Toyota Yaris - Ringrondjes

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris (ellendeling)

Bericht door AtleX » 17 mei 2018, 16:46

Nou, hij is goedgekeurd. Maar de olie stroomt uit deze bak om een of andere reden dus ik heb 'm in de garage gesmeten en kijk over een jaartje of wat wel verder, al zal het wel een enkeltje sloop worden. Ik heb echt geen zin om weer voor veel teveel geld een tweedehands versnellingsbak te kopen, daar een week aan bezig zijn om die eronder te worstelen en 'm dan na 50 kilometer (want zolang zit deze er nu onder) weer aan puin te hebben.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Toyota Yaris (ellendeling)

Bericht door Mike R32 » 17 mei 2018, 20:10

Toch blijft het een leuk ding. Even aan de kant zetten en later weer een poging wagen.

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Toyota Yaris (ellendeling)

Bericht door Marsnel » 17 mei 2018, 20:42

Heb je al gekeken waar het vandaan komt? Keerring vervangen is niet zo'n probleem nu alles gangbaar is.

Heb je die andere bak al los gehad? lijkt erop dat diff lager half weg is. Kwam er veel zooi uit toen je de olie eruit liet lopen?
Ik zou die bak reviseren en dan wisselen met je huidige bak.

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris (ellendeling)

Bericht door AtleX » 18 mei 2018, 09:29

Marsnel schreef: 17 mei 2018, 20:42 Heb je al gekeken waar het vandaan komt? Keerring vervangen is niet zo'n probleem nu alles gangbaar is.
Alles zit van boven tot onder en van voor tot achter onder de zooi. Geen idee waar het vandaan komt, dat is nu echt niet te zien.
Heb je die andere bak al los gehad? lijkt erop dat diff lager half weg is. Kwam er veel zooi uit toen je de olie eruit liet lopen?
Ik zou die bak reviseren en dan wisselen met je huidige bak.
Ja, daar kwam meer metaal dan olie uit. Ik weet nog niet wat er mis mee is maar ik voel weinig voor reviseren. Dat kost ontzettend veel geld en voor hetzelfde geld koop ik dan vier bakken van de sloop die net zolang mee gaan. Maar ik heb gewoon geen zin om zoals het nu staat na elke rit een bak of blok of as of draagarm of whatever te gaan wisselen. Dat is geen doen.

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: onder een BMW

Re: Toyota Yaris (ellendeling)

Bericht door MVB » 13 jun 2018, 10:12

Nu je zoveel bakken hebt gedaan weet je vast wel wat de beste bakolie is voor een Tsport?

Wel k#t dat het zo tegen zit, gewoon ff door zetten zit al zoveel werk in.

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris (ellendeling)

Bericht door AtleX » 13 jun 2018, 14:03

MJvanBlokland schreef: 13 jun 2018, 10:12 Nu je zoveel bakken hebt gedaan weet je vast wel wat de beste bakolie is voor een Tsport?
In mijn dagelijkse Yaris heb ik gedurende 200000 kilometer Kroon SP Gear 1011 gedaan, en ongeveer per 60000 kilometer ververst. Dat beviel me prima. In mijn LSD bak van deze TSport had ik 75W140 van Eurol voor LSD's zitten en nu in deze bak weer drie keer Kroon. Bij gebrek aan meer informatie zou ik dus gewoon Kroon 1011 adviseren. :P
Wel k#t dat het zo tegen zit, gewoon ff door zetten zit al zoveel werk in.
Ja, op avonden dat ik een uurtje motivatie kan vinden lig ik er nog wel onder. Ik denk dat bij de lastige wissel van de stukke LSD bak naar de huidige versnellingsbak een keerring hebben beschadigt op deze bak. Ik heb de assen eruit gehaald en één keerring was behoorlijk naar de vaantjes. Dus, nieuwe keerringen aan beide kanten en nieuwe assen erin. Nu moet 'ie nog verder in elkaar en hopelijk lekt het dan niet meer.

