2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Mike R32 » 19 jan 2019, 19:13

Erg gaaf topic dit, leuk dat je de moeite neemt om alles hier te delen. Nooit meer wegdoen. Mijn hobby auto is ook in nieuwstaat van binnen en buiten maar heb geen zin om alles te posten.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 19 jan 2019, 21:14

Martin van der Zwaard schreef: 19 jan 2019, 18:47 Nou....vandaag de modificatie aan het achterlicht willen doen....heb ik helemaal geen lipje aan de massastrip zitten op de lampendrager. Denk dat de modificatie alleen voor een fl is en niet voor een pfl.

1,85 weggegooid :mrgreen:
:tooth: Je kunt evengoed nog de extra massadraad aanleggen. Alleen dan moet je wel aan de slag met kabelschoentjes. In principe kun je dezelfde stappen doorlopen als ik, alleen in plaats daarvan een klein gaatje boren in de massastrip en daar een boutje/moertje doorheen bevestigen. De spade connector aan de gekochte BMW draad knip je dan af en je bevestigt in plaats daarvan een kabelschoentje met ringbevestiging.
Mike R32 schreef: 19 jan 2019, 19:13 Erg gaaf topic dit, leuk dat je de moeite neemt om alles hier te delen. Nooit meer wegdoen. Mijn hobby auto is ook in nieuwstaat van binnen en buiten maar heb geen zin om alles te posten.
Thanks! Nooit meer wegdoen neem ik me vaak voor, maar ik denk dat deze toch wel een keer weggaat, met pijn in het hart. Nog geen plannen, dus tot die tijd lekker doorhobbyen.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 19 jan 2019, 23:19

Ik zal er eens me gaan rommelen binnenkort.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 04 feb 2019, 09:35

Joost, heb jij ooit de O2Pilot-mod nog uitgevoerd bij jouw auto??

Ik heb het idee dat sinds ik de laatste keer de CCV compleet vervangen heb dat het verbruik ook omhoog is gegaan.
Heb hem zaterdag op max gezet en kijk nu even aan hoeveel ie verbruikt maar anders ga ik ff zoeken wat er mis is.
De peilstokhouder heb ik niet los gehad. Dat ga ik denk sowieso nog even doen.
Laatst gewijzigd door Martin van der Zwaard op 04 feb 2019, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 04 feb 2019, 14:41

Nope, ik heb alle onderdelen liggen, maar tot nader order nog niet uitgevoerd. Ik houd momenteel wel het verbruik bij, omdat ik daar eerst een goed beeld van wil krijgen, en het is niet extreem bij mij. Het lijkt zo rond de 1L op 5000 km te zitten. Ik doe elke 10k een wissel. Bij mijn volgende oliewissel doe ik ook even een flush met Liqui Moly.

In een ander hoofdstuk, omdat ik toch de dempers nog niet gemonteerd heb, besloten om meteen de stabirubbers en links mee te nemen. De end links aan de achterstabi worden normaliter niet extreem slecht (weet ik ook nog uit mijn E36 tijd) en zijn daarom een b*tch om los te halen, dus die laat ik gewoon zitten.

Afbeelding

Tevens nog wat kleine onderdeeltjes besteld bij de dealer zoals:
- Afdekkapje ruitenwissersproeier (links). Deze is gebroken en weggewaaid. Lak heb ik nog liggen van het spatbord spuitwerk.
- Foam pakking van lampafdekglaasje in kofferdeksel , want daar lekt water naar binnen -> corrosie in de fitting maakte dat de lamp niet meer werkte
- Dekseltje over olieplug in carter afdekplaat. Bekende 'upgrade' aangezien deze alleen bij de cabrio gemonteerd is.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ///Joost op 05 feb 2019, 13:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Crookie » 04 feb 2019, 14:49

De flush raad ik zeer aan, de nieuwe olie blijft langer vers.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4533
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Eeuwe » 04 feb 2019, 16:55

Ben benieuwd naar de resultaten na de flush!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 04 feb 2019, 20:32

Ik houd hem nu ook ff in de gaten. Maar 1:5000 zit ik bij lange na niet aan.

Flush en cilinders reinigen staat op het programma.
O2Pilot is de volgende stap.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

2004 BMW 330i - Nu met nieuwe Koni's

Bericht door ///Joost » 07 feb 2019, 10:21

Eindelijk...ze zijn gemonteerd!

Bloed, zweet en tranen heeft het me gekost, maar eindelijk zijn de Koni Special Active (voorheen Koni FSD) dempers gemonteerd. Om alles maar gehad te hebben, heb ik ook de stabi end links aan de voorzijde, en stabi rubbers V/A meegenomen. Waar het kan heb ik Lemforder/Sachs gebruikt (praktisch overal), met Febi als tweede keus (stabi rubbers voorzijde).

Begonnen aan de achterzijde. Alom bekend in E36/E46 kringen, maar de veertorens zitten aan de achterkant dus onder de isolatie, die je weg moet snijden. Toen ik erop leunde met een paar vingers, brokkelde het al uit elkaar van droogte, dus in plaats van het wegsnijden van een 'flapje', wat ik eerst van plan was, heb ik maar een opening gemaakt. Als de kofferbakbekleding er weer overheen zit, zie je er immers niets meer van.

Oude situatie:
Afbeelding

De nieuwe veerpoten had ik al in elkaar gezet, omdat ik alle hardware nieuw had gekocht, dus die kon ik zo wisselen. Bovenop de veertorens gaan de Z3 versteviginsplaatjes, die het uitscheuren van de torens moeten voorkomen. Wellicht overkill, maar het is een relatief goedkope verzekering. Om het lekker OCD te houden heb ik 2 extra pakkings besteld (zitten ook tussen veerpootlager en body aan de onderzijde), om de lak te beschermen. :D

Met nieuwe pakking:
Afbeelding

En gemonteerd! [2x 27 Nm]:
Afbeelding

Oud en nieuw naast elkaar. De oude dempers waren wel echt gaar. Er zat nog wel wat gas in de ene demper, maar de demping zelf was volledig weg.
Afbeelding

Overzichtsfoto, ook met nieuwe boutjes voor de stabi rubber brackets. Ik heb hier ook meteen de tijd genomen om het subframe en de body te controleren op scheurvorming, maar daar is niets van te zien. Ik geloof ook dat het vooral een kwaal was bij de eerdere PFL modellen, als mede de M3.:
Afbeelding

Voorzijde was wel een helser karwei. Gelukkig had ik beschikking over luchtgereedschap, want dat maakte het toch wel een stuk makkelijker. Ook hier weer zo veel mogelijk nieuwe delen gebruikt. Het enige wat ik hergebruikte van de oude veerpoot was de bovenste veerschotel en een tussenringetje.

Mooi nieuw lager:
Afbeelding

Aandraaien van de moer bovenop wilde ik liever niet doen met de luchtsleutel, dus dan maar platte kanten aan een dop 19 geslepen, en een oude inbussleutel afgezaagd, met dit als resultaat. Momentsleutel uiteraard linksom laten werken.
Afbeelding

Ik kreeg echter maar max. 50 Nm zo vastgezet, want de inbussleutel was al compleet getordeerd, en ook het inbusgat in de zuigerstang was bezig met een kamikaze actie. :bag: Dan toch maar 3 korte zaps met de luchtsleutel op de een-na-laagste stand voor het mooie. Uiteindelijke spec is 80 Nm voor deze Koni's. Veerpotlager draaide prima.

Katsjing! Voor de oplettende kijker ook met verstevigingsplaat ter voorkoming van 'mushrooming' van de veertorens. deze ligt er nu nog los op, maar wordt bij montage gesandwiched tussen het lager en de body.:
Afbeelding

Overzichtsfoto, ook met nieuwe stabi end link:
Afbeelding

Meteen die andere onderdeeltjes gemonteerd. Zie onder.

Nieuwe pakking achterlicht:
Afbeelding

Olievulplugafdekplaatje, goed voor 20 PK extra.
Afbeelding

En zo geschiedde. Ik heb nog te weinig gereden om een objectief oordeel te geven, maar ik merk wel al dat de oneffenheden in de weg een stuk beter gefilterd worden. De defecte dempers rondom maakten dat de auto erg hard afgeveerd was. Dat is nu compleet verdwenen.

Voorlopig ben ik wel even klaar met sleutelen. Nu vooral genieten en rijden. Deze zomer gaan we weer op een road trip naar Kroatie, dus daar werken we nu een beetje naar toe. Technisch gezien is de auto weer top, al ben je net als met de E36 nooit écht klaar.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Sander-E46 » 07 feb 2019, 10:36

Lekker bezig Joost!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Niels » 07 feb 2019, 10:36

Mooi werk Joost. Wat is het lijstje van onderdelen dat je hebt gekocht naast alleen de dempers, dus hoes, pakking, ringetjes etc? Ik denk dat ik toch overstap van KW schroefset naar een Bilstein B8 set en dus zal ik waarschijnlijk al dat kleine spul ook moeten aanschaffen...

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 07 feb 2019, 10:59

Sander-E46 schreef: 07 feb 2019, 10:36 Lekker bezig Joost!
Thanks!
Niels schreef: 07 feb 2019, 10:36 Mooi werk Joost. Wat is het lijstje van onderdelen dat je hebt gekocht naast alleen de dempers, dus hoes, pakking, ringetjes etc? Ik denk dat ik toch overstap van KW schroefset naar een Bilstein B8 set en dus zal ik waarschijnlijk al dat kleine spul ook moeten aanschaffen...
Eens even kijken...rechtsreeks uit mijn notepad lijstje: :tooth:

Voor:
Koni Special Active 8745-1022L/8745-1022R DONE
Front veerrubber boven, 31331091867 (2x) DONE
Front veerrubber onder, 31331096664 (2x) DONE
Dust protection cover, 31331110196 (2x) DONE
Onderlegring, 31336776760 (2x) RE-USE
Veerschotel, 31326769667 (2x) RE-USE
Front covers/stops, Sachs 900132 (Autodoc) DONE
Front reinforcement plates 51717036781 (2x) DONE
FSM, Sachs 802186 (2x) (Autodoc) DONE

Achter:
Koni Special Active 8245-1024 DONE
RSM + pakking, Sachs 802383 (2x) (Autodoc) DONE
Pakking 33526772864 (2x) (Autodoc) DONE
RSM Z3 reinforcement plates 51718413359 (2x) DONE
Bovenste schotel 33526788999 (2x) DONE
Onderste schotel 33526762325 (2x) DONE
Washer 33526779398 (2x) DONE

Ik heb hier nog een gloednieuwe Sachs dust boot en bumpstopset liggen voor de achterzijde. Deze zaten al inbegrepen bij de Koni's en dat wist ik niet. Al heeft volgens mij Bilstein interne bump stops...Dan zou je evt de dust boots nog kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Barend » 07 feb 2019, 11:07

Potverdikkeme, lekker Joost!
Dat je dit allemaal zelf kunt doen, heerlijk!

We zouden eens een kleine E46 330i meet moeten doen voor de vergelijk, ik ben heel benieuwd hoe ie nu rijdt met het nieuwe onderstel.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Niels » 07 feb 2019, 11:18

Thanks :thumbup:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39745
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Arthur » 07 feb 2019, 18:13

Het is toch een E46, Joost?
:whistle:

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Mike R32 » 07 feb 2019, 19:51

Nieuwe pakking achterlichten.
Pas ook gedaan, het zijn de details die het verschil maken :thumbup:

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door indobesar » 07 feb 2019, 22:34

Pffff, je raakt maar niet uit geknutseld!

Hoe is de stance? :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 08 feb 2019, 10:35

indobesar schreef: 07 feb 2019, 22:34 Pffff, je raakt maar niet uit geknutseld!

Hoe is de stance? :)
Stance is niet veranderd verder, met originele veren. Momenteel staat ie op 205 breed wintervelgen zonder spacers, dus dat is nou niet bepaald om over naar huis te schrijven. :tooth:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 08 feb 2019, 13:07

205 breed?? Welke bandenmaat gebruik je dan??
Ik heb gewoon 225-45R17 rondom zitten momenteel.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 08 feb 2019, 13:55

205/50-17, die velgen met banden zaten bij de auto toen ik 'm kocht. Dat was overigens een standaard winterbandenmaat voor de E46 (net als jouw 225...).

De velgen zijn Style 98, 7 x 17.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martijn_bmw » 08 feb 2019, 15:51

echt super mooi om te zien hoe je met de auto omgaat en alles weer als nieuw maakt :)

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7749
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Tim N » 08 feb 2019, 15:56

Mooie up(gr)(d)ate.
Met 205 wil hij denk ik wel lekker omkomen met dit prutweer of niet?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 08 feb 2019, 16:40

Martijn_bmw schreef: 08 feb 2019, 15:51 echt super mooi om te zien hoe je met de auto omgaat en alles weer als nieuw maakt :)
Ik zit een beetje op de point of no return. :tooth:
Tim N schreef: 08 feb 2019, 15:56 Mooie up(gr)(d)ate.
Met 205 wil hij denk ik wel lekker omkomen met dit prutweer of niet?
Hij wel, maar niet te gek, anders ik ook.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 08 feb 2019, 22:20

205 is lekker smal idd. Met 225 gaat ie al makkelijk.

Adwo
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Adwo » 11 feb 2019, 22:50

Mooi man, rijdt nu veel lekkerder natuurlijk. Ik heb pasgeleden na het vervangen van de veren/dempers van mijn E46 Alpina B3 3.3 ook de schommelarmen en alle bijbehorende rubbers en draagarmen vernieuwd.

Inmiddels is nu het gehele onderstel voor en achter nieuw, dus letterlijk alle onderdelen, van toplagers tot bevestigingsbouten. Dat maakt (gelukkig) een wereld van verschil in stuurgedrag en vooral ook hoe de auto aanvoelt. Het maakt ook een wereld van verschil in mijn portemonnee.. :tooth:

Nog een paar dingen vervangen en dan gaat ie in de verkoop..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten