2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Oude accu op de punten onder de motorkap met startkabels al geprobeerd?
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Probeer eens heeeeel langzaam de sleutel in het contact om te draaien? Ik vermoed toch iets met bedrading bij de startmotor.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Goede tip! Dat ga ik zeker doen.
Toch vreemd, want dan zou je zeggen dat ie het of wel of niet doet. en neit steeds langzamer alsof de accu leeg gaat en uiteindelijk helemaal niets meer. Net of de startmotor vast is gaan zitten (en nu dus vast zit). Ik ga er ook eens op proberen te poken. Gelukkig zit dat ding niet helemaal onder het inlaatspruitstuk.
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
- Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Als je hem probeert aan te duwen/slepen en hij start dan wel -> startmotor of het startrelais.
Bij de X3 van mijn vrouw was het de EWS ring die de sleutel niet herkende... alles werkt dan behalve de startmotor.
Bij de X3 van mijn vrouw was het de EWS ring die de sleutel niet herkende... alles werkt dan behalve de startmotor.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Ik ga de 2e mastersleutel inderdaad nog even proberen, maar ik verdenk dit niet. De startmotor zou dan immers vanochtend ook niet een paar langzame slagen moeten rondgooien. Hij zou dan helemaal niets meer moeten doen.
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Even een harde tik op de startmotor geven zou de eerste stap zijn denk ik.. Die dingen gaan er op een gegeven moment toch aan.
Maar je hoort nu dus niets meer als je start, sleutel omdraaien en volledige stilte? En eerst draaide de startmotor nog wel maar steeds minder?
Gaan wel alle normale lampjes op je dashboard aan?
Maar je hoort nu dus niets meer als je start, sleutel omdraaien en volledige stilte? En eerst draaide de startmotor nog wel maar steeds minder?
Gaan wel alle normale lampjes op je dashboard aan?
- Maus
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Destijds met de EVO soortgelijk verhaal; langzamer rondgaan en uiteindelijk niets meer.
Was in mijn geval wél de startmotor, koolborstels waren op hun eind.
Was in mijn geval wél de startmotor, koolborstels waren op hun eind.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Lijkt mij ook de startmotor. Inderdaad zoals Barend oppert, klap op de startmotor geven.
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
- Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
deze zit er trouwens in de x3, prijs valt mee, had ik geen zin voor om de oude te laten reviseren:
https://www.amazon.de/dp/B014PDCTF6/ref ... 01_TE_item
https://www.amazon.de/dp/B014PDCTF6/ref ... 01_TE_item
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Hij geeft wel een klik, maar ik had weinig tijd, dus nog niet echt kunnen checken of het de bendix is of het FPR. Eerst even kloppen lijkt inderdaad de oplossing.Barend schreef: ↑10 okt 2019, 14:15 Even een harde tik op de startmotor geven zou de eerste stap zijn denk ik.. Die dingen gaan er op een gegeven moment toch aan.
Maar je hoort nu dus niets meer als je start, sleutel omdraaien en volledige stilte? En eerst draaide de startmotor nog wel maar steeds minder?
Gaan wel alle normale lampjes op je dashboard aan?
Ja, ik denk inderdaad ook deze richting uit.
De prijs maak ik me niet zo'n zorgen om. Het is alleen een pokkekarwei om het te doen. Grrrmm...pimini schreef: ↑10 okt 2019, 14:43 deze zit er trouwens in de x3, prijs valt mee, had ik geen zin voor om de oude te laten reviseren:
https://www.amazon.de/dp/B014PDCTF6/ref ... 01_TE_item
Bedankt voor het meedenken in ieder geval, allemaal!
- tomgtr
- Berichten: 10421
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Kan ook de accu zijn. Als die 2e accu welke je probeerde wat aan de slappe kant is dan kan het zijn dat hij helemaal niet aan slaat.
Ik heb dat met mijn E36 M3 gehad, die hebben blijkbaar zoveel startamperage nodig dat een accu uit een kleine middenklasser het gewoon niet doet, zelfs met startkabels via een Avensis diesel startte die niet. Mijn E30 met S50 destijds had een 55Ah accu en als je de lichten aan had dan startte die ook niet LOL.
Ik heb dat met mijn E36 M3 gehad, die hebben blijkbaar zoveel startamperage nodig dat een accu uit een kleine middenklasser het gewoon niet doet, zelfs met startkabels via een Avensis diesel startte die niet. Mijn E30 met S50 destijds had een 55Ah accu en als je de lichten aan had dan startte die ook niet LOL.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Dan zouden de lampjes op het dashboard uit moeten gaan, of in ieder geval verzwakken.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Ik heb zojuist aan de startmotor gemeten en die krijgt gewoon spanning. Mijn ega startte (althans probeerde) en ik meette. Ik voelde het startrelais ook schakelen, dus alles wijst op een overleden startmotor.
Pfff...heb ik echt geen zin in.
Pfff...heb ik echt geen zin in.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Dat is idd een but klus. Ff de inlaat eraf meubelen of de bak eraf en gelijk de koppeling doen. Of is die al gedaan??
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Koppeling is niet gedaan, maar die is nog prima. De startmotor kan er van onder weg schijnbaar na losmaken van de alu brace en mbv een kilometer aan verlengstukken voor je ratel. Boutjes zijn E12.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Oké. Dat heb ik eens bij een E36 318i gedaan en dat was al ellende. Laat staan bij een 6 pitter.
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
inlaat eraf is een kleine 30 minuten werk met ervaring.....ik heb flink kunnen oefenen zeg maar
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
je hebt er niks aan maar ik leef met je mee Joost
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Haha...Mja, bedankt voor het medeleven. Het was ook al weer veel te lang dat het ding zonder mankementen rond reed. Al is dit de eerste reparatie die me echt strandt. Ik ga er (vanavond en) morgen mee aan de slag.
Inlaat eraf in 30 minuten gaat hem niet worden voor mij, want dat heb ik nog nooit geoefend. Ik kies de weg van onderen. Dat betekent het minste loshalen schijnbaar.
Edit:
Nu alleen nog even erin toveren.
Inlaat eraf in 30 minuten gaat hem niet worden voor mij, want dat heb ik nog nooit geoefend. Ik kies de weg van onderen. Dat betekent het minste loshalen schijnbaar.
Edit:
Nu alleen nog even erin toveren.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Dat doe je iig snel. Succes en sterkte aan je knokkels
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Ehhm, ik heb ook eens startkabels gehad die niet goed contact maakten, in combinatie met slechte/halflege accu. Andere kabels erop starten zonder problemen...
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26729
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Mijn e46 325i destijds exact hetzelfde was ook de startmotor overleden en niet de accu wat ik wel in eerste instantie dacht door de soort klachten/ontstaan vd storing
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Je accu kun je testen door simpelweg de spanning te meten tijdens het starten. Onder de 10 volt is het tijd voor een nieuwe.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel - Elektrische gremlins
Nou, hij doettut weer!
Vanavond meteen spijkers met koppen geslagen. In eerste instantie wilde ik vanavond wat zaken alvast loshalen, om morgen het ding er onder vandaan te halen. Dus hop, vol goede moed begonnen.
Zoals ik met alle klussen doe kijk ik eerst flink wat tutorials en lees ik op fora. Nu blijkt dat er tig manieren zijn om de startmotor van een E46 te vervangen, en alle tig zijn ze ruk om te doen. De startmotor zit onder de inlaat, dus die loshalen is op het eerste gezicht het meest logisch. Ik heb echter nog nooit de inlaat los gehad, en ik had geen zin om dat ook nog eens allemaal uit te vogelen. Dus uiteindelijk een manier gevonden die goed werkt.
De startmotor zit met 2 torxbouten E12 en een geleidepin vast op het koppelingshuis. Lekker makkelijk zitten die bouten van achteren erin gedraaid... Kortom, met een flinke lel verlengstukken (liefst met wobble) en over de bak heen die E12 dop erop zetten. Dat ging nog niet eens zo slecht. De onderste bout was dan ook zo los. Enigste wat los moet is de voorste plastic motorplaat, de alu motorbrace, en een vacuumvat wat met 1 moertje (13mm) vastzit.
De bovenste bout kun je van onder niet bij, althans, mij lukte dat niet met het gereedschap wat ik voor handen had, en zonder de isolatie rond de bak niet te beschadigen. De bovenste bout kun je bij door het interieurfilterhuis weg te halen (4x torx T27) en daarna de plastic kap over de interieurfan (2x torx T27 en een clip). Dan zie je de bovenste bout van de startmotor zitten.
Startmotor is hier weg, maar een idee waar je moet kijken:
Lang leve internet. Ik kwam namelijk de tip tegen dat een 3/8" (gekke Amerikanen ook...) ringsleuteltje exact op een E12 torx kop past. Inch sleuteltjes heb ik wel, en dat ging eigenlijk uitermate eenvoudig, maar teeeeeeergend langzaam. Ik heb kleine friemelhandjes, dus dan kun je overal mooi bij. Er was namelijk niet veel ruimte. Met een ringsleuteltje steeds 1/5 slag maken, weer terugsteken, weer 1/5 slag. Afijn, de sleutelaars begrijpen me. Het duurde een kwartier eer dat boutje los was.
OK, bouten allebei los. Nu het ding nog eraf wrikken. Want hij zat natuurlijk lekker vast met die geleidepin. Uiteindelijk heb ik 'm losgekregen door weer een paar verlengstukken te pakken en het ding een paar tikken te geven van achteren, wederom over de bak heen. O ja, kabels aan de startmotor had ik van tevoren los gemaakt (1x 13mm, 1x 10mm, 1x 8mm). En uiteindelijk...great succes!
Er kwam een Denso uit, en er gaat een nieuwe rakker uit Mexico in. Hola!
"Installation is the reverse of removal."
Alles weer terug plaatsen ging prima. Alleen dat bovenste pleurisboutje moest ik wederom met een ringsleuteltje erin draaien...zucht.
De 2 dunne signaalkabeltjes had ik eerst aangesloten, en toen pas de startmotor gemonteerd. Als laatste de + kabels vastmaken. Dat is de meest eenvoudige manier.
Toen het uur van de waarheid....zenuweeeeeeeeennnnn. Je weet het immers nooit. Maar eind goed, al goed. Met een draai aan de sleutel roffelde de 6 cilinder in leven alsof hij herboren was. Zo'n snelle start heb ik nog nooit gehad. Gelukskreetje slaken, en gereedschap opruimen. Het was immers al 23:30.
Al met al 4,5 uur bezig geweest incl. koffie drinken en gereedschap opruimen. Echt voldaan nu! Heerlijk, alleen morgen nog naar het revisiebedrijf om m'n borg terug te halen. Ze zeiden daar al dat garages altijd klagen als ze een E46 startmotor moeten vervangen.
Het blijft mooi, dat wanneer je je auto('s) door en door kent, het zoekwerk vaak een stuk eenvoudiger is, omdat je al een hoop zaken uit kunt sluiten. Zo ook hier. Ik ben blij dat de OCD-mobiel weer gemaakt is.
Los geht's!!!
Vanavond meteen spijkers met koppen geslagen. In eerste instantie wilde ik vanavond wat zaken alvast loshalen, om morgen het ding er onder vandaan te halen. Dus hop, vol goede moed begonnen.
Zoals ik met alle klussen doe kijk ik eerst flink wat tutorials en lees ik op fora. Nu blijkt dat er tig manieren zijn om de startmotor van een E46 te vervangen, en alle tig zijn ze ruk om te doen. De startmotor zit onder de inlaat, dus die loshalen is op het eerste gezicht het meest logisch. Ik heb echter nog nooit de inlaat los gehad, en ik had geen zin om dat ook nog eens allemaal uit te vogelen. Dus uiteindelijk een manier gevonden die goed werkt.
De startmotor zit met 2 torxbouten E12 en een geleidepin vast op het koppelingshuis. Lekker makkelijk zitten die bouten van achteren erin gedraaid... Kortom, met een flinke lel verlengstukken (liefst met wobble) en over de bak heen die E12 dop erop zetten. Dat ging nog niet eens zo slecht. De onderste bout was dan ook zo los. Enigste wat los moet is de voorste plastic motorplaat, de alu motorbrace, en een vacuumvat wat met 1 moertje (13mm) vastzit.
De bovenste bout kun je van onder niet bij, althans, mij lukte dat niet met het gereedschap wat ik voor handen had, en zonder de isolatie rond de bak niet te beschadigen. De bovenste bout kun je bij door het interieurfilterhuis weg te halen (4x torx T27) en daarna de plastic kap over de interieurfan (2x torx T27 en een clip). Dan zie je de bovenste bout van de startmotor zitten.
Startmotor is hier weg, maar een idee waar je moet kijken:
Lang leve internet. Ik kwam namelijk de tip tegen dat een 3/8" (gekke Amerikanen ook...) ringsleuteltje exact op een E12 torx kop past. Inch sleuteltjes heb ik wel, en dat ging eigenlijk uitermate eenvoudig, maar teeeeeeergend langzaam. Ik heb kleine friemelhandjes, dus dan kun je overal mooi bij. Er was namelijk niet veel ruimte. Met een ringsleuteltje steeds 1/5 slag maken, weer terugsteken, weer 1/5 slag. Afijn, de sleutelaars begrijpen me. Het duurde een kwartier eer dat boutje los was.
OK, bouten allebei los. Nu het ding nog eraf wrikken. Want hij zat natuurlijk lekker vast met die geleidepin. Uiteindelijk heb ik 'm losgekregen door weer een paar verlengstukken te pakken en het ding een paar tikken te geven van achteren, wederom over de bak heen. O ja, kabels aan de startmotor had ik van tevoren los gemaakt (1x 13mm, 1x 10mm, 1x 8mm). En uiteindelijk...great succes!
Er kwam een Denso uit, en er gaat een nieuwe rakker uit Mexico in. Hola!
"Installation is the reverse of removal."
Alles weer terug plaatsen ging prima. Alleen dat bovenste pleurisboutje moest ik wederom met een ringsleuteltje erin draaien...zucht.
De 2 dunne signaalkabeltjes had ik eerst aangesloten, en toen pas de startmotor gemonteerd. Als laatste de + kabels vastmaken. Dat is de meest eenvoudige manier.
Toen het uur van de waarheid....zenuweeeeeeeeennnnn. Je weet het immers nooit. Maar eind goed, al goed. Met een draai aan de sleutel roffelde de 6 cilinder in leven alsof hij herboren was. Zo'n snelle start heb ik nog nooit gehad. Gelukskreetje slaken, en gereedschap opruimen. Het was immers al 23:30.
Al met al 4,5 uur bezig geweest incl. koffie drinken en gereedschap opruimen. Echt voldaan nu! Heerlijk, alleen morgen nog naar het revisiebedrijf om m'n borg terug te halen. Ze zeiden daar al dat garages altijd klagen als ze een E46 startmotor moeten vervangen.
Het blijft mooi, dat wanneer je je auto('s) door en door kent, het zoekwerk vaak een stuk eenvoudiger is, omdat je al een hoop zaken uit kunt sluiten. Zo ook hier. Ik ben blij dat de OCD-mobiel weer gemaakt is.
Los geht's!!!