2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Erg gaaf topic dit, leuk dat je de moeite neemt om alles hier te delen. Nooit meer wegdoen. Mijn hobby auto is ook in nieuwstaat van binnen en buiten maar heb geen zin om alles te posten.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Je kunt evengoed nog de extra massadraad aanleggen. Alleen dan moet je wel aan de slag met kabelschoentjes. In principe kun je dezelfde stappen doorlopen als ik, alleen in plaats daarvan een klein gaatje boren in de massastrip en daar een boutje/moertje doorheen bevestigen. De spade connector aan de gekochte BMW draad knip je dan af en je bevestigt in plaats daarvan een kabelschoentje met ringbevestiging.Martin van der Zwaard schreef: ↑19 jan 2019, 18:47 Nou....vandaag de modificatie aan het achterlicht willen doen....heb ik helemaal geen lipje aan de massastrip zitten op de lampendrager. Denk dat de modificatie alleen voor een fl is en niet voor een pfl.
1,85 weggegooid
Thanks! Nooit meer wegdoen neem ik me vaak voor, maar ik denk dat deze toch wel een keer weggaat, met pijn in het hart. Nog geen plannen, dus tot die tijd lekker doorhobbyen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik zal er eens me gaan rommelen binnenkort.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Joost, heb jij ooit de O2Pilot-mod nog uitgevoerd bij jouw auto??
Ik heb het idee dat sinds ik de laatste keer de CCV compleet vervangen heb dat het verbruik ook omhoog is gegaan.
Heb hem zaterdag op max gezet en kijk nu even aan hoeveel ie verbruikt maar anders ga ik ff zoeken wat er mis is.
De peilstokhouder heb ik niet los gehad. Dat ga ik denk sowieso nog even doen.
Ik heb het idee dat sinds ik de laatste keer de CCV compleet vervangen heb dat het verbruik ook omhoog is gegaan.
Heb hem zaterdag op max gezet en kijk nu even aan hoeveel ie verbruikt maar anders ga ik ff zoeken wat er mis is.
De peilstokhouder heb ik niet los gehad. Dat ga ik denk sowieso nog even doen.
Laatst gewijzigd door Martin van der Zwaard op 04 feb 2019, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Nope, ik heb alle onderdelen liggen, maar tot nader order nog niet uitgevoerd. Ik houd momenteel wel het verbruik bij, omdat ik daar eerst een goed beeld van wil krijgen, en het is niet extreem bij mij. Het lijkt zo rond de 1L op 5000 km te zitten. Ik doe elke 10k een wissel. Bij mijn volgende oliewissel doe ik ook even een flush met Liqui Moly.
In een ander hoofdstuk, omdat ik toch de dempers nog niet gemonteerd heb, besloten om meteen de stabirubbers en links mee te nemen. De end links aan de achterstabi worden normaliter niet extreem slecht (weet ik ook nog uit mijn E36 tijd) en zijn daarom een b*tch om los te halen, dus die laat ik gewoon zitten.
Tevens nog wat kleine onderdeeltjes besteld bij de dealer zoals:
- Afdekkapje ruitenwissersproeier (links). Deze is gebroken en weggewaaid. Lak heb ik nog liggen van het spatbord spuitwerk.
- Foam pakking van lampafdekglaasje in kofferdeksel , want daar lekt water naar binnen -> corrosie in de fitting maakte dat de lamp niet meer werkte
- Dekseltje over olieplug in carter afdekplaat. Bekende 'upgrade' aangezien deze alleen bij de cabrio gemonteerd is.
In een ander hoofdstuk, omdat ik toch de dempers nog niet gemonteerd heb, besloten om meteen de stabirubbers en links mee te nemen. De end links aan de achterstabi worden normaliter niet extreem slecht (weet ik ook nog uit mijn E36 tijd) en zijn daarom een b*tch om los te halen, dus die laat ik gewoon zitten.
Tevens nog wat kleine onderdeeltjes besteld bij de dealer zoals:
- Afdekkapje ruitenwissersproeier (links). Deze is gebroken en weggewaaid. Lak heb ik nog liggen van het spatbord spuitwerk.
- Foam pakking van lampafdekglaasje in kofferdeksel , want daar lekt water naar binnen -> corrosie in de fitting maakte dat de lamp niet meer werkte
- Dekseltje over olieplug in carter afdekplaat. Bekende 'upgrade' aangezien deze alleen bij de cabrio gemonteerd is.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 05 feb 2019, 13:05, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
De flush raad ik zeer aan, de nieuwe olie blijft langer vers.
