2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 24 jun 2019, 15:25

Prachtige verhalen! Zo lang het verhalenboek maar dun blijft. :lol:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 jun 2019, 15:53

Mwah…..ik ken ook andere verhalen.
Zoals mijn nichtje die de motorkap van mijn zwager zijn 964 als glijbaan gebruikte....of het neefje van mijn zwager die vroeger even de spoiler van de 190e 16v met een zaag te lijf ging.....op dat moment denk je niet aan mooie verhalen...ja....als alibi :devil: :tooth:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10421
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door tomgtr » 24 jun 2019, 15:56

het hoeft ook niet voor iedereen een mooi verhaal te zijn toch. IK vind het een mooi verhaal

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 24 jun 2019, 15:57

:tooth:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 24 jun 2019, 16:23

Martin van der Zwaard schreef: 24 jun 2019, 12:04 3 jaar kan ook inderdaad.

Vulhoeveelheid is tussen de 715 en 765 gram. Ik zou in het midden gaan zitten en afvullen met 740gr.
12% per jaar is 88.8gr verlies. Dat is 266.4gr op 3 jaar (gemiddeld genomen dan). Das best fors.
Persoonlijk zou ik 2 jaar aanhouden. Kost een paar tientjes maar het spul blijft wel goed.
Nou, APK er weer op. Geen adviespunten, en er werd nog gemeld dat ze een hoop nieuwe onderdelen tegen kwamen. :)

Voor de boekhouding, 525 g koudemiddel eruitgehaald, geen lek gevonden, en weer gevuld met 740 g. Helemaal top, en we kunnen met een gerust hart naar de zon.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15876
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Bram » 24 jun 2019, 16:52

:thumbup:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39745
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Arthur » 24 jun 2019, 17:26

///Joost schreef: 24 jun 2019, 14:25 Bedankt voor de tip!
Je moet iemand soms ff een duwtje in de goede richting geven :mrgreen:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 jun 2019, 19:57

Top weer Joost!!
Die APK kan ook niet anders gezien die auto nieuw is qua onderstel etc :tooth:

Zal de mijne ook ff keuren van de week. Ben benieuwd :bag:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 02 jul 2019, 13:04

Gisteren een nieuwe accu geplaatst. De huidige was 9 jaar oud, en met de afgelopen winter merkte ik toch wel dat hij minder goed aansloeg (net die 0.5 sec langzamer starten). Dus dat is verder gewoon preventief onderhoud. Ik heb gekozen voor een Varta Silver Line E44 met 77 Ah en 780 CCA.

Mijn dynamo maakt ook al een tijdje een huilend geluid. Ik verdenk niet het lager, want dat klinkt anders. Ik denk dat het een van de diodes is die slecht is, of de geest gegeven heeft. Om dat uit te sluiten heb ik allerlei tests gedaan met de multimeter. Zo kun je laadspanning meten via de accu (13.9 V), via de +pool onder de motorkap (14.0 V), en via de polen op de dynamo (14.2 V). Alhoewel de laadspanning acceptabel is, kan het volgens mij beter.

- Er is minimale lekspanning gemeten via de dynamo en massa (0.117 V) - mag max. 0.200 V zijn.
- Er is minimale wisselspanning aanwezig, gemeten via de dynamo en de behuizing (0.110 V) - mag max. 0.300 V zijn.
- De diode test gemeten via dynamo en behuizing geeft 0.417 V. Nu heb ik begrepen dat deze normaliter tussen de 0.500 en 0.800 V dient te liggen. Polariteit wisselen geeft open loop, dus dat is wel goed.

Ik heb alle contacten schoongemaakt, maar die waren diet echt vies of gecorrodeerd. Misschien dat iemand hier iets over kan zeggen. Ik zit er aan te denken om er een gereviseerde dynamo op te gooien voor de peace of mind, want afgaand op de facturen is deze 135k oud, uit 2009.

:hmmm:

Zelfde geluid als in dit filmpje:


Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Crookie » 02 jul 2019, 15:33

Als je de riem even los maakt kun je de poelie een zet geven, voel je meteen hoe het lager er aan toe is. Bij mij kwam er sporadisch een ‘chierp’ onder de motorkap vandaan. Bij het demonteren was het achterste lager gewoon kapot. Zit nu een mooie nieuwe dynamo in van Hella.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door JP » 02 jul 2019, 15:38

///Joost schreef: 15 apr 2019, 21:16 Nou ik hoor het al. Dat wordt sparen voor een Ford. :angel:
De keuze van 2019 ! :tooth:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 02 jul 2019, 15:52

JP schreef: 02 jul 2019, 15:38
///Joost schreef: 15 apr 2019, 21:16 Nou ik hoor het al. Dat wordt sparen voor een Ford. :angel:
De keuze van 2019 ! :tooth:
Zou zomaar kunnen. Ik ben niet vies van een vuilniszakgrijze FoFoST. :D

@Crookie, bedankt voor de reactie. Ik zal eens wat gaan loshalen. Hier in de buurt zit ook K&K, een revisiebedrijf die 'm zo voor me kunnen testen. Evt. kan ik dan meteen een gereviseerde unit meenemen. Dat zou het ook op moeten lossen. Zelf maken vind ik veel leuker, maar helaas heb ik wat weinig tijd.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Crookie » 02 jul 2019, 15:57

///Joost schreef: 02 jul 2019, 15:52
JP schreef: 02 jul 2019, 15:38
///Joost schreef: 15 apr 2019, 21:16 Nou ik hoor het al. Dat wordt sparen voor een Ford. :angel:
De keuze van 2019 ! :tooth:
Zou zomaar kunnen. Ik ben niet vies van een vuilniszakgrijze FoFoST. :D

@Crookie, bedankt voor de reactie. Ik zal eens wat gaan loshalen. Hier in de buurt zit ook K&K, een revisiebedrijf die 'm zo voor me kunnen testen. Evt. kan ik dan meteen een gereviseerde unit meenemen. Dat zou het ook op moeten lossen. Zelf maken vind ik veel leuker, maar helaas heb ik wat weinig tijd.
Ja, Goed idee. Ik heb het zelf gereviseerd maar later gaf de spannings regelaar toch de geest. Een nieuwe unit is veel praktischer :lol:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 03 jul 2019, 13:34

Gisteravond heb ik de motor even laten draaien zonder aangesloten dynamo. Nou wat denk je...geluid weg. Ik had EXACT hetzelfde probleem met mijn E36 M3 toentertijd. Ook exact hetzelfde geluid. Mijn eigen dynamo was toen 'gereviseerd' maar het geluid was niet echt minder geworden.

Nu heb ik bij het revieiebedrijf een identieke gereviseerde Valeo ruildynamo gekocht. Die ga ik vanavond even vervangen. De oude zouden ze voor mij nog even op de test bank zetten als ik erbij ben. Dan kan ik mooi zien wat ie doet.

Diode test wijst voorlopig wel een verbetering aan. Oude gaf 0.417 mV, deze nieuw gereviseerde geeft 0.482 mV. Volgens de beste jongeman gingen bij BMW vrijwel nooit de diodes stuk, dus ik weet het ook niet. Wel zei hij dat je vaak de luchtspleet van de rotor/stator kon horen bij BMW bij bepaalde toerentallen. Hij zei dat je het beste vaak niet te veel kon meten aan een dynamo, omdat je soms afwijkende waardes krijgt van wat je zou verwachten (en dus verkeerde diagnose tot gevolg). Nou, dat moet je vooral tegen mij zeggen. Ik heb ongeveer elke configuratie doorgemeten. :lol:

Maar goed, nu heb ik wel weer zekerheid met een nieuwe dynamo en accu. We zullen zien.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door indobesar » 03 jul 2019, 15:22

Goed bezig, zeker met de aanstaande roadtrip.

Ik had van jou trouwens wel verwacht dat je de dynamo zelf zou reviseren! 😎

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 03 jul 2019, 15:41

indobesar schreef: 03 jul 2019, 15:22 Goed bezig, zeker met de aanstaande roadtrip.

Ik had van jou trouwens wel verwacht dat je de dynamo zelf zou reviseren! 😎
Geen tijd jonguhhh.... :(

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 03 jul 2019, 16:12

Als je echt OCD wilt doen Joost, dan moet je natuurlijk ook even een nieuwe koelbuis voor de dynamo halen bij de dealert :tooth: :wink:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 03 jul 2019, 16:22

Hahaha, ja, ok, dan zou ik echt naar de dokter moeten.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 03 jul 2019, 19:45

:roflol:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 04 jul 2019, 11:42

Gisteravond heb ik de dynamo even gewisseld, en het geluid is nu nog minimaal aanwezig. Niet helemaal weg dus.

Wisselen was appeltje eitje. Je moet alleen zaken als fan en air box er weer afhalen (hoe vaak ik die er nu al af heb gehad...niet te tellen :bag: ). Maar in principe is de dynamo binnen 15 minuten gewisseld als je op je gemak doet.