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (ooit)

Bericht door AtleX » 17 jun 2018, 08:51

Nou, gister weer gereden. Sinds de laatste echte rit een nieuwe versnellingsbak, nieuwe bakolie, nieuwe assen, nieuwe askeerringen, nieuwe stuurkogels, nieuwe ankerplaten, nogmaals nieuwe bakolie en nog wat kleine rommel, dus het moest goed gaan. Nou, niet dus. :(

Als eerste de accu. Ik heb een Varley Redtop 25 (there's no such thing as overkill) en daarom probeer ik korte ritten zoveel mogelijk te voorkomen. En als 'ie langer dan een week stilstond ging 'ie een dag en een nacht per week aan de druppellader en de hoofdschakelaar uit. Maar, gister proberen te starten en dat ging niet best met 3v accuspanning. Ding maar weer aan de lader en een paar uur wachten. Na vijf uurtjes stond 'ie op magische wijze alweer op 10,7v en na een uurtje of tien op 12,3. Toen heb ik geprobeerd te starten en victorie, hij deed het! Snap er niks van, want zo ver ontladen zou normaal wel de doodsteek moeten zijn.

Nou, eerst vijf minuten laten draaien om te zien of 'ie het bleef doen en toen tien minuutjes rijden. Uitslag: Bak droog, teveel brandende waarschuwingslampjes. ABS sensor naar de vaantjes. :( Gelukkig had ik er nog eentje, helaas was het linksvoor. Die kant komt de motorruimte binnen midden in een bundel kabels die daar standaard liggen, dus ik ben daar wel even mee bezig geweest.

Maar goed, uiteindelijk gelukt en daarna een serieuze rit gemaakt. Veertig kilometer, lekker binnendoor. Uitlijning is 'niet heel briljant' na zoveel gesleutel, maar voor dat soort weggetjes is deze auto meer dan prima. Niet snel, niet superkrachtig, maar gewoon lollig om te rijden. Nu weer met dat soort ritjes een beetje vertrouwen in de techniek terugkrijgen en dan maar weer eens richting de Ring. :)

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: onder een BMW

Re: Toyota Yaris (ellendeling)

Bericht door MVB » 21 jun 2018, 10:56

AtleX schreef: 13 jun 2018, 14:03
MJvanBlokland schreef: 13 jun 2018, 10:12 Nu je zoveel bakken hebt gedaan weet je vast wel wat de beste bakolie is voor een Tsport?
In mijn dagelijkse Yaris heb ik gedurende 200000 kilometer Kroon SP Gear 1011 gedaan, en ongeveer per 60000 kilometer ververst. Dat beviel me prima. In mijn LSD bak van deze TSport had ik 75W140 van Eurol voor LSD's zitten en nu in deze bak weer drie keer Kroon. Bij gebrek aan meer informatie zou ik dus gewoon Kroon 1011 adviseren. :P
Thanks :thumbup:

Fijn dat hij weer rijd :thumbup:

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (ooit)

Bericht door AtleX » 12 jul 2018, 22:59

Zo, het is een wonder! Hij rijdt nog steeds! Wel de voorkant weer met 5mm verhoogd want dat de krik er niet onder kon en het aanliep als een malle vond ik verre van fijn. En, eindelijk (eindelijk!) een setje OEM LED achterlichten erin zitten. Jaren naar gezocht want alleen in Japan geleverd, maar uiteindelijk toch gevonden.

Afbeelding
Inclusief stomme stickers en heel veel vuil

Daarnaast de stoel een stukje opgeschoven. Die stond iets te ver naar rechts en dat was waardeloos. Nu staat 'ie exact in het midden van het stuur en da's een stuk beter.

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (ooit)

Bericht door Thomas H » 13 jul 2018, 07:44

OEM modding, nice. Dat viezige staat juist wel goed zo op de foto!
Je hebt de stoel gedraaid als ik het goed begrijp? Lijkt mij geen klein klusje?

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (ooit)

Bericht door AtleX » 13 jul 2018, 08:47

Thomas H schreef: 13 jul 2018, 07:44 OEM modding, nice. Dat viezige staat juist wel goed zo op de foto!
Je hebt de stoel gedraaid als ik het goed begrijp? Lijkt mij geen klein klusje?
Thanks! En nee, de stoel stond wel recht, maar niet in het midden van het stuur. Hij stond te ver naar rechts. De standaard stoel heeft de rails niet exact in het midden van de stoel zitten. De montagepunten in de carrosserie zitten iets naar rechts dus de rails onder de stoel ook zodat de stoel wel recht zit. Ik heb mijn kuipstoel op een OEM frame staan met LTEC sidemounts, maar omdat het een best wel brede stoel is (mijn big beautful booty past anders niet) konden de sidemounts niet direct op het frame geschroefd worden. Daarvoor heb ik dus een stalen constructie van latjes ('stoeladapter' :P) gemaakt tussen stoel en frame, maar die stak aan de rechterkant uit zodat de stoel ook iets die kant op schuift. Montagepunten beetje naar rechts = frame beetje naar rechts + stoeladapter iets naar rechts = stoel veel te ver naar rechts. Ik heb de stalen latjes van de stoeladapter nu omgedraaid dat ze aan de linkerkant van het frame uitsteken, dan zit de stoel vrijwel exact in het midden van het stuur en de pedalen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (ooit)

Bericht door ///Joost » 13 jul 2018, 09:28

Da's bij de BMW E46 ook. Daar zit het stuur ook "scheef" t.o.v de stoel. Heeft allemaal met ergonomie (instap?) te maken blijkbaar.

Die LED achterlichten staan netjes. :D

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (ooit)

Bericht door Thomas H » 13 jul 2018, 09:56

Gaaf om het zo te perfectioneren, mooi dat je dat zelf doet! Ik kan mij voorstellen dat scheef zitten waardeloos is.

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (ooit)

Bericht door AtleX » 11 aug 2018, 08:25

Ik heb er weinig aan gedaan de laatste tijd, veels te heet om te klussen en om er mee te rijden. Maar nu het wat koeler is kan ik weer wat kilometers maken. :)

Afbeelding

Over twee weekjes ga ik ermee naar de Ring dus toen ik vanmorgen vroeg opstond maar eens wat kilometers gemaakt. Dijkjes blijven <3 met dat ding. Zelfs zonder de maximumsnelheid met meer dan 10-15 km/h te overschrijden heb je dan de de grootste lol in bochtjes e.d. En nouja, eigenlijk ging ik voor plaatjes van de zonsopgang boven de rivier maar dan staat die auto weleens in de weg.

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (ooit)

Bericht door AtleX » 29 okt 2018, 10:03

Gister nog even naar de Ring geweest. Het was bitter koud, maar lekker rustig. En, VLN layout! Dat was een prettige verrassing. Gedurende de dag best lekker een paar rondjes gereden, maar had wel elke ronde geel. Zelfs nog een stuk van Ex-Muhle helemaal naar Kesselchen in één rondje. Daar werd ik onder geel nog keihard voorbij geblazen door een Nederlandse E46 die vervolgens bijna op de pijlwagen van de Streckensicherung klapte. Sukkel. :(

Ik moet denk ik wel serieus gaan denken aan een wat harder onderstel. Het loopt nu best wel aan en dat is niet fijn. Maar goed, het seizoen is nu wel over dus tijd om weer wat te gaan sleutelen!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4529
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (ooit)

Bericht door Eeuwe » 29 okt 2018, 13:07

Heb je hele topic doorgelezen, gaaf project!

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (ooit)

Bericht door AtleX » 30 okt 2018, 11:13

eBoonstra schreef: 29 okt 2018, 13:07 Heb je hele topic doorgelezen, gaaf project!
Thanks!

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (ooit)

Bericht door Jeffrey026 » 31 okt 2018, 00:09

Is wielkasten uitrollen geen optie?
Ik heb een roller te koop voor weinig, had er geen geduld voor en de hamer maar gepakt haha.
Door het aanlopen miste is toch al stukken lak(auto komt 99% op circuit)


Leuk verslagje verders!

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (ooit)

Bericht door AtleX » 31 okt 2018, 10:10

Jeffrey026 schreef: 31 okt 2018, 00:09 Is wielkasten uitrollen geen optie?
Nee, niet echt. Dat hebben we ooit geprobeerd bij een andere Yaris en de wielkasten zijn enorm stevig. Meer dan een heel klein beetje uitrollen lukt niet en daar komt al enorm veel geweld bij kijken. Uiteindelijk moesten we gaan slijpen enzo, en dat wil ik liever niet.

Een setje hardere veren kost de wereld niet en misschien kom ik er ook al wel met de veervoorspanning verhogen en de dempers wat harder zetten.

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (ooit)

Bericht door AtleX » 30 jan 2019, 14:31

Nieuw jaar, nieuwe knutselwerkjes.

