2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8001
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins

Bericht door MParallel » 12 okt 2019, 04:41

Beter.

Voor wat betreft die ringsleutel, ratel ringsleutels zijn erg fijn.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins

Bericht door Sander-E46 » 12 okt 2019, 07:48

Goed bezig Joost! Een van de weinige dingen die ik niet mis aan mijn 330i zijn de onverwachte reparaties... er was altijd wel iets.

Gebruikersavatar
mauritsklein
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:40

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins

Bericht door mauritsklein » 12 okt 2019, 07:54

Hulde! :-)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins

Bericht door ///Joost » 12 okt 2019, 08:03

Bedankt voor de reacties!
MParallel schreef: 12 okt 2019, 04:41 Beter.

Voor wat betreft die ringsleutel, ratel ringsleutels zijn erg fijn.
Zeker! Helaas had ik die niet, zeker niet in 3/8. Dat had me wel veel tijd gescheeld ja.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins

Bericht door Martijn_bmw » 12 okt 2019, 09:28

Goed bezig! En idd bij mijn e46 was hetzelfde. Met nieuwe startmotor draaide hij veel sneller rond dan die ooit te voren deed.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins

Bericht door Peric » 12 okt 2019, 10:31

Mooi dat 'ie het weer doet Joost. En ach joh, kun je deze ook weer op de lijst afstrepen. :thumbup:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins

Bericht door Martin van der Zwaard » 12 okt 2019, 10:40

///Joost schreef: 12 okt 2019, 08:03 Bedankt voor de reacties!
MParallel schreef: 12 okt 2019, 04:41 Beter.

Voor wat betreft die ringsleutel, ratel ringsleutels zijn erg fijn.
Zeker! Helaas had ik die niet, zeker niet in 3/8. Dat had me wel veel tijd gescheeld ja.
*belt alvast de gereedschapleverancier* :tooth:

Top dat ie het weer doet!!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39741
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins

Bericht door Arthur » 12 okt 2019, 10:55

Goed gedaan!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins

Bericht door e30touring1990 » 12 okt 2019, 13:18

mooi opgelost! altijd lekker als het dan weer werkt zoals het moet (en zelfs nog sneller aanslaat).

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Andry » 14 okt 2019, 19:37

Goed om te horen dat het probleem is opgelost, dat je het zelf kan verhelpen geeft altijd extra voldoening :thumbup:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Peric » 14 okt 2019, 20:42

Toen 'ie eenmaal los was had je toch een ringratel kunnen pakken die net niet past, dus of net iets te groot is.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 14 okt 2019, 21:04

Ik heb geen ringratels, Eric. ;)

*Sinterklaas, hoort u mij?!!

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2699
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Mark 320iS » 14 okt 2019, 22:21

Respect hoor, dat je het allemaal zelf doet en kunt! En al helemaal fijn dat de diagnose juist was :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 19 okt 2019, 11:56

Leuke reacties mannen. :thumbup:

Soms moet je echt alles doen om ze van de Wii af te halen. :lol: Ons mannetje had er schik in.
25D1105F-FF27-4E82-934F-B8292A9657ED.jpeg
25D1105F-FF27-4E82-934F-B8292A9657ED.jpeg (356.58 KiB) 1365 keer bekeken

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins

Bericht door Riceaux » 19 okt 2019, 17:00

///Joost schreef: 12 okt 2019, 01:15 Nou, hij doettut weer! :df:

Vanavond meteen spijkers met koppen geslagen. In eerste instantie wilde ik vanavond wat zaken alvast loshalen, om morgen het ding er onder vandaan te halen. Dus hop, vol goede moed begonnen.

Zoals ik met alle klussen doe kijk ik eerst flink wat tutorials en lees ik op fora. Nu blijkt dat er tig manieren zijn om de startmotor van een E46 te vervangen, en alle tig zijn ze ruk om te doen. :kikker: De startmotor zit onder de inlaat, dus die loshalen is op het eerste gezicht het meest logisch. Ik heb echter nog nooit de inlaat los gehad, en ik had geen zin om dat ook nog eens allemaal uit te vogelen. Dus uiteindelijk een manier gevonden die goed werkt.

De startmotor zit met 2 torxbouten E12 en een geleidepin vast op het koppelingshuis. Lekker makkelijk zitten die bouten van achteren erin gedraaid... :bag: Kortom, met een flinke lel verlengstukken (liefst met wobble) en over de bak heen die E12 dop erop zetten. Dat ging nog niet eens zo slecht. De onderste bout was dan ook zo los. Enigste wat los moet is de voorste plastic motorplaat, de alu motorbrace, en een vacuumvat wat met 1 moertje (13mm) vastzit.

De bovenste bout kun je van onder niet bij, althans, mij lukte dat niet met het gereedschap wat ik voor handen had, en zonder de isolatie rond de bak niet te beschadigen. De bovenste bout kun je bij door het interieurfilterhuis weg te halen (4x torx T27) en daarna de plastic kap over de interieurfan (2x torx T27 en een clip). Dan zie je de bovenste bout van de startmotor zitten.

Startmotor is hier weg, maar een idee waar je moet kijken:

Afbeelding

Lang leve internet. Ik kwam namelijk de tip tegen dat een 3/8" (gekke Amerikanen ook...) ringsleuteltje exact op een E12 torx kop past. Inch sleuteltjes heb ik wel, en dat ging eigenlijk uitermate eenvoudig, maar teeeeeeergend langzaam. Ik heb kleine friemelhandjes, dus dan kun je overal mooi bij. Er was namelijk niet veel ruimte. Met een ringsleuteltje steeds 1/5 slag maken, weer terugsteken, weer 1/5 slag. Afijn, de sleutelaars begrijpen me. Het duurde een kwartier eer dat boutje los was. :lol:

OK, bouten allebei los. Nu het ding nog eraf wrikken. Want hij zat natuurlijk lekker vast met die geleidepin. Uiteindelijk heb ik 'm losgekregen door weer een paar verlengstukken te pakken en het ding een paar tikken te geven van achteren, wederom over de bak heen. O ja, kabels aan de startmotor had ik van tevoren los gemaakt (1x 13mm, 1x 10mm, 1x 8mm). En uiteindelijk...great succes!

Afbeelding

Afbeelding

Er kwam een Denso uit, en er gaat een nieuwe rakker uit Mexico in. Hola!

Afbeelding
Afbeelding

"Installation is the reverse of removal."

Alles weer terug plaatsen ging prima. Alleen dat bovenste pleurisboutje moest ik wederom met een ringsleuteltje erin draaien...zucht.

Afbeelding

De 2 dunne signaalkabeltjes had ik eerst aangesloten, en toen pas de startmotor gemonteerd. Als laatste de + kabels vastmaken. Dat is de meest eenvoudige manier.
Toen het uur van de waarheid....zenuweeeeeeeeennnnn. Je weet het immers nooit. Maar eind goed, al goed. Met een draai aan de sleutel roffelde de 6 cilinder in leven alsof hij herboren was. Zo'n snelle start heb ik nog nooit gehad. Gelukskreetje slaken, en gereedschap opruimen. Het was immers al 23:30.

Al met al 4,5 uur bezig geweest incl. koffie drinken en gereedschap opruimen. Echt voldaan nu! Heerlijk, alleen morgen nog naar het revisiebedrijf om m'n borg terug te halen. Ze zeiden daar al dat garages altijd klagen als ze een E46 startmotor moeten vervangen. :lol: :D

Het blijft mooi, dat wanneer je je auto('s) door en door kent, het zoekwerk vaak een stuk eenvoudiger is, omdat je al een hoop zaken uit kunt sluiten. Zo ook hier. Ik ben blij dat de OCD-mobiel weer gemaakt is.

Los geht's!!! :df:
Mooi dit soort lappen tekst over het vervangen van een startmotortje. Beter dan, auto wilde niet starten, garage heeft nieuwe startmotor geplaatst. :tooth:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Tim N » 19 okt 2019, 19:49

Mooi dit soort quotes van zulke lappen tekst. Beter dan, goed zelf gedaan ipv naar de garage als reactie.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 19 okt 2019, 20:02

Ja, ik besef dat ik soms wat lang van stof kan zijn. :bag:

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Rogerb » 19 okt 2019, 20:05

///Joost schreef: 19 okt 2019, 11:56 Leuke reacties mannen. :thumbup:

Soms moet je echt alles doen om ze van de Wii af te halen. :lol: Ons mannetje had er schik in.

