2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Jan-Willem » 11 mei 2018, 22:55

Bij de Z3 waren 2 remzuigers wel behoorlijk gecorrodeerd.
Remde nog wel goed en waren ook nog gangbaar.

Nadeel is wanneer je nieuwe blokken monteerd dat het gecorrodeerde deel dan in de klauw komt waar door die wel vast kan gaan zitten.

Je kan als je de stofhoes van de remzuiger voorzichtig iets aan de kant trekt de zuiger wel aardig inspecteren.


Mistlampen ziet er top uit, lijkt straks weer lekker fris!

Op onderhoud word niks bespaard zo te zien :thumbup:

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door M3tje » 11 mei 2018, 23:11

Zuigers van je remklauwen er even uit ploppen, beetje olie erop en heel klein beetje opschuren dat net de corrosie er af is, niets leuker dan aan aan je auto sleutelen toch?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39732
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Arthur » 11 mei 2018, 23:14

Dat vind ik nu net het minst leuke. Wielen wisselen doe ik nog wel eens zelf, maar verder :)

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door M3tje » 11 mei 2018, 23:36

Snap ik ook wel, ik had tot een paar jaar geleden nog nooit wat aan een auto gedaan, inmiddels doe ik zelf van alles en dat bevalt prima.
Begrijp Joost heel goed want het geeft gewoon een lekker gevoel om dingen te fixen.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 11 mei 2018, 23:41

Het moet wel je interesse hebben. Ik vind het ook leuk maar kan me goed voorstellen dat veel mensen er niks aan vinden. Zo vind ik er niks aan om in en om het huis te werken en andere vinden dat heerlijk. Ik laat dan het liefste alles doen

Online
TLRS
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door TLRS » 12 mei 2018, 00:06

Crookie schreef: 11 mei 2018, 14:24 Geen foto's al klinkt het werk als geslaagd. kopervet icm met alu is voorlopig voorbij voor mij: https://textar-professional.com/textar- ... rn-brakes/
Informatief, bedankt!
///Joost schreef: 11 mei 2018, 22:15 Wat gebruiken jullie voor het hotlinken van foto's? Dit schiet niet op. Tinypic was zo prettig omdat je meteen de grootte aan kon passen naar een web page. Ik sta open voor een betere optie.
Webspace bij eigen provider. Kun je allerlei files op zetten en geen kans dat de service ineens om knaken vraagt of andere gekke dingen. Met het juiste appje kun je direct vanaf je telefoon foto's en filmpjes uploaden naar de webspace.


Echt een super topic, zoals de 'relatie' begint en het verzorgen van de auto met meer aandacht en soms ook meer inzicht dan een monteur die nog 3 klusjes heeft staan. Denk dat je auto zo veel meer 'eigen' wordt en met de verse onderdelen, veel strakker en jonger aan blijft voelen. Je keuzes qua onderdelen vind ik erg interessant. Super dat je het deelt op een manier dat een ander ook een idee krijgt wat voor kwaliteit en alternatieven er zijn naast de schofterig dure 'veilige' OEM oplossingen.


Toevallig iemand die weet hoe ver zuigers terug trekken bij nieuwe remmen? En eventueel een idee van leeftijd/km's waarbij keerringen deze functie (bijna) niet meer kunnen uitvoeren?

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door M3tje » 12 mei 2018, 06:58

De zuigers gaan volgens mij na het remmen niet helemaal terug, als je de blokken demonteerd zit er nooit veel speling tussen, oud of nieuw. De keerringen kunnen best een tijd mee, ik heb ze al van 15 jaar oud gezien die nog niet lekten.
Ik las ook dat joost de remleidingen aan wilde pakken, de leidingen naar achter roesten makkelijk onder het subframe, wil je die vervangen moet er achter wel e.e.a gedemonteerd worden.
Als je dat doet kun je wel gelijk je subframe inspecteren, bij de faceliftmodellen zou dat wel mee kunnen vallen maar een 330i is daar nog steeds gevoellig voor scheuren.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39732
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Arthur » 12 mei 2018, 10:02

Martin van der Zwaard schreef: 11 mei 2018, 23:41 Het moet wel je interesse hebben. Ik vind het ook leuk maar kan me goed voorstellen dat veel mensen er niks aan vinden. Zo vind ik er niks aan om in en om het huis te werken en andere vinden dat heerlijk. Ik laat dan het liefste alles doen
Ja, dat ook... :tooth:

