2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 29 jun 2018, 22:29

Ik vind de combi met ambers zeker niet slecht staan, maar persoonlijk vind ik dat het hem te gedateerd maakt. Ik vind het een beetje clashen met het relatief "moderne" M-tech II. Voor een E36 vind ik zo'n combi wel erg mooi. Ik had zelf ook ambers op mijn rode M3.

Streamline
Berichten: 233
Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Streamline » 30 jun 2018, 08:30

Ik had zelf ook ambers op blauw, maar met Mtech 1. Vond het altijd wel klasse hebben met het blauw :hot:

Afbeelding

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Crookie » 30 jun 2018, 11:42

///Joost schreef: 29 jun 2018, 22:29 Ik vind de combi met ambers zeker niet slecht staan, maar persoonlijk vind ik dat het hem te gedateerd maakt. Ik vind het een beetje clashen met het relatief "moderne" M-tech II. Voor een E36 vind ik zo'n combi wel erg mooi. Ik had zelf ook ambers op mijn rode M3.
Ik zag nog een setje 'titan' knipperlichten te koop staan op MP.

Deze uitvoering: Afbeelding

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door indobesar » 30 jun 2018, 11:47

Sander-E46 schreef: 29 jun 2018, 16:20
MParallel schreef: 29 jun 2018, 14:58 Ik zeg...amber knippers rondom!
Ik, als fan van ambers, ben wel heeeel benieuwd hoe dat zou staan.. :hot:

EDIT plaatje toegevoegd, weinig plaatjes van een facelift m pakket sedan te vinden. Ik vind t gaaf:

IMG_0383.JPG
Deze wielen had ik ook op mijn ex 330iT en zijn prachtig. Zou ook wat voor jou zijn Joost!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Jan-Willem » 30 jun 2018, 14:49

///Joost schreef: 27 jun 2018, 23:18
Rogerb schreef: 27 jun 2018, 21:12 Denk vanwege deurpaneel loshalen om de klink te demonteren?
Klopt!

Afijn, meteen maar een update plaatsen, want ik mocht 'm vandaag ophalen bij de spuiter. Ik moet zeggen, het is echt prachtig gedaan! Omdat we eigenlijk niet zo lang zonder auto kunnen, de bussen ook nog eens staken en ik met een schoonmoeder in huis zit die dus nergens naar toe kan, was ik vastberaden om vanavond de boel af te maken. :angel:

Eigenlijk is er niet zo bijster veel te melden, maar toch maar wat foto's. Ik ben al met al toch nog 3 uur bezig geweest met het monteren van de deurdelen, spatbord schroeven, wielkuipen en onderplaat. Het "grappige" is trouwens ook dat die complete alu bodemplaat eronder vandaan moet, want die blockt net aan beide kanten een schroefje van de wielkuip aan de onderzijde.

Een hoop schroeven gaan er in die wielkuipen...

Afbeelding

Zoals het hoort, en ook specifiek gevraagd, om de binnenzijde geen blanke lak te spuiten. Het is nu niet te onderscheiden van de fabriekslak aan de andere kant. Perfect gedaan. :D

Afbeelding

Ik heb beide zijdes meteen laten tectyleren. Ik weet niet welk spul ze gebruikt hebben, maar dit is een soort zeer plakkerige witte, wax achtige substantie (klinkt dubieus... :tooth: ). Mocht er iemand een idee hebben van welk spul er gebruikt is dan hoor ik het graag. Deze anti-roest spuiten ze erop als het spatbord gemonteerd is. Ik neem aan dat dit nog uithardt.

Afbeelding
Afbeelding

Nou, al met al dus toch nog een klusje als je netjes wilt werken. Het is me niet tegen gevallen. Ik had het deurpaneel er al eens af gehad om het raammechanisme te fixen, dus dat kwam van pas. Het demonteren van het slot, spiegel en de raamstrippen kon ik op YT vinden.

En klaar...inclusief nieuwe zijknippers, want de oude waren compleet vergeeld!

Afbeelding

Afbeelding

:df:

Nu maar eens bedenken wat het volgende is dat ik van mijn lijstje ga afstrepen. Ik denk dat ik de stuur, diff en bakvloeistoffen maar eens ga doen. Dat zal ook wel nog nooit gebeurd zijn...
Ziet er top uit! :thumbup:

Mooi dat het andere zijscherm nog helemaal netjes was.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door MParallel » 30 jun 2018, 14:59

Die Titans vind ik niks. Net als die titan koplampen. Zwarte achtergrond vind ik classier.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Tim N » 02 jul 2018, 11:26

Mooi resultaat Joost, blijft een bijzondere kleurstelling.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 09 jul 2018, 10:33

Afgelopen vrijdag een APK inspectie gedaan en er kwamen toch drie puntjes naar voren, t.w. de handrem deed weinig aan de rechterkant (wist ik maar was ik min of meer vergeten te stellen). Dus dat heb ik inmiddels verholpen (wat een klotewerk in de hitte om te pielen met dat stelwieltje).
Ook had ik, of beter gezegd de auto, een gebroken rechter achterveer, wat een kwaaltje is van de E46. De eerste winding breekt dan vrolijk af, maar je merkt dit niet tijdens rijden. Volgens mij kom ik zo'n beetje alle kwaaltjes wel tegen van de 3 serie...lol. En als laatste waren mijn achterbanden versleten. Ik had gehoopt om de zomer nog te kunnen overbruggen, omdat ik in de winter mijn Style 68 wil restylen. Dat erop en eraf met die banden is ook niet alles, maar goed het is niet anders. Nieuwe PS4's besteld. :df:

Dan rest me alleen nog de achterveren te vervangen. Omdat ik geen extra verlaging wil, en eigenlijk pas gepland had om volgend jaar het onderstel aan te pakken, ga ik voor OE replacement veren van Eibach plus nieuwe veerrubbers. Hopelijk zijn ze snel binnen, dan kan er weer een verse APK op. Dan doe ik volgend jaar de dempers rondom.

Buiten bovenstaande dingetjes was alles prima. Motor loopt als een zonnetje.

O ja, af en toe probeer ik met wat wisselgeld mijn onderdelenlijstje af te werken met 'soort van random tientjeswerk-onderdelen'. Dit keer heb ik nieuwe motorkapdempers en motorkapisolatie besteld. De dempers werken nog wel, maar niet als nieuw meer. En de isolatie is in die zin gekrompen dat ie niet mooi meer blijft zitten en is gaan hangen (was al zo toen ik 'm kocht).

Afbeelding

Afgelopen weekend oom maar meteen flink wat gaan poetsen. Bij carclean heb ik het e.e.a. aan reinigingsprodukten besteld, en ik heb het complete tapijt incl. matten uitgeshampoo'd. Dat hellbeige is wel besmettelijk, maar nu is het echt weer mooi. Omdat ik toch bezig ga met de motorruimte, heb ik die ook maar even schoon gemaakt met Poorboys APC en Autoglym dressing. Af en toe moet er ook wat gepoetst worden. :tooth:

Voor en na:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Jaja...ik rijd er ook nog wel eens in hoor. :D :kikker:

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Barend » 09 jul 2018, 11:04

Lekker bezig Joost! Ziet er prachtig uit, ik zou er bijna inspiratie van krijgen ware het niet dat ik lui ben.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Niels » 09 jul 2018, 11:22

:lol: +1

Een auto vertroetelen is wel aan je toevertrouwd Joost :thumbup:

Welke typische E46 kwalen zijn er nu voorbij gekomen? Verspreid over in totaal 4 E46’s heb ik ze volgens mij allemaal wel gezien....

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 09 jul 2018, 11:56

Barend schreef: 09 jul 2018, 11:04 Lekker bezig Joost! Ziet er prachtig uit, ik zou er bijna inspiratie van krijgen ware het niet dat ik lui ben.
:lol: :lol: Ik heb er ook niet altijd zin in hoor. Vooral niet als het van die moetjes zijn zoals bij een APK.
Niels schreef: 09 jul 2018, 11:22 :lol: +1

Een auto vertroetelen is wel aan je toevertrouwd Joost :thumbup:

Welke typische E46 kwalen zijn er nu voorbij gekomen? Verspreid over in totaal 4 E46’s heb ik ze volgens mij allemaal wel gezien....
Pfff..heb je effe? :blink:

Vanos, Disa, kleppendekselpakking, oliefilterhuispakking, draagarmbushings, trailing arm bushings, achterveer, koelsysteem compleet, carterontluchting, raammechanisme. Dat zijn wel de bekendere. Ik had het geluk dat een paar zaken al aangepakt waren (bushings achter en cartervent). De minder bekende, maar ook wel veel voorkomende zijn de oliecarterpakking en rear shock mounts in de kofferbak. Dat komt ook nog wel een keer aan de beurt.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Niels » 09 jul 2018, 12:26

Ja zo, zit imho ook gewoon veel typisch onderhoud tussen. Achterveer, kachelweerstand, GM5 e.d. zijn imho echt E46 zaken. Gaan zeker voorbij komen.

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Adwo » 10 jul 2018, 00:40

Lekkende xenon sproeiers, electronica dashboard kapot (toerenteller, benzinemeter doen het niet meer of blijven hangen), versleten hydraulische spanner multiriem heb ik ook nog gehad..

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 jul 2018, 08:37

Lekkende sproeier check
Kachelweerstand check
GM5 die raar doet check
achterveer die op springen staat check
vanos check
disa check

Wordt al een best lijstje zo in een jaartje tijd :tooth:
Maar hij bevalt me nog iedere dag prima :df:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 10 jul 2018, 08:59

Martin van der Zwaard schreef: 10 jul 2018, 08:37 Lekkende sproeier check
Kachelweerstand check
GM5 die raar doet check
achterveer die op springen staat check
vanos check
disa check

Wordt al een best lijstje zo in een jaartje tijd :tooth:
Maar hij bevalt me nog iedere dag prima :df:
Het vreemde is dat je zou denken dat alle vorige eigenaars deze dingen ook tegen hadden moeten komen, maar om de een of andere duistere reden gebeurt het altijd pas bij jezelf. :tooth:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 jul 2018, 12:44

Bij mijn auto hebben ze al wel het koelsysteem aangepakt. Dat scheelt dan weer :mrgreen:

Streamline
Berichten: 233
Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Streamline » 10 jul 2018, 12:58

Nog geen tankvlotters kapot gehad? Ik heb destijds aan de bestuurderskant die 2 keer kapot gehad ( en een keer de brandstofpomp rechts in de tank).

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 jul 2018, 13:01

Gelukkig niet.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Tim N » 10 jul 2018, 22:16

Klop klop klop

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 10 jul 2018, 22:38

Vanavond mn hele lederen interieur gereinigd en gevoed met Autoglym produkten. Best een werkje zo.

De climax was echter dat ik een nieuw vakje heb ontdekt onder de armleuning. :bag: :lol:

Online
Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Eric Z » 10 jul 2018, 23:42

Haha, dat vak kwam ik ook wat laat tegen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 17 jul 2018, 10:26

Laatste klusje voor de APK was om de achterveren te vervangen, die zoals een "echte" door de wol geverfde E46 betreft...gebroken waren. :bag:

Ik heb geen zin in een verlaging dmv een Pro Kit of H&R, want ik vind het normale sportpakket al laag genoeg, dus ben ik op zoek gegaan naar vervangingsveren. Nu zullen weinigen dit weten (ik wist het ook niet tot ik ging zoeken), maar Eibach heeft ook een OEM vervangingsassortiment, waarbij de achterveren voor een E46 (met sportpakket) ook leverbaar zijn. Onderdeelnr. is R10106 (zonder sportpakket is R10030). Er staat zeer veel conflicterende applicatieinfo op het net, dus de enige juiste site die duidelijkheid bracht mbt het juiste nummer, was de online catalogus van Eibach zelf. Uiteraard ook direct nieuwe OEM rubberen veerschotels besteld, want dat is wel zo netjes.

Afbeelding

Om de veren eruit te halen hoef je eigenlijk alleen maar de achterschokdemper los te maken, en de draagarm naar beneden te duwen. Nu had ik op YT een zeer goede tip gezien. Daar wordt geadviseerd om de OEM krik te gebruiken om de draagarm te spreiden. Werkt perfect!

Afbeelding

De veer kun je er dan zo uit halen. Rechtsachter was ie dus gebroken. Dat lijkt me duidelijk:

Afbeelding

Uiteindelijk de nieuwe delen weer gemonteerd. Kind kan de was doen.

Afbeelding

Dan de onderste schokdemperbout weer monteren (100 Nm, als de wielen op de grond staan pas op moment zetten) en rijden maar. :df: Ik heb het idee dat ie nu een tikkie hoger op z'n wielen staat achter, maar het is niet storend. Volgend jaar pak ik rondom alle dempers aan (al ik het zo lang vol houd :tooth: ).

Ik had ook nog steeds een BT module liggen van eBay om muziek te streamen. Stekker sluit je aan op de aux poort, dan de rode op de geschakelde plus (rood/groen op de OEM kabelboom) en zwart op massa (bruin op de OEM kabelboom). De aux functie verschijnt dan in de display, omdat ie de stekker herkent, en je kunt na pairen met BT prima je muziek streamen.
Nu schijnt dat deze unit (kostte iets van 16 Euro) niet zo lang mee gaat, dus ik ga wel even zien hoe het loopt. Als ie stuk gaat koop ik wel een betere versie (Yatour/Dension-like module of zo), maar voorlopig werkt het prima.

Afbeelding

Om de rode en zwarte draad te splicen in de OEM kabelboom heb ik zogenaamde posi-taps gebruikt. Superhandige draadsplicers, die ik ook via eBay besteld heb (1 EUR p.s.). Ik weet dat solderen beter is, maar ik wilde niet te veel in de kabelboom gaan hacken. En deze zijn ook weer zo eruit te halen. Ze schijnen een stuk beter te werken dan die blauwe klemmetjes die je normaal ziet.

Afbeelding

Nu morgen naar de APK, 2 nieuwe Michelins erop, afmelden, en ik kan er weer tegen voor een jaartje. :D

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 17 jul 2018, 13:32

En weer goed bezig Joost!!
As we speak staat de mijne op de brug met de inlaatslangen eraf....natuurlijk gescheurd waardoor ie slecht in toeren valt bij het stoplicht.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Jan-Willem » 17 jul 2018, 17:09

Lekker bezig Joost!
Nieuwe veren zakken nog wel iets na, dus hij word nog wel iets lager.

Goede tip van de krik, met de originele lengte kan het soms wel gekloot zijn om de veren te wisselen.
Ik draai altijd wel de stabi linkjes los zodat de draagarm wat makkelijk verder kan zakken.


Ik zet de garagekrik altijd onder de draagarm en als die iets voorbij het onderste schokdemper montage punt is druk ik de schokdemper iets omhoog en draai de bout er in en zet hem vast.


Die blauwe klemmentjes en alles wat er op lijkt ben ik allergisch voor haha.
Je beschadigd snel de koper draad welk systeen je ook gebruikt.
Dan maar netjes solderen

vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door vester86 » 17 jul 2018, 17:35

denk dat die nieuwe veerschotels ook wel voor wat verhoging zorgen, zal zeker niet naar zn oude niveau terug zakken maar dat is ook niet erg. zal (is mijn ervaring) ook wel een fractie zachter aanvoelen nu als de veer verder hetzelfde is

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berrie, CRZ, Google [Bot], Peter-Paul, Wors, yorick en 176 gasten