2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Nee joh, optisch bedrog.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik zat al een tijdje te dubben over het installeren van een lader, omdat ik voorheen altijd een simpele magneethouder gebruikte. Omdat ik helemaal van de 90's naar de 21e eeuw wil springen, besloot ik om componenten bij elkaar te verzamelen om een wireless charger op een mooie manier te hardwiren in de auto. De mooiste oplossing is dan via de zekeringskast. Afijn, men neme:
- Telefoonhouder/wireless charger met bijbehorende USB kabel (stroom gaat niet via de lucht uiteraard)
- USB adapter met +/- aansluitingen aan de achterzijde
- Een 'add-a-circuit' (AAC) om het circuit via de zekeringskast te laten lopen
- Kabelschoentjes en ringetje
- Krimpkous voor het nette
- oude 2 polige lampkabel van de Ikea. Dit is de deluxe versie met een gevlochten mantel.
De lampkabel kun je strippen, en het ene uiteinde sluit je aan op +(blauw) en -(bruin) van de USB adapter d.m.v. kabelschoentjes. Voor de afwerking heb ik hier nog krimpkousjes overheen gezet.
Het andere uiteinde van de kabel sluit je als volgt aan: blauw gaat op de AAC connector, bruin (massa) gaat op een knijpoogje. Dan kunnen we het een en ander gaan demonteren in de auto. Handschoenenvak los (6 schroefjes), radio eruit, en dan kun je overal wel bij. Deze houder is bedoeld om in de air vent te plaatsen, en daar heb ik bewust voor gekozen. Ik weet dat het voor sommigen (Martin ) not done is, maar naast een HUD of centraal geplaatst dash display, is dit gewoon de meest ergonomische oplossing. Mooi op ooghoogte (Waze), binnen handbereik en geen last voor de passagier met stoten e.d.
Allereerst heb ik met een binnenschakelkabel van mijn fiets de USB kabel getrokken via de radio opening naar het handschoenenkastje, waar ook de zekeringkast zit. De ene kant van de bijgeleverde USB kabel sluit je dan aan op de telefoonhouder, en de andere kant gaat in de USB adapter (2.1A poort). Daarna bevestig je met een boutje/moertje het ringoogje ergens aan de body (massa), en de AAC prik je in de zekeringskast.
Ik kende het hele principe van AAC nog niet, tot ik op Internet ging zoeken naar aansluitmogelijkheden met hardwiren via de zekeringskast. Je kunt met deze connector dus via een bestaande zekering, een extra circuit aanleggen, die ook weer gezekerd is. In mijn geval heb ik een lege, ongebruikte plek gekozen (bonus!) op een geschakelde plus (even testen met de MM). De lader laadt met 5V, 2.1A, maar nu even tijdelijk een 7.5A zekering erin. Moet ik eigenlijk even wisselen voor een 5A zekering. Het was laat, en ik dacht niet helemaal na (ik zat met 5A gebruikte stroomsterkte in mijn hoofd). Het beste kies je een zekering die nét boven de max stroomsterkte ligt. In dit geval is een 5A zekering dus prima. De 'aanvullende' zekering in de AAC moet ook altijd een lagere waarde hebben dan de originele zekering.
Let wel op de zogenaamde line/load side, dus de kant vanaf de accu (line), en de kant naar de stroomgebruiker (load) (wat is dat in het NL? ) van de zekering bij het aansluiten van een AAC. Wissel je deze om, dan lopen beide circuits over één zekering (de originele), en klopt er niets van. Gezien ik een ongebruikte zekeringspoort gebruik, zou de zekering omzeilt worden, als ik de AAC 180 graden zou draaien.
Als alles mooi weggewerkt zit, krijg je een erg cleane oplossing, met een gezekerde verbinding. Er is niet gesoldeerd, en ik kan er zo alles uithalen, zonder aan de originele kabelboom te rommelen, mocht dat nodig zijn. Dan handschoenenvak even terug zetten, radio weer terug erin, en klaar.
