E36 coupe ringtool project -->Nürburgring Shakedown + new engine build
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 12 aug 2017, 23:01
- Auto: BMW e36 320i
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Re: E36 323i coupe ringtool project
Gaaf! Goede actiefoto
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 323i coupe ringtool project, roest problemen aanpakken
Van de week het ringtool project weer opgepakt, nadat ik een paar weken druk was op werk, en met de studie.
Ik was al een tijdje op zoek naar een rolkooi, en in dubio wat ik precies wou monteren in deze auto. Het liefste wil ik een laskooi, maar deze wil ik dan graag zelf ontwerpen, en lassen aangezien ik engineer ben. Hier heb ik echter voorlopig de tijd nog niet voor. Dus nu als tijdelijke oplossing voor een jaar of 1 a 1,5 heb ik een wiechers schroefkooi aangeschaft.
Deze heb ik vorige week gepast, zodat ik de schetsplaten op maat kon maken die in de auto gelast moeten worden. Gisteravond samen met een collega begonnen om de teerplakken eruit te halen, en de carrosserie voorbereiden voor het lassen. Echter bij het weghalen van wat originele kit aan de binnenkant, bleek dat er achter de kit weinig metaal meer over was. Ik had wel gezien dat het krikpunt links achter opgeknapt moest worden voor de apk, maar het was slechter als verwacht. En de roest zit precies op de plek waar de schetsplaat van de kooi gemonteerd moet worden. Flinke tegenvaller dus Dus nu moet eerst even dit krikpunt opgefrist worden, alvorens we door kunnen met de kooi. We konden niet meer door met het monteren van de schetsplaten. Dus zijn we maar begonnen met het demonteren van de skirt, en de auto op de brug zetten. Zodat we konden inventariseren wat er allemaal gelast moet worden. Op de brug hebben we met een beitel door de bodem geslagen tot de plek waar de bodem nog hard was.
De plek lijkt nog goed te lassen te zijn, de randen zijn nog hard, en er zit nog genoeg vlees om te lassen.
Op de foto's ziet het er erger uit dan dat het is. Volgende week gaan we verder met de roestplek kaal halen, en materiaal verwijderen totdat we weer op schoon roestvrij metaal zitten. Als deze plek gelast is, gaan we ook meteen andere plekken controleren op verborgen roest. Maar ik denk dat dit de enige rotte plek is.
Ik was al een tijdje op zoek naar een rolkooi, en in dubio wat ik precies wou monteren in deze auto. Het liefste wil ik een laskooi, maar deze wil ik dan graag zelf ontwerpen, en lassen aangezien ik engineer ben. Hier heb ik echter voorlopig de tijd nog niet voor. Dus nu als tijdelijke oplossing voor een jaar of 1 a 1,5 heb ik een wiechers schroefkooi aangeschaft.
Deze heb ik vorige week gepast, zodat ik de schetsplaten op maat kon maken die in de auto gelast moeten worden. Gisteravond samen met een collega begonnen om de teerplakken eruit te halen, en de carrosserie voorbereiden voor het lassen. Echter bij het weghalen van wat originele kit aan de binnenkant, bleek dat er achter de kit weinig metaal meer over was. Ik had wel gezien dat het krikpunt links achter opgeknapt moest worden voor de apk, maar het was slechter als verwacht. En de roest zit precies op de plek waar de schetsplaat van de kooi gemonteerd moet worden. Flinke tegenvaller dus Dus nu moet eerst even dit krikpunt opgefrist worden, alvorens we door kunnen met de kooi. We konden niet meer door met het monteren van de schetsplaten. Dus zijn we maar begonnen met het demonteren van de skirt, en de auto op de brug zetten. Zodat we konden inventariseren wat er allemaal gelast moet worden. Op de brug hebben we met een beitel door de bodem geslagen tot de plek waar de bodem nog hard was.
De plek lijkt nog goed te lassen te zijn, de randen zijn nog hard, en er zit nog genoeg vlees om te lassen.
Op de foto's ziet het er erger uit dan dat het is. Volgende week gaan we verder met de roestplek kaal halen, en materiaal verwijderen totdat we weer op schoon roestvrij metaal zitten. Als deze plek gelast is, gaan we ook meteen andere plekken controleren op verborgen roest. Maar ik denk dat dit de enige rotte plek is.
Laatst gewijzigd door Pfhmulder op 22 nov 2017, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Onlinelykel
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 11 mei 2011, 19:21
Re: E36 323i coupe ringtool project
Hele herkenbare plekken. Gewoon goed aanpakken, even doorbijten maar dan ben je er voorlopig vanaf.
