2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i met Oostenrijkse roots

Bericht door ///Joost » 01 nov 2017, 11:43

Om toch even een kleine update te plaatsen, hier alvast een kijkje wat er allemaal nieuw op gaat komen. Zoals vermeld heb ik altijd een sterke voorkeur voor bepaalde merken, en dan waar het kan OEM tier 1 suppliers. De dealerprijzen vind ik echt nergens over gaan, dus een premium aftermarket fabrikant vind ik ook goed.

Het koelsysteem is de hiel van Achilles van de E46, en ik heb geen rekeningen dat daar ooit iets aan gedaan is, buiten de KVS wissels. Het lijkt me met bijna 2 ton op de klok dan ook geen overbodige luxe om alles aan te pakken wat ook maar enigszins een risicoonderdeel is. Ik heb gekozen voor de volgende merken:

Radiator: Behr Hella 8MK376 716-261
Dit is de variant voor de handbak. Behr maakt niet net zoals OEM BMW één versie voor zowel handbak als automaat, maar de aftapplug is echt anders, dus is er een apart onderdeelnummer per versie. Dan heb je ook nog de recent ingevoerde 'Premium Line' of de standaard lijn. Ik heb gekozen voor de Premium Line versie, waarmee ik in ieder geval verzekerd ben van een lange levensduur, omdat hier sterkere onderdelen worden gebruikt. Overigens is het nog wel even zoeken wat het juiste onderdeelnummer was, want de sites zoals Misterauto e.d. werken met TecDoc en dat is niet altijd 100% duidelijk. Ik heb uiteindelijk gewoon via de Behr Hella website de juiste applicatie opgezocht.

Afbeelding

Een deel van de onderdelen ligt hier in de doos. Voor de koelslangen en fan switch heb ik gekozen voor Febi, omdat ik met dit merk erg goede ervaringen heb. De slangen zien er hetzelfde uit als OEM, en hebben dus naast de standaard snelkoppeling een gecrimpte slangenklem zonder 'eind', iets wat bij andere merken nog wel eens anders is.

- Koelslangen: Febi Bilstein
Bovenste radiatorslang - 32599
Onderste radiatorslang - 28521
Retourleiding naar expansievat - 45284
Fan switch - 30645

Afbeelding

Afbeelding

Ook de spanrollen pak ik aan, en na zoekwerk online werd me duidelijk dat INA de OEM supplier van BMW is. Er worden 3 spanrollen vervangen (hydraulische spanner, idler en AC pulley). Riemen gewoon van Contitech, bewezen betrouwbaar.

- Spanrollen: INA
Hydraulische spanner pulley - 532000110
Idler pulley - 532041810
AC mech. spanner en pulley - 534005010

- Riemen: Contitech
AC riem - 4PK863
Multiriem - 6PK1538

Ik wacht nu nog op een pakketje van, helaas, Autodoc. Ik heb er ooit een keer eerder iets besteld voor de Audi en gezworen er nooit meer iets te bestellen. Maar ja, sommige onderdelen zoals de thermostaat en een koelslang kon ik alleen daar vandaan halen, dus toch maar gedaan. Na 2 weken wacht ik nog op m'n spullen, maar het lijkt onderweg te zijn via, God zegene de greep, GLS...

Hierin zitten als het goed is:
- Thermostaat: Wahler 4326.97D
Ook dit is de OEM supplier van BMW, dus ik wilde per se dat merk.
- KVS niveausensor: Febi Bilstein 26115
Ik krijg momenteel geen signaal van laag niveau KVS door, dus wellicht is de sensor kapot, maar het kan ook in het expansievat zelf zitten. Voor die paar Euro niet twijfelen en gewoon mee vervangen. De ruitenvloeistofsensor is overigens dezelfde (had ik eerst kunnen wisselen/testen om zo wellicht 7 Euro te besparen).
- Expansievat: Behr Hella 8MA376755-111
- Expansievatdop: Behr Hella 8MY376743-451
- Waterpomppulley: Febi Bilstein 30125
Deze is OEM van plastic en wordt ook bros. Direct mee vervangen.

Nu moest ik alleen nog de waterpomp. Hier heb ik lang over zitten twijfelen. Ik heb tot in den treure online uitgezocht wat nou de beste pomp zou zijn. Hoe meer je leest, hoe meer je in de war raakt. :gek:
Uiteindelijk is men het er toch over eens dat Saleri uit Italie de OEM leverancier is. Dit lijkt inderdaad te kloppen met de info die ik vind. In Europa is deze niet eenvoudig te vinden, want over het algemaan zie je hier Meyle, Valeo, Hebu, Graf of SKF. Meyle had mijn voorkeur, maar na zoeken op Ebay heb ik toch een Saleri kunnen vinden en deze dus direct besteld voor 53 Euro all in. Ik kwam er tijdens het zoeken ook achter dat er blijkbaar voor de E46 (en vele andere BMW's dus) 2 verschillende pompen zijn van Saleri, de PA659 en de PA659S. Wat zoekwerk leerde mij dat de PA659S een versterkte versie is met een groter lager van 36mm. Die dus besteld! Komt volgende week binnen als het goed is. Als die ook weer 2 ton meegaat net als de huidige dan ben ik een tevreden mens. :tooth:

Waterpomp: Saleri PA659S

KVS ga ik waarschijnlijk van Kroon nemen, Kroon SP11. Deze is goedgekeurd door BMW en komt in 5L vaatjes, en is een stuk goedkoper dan de dealer. De dealer hier verkoopt alleen premix in 1L flessen, geen concentraat, dus dat is niet echt handig, en ze vragen 7,50 euro/L.

To be continued!
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 2004 BMW 330i met Oostenrijkse roots

Bericht door indobesar » 01 nov 2017, 12:29

Lekker bezig Joost. Goed gedocumenteerd ook!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i met Oostenrijkse roots

Bericht door Martin van der Zwaard » 01 nov 2017, 13:14

Doe maar eens goed naar je Febi-onderdelen kijken....dan zie je vaak dat er ergens een nummer weggeslepen is. Soms kan je de contouren van het OEM-nummer nog lezen. In 99% van de gevallen heb je gewoon OEM-delen in je handen alleen dan in een Febi-doosje.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i met Oostenrijkse roots

Bericht door ///Joost » 01 nov 2017, 13:43

Martin van der Zwaard schreef: 01 nov 2017, 13:14 Doe maar eens goed naar je Febi-onderdelen kijken....dan zie je vaak dat er ergens een nummer weggeslepen is. Soms kan je de contouren van het OEM-nummer nog lezen. In 99% van de gevallen heb je gewoon OEM-delen in je handen alleen dan in een Febi-doosje.
Ik begrijp dat Rein de OEM leverancier van de koelslangen is. Maar ik heb niet de moeite genomen om die te zoeken, gezien mijn goede ervaringen met Febi in het verleden.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: 2004 BMW 330i met Oostenrijkse roots

Bericht door Jan-Willem » 01 nov 2017, 13:53

Je pakt het top aan!

Febi is ook niet duur, ben er zelf ook wel fan van.
Beter dan die troep van meyle.

Zelf heb ik een skf waterpomp gekocht die gebruiken wel een kunstof schoepje.


Joost haal je voorste wielbakken er ook even uit om alles goed schoon te maken.
Persoonlijk zou ik de binnenkant van het zijscherm direct met 2k epoxy primer behandelen.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 2004 BMW 330i met Oostenrijkse roots

Bericht door Tim N » 01 nov 2017, 15:42

Ik ging al naar dit topic om hem te posten :blink: (kan hem allen niet terugvinden op autoscout of mobile)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i met Oostenrijkse roots

Bericht door ///Joost » 01 nov 2017, 20:32

Ik heb geen FB. :tooth: Bedoel je die donkergroene touring?

Gebruikersavatar
Flamman
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti

Re: 2004 BMW 330i met Oostenrijkse roots

Bericht door Flamman » 01 nov 2017, 21:05

Goed bezig Joost !

Waarom koop je niet gewoon originele delen bij de dealer ? M.i. niet duur (zeker met wat korting) en kwalitatief goed.
Laatst gewijzigd door Flamman op 01 nov 2017, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: 2004 BMW 330i met Oostenrijkse roots

Bericht door Riceaux » 01 nov 2017, 21:11

Goed bezig Joost! Neem aan dat Joost de prijzen wel vergeleken heeft met wat hij er nu voor betaald?
Ik bestel ook het grootste gedeelte in Dld, is vaak nog wel een stukje goedkoper dan via de dealer.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i met Oostenrijkse roots

Bericht door ///Joost » 01 nov 2017, 21:33

Ja klopt. Ik krijg bij de dealer ook wel wat korting en voor echt cruciale zaken koop ik daar wel OEM. Ik draai echter al redelijk lang mee in het aftermarket wereldje waardoor ik wel enigszins mijn weg ken.