Ik kon uiteraard geen foto maken terwijl het ding aan het laden is, maar geloof me maar dat ie het doet. Contact aan is laden, contact uit is spanning eraf. De standaard sigarettenaansteker heeft een constante 12V, dus dat is irritant met sluipverbruik. Eventueel kan ik het tzt nog uitbreiden met BT ivm spotify, maar meestal heb ik gewoon de radio aan, en ik ben niet zo van de wirwar aan aftermarket bekabeling in de auto. Zo vind ik het prima. Gaat voor road trips ook top zijn.
De gebruikte delen:
- Wireless Charger
- USB Adapter
- Add-A-Circuit
Echt relaxed, gewoon je telefoon in de houder plaatsen, en hij laadt vanzelf. Het lijkt wel magie!
- Telefoonhouder/wireless charger met bijbehorende USB kabel (stroom gaat niet via de lucht uiteraard)
- USB adapter met +/- aansluitingen aan de achterzijde
- Een 'add-a-circuit' (AAC) om het circuit via de zekeringskast te laten lopen
- Kabelschoentjes en ringetje
- Krimpkous voor het nette
- oude 2 polige lampkabel van de Ikea. Dit is de deluxe versie met een gevlochten mantel.
De lampkabel kun je strippen, en het ene uiteinde sluit je aan op +(blauw) en -(bruin) van de USB adapter d.m.v. kabelschoentjes. Voor de afwerking heb ik hier nog krimpkousjes overheen gezet.
Het andere uiteinde van de kabel sluit je als volgt aan: blauw gaat op de AAC connector, bruin (massa) gaat op een knijpoogje. Dan kunnen we het een en ander gaan demonteren in de auto. Handschoenenvak los (6 schroefjes), radio eruit, en dan kun je overal wel bij. Deze houder is bedoeld om in de air vent te plaatsen, en daar heb ik bewust voor gekozen. Ik weet dat het voor sommigen (Martin ) not done is, maar naast een HUD of centraal geplaatst dash display, is dit gewoon de meest ergonomische oplossing. Mooi op ooghoogte (Waze), binnen handbereik en geen last voor de passagier met stoten e.d.
Allereerst heb ik met een binnenschakelkabel van mijn fiets de USB kabel getrokken via de radio opening naar het handschoenenkastje, waar ook de zekeringkast zit. De ene kant van de bijgeleverde USB kabel sluit je dan aan op de telefoonhouder, en de andere kant gaat in de USB adapter (2.1A poort). Daarna bevestig je met een boutje/moertje het ringoogje ergens aan de body (massa), en de AAC prik je in de zekeringskast.
Ik kende het hele principe van AAC nog niet, tot ik op Internet ging zoeken naar aansluitmogelijkheden met hardwiren via de zekeringskast. Je kunt met deze connector dus via een bestaande zekering, een extra circuit aanleggen, die ook weer gezekerd is. In mijn geval heb ik een lege, ongebruikte plek gekozen (bonus!) op een geschakelde plus (even testen met de MM). De lader laadt met 5V, 2.1A, maar nu even tijdelijk een 7.5A zekering erin. Moet ik eigenlijk even wisselen voor een 5A zekering. Het was laat, en ik dacht niet helemaal na (ik zat met 5A gebruikte stroomsterkte in mijn hoofd). Het beste kies je een zekering die nét boven de max stroomsterkte ligt. In dit geval is een 5A zekering dus prima. De 'aanvullende' zekering in de AAC moet ook altijd een lagere waarde hebben dan de originele zekering.
Let wel op de zogenaamde line/load side, dus de kant vanaf de accu (line), en de kant naar de stroomgebruiker (load) (wat is dat in het NL? ) van de zekering bij het aansluiten van een AAC. Wissel je deze om, dan lopen beide circuits over één zekering (de originele), en klopt er niets van. Gezien ik een ongebruikte zekeringspoort gebruik, zou de zekering omzeilt worden, als ik de AAC 180 graden zou draaien.
Als alles mooi weggewerkt zit, krijg je een erg cleane oplossing, met een gezekerde verbinding. Er is niet gesoldeerd, en ik kan er zo alles uithalen, zonder aan de originele kabelboom te rommelen, mocht dat nodig zijn. Dan handschoenenvak even terug zetten, radio weer terug erin, en klaar.