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 323i coupe ringtool project
Ja, klopt. Het lijkt ook verder wel mee te vallen, maar ik ga nu wel preventief alle krikpunten even kaalhalen, en opnieuw knap behandelen.
Nu ik toch aan het lassen ben, wil ik meteen de gordelpunten voor de 6 punts gordel in de auto lassen.
Echter twijfel ik welke gordels ik moet kopen. Weet er iemand of er qua kwaliteit veel verschil zit tussen Schroth of Ltec gordels?
Het prijsverschil is redelijk groot, maar als de kwaliteit en draagcomfort veel beter zijn, is het misschien de moeite waard.
Nu ik toch aan het lassen ben, wil ik meteen de gordelpunten voor de 6 punts gordel in de auto lassen.
Echter twijfel ik welke gordels ik moet kopen. Weet er iemand of er qua kwaliteit veel verschil zit tussen Schroth of Ltec gordels?
Het prijsverschil is redelijk groot, maar als de kwaliteit en draagcomfort veel beter zijn, is het misschien de moeite waard.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36 323i coupe ringtool project
Hoe bevalt de simota intake?
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E36 323i coupe ringtool project
Haha ik had ook wel het gevoel dat die iets feller was met simota maar waarschijnlijk komt dat door de extra herrie.
Het voelt in iedergeval niet dat die 15pk verloren is
Het voelt in iedergeval niet dat die 15pk verloren is
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36 323i coupe ringtool project
Ik vraag nu iedereen met zo'n filter of het waard is. Zit er mee in het achterhoofd om ook aan te schaffen gelukkig hoor ik er nog geen negatieve dingen over.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E36 323i coupe ringtool project
Wel vreemd, iedereen heeft er hetzelfde negatieve punt over!
Die rommel past voor geen meter!
Je kan ze hier in Nederland bestellen voor +/-€400 die van mij heb ik uit Engeland gehaald en ook voor mijn model voor +/- €270 incl verzenden.
Dus het is wel de moeite waard om even goed te kijken.
Die rommel past voor geen meter!
Je kan ze hier in Nederland bestellen voor +/-€400 die van mij heb ik uit Engeland gehaald en ook voor mijn model voor +/- €270 incl verzenden.
Dus het is wel de moeite waard om even goed te kijken.
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 323i coupe ringtool project
De pasvorm kan inderdaad beter. Bij mij ligt hij op het filter van de tankontluchting. Hierdoor komt de rubberen inlaatslang iets omhoog.
Deze ontluchting moet ik nog aanpassen, zodat ik het filter weg kan halen.
Ik vind het de investering wel waard.
Deze ontluchting moet ik nog aanpassen, zodat ik het filter weg kan halen.
Ik vind het de investering wel waard.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36 323i coupe ringtool project
De aansluiting is inderdaad een puntje van aandacht. Dit zie ik niet meteen als negatief of niet te verhelpen.
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
Gisteravond samen met een collega weer een paar uurtjes wezen klussen.
We hebben eerst het krikpunt aan de linkerachterzijde opengeslepen totdat we schoon metaal tegenkwamen.
Nu er een groot stuk uit de bodem was gehaald, was goed duidelijk dat er water in de dorpel had gestaan. Hierdoor was het plaatwerk in de dorpel ook niet zo fraai meer. Hier hebben we ook de rotte plekken uitgeslepen.
Na het verwijderen van alle krokante delen, hebben we de te lassen delen behandeld met een staalborstel, om zo alle tectyl en oppervlakkige roest te verwijderen. Nu hebben we met diverse nieuwe plaatdelen de binnenzijde van de dorpel en het krikpunt moeten reconstrueren.
Aan het einde van de avond was de binnenzijde van de dorpel gereed, en kon de auto weer op zijn krikpunt belast worden.
We hebben eerst het krikpunt aan de linkerachterzijde opengeslepen totdat we schoon metaal tegenkwamen.
Nu er een groot stuk uit de bodem was gehaald, was goed duidelijk dat er water in de dorpel had gestaan. Hierdoor was het plaatwerk in de dorpel ook niet zo fraai meer. Hier hebben we ook de rotte plekken uitgeslepen.
Na het verwijderen van alle krokante delen, hebben we de te lassen delen behandeld met een staalborstel, om zo alle tectyl en oppervlakkige roest te verwijderen. Nu hebben we met diverse nieuwe plaatdelen de binnenzijde van de dorpel en het krikpunt moeten reconstrueren.
Aan het einde van de avond was de binnenzijde van de dorpel gereed, en kon de auto weer op zijn krikpunt belast worden.
- Philipoo
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: E36 323i coupe ringtool project, roest problemen aanpakken
Goed bezig, auto op 3 krikpunten op de brug is alleen niet echt veilig..
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
Jawel, op de vierde foto zie je net de puntjes van de lepels! Netjes aangepakt zo, weet je tenminste zeker dat het voorlopig goed blijft.
- Philipoo
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: E36 323i coupe ringtool project, roest problemen aanpakken
ah, mooizo! Ik ging er al uit dat je dit niet zo zou doen, aangezien je alles aan je auto wel netjes doet!
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
De andere krikpunten waren wel goed?
Als je dit netjes hersteld heb je er ook geen omkijken meer na
Als je dit netjes hersteld heb je er ook geen omkijken meer na
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
Links achter was wel verreweg het ergste wat we tot dusver konden zien.
De andere krikpunten gaan we nu wel allemaal kaal halen. Nu we toch bezig zijn, kunnen we het beter goed aanpakken. Het is een tijdrovende klus, maar je hebt wel eer van je werk.
Rechtsvoor wel een slechte plek ontdekt, en erg dun materiaal, dus die gaan we volgende week aanpakken.
De andere krikpunten gaan we nu wel allemaal kaal halen. Nu we toch bezig zijn, kunnen we het beter goed aanpakken. Het is een tijdrovende klus, maar je hebt wel eer van je werk.
Rechtsvoor wel een slechte plek ontdekt, en erg dun materiaal, dus die gaan we volgende week aanpakken.
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
Gisteren weer verder gegaan met de reparatie van het krikpunt.
De auto staat op een 2 kolommen brug. Het nadeel van deze brug is dat je slecht bij de krikpunten komt, omdat de brugsteunen hieronder staan. Gelukkig hebben we een heftruck, dus kunnen we de auto ondersteunen onder zijn achtersubframe, zodat de steun onder het krikpunt verwijderd kan worden. Vorige week hadden we de dorpel open geslepen, en het krikpunt binnen in de dorpel gerepareerd, en overig roestig plaatwerk vervangen. Er waren nog een paar kleine puntjes binnenin de dorpel die wat aandacht nodig hadden, dus deze hebben we eerst aangepakt. Nu de dorpel dichtgelast kon worden, hebben we eerst een mal gemaakt van karton, zodat we hiermee makkelijk de metalen plaat konden vormgeven die erin gelast moest worden. In deze plaat hebben allemaal gaatjes van 6mm geboord, zodat we hem konden bevestigen met potlassen.
De auto staat op een 2 kolommen brug. Het nadeel van deze brug is dat je slecht bij de krikpunten komt, omdat de brugsteunen hieronder staan. Gelukkig hebben we een heftruck, dus kunnen we de auto ondersteunen onder zijn achtersubframe, zodat de steun onder het krikpunt verwijderd kan worden. Vorige week hadden we de dorpel open geslepen, en het krikpunt binnen in de dorpel gerepareerd, en overig roestig plaatwerk vervangen. Er waren nog een paar kleine puntjes binnenin de dorpel die wat aandacht nodig hadden, dus deze hebben we eerst aangepakt. Nu de dorpel dichtgelast kon worden, hebben we eerst een mal gemaakt van karton, zodat we hiermee makkelijk de metalen plaat konden vormgeven die erin gelast moest worden. In deze plaat hebben allemaal gaatjes van 6mm geboord, zodat we hem konden bevestigen met potlassen.
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
De plaat hebben we eerst aan de binnenzijde vastgelast. Vanaf de binnenzijde zijn we naar de buitenkant gaan werken, zodat we de plaat in de vorm van de dorpel konden kloppen.
De hele reparatie kost meer tijd als verwacht, maar ik ben erg tevreden met het resultaat.
De plaat hebben we ook met veel potlassen aan het krikpunt gelast, zodat dit een solide geheel wordt.De hele reparatie kost meer tijd als verwacht, maar ik ben erg tevreden met het resultaat.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
Persoonlijk las ik het liever helemaal af en er in zodat je geen overlappende delen krijgt.
Dan heb je ook geen strijk kit nodig.
Bij die overlappende delen gaat die als eerst weer roesten straks omdat je het helaas bijna niet kan behandelen.
Dan heb je ook geen strijk kit nodig.
Bij die overlappende delen gaat die als eerst weer roesten straks omdat je het helaas bijna niet kan behandelen.
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
Dat is normaal minder gevoelig voor roest. Echter was er bij mij aan de binnenkant weinig materiaal meer over, vandaar dat ik voor deze methode gekozen heb. Aan de voorkant ben ik nu begonnen, en daar ga ik wel de platen aflassen, daar was het plaatwerk nog een stuk knapper.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
Er is wel speciale verf te koop die je er voor de tijd op kan spuiten, daarna kan je het prop lassen maar dan brand de verf op dat punt natuurlijk wel weg.
Dan is het materiaal beter beschermd bij de overlappende delen.
Veel werk is het inderdaad wel, ik vraag me wel af of dit zo mag voor de apk.
Ik heb wel is gehoort dat auto's er op afgekeurd zijn als er niet genoeg is afgelast aangezien dit normaal uit 1 deel bestaat.
Een nieuwe dorpel heb je al voor iets van €50 dat was misschien sneller en makkelijker geweest.
Klote werk is het je komt altijd meer tegen als je er mee bezig gaat.
Dan is het materiaal beter beschermd bij de overlappende delen.
Veel werk is het inderdaad wel, ik vraag me wel af of dit zo mag voor de apk.
Ik heb wel is gehoort dat auto's er op afgekeurd zijn als er niet genoeg is afgelast aangezien dit normaal uit 1 deel bestaat.
Een nieuwe dorpel heb je al voor iets van €50 dat was misschien sneller en makkelijker geweest.
Klote werk is het je komt altijd meer tegen als je er mee bezig gaat.
- hans33sw
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 13 apr 2016, 09:13
- Auto: 2x 33, 304, 205, '17 Megane
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
Ik vraag me wel eens af of dat inderdaad sterker is. Dus 2 platen strak tegen elkaar ipv overlap. Heb met de 33 helaas ook heel veel mogen lassen en op punten waar veel kracht komt heb ik beide technieken gecombineerd als er meerdere platen samen kwamen.
Mooi project!
Mooi project!
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
Vorige week tijdens de wekelijkse klus avond, weer een klein beetje progressie gemaakt met het las en opknapwerk.
Het krikpunt links achter is nu volledig klaar, en is in 2 lagen roestwerende primer gezet. Deze week zal ik de naden afwerken met strijkkit. Nu was het tijd om verder te gaan aan de linker voorzijde. Op het oog zag het krikpunt links voor er wel netjes uit, echter aan de binnenkant van de auto was het goed te zien dat de roestduivel aardig in de weer is geweest. Hier kon ik over een lengte van ca. 25cm door het plaatwerk heen steken met een schroevendraaier.
We hebben de dorpel opengeslepen, en alle roestige delen verwijderd. Tevens hebben we het gehele roestige stuk aan de bestuurderszijde verwijderd, zodat deze ook vervangen kan worden.
Na het openslijpen van de dorpel bleek dat het krikpunt nauwelijk aangetast was, dus dat scheelt veel werk. We konden de roest verwijderen, en meteen een verse plaat op de dorpel lassen.
Nadat de dorpel geheel dicht is, kunnen we de bodem er vanaf de binnenkant in lassen, echter is dat een klusje voor deze week.
Tevens waren de ophangpunten van het voorscherm geheel verdwenen, dus hier hebben we een hoeklijn voor in de plaats gelast, en de boutgaten voorzien van blindklinkmoeren, zodat er straks metrische bouten gebruikt kunnen worden, i.p.v. parkers.
Het krikpunt links achter is nu volledig klaar, en is in 2 lagen roestwerende primer gezet. Deze week zal ik de naden afwerken met strijkkit. Nu was het tijd om verder te gaan aan de linker voorzijde. Op het oog zag het krikpunt links voor er wel netjes uit, echter aan de binnenkant van de auto was het goed te zien dat de roestduivel aardig in de weer is geweest. Hier kon ik over een lengte van ca. 25cm door het plaatwerk heen steken met een schroevendraaier.
We hebben de dorpel opengeslepen, en alle roestige delen verwijderd. Tevens hebben we het gehele roestige stuk aan de bestuurderszijde verwijderd, zodat deze ook vervangen kan worden.
Na het openslijpen van de dorpel bleek dat het krikpunt nauwelijk aangetast was, dus dat scheelt veel werk. We konden de roest verwijderen, en meteen een verse plaat op de dorpel lassen.
Nadat de dorpel geheel dicht is, kunnen we de bodem er vanaf de binnenkant in lassen, echter is dat een klusje voor deze week.
Tevens waren de ophangpunten van het voorscherm geheel verdwenen, dus hier hebben we een hoeklijn voor in de plaats gelast, en de boutgaten voorzien van blindklinkmoeren, zodat er straks metrische bouten gebruikt kunnen worden, i.p.v. parkers.