Toyota Yaris - Ringrondjes

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Toyota Yaris - Ringrondjes

Bericht door AtleX » 16 sep 2017, 21:03

Nu 'ie rijd en al wat Ringrondjes achter de rug heeft wordt het eens tijd om wat neer te pennen. :)

Mijn eerste auto was een Yaris, een 1.3-tje. Ding had airco, centrale deurvergrendeling, was goedkoop in aanschaf en enorm zuinig. Ideaal als eerste auto dus. Ik heb 'm bijna zeven jaar en dik 230000 kilometer gehad. Lekker op 1 1/3e tank vanaf het Gardameer naar huis tuffen, paar Ringrondjes mee doen, roadtrips (8 landen), tc. En veel aan gesleuteld. De TMS bodykit waarmee 'ie ooit origineel geleverd was in ere hersteld, TTE dakspoiler erop, honderd (plus of min een paar) verschillende velgen, verlagingsveren, schroefsets, uiteindelijk geeindigd met Bilstein dempers en Apex veren voor een Yaris Verso, in een vlaag van verstandsverbijstering audio gedaan, audio weer eruit gehaald want het woog toch wel veel, etcetera, etcetera. Motorisch ook nog wat gekieteld. Die dingen lopen allemaal veel harder dan de opgegeven top van 175, 185 op GPS is niet ondenkbaar. De mijne heb ik op zijn laatste rit op 208 op GPS gehad.

Afbeelding

Maarja, toen kwam ik thuis van een weekend een autosportevenement fotograferen en besloten een aantal vandalen dat mijn auto een mooi slachtoffer was. Ruit ingeslagen, in de fik gezet, RIP mijn eerste auto. :(

Gelukkig had ik net een paar weken daarvoor een Yaris TSport uit 2001 opgepikt, via DF nog wel. Ik wilde al een tijdje een sleutelauto voor wat Ringrondjes (waar ik toch al een paar keer per jaar heen ga) en B-road fun. Zat al een tijdje te dubben over bijvoorbeeld een S14 of een Glanza V, maar ik wilde iets wat niet veel mensen doen en een Yaris is goedkoop in aanschaf en goedkoop om te rijden en dan blijft er meer geld over voor rondjes Nurburgring. :)

De TSport die hier op DF te koop stond voldeed aan al mijn wensen. Ik wilde persé een P1, het eerste model. Drie deuren, geen dakraam, absoluut geen airco, geen schadeverleden en de juiste kleur. Hij moest Thunder Grey, Angel Grey of rood zijn. Uiteindelijk is het Thunder Grey geworden.

Het idee was om het in eerste instantie simpel te houden. Strippen, stugge veren eronder, basic remmenupgrade en rijden maar. Maarja, je kent het wel. Je komt eens wat tegen ergens en dan moet dat er ook maar op. Of iemand heeft ineens wat cools te koop voor weinig. Dat, gecombineerd met mijn luiheid, zorgden ervoor dat ik 'm anderhalf jaar in de garage heb gehad. :P Oeps... Maar goed, we rijden!

Afbeelding

Afbeelding

Speclist. Want belangrijk.

Exterieur
  • Stock body, stock sideskirts, stock dakspoiler
  • Achterste wisser verwijderd (gewicht!)
  • Mistlichten voor verwijderd (gewicht! Plus defect). Gaten afgedicht met plaatjes carbon.
Interieur
  • Stripped. Achterbank, stoelen, tapijt, hemeltje, alles weg. Radio + boordcomputer weg uit dashboard (gaten afgedicht met platen carbon)
  • Sabelt GT140 bestuurdersstoel op LTEC sidemounts met Sparco frame
  • LTEC vierpuntsgordel
  • LTEC stuur op verlengde naaf
  • Accu (droog, dicht) op de plaats van de passagiersstoel, met hoofd-/noodschakelaar
Aandrijving
  • Stock 1.5 TSport 1NZ-FE blok. Is van Yamaha, heeft 105 PK en 140-of-zoiets nM koppel.
  • Groter, 50mm, gasklephuis (gasrespons++)
  • Verkorte inlaat (Pipercross foam filter -> gasklephuis -> spruitstuk)
  • Grotere radiateur met Revotec fan & custom 1L catchtank
  • Oil catchtank op de carterventilatie met retour naar inlaat ivm APK
  • Toyota C56 versnellingsbak met TRD LSD
  • TRD shortshifter
  • Nieuwe OEM koppeling
  • Stock uitlaat met TTE einddemper voor een bescheiden brommetje (weinig herrie, goed voor de uren van en naar de Ring)
Onderstel
  • Custom BC Racing BR schroefset. 5 KG/mm veren voor, 4 achter. Camberplates voor, hoogte & hardheid onafhankelijk instelbaar aan de voorzijde, demping instelbaar rondom
  • Polybushed droplinks swaybar voorzijde
  • Polybushed swaybar voorzijde
  • Veerpootbrug voorzijde
  • Whiteline ARB achterzijde
  • TTE velgen, 15"
  • Nankang NS2R banden, threadwear 180, 195/50/15
  • Black Diamond grooved remschijven voorzijde, 255mm
  • Ferrodo DS2500 remblokken voorzijde
  • Toyota OEM remschijven achterzijde
  • Ferrodo remblokken achterzijde
  • Ferrodo DOT4 remvloeistof
Verder natuurlijk een heleboel nieuwe bouten & muren, hoop dingen in & onder de auto kaalgemaakt en matzwart gespoten, etc.

Het rijdt best leuk. Vlot, maar niet snel. Het gewicht zal rond de 800 kilo zijn, en uitgaande van stock vermogen is dat een aardige PK/gewicht verhouding. Dat LSD maakt het best interessant, tractie bocht uit is enorm. Dijkjes en achterafwegen zijn heel veel fun en natuurlijk de bergweggetjes rondom de Ring ook. En daarover gesproken, ik heb er nu een paar rondjes (ongetimed) achter de rug en hij is nog niet stuk.

Voor komend voorjaar staat er een volledige kooi op de wensenlijst. En als winterproject heb ik een tweede blok op de kop getikt. Ik ben nog aan het twijfelen tussen gewoon reviseren/verversen of 'm uit elkaar halen en opbouwen met 1NZ-FXE (Prius 2 1.5) zuigers. Dan wordt het een hoge-compressie blok met naar verluid best aardig vermogen. Maar goed, het is nog geen winter dus ik heb nog tijd zat om nog weer andere plannen te maken. :)
Laatst gewijzigd door AtleX op 25 apr 2019, 09:44, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door Mrton » 16 sep 2017, 21:25

Cool ding! Foto's van het interieur?

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door EvdP » 16 sep 2017, 21:35

Leuk ding idd!

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door Walter » 16 sep 2017, 21:52

.
Laatst gewijzigd door Walter op 22 jan 2018, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1765
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door StefanW » 16 sep 2017, 22:35

Dik hoor! Heb je ook zonder LSD gereden? Merk je echt verschil ondanks het "geringe" vermogen? Ik twijfel namelijk om een sper op mijn 106 te monteren.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door Niels » 17 sep 2017, 01:32

Blijft leuk! Ik zou kijken voor wat meer vermogen als je dat financieel redelijk verantwoord kunt doen.

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door AtleX » 17 sep 2017, 09:07

Mrton schreef: 16 sep 2017, 21:25 Cool ding! Foto's van het interieur?
Thanks. En nope, nog geen foto's van het interieur.
EvdP schreef: 16 sep 2017, 21:35Leuk ding idd!
Walter schreef: 16 sep 2017, 21:52 Leuk om eens een niet-BMW te zien :forum: Lekker licht met 800kg!
Dank!
StefanW schreef: 16 sep 2017, 22:35 Dik hoor! Heb je ook zonder LSD gereden? Merk je echt verschil ondanks het "geringe" vermogen? Ik twijfel namelijk om een sper op mijn 106 te monteren.
Ik heb niet zonder LSD met deze auto op het circuit gereden, maar mijn vorige Yaris heb ik bijna zeven jaar gehad dus ik weet hoe ze rijden. Een LSD maakt echt veel uit. In plaats van naar buiten te willen drijven als je gas geeft in een bocht bijt 'ie nu juist extra vast in de lijn, heel vreemde gewaarwording in het begin.
Niels schreef: 17 sep 2017, 01:32 Blijft leuk! Ik zou kijken voor wat meer vermogen als je dat financieel redelijk verantwoord kunt doen.
Ja, ooit. :) Het zijn wel blokken die zich vrij aardig lenen voor NA tuning. Groter gasklephuis, sportkat, 2,5" pijp met alleen een einddemper is een bewezen recept voor ongeveer 100 wiel-PK.Een 1NZ-FE/1NZ-FXE hybrid komt op zo'n 115-120 wiel-PK. Verder zijn er nog mogelijkheden voor boost, want de stock compressie is met 10,5:1 niet eens heel hoog. Er is officieel een Yaris Compressor geleverd met zo'n 150 PK en de Yaris TS Turbo (Japan-only) had 160 PK zonder interne aanpassingen. Maar ik houd het liever NA, da's lichter en betrouwbaarder op het circuit op de langere termijn.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door Niels » 17 sep 2017, 16:41

Een soort van Glanza dus? Leuk maar idd thermisch wel een grotere uitdaging. Uit een 1.5 zou je toch wel lekker vermogen kunnen halen. Lekker toeren maken!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door Jan-Willem » 18 sep 2017, 11:44

Leuke auto, ook de perfecte kleur :thumbup:

Toen deze hier te koop stond dacht ik dat is wel een leuke auto voor mijn vriendin, helaas vond ze zelf van niet.
Dat dit geen bejaarden yaris snappen die vrouwen niet :bag:

Mooi dat je de auto hebt aangepakt, zal wel leuk rijden nu :df:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door Robin Hartog » 18 sep 2017, 11:56

Gaaf ding zeg, vooral met die aanpassingen natuurlijk. Ben ook wel benieuwd naar interieurfoto's. :)

Gebruikersavatar
PatrickV
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mar 2011, 09:26
Locatie: uithoorn
Contacteer:

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door PatrickV » 18 sep 2017, 17:36

mooi project :love:

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door Tom » 18 sep 2017, 19:16

Welkom Alex! :)

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door Jeffrey026 » 18 sep 2017, 19:27

Leuk leuk! Een kleinere auto waar zoveel passie in wordt gestoken.

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door Alexander » 19 sep 2017, 09:55

heel vet!

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door AtleX » 25 sep 2017, 10:15

Thanks mensen. :)

Afgelopen weekend nog even bij de Ring geweest. Zaterdag het staartje van de VLN bekeken en gister zelf gereden. Helaas ging de baan pas om 10:30 open in plaats van 08:00 vanwege dichte mist. Dat zorgde ervoor dat er direct een enorme verkeersopstopping ontstond, maar ik had gelukkig op een gunstige plaats geparkeerd dus om 10:35 ofzo ging ik de Nordschleife op.

Het eerste rondje was een beetje meh. Een week geleden rondom de complete remmen, waren nog stock, vervangen door nieuwe Black Diamond schijven met Ferodo DS2500 pads voor en OEM Toyota discs met Ferodo blokken achter. Ook de vloeistof heb ik gewisseld door Ferodo spul. Dat ankerde best en afgelopen week op straat ook nog wel een paar kilometer met flink remmen erop gezet. Maar, bij het afremmen voor de slinger van Tiergarten had ik een beetje vreemd gevoel en het knikje naar rechts langs de oude pitstraat had ik ineens dat de remmen achter bleven plakken. Dat was vast best spectaculair voor de BMW Msnel achter me, zo'n glijdende Yaris, maar voor mij wat minder prettig.

Daarna even rustig gedaan met afwisselend kort & hard en lang maar zachter remmen voor de opvolgende bochten. Dat werkte prima, goed pedaalgevoel en de normale vertraging. Dus, goed gas richting Schwedenkreuz. Alle 105 paardjes in galop, ding de sporen gegeven, sneller verkeer voorbij gelaten, op de rem voor Schwedenkreuz (angsthaas die ik ben) en weer de achterkant die volledig blokkeert en dat ook bleef doen de eerste tellen na het loslaten van het pedaal. Broek vol, adrenalineniveau naar 11, hartslag van 230 en dwars de bocht door. Oeps.

Rustig aan het rondje uit gereden en op de parkeerplaats de boel losgehaald aan de achterzijde. Zag er allemaal prima uit, geen gekke sporen op de schijven, geen stinkende blokken, niks. Dus de boel weer in elkaar gezet, op straat een paar keer goed geremd en niks aan het handje. Voor de zekerheid heb ik toen wel de dempers achter flink zachter gezet om de boel wat safer te maken.