Ik kon uiteraard geen foto maken terwijl het ding aan het laden is, maar geloof me maar dat ie het doet. Contact aan is laden, contact uit is spanning eraf. De standaard sigarettenaansteker heeft een constante 12V, dus dat is irritant met sluipverbruik. Eventueel kan ik het tzt nog uitbreiden met BT ivm spotify, maar meestal heb ik gewoon de radio aan, en ik ben niet zo van de wirwar aan aftermarket bekabeling in de auto. Zo vind ik het prima. Gaat voor road trips ook top zijn.
De gebruikte delen:
- Wireless Charger
- USB Adapter
- Add-A-Circuit
Echt relaxed, gewoon je telefoon in de houder plaatsen, en hij laadt vanzelf. Het lijkt wel magie!
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Netjes!!
Dat de standaard 12v/sigarettenplug constant is dat is idd irritant. Heb een FM-transmitter en die wil ik het liefste altijd laten zitten maar dan staat ie altijd aan. Geen voorstander van. Had al eens zitten kijken om er een geschakelde 12v van te maken.
Dat de standaard 12v/sigarettenplug constant is dat is idd irritant. Heb een FM-transmitter en die wil ik het liefste altijd laten zitten maar dan staat ie altijd aan. Geen voorstander van. Had al eens zitten kijken om er een geschakelde 12v van te maken.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Kun je dus heel makkelijk volgens bovenstaande methode doen. Alleen moet je dan een 12V socket gebruiken ipv een USB adapter. Je transmitter steek je dan permanent in de socket, en die verberg je achter je handschoenenkast.Martin van der Zwaard schreef: ↑03 apr 2019, 10:51 Netjes!!
Dat de standaard 12v/sigarettenplug constant is dat is idd irritant. Heb een FM-transmitter en die wil ik het liefste altijd laten zitten maar dan staat ie altijd aan. Geen voorstander van. Had al eens zitten kijken om er een geschakelde 12v van te maken.
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Perfect deze howto Joost, ik heb ook al een tijdje zo'n wireless charger, met kabeltje heel lelijk naar mijn USB ding in de sigaretten 12V aansluiting. Ik was al aan het googlen hoe ik het beste een aansluiting kan maken in het handschoenenkastje, nu ga ik jouw voorbeeld gewoon volgen!
-
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik had zelf persoonlijk op de plek waar je nu de zekeringhouder geplaatst hebt, een draad aan de achterzijde in de zekeringkast gemonteerd met een originele stekker dan lijkt de zekeringkast helemaal oem.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dat was mijn eerste optie inderdaad, maar ik wist niet de exacte pin. Daar was online ook nogal wat meningsverschil over qua onderdeelnummer. Dan kan ik wel een tweede hands zekeringkast kopen, maar dat was me te veel geleur. Zo is het voor mij ook een nette oplossing.
Had ik een 'echte' OEM optie ingebouwd, dan was ik zeker voor die methode gegaan.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26694
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Netjes gedaan!
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Nog een voordeel van plaatsen op de air vent: Airco Koeling! Zeker in de zomer wanneer je aan t navigeren en Spotify streamen bent, bijvoorbeeld...
Mooi gedaan!
Mooi gedaan!
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Knap Joost, gewoon uitvogelen en zo maken!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dank je! Ik ben er content mee. Gisteravond heb ik meteen even de zekering gewisseld van 7.5A naar 5A.
Best leuk om nu ook eens bezig te zijn met dit soort zaken, in plaats van het repareren van olielekkages, draagarmen en koelwaterperikelen.
Ik denk dat ik 2020 het jaar ga maken van de cosmetische aanpak. Twee roestplekjes herstellen die er bij aankoop al zaten (dorpel rechtsvoor en wielkast linksachter), spuiten voorbumper, velgen herstellen, en een complete polijstbeurt met glascoating.
Best leuk om nu ook eens bezig te zijn met dit soort zaken, in plaats van het repareren van olielekkages, draagarmen en koelwaterperikelen.
Ik denk dat ik 2020 het jaar ga maken van de cosmetische aanpak. Twee roestplekjes herstellen die er bij aankoop al zaten (dorpel rechtsvoor en wielkast linksachter), spuiten voorbumper, velgen herstellen, en een complete polijstbeurt met glascoating.
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Mooie oplossing dit!///Joost schreef: ↑03 apr 2019, 12:24Dat was mijn eerste optie inderdaad, maar ik wist niet de exacte pin. Daar was online ook nogal wat meningsverschil over qua onderdeelnummer. Dan kan ik wel een tweede hands zekeringkast kopen, maar dat was me te veel geleur. Zo is het voor mij ook een nette oplossing.
Had ik een 'echte' OEM optie ingebouwd, dan was ik zeker voor die methode gegaan.
De plek van de zekering maakt niet uit. Je had inderdaad gewoon 'ergens' een lege plek kunnen kiezen en met een origineel stekkertje de verbinding kunnen maken. Wel dan de witte of blauwe zekeringstrip verwijderen voordat je de nieuwe pin probeert in te klikken.
Ik heb een electrische zonnerollo, PDC en inklapbare spiegels achteraf ingebouwd en voor de PDC een willekeurige plek gepakt omdat ik de kabel er maar niet ingestoken kreeg op de plek waar het hoorde. Wel op het zekeringkaartje aangepast..
Massa kun je beter op het zwarte doosje aansluiten wat op de zekeringbox gemonteerd zit, dat is wat makkelijker en mooier weggewerkt in mijn ervaring..
- Tristan
- Berichten: 13332
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Gisteren de auto gezien en wat een fris ding! Wordt steeds zeldzamer om een mooi originele E46 te zien.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i met Oostenrijkse roots
Hij is jarig vandaag. Officieel Youngtimer nu.///Joost schreef: ↑13 okt 2017, 23:29 ========================================
Vehicle information
========================================
VIN: WBAEV51010PD82033
Type code: EV51
Model: 330I (EUR)
E-F-R series: E46 4FL
Series: 3
Type: LIM
Steering: LL
Doors: 4
Engine: M54
Displacement: 3.00
Power: 170 (231 hp)
Drive: HECK
Transmission: MEC
Paint code: 430 - OXFORDGRUEN 2 METALLIC
Upholstery code: N6HC - STANDARDLEDER/HE
Prod.date: 2004-04-15
Verder weinig nieuws te melden. Ik heb wel sinds het monteren van de lagere achterveren last dat de auto af en toe aanloopt, bij flinke dips op de snelweg, of als er meerdere passagiers in zitten. Ik ga de spacers aan de voorzijde er onderuit halen, en die van voor (10mm) naar achter (12mm) zetten. Kijken of dat helpt, want ik heb een hekel aan aanlopen.
- Estoque
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Voor een auto met de bijnaam: "OCD Mobiel" vind ik je asbak-klepje wel heel veel krassen bevatten..
Overigens super nette oplossing met de lader. Zelf ooit een brodit steun aangeschaft voor mijn E46, maar vind het zo ontzettend lelijk staan op het dashboard dat ik hem maar weer verkocht heb. En ik merk dat ik onbewust best vaak op mijn telefoon kijk als hij in het zicht zit..
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Klopt, ik heb me afgelopen tijd volledig gericht op technische zaken, en minder op cosmetische. Dus dat komt nog wel. Asbakklepje is echt een zwak punt voor een E46. Daar is nieuw kopen a EUR 167 de enige oplossing. Best prijzig voor een kleppie.
Ombouwen naar niet-rokers model ben ik voor 100 Eur klaar, dus wellicht doe ik dat. Moet ik alleen nog een oplossing zoeken voor een 'zwevende' sigarettenaansteker die dan achter blijft.
Dank je! Het is voornamelijk gedaan met oog op de zomervakantie icm Waze. Dagelijks mis ik een houder niet echt.Overigens super nette oplossing met de lader. Zelf ooit een brodit steun aangeschaft voor mijn E46, maar vind het zo ontzettend lelijk staan op het dashboard dat ik hem maar weer verkocht heb. En ik merk dat ik onbewust best vaak op mijn telefoon kijk als hij in het zicht zit.
