2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Prachtige verhalen! Zo lang het verhalenboek maar dun blijft.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Mwah…..ik ken ook andere verhalen.
Zoals mijn nichtje die de motorkap van mijn zwager zijn 964 als glijbaan gebruikte....of het neefje van mijn zwager die vroeger even de spoiler van de 190e 16v met een zaag te lijf ging.....op dat moment denk je niet aan mooie verhalen...ja....als alibi
Zoals mijn nichtje die de motorkap van mijn zwager zijn 964 als glijbaan gebruikte....of het neefje van mijn zwager die vroeger even de spoiler van de 190e 16v met een zaag te lijf ging.....op dat moment denk je niet aan mooie verhalen...ja....als alibi
- tomgtr
- Berichten: 10421
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
het hoeft ook niet voor iedereen een mooi verhaal te zijn toch. IK vind het een mooi verhaal
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Nou, APK er weer op. Geen adviespunten, en er werd nog gemeld dat ze een hoop nieuwe onderdelen tegen kwamen.Martin van der Zwaard schreef: ↑24 jun 2019, 12:04 3 jaar kan ook inderdaad.
Vulhoeveelheid is tussen de 715 en 765 gram. Ik zou in het midden gaan zitten en afvullen met 740gr.
12% per jaar is 88.8gr verlies. Dat is 266.4gr op 3 jaar (gemiddeld genomen dan). Das best fors.
Persoonlijk zou ik 2 jaar aanhouden. Kost een paar tientjes maar het spul blijft wel goed.
Voor de boekhouding, 525 g koudemiddel eruitgehaald, geen lek gevonden, en weer gevuld met 740 g. Helemaal top, en we kunnen met een gerust hart naar de zon.
-
OnlineBram
- Berichten: 15876
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
- Arthur
- Berichten: 39745
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Top weer Joost!!
Die APK kan ook niet anders gezien die auto nieuw is qua onderstel etc
Zal de mijne ook ff keuren van de week. Ben benieuwd
Die APK kan ook niet anders gezien die auto nieuw is qua onderstel etc
Zal de mijne ook ff keuren van de week. Ben benieuwd
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Gisteren een nieuwe accu geplaatst. De huidige was 9 jaar oud, en met de afgelopen winter merkte ik toch wel dat hij minder goed aansloeg (net die 0.5 sec langzamer starten). Dus dat is verder gewoon preventief onderhoud. Ik heb gekozen voor een Varta Silver Line E44 met 77 Ah en 780 CCA.
Mijn dynamo maakt ook al een tijdje een huilend geluid. Ik verdenk niet het lager, want dat klinkt anders. Ik denk dat het een van de diodes is die slecht is, of de geest gegeven heeft. Om dat uit te sluiten heb ik allerlei tests gedaan met de multimeter. Zo kun je laadspanning meten via de accu (13.9 V), via de +pool onder de motorkap (14.0 V), en via de polen op de dynamo (14.2 V). Alhoewel de laadspanning acceptabel is, kan het volgens mij beter.
- Er is minimale lekspanning gemeten via de dynamo en massa (0.117 V) - mag max. 0.200 V zijn.
- Er is minimale wisselspanning aanwezig, gemeten via de dynamo en de behuizing (0.110 V) - mag max. 0.300 V zijn.
- De diode test gemeten via dynamo en behuizing geeft 0.417 V. Nu heb ik begrepen dat deze normaliter tussen de 0.500 en 0.800 V dient te liggen. Polariteit wisselen geeft open loop, dus dat is wel goed.
Ik heb alle contacten schoongemaakt, maar die waren diet echt vies of gecorrodeerd. Misschien dat iemand hier iets over kan zeggen. Ik zit er aan te denken om er een gereviseerde dynamo op te gooien voor de peace of mind, want afgaand op de facturen is deze 135k oud, uit 2009.
Zelfde geluid als in dit filmpje:
Mijn dynamo maakt ook al een tijdje een huilend geluid. Ik verdenk niet het lager, want dat klinkt anders. Ik denk dat het een van de diodes is die slecht is, of de geest gegeven heeft. Om dat uit te sluiten heb ik allerlei tests gedaan met de multimeter. Zo kun je laadspanning meten via de accu (13.9 V), via de +pool onder de motorkap (14.0 V), en via de polen op de dynamo (14.2 V). Alhoewel de laadspanning acceptabel is, kan het volgens mij beter.