Online
TLRS
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door TLRS » 12 mei 2018, 11:30

M3tje schreef: 12 mei 2018, 06:58De zuigers gaan volgens mij na het remmen niet helemaal terug, als je de blokken demonteerd zit er nooit veel speling tussen, oud of nieuw. De keerringen kunnen best een tijd mee, ik heb ze al van 15 jaar oud gezien die nog niet lekten.
Lijkt me ook niet nee, anders zou het aangrijppunt van de remmen teveel pedaal slag nodig hebben?

Even gezocht en hebbes.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door RJK » 12 mei 2018, 15:48

Zuigers worden alleen een beetje terug getrokken door de rubber afdichtring inderdaad:
C13AAC69-0C2B-421F-8D36-DCD903512E92.jpeg
C13AAC69-0C2B-421F-8D36-DCD903512E92.jpeg (58.35 KiB) 2627 keer bekeken

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Crookie » 12 mei 2018, 21:27

TLRS schreef: 12 mei 2018, 00:06
Toevallig iemand die weet hoe ver zuigers terug trekken bij nieuwe remmen? En eventueel een idee van leeftijd/km's waarbij keerringen deze functie (bijna) niet meer kunnen uitvoeren?
Ver genoeg in elk geval..nooit helemaal terug de cilinder in want dat moet je 4 x pompen :) onlangs de remmen op mijn e36 gereviseerd en je kon met de hand de zuiger indrukken dankzij het ATE montage vet. Dus die hebben geen last meer van kleven oid. Voor referentie: de oude klauw was geen beweging in te krijgen met de hand. met de compressor er op kwam na 30 sec de zuiger vrij. En troebele remvloeistof ondanks recent vervest.

Jep ook hier lichte OCD trekjes 😁

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door M3tje » 12 mei 2018, 21:59

Ik heb uit een nieuwe remklauw de zuiger gehaald en in de oude gestopt en dat paste!
De oude zuiger had flinke corrosie en blijkbaar loopt het dan vast, er aan schuren is ook niet een goed idee want het is een zeer strakke passing.
Als ze een klein beetje corrosie hebben kan het met schuurlinnen en wat olie wel, dan blijft de passing intact.

Overigens heb ik met klussen rond het uit ook niet veel :?

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Crookie » 12 mei 2018, 22:34

Klopt.. scotchbrite kan nog wel.

Online
TLRS
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door TLRS » 13 mei 2018, 00:12

Crookie schreef: 12 mei 2018, 21:27 En troebele remvloeistof ondanks recent vervest.

Jep ook hier lichte OCD trekjes 😁
Techniek = precisie, toch?

Met een aanvoer van remvloeistof (pomp) ergens halverwege of bovenaan de klauw en een afvoer (ontluchtingsnippel) altijd bovenop de klauw zal de vloeistof de kortste route kiezen. Alleen als dat pad achterlangs de remzuiger(s) loopt is een normale verversing afdoende. Nu heb ik praktisch geen ervaring met remklauwen van auto's. Maar bij motoren is het meestal zo dat die aansluitingen, voor een verversing, ongunstig geplaatst zijn. Gelukkig is het 'makkelijk' spoelen met (schone) remzuigers.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Macboy » 13 mei 2018, 01:06

www.afbeeldinguploaden.nl kan ook snel en simpel zonder aanmelden.

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Crookie » 13 mei 2018, 09:54

TLRS schreef: 13 mei 2018, 00:12
Crookie schreef: 12 mei 2018, 21:27 En troebele remvloeistof ondanks recent vervest.

Jep ook hier lichte OCD trekjes 😁
Techniek = precisie, toch?

Met een aanvoer van remvloeistof (pomp) ergens halverwege of bovenaan de klauw en een afvoer (ontluchtingsnippel) altijd bovenop de klauw zal de vloeistof de kortste route kiezen. Alleen als dat pad achterlangs de remzuiger(s) loopt is een normale verversing afdoende. Nu heb ik praktisch geen ervaring met remklauwen van auto's. Maar bij motoren is het meestal zo dat die aansluitingen, voor een verversing, ongunstig geplaatst zijn. Gelukkig is het 'makkelijk' spoelen met (schone) remzuigers.
Daarom dus geen verkeerd idee het spul los te halen :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 15 mei 2018, 12:03

Zo. Even alle afbeeldingen omgezet naar Imgur, want dat Tinypic kreeg ik gewoon niet meer werkend.

In de tussentijd zijn ook de cosmetische ringen voor de mistlampen, alsmede nieuwe bevestigingsschroeven binnen gekomen. Binnenkort kan dat dus gemonteerd worden.

Afbeelding

Mijn remblokken liggen hier ook nog steeds te wachten. Ik had gebeld ivm de remschijven omdat die toch wel lang op zich lieten wachten. Nu was er in het magazijn bij de leverancier iets verkeerd gegeaan, waardoor deze niet waren verzonden. Nu komt er deze week een nalevering en ik heb de verzendkosten vergoed gekregen.
Hopelijk dit weekend dus even de remmen doen. :)

Gebruikersavatar
NickM5
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door NickM5 » 15 mei 2018, 14:06

Mooi draadje Joost! Ik wou dat ik zoveel zelf kon doen aan de auto :blink:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 25 mei 2018, 22:27

Uiteindelijk met wat vertraging na een foutje in het magazijn van de leverancier is toch mijn remmerij binnen gekomen, en ik had vandaag een dagje de tijd genomen om alles netjes te monteren. Ik wilde ook meteen de klauwen een likje verf geven, dus in de locale bouwmarkt heb ik gewoon huismerk Hammerite gepakt in de kleur zilvergrijs (wat eigenlijk meer tegen het antraciet aan is, dus niet zilver-zilver...Iemand was blijkbaar kleurendoof op de inkoopafdeling :tooth: ). Ik vind zilver ook wat te in het oog springen. Het is nou niet dat E46 remmen een hoogstaand stukje techniek zijn, waar je even flink de blits mee wilt maken... :lol:

Zoals eerder vermeld heb ik gekozen voor Textar schijven en blokken, wat bij mijn weten ook OEM is (op RealOEM staat tevens een note met een Textar referentie, al is het ventilatieontwerp in de voorschijf iets anders als je vegelijkt op de foto's hieronder).

Schijven voor: Textar #92106903
Blokken voor: Textar #2318302

Schijven achter: Textar #92107003
Blokken achter: Textar #2148703

Mooi detail, op de blokken zelf zaten al mooie kunststof/rubber laagjes geplakt als anti-piep functie. Dit heb ik op ATE blokken die ik voorheen altijd gebruikte nooit gezien. Daar moest ik altijd vet gebruiken. Ik had ook meteen 4 nieuwe remschijfboutjes gekocht bij de dealer. Sowieso was ik er een kwijt door mijn relaas van een pagina terug, maar het is een goed gebruik om deze gewoon te vernieuwen.

Afbeelding

Toen de auto op 4 assteunen gezet, omdat ik ook de klauwen wilde doen.

Afbeelding

Zoals bij vrijwel elke klus is het schoonmaken meer werk dan het daadwerkelijk monteren, en zo ook hier. Flink met messing borstels, staalborstels en perslucht in de weer, maakte dat de klauwen van roestbruin naar kaalstaalachtiggrijs gingen. Uiteindelijk heb ik er twee lagen verf op gezet, en nogmaals de zijde 'in het zicht' aangestipt toen de klauwen gemonteerd zaten. Het was best nog wel een werkje om dat secuur te doen, omdat ik ondanks afplakken niet alle rubbers wilde meekladderen. Compleet uit elkaar halen was me te veel werk omdat ik ook gewoon weer de auto rijdbaar moet hebben.

Meanwhile...
Afbeelding
Afbeelding

Toen was er :coffee:

Hardware weer compleet schoongemaakt, glijpennen weer ontdaan van aangekoekte remstof mbv rode scotch brite. Overigens heb ik ze zonder enig vet gemonteerd, volgens BMW spec:
Afbeelding

Voor & na:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen was er :coffee:

Meteen ook de nieuwe mistlampen en plastic ringen geplaatst:
Afbeelding


Op de terugreis toen ik de wagen ophaalde in Oostenrijk, had ik meteen een klein sterretje in de ruit. Ik zag dat deze enkele mms gegroeis was de laatste maanden, dus heb ik zo'n self-service ruitenreparatiekit besteld om eens te kijken of dat goed werkte. Op Internet zijn er genoeg videos over te vinden, maar in principe zit er in deze kit van 4 euro een ruitenhars en een spuit om druk te zetten (en nog wat los materiaal). Je plakt een soort van standaardje over het sterretje, giet er de hars in en met de puit zet je dan (lucht)druk op het geheel zodat de hars in de barst vloeit. Naderhand laat je het geheel uitharden met een UV plaatje in de zon.

Ik moet zeggen dat het best goed werkt! OK, je ziet nog wel wat lijntjes waar het barstje zat, maar deze is in ieder geval opgevuld met hars. Het is nu een stuk beter. En leuk om eens zelf te doen!

Dit is een van de (vele Chinese) kits. Ze zijn er in meer verpakkingen, maar de inhoud is vrijwel hetzelfde:
Afbeelding

Het scheurtje:
Afbeelding

Ladies en gentlemen, we got ourselves a surgery going! Stand back!
Afbeelding

Toen was er :coffee:

Result! Moeilijk om een foto er van te nemen, want in het echt zie je nog wel een klein beetje dat er een barstje zat:
Afbeelding

Toen weer :coffee:

Dus het was weer een bijzonder geslaagde sleuteldag (of eigenlijk avond en halve dag, omdat ik moest verven en die klauwen moesten drogen). Nu weer compleet nieuwe remmen rondom, dus ik kan weer wat afvinken van de lijst. :D :df:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ///Joost op 25 mei 2018, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door e30touring1990 » 25 mei 2018, 22:32

mooi werk, dit zijn altijd wel leuke en 'dankbare' klusjes, ziet er gelijk weer een stuk frisser uit! Netjes en leuk dat je het helemaal hebt vastgelegd. nooit geweten eigenlijk van die kitjes voor sterretjes om dat zelf zo ff te doen, goede tip!

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Peric » 25 mei 2018, 22:32

Diep respect voor je manier van werken. Maar moet er stiekem ook wel beetje van lachen.. :)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 25 mei 2018, 22:37

Netjes weer hoor :clap:

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7999
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door MParallel » 25 mei 2018, 22:51

Kende deze niet. Wat een prachtige wagen.

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Luc B » 25 mei 2018, 23:01

Netjes, netjes ! Wat is het volgende ?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 25 mei 2018, 23:16

e30touring1990 schreef: 25 mei 2018, 22:32 mooi werk, dit zijn altijd wel leuke en 'dankbare' klusjes, ziet er gelijk weer een stuk frisser uit! Netjes en leuk dat je het helemaal hebt vastgelegd. nooit geweten eigenlijk van die kitjes voor sterretjes om dat zelf zo ff te doen, goede tip!
Dank je. Ik kwam deze reparatiesetjes tegen via YT kanaal 'Chrisfix'. Ik kende het bestaan ook niet eerder, maar je kunt ze voor 3-4 euro zo bestellen via Ali. Ook op duitse ebay voor kortere leveringstermijn, maar dan zijn ze wel iets duurder.
Peric schreef: 25 mei 2018, 22:32 Diep respect voor je manier van werken. Maar moet er stiekem ook wel beetje van lachen.. :)
Merci! ...En lachen is gezond, dus vooral blijven doen. :D No offense. :thumbup:
Martin van der Zwaard schreef: 25 mei 2018, 22:37 Netjes weer hoor :clap:
Thanks!
MParallel schreef: 25 mei 2018, 22:51 Kende deze niet. Wat een prachtige wagen.
Merci! Ik ben er vooralsnog ook erg blij mee. Wordt ook net zo goed verzorgd als de rode M3.
Luc B schreef: 25 mei 2018, 23:01 Netjes, netjes ! Wat is het volgende ?
Thanks, volgende is echt wel het spatbord waar die deuk en roest in zit. Dat is echt een doorn in m'n oog. Daarna bak en diff olie, en volgend jaar wil ik de ophanging aanpakken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beros, Bokkepoot, Fedmas, Jan-BMW-Suzuki, Marc Sierra, Mark 320iS en 101 gasten