- Estoque
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Hoe kom je op 167,- uit?///Joost schreef: ↑15 apr 2019, 11:22Klopt, ik heb me afgelopen tijd volledig gericht op technische zaken, en minder op cosmetische. Dus dat komt nog wel. Asbakklepje is echt een zwak punt voor een E46. Daar is nieuw kopen a EUR 167 de enige oplossing. Best prijzig voor een kleppie.
Ombouwen naar niet-rokers model ben ik voor 100 Eur klaar, dus wellicht doe ik dat. Moet ik alleen nog een oplossing zoeken voor een 'zwevende' sigarettenaansteker die dan achter blijft.
Dank je! Het is voornamelijk gedaan met oog op de zomervakantie icm Waze. Dagelijks mis ik een houder niet echt.Overigens super nette oplossing met de lader. Zelf ooit een brodit steun aangeschaft voor mijn E46, maar vind het zo ontzettend lelijk staan op het dashboard dat ik hem maar weer verkocht heb. En ik merk dat ik onbewust best vaak op mijn telefoon kijk als hij in het zicht zit.
Ik heb de mijne besteld bij Broekhuis oost (art. 51168230902) en was beduidend minder kwijt:
Is welliswaar het model voor het 16:9 nav. systeem. Maar in feite moet het toch het zelfde zijn qua prijs? (ik weet dat het model anders is, vanwege de airco controls etc)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
51168268892
Deze heb ik nodig. In het topic van Sander heb ik het daar al eens met Martin over gehad. Ik heb geen navi en wel rokerspakket, en er zit een groot verschil in prijs tussen de verschillende versies helaas. De versie zonder rokerspakket is 90 euro Je zit dan alleen dus nog met een losse 12V aansluiting die je ergens weg moet werken (of gewoon afdoppen natuurlijk).
Deze heb ik nodig. In het topic van Sander heb ik het daar al eens met Martin over gehad. Ik heb geen navi en wel rokerspakket, en er zit een groot verschil in prijs tussen de verschillende versies helaas. De versie zonder rokerspakket is 90 euro Je zit dan alleen dus nog met een losse 12V aansluiting die je ergens weg moet werken (of gewoon afdoppen natuurlijk).
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
12 volt zit ook gewoon in een niet rokers versie? Is dan alleen een plastic plug met plastic bakje i.p.v. Aansteker met asbak.
EDIT: is het onderdeelnummer wat jij geeft met een 1 op het laatst i.p.v. 2.
EDIT: is het onderdeelnummer wat jij geeft met een 1 op het laatst i.p.v. 2.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Je hebt sowieso die 12V plug hoor. En dan koop je daar ff zo'n zwarte dop voor en klaar.
Heb ik ook.
Het frame voor een rokersuitvoering heeft volgens mij ergens een lipje ofzo zitten waardoor het bakje van de niet-rokers uitvoering niet past. Maar dat kan je dan weer aanpassen en dan past dat bakje gewoon.
Zoiets was het volgens mij.
Heb ik ook.
Het frame voor een rokersuitvoering heeft volgens mij ergens een lipje ofzo zitten waardoor het bakje van de niet-rokers uitvoering niet past. Maar dat kan je dan weer aanpassen en dan past dat bakje gewoon.
Zoiets was het volgens mij.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ahaaaaa, nou snap ik 't pas. Ik dacht dat die 12V (female) helemaal niet in het -1 bakje paste. OK, dan is dat inderdaad snel opgelost. Top! Weer iets om op de shortlist te zetten.
Bedankt Estoque, voor het uitgeven van mijn geld.
Bedankt Estoque, voor het uitgeven van mijn geld.
-
OnlineEeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Nette mod wederom! Respect voor je manier van aanpakken, heel netjes.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik heb de 51168268891 en dat is zonder rokerspakket.
Bakje is de 51168208369 en dan de dop in de 12V is de 61349316116.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dat is wel voor PFL auto!!
*edit* voor jou auto denk gelijk Joost.
*edit* voor jou auto denk gelijk Joost.
- Estoque
- Berichten: 901
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten