BMW E46 330i
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E46 330i
Ja, ok, maar banden koop je ook niet elk jaar lijkt me. Waarom koop je niet een goedkoop 17" setje voor de winter en laat je de huidige velgen opknappen? Wat denk je dat 19" banden kosten?
Overigens geeft die foto hierboven al aan hoe verschrikkelijk alles uit verhouding komt te liggen. Sorry, maar dat ziet er gewoon niet uit. De E46 non-M carrosserie is niet ontworpen met 19" in gedachte.
Overigens geeft die foto hierboven al aan hoe verschrikkelijk alles uit verhouding komt te liggen. Sorry, maar dat ziet er gewoon niet uit. De E46 non-M carrosserie is niet ontworpen met 19" in gedachte.
- Barend
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: BMW E46 330i
Wat is dit Sander?!
haha, de verhoudingen zijn volledig weg met deze velgen..
haha, de verhoudingen zijn volledig weg met deze velgen..
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
@joost: Klopt, 19 inch gaat er (waarschijnlijk) ook niet komen. Welk setje erbij komt is nog maar even de vraag.. had vorige winter al bijna een setje 17" van een 1 serie gekocht maar die werden voor mijn neus verkocht.
@Barend: ik beschreef het niet voor niks als Banne gebied.. Zoals ik zelf al zei is het dan net een speelgoedauto, het was een periode zullen we maar zeggen....
@Barend: ik beschreef het niet voor niks als Banne gebied.. Zoals ik zelf al zei is het dan net een speelgoedauto, het was een periode zullen we maar zeggen....
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E46 330i
Zo'n lipje voor 95,- gespoten is denk wel een immi en wellicht gespoten met een spuitbus.
Kan me niet voorstellen dat ie bij de dealer 45,- kost en dat een schadebedrijf hem voor 5 tientjes gaat spuiten.
Kan me niet voorstellen dat ie bij de dealer 45,- kost en dat een schadebedrijf hem voor 5 tientjes gaat spuiten.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Velgen van Niels dus gekocht. Worden ergens een keer opgehaald. Plan is dank denk ik om ze voor de winter eerst maar op te knappen. Heb alleen al zo veel kleurencombinaties gezien dat ik er nog niet uit ben hoe ik ze wil hebben. Wel even een shopje gemaakt van hoe ze er standaard uit zien op de auto. 18" staat niet verkeerd, maar hij vraagt met deze velgen meer om een verlaging in mijn ogen.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Velgen zijn dankzij Niels en een kennis inmiddels thuis... de randen zijn flink beschadigd maar de harten zien er goed uit. Ik ga de randen schuren/plamuren en spuiten in origineel zilver. Polijsten zal helaas heel lastig mogelijk zijn. De harten ga ik eerst eens gunmetal grey plastidippen om te kijken wat voor resultaat dat geeft. Dan nog rood met gouden of zwart met zilveren naafkapjes erin. Banden zien er overigens nog prima uit en hebben een DOT van 2014. Zullen waarschijnlijk alleen nog even voor de APK dienen over een maand voordat ze gewisseld worden.
-
Online328Ti
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW E46 330i
Gaat goedkomen met de sportlines!
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Owja, die heb ik ook nog gekocht... Even kijken of het niet té laag wordt, dan is een pro kit misschien beter. Maarja.. toch een keer proberen!
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Zo.. dat was even meer werk dan gedacht. Allereerst om de juiste dop te vinden, is een veeltand M8 binnenmaat dop die veelal voor 3/8 ratels te vinden was. Uiteindelijk de dop binnen en alle boutjes losgekregen behalve de laatste.. letterlijk de laatste(!) van 60+ Boutjes draait in 1 slagje dol... Nog geprobeerd van alles in te slaan maar ze zijn zo zacht dat dat een hel werd. Een lokale garage had het voor een bak bier echter vrij snel opgelost door m10 erin te slaan en te laten schrikken met een luchtsleutel. Dus dan even de harten eruit pakken, even werd 1 dag later want ze zaten muur en muurvast. Met een blok en een flinke voohamer uiteindelijk zonder de velgen te beschadigen de harten los gekregen. Toen begon het schuren en plamuren, toch een lastig en gespecialiseerd werkje. Veelal te veel plamuur toevoegen wat het schuren lastig maakt. Ook een te grove korrel gepakt waardoor het resultaat niet 100% was. Daarna 1 laag primer, 2 lagen velgenlak en 2 lagen blanke lak. Ziet er prima uit nu. Toen kwamen de harten nog, ik had het idee ze te plastidippen in gunmetal grey maar dit werd me toch te blauw en te "vlak". Uiteindelijk voor de true metallic antraciet gegaan, plastidip werkt echt fantastisch en ben erg blij met de kleur. Helaas hier een paar druipers door een onverwachte wolkbreuk.. je ziet dit echter bijna niet. Zilveren naafdoppen waren niet meer zo netjes en matchte ook niet zo lekker met de nieuwe kleur. Rood werd me toch te gewaagd dus ook een paar Glossy zwarte BBS doppen besteld. Dit alles nu gecombineerd tot 1 velg en vind het (niet op de auto voorlopig) er erg mooi uitzien. Nu de andere velgen nog en alle boutjes nog op moment zetten...
