2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)
-
OnlineMParallel
- Berichten: 8001
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Beter.
Voor wat betreft die ringsleutel, ratel ringsleutels zijn erg fijn.
Voor wat betreft die ringsleutel, ratel ringsleutels zijn erg fijn.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Goed bezig Joost! Een van de weinige dingen die ik niet mis aan mijn 330i zijn de onverwachte reparaties... er was altijd wel iets.
- mauritsklein
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 05 jan 2015, 19:40
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Martijn_bmw
- Berichten: 26724
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Goed bezig! En idd bij mijn e46 was hetzelfde. Met nieuwe startmotor draaide hij veel sneller rond dan die ooit te voren deed.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Mooi dat 'ie het weer doet Joost. En ach joh, kun je deze ook weer op de lijst afstrepen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
*belt alvast de gereedschapleverancier*
Top dat ie het weer doet!!
- Arthur
- Berichten: 39741
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
mooi opgelost! altijd lekker als het dan weer werkt zoals het moet (en zelfs nog sneller aanslaat).
- Andry
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Goed om te horen dat het probleem is opgelost, dat je het zelf kan verhelpen geeft altijd extra voldoening
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Toen 'ie eenmaal los was had je toch een ringratel kunnen pakken die net niet past, dus of net iets te groot is.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik heb geen ringratels, Eric.
*Sinterklaas, hoort u mij?!!
*Sinterklaas, hoort u mij?!!
-
OnlineMark 320iS
- Berichten: 2699
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Respect hoor, dat je het allemaal zelf doet en kunt! En al helemaal fijn dat de diagnose juist was
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Leuke reacties mannen.
Soms moet je echt alles doen om ze van de Wii af te halen. Ons mannetje had er schik in.
Soms moet je echt alles doen om ze van de Wii af te halen. Ons mannetje had er schik in.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Mooi dit soort lappen tekst over het vervangen van een startmotortje. Beter dan, auto wilde niet starten, garage heeft nieuwe startmotor geplaatst.///Joost schreef: ↑12 okt 2019, 01:15 Nou, hij doettut weer!
Vanavond meteen spijkers met koppen geslagen. In eerste instantie wilde ik vanavond wat zaken alvast loshalen, om morgen het ding er onder vandaan te halen. Dus hop, vol goede moed begonnen.
Zoals ik met alle klussen doe kijk ik eerst flink wat tutorials en lees ik op fora. Nu blijkt dat er tig manieren zijn om de startmotor van een E46 te vervangen, en alle tig zijn ze ruk om te doen. De startmotor zit onder de inlaat, dus die loshalen is op het eerste gezicht het meest logisch. Ik heb echter nog nooit de inlaat los gehad, en ik had geen zin om dat ook nog eens allemaal uit te vogelen. Dus uiteindelijk een manier gevonden die goed werkt.
De startmotor zit met 2 torxbouten E12 en een geleidepin vast op het koppelingshuis. Lekker makkelijk zitten die bouten van achteren erin gedraaid... Kortom, met een flinke lel verlengstukken (liefst met wobble) en over de bak heen die E12 dop erop zetten. Dat ging nog niet eens zo slecht. De onderste bout was dan ook zo los. Enigste wat los moet is de voorste plastic motorplaat, de alu motorbrace, en een vacuumvat wat met 1 moertje (13mm) vastzit.
De bovenste bout kun je van onder niet bij, althans, mij lukte dat niet met het gereedschap wat ik voor handen had, en zonder de isolatie rond de bak niet te beschadigen. De bovenste bout kun je bij door het interieurfilterhuis weg te halen (4x torx T27) en daarna de plastic kap over de interieurfan (2x torx T27 en een clip). Dan zie je de bovenste bout van de startmotor zitten.
Startmotor is hier weg, maar een idee waar je moet kijken:
Lang leve internet. Ik kwam namelijk de tip tegen dat een 3/8" (gekke Amerikanen ook...) ringsleuteltje exact op een E12 torx kop past. Inch sleuteltjes heb ik wel, en dat ging eigenlijk uitermate eenvoudig, maar teeeeeeergend langzaam. Ik heb kleine friemelhandjes, dus dan kun je overal mooi bij. Er was namelijk niet veel ruimte. Met een ringsleuteltje steeds 1/5 slag maken, weer terugsteken, weer 1/5 slag. Afijn, de sleutelaars begrijpen me. Het duurde een kwartier eer dat boutje los was.
OK, bouten allebei los. Nu het ding nog eraf wrikken. Want hij zat natuurlijk lekker vast met die geleidepin. Uiteindelijk heb ik 'm losgekregen door weer een paar verlengstukken te pakken en het ding een paar tikken te geven van achteren, wederom over de bak heen. O ja, kabels aan de startmotor had ik van tevoren los gemaakt (1x 13mm, 1x 10mm, 1x 8mm). En uiteindelijk...great succes!
Er kwam een Denso uit, en er gaat een nieuwe rakker uit Mexico in. Hola!
"Installation is the reverse of removal."
Alles weer terug plaatsen ging prima. Alleen dat bovenste pleurisboutje moest ik wederom met een ringsleuteltje erin draaien...zucht.
De 2 dunne signaalkabeltjes had ik eerst aangesloten, en toen pas de startmotor gemonteerd. Als laatste de + kabels vastmaken. Dat is de meest eenvoudige manier.
Toen het uur van de waarheid....zenuweeeeeeeeennnnn. Je weet het immers nooit. Maar eind goed, al goed. Met een draai aan de sleutel roffelde de 6 cilinder in leven alsof hij herboren was. Zo'n snelle start heb ik nog nooit gehad. Gelukskreetje slaken, en gereedschap opruimen. Het was immers al 23:30.
Al met al 4,5 uur bezig geweest incl. koffie drinken en gereedschap opruimen. Echt voldaan nu! Heerlijk, alleen morgen nog naar het revisiebedrijf om m'n borg terug te halen. Ze zeiden daar al dat garages altijd klagen als ze een E46 startmotor moeten vervangen.
Het blijft mooi, dat wanneer je je auto('s) door en door kent, het zoekwerk vaak een stuk eenvoudiger is, omdat je al een hoop zaken uit kunt sluiten. Zo ook hier. Ik ben blij dat de OCD-mobiel weer gemaakt is.
Los geht's!!!
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Mooi dit soort quotes van zulke lappen tekst. Beter dan, goed zelf gedaan ipv naar de garage als reactie.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ja, ik besef dat ik soms wat lang van stof kan zijn.
- Rogerb
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Er was weer 10.000 km op de klok gezet sinds de laatste oliebeurt, mede vanwege onze zomervakantie trip naar Kroatie, dus gisteravond heb ik weer even een motorflush gedaan met Liqui Moly Pro-Line en tevens een oliewissel met Castrol 0W40. Nu heb ik dus 2x relatief kort achter elkaar een flush gedaan. Eens kijken hoe zich dat ontwikkelt. Ik had totaal geen issues, maar het is alleen om uit te proberen of mijn olieverbruik naar beneden gaat. Ik heb niet het idee dat er echt iets is veranderd na de eerste flush, dus ook nu verwacht ik geen wonderen. Uiteindelijk ga je die aangekoekte koolstof op de de olieschaapveren niet weg krijgen met een simpele flush.
Ik heb ook meteen de winterset erop gezet met Conti TS830. Die gaan ook maar niet op.
Maar goed, we kunnen er weer 10.000 km tegenaan. De teller staat nu op 220k. Het blok loopt echt als een naaimachine zo mooi. Geen enkel kraakje of piepje te bekennen, en ik ben er nog steeds erg content mee.
Ik heb nog een flesje van Colourlock liggen om de bekleding bij te werken, maar ik kom er maar niet aan toe. Verder nog wat cosmetische zaken op de buitenzijde...dat moet ik ook nog eens aanpakken voor de puntjes op de i.
Ik heb ook meteen de winterset erop gezet met Conti TS830. Die gaan ook maar niet op.
Maar goed, we kunnen er weer 10.000 km tegenaan. De teller staat nu op 220k. Het blok loopt echt als een naaimachine zo mooi. Geen enkel kraakje of piepje te bekennen, en ik ben er nog steeds erg content mee.
Ik heb nog een flesje van Colourlock liggen om de bekleding bij te werken, maar ik kom er maar niet aan toe. Verder nog wat cosmetische zaken op de buitenzijde...dat moet ik ook nog eens aanpakken voor de puntjes op de i.
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
10W60 dr in duwen, wonderspulletje, halveerde het verbruik bij m'n N42///Joost schreef: ↑30 okt 2019, 09:13 Er was weer 10.000 km op de klok gezet sinds de laatste oliebeurt, mede vanwege onze zomervakantie trip naar Kroatie, dus gisteravond heb ik weer even een motorflush gedaan met Liqui Moly Pro-Line en tevens een oliewissel met Castrol 0W40. Nu heb ik dus 2x relatief kort achter elkaar een flush gedaan. Eens kijken hoe zich dat ontwikkelt. Ik had totaal geen issues, maar het is alleen om uit te proberen of mijn olieverbruik naar beneden gaat. Ik heb niet het idee dat er echt iets is veranderd na de eerste flush, dus ook nu verwacht ik geen wonderen. Uiteindelijk ga je die aangekoekte koolstof op de de olieschaapveren niet weg krijgen met een simpele flush.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
flushen gaat niet helpen Joost. Enige wat je kan proberen is bijvoorbeeld van Forté de Valve Cleaner te gebruiken.
Die in alle cilinders gieten en een nachtje laten staan. Starten (zonder bougies natuurlijk ) zodat alle zooi eruit kan en dan hopen dat de koek aan de schraapveren weg is.
Die in alle cilinders gieten en een nachtje laten staan. Starten (zonder bougies natuurlijk ) zodat alle zooi eruit kan en dan hopen dat de koek aan de schraapveren weg is.
-
OnlineBram
- Berichten: 15875
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Mijn M3 is per trailer een half jaar geleden naar Meppel gegaan en kwam terug met een nieuwe startmotorRiceaux schreef: ↑19 okt 2019, 17:00Mooi dit soort lappen tekst over het vervangen van een startmotortje. Beter dan, auto wilde niet starten, garage heeft nieuwe startmotor geplaatst.///Joost schreef: ↑12 okt 2019, 01:15 Nou, hij doettut weer!
Vanavond meteen spijkers met koppen geslagen. In eerste instantie wilde ik vanavond wat zaken alvast loshalen, om morgen het ding er onder vandaan te halen. Dus hop, vol goede moed begonnen.
Zoals ik met alle klussen doe kijk ik eerst flink wat tutorials en lees ik op fora. Nu blijkt dat er tig manieren zijn om de startmotor van een E46 te vervangen, en alle tig zijn ze ruk om te doen. De startmotor zit onder de inlaat, dus die loshalen is op het eerste gezicht het meest logisch. Ik heb echter nog nooit de inlaat los gehad, en ik had geen zin om dat ook nog eens allemaal uit te vogelen. Dus uiteindelijk een manier gevonden die goed werkt.
De startmotor zit met 2 torxbouten E12 en een geleidepin vast op het koppelingshuis. Lekker makkelijk zitten die bouten van achteren erin gedraaid... Kortom, met een flinke lel verlengstukken (liefst met wobble) en over de bak heen die E12 dop erop zetten. Dat ging nog niet eens zo slecht. De onderste bout was dan ook zo los. Enigste wat los moet is de voorste plastic motorplaat, de alu motorbrace, en een vacuumvat wat met 1 moertje (13mm) vastzit.
De bovenste bout kun je van onder niet bij, althans, mij lukte dat niet met het gereedschap wat ik voor handen had, en zonder de isolatie rond de bak niet te beschadigen. De bovenste bout kun je bij door het interieurfilterhuis weg te halen (4x torx T27) en daarna de plastic kap over de interieurfan (2x torx T27 en een clip). Dan zie je de bovenste bout van de startmotor zitten.
Startmotor is hier weg, maar een idee waar je moet kijken:
Lang leve internet. Ik kwam namelijk de tip tegen dat een 3/8" (gekke Amerikanen ook...) ringsleuteltje exact op een E12 torx kop past. Inch sleuteltjes heb ik wel, en dat ging eigenlijk uitermate eenvoudig, maar teeeeeeergend langzaam. Ik heb kleine friemelhandjes, dus dan kun je overal mooi bij. Er was namelijk niet veel ruimte. Met een ringsleuteltje steeds 1/5 slag maken, weer terugsteken, weer 1/5 slag. Afijn, de sleutelaars begrijpen me. Het duurde een kwartier eer dat boutje los was.
OK, bouten allebei los. Nu het ding nog eraf wrikken. Want hij zat natuurlijk lekker vast met die geleidepin. Uiteindelijk heb ik 'm losgekregen door weer een paar verlengstukken te pakken en het ding een paar tikken te geven van achteren, wederom over de bak heen. O ja, kabels aan de startmotor had ik van tevoren los gemaakt (1x 13mm, 1x 10mm, 1x 8mm). En uiteindelijk...great succes!
Er kwam een Denso uit, en er gaat een nieuwe rakker uit Mexico in. Hola!
"Installation is the reverse of removal."
Alles weer terug plaatsen ging prima. Alleen dat bovenste pleurisboutje moest ik wederom met een ringsleuteltje erin draaien...zucht.
De 2 dunne signaalkabeltjes had ik eerst aangesloten, en toen pas de startmotor gemonteerd. Als laatste de + kabels vastmaken. Dat is de meest eenvoudige manier.
Toen het uur van de waarheid....zenuweeeeeeeeennnnn. Je weet het immers nooit. Maar eind goed, al goed. Met een draai aan de sleutel roffelde de 6 cilinder in leven alsof hij herboren was. Zo'n snelle start heb ik nog nooit gehad. Gelukskreetje slaken, en gereedschap opruimen. Het was immers al 23:30.
Al met al 4,5 uur bezig geweest incl. koffie drinken en gereedschap opruimen. Echt voldaan nu! Heerlijk, alleen morgen nog naar het revisiebedrijf om m'n borg terug te halen. Ze zeiden daar al dat garages altijd klagen als ze een E46 startmotor moeten vervangen.
Het blijft mooi, dat wanneer je je auto('s) door en door kent, het zoekwerk vaak een stuk eenvoudiger is, omdat je al een hoop zaken uit kunt sluiten. Zo ook hier. Ik ben blij dat de OCD-mobiel weer gemaakt is.
Los geht's!!!
En dat vond ik prima
Joost, mooie verhalen weer, prachtige kleur trouwens
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ja, ik lees ook vanalles over een bepaalde additief van GM, die ze in de US gebruiken. Het probleem is bij mij echter niet erg, dus ik ga nu even de eenvoudige weg in. Helpt het niet, dan ook prima. Een keer een litertje erbij tussen de oliewissels is ook geen ramp.Martin van der Zwaard schreef: ↑30 okt 2019, 09:24 flushen gaat niet helpen Joost. Enige wat je kan proberen is bijvoorbeeld van Forté de Valve Cleaner te gebruiken.
Die in alle cilinders gieten en een nachtje laten staan. Starten (zonder bougies natuurlijk ) zodat alle zooi eruit kan en dan hopen dat de koek aan de schraapveren weg is.
Thanks Bram. Af en toe ben ik ook geneigd om het werk te laten doen. Die startmotor vervangen had ik ook echt geen zin in. Maar al met al scheelt het zo veel geld, en als ik het zelf kan, leg ik het liever bij een vakantie. Dit werkje had zo 700-800 euro gekost.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 30 okt 2019, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlineBram
- Berichten: 15875
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dure grap, als je het dan zelf oplost is dat makkelijk verdiend
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ja, het zit 'm voornamelijk in het aantal uren, omdat het ding onder de inlaat zit op een moeilijk bereikbare plek.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bob Gervais en 241 gasten