E36 coupe ringtool project -->Nürburgring Shakedown + new engine build
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
Ook was het tijd voor wat andere aanpassingen.
De rolkooi was zwart gespoten. Deze heb ik weggebracht naar de poedercoater om te laten coaten in dezelfde kleur geel als het onderstel.
Ik had ook een tijd geleden spacers van 12.5mm geplaatst aan de voorzijde, omdat anders de wielen aanliepen op de veerpoten. Echter stonden de wielen aan de achterzijde nog een stuk naar binnen. Ik heb een paar weken terug gemeten dat een mm of 15 naar buiten mogelijk moet zijn zonder aanlopen.
Ik heb vorige week sparco 16mm spacers binnengekregen, en gemonteerd. Het ziet er in mijn ogen nu een stuk fraaier uit, en de wielen lopen niet aan.
Zonder spacers
Met spacers
De rolkooi was zwart gespoten. Deze heb ik weggebracht naar de poedercoater om te laten coaten in dezelfde kleur geel als het onderstel.
Ik had ook een tijd geleden spacers van 12.5mm geplaatst aan de voorzijde, omdat anders de wielen aanliepen op de veerpoten. Echter stonden de wielen aan de achterzijde nog een stuk naar binnen. Ik heb een paar weken terug gemeten dat een mm of 15 naar buiten mogelijk moet zijn zonder aanlopen.
Ik heb vorige week sparco 16mm spacers binnengekregen, en gemonteerd. Het ziet er in mijn ogen nu een stuk fraaier uit, en de wielen lopen niet aan.
Zonder spacers
Met spacers
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
Die spacers waren idd wel nodig. Kooi ziet er ook strak uit zo
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
Dankje!
Ja spacers waren zeker nodig.
Welke breedte en et waarde heb jij op je e36 zitten?
Mijn schermen moeten volgend jaar nog gespoten worden, dus twijfel nog om de kasten te rollen, en nog iets breder te gaan.
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
Ik heb 250/650 18inch ET47
Maar dat past niet onder een standaard e36
Maar dat past niet onder een standaard e36
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
zo, dat is inderdaad erg breed voor een e36
Voorlopig hou ik 225 45 r17 rondom, lijkt me ook voldoende voor een m52b25.
Ik speel met het idee om in de toekomst (binnen een jaar of 2 ) een S54 blok in deze auto te lepelen. Vandaar dat ik twijfel om bij voorbaat al iets breder te gaan op de achteras. Maar het komende jaar lijkt mijn huidige banden setup voldoende.
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: E36 coupe ringtool project --> Bekende roestplekken aanpakken
Weinig vermogen en te grote banden, dan krijg je geen warmte in je banden. Dus voorlopig zou ik het ook even bij een maatje kleiner houden
Ik krijg m'n banden ook niet gemakkelijk op temperatuur.
Ik krijg m'n banden ook niet gemakkelijk op temperatuur.
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 coupe ringtool project --> Roest problemen opgelost en klaar voor het 2k18 seizoen
Het is alweer een lange tijd geleden dat ik een update geplaatst heb van het ringtool project.
Ondertussen is de racer apk gekeurd, en op een paar kleine puntjes na, klaar voor het nieuwe seizoen. 30 & 31 Maart ga ik met een groepje naar de ring, en kan ik eindelijk de auto aan de tand voelen. Hieronder zal ik even uitleggen wat er allemaal aangepakt is de laatste tijd.
Bij het plaatsen van de schetsplaten voor de rolkooi kwam ik erachter dat de roestduivel toch veel meer schade heeft aangericht als ik vooraf dacht. In 1e instantie had ik het idee dat het om 2 krikpunten ging. Echter bleek het dat alle krikpunten last hadden van roest. Dus heb ik alle krikpunten en roestplekken op de bodem grondig aangepakt.
Nadat alle roestplekken waren aangepakt, kon ik eindelijk beginnen aan het plaatsen van de rolkooi. Deze rolkooi staat op 4 punten, dus hebben we er 4 platen ingelast met een dikte van 3mm.
