2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7747
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Tim N » 27 nov 2017, 23:06

///Joost schreef: 27 nov 2017, 09:13
Trouwens vandaag heb ik ook m'n datakabel en INPA via eBay binnen gekregen. Kan ik eindelijk zelf dealertje spelen.
Zelf bukken zijn andere fora voor Joost..... :TV kijken:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 28 nov 2017, 09:00

Tim N schreef: 27 nov 2017, 23:06
///Joost schreef: 27 nov 2017, 09:13
Trouwens vandaag heb ik ook m'n datakabel en INPA via eBay binnen gekregen. Kan ik eindelijk zelf dealertje spelen.
Zelf bukken zijn andere fora voor Joost..... :TV kijken:
:tooth:

Leon drooger
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2017, 11:08
Auto: Bmw e28 525e

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Leon drooger » 28 nov 2017, 13:18

Super mooie e46
Zeker de kleurstelling 👍

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i met Oostenrijkse roots

Bericht door ///Joost » 29 nov 2017, 16:40

Tim N schreef: 29 okt 2017, 07:36 Echt een super exemplaar Joost.
Tip, snel een setje rubber matten scoren voor de winter. (Of een nieuw set beige nu het kan en de oude als wintermat gebruiken)
Done! :thumbup:

Afbeelding

Zometeen ook even de nieuwe lampen erin zetten. Dan is er hopelijk weer licht in de duisternis. :D

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 07 dec 2017, 10:17

Gisteravond heb ik weer een sleutelavondje gehad. Ik had nog twee lower control arm bushings (LCAB) liggen van Meyle HD. Mijn stelregel is enigszins dat ik geen onderdelen koop voordat ik de delen die nog op de plank liggen gemonteerd heb. Zo gezegd, zo gedaan, gisteren ben ik onder de auto gekropen. :D

De bushings die ik gebruikte zijn dus van Meyle HD en hebben onderdeelnummer 300 311 2604/HD (BMW OEM# 31 12 6 783 376). De silentblocs komen met nieuwe bouten (59 Nm), omdat deze door BMW als eenmalig gebruik worden aangeduid.
Als eerste moest de aluminium bodemplaat er onderuit. Deze hangt ter hoogte van het carter, en zit vast met 8 bouten (59 Nm +90gr, +30gr). Deze ging eenvoudig los en ik heb 'm meteen even schoon gemaakt van binnen en buiten. :ken ik jou:

Afbeelding

Dan kun je eenvoudig bij de zogenaamde lollypos, waar de control arm mee aan het chassis bevestigd zit. De bouten gingen eenvoudig los. Het verwijderen van de rubbers was echter een helse klus…sodeknetter. Ik wilde eigenlijk een poelietrekker kopen, omdat dit in de meeste filmpjes op YT gebruikt wordt, maar eigenwijs als ik ben heb ik het toch maar zonder geprobeerd. Spaar je de moeite, en koop een poelietrekker ! Ik werd vannacht gewoon wakker van de spierpijn in m’n armen van al het gesjor en getrek. :devil:

Afijn, uiteindelijk toch gelukt, maar ik ben toch zeker een uur bezig geweest met duwen, trekken, hameren, draaien, wringen, etc.

Afbeelding

Hier de oude naast de nieuwe. Ik stond er van te kijken dat de 'oude' eigenlijk nog helemaal niet zo slecht waren. Er zat wel wat meer speling op dan de nieuwe, dus het kon zeker geen kwaad om ze te vervangen. Tevens stond er 2008 op, dus ook qua tijd was vervanging geen overbodige luxe.

En dan uiteindelijk geinstalleerd met een dosis afwasmiddel in de bushing en op de control arm. Erop duwen ging redelijk eenvoudig met de hand, en vastzetten was daarna een koud kunstje. Let wel op dat de wielen vrij hangen, want anders heb je vrijwel geen beweging op de control arm.

Afbeelding

Afbeelding

De aluminium plaat heb ik uiteindelijk net als de bracketbouten gewoon vastgezet met 59 Nm, zonder de twee extra verdraaiingen. BMW duidt ook deze bouten aan als rekbouten (en dus eenmalig gebruik), maar in de praktijk doet niemand dit. Deze brace is onderdeel van de subframe constructie, maar met 59 Nm gaat er echt niets los komen.

Als laatste heb ik nog het dealerplaatje van de achterkant gehaald voor een wat cleanere look. De BMW Wien sticker laat ik wellicht wel zitten, als knipoog naar z'n roots.

Dan als laatste vanmorgen nog wat fotootjes geschoten van hoe 'ze' er nu bij staat. Een paar weken geleden heb ik tevens de wintersloffen eronder gezet. Staat best netjes zo, vind ik. :blink:

Afbeelding

De volgende servicebeurt gaat naar alle waarschijnlijkheid kleppendekselpakking (VCG), Vanosreparatie en disa reparatie worden. Vanos en disa is puur preventief onderhoud. De VCG lekt wel wat, dus die moet ik echt eerst doen.
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Riceaux » 07 dec 2017, 10:28

Goed bezig Joost! :thumbup: Zo kennen we je weer. :tooth: Aan de Audi net zo veel liefde gegeven?

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Crookie » 07 dec 2017, 10:30

Poeletriekker werkt inderdaad veel fijner inderdaad.. de spierpijn kan ik me nog herinneren. Of een stuurkogelvork om ze er af te drukken icm met een bandenligter.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 07 dec 2017, 10:57

Riceaux schreef: 07 dec 2017, 10:28 Goed bezig Joost! :thumbup: Zo kennen we je weer. :tooth: Aan de Audi net zo veel liefde gegeven?
Thanks. Aan de Audi heb ik wel wat liefde gegeven, maar dat was meer af en toe een bosje bloemen en een reep chocolade voor het onderhoud van de relatie. Geen buitenaardse tantramassage met spetterend einde zoals op de E46. :tooth:

Zonder gekheid, met de Audi had ik weinig, dus echt het noodzakelijke gedaan. Nu geniet ik weer echt van de sleutelen en het preventief aanpakken van dingetjes. Ik moet alleen af en toe de tijd vinden. Gisteravond lag ik om half 1 in bed.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Sander-E46 » 07 dec 2017, 12:02

Wat is het touch een prachtig model! Krijgt genoeg liefde!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martijn_bmw » 07 dec 2017, 12:19

heel mooie uitvoering blijft het en leuk om te zien hoe netjes je hem houdt met preventief onderhoud!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 07 dec 2017, 12:29

Goed bezig weer Joost. Die auto komt niks tekort bij jou. :thumbup:

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door indobesar » 07 dec 2017, 16:53

Goed bezig!!

OCD alert! Zie ik nou een beetje vocht in de linker mistlamp?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 07 dec 2017, 21:42

indobesar schreef: 07 dec 2017, 16:53 Goed bezig!!

OCD alert! Zie ik nou een beetje vocht in de linker mistlamp?
Hmmm, moet ik eens naar kijken. Overigens is de rechter mistlamp niet origineel, want daar zit er een in met ‘fluted’ glas. De linker is helder glas. Dus misschien 2 nieuwe lampjes erin. Ik moet tzt toch nog de bumper goed afhangen vanwege een parkeertikje van de vorige eigenaar. Misschien meteen steenslag spuiten als ik een adresje kan vinden.

Ik heb gisteren ook een rebuild kit voor de DISA besteld. Ik lees te veel enge verhalen over een losvallende pin, dus dit ga ik eerst doen voordat ik de VCG aanpak.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 13 dec 2017, 14:22

Vandaag even de DISA klep aangepakt. Was in een uurtje gefixt, en dan deed ik nog rustig aan met schoonmaken van alle troep. De meeste tijd ging zitten in het schoonkrabben van de gevulkaniseerde pakking.

Ik had eigenlijk niet echt problemen tijdens rijden, maar na zo veel te lezen over de M54 leer ik ook steeds meer over de kenmerken en zwakke punten van het blok. Een van die zaken is de DISA klep. De DISA is een klep in het inlaatspruitstuk, die werkt op vacuum. Het is het systeem van BMW om een lang (veel koppel bij lage toerentallen) en kort (zo groot mogelijke vullingsgraad bij hoge toerentallen) inlaattraject te creeren, een variabele inlaatlengte dus voor optimale performance en drivability.

Deze klep wordt in een behuizing vastgehouden door een metalen pin die vanaf de motorzijde (!) met een perspassing erin is gedrukt. Door het vele roteren en dus slijtage wil deze pin nog wel eens losraken, waarbij in het ergste geval deze de motor ingezogen wordt. :gek:
Een ander euvel is dat de klep door slijtage de plastic as waar deze aan vast zit verslijt, en dus vrij kan roteren in elke stand. Er is op dat moment geen mechanische vaste connectie meer met de as en het vacuum van de motor. De klep hang dan in het luchtledige. Dit laatste was bij mij het geval.

Hier is de DISA gedemonteerd. Je ziet op de tweede foto de klep liggen en de as waarop deze wordt geschoven. Normaliter is de as een zeskant, waardoor de klep dus niet t.o.v. de as kan bewegen, maar bij mij was deze compleet rond afgesleten. De klep kon vrij 360 graden ronddraaien en had dus geen enkele functie meer. Met een beetje pech stond hij dus altijd dicht.
De pin kon ik er overigens gemakkelijk met mijn handen uittrekken. Ik was al lang blij dat ie er nog in zat. :D Wees echter wel gewaarschuwd! Langer rijden en langer los klepperen van de klep had wel kunnen betekenen dat de pin eruit zou vallen. Maar ja, wanneer gebeurt dit? Na 5k, na 50k, 100k? Geen idee...

Afbeelding
Afbeelding

De DISA zelf rook behoorlijk naar olie en benzine. De inlaat was ook behoorlijk vies, maar de binnenkant is ook vrij grof qua structuur, dus het wellicht lijkt het erger dan het is. Maar ja, uiteindelijk heeft het beestje ook bijna 2 ton erop zitten. Netjes de klep verwijderd en de unit zo goed en zo kwaad als het kon schoongeveegd. ik ben niet met cleaners aan de gang gegaan, omdat het vacuumgedeelte wel droog moet blijven, en ik kon vrijwel alle troep er met papier afvegen.

Afbeelding

Hier zie je de inbouwdelen: Een nieuwe alu klep, een alu asje, een bout die er van de binnenkant uit doorheen gaat, een borg- en veerringetje en een nieuwe o-ring. Er zat ook nog wat vet bij. Op de o-ring heb ik siliconenvet gedaan die ik nog had liggen.

Afbeelding

Uiteindelijk alles ingebouwd en nog niet proef gereden, maar dat doe ik straks wel. Ik ben benieuwd of ik verschil merk! Zou theoretisch wel moeten. :df:

Wel weer een reparatie die, naar blijkt, niet preventief was. Dus erg blij en het geeft veel voldoening! Ik las in een ander topic van HJ2 dat ook bij hem de DISA naar z'n grootje was. Het is gewoon een veel voorkomend probleem, en er zijn nu weinig tot geen E46's meer die een volledig werkende DISA hebben. Het probleem is dat je het van de buitenkant niet ziet, en wellicht niet eens merkt tijdens het rijden. Maar het kan grote gevolgen hebben. Dus, Sander en Erik, check die DISA! :wink:
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 dec 2017, 14:28

Mag ik hem niet checken?? :whistle: :wink:
Maar dat setje.....waar heb je dat vandaan en wat kost dat? Wellicht een slimme zet om die van mij even te controleren.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 13 dec 2017, 15:00

Martin van der Zwaard schreef: 13 dec 2017, 14:28 Mag ik hem niet checken?? :whistle: :wink:
Maar dat setje.....waar heb je dat vandaan en wat kost dat? Wellicht een slimme zet om die van mij even te controleren.
Ahh, crap :oops: ...sorry, ja, jij ook. Ik kan het allemaal niet meer volgen met al die M54 eigenaars hier. Het lijkt wel de 4C van DF. :tooth:

Mijn setje was van i6automotive via Ebay UK. All in rond de 55 Euro incl shipping. Let op dat je die voor de 330i besteld. Deze is anders dan van de 325i/328i.
Ik zou het 'm op z'n minst even los halen. Je pakt hem er in 5 minuten uit. Even de air box eruit, en ik heb ook de kleine vacuumaansluiting los gemaakt op de intake boot. Dan heb je met wat duwen net genoeg ruimte. Wel voorzichtig eruit halen en naar beneden kantelen, want die pin kan al half los liggen. Boutjes zijn Torx 40.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 dec 2017, 17:28

Zal binnenkort eens kijken. Setje ff bestellen en gelijk modificeren. Wil denk de vanos ook een keer doen en de “sticky fifth” moet er ook nog aan geloven komende tijd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 13 dec 2017, 19:22

Martin van der Zwaard schreef: 13 dec 2017, 17:28 Zal binnenkort eens kijken. Setje ff bestellen en gelijk modificeren. Wil denk de vanos ook een keer doen en de “sticky fifth” moet er ook nog aan geloven komende tijd.
Ik zie het al...we blijven lekker bezig zo. Vanos komt bij mij ook nog een keer. Misschien als ik de kleppendekselpakking doe. Dan ligt het toch open.

Online
vester86
Berichten: 2674
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door vester86 » 13 dec 2017, 19:29

mijne is gelukkig bij aankoop van de auto al vervangen, heb ik de komende jaren nog geen omkijken naar.

vanos is wel aan de beurt na de winter

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door ///Joost » 15 dec 2017, 17:24

Ik heb een tijdje geleden een OBD kabel besteld icm INPA. Deze heb ik gisteravond geinstalleerd op een kleine netbook met Windows XP die ik nog had liggen. Ideaal.

Meteen even ermee gespeeld. Het is best grappig wat je er allemaal mee kan. Zo ontzettend uitgebreid, en dat gaat wel goed van pas komen tijdens het analyseren van technische problemen. Ik ben snel even over een aantal zaken heen gegegaan mbt de gezondheid van het blok. Dit is wel allemaal met een lauwwarm blok van zo'n 50-60 graden.

Prima gedrag van de verbrandingen in de cilinders:

Afbeelding


Lange en korte fueltrims (althans, het schijnt net iets anders te werken, maar het geeft ongeveer hetzelfde weer). De spec zegt +/-8%, maar dat is veel te veel. Ik zou zeggen alles beneden de 3% is ok, zeker voor een blok met 200k. 'additiv' is de korte fuel trim bij stationair en 'multiplicativ' is de correctie bij deellast en hogere toerentallen. Positieve correctie betekent dat ie er brandstof bijgooit (want hij denkt dat de motor arm loopt) en negatieve correctie is dus het omgekeerde:

Afbeelding


Vanos waardes. Ligt perfect op schema met links de live waardes en rechts de targets. Ik ga wel de vanos seals nog doen, maar dit ziet er nog wel erg goed uit.

Afbeelding

Ik ben voorlopig even blij. Het lijkt dat de auto echt een goed leven achter de rug heeft zo ver. :D :df:
Laatst gewijzigd door ///Joost op 15 mei 2018, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Riceaux » 15 dec 2017, 17:26

:thumbup: Ziet er inderdaad goed uit Joost!

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7165
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Erik K. » 16 dec 2017, 15:00

Goed bezig!

Prijzig ding trouwens die DISA-klep.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Auke M535i » 16 dec 2017, 17:28

Als je inpa leuke vindt moet je ook eens met ista-d gaan spelen!;-)

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door tomgtr » 16 dec 2017, 18:00

Goed bezig. Zo te zien goed behandeld en krijgt nu ook genoeg liefde. Daar kan je wel een tijd mee door zo.

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel

Bericht door Str8Six » 16 dec 2017, 18:04

Je disa klep is wel een stuk viezer dan de mijne toen ik hem verving(170k).
Misschien een idee om je gasklephuis/ICV een keer te reinigen, die zullen dan ookwel wat aangekoekt zijn in dat geval.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alex, EricT, Google [Bot] en 67 gasten