2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Bij de Z3 waren 2 remzuigers wel behoorlijk gecorrodeerd.
Remde nog wel goed en waren ook nog gangbaar.
Nadeel is wanneer je nieuwe blokken monteerd dat het gecorrodeerde deel dan in de klauw komt waar door die wel vast kan gaan zitten.
Je kan als je de stofhoes van de remzuiger voorzichtig iets aan de kant trekt de zuiger wel aardig inspecteren.
Mistlampen ziet er top uit, lijkt straks weer lekker fris!
Op onderhoud word niks bespaard zo te zien
Remde nog wel goed en waren ook nog gangbaar.
Nadeel is wanneer je nieuwe blokken monteerd dat het gecorrodeerde deel dan in de klauw komt waar door die wel vast kan gaan zitten.
Je kan als je de stofhoes van de remzuiger voorzichtig iets aan de kant trekt de zuiger wel aardig inspecteren.
Mistlampen ziet er top uit, lijkt straks weer lekker fris!
Op onderhoud word niks bespaard zo te zien
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Zuigers van je remklauwen er even uit ploppen, beetje olie erop en heel klein beetje opschuren dat net de corrosie er af is, niets leuker dan aan aan je auto sleutelen toch?
- Arthur
- Berichten: 39732
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dat vind ik nu net het minst leuke. Wielen wisselen doe ik nog wel eens zelf, maar verder
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Snap ik ook wel, ik had tot een paar jaar geleden nog nooit wat aan een auto gedaan, inmiddels doe ik zelf van alles en dat bevalt prima.
Begrijp Joost heel goed want het geeft gewoon een lekker gevoel om dingen te fixen.
Begrijp Joost heel goed want het geeft gewoon een lekker gevoel om dingen te fixen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Het moet wel je interesse hebben. Ik vind het ook leuk maar kan me goed voorstellen dat veel mensen er niks aan vinden. Zo vind ik er niks aan om in en om het huis te werken en andere vinden dat heerlijk. Ik laat dan het liefste alles doen
-
Online
- Berichten: 2927
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Informatief, bedankt!Crookie schreef: ↑11 mei 2018, 14:24 Geen foto's al klinkt het werk als geslaagd. kopervet icm met alu is voorlopig voorbij voor mij: https://textar-professional.com/textar- ... rn-brakes/
Webspace bij eigen provider. Kun je allerlei files op zetten en geen kans dat de service ineens om knaken vraagt of andere gekke dingen. Met het juiste appje kun je direct vanaf je telefoon foto's en filmpjes uploaden naar de webspace.
Echt een super topic, zoals de 'relatie' begint en het verzorgen van de auto met meer aandacht en soms ook meer inzicht dan een monteur die nog 3 klusjes heeft staan. Denk dat je auto zo veel meer 'eigen' wordt en met de verse onderdelen, veel strakker en jonger aan blijft voelen. Je keuzes qua onderdelen vind ik erg interessant. Super dat je het deelt op een manier dat een ander ook een idee krijgt wat voor kwaliteit en alternatieven er zijn naast de schofterig dure 'veilige' OEM oplossingen.
Toevallig iemand die weet hoe ver zuigers terug trekken bij nieuwe remmen? En eventueel een idee van leeftijd/km's waarbij keerringen deze functie (bijna) niet meer kunnen uitvoeren?
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
De zuigers gaan volgens mij na het remmen niet helemaal terug, als je de blokken demonteerd zit er nooit veel speling tussen, oud of nieuw. De keerringen kunnen best een tijd mee, ik heb ze al van 15 jaar oud gezien die nog niet lekten.
Ik las ook dat joost de remleidingen aan wilde pakken, de leidingen naar achter roesten makkelijk onder het subframe, wil je die vervangen moet er achter wel e.e.a gedemonteerd worden.
Als je dat doet kun je wel gelijk je subframe inspecteren, bij de faceliftmodellen zou dat wel mee kunnen vallen maar een 330i is daar nog steeds gevoellig voor scheuren.
Ik las ook dat joost de remleidingen aan wilde pakken, de leidingen naar achter roesten makkelijk onder het subframe, wil je die vervangen moet er achter wel e.e.a gedemonteerd worden.
Als je dat doet kun je wel gelijk je subframe inspecteren, bij de faceliftmodellen zou dat wel mee kunnen vallen maar een 330i is daar nog steeds gevoellig voor scheuren.
- Arthur
- Berichten: 39732
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ja, dat ook...Martin van der Zwaard schreef: ↑11 mei 2018, 23:41 Het moet wel je interesse hebben. Ik vind het ook leuk maar kan me goed voorstellen dat veel mensen er niks aan vinden. Zo vind ik er niks aan om in en om het huis te werken en andere vinden dat heerlijk. Ik laat dan het liefste alles doen
-
Online
- Berichten: 2927
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Lijkt me ook niet nee, anders zou het aangrijppunt van de remmen teveel pedaal slag nodig hebben?
Even gezocht en hebbes.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Zuigers worden alleen een beetje terug getrokken door de rubber afdichtring inderdaad:
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ver genoeg in elk geval..nooit helemaal terug de cilinder in want dat moet je 4 x pompen onlangs de remmen op mijn e36 gereviseerd en je kon met de hand de zuiger indrukken dankzij het ATE montage vet. Dus die hebben geen last meer van kleven oid. Voor referentie: de oude klauw was geen beweging in te krijgen met de hand. met de compressor er op kwam na 30 sec de zuiger vrij. En troebele remvloeistof ondanks recent vervest.
Jep ook hier lichte OCD trekjes
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik heb uit een nieuwe remklauw de zuiger gehaald en in de oude gestopt en dat paste!
De oude zuiger had flinke corrosie en blijkbaar loopt het dan vast, er aan schuren is ook niet een goed idee want het is een zeer strakke passing.
Als ze een klein beetje corrosie hebben kan het met schuurlinnen en wat olie wel, dan blijft de passing intact.
Overigens heb ik met klussen rond het uit ook niet veel
De oude zuiger had flinke corrosie en blijkbaar loopt het dan vast, er aan schuren is ook niet een goed idee want het is een zeer strakke passing.
Als ze een klein beetje corrosie hebben kan het met schuurlinnen en wat olie wel, dan blijft de passing intact.
Overigens heb ik met klussen rond het uit ook niet veel
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Klopt.. scotchbrite kan nog wel.
-
Online
- Berichten: 2927
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Techniek = precisie, toch?
Met een aanvoer van remvloeistof (pomp) ergens halverwege of bovenaan de klauw en een afvoer (ontluchtingsnippel) altijd bovenop de klauw zal de vloeistof de kortste route kiezen. Alleen als dat pad achterlangs de remzuiger(s) loopt is een normale verversing afdoende. Nu heb ik praktisch geen ervaring met remklauwen van auto's. Maar bij motoren is het meestal zo dat die aansluitingen, voor een verversing, ongunstig geplaatst zijn. Gelukkig is het 'makkelijk' spoelen met (schone) remzuigers.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
www.afbeeldinguploaden.nl kan ook snel en simpel zonder aanmelden.
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Daarom dus geen verkeerd idee het spul los te halenTLRS schreef: ↑13 mei 2018, 00:12Techniek = precisie, toch?
Met een aanvoer van remvloeistof (pomp) ergens halverwege of bovenaan de klauw en een afvoer (ontluchtingsnippel) altijd bovenop de klauw zal de vloeistof de kortste route kiezen. Alleen als dat pad achterlangs de remzuiger(s) loopt is een normale verversing afdoende. Nu heb ik praktisch geen ervaring met remklauwen van auto's. Maar bij motoren is het meestal zo dat die aansluitingen, voor een verversing, ongunstig geplaatst zijn. Gelukkig is het 'makkelijk' spoelen met (schone) remzuigers.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Zo. Even alle afbeeldingen omgezet naar Imgur, want dat Tinypic kreeg ik gewoon niet meer werkend.
In de tussentijd zijn ook de cosmetische ringen voor de mistlampen, alsmede nieuwe bevestigingsschroeven binnen gekomen. Binnenkort kan dat dus gemonteerd worden.
Mijn remblokken liggen hier ook nog steeds te wachten. Ik had gebeld ivm de remschijven omdat die toch wel lang op zich lieten wachten. Nu was er in het magazijn bij de leverancier iets verkeerd gegeaan, waardoor deze niet waren verzonden. Nu komt er deze week een nalevering en ik heb de verzendkosten vergoed gekregen.
Hopelijk dit weekend dus even de remmen doen.
In de tussentijd zijn ook de cosmetische ringen voor de mistlampen, alsmede nieuwe bevestigingsschroeven binnen gekomen. Binnenkort kan dat dus gemonteerd worden.
Mijn remblokken liggen hier ook nog steeds te wachten. Ik had gebeld ivm de remschijven omdat die toch wel lang op zich lieten wachten. Nu was er in het magazijn bij de leverancier iets verkeerd gegeaan, waardoor deze niet waren verzonden. Nu komt er deze week een nalevering en ik heb de verzendkosten vergoed gekregen.
Hopelijk dit weekend dus even de remmen doen.
- NickM5
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Mooi draadje Joost! Ik wou dat ik zoveel zelf kon doen aan de auto
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Uiteindelijk met wat vertraging na een foutje in het magazijn van de leverancier is toch mijn remmerij binnen gekomen, en ik had vandaag een dagje de tijd genomen om alles netjes te monteren. Ik wilde ook meteen de klauwen een likje verf geven, dus in de locale bouwmarkt heb ik gewoon huismerk Hammerite gepakt in de kleur zilvergrijs (wat eigenlijk meer tegen het antraciet aan is, dus niet zilver-zilver...Iemand was blijkbaar kleurendoof op de inkoopafdeling ). Ik vind zilver ook wat te in het oog springen. Het is nou niet dat E46 remmen een hoogstaand stukje techniek zijn, waar je even flink de blits mee wilt maken...
Zoals eerder vermeld heb ik gekozen voor Textar schijven en blokken, wat bij mijn weten ook OEM is (op RealOEM staat tevens een note met een Textar referentie, al is het ventilatieontwerp in de voorschijf iets anders als je vegelijkt op de foto's hieronder).
Schijven voor: Textar #92106903
Blokken voor: Textar #2318302
Schijven achter: Textar #92107003
Blokken achter: Textar #2148703
Mooi detail, op de blokken zelf zaten al mooie kunststof/rubber laagjes geplakt als anti-piep functie. Dit heb ik op ATE blokken die ik voorheen altijd gebruikte nooit gezien. Daar moest ik altijd vet gebruiken. Ik had ook meteen 4 nieuwe remschijfboutjes gekocht bij de dealer. Sowieso was ik er een kwijt door mijn relaas van een pagina terug, maar het is een goed gebruik om deze gewoon te vernieuwen.
Toen de auto op 4 assteunen gezet, omdat ik ook de klauwen wilde doen.
Zoals bij vrijwel elke klus is het schoonmaken meer werk dan het daadwerkelijk monteren, en zo ook hier. Flink met messing borstels, staalborstels en perslucht in de weer, maakte dat de klauwen van roestbruin naar kaalstaalachtiggrijs gingen. Uiteindelijk heb ik er twee lagen verf op gezet, en nogmaals de zijde 'in het zicht' aangestipt toen de klauwen gemonteerd zaten. Het was best nog wel een werkje om dat secuur te doen, omdat ik ondanks afplakken niet alle rubbers wilde meekladderen. Compleet uit elkaar halen was me te veel werk omdat ik ook gewoon weer de auto rijdbaar moet hebben.
Meanwhile...
Toen was er
Hardware weer compleet schoongemaakt, glijpennen weer ontdaan van aangekoekte remstof mbv rode scotch brite. Overigens heb ik ze zonder enig vet gemonteerd, volgens BMW spec:
Voor & na:
Toen was er
Meteen ook de nieuwe mistlampen en plastic ringen geplaatst:
Op de terugreis toen ik de wagen ophaalde in Oostenrijk, had ik meteen een klein sterretje in de ruit. Ik zag dat deze enkele mms gegroeis was de laatste maanden, dus heb ik zo'n self-service ruitenreparatiekit besteld om eens te kijken of dat goed werkte. Op Internet zijn er genoeg videos over te vinden, maar in principe zit er in deze kit van 4 euro een ruitenhars en een spuit om druk te zetten (en nog wat los materiaal). Je plakt een soort van standaardje over het sterretje, giet er de hars in en met de puit zet je dan (lucht)druk op het geheel zodat de hars in de barst vloeit. Naderhand laat je het geheel uitharden met een UV plaatje in de zon.
Ik moet zeggen dat het best goed werkt! OK, je ziet nog wel wat lijntjes waar het barstje zat, maar deze is in ieder geval opgevuld met hars. Het is nu een stuk beter. En leuk om eens zelf te doen!
Dit is een van de (vele Chinese) kits. Ze zijn er in meer verpakkingen, maar de inhoud is vrijwel hetzelfde:
Het scheurtje:
Ladies en gentlemen, we got ourselves a surgery going! Stand back!
Toen was er
Result! Moeilijk om een foto er van te nemen, want in het echt zie je nog wel een klein beetje dat er een barstje zat:
Toen weer
Dus het was weer een bijzonder geslaagde sleuteldag (of eigenlijk avond en halve dag, omdat ik moest verven en die klauwen moesten drogen). Nu weer compleet nieuwe remmen rondom, dus ik kan weer wat afvinken van de lijst.
Zoals eerder vermeld heb ik gekozen voor Textar schijven en blokken, wat bij mijn weten ook OEM is (op RealOEM staat tevens een note met een Textar referentie, al is het ventilatieontwerp in de voorschijf iets anders als je vegelijkt op de foto's hieronder).
Schijven voor: Textar #92106903
Blokken voor: Textar #2318302
Schijven achter: Textar #92107003
Blokken achter: Textar #2148703
Mooi detail, op de blokken zelf zaten al mooie kunststof/rubber laagjes geplakt als anti-piep functie. Dit heb ik op ATE blokken die ik voorheen altijd gebruikte nooit gezien. Daar moest ik altijd vet gebruiken. Ik had ook meteen 4 nieuwe remschijfboutjes gekocht bij de dealer. Sowieso was ik er een kwijt door mijn relaas van een pagina terug, maar het is een goed gebruik om deze gewoon te vernieuwen.
Toen de auto op 4 assteunen gezet, omdat ik ook de klauwen wilde doen.
Zoals bij vrijwel elke klus is het schoonmaken meer werk dan het daadwerkelijk monteren, en zo ook hier. Flink met messing borstels, staalborstels en perslucht in de weer, maakte dat de klauwen van roestbruin naar kaalstaalachtiggrijs gingen. Uiteindelijk heb ik er twee lagen verf op gezet, en nogmaals de zijde 'in het zicht' aangestipt toen de klauwen gemonteerd zaten. Het was best nog wel een werkje om dat secuur te doen, omdat ik ondanks afplakken niet alle rubbers wilde meekladderen. Compleet uit elkaar halen was me te veel werk omdat ik ook gewoon weer de auto rijdbaar moet hebben.
Meanwhile...
Toen was er
Hardware weer compleet schoongemaakt, glijpennen weer ontdaan van aangekoekte remstof mbv rode scotch brite. Overigens heb ik ze zonder enig vet gemonteerd, volgens BMW spec:
Voor & na:
Toen was er
Meteen ook de nieuwe mistlampen en plastic ringen geplaatst:
Op de terugreis toen ik de wagen ophaalde in Oostenrijk, had ik meteen een klein sterretje in de ruit. Ik zag dat deze enkele mms gegroeis was de laatste maanden, dus heb ik zo'n self-service ruitenreparatiekit besteld om eens te kijken of dat goed werkte. Op Internet zijn er genoeg videos over te vinden, maar in principe zit er in deze kit van 4 euro een ruitenhars en een spuit om druk te zetten (en nog wat los materiaal). Je plakt een soort van standaardje over het sterretje, giet er de hars in en met de puit zet je dan (lucht)druk op het geheel zodat de hars in de barst vloeit. Naderhand laat je het geheel uitharden met een UV plaatje in de zon.
Ik moet zeggen dat het best goed werkt! OK, je ziet nog wel wat lijntjes waar het barstje zat, maar deze is in ieder geval opgevuld met hars. Het is nu een stuk beter. En leuk om eens zelf te doen!
Dit is een van de (vele Chinese) kits. Ze zijn er in meer verpakkingen, maar de inhoud is vrijwel hetzelfde:
Het scheurtje:
Ladies en gentlemen, we got ourselves a surgery going! Stand back!
Toen was er
Result! Moeilijk om een foto er van te nemen, want in het echt zie je nog wel een klein beetje dat er een barstje zat:
Toen weer
Dus het was weer een bijzonder geslaagde sleuteldag (of eigenlijk avond en halve dag, omdat ik moest verven en die klauwen moesten drogen). Nu weer compleet nieuwe remmen rondom, dus ik kan weer wat afvinken van de lijst.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 25 mei 2018, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
mooi werk, dit zijn altijd wel leuke en 'dankbare' klusjes, ziet er gelijk weer een stuk frisser uit! Netjes en leuk dat je het helemaal hebt vastgelegd. nooit geweten eigenlijk van die kitjes voor sterretjes om dat zelf zo ff te doen, goede tip!
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Diep respect voor je manier van werken. Maar moet er stiekem ook wel beetje van lachen..
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Netjes weer hoor
-
OnlineMParallel
- Berichten: 7999
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Kende deze niet. Wat een prachtige wagen.
- Luc B
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Netjes, netjes ! Wat is het volgende ?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dank je. Ik kwam deze reparatiesetjes tegen via YT kanaal 'Chrisfix'. Ik kende het bestaan ook niet eerder, maar je kunt ze voor 3-4 euro zo bestellen via Ali. Ook op duitse ebay voor kortere leveringstermijn, maar dan zijn ze wel iets duurder.e30touring1990 schreef: ↑25 mei 2018, 22:32 mooi werk, dit zijn altijd wel leuke en 'dankbare' klusjes, ziet er gelijk weer een stuk frisser uit! Netjes en leuk dat je het helemaal hebt vastgelegd. nooit geweten eigenlijk van die kitjes voor sterretjes om dat zelf zo ff te doen, goede tip!
Merci! ...En lachen is gezond, dus vooral blijven doen. No offense.
Thanks!
Merci! Ik ben er vooralsnog ook erg blij mee. Wordt ook net zo goed verzorgd als de rode M3.
Thanks, volgende is echt wel het spatbord waar die deuk en roest in zit. Dat is echt een doorn in m'n oog. Daarna bak en diff olie, en volgend jaar wil ik de ophanging aanpakken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Beros, Bokkepoot, Fedmas, Jan-BMW-Suzuki, Marc Sierra, Mark 320iS en 101 gasten