Dat de OEM BMW onderdelen goed zijn betwist ik zeker niet. Er wordt door de inkopers daar veel naar kostprijzen gekeken bij de gevestigde toeleveranciers, maar op kwaliteit wordt vrijwel niet bezuinigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 10 nov 2017, 16:06

En alles is binnen. :swinging:

Koelsysteem overhaul in 3, 2, 1...

Afbeelding


O nee, eerst even :coffee: . Morgenochtend aan de slag! Ik heb er zin in (behalve in dat eeuwige geknoei met koelvloeistof dan...). :D
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Sander-E46 » 10 nov 2017, 16:09

Leuke klus! Koelvloeistof in ieder geval eerst de achterste 'hogere' schroef doen om natte handen te voorkomen...

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 nov 2017, 16:26

Dat zijn geen halve maatregelen!! Veel "plezier" morgen :thumbup:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Macboy » 10 nov 2017, 18:39

Werk ze !

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: 2004 BMW 330i met Oostenrijkse roots

Bericht door Crookie » 10 nov 2017, 19:49

Martin van der Zwaard schreef: 16 okt 2017, 11:28
///Joost schreef: 16 okt 2017, 11:03
Gedestilleerd water kan echt geen kwaad hoor voor eventjes. Ik weet dat er eigenlijk BMW coolant in moet, maar dit is even voor nood aangezien ik binnen een paar weken toch alles aanpak. Dan gaat alles eruit en komt er verse koelvloeistof in.

Edit: Nu het toch hier over gaat...Bij de M3 gebruikte ik ook wel Kroon SP11 als koelmiddel. Kan ik dat hier ook gebruiken of is dat wel degelijk anders dan BMW OEM koelvloeistof?
Ik snap je redenatie volkomen. Maar wie weet heeft de vorige eigenaar er ook steeds water in gemikt en zit er nu meer water dat koelvloeistof in. Weg smering van je waterpomp. Nu ga je die toch vervangen maar ik zou er persoonlijk nooit water in gooien. Kookpunt is ook veel lager van water dan van kvs.

Gewoon een goeie koelvloeistof halen bij de automaterialenzaak. Blauw gaat erin als ik het goed zeg. Is gewoon universeel.
De kleur is niet innerent aan de toepasbaarheid bij Bmw's. Het gaat om de specificatie die Bmw voorschrijft. Kroon sp11 is bijvoorbeeld blauw/groen en mag gebruikt worden in m50/52/54 motoren. Valvoline maxlife is weer rood/roze maar heeft wel de bmw specificatie.

Bmw schrijft voor dat je een 50/50 ratio van koelmiddel en dis. Water aanhoud. Kroon sp11 is al gemixt bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Niels » 10 nov 2017, 22:44

Goed uitgezocht Joost :D Lekker om de puntjes op de i te zetten!

Bmw vind ik ook niet zo gek duur qua onderdelen alhoewel online shoppen met name de moeite is voor zaken als remmerij e.d. Iig flikker je niet zo stijl achterover bij de BMW dealer als bij de Audi dealer....goeiedag zeg :bag:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Tim N » 11 nov 2017, 08:22

Goed bezig Joost, vanmiddag krijgt zijn groene voorvader dezelfde treatment.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 11 nov 2017, 22:02

Thanks allemaal.

Vandaag was dus de grote operatie. Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel werken aan het koelsysteem. Gewoon omdat het zo'n ongelofelijke bende wordt altijd. Het is niet te voorkomen en ook dit keer was het een groot waterballet. Elke slang, elke koppeling die je ook maar los haalde kwam water uit. Radiator eruit, beetje kantelen, hup, daar kwam weer een klats...En dan net niet de bak eronder natuurlijk. :lol:

Maar goed, al met al heb ik rustig gewerkt en ik ben geen gekke dingen tegen gekomen. Van half 10 tot 3 uur wel bezig geweest.

Eerst alles loshalen:

Afbeelding

En meteen de boutjes van de WP pulley (10 Nm) zwart gespoten. Het oog wil ook wat natuurlijk en dit soort details maken het verschil.

Afbeelding

De meest smerige klus is wel het aflaten van het water uit het blok. Werkelijk met geen enkele mogelijkheid fatsoenlijk op te vangen. Maar ja, het moet toch gebeuren. Meteen bij de dealer 5 nieuwe alu ringetjes gehaald voor de toekomstige KVS verversingen. Dit is trouwens het enige OEM deel dat direct bij de dealer vandaag komt...lol. Spaarpunten zal ik daar niet zo snel opbouwen. :tong:

Bout weer vastzetten met 25 Nm. Maar je kunt er zo moeilijk bij, dus met een ratel gewoon handvast gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Ik was bij het eruit halen van het expansievat wel wat bezorgd, want deze zat flink vast. Er zijn genoeg verhalen van anderen die hun bracket wat aan de radiator zit kapot trekken, en dit wilde ik koste wat kost voorkomen. Uiteindelijk met wat passen en meten toch gekozen om het geheel van radiator, bracket, vat en slang van onderen weg te halen, en dit ging wonderbaarlijk. De slang aan deze kant zat ook flink vast trouwens. al moet ik zeggen dat de meeste koppelingen vrij eenvoudig los gingen. Zolang je maar met beleid wiebelt en wuttert lukt het wel.

De radiator was de originele nog uit 2004, van Modine aan BMW.

Afbeelding

Afbeelding

Het grootste oponthoud zat eigenlijk in het loshalen van het expansievat van het bracket. Deze zit met 2 inwendige o-ringen in het bracket geklemd, en uiteindelijk met wat beleid, wrikken en WD40 kwam het los. Het vat was zo te zien vervangen in 2013, dus deze bewaar ik even als reserve. Er was eigenlijk niets mis mee.

Afbeelding

Afbeelding

En dan hebben we in een keer veel meer ruimte. :D

Afbeelding

De Saleri waterpomp die ik heb gekocht was wel degelijk een OEM pomp. Op de BMW pomp die erop zat stond INA op het schoepenwiel, maar wellicht hebben die alleen het wiel geleverd. De pomp was een exacte kopie. Er was wel zowel bij de pomp als bij de thermostaat vloeibare pakking gebruikt. Ik heb dit zelf niet gedaan bij montage. Wel alles heel goed schoongemaakt en de pasvlakken opgefrist met grijze scotchbrite zodat het spiegelglad was.
Ik kon niet achterhalen of de waterpomp of thermostaat nog de originele delen waren, maar ik ga er vanuit van wel. Ik kon geen datums vinden. wel een date clock, maar die kunnen ook weer op verschillende manieren de produktiedatum aangeven. Ik had ook wat haast, maar ik zal binnenkort nog eens kijken.

Waterpomp moertjes: 10 Nm
Thermostaat boutjes: 10 Nm

Afbeelding

De thermostaat was dus geen Wahler (zoals op de US forums allemaal wordt vermeld) maar een Behr (met BMW logo). Iets met laken en pak...ze zagen er alleen iets verschillend uit m.b.t. de actieve aansluitingsplug.

Afbeelding

En alles weer fris en fruitig, want we zouden bijna vergeten dat ik ook nog de 3 spanrollen had vervangen. Dat waren zeker weten de originele. Ze hadden flink wat speling, dus het was geen overbodige luxe. De hydraulische demper van de spanner zelf was nog prima in orde.

Spanrollen en idler pulley: 45 Nm

Afbeelding

Flink gewerkt dus vandaag en ik ben blij dat het erop zit. Vullen en ontluchten heb ik gedaan door de ontluchtingsschroef eraf te draaien (auto stond al met z'n neus op assteunen), en te vullen tot er KVS uit de ontluchting komt. Contact op standje 2, verwarmimg vol aan en fan op de laagste stand. Dan nog langzaam een halve liter doorgieten tot er geen bubbels meer uit de ontluchting komen, schroefje terugplaatsen, en het teveel aan KVS uit de tank halen.

Nu de komende dagen even in de gaten houden hoe alles het houdt. Overigens schoot me op de snelweg naar huis pas binnen dat ik de boutjes van de WP pulley nog niet op moment had gezet met de riem erop. Alleen licht handvast gezet. :duh: Thuis snel even gedaan (moet weer die fan eruit), maar gelukkig geen problemen gehad op dat korte stukkie van werkplek naar huis...het zal je gebeuren zeg...