25D1105F-FF27-4E82-934F-B8292A9657ED.jpeg
Kleurencombinatie van interieur/exterieur blijft super ! :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 30 okt 2019, 09:13

Er was weer 10.000 km op de klok gezet sinds de laatste oliebeurt, mede vanwege onze zomervakantie trip naar Kroatie, dus gisteravond heb ik weer even een motorflush gedaan met Liqui Moly Pro-Line en tevens een oliewissel met Castrol 0W40. Nu heb ik dus 2x relatief kort achter elkaar een flush gedaan. Eens kijken hoe zich dat ontwikkelt. Ik had totaal geen issues, maar het is alleen om uit te proberen of mijn olieverbruik naar beneden gaat. Ik heb niet het idee dat er echt iets is veranderd na de eerste flush, dus ook nu verwacht ik geen wonderen. Uiteindelijk ga je die aangekoekte koolstof op de de olieschaapveren niet weg krijgen met een simpele flush.

Ik heb ook meteen de winterset erop gezet met Conti TS830. Die gaan ook maar niet op. :tooth:

Maar goed, we kunnen er weer 10.000 km tegenaan. :df: De teller staat nu op 220k. Het blok loopt echt als een naaimachine zo mooi. Geen enkel kraakje of piepje te bekennen, en ik ben er nog steeds erg content mee. :D

Ik heb nog een flesje van Colourlock liggen om de bekleding bij te werken, maar ik kom er maar niet aan toe. Verder nog wat cosmetische zaken op de buitenzijde...dat moet ik ook nog eens aanpakken voor de puntjes op de i.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Harrie D » 30 okt 2019, 09:19

///Joost schreef: 30 okt 2019, 09:13 Er was weer 10.000 km op de klok gezet sinds de laatste oliebeurt, mede vanwege onze zomervakantie trip naar Kroatie, dus gisteravond heb ik weer even een motorflush gedaan met Liqui Moly Pro-Line en tevens een oliewissel met Castrol 0W40. Nu heb ik dus 2x relatief kort achter elkaar een flush gedaan. Eens kijken hoe zich dat ontwikkelt. Ik had totaal geen issues, maar het is alleen om uit te proberen of mijn olieverbruik naar beneden gaat. Ik heb niet het idee dat er echt iets is veranderd na de eerste flush, dus ook nu verwacht ik geen wonderen. Uiteindelijk ga je die aangekoekte koolstof op de de olieschaapveren niet weg krijgen met een simpele flush.
10W60 dr in duwen, wonderspulletje, halveerde het verbruik bij m'n N42 :mrgreen:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 30 okt 2019, 09:24

flushen gaat niet helpen Joost. Enige wat je kan proberen is bijvoorbeeld van Forté de Valve Cleaner te gebruiken.
Die in alle cilinders gieten en een nachtje laten staan. Starten (zonder bougies natuurlijk :tooth: ) zodat alle zooi eruit kan en dan hopen dat de koek aan de schraapveren weg is.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15875
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins

Bericht door Bram » 30 okt 2019, 09:32

Riceaux schreef: 19 okt 2019, 17:00
///Joost schreef: 12 okt 2019, 01:15 Nou, hij doettut weer! :df:

Vanavond meteen spijkers met koppen geslagen. In eerste instantie wilde ik vanavond wat zaken alvast loshalen, om morgen het ding er onder vandaan te halen. Dus hop, vol goede moed begonnen.

Zoals ik met alle klussen doe kijk ik eerst flink wat tutorials en lees ik op fora. Nu blijkt dat er tig manieren zijn om de startmotor van een E46 te vervangen, en alle tig zijn ze ruk om te doen. :kikker: De startmotor zit onder de inlaat, dus die loshalen is op het eerste gezicht het meest logisch. Ik heb echter nog nooit de inlaat los gehad, en ik had geen zin om dat ook nog eens allemaal uit te vogelen. Dus uiteindelijk een manier gevonden die goed werkt.

De startmotor zit met 2 torxbouten E12 en een geleidepin vast op het koppelingshuis. Lekker makkelijk zitten die bouten van achteren erin gedraaid... :bag: Kortom, met een flinke lel verlengstukken (liefst met wobble) en over de bak heen die E12 dop erop zetten. Dat ging nog niet eens zo slecht. De onderste bout was dan ook zo los. Enigste wat los moet is de voorste plastic motorplaat, de alu motorbrace, en een vacuumvat wat met 1 moertje (13mm) vastzit.

De bovenste bout kun je van onder niet bij, althans, mij lukte dat niet met het gereedschap wat ik voor handen had, en zonder de isolatie rond de bak niet te beschadigen. De bovenste bout kun je bij door het interieurfilterhuis weg te halen (4x torx T27) en daarna de plastic kap over de interieurfan (2x torx T27 en een clip). Dan zie je de bovenste bout van de startmotor zitten.

Startmotor is hier weg, maar een idee waar je moet kijken:

Afbeelding

Lang leve internet. Ik kwam namelijk de tip tegen dat een 3/8" (gekke Amerikanen ook...) ringsleuteltje exact op een E12 torx kop past. Inch sleuteltjes heb ik wel, en dat ging eigenlijk uitermate eenvoudig, maar teeeeeeergend langzaam. Ik heb kleine friemelhandjes, dus dan kun je overal mooi bij. Er was namelijk niet veel ruimte. Met een ringsleuteltje steeds 1/5 slag maken, weer terugsteken, weer 1/5 slag. Afijn, de sleutelaars begrijpen me. Het duurde een kwartier eer dat boutje los was. :lol:

OK, bouten allebei los. Nu het ding nog eraf wrikken. Want hij zat natuurlijk lekker vast met die geleidepin. Uiteindelijk heb ik 'm losgekregen door weer een paar verlengstukken te pakken en het ding een paar tikken te geven van achteren, wederom over de bak heen. O ja, kabels aan de startmotor had ik van tevoren los gemaakt (1x 13mm, 1x 10mm, 1x 8mm). En uiteindelijk...great succes!

Afbeelding

Afbeelding

Er kwam een Denso uit, en er gaat een nieuwe rakker uit Mexico in. Hola!

Afbeelding
Afbeelding

"Installation is the reverse of removal."

Alles weer terug plaatsen ging prima. Alleen dat bovenste pleurisboutje moest ik wederom met een ringsleuteltje erin draaien...zucht.

Afbeelding

De 2 dunne signaalkabeltjes had ik eerst aangesloten, en toen pas de startmotor gemonteerd. Als laatste de + kabels vastmaken. Dat is de meest eenvoudige manier.
Toen het uur van de waarheid....zenuweeeeeeeeennnnn. Je weet het immers nooit. Maar eind goed, al goed. Met een draai aan de sleutel roffelde de 6 cilinder in leven alsof hij herboren was. Zo'n snelle start heb ik nog nooit gehad. Gelukskreetje slaken, en gereedschap opruimen. Het was immers al 23:30.

Al met al 4,5 uur bezig geweest incl. koffie drinken en gereedschap opruimen. Echt voldaan nu! Heerlijk, alleen morgen nog naar het revisiebedrijf om m'n borg terug te halen. Ze zeiden daar al dat garages altijd klagen als ze een E46 startmotor moeten vervangen. :lol: :D

Het blijft mooi, dat wanneer je je auto('s) door en door kent, het zoekwerk vaak een stuk eenvoudiger is, omdat je al een hoop zaken uit kunt sluiten. Zo ook hier. Ik ben blij dat de OCD-mobiel weer gemaakt is.

Los geht's!!! :df:
Mooi dit soort lappen tekst over het vervangen van een startmotortje. Beter dan, auto wilde niet starten, garage heeft nieuwe startmotor geplaatst. :tooth:
Mijn M3 is per trailer een half jaar geleden naar Meppel gegaan en kwam terug met een nieuwe startmotor :tooth:

En dat vond ik prima :lol:

Joost, mooie verhalen weer, prachtige kleur trouwens :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 30 okt 2019, 09:46

Martin van der Zwaard schreef: 30 okt 2019, 09:24 flushen gaat niet helpen Joost. Enige wat je kan proberen is bijvoorbeeld van Forté de Valve Cleaner te gebruiken.
Die in alle cilinders gieten en een nachtje laten staan. Starten (zonder bougies natuurlijk :tooth: ) zodat alle zooi eruit kan en dan hopen dat de koek aan de schraapveren weg is.
Ja, ik lees ook vanalles over een bepaalde additief van GM, die ze in de US gebruiken. Het probleem is bij mij echter niet erg, dus ik ga nu even de eenvoudige weg in. Helpt het niet, dan ook prima. Een keer een litertje erbij tussen de oliewissels is ook geen ramp.

Thanks Bram. Af en toe ben ik ook geneigd om het werk te laten doen. Die startmotor vervangen had ik ook echt geen zin in. Maar al met al scheelt het zo veel geld, en als ik het zelf kan, leg ik het liever bij een vakantie. Dit werkje had zo 700-800 euro gekost.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 30 okt 2019, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15875
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Bram » 30 okt 2019, 09:48

Dure grap, als je het dan zelf oplost is dat makkelijk verdiend :D

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 30 okt 2019, 09:51

Ja, het zit 'm voornamelijk in het aantal uren, omdat het ding onder de inlaat zit op een moeilijk bereikbare plek.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bob Gervais en 241 gasten