2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Heheh... OCD-mobiel.....
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Gaat wel goedkomen als ik het zo allemaal zie!Wat jij noemt komt allemaal nog wel aan de beurt. Wees gerust, haha.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik neem aan met draaiende motor die op bedrijfstemperatuur is. Als de thermostaat gesloten is heeft ontluchten weinig zin.///Joost schreef: ↑11 nov 2017, 22:02. Vullen en ontluchten heb ik gedaan door de ontluchtingsschroef eraf te draaien (auto stond al met z'n neus op assteunen), en te vullen tot er KVS uit de ontluchting komt. Contact op standje 2, verwarmimg vol aan en fan op de laagste stand. Dan nog langzaam een halve liter doorgieten tot er geen bubbels meer uit de ontluchting komen, schroefje terugplaatsen, en het teveel aan KVS uit de tank
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Nope, met koude motor. Zo wordt het ook overal voorgeschreven. Je vult het syteem dan automatisch linksom en rechtsom, waarbij via het hoogste punt, de bleeder valve, uiteindelijk alle lucht eruit gaat. Je moet dan op het laatst wel het overschot aan kvs uit het expansievat halen.Martin van der Zwaard schreef: ↑12 nov 2017, 16:32Ik neem aan met draaiende motor die op bedrijfstemperatuur is. Als de thermostaat gesloten is heeft ontluchten weinig zin.///Joost schreef: ↑11 nov 2017, 22:02. Vullen en ontluchten heb ik gedaan door de ontluchtingsschroef eraf te draaien (auto stond al met z'n neus op assteunen), en te vullen tot er KVS uit de ontluchting komt. Contact op standje 2, verwarmimg vol aan en fan op de laagste stand. Dan nog langzaam een halve liter doorgieten tot er geen bubbels meer uit de ontluchting komen, schroefje terugplaatsen, en het teveel aan KVS uit de tank
Overigens krijgt dit verhaal nog een staartje.
Mijn nieuwe Behr radiator lekt bij de onderste aansluiting (slang die naar de thermostaat loopt). De flens is net 0,5 mm kleiner in diameter dan de OEM unit. De o-ring die in die snelkoppeling van de slang zit dicht dus niet goed af (lang leve de snelkoppelingen...not). Ik heb nog geprobeerd om o-ring van de nieuwe slang alsmede oude slang te wisselen in alle mogelijke configuraties, maar hij lekt als je er maar uberhaupt naar kijkt. Not impressed!
Ik dacht dus dat het eerst de slang zelf was, en dat was iets eenvoudiger geweest, maar het is dus echt de radiator zelf. Ik ga nu een ander merk proberen.
Pffft.....het zit even niet mee, maar sh$t happens. Geen Behr meer, ik zet er nu een Nissens in.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 13 nov 2017, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik had een Hella.. ook van behr maar gelukkig *klop klop* geen lekkage. Ook een nieuwe slang gemonteerd. Weg probleem!
Vullen van kvs en ontluchten:
https://youtu.be/mcYjGHU4lEY
Vullen van kvs en ontluchten:
https://youtu.be/mcYjGHU4lEY
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dit is ook een Behr-Hella, is hetzelfde bedrijf tegenwoordig. Nog een zogenaamde Premium Line radiator ook. Een nieuwe slang gaat bij mij niet werken, ik had al slangen en o-ringen omgewisseld en de oude slang lekte ook niet op de oude originele radiator. De Febi slang en o-ring ziet er verder ook prima uit. De koppeling lijkt echter gewoon te klein.Crookie schreef: ↑13 nov 2017, 11:08 Ik had een Hella.. ook van behr maar gelukkig *klop klop* geen lekkage. Ook een nieuwe slang gemonteerd. Weg probleem!
Vullen van kvs en ontluchten:
https://youtu.be/mcYjGHU4lEY
Ik had nog geprobeerd om tijdelijk de o-ring op te vullen door er iets achter te plaatsen, maar dat werkte ook niet. Het zou ook kunnen dat de radiatorflens een haarscheur heeft, maar dat zie ik pas als de radiator eraf is.
Vwb vullen/ontluchten, daar heeft iedereen weer z'n eigen methode voor, dus ik zal niet zeggen wat juist of niet juist is. De methode die ik gebruikte zie je ook veelvuldig terugkomen op fora (bimmerforums en E46fanatics).
Overigens, ter informatie, ik had in de afgelopen dagen de temperatuur in de gaten gehouden via het on board menu (linker stalk inhouden tot TEST, klikken tot #19, wacht 1 sec, klikken tot #7 en dan zie je de kvs temp). Deze was prima. bij 75 graden zat de naald in het midden, en de max temp op 50/80/100 wegen was 96-98 graden. Het systeem an sich werkt dus. Nu alleen nog even lekvrij maken.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Echt nooit geweten. Weer wat geleerd.///Joost schreef: ↑13 nov 2017, 09:05 Nope, met koude motor. Zo wordt het ook overal voorgeschreven. Je vult het syteem dan automatisch linksom en rechtsom, waarbij via het hoogste punt, de bleeder valve, uiteindelijk alle lucht eruit gaat. Je moet dan op het laatst wel het overschot aan kvs uit het expansievat halen.
Toevallig had ik het er net met mijn collega over (monteur) en die wist het gelukkig wel hahaha
Wel balen van die radiateur!
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Wellicht iets offtopic maar Martin gaf aan de Febi vaak OEM onderdelen zijn. Geldt dit ook voor andere merken. Zoals Renault. En heeft dit dan betrekking op de hele onderdelenrange. Ophanging, koeling, motor, remmen etc?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dat zou best kunnen hoor. Op welke range het betrekking heeft is niet van toepassing denk.
Ik heb het in diverse "groepen" gezien maar binnen een bepaalde groep kan je ook best een niet-OEM deel te pakken hebben. Het ligt er denk net aan of ze OEM kunnen bemachtiging op moment van inkoop.
Ik heb het in diverse "groepen" gezien maar binnen een bepaalde groep kan je ook best een niet-OEM deel te pakken hebben. Het ligt er denk net aan of ze OEM kunnen bemachtiging op moment van inkoop.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Febi is dus altijd aan te raden?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Altijd durf ik niet te zeggen maar ik vind de kwaliteit over het algemeen prima.
Alleen je moet soms ff opletten met O-ringen etc als je wat hebt zoals bijvoorbeeld een waternekje of een thermostaathuis.
We hadden pas voor een M43-motor een waternek die achterop de kop zit en daar zat een O-ring bij. Maar die was net iets te groot dus na montage hadden we lekkage. Nieuwe ring gehaald bij BMW en het was opgelost.
Alleen je moet soms ff opletten met O-ringen etc als je wat hebt zoals bijvoorbeeld een waternekje of een thermostaathuis.
We hadden pas voor een M43-motor een waternek die achterop de kop zit en daar zat een O-ring bij. Maar die was net iets te groot dus na montage hadden we lekkage. Nieuwe ring gehaald bij BMW en het was opgelost.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Nissens radiator is binnen gekomen.
Ik heb natuurlijk direkt de aansluitflenzen gemeten en deze meten zoals het hoort 38,5 mm en niet kleiner. De radiator komt met een lange en een korte plastic plug, waarbij de korte voor de handbak standaard gemonteerd is. De lange plug opent een extra gat waar de automaatkoeler op aan wordt gesloten bij de automaat. Ook zitten er nieuwe o-ringen bij voor de aansluitingen, super! En handig als extra delen voor de toekomst, al hoop ik ze voorlopig niet nodig te hebben met mijn nieuwe Febi slangen.
De kwaliteit lijkt me prima en ik heb er alle vertrouwen in dat deze prima gaat presteren.
Het enige waar ik nog wat zorgen (lees: twijfels) over heb ik het expansievat. Naarmate ik meer ben gaan lezen over Behr schijnt het expansievat ook niet je van het te zijn. OEM (Modine) schijnt daar nog altijd de voorkeur te genieten. Gezien mijn gedemonteerde OEM expansievat een productiedatum van december 2013 heeft, en ik aan de hand van de onderhoudshistorie van de auto na ben gegaan dat deze sindsdien (zeg begin/mid 2014) 35.000 km heeft gelopen, ga ik het OEM expensievat weer terug zetten. Deze zou zeker nog 100k mee moeten gaan. De Behr lees je veel vehalen over van lekkages na een jaar of wat.
Ik had ook veel moeite om het OEM expansievat van het bracket af te krijgen, dus dat betekent een goede afdichting. De Behr kon ik nog op en neer bewegen na installatie en ik dacht 'm wat te zien zweten in die week dat ik gereden heb.
We gaan het zien. Hopelijk vandaag of morgen de radiator wisselen.
Ik heb natuurlijk direkt de aansluitflenzen gemeten en deze meten zoals het hoort 38,5 mm en niet kleiner. De radiator komt met een lange en een korte plastic plug, waarbij de korte voor de handbak standaard gemonteerd is. De lange plug opent een extra gat waar de automaatkoeler op aan wordt gesloten bij de automaat. Ook zitten er nieuwe o-ringen bij voor de aansluitingen, super! En handig als extra delen voor de toekomst, al hoop ik ze voorlopig niet nodig te hebben met mijn nieuwe Febi slangen.
De kwaliteit lijkt me prima en ik heb er alle vertrouwen in dat deze prima gaat presteren.
Het enige waar ik nog wat zorgen (lees: twijfels) over heb ik het expansievat. Naarmate ik meer ben gaan lezen over Behr schijnt het expansievat ook niet je van het te zijn. OEM (Modine) schijnt daar nog altijd de voorkeur te genieten. Gezien mijn gedemonteerde OEM expansievat een productiedatum van december 2013 heeft, en ik aan de hand van de onderhoudshistorie van de auto na ben gegaan dat deze sindsdien (zeg begin/mid 2014) 35.000 km heeft gelopen, ga ik het OEM expensievat weer terug zetten. Deze zou zeker nog 100k mee moeten gaan. De Behr lees je veel vehalen over van lekkages na een jaar of wat.
Ik had ook veel moeite om het OEM expansievat van het bracket af te krijgen, dus dat betekent een goede afdichting. De Behr kon ik nog op en neer bewegen na installatie en ik dacht 'm wat te zien zweten in die week dat ik gereden heb.
We gaan het zien. Hopelijk vandaag of morgen de radiator wisselen.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik krijg e36 M3 dejavu's. Daarmee was je ook zo grondig. TOP
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Gaat weer de juiste kant op. Zaterdag wordt er dus weer druk gesleuteld om de techniek weer 100% te krijgen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Gisteravond de nieuwe Nissens radiator ingebouwd. Ik ben erg tevreden over de kwaliteit en ook de passing was prima. (maar goed, die Behr 'zag' er ook goed uit).
Voor de bewijslast heb ik nog even wat foto's genomen van de flenzen. De (onderste) flens van de Behr was min of meer ovaal, met een minimale OD van beneden de 38 mm. Onacceptabel voor het systeem van snelsluitingen en o-ringen wat BMW gebruikt. Het zeek er gewoon uit, zelfs in koude toestand. Als ik de schuifmaat een kwartslag draaide kwam ie iets boven de 38 mm.
De Nissens, zo hoort ie dus:
En alles weer in elkaar gezet. Zo had ik ook alles in de auto gezet, als een unit van onderen uit. Zo weet ik ook zeker dat het expansievat goed aangedrukt zit.
En hij draait weer...
Maar zoals de reputatie van het E46 koelsysteem zijn naam maar weer eens waar maakt, had ik vanochtend een plasje met kvs bovenop het expansievat liggen. Echt moedeloos wordt je hier van. Radiatordop is nieuw, dus enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat ie wat kvs uit de dop heeft gegooid, of dat de bovenste slang toch niet lekker afsluit op het expansievat. Overigens heb ik dus zoals aangegeven het OEM expansievat gemonteerd. Ik moest ook iets bijvullen, maar dat is gebruikelijk na het aflaten van alle kvs.
Ik houd het even in de gaten de komende dagen in hoe verre het kvs niveau zich settelt, en dan kijk ik wel weer of er nog iets moet gebeuren. De lekkages gaan in ieder geval van onder naar boven, dus dat scheelt.
De Behr radiator is inmiddels retour afzender.
Voor de bewijslast heb ik nog even wat foto's genomen van de flenzen. De (onderste) flens van de Behr was min of meer ovaal, met een minimale OD van beneden de 38 mm. Onacceptabel voor het systeem van snelsluitingen en o-ringen wat BMW gebruikt. Het zeek er gewoon uit, zelfs in koude toestand. Als ik de schuifmaat een kwartslag draaide kwam ie iets boven de 38 mm.