Als laatste de wintervelgen gemonteerd.

En toen was er :coffee: ! :df:

Volgende project zal wel een keer de kleppendekselpakking worden, want die zweet ook iets. Maar daar is geen haast bij.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door RJK » 11 nov 2017, 23:32

Lekker bezig. Nu te laat, maar gezien je het nu zo ruim had was het vervangen van de vanos seals niet heel veel extra werk geweest. En dan had je meteen ook even die kleppendekselpakking mee gepakt uiteraard. Maar ja zo blijft het he. :)

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Jan-Willem » 11 nov 2017, 23:46

Je pakt het weer top aan net als toen met je M3! :thumbup:

haha je bent vast niet de eerste en ook niet de laatste die vergeten is de boutjes van de waterpomp poulie vast te draaien.
Het is mij ook al een keer overkomen met een e30, toen kwam ik er met ontluchten achter :bag:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 12 nov 2017, 00:03

Jan-Willem schreef: 11 nov 2017, 23:46 Je pakt het weer top aan net als toen met je M3! :thumbup:

haha je bent vast niet de eerste en ook niet de laatste die vergeten is de boutjes van de waterpomp poulie vast te draaien.
Het is mij ook al een keer overkomen met een e30, toen kwam ik er met ontluchten achter :bag:
Sterker nog, ze zaten al redelijk los toen ik aan de klus begon. Daar schrok ik best van.
944-20v schreef: 11 nov 2017, 23:32 Lekker bezig. Nu te laat, maar gezien je het nu zo ruim had was het vervangen van de vanos seals niet heel veel extra werk geweest. En dan had je meteen ook even die kleppendekselpakking mee gepakt uiteraard. Maar ja zo blijft het he. :)
Ja, goed ik moest de auto weer meenemen en ik wilde niet tot 's avonds zitten te sleutelen, en je kunt altijd nog effe dit of dat doen. Wat jij noemt komt allemaal nog wel aan de beurt. :tooth: Wees gerust, haha.

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Crookie » 12 nov 2017, 01:54

Lekker klusje. Met een gerust hart weer de weg op.

KevinK
Berichten: 159
Lid geworden op: 14 jul 2011, 21:04

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door KevinK » 12 nov 2017, 07:55

Mooi exemplaar en rijd fijn he met zo fris koelsysteem. Goed aangepakt! Dit topic leest lekker weg zo. Helemaal goed!

Bij de mijne dit alles ook gedaan. Riemen Contitech, spanners Ina. Reservoir, slangen en thermostaat Febi. Alleen een Meyle waterpomp.

Online alles uitpluizen scheelt wel. Mijn auto is toe aan een nieuwe koppeling. Heb nu een LUK dubbel massa vliegwiel met koppeling, Febi hardyschijf en bakrubbers voor 570 euro besteld. Jammer dat het vliegwiel backorder staat, maar daar kan niemand wat aan doen.

Al het andere kleine spul, zoals geleidehuls, krukaskeerring, toplagertje en alle rubbers in het mechanisme bestel ik dan gewoon OEM.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Tim N » 12 nov 2017, 08:54

Weer goed bezig geweest Joost, op tijd beginnen is het halve werk. (als het verder ook mee zit iig, ik mag zo nog even verder)
Ziet er weer fris uit. Vwb de thermostaat, vanuit de ETK zie ik vaker 2 onderdeel nummers bij een onderdeel staan met verschillende toeleveranciers.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 12 nov 2017, 09:26

Tim N schreef: 12 nov 2017, 08:54 Weer goed bezig geweest Joost, op tijd beginnen is het halve werk. (als het verder ook mee zit iig, ik mag zo nog even verder)
Ziet er weer fris uit. Vwb de thermostaat, vanuit de ETK zie ik vaker 2 onderdeel nummers bij een onderdeel staan met verschillende toeleveranciers.
Succes!

Het enige verschil op de thermostaatbehuizingen was dat de stekker 90 graden anders zat. Wellicht dat die 2 nummers dan idd het verschil zijn.

Misschien een tip, de flenzen en o-ringen van de slangen had ik ingesmeerd met spuug. :tooth: gratis en gegarandeerd eenvoudige montage. Let wel op dat de slangen écht goed erop zitten tot de aanslag. Het is soms lastig te zien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Semrush [Bot], sitechris en 247 gasten