2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
SKF dan (7316587013214)?
Kan zien dat er bij ons tientallen verkocht zijn zonder retouren(50+)
Kan zien dat er bij ons tientallen verkocht zijn zonder retouren(50+)
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
HP Plus (WP 5480) waterpomp gaat bij ons ook goed de deur uit.
Dit jaar al bijna 1000 verkocht en de garanties zijn op de vingers van een hand (van iemand die in een houtzagerij werkt) te tellen.
Dit jaar al bijna 1000 verkocht en de garanties zijn op de vingers van een hand (van iemand die in een houtzagerij werkt) te tellen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Klopt. HP+ wordt gemaakt bij Saleri ben ik vandaag achter gekomen. Zelfs het logo staat op de pomp.
Dus er gaat gewoon een HP+ in en een Mahle (is Behr) thermostaat.
Dus er gaat gewoon een HP+ in en een Mahle (is Behr) thermostaat.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Volgens mij zijn de huidige waterpompen van de E46 allemaal wel ok. Dat afbreken van de schoepen wat je vroeger hoorde is wel verleden tijd met de komst van composiet en metalen schoepen. De waterpomp is in ieder geval niet het zwakke punt van het koelsysteem, of in ieder geval niet merkgevoelig.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Lees ik even bij zie ik die %#*&@ hella behr naam als radiator weer langskomen. Wat een ellende was dat zeg.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Behr Thermostaat is binnen, samen met de rest van alle ondersteldeeltjes (nieuwe veerpootlagers voor/achter en stofhoezen. De rest had ik al. In december komen de Koni's binnen. Liggen nu bij een vriend in Duitsland).
Nu nog even tijd zoeken om het onding te monteren.
Ophanging komt ergens begin volgend jaar wel, tenzij ik een ontzettende hunkering krijg naar sleutelen tijdens de feestdagen.
De vakantie naar Kroatie is weer geboekt, dus eind juli 2019 gaan we weer die kant op. Nu in ieder geval zonder Audi op de ambulance. Hopelijk ook geen BMW.
Nu nog even tijd zoeken om het onding te monteren.
Ophanging komt ergens begin volgend jaar wel, tenzij ik een ontzettende hunkering krijg naar sleutelen tijdens de feestdagen.
De vakantie naar Kroatie is weer geboekt, dus eind juli 2019 gaan we weer die kant op. Nu in ieder geval zonder Audi op de ambulance. Hopelijk ook geen BMW.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik heb inmiddels ook een aardige doos met onderdelen staan. Probeer morgen een begin te maken met opbouwen.
Zo’n 1.2TSI gaat toch snel vervelen
-
Online
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Naar kroatie met een 330i, weet je het zeker? Ik heb het dit jaar geprobeerd.
Gelukkig heb jij je koelsysteem dan al wel op orde denk ik. Hier zat dus een dikke scheur in het expansievat.- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Haha! Ja, de vorige trip 2 jaar geleden had ik een verstopte oliezeef in de A4 1.8t. Ook zo’n typisch probleem.
Nu hoop ik het zonder reparaties te halen.
Nu hoop ik het zonder reparaties te halen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Stranden in Zwitserland....er zijn slechtere plekken waar je kan komen te staan
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Flashback...
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Alle onderdelen voor het onderstel zijn nu binnen. Ik heb vrijwel alles van Sachs gekocht, omdat dat een bewezen goed merk is, en veelal OEM wordt gebruikt. Het gaat dan om veerpootlagers voor en achter en stofhoezen rondom voor de nieuwe Koni Special Active dempers.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dat wordt weer lekker knutselen, goed bezig!
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Die Behr-doos komt me bekend voor
-
- Berichten: 2717
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
benieuwd hoe die koni special active dempers bevallen, zou je daar wat ervaringen van kunnen geven?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Toevallig van de week ook naar gekeken. Was wel fan van de FSD's op de 855R jaren terug dus houd je bevindingen zeker in de gaten. (Jij toevallig ook al FSD gereden Joost?)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Nope, geen FSD gereden, maar de algemene mening op US fora is zeer positief. Ik wilde geen verlaging, maar wel een upgrade van de standaard Sachs dempers. Dit is dan een mooi compromis.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Gisteren even wat tijd vrijgemaakt en de thermostaat eindelijk gewisseld. Naar aanleiding van een tip van Crookie heb ik een aansluitdop gesteld voor een BMW expansievat, waarmee ik het koelsysteem kon afpersen. Ik kon in de eerste instantie alleen maar sets vinden, dus dit is precies wat ik zocht.
Ik heb een Motive bleeder om mijn remmen te ontluchten (ideaal ding trouwens), en die kon ik perfect gebruiken om op deze dop aan te sluiten. Oppompen tot 1,5 bar en zoeken maar.
Al snel was duidelijk dat het druppelde bij de thermostaat, wat ik eigenlijk al eerder vastgesteld had. Gelukkig was het verder overal droog, dus i.t.t. Niels met z'n opschepperige 14 punten heb ik maar 1 lekkagepunt.
Water aflaten bij de radiator, en de thermostaat was er in no time af. Dit is duidelijk. Ik ga kijken of ik 'm kan retourneren bij Autodoc, want dit valt niet meer onder slijtagedeel mijns inziens:
Dit is dus een Wahler in en deze lekte (na pak 'm beet 10k km) op de o-ring waarmee het actieve hitte-element in het huis bevestigd zit. Dit is een bekend probleem. Nu dus een Behr. Deze zat er ook in toen ik de auto kocht, en was toentertijd de OEM leverancier.
Ondertussen ben ik ook nog even gaan kijken naar een vocht(ig) probleem. Mijn matten aan de passagierskant waren licht vochtig. Ik hoor iedereen al roepen: "vochtscherm!" Maar dat is het dus niet. Ik heb beide deurpanelen er al meerdere malen af gehad, en dat vochtscherm zit nog als nieuw gemonteerd.
Tweede optie is: "Schuifdak waterafvoer!". Deze komt ontkoppeld vaak bovenin van de leiding die langs de a-stijl naar beneden loopt, en zo het water 'zou moeten afvoeren'. Bij ontkoppeling loopt het water dus door de a-stijl over de airbag (niet door de afvoer), en druppelt zo achter het dashboardkastje het tapijt op. Hé, dat is wel mogelijk, ik zag immers druppeltjes hangen aan het dashboardkastje en mijn a-stijl was vochtig!!
...Ware het niet dat ik geen schuifdak heb.
Afijn, er was toch iets niet goed, want een a-stijl hoort nooit vochtig te zijn. Ik heb dus het hemeltje los gemaakt, en al snel kwam ik tot de ontdekking dat er een hele lichte lekkage zat tussen body en voorruit, precies in de hoek.
Van binnen heb ik toen het hemeltje losgemaakt (oh-shit handle eraf, zonneklep eraf, a-stijl los) en dan kun jet het mooi zien. Van binnen nu netjes dichtgekit.
Ik heb ook maar de moeite genomen om ook meteen de bestuurderskant te doen, want dat is wachten op hetzelfde probleem. Hopelijk blijft alles nu droog.
Nu even een paar dagen rijden, en dan de koelvloeistof weer op niveau brengen, en dan kunnen we er hopelijk weer even tegenaan. Volgende project is dempers rondom vervangen. Da's een leuke!
Ik heb een Motive bleeder om mijn remmen te ontluchten (ideaal ding trouwens), en die kon ik perfect gebruiken om op deze dop aan te sluiten. Oppompen tot 1,5 bar en zoeken maar.
Al snel was duidelijk dat het druppelde bij de thermostaat, wat ik eigenlijk al eerder vastgesteld had. Gelukkig was het verder overal droog, dus i.t.t. Niels met z'n opschepperige 14 punten heb ik maar 1 lekkagepunt.
Water aflaten bij de radiator, en de thermostaat was er in no time af. Dit is duidelijk. Ik ga kijken of ik 'm kan retourneren bij Autodoc, want dit valt niet meer onder slijtagedeel mijns inziens:
Dit is dus een Wahler in en deze lekte (na pak 'm beet 10k km) op de o-ring waarmee het actieve hitte-element in het huis bevestigd zit. Dit is een bekend probleem. Nu dus een Behr. Deze zat er ook in toen ik de auto kocht, en was toentertijd de OEM leverancier.
