2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Heel veel benzine auto’s hebben geen brandstoffilter meer, ja een zeef in de tank maar die is bij normaal gebruik long life. Zie heel wat auto’s voorbij komen en de meeste worden gewoon netjes vervangen. Dealers doen vaak precies volgens voorgeschreven onderhouds checklist, specialisten zullen in sommige gevallen preventief filters eerder vervangen, daar komen ook vaak liefhebbers die hebben het er voor over. Leaserijders en nieuw rijders gaan naar de dealer die willen alleen ontzorgt worden in het autorijden/onderhouden. Waarom zou een dealer dan geen filters vv terwijl ze er aan kunnen verdienen?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Mijn auto is ook dealeronderhouden in Oostenrijk, gedocumenteerd en volgens BMW schema, en het brandstoffilter was nooit vervangen.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Mooie update weer Joost en respect voor je kennis en kunde ! Vind het zo gaaf als mensen dit zelf doen.
- Harrie D
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Lekker bezig, maar als ik je een tip mag geven: vervang die Gates slangen door origineel BMW. Ik (en ik ben dr niet alleen in) heb nogal slechte ervaringen d'r mee (als in: na een jaar lekken/uitdrogen/scheuren)
(edit: verkeerde plaatje gequote)
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Interessant. Ik zal het in de gaten houden. Blijkbaar zijn de boosdoeners vooral LPG, zwavel en biodiesel voor dit soort slangen. Ik ga er voorlopig vanuit dat een 10 bar benzineslang van een A-merk gewoon bestand is tegen ‘normale’ benzine van de pomp. Maar bedankt voor de tip.
http://www.gatesunitta.com/en/gates-fue ... 225-series
http://www.gatesunitta.com/en/gates-fue ... 225-series
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik had op mijn 325i met de M54B25 motor altijd multiriemen van Gates, die gingen ook nooit lang mee.
Na een jaar of anderhalf waren die dingen ook vaak compleet uitgedroogd en vol scheuren.
Na een jaar of anderhalf waren die dingen ook vaak compleet uitgedroogd en vol scheuren.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik ga nog wat meer lezen. Misschien toch maar wisselen voor de zekerheid?
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Je kunt toch kijken hoe deze zich houden en als het fout gaat kiezen voor een ander merk.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ja klopt, ik heb wat meer gelezen en een hoop geleerd. Blijkbaar is het bij benzine het ethanolgehalte wat vooral de oorzaak is van versnelde verslechtering. Ik heb Gates echt wel hoog zitten als merk. De slang die ik gebruikt heb heeft een SAE J30R7 classering en theoretisch zou dat genoeg moeten zijn. Maar op de ‘fora’ (FWIW) wordt voor automotive minstens een J30R9 classering aangeraden. Dit strookt met Harry’s advies.
Nu zie ik dat de Gates Barricade slang tegen vrijwel alles bestand zou moeten zijn. BMW OEM slang is 40 eur per m...koekoek.
Ik wil best dingen uitproberen, maar een lekkende brandstofleiding wil ik niet afwachten. Zeker niet als ik min of meer al advies van anderen heb ontvangen en gelezen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik vind het een beetje bangmakerij imho.
Wij gebruiken op de zaak ook gewoon die Gates-slangen en nog nooit wat van terug gezien. Lekker laten zitten. Gaat echt niks mee gebeuren hoor.
Wij gebruiken op de zaak ook gewoon die Gates-slangen en nog nooit wat van terug gezien. Lekker laten zitten. Gaat echt niks mee gebeuren hoor.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Martin, ik denk dat ik het inderdaad even in de gaten ga houden. Volgend jaar zal ik het zaakje weer eens open maken en dan meld ik wel hoe het er voor staat. Ik laat me wel eens wat te gek maken...
Vroeger werd er nog niet zo veel ethanol en methanol gemixt, dus toen was het geen issue.
Vroeger werd er nog niet zo veel ethanol en methanol gemixt, dus toen was het geen issue.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Hier idem dito. Je ruikt hetvanzelf wel
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Je blijft lekker bezig Joost.
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Als de garage naar het tankstation ruikt weet je dat je aan de beurt bent
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ennnnnnnnnnnnnnnnnnnnn...toch Gates Barricade besteld vanuit de US. Ik trek het niet.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
hahahaha......jij bent echt erg hoor
- Erik K.
- Berichten: 7166
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
O-ring SBVR is gewoon leverbaar alhoewel de originele wel wat dunner lijkt
- Bijlagen
-
- O-Ring.jpg (687.04 KiB) 1679 keer bekeken
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Interessant, en goed om te weten! Bedankt voor de terugkoppeling, dit soort info is altijd handig.
- Erik K.
- Berichten: 7166
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
je merkt het idd vanzelf wel met die benzineslang. had bij mijn Z destijds al het spul wel vervangen voor OEM bmw brandstofslang om die reden (idd duur met 40eu per meter). had gelijk 2 meter gehaald . ik heb altijd een soort 'noodpakketje' achterin de auto's liggen met wat basic spullen met ook een stukje brandstofslang mocht het lekken/marterschade oid.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik heb zojuist de zomerbanden eronder gelegd inclusief H&R spacers 10mm voor en 12mm achter. Velgen zijn de originele Styling 68 breedset met 7,5x17 ET41 en 8,5x17 ET50. Eerlijk is eerlijk, ik heb nog gedacht over 18 inch, maar ik vind dit wel ontzettend mooi staan. De combo met de spacers is perfect. Niet te wild, maar net een tikkie naar buiten voor het mooie.
Meteen even de remmen los gehad, puur om het even te controleren allemaal, maar niets abnormaals gevonden, buiten remschijfborgboutjes die muurvast zitten. Binnen nu en een half jaar moet ik de remmen doen en ik vrees dat het uitboren wordt. Buiten dat ging alles goed los, zowel de slider pins als de bracketbouten.
De naven waren behoorlijk gecorrodeerd, dus die heb ik met een staalborstelbrush op een boormachine weer schoongemaakt en ingevet, alsmede de naaf aan de binnenkant van de 8 velgen.
Ook moet ik binnenkort aan nieuwe achterbanden. Nu zag ik dat er op de linker voorband ook een behoorlijk hapje rubber los lag (waarschijnlijk van een stoeprandje), dus wellicht gooi ik er meteen 4 nieuwe PS4's op. Nu ligt er PS3 op uit 2012.
Meteen even de remmen los gehad, puur om het even te controleren allemaal, maar niets abnormaals gevonden, buiten remschijfborgboutjes die muurvast zitten. Binnen nu en een half jaar moet ik de remmen doen en ik vrees dat het uitboren wordt. Buiten dat ging alles goed los, zowel de slider pins als de bracketbouten.
De naven waren behoorlijk gecorrodeerd, dus die heb ik met een staalborstelbrush op een boormachine weer schoongemaakt en ingevet, alsmede de naaf aan de binnenkant van de 8 velgen.
Ook moet ik binnenkort aan nieuwe achterbanden. Nu zag ik dat er op de linker voorband ook een behoorlijk hapje rubber los lag (waarschijnlijk van een stoeprandje), dus wellicht gooi ik er meteen 4 nieuwe PS4's op. Nu ligt er PS3 op uit 2012.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Luc B
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Netjes! Staat mooi zo. Niet te breed, precies goed.
Wat betreft de borgschroefjes , als het zo'n kruiskop is, kan een slagschroevendraaier vaak uitkomst bieden.
Wat betreft de borgschroefjes , als het zo'n kruiskop is, kan een slagschroevendraaier vaak uitkomst bieden.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Het zijn inbusboutjes helaas.