- Er is minimale lekspanning gemeten via de dynamo en massa (0.117 V) - mag max. 0.200 V zijn.
- Er is minimale wisselspanning aanwezig, gemeten via de dynamo en de behuizing (0.110 V) - mag max. 0.300 V zijn.
- De diode test gemeten via dynamo en behuizing geeft 0.417 V. Nu heb ik begrepen dat deze normaliter tussen de 0.500 en 0.800 V dient te liggen. Polariteit wisselen geeft open loop, dus dat is wel goed.
Ik heb alle contacten schoongemaakt, maar die waren diet echt vies of gecorrodeerd. Misschien dat iemand hier iets over kan zeggen. Ik zit er aan te denken om er een gereviseerde dynamo op te gooien voor de peace of mind, want afgaand op de facturen is deze 135k oud, uit 2009.
Zelfde geluid als in dit filmpje:
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Als je de riem even los maakt kun je de poelie een zet geven, voel je meteen hoe het lager er aan toe is. Bij mij kwam er sporadisch een ‘chierp’ onder de motorkap vandaan. Bij het demonteren was het achterste lager gewoon kapot. Zit nu een mooie nieuwe dynamo in van Hella.
- JP
- Berichten: 31255
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Zou zomaar kunnen. Ik ben niet vies van een vuilniszakgrijze FoFoST.
@Crookie, bedankt voor de reactie. Ik zal eens wat gaan loshalen. Hier in de buurt zit ook K&K, een revisiebedrijf die 'm zo voor me kunnen testen. Evt. kan ik dan meteen een gereviseerde unit meenemen. Dat zou het ook op moeten lossen. Zelf maken vind ik veel leuker, maar helaas heb ik wat weinig tijd.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ja, Goed idee. Ik heb het zelf gereviseerd maar later gaf de spannings regelaar toch de geest. Een nieuwe unit is veel praktischer///Joost schreef: ↑02 jul 2019, 15:52Zou zomaar kunnen. Ik ben niet vies van een vuilniszakgrijze FoFoST.
@Crookie, bedankt voor de reactie. Ik zal eens wat gaan loshalen. Hier in de buurt zit ook K&K, een revisiebedrijf die 'm zo voor me kunnen testen. Evt. kan ik dan meteen een gereviseerde unit meenemen. Dat zou het ook op moeten lossen. Zelf maken vind ik veel leuker, maar helaas heb ik wat weinig tijd.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Gisteravond heb ik de motor even laten draaien zonder aangesloten dynamo. Nou wat denk je...geluid weg. Ik had EXACT hetzelfde probleem met mijn E36 M3 toentertijd. Ook exact hetzelfde geluid. Mijn eigen dynamo was toen 'gereviseerd' maar het geluid was niet echt minder geworden.
Nu heb ik bij het revieiebedrijf een identieke gereviseerde Valeo ruildynamo gekocht. Die ga ik vanavond even vervangen. De oude zouden ze voor mij nog even op de test bank zetten als ik erbij ben. Dan kan ik mooi zien wat ie doet.
Diode test wijst voorlopig wel een verbetering aan. Oude gaf 0.417 mV, deze nieuw gereviseerde geeft 0.482 mV. Volgens de beste jongeman gingen bij BMW vrijwel nooit de diodes stuk, dus ik weet het ook niet. Wel zei hij dat je vaak de luchtspleet van de rotor/stator kon horen bij BMW bij bepaalde toerentallen. Hij zei dat je het beste vaak niet te veel kon meten aan een dynamo, omdat je soms afwijkende waardes krijgt van wat je zou verwachten (en dus verkeerde diagnose tot gevolg). Nou, dat moet je vooral tegen mij zeggen. Ik heb ongeveer elke configuratie doorgemeten.
Maar goed, nu heb ik wel weer zekerheid met een nieuwe dynamo en accu. We zullen zien.
Nu heb ik bij het revieiebedrijf een identieke gereviseerde Valeo ruildynamo gekocht. Die ga ik vanavond even vervangen. De oude zouden ze voor mij nog even op de test bank zetten als ik erbij ben. Dan kan ik mooi zien wat ie doet.
Diode test wijst voorlopig wel een verbetering aan. Oude gaf 0.417 mV, deze nieuw gereviseerde geeft 0.482 mV. Volgens de beste jongeman gingen bij BMW vrijwel nooit de diodes stuk, dus ik weet het ook niet. Wel zei hij dat je vaak de luchtspleet van de rotor/stator kon horen bij BMW bij bepaalde toerentallen. Hij zei dat je het beste vaak niet te veel kon meten aan een dynamo, omdat je soms afwijkende waardes krijgt van wat je zou verwachten (en dus verkeerde diagnose tot gevolg). Nou, dat moet je vooral tegen mij zeggen. Ik heb ongeveer elke configuratie doorgemeten.
Maar goed, nu heb ik wel weer zekerheid met een nieuwe dynamo en accu. We zullen zien.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Goed bezig, zeker met de aanstaande roadtrip.
Ik had van jou trouwens wel verwacht dat je de dynamo zelf zou reviseren!
Ik had van jou trouwens wel verwacht dat je de dynamo zelf zou reviseren!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Als je echt OCD wilt doen Joost, dan moet je natuurlijk ook even een nieuwe koelbuis voor de dynamo halen bij de dealert
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Hahaha, ja, ok, dan zou ik echt naar de dokter moeten.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Gisteravond heb ik de dynamo even gewisseld, en het geluid is nu nog minimaal aanwezig. Niet helemaal weg dus.
Wisselen was appeltje eitje. Je moet alleen zaken als fan en air box er weer afhalen (hoe vaak ik die er nu al af heb gehad...niet te tellen ). Maar in principe is de dynamo binnen 15 minuten gewisseld als je op je gemak doet.
Even de oude naast de nieuwe. Exact dezelfde dynamo, dus mooi een Valeo met BMW sticker:
Voor de gein had ik de spanningsregelaar met koolborstels even uit de oude geschroefd, en van de 2 borstels was er eentje wel echt té kort, zo'n 3mm, de andere was rond de 5mm. Beide dus klaar voor vervanging. De slipring zag er wel nog prima uit. Ook had ik als ik de poelie heen en weer bewoog echt minimale speling. Kortom, de dynamo liep nog niet acuut op z'n eind, maar binnen nu en 30k km zou in ieder geval die ene koolborstel wel eens problemen kunnen gaan geven, en wellicht ook een van de aslagers.
Ik had de kap van de gereviseerde dynamo er even af gehad, maar niet de (originele Valeo) spanningsregelaar eruit gehaald ivm (per ongeluk) beschadigen koolborstels. Er waren sowieso wel nieuwe Duitse makelij koolborstels geplaatst, en de behuizing was netjes grijs gemaakt... Ook was er geen speling voelbaar op de poelie.
Bij het retourneren van de oude dynamo hebben ze 'm nog even op de testbank gehad, en daar konden ze inderdaad het geluid simuleren, maar alleen bij laag toerental en hoge belasting. Misschien een combinatie van verschillende zaken, die dat bijgeluid veroorzaakt(e), maar ik maak me er niet druk om.
Om alles goed te doen heb ik ook even de massakabel van blok naar body eraf gehaald (zit schuin achter de aircopomp), en beide contactpunten schoongemaakt. Die waren niet gecorrodeerd, maar het kan nooit verkeerd zijn.
Voor:
Na:
Met het weghalen van de dynamo kon ik meteen het blok goed inspecteren i.v.m. eerder gedane reparaties als de oliefilterhuispakking, kleppendekselpakking, koelcircuit, etc. Maar ik kon geen enkele lekkage meer vinden. Alles was kurkdroog. Het enige wat nu dus nog rest is de carterpanpakking, want die zweet een beetje.
Nu met een gerust hart naar Dalmatië!
Het ergste wat er kan gebeuren is dat ik mijn krukaslagers eruit bonjour, dus dat valt nog mee dan.
Wisselen was appeltje eitje. Je moet alleen zaken als fan en air box er weer afhalen (hoe vaak ik die er nu al af heb gehad...niet te tellen ). Maar in principe is de dynamo binnen 15 minuten gewisseld als je op je gemak doet.
Even de oude naast de nieuwe. Exact dezelfde dynamo, dus mooi een Valeo met BMW sticker:
Voor de gein had ik de spanningsregelaar met koolborstels even uit de oude geschroefd, en van de 2 borstels was er eentje wel echt té kort, zo'n 3mm, de andere was rond de 5mm. Beide dus klaar voor vervanging. De slipring zag er wel nog prima uit. Ook had ik als ik de poelie heen en weer bewoog echt minimale speling. Kortom, de dynamo liep nog niet acuut op z'n eind, maar binnen nu en 30k km zou in ieder geval die ene koolborstel wel eens problemen kunnen gaan geven, en wellicht ook een van de aslagers.
Ik had de kap van de gereviseerde dynamo er even af gehad, maar niet de (originele Valeo) spanningsregelaar eruit gehaald ivm (per ongeluk) beschadigen koolborstels. Er waren sowieso wel nieuwe Duitse makelij koolborstels geplaatst, en de behuizing was netjes grijs gemaakt... Ook was er geen speling voelbaar op de poelie.
Bij het retourneren van de oude dynamo hebben ze 'm nog even op de testbank gehad, en daar konden ze inderdaad het geluid simuleren, maar alleen bij laag toerental en hoge belasting. Misschien een combinatie van verschillende zaken, die dat bijgeluid veroorzaakt(e), maar ik maak me er niet druk om.
Om alles goed te doen heb ik ook even de massakabel van blok naar body eraf gehaald (zit schuin achter de aircopomp), en beide contactpunten schoongemaakt. Die waren niet gecorrodeerd, maar het kan nooit verkeerd zijn.
Voor:
Na:
Met het weghalen van de dynamo kon ik meteen het blok goed inspecteren i.v.m. eerder gedane reparaties als de oliefilterhuispakking, kleppendekselpakking, koelcircuit, etc. Maar ik kon geen enkele lekkage meer vinden. Alles was kurkdroog. Het enige wat nu dus nog rest is de carterpanpakking, want die zweet een beetje.
Nu met een gerust hart naar Dalmatië!
Het ergste wat er kan gebeuren is dat ik mijn krukaslagers eruit bonjour, dus dat valt nog mee dan.
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Nou, we zijn weer terug uit Kroatie hoor...En wat auto nieuws betreft heel saai. Geen losgelopen drijfstanglagers, geen olie of koelvloeistof hoeven toevoegen (olieverbruik rond 1L op 4000 km houdt nog steeds stand) en geen andere mankementen. ik had wel 2 kannetjes olie en KVS bij me, maar dus niet gebruikt. Ik betrapte me na terugkomst erop dat ik geen enkele foto heb gemaakt van de auto (waarschijnlijk omdat er geen reparatie bij betrokken was )
De reis is gegaan van EHV naar Postojna (SLO), toen naar Zadar (HR) en weer terug naar EHV. Deels familiebezoek en deels uitrusten, beetje in zee zwemmen, beetje espresso's tanken...afijn, op z'n mediterraans rustig aan zeg maar. Al met al hebben we een kleine 4000 km gereden en de teller staat nu op 217xxx km. Qua bagage paste het prima, geen dakkoffer nodig.
Waar ik meer werk mee heb ik het bijlezen van het forum....Godsamme zeg. Iemand een synopsis van de afgelopen 3 weken?
De reis is gegaan van EHV naar Postojna (SLO), toen naar Zadar (HR) en weer terug naar EHV. Deels familiebezoek en deels uitrusten, beetje in zee zwemmen, beetje espresso's tanken...afijn, op z'n mediterraans rustig aan zeg maar. Al met al hebben we een kleine 4000 km gereden en de teller staat nu op 217xxx km. Qua bagage paste het prima, geen dakkoffer nodig.
Waar ik meer werk mee heb ik het bijlezen van het forum....Godsamme zeg. Iemand een synopsis van de afgelopen 3 weken?
- Eeuwe
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Goed nieuws dus. Is 1/4000 normaal olieverbruik voor een 330i?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ding met ruim 2 ton erop doet wel 1 op 4000 bij normaal rijden en ga je trappen kan het zomaar 1 op 3000 zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], bleu_dust, Martijn_bmw en 221 gasten