- Eeuwe
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ben benieuwd naar de resultaten na de flush!
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik houd hem nu ook ff in de gaten. Maar 1:5000 zit ik bij lange na niet aan.
Flush en cilinders reinigen staat op het programma.
O2Pilot is de volgende stap.
Flush en cilinders reinigen staat op het programma.
O2Pilot is de volgende stap.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
2004 BMW 330i - Nu met nieuwe Koni's
Eindelijk...ze zijn gemonteerd!
Bloed, zweet en tranen heeft het me gekost, maar eindelijk zijn de Koni Special Active (voorheen Koni FSD) dempers gemonteerd. Om alles maar gehad te hebben, heb ik ook de stabi end links aan de voorzijde, en stabi rubbers V/A meegenomen. Waar het kan heb ik Lemforder/Sachs gebruikt (praktisch overal), met Febi als tweede keus (stabi rubbers voorzijde).
Begonnen aan de achterzijde. Alom bekend in E36/E46 kringen, maar de veertorens zitten aan de achterkant dus onder de isolatie, die je weg moet snijden. Toen ik erop leunde met een paar vingers, brokkelde het al uit elkaar van droogte, dus in plaats van het wegsnijden van een 'flapje', wat ik eerst van plan was, heb ik maar een opening gemaakt. Als de kofferbakbekleding er weer overheen zit, zie je er immers niets meer van.
Oude situatie:
De nieuwe veerpoten had ik al in elkaar gezet, omdat ik alle hardware nieuw had gekocht, dus die kon ik zo wisselen. Bovenop de veertorens gaan de Z3 versteviginsplaatjes, die het uitscheuren van de torens moeten voorkomen. Wellicht overkill, maar het is een relatief goedkope verzekering. Om het lekker OCD te houden heb ik 2 extra pakkings besteld (zitten ook tussen veerpootlager en body aan de onderzijde), om de lak te beschermen.
Met nieuwe pakking:
En gemonteerd! [2x 27 Nm]:
Oud en nieuw naast elkaar. De oude dempers waren wel echt gaar. Er zat nog wel wat gas in de ene demper, maar de demping zelf was volledig weg.
Overzichtsfoto, ook met nieuwe boutjes voor de stabi rubber brackets. Ik heb hier ook meteen de tijd genomen om het subframe en de body te controleren op scheurvorming, maar daar is niets van te zien. Ik geloof ook dat het vooral een kwaal was bij de eerdere PFL modellen, als mede de M3.:
Voorzijde was wel een helser karwei. Gelukkig had ik beschikking over luchtgereedschap, want dat maakte het toch wel een stuk makkelijker. Ook hier weer zo veel mogelijk nieuwe delen gebruikt. Het enige wat ik hergebruikte van de oude veerpoot was de bovenste veerschotel en een tussenringetje.
Mooi nieuw lager:
Aandraaien van de moer bovenop wilde ik liever niet doen met de luchtsleutel, dus dan maar platte kanten aan een dop 19 geslepen, en een oude inbussleutel afgezaagd, met dit als resultaat. Momentsleutel uiteraard linksom laten werken.
Ik kreeg echter maar max. 50 Nm zo vastgezet, want de inbussleutel was al compleet getordeerd, en ook het inbusgat in de zuigerstang was bezig met een kamikaze actie. Dan toch maar 3 korte zaps met de luchtsleutel op de een-na-laagste stand voor het mooie. Uiteindelijke spec is 80 Nm voor deze Koni's. Veerpotlager draaide prima.
Katsjing! Voor de oplettende kijker ook met verstevigingsplaat ter voorkoming van 'mushrooming' van de veertorens. deze ligt er nu nog los op, maar wordt bij montage gesandwiched tussen het lager en de body.:
Overzichtsfoto, ook met nieuwe stabi end link:
Meteen die andere onderdeeltjes gemonteerd. Zie onder.
Nieuwe pakking achterlicht:
Olievulplugafdekplaatje, goed voor 20 PK extra.
En zo geschiedde. Ik heb nog te weinig gereden om een objectief oordeel te geven, maar ik merk wel al dat de oneffenheden in de weg een stuk beter gefilterd worden. De defecte dempers rondom maakten dat de auto erg hard afgeveerd was. Dat is nu compleet verdwenen.
Voorlopig ben ik wel even klaar met sleutelen. Nu vooral genieten en rijden. Deze zomer gaan we weer op een road trip naar Kroatie, dus daar werken we nu een beetje naar toe. Technisch gezien is de auto weer top, al ben je net als met de E36 nooit écht klaar.
Bloed, zweet en tranen heeft het me gekost, maar eindelijk zijn de Koni Special Active (voorheen Koni FSD) dempers gemonteerd. Om alles maar gehad te hebben, heb ik ook de stabi end links aan de voorzijde, en stabi rubbers V/A meegenomen. Waar het kan heb ik Lemforder/Sachs gebruikt (praktisch overal), met Febi als tweede keus (stabi rubbers voorzijde).
Begonnen aan de achterzijde. Alom bekend in E36/E46 kringen, maar de veertorens zitten aan de achterkant dus onder de isolatie, die je weg moet snijden. Toen ik erop leunde met een paar vingers, brokkelde het al uit elkaar van droogte, dus in plaats van het wegsnijden van een 'flapje', wat ik eerst van plan was, heb ik maar een opening gemaakt. Als de kofferbakbekleding er weer overheen zit, zie je er immers niets meer van.
Oude situatie:
De nieuwe veerpoten had ik al in elkaar gezet, omdat ik alle hardware nieuw had gekocht, dus die kon ik zo wisselen. Bovenop de veertorens gaan de Z3 versteviginsplaatjes, die het uitscheuren van de torens moeten voorkomen. Wellicht overkill, maar het is een relatief goedkope verzekering. Om het lekker OCD te houden heb ik 2 extra pakkings besteld (zitten ook tussen veerpootlager en body aan de onderzijde), om de lak te beschermen.
Met nieuwe pakking:
En gemonteerd! [2x 27 Nm]:
Oud en nieuw naast elkaar. De oude dempers waren wel echt gaar. Er zat nog wel wat gas in de ene demper, maar de demping zelf was volledig weg.
Overzichtsfoto, ook met nieuwe boutjes voor de stabi rubber brackets. Ik heb hier ook meteen de tijd genomen om het subframe en de body te controleren op scheurvorming, maar daar is niets van te zien. Ik geloof ook dat het vooral een kwaal was bij de eerdere PFL modellen, als mede de M3.:
Voorzijde was wel een helser karwei. Gelukkig had ik beschikking over luchtgereedschap, want dat maakte het toch wel een stuk makkelijker. Ook hier weer zo veel mogelijk nieuwe delen gebruikt. Het enige wat ik hergebruikte van de oude veerpoot was de bovenste veerschotel en een tussenringetje.
Mooi nieuw lager:
Aandraaien van de moer bovenop wilde ik liever niet doen met de luchtsleutel, dus dan maar platte kanten aan een dop 19 geslepen, en een oude inbussleutel afgezaagd, met dit als resultaat. Momentsleutel uiteraard linksom laten werken.
Ik kreeg echter maar max. 50 Nm zo vastgezet, want de inbussleutel was al compleet getordeerd, en ook het inbusgat in de zuigerstang was bezig met een kamikaze actie. Dan toch maar 3 korte zaps met de luchtsleutel op de een-na-laagste stand voor het mooie. Uiteindelijke spec is 80 Nm voor deze Koni's. Veerpotlager draaide prima.
Katsjing! Voor de oplettende kijker ook met verstevigingsplaat ter voorkoming van 'mushrooming' van de veertorens. deze ligt er nu nog los op, maar wordt bij montage gesandwiched tussen het lager en de body.:
Overzichtsfoto, ook met nieuwe stabi end link:
Meteen die andere onderdeeltjes gemonteerd. Zie onder.
Nieuwe pakking achterlicht:
Olievulplugafdekplaatje, goed voor 20 PK extra.
En zo geschiedde. Ik heb nog te weinig gereden om een objectief oordeel te geven, maar ik merk wel al dat de oneffenheden in de weg een stuk beter gefilterd worden. De defecte dempers rondom maakten dat de auto erg hard afgeveerd was. Dat is nu compleet verdwenen.
Voorlopig ben ik wel even klaar met sleutelen. Nu vooral genieten en rijden. Deze zomer gaan we weer op een road trip naar Kroatie, dus daar werken we nu een beetje naar toe. Technisch gezien is de auto weer top, al ben je net als met de E36 nooit écht klaar.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Lekker bezig Joost!
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Mooi werk Joost. Wat is het lijstje van onderdelen dat je hebt gekocht naast alleen de dempers, dus hoes, pakking, ringetjes etc? Ik denk dat ik toch overstap van KW schroefset naar een Bilstein B8 set en dus zal ik waarschijnlijk al dat kleine spul ook moeten aanschaffen...
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Thanks!
Eens even kijken...rechtsreeks uit mijn notepad lijstje:Niels schreef: ↑07 feb 2019, 10:36 Mooi werk Joost. Wat is het lijstje van onderdelen dat je hebt gekocht naast alleen de dempers, dus hoes, pakking, ringetjes etc? Ik denk dat ik toch overstap van KW schroefset naar een Bilstein B8 set en dus zal ik waarschijnlijk al dat kleine spul ook moeten aanschaffen...
Voor:
Koni Special Active 8745-1022L/8745-1022R DONE
Front veerrubber boven, 31331091867 (2x) DONE
Front veerrubber onder, 31331096664 (2x) DONE
Dust protection cover, 31331110196 (2x) DONE
Onderlegring, 31336776760 (2x) RE-USE
Veerschotel, 31326769667 (2x) RE-USE
Front covers/stops, Sachs 900132 (Autodoc) DONE
Front reinforcement plates 51717036781 (2x) DONE
FSM, Sachs 802186 (2x) (Autodoc) DONE
Achter:
Koni Special Active 8245-1024 DONE
RSM + pakking, Sachs 802383 (2x) (Autodoc) DONE
Pakking 33526772864 (2x) (Autodoc) DONE
RSM Z3 reinforcement plates 51718413359 (2x) DONE
Bovenste schotel 33526788999 (2x) DONE
Onderste schotel 33526762325 (2x) DONE
Washer 33526779398 (2x) DONE
Ik heb hier nog een gloednieuwe Sachs dust boot en bumpstopset liggen voor de achterzijde. Deze zaten al inbegrepen bij de Koni's en dat wist ik niet. Al heeft volgens mij Bilstein interne bump stops...Dan zou je evt de dust boots nog kunnen gebruiken.
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Potverdikkeme, lekker Joost!
Dat je dit allemaal zelf kunt doen, heerlijk!
We zouden eens een kleine E46 330i meet moeten doen voor de vergelijk, ik ben heel benieuwd hoe ie nu rijdt met het nieuwe onderstel.
Dat je dit allemaal zelf kunt doen, heerlijk!
We zouden eens een kleine E46 330i meet moeten doen voor de vergelijk, ik ben heel benieuwd hoe ie nu rijdt met het nieuwe onderstel.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Arthur
- Berichten: 39745
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Het is toch een E46, Joost?
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Pas ook gedaan, het zijn de details die het verschil makenNieuwe pakking achterlichten.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Pffff, je raakt maar niet uit geknutseld!
Hoe is de stance?
Hoe is de stance?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
205 breed?? Welke bandenmaat gebruik je dan??
Ik heb gewoon 225-45R17 rondom zitten momenteel.
Ik heb gewoon 225-45R17 rondom zitten momenteel.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
205/50-17, die velgen met banden zaten bij de auto toen ik 'm kocht. Dat was overigens een standaard winterbandenmaat voor de E46 (net als jouw 225...).
De velgen zijn Style 98, 7 x 17.
De velgen zijn Style 98, 7 x 17.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
echt super mooi om te zien hoe je met de auto omgaat en alles weer als nieuw maakt
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Mooie up(gr)(d)ate.
Met 205 wil hij denk ik wel lekker omkomen met dit prutweer of niet?
Met 205 wil hij denk ik wel lekker omkomen met dit prutweer of niet?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik zit een beetje op de point of no return.Martijn_bmw schreef: ↑08 feb 2019, 15:51 echt super mooi om te zien hoe je met de auto omgaat en alles weer als nieuw maakt
Hij wel, maar niet te gek, anders ik ook.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
205 is lekker smal idd. Met 225 gaat ie al makkelijk.
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Mooi man, rijdt nu veel lekkerder natuurlijk. Ik heb pasgeleden na het vervangen van de veren/dempers van mijn E46 Alpina B3 3.3 ook de schommelarmen en alle bijbehorende rubbers en draagarmen vernieuwd.
Inmiddels is nu het gehele onderstel voor en achter nieuw, dus letterlijk alle onderdelen, van toplagers tot bevestigingsbouten. Dat maakt (gelukkig) een wereld van verschil in stuurgedrag en vooral ook hoe de auto aanvoelt. Het maakt ook een wereld van verschil in mijn portemonnee..
Nog een paar dingen vervangen en dan gaat ie in de verkoop..
Inmiddels is nu het gehele onderstel voor en achter nieuw, dus letterlijk alle onderdelen, van toplagers tot bevestigingsbouten. Dat maakt (gelukkig) een wereld van verschil in stuurgedrag en vooral ook hoe de auto aanvoelt. Het maakt ook een wereld van verschil in mijn portemonnee..
Nog een paar dingen vervangen en dan gaat ie in de verkoop..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten