb 2018, 18:10 Wat was je kwijt voor alleen die dubbel vanos revisie set?
Waarom geen victor reinz?
Koppaking zou ik wel liever Elring kopen, maar een kleppendelsel durf ik wel Victor reinz voor aan
Ah, ja, ik zie het. Dat is inderdaad een optie, maar ik kies graag zelf het merk voor zo ver dat kan. Let wel op dat er een split zit in 2002 voor de M54 kleppendekselpakkingen, ander OEM nummer.Crookie schreef: ↑15 feb 2018, 18:11 Zolang je dingen kunt herbruiken, waarom niet inderdaad. Tenzij het van ellende uit elkaar valt
Deze bedoelde ik: https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3074980900
Dank je Tom. Het is voor mij ook half hobby, dus ik doe veel preventief onderhoud. Ik heb geen tijd voor een hobbyauto, dus dan maar sleutelen aan de daily.
Da's niet misselijk. Ik denk dat enkel de Vanosringen wisselen een dik uur werk is als je doorsleutelt en netjes werkt. Bij m'n eigen auto doe ik er net wat langer over, omdat ik ook alles schoon maak voor zo ver ik er bij kan.
@Martin: Je hebt PM!
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Mooi werk Joost, lekker fris weer
Toen ik ooit mijn VR6 half reviseerde zweerde iedereen bij Victor Reinz, nu een BMW uit elkaar laten draaien en “moest” het Elring zijn (adviseerde Nick) Uiteindelijk heb ik niet heel lang meer met de VR6 gereden maar V.Reinz maakte wel een prima indruk in principe.
Toen ik ooit mijn VR6 half reviseerde zweerde iedereen bij Victor Reinz, nu een BMW uit elkaar laten draaien en “moest” het Elring zijn (adviseerde Nick) Uiteindelijk heb ik niet heel lang meer met de VR6 gereden maar V.Reinz maakte wel een prima indruk in principe.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Thanks Joost.
Van de week ff bestellen en dan sleutelen.
Van de week ff bestellen en dan sleutelen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Geen VANOS maar wel pakking(en) en carterventilatie
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Lekker bezig weer joost, als het weer iets beter word om te carport sleutelen wil ik de vanos toch ook maar eens gaan bekijken en reviseren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten