2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik moet even kijken want het is een particulier die hobbymatig die dingen gaat maken. Geen idee of ie meer wil maken. Zal het even in de gaten houden.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik zit eind okt weer in de VS voor SEMA. Wellicht als er interesse is kan ik de Harbor Freight even binnen lopen. Dan kan het setje via het forum wel in bruikleen gaan. Zelf heb ik m niet nodig, maar als ik m voor iemand moet kopen is dat niet zo’n punt. Volgens 50skid heb je 2 verschillende setjes nodig toch?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Zal eens kijken. Heb het op de zaak op de pc staan.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Zondagochtend heb ik de laatste van de vloeistoffen-revival-sessie gecompleteerd, t.w. de stuurbekrachtigingsvloeistof vervangen. In het stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir zit alom bekend een filter, die ik ook schoon heb gemaakt. Maar daarover later meer...
Men neme de onderdelen: nieuwe vloeistof, air box duct met foam en nieuwe alu ringetjes voor de banjobout van de retourleiding. (jaja, ze zijn blij bij de dealer met mij, en m'n eeuwig lange onderdelenlijstjes van klein grijpspul... )
Er staan ongeveer 10 verschillende methodes op internet om de vloeistof te vervangen, en tenzij je alle leidingen loshaalt, of met 2 personen bent om de leiding door te spoelen (net zoals bij remvloeistof...de oude vloeistof met de nieuwe eruit spoelen), is mijn methode prima, waarbij ik naar schatting nog 5-10% oude vloeistof niet eruit krijg.
- Bodemplaat los en retourleiding aan het stuurhuis loshalen
Het reservoir loopt dan vanzelf leeg. Om zo veel mogelijk vloeistof uit het stuurhuis te krijgen, beweeg je het stuur langzaam van aanslag naar aanslag. Je hoort op een gegeven moment de boel ook bubbelen, omdat het stuurhuis dan 'ademt' door de open verbinding. dat is het teken dat zo veel mogelijk vloeistof eruit is. Dan bout je de leiding weer dicht, met nieuwe ringetjes (ik wilde geen risico lopen op druppels, ook al gebruikt men alu ringetjes wel eens twee keer).
Dan kan het reservoir eraf om schoongemaakt te worden. Het alternatief is om een nieuw ZF reservoir te kopen a EUR 25. Dit reservoir zit echter zo simpel in elkaar dat wat papier en remmenreiniger wonderen doen. Eerst de T15 torx schroef los, dan met wat papier de boel schoonvegen (grijze aanslag, dus dat is gewoon onnoemelijk fijn slijpsel van de pomp en het stuurhuis), en als laatste een paar squirts remmenreiniger, en hij is weer als nieuw. Het filter (een plastic frame'pje met wat fijn gaas), past dus niet door de opening, maar je kan er met je vingers prima bij.
De slangenklemmen van aanvoer- en retourleiding naar het reservoir zijn eenmalig gebruik. Ik heb van de dunne retourleiding een stukje afgeknipt, omdat die door vervorming vaak gaan lekken bij de aansluiting, gewoon voor het geval dat.... Ik kwam erachter dat het gewapende slang is net als een brandstofslang, dus de dikkere aanvoerleiding heb ik gelaten voor wat ie was. Beide slangen waren eigenlijk ook nog in prima conditie. Wel 2 nieuwe slangenklemmen erom. Dat zit prima de komende jaren.
In de banjobout van de aanvoerleiding (dus die andere boutkop op de foto) op het stuurhuis zit een terugslagklep, dus daar zit nog wat oude vloeistof voor. Echter heb ik alles weer in elkaar gezet, en de boel afgevuld. Dan in 7 of 8 sessies heb ik er 2 liter verse vloeistof doorheen gespoeld (met lopende motor en aan het stuur draaien van aanslag naar aanslag). Het systeem is zelfontuchtend. Uithalen van de vloeistof voor het bijvullen deed ik telkens met een grote injectiespuit. De laaste paar flushes gaf kraakheldere vloeistof. Deze methode werkt prima, want het gehele systeem bevat nog minder dan een liter vloeistof.
Hier nog even de oude en nieuwe air box duct naast elkaar. Nu sluit het foam weer mooi de warme lucht af langs de koplamp en radiator.
En nog wat fotootjes, zo maar...omdat het kan:
Een paar weken geleden heb ik nog het gehele tapijt met Dasty en Autoglym interior shampoo gereinigd, alsmede het complete leer gereinigd en opnieuw gevoed met Autoglym leather cleaner en conditioner. Dat is hte beste wat ik in lange tijd gedaan heb. Elke keer als ik nu in de auto stap is het superschoon. Dat doet echt wat aan het rijplezier!
Voorlopig ben ik denk ik even klaar met klussen. De komende maanden ga ik even onderdelen verzamelen voor de ophanging. Dat wil ik als volgende project aanpakken.
Men neme de onderdelen: nieuwe vloeistof, air box duct met foam en nieuwe alu ringetjes voor de banjobout van de retourleiding. (jaja, ze zijn blij bij de dealer met mij, en m'n eeuwig lange onderdelenlijstjes van klein grijpspul... )
Er staan ongeveer 10 verschillende methodes op internet om de vloeistof te vervangen, en tenzij je alle leidingen loshaalt, of met 2 personen bent om de leiding door te spoelen (net zoals bij remvloeistof...de oude vloeistof met de nieuwe eruit spoelen), is mijn methode prima, waarbij ik naar schatting nog 5-10% oude vloeistof niet eruit krijg.
- Bodemplaat los en retourleiding aan het stuurhuis loshalen
Het reservoir loopt dan vanzelf leeg. Om zo veel mogelijk vloeistof uit het stuurhuis te krijgen, beweeg je het stuur langzaam van aanslag naar aanslag. Je hoort op een gegeven moment de boel ook bubbelen, omdat het stuurhuis dan 'ademt' door de open verbinding. dat is het teken dat zo veel mogelijk vloeistof eruit is. Dan bout je de leiding weer dicht, met nieuwe ringetjes (ik wilde geen risico lopen op druppels, ook al gebruikt men alu ringetjes wel eens twee keer).
Dan kan het reservoir eraf om schoongemaakt te worden. Het alternatief is om een nieuw ZF reservoir te kopen a EUR 25. Dit reservoir zit echter zo simpel in elkaar dat wat papier en remmenreiniger wonderen doen. Eerst de T15 torx schroef los, dan met wat papier de boel schoonvegen (grijze aanslag, dus dat is gewoon onnoemelijk fijn slijpsel van de pomp en het stuurhuis), en als laatste een paar squirts remmenreiniger, en hij is weer als nieuw. Het filter (een plastic frame'pje met wat fijn gaas), past dus niet door de opening, maar je kan er met je vingers prima bij.
De slangenklemmen van aanvoer- en retourleiding naar het reservoir zijn eenmalig gebruik. Ik heb van de dunne retourleiding een stukje afgeknipt, omdat die door vervorming vaak gaan lekken bij de aansluiting, gewoon voor het geval dat.... Ik kwam erachter dat het gewapende slang is net als een brandstofslang, dus de dikkere aanvoerleiding heb ik gelaten voor wat ie was. Beide slangen waren eigenlijk ook nog in prima conditie. Wel 2 nieuwe slangenklemmen erom. Dat zit prima de komende jaren.
In de banjobout van de aanvoerleiding (dus die andere boutkop op de foto) op het stuurhuis zit een terugslagklep, dus daar zit nog wat oude vloeistof voor. Echter heb ik alles weer in elkaar gezet, en de boel afgevuld. Dan in 7 of 8 sessies heb ik er 2 liter verse vloeistof doorheen gespoeld (met lopende motor en aan het stuur draaien van aanslag naar aanslag). Het systeem is zelfontuchtend. Uithalen van de vloeistof voor het bijvullen deed ik telkens met een grote injectiespuit. De laaste paar flushes gaf kraakheldere vloeistof. Deze methode werkt prima, want het gehele systeem bevat nog minder dan een liter vloeistof.
Hier nog even de oude en nieuwe air box duct naast elkaar. Nu sluit het foam weer mooi de warme lucht af langs de koplamp en radiator.
En nog wat fotootjes, zo maar...omdat het kan:
Een paar weken geleden heb ik nog het gehele tapijt met Dasty en Autoglym interior shampoo gereinigd, alsmede het complete leer gereinigd en opnieuw gevoed met Autoglym leather cleaner en conditioner. Dat is hte beste wat ik in lange tijd gedaan heb. Elke keer als ik nu in de auto stap is het superschoon. Dat doet echt wat aan het rijplezier!
Voorlopig ben ik denk ik even klaar met klussen. De komende maanden ga ik even onderdelen verzamelen voor de ophanging. Dat wil ik als volgende project aanpakken.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26698
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dat scheelt echt veel he? Heb ik ook altijd met mijn auto's vooral de binnenkant.///Joost schreef: ↑30 jul 2018, 11:17 Een paar weken geleden heb ik nog het gehele tapijt met Dasty en Autoglym interior shampoo gereinigd, alsmede het complete leer gereinigd en opnieuw gevoed met Autoglym leather cleaner en conditioner. Dat is hte beste wat ik in lange tijd gedaan heb. Elke keer als ik nu in de auto stap is het superschoon. Dat doet echt wat aan het rijplezier!
-
- Berichten: 4296
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Zeker met een auto interieur waar ruim 2 ton/15 jaar in is gereden en gezweet zijn zulke schoonmaak werkzaamheden een must. En zo ook met leer. Het knapt een stuk op en het frisse gevoel doet toch wat met je rij beleving.
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Wat ik altijd doe bij stuurbekrachtigingsie is reservoir leeg halen en dan retourslang van potje in een lege jerrycan en op de toevoerslang een grote trechter en hier schone olie in. Auto starten en dan spoel je complete systeem door en blijft er niks achter.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Wel een goede Tip!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik heb Martins tip opgevolgd en heb via Ali een BT FM transmitter besteld. Eens kijken of dat wat is, want het enige wat ik zoek is het luisteren van spotify. Hands free bellen, SD kaart of aux ingang heb ik geen interesse in. Opladen kan gewoon door je laadkabel in een van de twee ingebouwde USB poorten te steken. Expliciet voor amber LCD gekozen ivm BMW interieur. Ik had nog gehoopt dat het klepje ook nog dicht kan in de console, maar volgens mij is ie daar net te hoog voor.
Ook meteen bij de dealer langs gegaan om wat onderdelen te bestellen voor de grote onderstel-overhaul tzt. M.u.v. van de veren zelf worden straks de complete veerpoten rondom nieuw, dus ook alle lagers, rubbers, ringetjes en pakkingen. Voor bevestig ik de tower verstevigingsplaten en achter de Z3 verstevigingsplaatjes.
Ik ga Koni Special Active dempers plaatsen (voorheen Koni FSD). Dit lijkt me een strakke OEM+ oplossing in combinatie met het standaard verenpakket.
Omdat ik toevallig nog het een en ander gelezen had over de recall van Takata, besloot ik toch maar eens om na te gaan of er nog iets open stond. Mijn auto is dus een import en bij RDW-ovi stond niets open. Echterrrrrrrr, bij navraag op VIN bij de dealer bleek dat de bestuurdersairbag nog open stond, passagierskant was al gedaan. Dus die heb ik ook meteen ingepland voor over een paar weken. Dan meteen ook een nieuw logo op het stuur.
Ook meteen bij de dealer langs gegaan om wat onderdelen te bestellen voor de grote onderstel-overhaul tzt. M.u.v. van de veren zelf worden straks de complete veerpoten rondom nieuw, dus ook alle lagers, rubbers, ringetjes en pakkingen. Voor bevestig ik de tower verstevigingsplaten en achter de Z3 verstevigingsplaatjes.
Ik ga Koni Special Active dempers plaatsen (voorheen Koni FSD). Dit lijkt me een strakke OEM+ oplossing in combinatie met het standaard verenpakket.
Omdat ik toevallig nog het een en ander gelezen had over de recall van Takata, besloot ik toch maar eens om na te gaan of er nog iets open stond. Mijn auto is dus een import en bij RDW-ovi stond niets open. Echterrrrrrrr, bij navraag op VIN bij de dealer bleek dat de bestuurdersairbag nog open stond, passagierskant was al gedaan. Dus die heb ik ook meteen ingepland voor over een paar weken. Dan meteen ook een nieuw logo op het stuur.
- MParallel
- Berichten: 7995
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Mooi werk weer. Behalve die FM transmitter
Dasty is echt wonderspul. Ik maak er ondertussen zo'n beetje alles mee schoon.
Probleem met leerspul is dat het bijna altijd het leer doet glimmen. Ik heb zelf ook dat Autoglymm spul.
Ondertussen kom ik zo min mogelijk aan het leer.
Dasty is echt wonderspul. Ik maak er ondertussen zo'n beetje alles mee schoon.
Probleem met leerspul is dat het bijna altijd het leer doet glimmen. Ik heb zelf ook dat Autoglymm spul.
Ondertussen kom ik zo min mogelijk aan het leer.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Goed bezig Joost.
Zo’n transmitter werkt top!!
Ik kreeg een brief van BMW dat ie voor de recall moet. Binnenkort even een afspraak voor maken.
Zo’n transmitter werkt top!!
Ik kreeg een brief van BMW dat ie voor de recall moet. Binnenkort even een afspraak voor maken.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ze vertelden me inderdaad dat ze deze week weer nieuwe brieven de deur uit aan het doen waren, dus dat kan kloppen! Staat ie bij jou wel bij RDW gemeld als je op kenteken zoekt?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ja, heb gekeken en bij de RDW staat ook dat er een recall is.
Ga van de week wel even bellen met de dealer.
Ga van de week wel even bellen met de dealer.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Bij mij staat hij ook er in ondanks dat ik een import heb. Binnenkort maar even laten fixen...
-
Online
- Berichten: 3976
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Hier ook. Wat wel bijzonder is want ik heb het ooit nagevraagd en toen was volgens de dealer alles al gedaan. (Nog) geen brief van bmw gehad in ieder geval.Sander-E46 schreef: ↑25 aug 2018, 12:02 Bij mij staat hij ook er in ondanks dat ik een import heb. Binnenkort maar even laten fixen...
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik wist helemaal niet dat dit bestond. Hoe werkt het dan? Je steekt hem in de sigarettenaansteker en dan kun je hem via bluetooth verbinden met je telefoon? Hoe verbindt ie dan met de audio van de auto zodat je via de boxen kunt afspelen? Lijkt me ideaal.///Joost schreef: ↑24 aug 2018, 15:17 Ik heb Martins tip opgevolgd en heb via Ali een BT FM transmitter besteld. Eens kijken of dat wat is, want het enige wat ik zoek is het luisteren van spotify. Hands free bellen, SD kaart of aux ingang heb ik geen interesse in. Opladen kan gewoon door je laadkabel in een van de twee ingebouwde USB poorten te steken. Expliciet voor amber LCD gekozen ivm BMW interieur. Ik had nog gehoopt dat het klepje ook nog dicht kan in de console, maar volgens mij is ie daar net te hoog voor.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dat gaan via een FM-frequentie. Die van mij zend uit op 87.5fm
Dus radio op 87.5 zetten en telefoon verbinden via bluetooth en spelen maar.
Dus radio op 87.5 zetten en telefoon verbinden via bluetooth en spelen maar.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Thanks voor de uitleg, binnenkort ook maar eens bestellen. Geluidskwaliteit is vergelijkbaar met de radio? Dat is prima wat mij betreft.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ja. Dat is wat mij ook nog weerhield om er een te kopen.
Tot ik een kennis had die er een kocht en die even kon testen in mijn auto ( met HK ) en dat klonk echt prima.
Tot ik een kennis had die er een kocht en die even kon testen in mijn auto ( met HK ) en dat klonk echt prima.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
linkje naar ali joost?
FSD (of dan iig zijn opvolger) zou ook mijn keuze zijn op een daily op std hoogte of lichtelijk verlaagd. Had ik ook op mijn Ex 855R
FSD (of dan iig zijn opvolger) zou ook mijn keuze zijn op een daily op std hoogte of lichtelijk verlaagd. Had ik ook op mijn Ex 855R
- Henk Jan
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik heb deze voor in de M3 ;
https://www.amazon.de/gp/product/B0719S ... UTF8&psc=1
Snelle levering en werkt simpel met prima geluid.
Levering was een paar dagen.
https://www.amazon.de/gp/product/B0719S ... UTF8&psc=1
Snelle levering en werkt simpel met prima geluid.
Levering was een paar dagen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ahh dan ga ik voor groen en dennenboomgeur, mooi bijpassend bij het tannengrunn
- MParallel
- Berichten: 7995
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dit is hele oude en achterhaalde techniek. Het werkt wel, maar tegenwoordig zijn er mooiere oplossingen.
Mijn ouders gebruikten dit in de jaren 80 als babyfoon.
Touché