's Middags, na tig baansluitingen want megamegaontzettendenorm druk, nog een tweede rondje gedaan en die ging wel lekker. Geen enkel remprobleem, lekker gereden en vooral heel veel snellere auto's met veel apparatuur op de voorruit geplakt voor gelaten. In eerste instantie een tijdje achter een Mondeo station aan gereden die flink sneller was op de rechte stukken maar die ik in de bochten makkelijk voorbij had gegaan als 'ie me een beetje ruimte zou geven. Uiteindelijk op het stukje Kallenhard - Wehrseifen er voorbij gegaan en vanaf daar achter een nieuwe Civic Type-R gereden. Uiteindelijk ging die bij Klostertal op het gas en kwam ik 'm pas bij Brunnchen weer tegen en vanaf daar lekker doorgereden naar het einde.

Helaas kreeg ik toen een "NEIN" te horen voor mijn derde rondje, want ik heb een scheurtje in de voorruit en dat mag schijnbaar in Duitsland niet. Dus vanaf toen maar toeschouwer gespeeld, een trog spaghetti naar binnen gewerkt bij Pinnochio en toen weer naar huis.

Dus, prima weekend gehad maar wel een kluslijstje voor de komende weken:
  1. Remklauwen rondom reviseren. Voor de zekerheid. Voor de voorzijde was ik al bezig op een reservesetje maar zojuist ook maar revisiemateriaal voor de klauwen achter besteld.
  2. Meters voor olietemperatuur & oliedruk. Ik zie nu niks en dat vind ik vervelend. Wil de boel een beetje in de gaten kunnen houden.
  3. Stoel verplaatsen. Die staat nu iets uit het midden van het stuur en dat is enorm vervelend.
  4. Uitlijnen! Het is het nu net niet en vooral op hoge snelheid remmen levert daardoor een trilling in het stuur op.
En, ik ga er toch een passagiersstoel in zetten. Wil eens wat rondjes doen met iemand met veel ervaring naast me om te voorkomen dat ik mezelf allerlei verkeerde dingen aan ga leren die later natuurlijk weer moeilijk af te leren zijn. Tips over lijnen & rempunten van iemand die het allemaal al geleerd heeft zijn denk ik heel waardevol voor iemand als ik die bijna geen circuitervaring heeft.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door Jeffrey026 » 25 sep 2017, 17:38

AtleX schreef: 25 sep 2017, 10:15

's Middags, na tig baansluitingen want megamegaontzettendenorm druk, nog een tweede rondje gedaan en die ging wel lekker. Geen enkel remprobleem, lekker gereden en vooral heel veel snellere auto's met veel apparatuur op de voorruit geplakt voor gelaten.
Klinkt mij bekend in de oren haha.


Zat effe filmpjes te kijken maar het was weer harstikke druk zo te zien. iedereen denkt blijkbaar hetzelfde: wellicht het laatste mooie weekend van het jaar qua weer.


Veel sleutelplezier! ennuh vergeet geen plaatjes te schieten voor ons.

Gebruikersavatar
PatrickV
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mar 2011, 09:26
Locatie: uithoorn
Contacteer:

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door PatrickV » 25 sep 2017, 18:19

Je weet dat ik nog een stoel had staan, als je hem wil hebben?

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door Sprungcasper » 28 sep 2017, 12:22

AtleX schreef: 25 sep 2017, 10:15 Tips over lijnen & rempunten van iemand die het allemaal al geleerd heeft zijn denk ik heel waardevol voor iemand als ik die bijna geen circuitervaring heeft.
Mooie wagen en upgrades! Zoals al gezegd is, eens wat anders dan de "standaard" wagens.

Laatste dit filmpje gezien. Deze man is instructeur op de ring en geeft tips hoe en wat. Rijdt er ook nog een paar snellere wagens zoek. Misschien heb je er iets aan:

UPsetting a Ferrari! How to Drive the Nurburgring…: http://youtu.be/WXJzt4bRWR8

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door Jan-Willem » 28 sep 2017, 12:42

Misha heeft zijn rij kunsten wel verbeterd!
Ook wel het bewijs dat je met 125pk al veel fun kan hebben op de ring.

Ik kan dat filmpje van hem nergens terug vinden van zijn zandvoort lap met een 700pk impreza 1.57 of zijn crash in een Juke R op een rechte weg.

Hier trouwens een filmpje van driving-fun op de ring :thumbup:


Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door Macboy » 29 sep 2017, 19:19

Welkom hier ! Leuk wagentje en leuk verhaal ook over de Ring :thumbup:

Ik mis alleen nog wat foto's van binnen ?

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door AtleX » 05 dec 2017, 14:44

Nog wat goodies gescoord, overnight from Japan (als de nacht drie weken zou duren):
  • Cusco brace voor subframe voorzijde
  • TRD brace voor achteras (voorkomt de zijdelingse bewegingen die zo'n semi-star geval maakt)
  • TRD topmounts voor de schokdempers achter (voor heb ik pillow balls)
  • PU motor- & bakrubbers
En ik heb eindelijk mijn Carbone Lorraine RC5+ blokken voor de voorkant binnen. In mijn berging vond ik nog een setje remklauwen dus die heb ik uit elkaar gehaald en ben ik aan het reviseren. Nieuwe rubbers, nieuwe zuigers, nieuwe geleidepennen en even zwart spuiten voor de looks. Dan meteen rondom staalomvlochte remslangen erop en dan is de remmerij klaar voor volgend jaar.

In een hoekje van mijn garage staat ook nog een extra motorblok nu. Een 1NZ met weinig kilometers (70000). Nu ben ik alleen aan het twijfelen of ik dat blokje een beetje refresh, voorzie van het 4-2-1 uitlaatspruitstuk wat ik nog heb liggen en dan erin hang of helemaal uit elkaar haal en opbouw met hoge compressie zuigers. De Prius II had een 1NZ-FXE motor, die zuigers passen er zo in en dan heb ik flink hogere compressie..

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door Crookie » 05 dec 2017, 18:48

Leuke auto. Zo zie je dat je met weinig vermogen en wat upgrades heel fijn kunt sturen.

TurboPatrick
Berichten: 620
Lid geworden op: 21 mar 2017, 11:25
Auto: Fiat Bravo 1.4 T-Jet

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door TurboPatrick » 05 dec 2017, 21:03

Leuke pocket rockets die Ytsjes. Je bent vast wel bekend met SV-Sportscars uit Raalte? Ik weet dat TTE voor de Yts en Cts (Corolla T Sport) een compressor had. In ieder geval plug n play.

Gebruikersavatar
hans33sw
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door hans33sw » 05 dec 2017, 21:22

Heeft zo’n yaris een last afhankelijke remdrukverdeler? Dat zou het remgedrag kunnen verklaren (want verlaagd). Misschien is het ook wel weer meer in balans met CL aan de voorzijde, zou kunnen.

Erg leuk dat je met zo’n ongebruikelijke auto aan het spelen bent :thumbup:

Gebruikersavatar
AtleX
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 sep 2012, 13:16
Auto: Yaris (met plek voor rollator)
Contacteer:

Re: Toyota Yaris funtool

Bericht door AtleX » 06 dec 2017, 09:37

Crookie schreef: 05 dec 2017, 18:48 Leuke auto. Zo zie je dat je met weinig vermogen en wat upgrades heel fijn kunt sturen.
Thanks!
TurboPatrick schreef: 05 dec 2017, 21:03 Leuke pocket rockets die Ytsjes. Je bent vast wel bekend met SV-Sportscars uit Raalte? Ik weet dat TTE voor de Yts en Cts (Corolla T Sport) een compressor had. In ieder geval plug n play.
Ja, dat bedrijf ken ik en de TTE compressors ook. Die zijn later ook nog geleverd door Blitz. Het nadeel is dat ze verkocht zijn als zijnde onderhoudsvrij wat echt niet klopt. Het merendeel is dus al in de puinpoeier gedraaid en de paar die nog over zijn kosten de hoofdprijs. De piggyback ECU's die daarbij zitten zijn niet heel geweldig dus dan ben ik met een compressor en een ECU en een kabelboom en een mapsessie zomaar ineens 4000 euro verder voor 160-170 PK en dat vind ik echt te gek.
hans33sw schreef: 05 dec 2017, 21:22 Heeft zo’n yaris een last afhankelijke remdrukverdeler? Dat zou het remgedrag kunnen verklaren (want verlaagd). Misschien is het ook wel weer meer in balans met CL aan de voorzijde, zou kunnen.

Erg leuk dat je met zo’n ongebruikelijke auto aan het spelen bent :thumbup:
Thanks! En nee, alleen de Yaris Verso (die pausmobiel) heeft een lastafhankelijke remkrachtverdeler. Ik heb trouwens nooit meer last gehad van die remproblemen na dat ene eerste rondje Ring met die remmen. Helaas heb ik dus geen idee wat er toen aan de hand was. Zelf-oplossende problemen, daar houd een engineer als ik niet van. :(

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Godspeed, nickdoesburg, Rogerb, SlowCo en 56 gasten