Ondertussen ben ik ook nog even gaan kijken naar een vocht(ig) probleem. Mijn matten aan de passagierskant waren licht vochtig. Ik hoor iedereen al roepen: "vochtscherm!" Maar dat is het dus niet. Ik heb beide deurpanelen er al meerdere malen af gehad, en dat vochtscherm zit nog als nieuw gemonteerd.
Tweede optie is: "Schuifdak waterafvoer!". Deze komt ontkoppeld vaak bovenin van de leiding die langs de a-stijl naar beneden loopt, en zo het water 'zou moeten afvoeren'. Bij ontkoppeling loopt het water dus door de a-stijl over de airbag (niet door de afvoer), en druppelt zo achter het dashboardkastje het tapijt op. Hé, dat is wel mogelijk, ik zag immers druppeltjes hangen aan het dashboardkastje en mijn a-stijl was vochtig!!
...Ware het niet dat ik geen schuifdak heb.
Afijn, er was toch iets niet goed, want een a-stijl hoort nooit vochtig te zijn. Ik heb dus het hemeltje los gemaakt, en al snel kwam ik tot de ontdekking dat er een hele lichte lekkage zat tussen body en voorruit, precies in de hoek.
Van binnen heb ik toen het hemeltje losgemaakt (oh-shit handle eraf, zonneklep eraf, a-stijl los) en dan kun jet het mooi zien. Van binnen nu netjes dichtgekit.
Ik heb ook maar de moeite genomen om ook meteen de bestuurderskant te doen, want dat is wachten op hetzelfde probleem. Hopelijk blijft alles nu droog.
Nu even een paar dagen rijden, en dan de koelvloeistof weer op niveau brengen, en dan kunnen we er hopelijk weer even tegenaan. Volgende project is dempers rondom vervangen. Da's een leuke!
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
die motive power bleeder sluit daar mooi op aan
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Gek van die themostaat, klote als je zo stipt bent met het onderhoud en het als nog gaat lekken.
Dat is niet zo mooi dat die bij de ruit lekt, ik vraag mij af of je dit goed kan krijgen door het aan de binnenkant te kitten.
Nu kan er ook water in de rand lopen waar de ruit op gekit zit.
Persoonlijk zou ik liever de ruit opnieuw laten monteren, dat is het sowieso weer helemaal dicht en geen kans meer op roest.
Dat is niet zo mooi dat die bij de ruit lekt, ik vraag mij af of je dit goed kan krijgen door het aan de binnenkant te kitten.
Nu kan er ook water in de rand lopen waar de ruit op gekit zit.
Persoonlijk zou ik liever de ruit opnieuw laten monteren, dat is het sowieso weer helemaal dicht en geen kans meer op roest.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Nee, dat kan niet. Er zit bij een wagen zonder schuifdak geen waterafvoer in de a-stijl. Het zou nu dus volledig dicht moeten zijn. Ik denk dat er net een haarscheurtje in de ruitlijm zat of zo. De hele raam is omgeven met een rubber, behalve in de bovenhoekjes (althans, daar zit een ander soort constructie/is ie dunner. En daar lekte die aan de passagierszijde. Opnieuw lijmen is waarschijnlijk nog de beste oplossing, maar ik kijk het heel even aan zo.Jan-Willem schreef: ↑10 dec 2018, 15:29 Dat is niet zo mooi dat die bij de ruit lekt, ik vraag mij af of je dit goed kan krijgen door het aan de binnenkant te kitten.
Nu kan er ook water in de rand lopen waar de ruit op gekit zit.
Deze foto van ECS geeft de plek mooi weer.
Volgens mij kun je dat rubber gewoon los vervangen. Dus dat zou ook nog kunnen. Rubber eruit, van buiten afkitten, en nieuw rubber erin.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 10 dec 2018, 16:34, 2 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ho ho, 14 lekkage punten!?! Je weet nog niet waar het eindigt hè, niet te voorbarig
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Lekker bezig Joost!!
- Arthur
- Berichten: 39741
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Majestic-12 [Bot], mauritsklein en 233 gasten