Even de oude naast de nieuwe. Exact dezelfde dynamo, dus mooi een Valeo met BMW sticker:

Afbeelding

Voor de gein had ik de spanningsregelaar met koolborstels even uit de oude geschroefd, en van de 2 borstels was er eentje wel echt té kort, zo'n 3mm, de andere was rond de 5mm. Beide dus klaar voor vervanging. De slipring zag er wel nog prima uit. Ook had ik als ik de poelie heen en weer bewoog echt minimale speling. Kortom, de dynamo liep nog niet acuut op z'n eind, maar binnen nu en 30k km zou in ieder geval die ene koolborstel wel eens problemen kunnen gaan geven, en wellicht ook een van de aslagers.

Ik had de kap van de gereviseerde dynamo er even af gehad, maar niet de (originele Valeo) spanningsregelaar eruit gehaald ivm (per ongeluk) beschadigen koolborstels. Er waren sowieso wel nieuwe Duitse makelij koolborstels geplaatst, en de behuizing was netjes grijs gemaakt... :tooth: Ook was er geen speling voelbaar op de poelie.

Bij het retourneren van de oude dynamo hebben ze 'm nog even op de testbank gehad, en daar konden ze inderdaad het geluid simuleren, maar alleen bij laag toerental en hoge belasting. Misschien een combinatie van verschillende zaken, die dat bijgeluid veroorzaakt(e), maar ik maak me er niet druk om.

Om alles goed te doen heb ik ook even de massakabel van blok naar body eraf gehaald (zit schuin achter de aircopomp), en beide contactpunten schoongemaakt. Die waren niet gecorrodeerd, maar het kan nooit verkeerd zijn.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Met het weghalen van de dynamo kon ik meteen het blok goed inspecteren i.v.m. eerder gedane reparaties als de oliefilterhuispakking, kleppendekselpakking, koelcircuit, etc. Maar ik kon geen enkele lekkage meer vinden. Alles was kurkdroog. Het enige wat nu dus nog rest is de carterpanpakking, want die zweet een beetje.

Nu met een gerust hart naar Dalmatië! :df:

Het ergste wat er kan gebeuren is dat ik mijn krukaslagers eruit bonjour, dus dat valt nog mee dan. :tooth:

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Barend » 04 jul 2019, 13:08

///Joost schreef: 04 jul 2019, 11:42 Het ergste wat er kan gebeuren is dat ik mijn krukaslagers eruit bonjour, dus dat valt nog mee dan. :tooth:
Lijkt me sterk, dat gebeurd eigenlijk nooit met de 330i blokken. :tong:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 04 jul 2019, 13:30

Barend schreef: 04 jul 2019, 13:08
///Joost schreef: 04 jul 2019, 11:42 Het ergste wat er kan gebeuren is dat ik mijn krukaslagers eruit bonjour, dus dat valt nog mee dan. :tooth:
Lijkt me sterk, dat gebeurd eigenlijk nooit met de 330i blokken. :tong:
Nee daarom, het zal wel loslopen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 12 aug 2019, 12:43

Nou, we zijn weer terug uit Kroatie hoor...En wat auto nieuws betreft heel saai. Geen losgelopen drijfstanglagers, geen olie of koelvloeistof hoeven toevoegen (olieverbruik rond 1L op 4000 km houdt nog steeds stand) en geen andere mankementen. ik had wel 2 kannetjes olie en KVS bij me, maar dus niet gebruikt. Ik betrapte me na terugkomst erop dat ik geen enkele foto heb gemaakt van de auto (waarschijnlijk omdat er geen reparatie bij betrokken was :tooth: )

De reis is gegaan van EHV naar Postojna (SLO), toen naar Zadar (HR) en weer terug naar EHV. Deels familiebezoek en deels uitrusten, beetje in zee zwemmen, beetje espresso's tanken...afijn, op z'n mediterraans rustig aan zeg maar. Al met al hebben we een kleine 4000 km gereden en de teller staat nu op 217xxx km. Qua bagage paste het prima, geen dakkoffer nodig.

Waar ik meer werk mee heb ik het bijlezen van het forum....Godsamme zeg. Iemand een synopsis van de afgelopen 3 weken?

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4533
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Eeuwe » 12 aug 2019, 14:45

Goed nieuws dus. Is 1/4000 normaal olieverbruik voor een 330i?

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Knot » 12 aug 2019, 20:06

Ding met ruim 2 ton erop doet wel 1 op 4000 bij normaal rijden en ga je trappen kan het zomaar 1 op 3000 zijn.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], bleu_dust, Martijn_bmw en 221 gasten