De 23e februari gaat 'ie een weekje uit logeren voor een kooi. Ik heb heel lang gewikt en gewogen wat ik nu eigenlijk wil en heb besloten voor een halve kooi te gaan. Hoofdbuis, buizen naar de wielkasten achter, kruis daartussen en een gordelbuis. Ik ben niet van plan er ooit competitie mee te gaan rijden, alle standaard kooidelen vanuit de fabriek zitten er nog in en met regelmatig wat ritjes op straat is een half kooitje oneindig veel praktischer dan een compleet klimrek.

Daarnaast eens wat dashboarddelen weggehaald en alle kabels van de radio e.d. opnieuw samengebonden en afgeplakt. Ik heb alles laten zitten, geen zin in electrische gremlins, maar het rammelde en zoemde mega irritant in het dashboard. Dat is nu verholpen. Dat gaf meteen de gelegenheid om wat voorbereidingen te treffen voor het monteren van een koelvloeistoftemperatuurmeter. Daarvoor komt mijn electrokunst van vorig jaar nog goed van pas.

En omdat ik nu toch eens wat serieuzer kilometers wil maken maar TF gevoelsmatig wel erg duur is heb ik maar een complete trackday op de Ring geboekt. Eind april mag ik een dagje los via een Engelse organisatie. Daar heb ik voor gekozen omdat het wat meer gericht is op beginners. Maximaal 150 inschrijvingen, full slicks mogen niet en geen GT3/VLN auto's. Een dag rondjes rijden doet ook meer voor de rijervaring dan af en toe twee of drie rondjes doen denk ik.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (in april!)

Bericht door MartijnGizmo » 30 jan 2019, 14:49

Mooie plannen!

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (ooit)

Bericht door Jeffrey026 » 30 jan 2019, 19:06

AtleX schreef: 30 jan 2019, 14:31 En omdat ik nu toch eens wat serieuzer kilometers wil maken maar TF gevoelsmatig wel erg duur is heb ik maar een complete trackday op de Ring geboekt. Eind april mag ik een dagje los via een Engelse organisatie. Daar heb ik voor gekozen omdat het wat meer gericht is op beginners. Maximaal 150 inschrijvingen, full slicks mogen niet en geen GT3/VLN auto's. Een dag rondjes rijden doet ook meer voor de rijervaring dan af en toe twee of drie rondjes doen denk ik.

:) leuk plan zo;n kooi.
Hoeveel vermogen rijdt je nu mee en op welk gewicht?

Die inschrijving voor ringdag? heb je daar meer info over, ben ik ook wel in geinteresseerd.
www.vrijrijden.nl is erg toegankelijk en goed betaalbaar.

Gebruikersavatar
Mnrk
Berichten: 1092
Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
Auto: R53 tracktool

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (in april!)

Bericht door Mnrk » 31 jan 2019, 08:59

Ik heb je topic nog eens vanaf het begin gelezen, wat een tof project en mooi opgebouwd. Ben erg benieuwd als de halve kooi erin zit!

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (in april!)

Bericht door AtleX » 31 jan 2019, 14:39

MartijnGizmo schreef: 30 jan 2019, 14:49 Mooie plannen!
Thanks!
Jeffrey026 schreef: 30 jan 2019, 19:06
AtleX schreef: 30 jan 2019, 14:31 ...

:) leuk plan zo;n kooi.
Hoeveel vermogen rijdt je nu mee en op welk gewicht?
Denk dat ik ongeveer nog op het standaard vermogen zit, dus een 105-110 PK op ongeveer 830 KG.
Die inschrijving voor ringdag? heb je daar meer info over, ben ik ook wel in geinteresseerd.
www.vrijrijden.nl is erg toegankelijk en goed betaalbaar.
Ik heb me ingeschreven voor een trackday van Circuit-Days.co.uk. Binnen een dag was 'ie uitverkocht, dus ik was er gelukkig op tijd bij. :D
Mnrk schreef: 31 jan 2019, 08:59 Ik heb je topic nog eens vanaf het begin gelezen, wat een tof project en mooi opgebouwd.
Danku!

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Toyota Yaris - Ringrondjes (in april!)

Bericht door Jeffrey026 » 31 jan 2019, 15:31

Kut! Meld het de volgende keer maar in pb als er weer zo'n dag is

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 167 gasten