De Nissens, zo hoort ie dus:
En alles weer in elkaar gezet. Zo had ik ook alles in de auto gezet, als een unit van onderen uit. Zo weet ik ook zeker dat het expansievat goed aangedrukt zit.
En hij draait weer...
Maar zoals de reputatie van het E46 koelsysteem zijn naam maar weer eens waar maakt, had ik vanochtend een plasje met kvs bovenop het expansievat liggen. Echt moedeloos wordt je hier van. Radiatordop is nieuw, dus enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat ie wat kvs uit de dop heeft gegooid, of dat de bovenste slang toch niet lekker afsluit op het expansievat. Overigens heb ik dus zoals aangegeven het OEM expansievat gemonteerd. Ik moest ook iets bijvullen, maar dat is gebruikelijk na het aflaten van alle kvs.
Ik houd het even in de gaten de komende dagen in hoe verre het kvs niveau zich settelt, en dan kijk ik wel weer of er nog iets moet gebeuren. De lekkages gaan in ieder geval van onder naar boven, dus dat scheelt.
De Behr radiator is inmiddels retour afzender.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Gaat lekker dan.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik heb zojuist nog eens goed gekeken en het lijkt de kleine aansluiting op de tank te zijn. Ik heb de bovenste slang zo goed als het kon aangedrukt en ik kijk het even aan. Hopelijk zet de o-ring zich wat, maar ik heb er een hard hoofd in. Zo niet, dan koop ik een OEM slang.
Op alle US fora adviseert men om alleen de OEM slangen te kopen, maar ik had echt vertrouwen in de aftermarket. Helaas lijkt dit een gevalletje goedkoop is duurkoop.
Overigens had ik een paar dagen geleden nog de o-ringen van de twee slangen met elkaar vergeleken en de OEM rubber ringen lijken wel degelijk een fractie dikker dan de Febi ringen. Maar dat het zó precies komt ivm afdichting had ik ook niet verwacht.
Gelukkig is het niet zo veel werk om de bovenste slang te vervangen. Wellicht vervang ik de onderste ook meteen voor een OEM slang.
Op alle US fora adviseert men om alleen de OEM slangen te kopen, maar ik had echt vertrouwen in de aftermarket. Helaas lijkt dit een gevalletje goedkoop is duurkoop.
Overigens had ik een paar dagen geleden nog de o-ringen van de twee slangen met elkaar vergeleken en de OEM rubber ringen lijken wel degelijk een fractie dikker dan de Febi ringen. Maar dat het zó precies komt ivm afdichting had ik ook niet verwacht.
Gelukkig is het niet zo veel werk om de bovenste slang te vervangen. Wellicht vervang ik de onderste ook meteen voor een OEM slang.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 17 nov 2017, 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Die ringen is wel een dingetje ja. Hadden wij ook met dat waternekje. OEM ring erop en lekkahe was over.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Die ringen zijn toch niet los te krijgen? of wel?Martin van der Zwaard schreef: ↑16 nov 2017, 21:20 Die ringen is wel een dingetje ja. Hadden wij ook met dat waternekje. OEM ring erop en lekkahe was over.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dat durf ik niet te zeggen. Degene die wij nodig hadden wel.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik zal eens op zoek gaan.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Van die slangen idd niet nee. Net even gekeken op realoem.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Een beetje googlen leert me dat de slangen 38x4mm zijn, en de kleine aansluiting die ik moet hebben 16x3mm. Nu is de vraag, welke maat zit er nu in...wellicht helpt een nieuwe oring.Martin van der Zwaard schreef: ↑16 nov 2017, 21:25 Van die slangen idd niet nee. Net even gekeken op realoem.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Afgelopen met het gezeik. Ik heb 2 nieuwe OEM slangen bij de dealer besteld. De onderste slang lekt (nog) niet, maar ik ben er gewoon klaar mee.
Hopelijk ben ik dan eindelijk binnenkort verlost van alle incompatibiliteit.
Iemand nog een Behr tank en 2 Febi slangen kopen?
Edit vrijdagavond: Nevermind... to be continued...
Hopelijk ben ik dan eindelijk binnenkort verlost van alle incompatibiliteit.
Iemand nog een Behr tank en 2 Febi slangen kopen?
Edit vrijdagavond: Nevermind... to be continued...
Laatst gewijzigd door ///Joost op 18 nov 2017, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.