Eerst hebben we de rolkooi in de auto gepast, en hierbij de plaatsen afgetekend waar de platen moesten komen. Hierna hebben we de 4 platen op maat gemaakt, en de lasplekken op de carrosserie kaalgeslepen, zodat het goed te lassen is. Hierna zijn we de platen erin gaan lassen. Hierbij zat ik binnen in te lassen, en lag mijn collega onder de auto met een luchtspuit om te voorkomen dat de auto in de brand vloog. Bij het lassen van deze platen kregen we een mooie doorlassing, maar daardoor vatte het tectyl op de bodem erg snel vlam. Hierdoor was dit echt een klus die je met 2 personen moest uitvoeren. Nadat de 4 basisplaten voor de rolkooi op hun plek zaten, heb ik deze bijgewerkt waar nodig, en afgewerkt met strijkkit, en verf. Hierna heb ik de achterste deurpanelen er weer ingezet, zodat het er weer redelijk netjes uitziet. Uiteindelijk wil ik nog wel een keer de hele binnenkant laten spuiten, maar dat is iets voor de toekomst. Nadat de verf droog was hebben we heel voorzichtig de rolkooi in de auto getild, en deze vastgezet aan de auto. Hierbij heb ik gewoon standaard verzinkte 8.8 bouten gebruikt met borgmoeren, en carrosserie-ringen aan de onderzijde.
Ondertussen is de racer apk gekeurd, en op een paar kleine puntjes na, klaar voor het nieuwe seizoen. 30 & 31 Maart ga ik met een groepje naar de ring, en kan ik eindelijk de auto aan de tand voelen. Hieronder zal ik even uitleggen wat er allemaal aangepakt is de laatste tijd.
Bij het plaatsen van de schetsplaten voor de rolkooi kwam ik erachter dat de roestduivel toch veel meer schade heeft aangericht als ik vooraf dacht. In 1e instantie had ik het idee dat het om 2 krikpunten ging. Echter bleek het dat alle krikpunten last hadden van roest. Dus heb ik alle krikpunten en roestplekken op de bodem grondig aangepakt.
Nadat alle roestplekken waren aangepakt, kon ik eindelijk beginnen aan het plaatsen van de rolkooi. Deze rolkooi staat op 4 punten, dus hebben we er 4 platen ingelast met een dikte van 3mm.
Eerst hebben we de rolkooi in de auto gepast, en hierbij de plaatsen afgetekend waar de platen moesten komen. Hierna hebben we de 4 platen op maat gemaakt, en de lasplekken op de carrosserie kaalgeslepen, zodat het goed te lassen is. Hierna zijn we de platen erin gaan lassen. Hierbij zat ik binnen in te lassen, en lag mijn collega onder de auto met een luchtspuit om te voorkomen dat de auto in de brand vloog. Bij het lassen van deze platen kregen we een mooie doorlassing, maar daardoor vatte het tectyl op de bodem erg snel vlam. Hierdoor was dit echt een klus die je met 2 personen moest uitvoeren. Nadat de 4 basisplaten voor de rolkooi op hun plek zaten, heb ik deze bijgewerkt waar nodig, en afgewerkt met strijkkit, en verf. Hierna heb ik de achterste deurpanelen er weer ingezet, zodat het er weer redelijk netjes uitziet. Uiteindelijk wil ik nog wel een keer de hele binnenkant laten spuiten, maar dat is iets voor de toekomst. Nadat de verf droog was hebben we heel voorzichtig de rolkooi in de auto getild, en deze vastgezet aan de auto. Hierbij heb ik gewoon standaard verzinkte 8.8 bouten gebruikt met borgmoeren, en carrosserie-ringen aan de onderzijde.
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 coupe ringtool project -->rolkooi, kuipstoelen & gordels plaatsen
Nadat de kooi geplaatst was, was het tijd om de gordels te gaan monteren. Ik heb een setje Sabelt 6 punts gordels voor een mooie prijs kunnen aanschaffen, dus deze moeten erin komen.
Voor het bepalen van de locatie van de lasplaten heb ik de kuipstoelen in de auto gemonteerd, en de gordels geplaatst zoals ik ze gemonteerd wil hebben, en de locatie van de lasplaten gemarkeerd. Hierna hebben we de stoelen er weer uitgehaald, en de plekken waar de platen moeten komen, kaalgeslepen.
Hier heb ik zelf weer het laswerk uitgevoerd, en lag mijn collega weer met een luchtspuit onder de auto om brand te voorkomen. Na het lassen hebben we de lassen afgewerkt met de slijptol, en behandeld met verf en strijk kit, om een mooie finish te krijgen. Nu de gordelpunten eindelijk op hun plek zaten, konden we de gordelogen erin schroeven, en de stoelen en de gordels monteren. Ik heb vorig jaar voor een leuke prijs 2 sparco evo kuipstoelen in nieuwstaat kunnen aanschaffen, incl. cnc gefreesde VAC motorsport floor mounts. Dit geheel ziet er erg netjes uit vind ik zelf. Voor de bestuurderskant heb ik nog een sparco slede aangeschaft, omdat ik met mijn lengte van 1,92 toch nog te dicht op de pedalen zat, en dat terwijl de stoel op de achterste stand gemonteerd stond. Dus deze slede kon er ook meteen tussen geplaatst worden, Nu de kooi, stoelen, en gordels gemonteerd waren, was het tijd om een sportstuur te plaatsen. Ik had nog geen idee wat voor mij de ideale zitpositie zou zijn, dus wist niet zeker of ik een vlak of een deepdish stuur moest aanschaffen. Ik heb hierbij gekozen voor een RRS suede 90mm deepdish stuur. Omdat dit voor mijn gevoel de ideale positie zou leveren, en de looks van een deepdish stuur mij erg aanstaan. Tevens is dit stuur betaalbaar, dus zou het niet erg zijn als deze vervangen moet worden voor een minder diep stuur, als de positie niet bevalt. En de rode stiksels passen mooi bij de gordels.
Persoonlijk vind ik de afwerking en kwaliteit van het stuur erg netjes, gezien de prijs. Het stuur voelt ook erg degelijk en stevig aan.
Voor mij is de zitpositie nu perfect. Nu het interieur zo goed als klaar is (voorlopig), was het tijd om de auto apk klaar te maken. De banden die erop zitten zijn redelijk gaar van de driftdag die ik in Oktober gedaan had, dus daarmee durfde ik de keuring niet in te gaan. En aangezien het nieuwe seizoen voor de deur stond, werd de zoektocht naar semi's gestart. Ik kon voor een leuke prijs nieuwe Toyo r888 threadwear 100 banden in de maat 225/45/r17 ophalen. Deze heb ik laten monteren bij een maat die in een garage werkt. Zowel voor als achter heb ik 15mm spacers geplaatst, en de wielen passen net aan zonder aanlopen. Aan de voorzijde heb ik iets meer negatieve camber moeten geven, en aan de achterzijde heb ik de wielkasten moeten rollen.
De bevestigingspunten voor de schouderbanden zaten al in de rolkooi gelast, dus dat scheelde weer laswerk in de auto. Voor de overige gordelpunten heb ik lasplaten gekocht waar de gordelmoeren al aangelast zaten.Voor het bepalen van de locatie van de lasplaten heb ik de kuipstoelen in de auto gemonteerd, en de gordels geplaatst zoals ik ze gemonteerd wil hebben, en de locatie van de lasplaten gemarkeerd. Hierna hebben we de stoelen er weer uitgehaald, en de plekken waar de platen moeten komen, kaalgeslepen.
Hier heb ik zelf weer het laswerk uitgevoerd, en lag mijn collega weer met een luchtspuit onder de auto om brand te voorkomen. Na het lassen hebben we de lassen afgewerkt met de slijptol, en behandeld met verf en strijk kit, om een mooie finish te krijgen. Nu de gordelpunten eindelijk op hun plek zaten, konden we de gordelogen erin schroeven, en de stoelen en de gordels monteren. Ik heb vorig jaar voor een leuke prijs 2 sparco evo kuipstoelen in nieuwstaat kunnen aanschaffen, incl. cnc gefreesde VAC motorsport floor mounts. Dit geheel ziet er erg netjes uit vind ik zelf. Voor de bestuurderskant heb ik nog een sparco slede aangeschaft, omdat ik met mijn lengte van 1,92 toch nog te dicht op de pedalen zat, en dat terwijl de stoel op de achterste stand gemonteerd stond. Dus deze slede kon er ook meteen tussen geplaatst worden, Nu de kooi, stoelen, en gordels gemonteerd waren, was het tijd om een sportstuur te plaatsen. Ik had nog geen idee wat voor mij de ideale zitpositie zou zijn, dus wist niet zeker of ik een vlak of een deepdish stuur moest aanschaffen. Ik heb hierbij gekozen voor een RRS suede 90mm deepdish stuur. Omdat dit voor mijn gevoel de ideale positie zou leveren, en de looks van een deepdish stuur mij erg aanstaan. Tevens is dit stuur betaalbaar, dus zou het niet erg zijn als deze vervangen moet worden voor een minder diep stuur, als de positie niet bevalt. En de rode stiksels passen mooi bij de gordels.
Persoonlijk vind ik de afwerking en kwaliteit van het stuur erg netjes, gezien de prijs. Het stuur voelt ook erg degelijk en stevig aan.
Voor mij is de zitpositie nu perfect. Nu het interieur zo goed als klaar is (voorlopig), was het tijd om de auto apk klaar te maken. De banden die erop zitten zijn redelijk gaar van de driftdag die ik in Oktober gedaan had, dus daarmee durfde ik de keuring niet in te gaan. En aangezien het nieuwe seizoen voor de deur stond, werd de zoektocht naar semi's gestart. Ik kon voor een leuke prijs nieuwe Toyo r888 threadwear 100 banden in de maat 225/45/r17 ophalen. Deze heb ik laten monteren bij een maat die in een garage werkt. Zowel voor als achter heb ik 15mm spacers geplaatst, en de wielen passen net aan zonder aanlopen. Aan de voorzijde heb ik iets meer negatieve camber moeten geven, en aan de achterzijde heb ik de wielkasten moeten rollen.
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: E36 coupe ringtool project -->rolkooi, kuipstoelen & gordels plaatsen
Ziet er netjes uit allemaal, de kooi in Clubsport spec staat ook knap
Is de hoek van de gordels ook correct? Niet te ver naar beneden.
Kan ik niet helemaal zien op de foto's.
Is de hoek van de gordels ook correct? Niet te ver naar beneden.
Kan ik niet helemaal zien op de foto's.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: E36 coupe ringtool project -->rolkooi, kuipstoelen & gordels plaatsen
Gaaf geheel aan het worden zo!
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 coupe ringtool project -->rolkooi, kuipstoelen & gordels plaatsen
Bedankt! Het begint langzamerhand wel wat moois te worden inderdaad
Bedankt! heb een tijdje getwijfeld over geel, maar het heeft goed uitgepakt.
De hoek van de gordels klopt volgens mij wel volgens de specs.
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: E36 coupe ringtool project -->rolkooi, kuipstoelen & gordels plaatsen
Dan moet het goed komen
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Nürburgring shakedown
Een tijdje niks gepost door een groot tijdgebrek. Vrouw + baby, fulltime baan + deeltijdstudie & Ringtool build als hobby, zorgen soms voor een aardig tekort aan tijd.
De auto is momenteel APK gekeurd, en klaar voor het 2018 seizoen.
Heb medio maart het motorblok voor een 2e maal geflushed met Forte motorflush, en voorzien van nieuwe 10w60 motorolie.
Ook hierbij de wagen nogmaals nagelopen op de brug, om er zeker van te zijn dat er niks losloopt bij de shakedown.
Na 1,5 jaar klussen is het eindelijk zover, tijd voor een weekend op de ring. In Januari was ik ervan overtuigd dat Maart 2018 ging lukken, dus samen met mijn trackday buddies een datum geprikt. We zaten allemaal erg vol in deze periode, maar waren het er over eens dat we het trackday jaar goed moeten beginnen. De enige datum dat de meeste konden, was het carfreitag weekend, op de vrijdag en zaterdag. Kamers geboekt in Nürburg bij Pistenklause, en de voorbereidingen waren getroffen. We gaan heen met mijn Ringtool, een e92 m3 coupe DCT, en een 1992 e36 325i coupe.
Op Vrijdag 30 maart was het dan eindelijk zo ver, 's ochtends vroeg in de auto, opweg naar de Ring. Op de heenweg kwamen we helaas al de 1e kleine problemen tegen. Ik was mijn olievuldop verloren, en kwam daar pas na 200km achter. Gelukkig is er geen olie het blok uitgevlogen, en stond het peil nog op maximaal. Dus het olievulgat dicht geplakt met ductape, en we konden weer gasgeven. Mijn maat had met de e92 m3 last van een licht aanlopende rem aan de achterzijde, hier hebben we onderweg naar gekeken, en konden we even niks aan doen, dus hiermee door. Tussen Adenau en Nürburg zijn we even gestopt bij Ringspares, voor een nieuwe olievuldop, en het slepen van de rem bij de e92 repareren. Hierna was het een uur of 11, en konden we door naar het Hotel om in te checken. Het nadeel van Carfreitag is de grote drukte, dus van Ringspares tot aan het hotel, koste ons meer dan een uur.
Hier wat plaatjes bij de praatjes! Aangekomen bij Ringspares E92 bij Ringspares File
De auto is momenteel APK gekeurd, en klaar voor het 2018 seizoen.
Heb medio maart het motorblok voor een 2e maal geflushed met Forte motorflush, en voorzien van nieuwe 10w60 motorolie.
Ook hierbij de wagen nogmaals nagelopen op de brug, om er zeker van te zijn dat er niks losloopt bij de shakedown.
Na 1,5 jaar klussen is het eindelijk zover, tijd voor een weekend op de ring. In Januari was ik ervan overtuigd dat Maart 2018 ging lukken, dus samen met mijn trackday buddies een datum geprikt. We zaten allemaal erg vol in deze periode, maar waren het er over eens dat we het trackday jaar goed moeten beginnen. De enige datum dat de meeste konden, was het carfreitag weekend, op de vrijdag en zaterdag. Kamers geboekt in Nürburg bij Pistenklause, en de voorbereidingen waren getroffen. We gaan heen met mijn Ringtool, een e92 m3 coupe DCT, en een 1992 e36 325i coupe.
Op Vrijdag 30 maart was het dan eindelijk zo ver, 's ochtends vroeg in de auto, opweg naar de Ring. Op de heenweg kwamen we helaas al de 1e kleine problemen tegen. Ik was mijn olievuldop verloren, en kwam daar pas na 200km achter. Gelukkig is er geen olie het blok uitgevlogen, en stond het peil nog op maximaal. Dus het olievulgat dicht geplakt met ductape, en we konden weer gasgeven. Mijn maat had met de e92 m3 last van een licht aanlopende rem aan de achterzijde, hier hebben we onderweg naar gekeken, en konden we even niks aan doen, dus hiermee door. Tussen Adenau en Nürburg zijn we even gestopt bij Ringspares, voor een nieuwe olievuldop, en het slepen van de rem bij de e92 repareren. Hierna was het een uur of 11, en konden we door naar het Hotel om in te checken. Het nadeel van Carfreitag is de grote drukte, dus van Ringspares tot aan het hotel, koste ons meer dan een uur.
Hier wat plaatjes bij de praatjes! Aangekomen bij Ringspares E92 bij Ringspares File
- Bijlagen
-
- carfreitag file.JPG (415.54 KiB) 2853 keer bekeken
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36 coupe ringtool project -->Nürburgring Shakedown + new engine build
Ondanks de verloren oliedop een mooie rondes kunnen rijden?
En hoe was je de dop verloren??
En hoe was je de dop verloren??
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 coupe ringtool project -->Nürburgring Shakedown + new engine build
Na het inchecken hebben we even gelunched en gekwijld bij al het mooie spul wat bij apex staat
En daarna was het eindelijk tijd om los te gaan.
Hierbij wat plaatjes, want dat geeft een betere indruk als een lang verhaal Onboard samen met vaders Karussell entry de e92 m3 van mijn maat
En daarna was het eindelijk tijd om los te gaan.
Hierbij wat plaatjes, want dat geeft een betere indruk als een lang verhaal Onboard samen met vaders Karussell entry de e92 m3 van mijn maat
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 coupe ringtool project -->Nürburgring Shakedown + new engine build
Ja heb heerlijk gereden, uiteindelijk maar 4 rondes Nordschleife, en 1 sessie Gp strecke in deze 2 dagen, maar dat kwam door een kapotgereden band , dat zal ik in een volgend verslag vertellen. Maar het is een feest om deze auto over de ring te sturen
Ik heb werkelijk geen idee hoe ik de dop verloren ben, heb vlak van tevoren nog ff een klein beetje olie bijgevuld, omdat hij na de buurt nog niet helemaal op max stond, en hierbij waarschijnlijk niet goed vastgedraaid, of helemaal niet. Gelukkig had ringspares nog een dop liggen.
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: E36 coupe ringtool project -->Nürburgring Shakedown + new engine build
De 1e dag maar 2 rondjes nordschleife kunnen pakken door de vele baan sluitingen. Vlak voor sluitingstijd nog maar een sessie op de gp strecke gepakt, omdat de Nordschleife niet meer open ging.
De 2e dag vroeg uit de veren om op tijd bij de baan te zijn. Echter na het ontbijt zagen we dat de Nordschleife nog erg nat was door de dauw, dus besloten we eerst bij de burcht te kijken. Na een uurtje rondgekeken te hebben bij de burcht, en daarna bij Breitscheid, was het tijd zelf de baan op te gaan. De 1e ronde veel geleerd, omdat ik nooit op een vochtige Nordschleife heb gereden. De 2e ronde moest ik op het snelle stuk voor Schwedenkreuz van de lijn afwijken door een langzamere auto. Hierbij hoorde ik een klap in mijn wielkast linksvoor, maar voelde niks. Echter aan het einde van de ronde merkte ik dat de scherpte voorin een beetje weg was, maar ik dacht dat het kwam omdat het nog een beetje vochtig was op de schaduwplekken.
Echter op de parkeerplaats kwam ik erachter dat er nog maar 0,3 bar in mijn linkervoorband zat. Shit 4 ronden oude toyo r888 stuk Nog even rondgebeld, maar niemand had eenzelfde band op voorraad. Gelukkig had mijn maat zn reservewiel nog mee in zijn 325, dus kon ik die gebruiken om mee naar huis te rijden.
Hierbij nog een paar plaatjes bij de praatjes. In deze foto kan je een klein beetje zien dat linksvoor zacht is Foto van de 1e ronde De e36 325i van mijn maat (mijn oude auto) Het wisselen van de banden. Moest de achterband naar voren plaatsen, en de reserve linksachter. Door de 330 remmen, kan ik niet kleiner als 17 inch op de vooras.
De 2e dag vroeg uit de veren om op tijd bij de baan te zijn. Echter na het ontbijt zagen we dat de Nordschleife nog erg nat was door de dauw, dus besloten we eerst bij de burcht te kijken. Na een uurtje rondgekeken te hebben bij de burcht, en daarna bij Breitscheid, was het tijd zelf de baan op te gaan. De 1e ronde veel geleerd, omdat ik nooit op een vochtige Nordschleife heb gereden. De 2e ronde moest ik op het snelle stuk voor Schwedenkreuz van de lijn afwijken door een langzamere auto. Hierbij hoorde ik een klap in mijn wielkast linksvoor, maar voelde niks. Echter aan het einde van de ronde merkte ik dat de scherpte voorin een beetje weg was, maar ik dacht dat het kwam omdat het nog een beetje vochtig was op de schaduwplekken.
Echter op de parkeerplaats kwam ik erachter dat er nog maar 0,3 bar in mijn linkervoorband zat. Shit 4 ronden oude toyo r888 stuk Nog even rondgebeld, maar niemand had eenzelfde band op voorraad. Gelukkig had mijn maat zn reservewiel nog mee in zijn 325, dus kon ik die gebruiken om mee naar huis te rijden.
Hierbij nog een paar plaatjes bij de praatjes. In deze foto kan je een klein beetje zien dat linksvoor zacht is Foto van de 1e ronde De e36 325i van mijn maat (mijn oude auto) Het wisselen van de banden. Moest de achterband naar voren plaatsen, en de reserve linksachter. Door de 330 remmen, kan ik niet kleiner als 17 inch op de vooras.
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
New engine build
Voor de liefhebbers van engine builds, komt er een mooi project aan later dit jaar.
Aankomende zaterdag haal ik een m52b28 blok op. Deze komt bij mijn ouders in de schuur te staan, en deze zal ik in de loop van dit jaar met mijn vader helemaal demonteren, reviseren, en tunen.
De bedoeling is een lichtere krukas, scherpere nokkenassen, vaste stoters, en s50 itb's erop.
Ik zal een gedetailleerd foto verslag maken van de progressie.
Aankomende zaterdag haal ik een m52b28 blok op. Deze komt bij mijn ouders in de schuur te staan, en deze zal ik in de loop van dit jaar met mijn vader helemaal demonteren, reviseren, en tunen.
De bedoeling is een lichtere krukas, scherpere nokkenassen, vaste stoters, en s50 itb's erop.
Ik zal een gedetailleerd foto verslag maken van de progressie.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E36 coupe ringtool project -->Nürburgring Shakedown + new engine build
Leuke update Ziet er strak uit de E36, niet overdone maar mooi functioneel
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E36 coupe ringtool project -->Nürburgring Shakedown + new engine build
Plannen klinken goed
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: E36 coupe ringtool project -->Nürburgring Shakedown + new engine build
Mooi verhaal van je Ring avontuur Patrick! Engine builds zijn altijd mooi om te volgen!
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: E36 coupe ringtool project -->Nürburgring Shakedown + new engine build
mooi verslag en leuke plaatjes!
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: New engine build
Leuk verslag!Pfhmulder schreef: ↑08 apr 2018, 13:07 Voor de liefhebbers van engine builds, komt er een mooi project aan later dit jaar.
Aankomende zaterdag haal ik een m52b28 blok op. Deze komt bij mijn ouders in de schuur te staan, en deze zal ik in de loop van dit jaar met mijn vader helemaal demonteren, reviseren, en tunen.
De bedoeling is een lichtere krukas, scherpere nokkenassen, vaste stoters, en s50 itb's erop.
Ik zal een gedetailleerd foto verslag maken van de progressie.
Helaas vinden deze motoren hoge toeren niet fijn, je krijgt harmonische trillingen wat alleen ellende geeft.
Ook brengen die S50 itb's vrij weinig ten opzochte van een M50B25 inlaat.
Dit zou ik doen
M52b28
M54B30 zuigers, drijfstangen en krukas
M20B23 vliegwiel + sport koppeling
M50 inlaat + M50B25tu ECU en sensoren
Spaghetti spruitstuk en een goede uitlaat
Chip op maat
Dan zit al al op dik 265pk zonder idioot veel toeren te draaien.
Een bekende van mij haalde uit een originele M52B28 al 238pk en 310nm.
Spaghetti + originele 325i uitlaat incl kat
M50 inlaat + M50B25tu ECU en sensoren
Chip op maat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 154 gasten