Plaatje:
Plaatje:
-
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 30 aug 2017, 21:39
- Auto: ‘12 Mazda CX-5
- Locatie: N-H
Re: BMW E46 330i
Ziet er goed uit! Had persoonlijk de randen af laten draaien/polijsten denk ik, vind dat bij een meerdelig wiel vaak mooier staan.
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E46 330i
Is het mooiste maar vraagt wel weer een hoop onderhoud lijkt me.
Ik vind het er echt helemaal top uit zien Sander! En troost je, ik had mijn set Z3-M velgen laten ontlakken en laten parel stralen maar alsnog was het een tering klus om het naar het zin te krijgen: krasjes en stoeprand schade wegwerken met eens soort alu plamuur, filler, schuren, primer, schuren, het zilvergrijze grijs, drogen, tweede laag, drogen, afplakken, zichtzijde antraciet, drogen, tweede laag, drogen, soms nog 3e laag, drogen, afplakband eraf, blanke lak, een laag of wat en toen nog 2K blanke lak.
En nu vind ik ze eigenlijk te donker
Ik vind het er echt helemaal top uit zien Sander! En troost je, ik had mijn set Z3-M velgen laten ontlakken en laten parel stralen maar alsnog was het een tering klus om het naar het zin te krijgen: krasjes en stoeprand schade wegwerken met eens soort alu plamuur, filler, schuren, primer, schuren, het zilvergrijze grijs, drogen, tweede laag, drogen, afplakken, zichtzijde antraciet, drogen, tweede laag, drogen, soms nog 3e laag, drogen, afplakband eraf, blanke lak, een laag of wat en toen nog 2K blanke lak.
En nu vind ik ze eigenlijk te donker
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Afdraaien en polijsten was zeker het mooiste geweest, dit was dan ook een beetje mijn voorbeeld:
Echter vergt het inderdaad veel onderhoud en worden dit ook nog eens wintervelgen.. maar gepolijste randen was op zeker nog mooier geweest!- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E46 330i
Ik vind het hartstikke mooi zo! Goed werk verricht, en echt een klusje waar je voldoening van hebt. Zwarte centers is in dit geval beter dan rode. Rode centers moeten echt exact passen bij de velgen- en carroskleur, want anders kan het een doorn in het oog zijn (het wordt al snel een beetje Golf-esque). Zwart is altijd goed. Polijsten moet je altijd bijhouden (of in blanke lak spuiten, maar dan wordt het al snel te mat voor het effect), dus dat is ook niks voor een daily.
Mooi man, ik ben benieuwd naar de foto's van de velgen op de auto gemonteerd.
Mooi man, ik ben benieuwd naar de foto's van de velgen op de auto gemonteerd.
-
- Berichten: 4281
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E46 330i
Net werk. En die oude boutjes zijn een pijn inderdaad. Dan te bedenken dat ik het ooit met een 1/4 ratel probeerde...
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Ondanks dat ik ook een 1/2" ratel heb, heb ik ze ook allemaal gedemonteerd met een 1/4" ratel.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Update.. zoals ik in het werkplaats gedeelte In dit draadje al aankaartte, heb ik wat problemen:
viewtopic.php?f=7&t=36498
Nu heb ik op mijn apparaat staan:
red (batterij 12V), dit levert hij ook.
yellow (back +12V), deze levert op de stekker maar 1,3/4 volt. Dat lijkt wat weinig, ook omdat dit de dikste draad is. Nu heb je bij de E46 2 zekeringen voor radio/navigatie. 41/7 uit Mn hoofd, zekering 41 is een 30A zekering en zekering 7 is een 5A zekering. Nu wil het feit dat zekering zeven op stand contact 11,9V levert. Echter levert zekering 41(30A) maar +-7V op de multimeter in de zekeringenkast gemeten.
Vraagje: is er iemand met een E46 die zekering 41 in de kast wil doormeten met een multimeter op standje contact(niet gestart)?
Verder bereid ik hem langzaamaan voor op de APK en hoop ik niet teveel gekke dingen. Twijfel om de APK bij Gijsbertsen in Odijk te laten doen of bij een andere garage.
BVD.
viewtopic.php?f=7&t=36498
Nu heb ik op mijn apparaat staan:
red (batterij 12V), dit levert hij ook.
yellow (back +12V), deze levert op de stekker maar 1,3/4 volt. Dat lijkt wat weinig, ook omdat dit de dikste draad is. Nu heb je bij de E46 2 zekeringen voor radio/navigatie. 41/7 uit Mn hoofd, zekering 41 is een 30A zekering en zekering 7 is een 5A zekering. Nu wil het feit dat zekering zeven op stand contact 11,9V levert. Echter levert zekering 41(30A) maar +-7V op de multimeter in de zekeringenkast gemeten.
Vraagje: is er iemand met een E46 die zekering 41 in de kast wil doormeten met een multimeter op standje contact(niet gestart)?
Verder bereid ik hem langzaamaan voor op de APK en hoop ik niet teveel gekke dingen. Twijfel om de APK bij Gijsbertsen in Odijk te laten doen of bij een andere garage.
BVD.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E46 330i
Ik wil, als ik het niet vergeet, morgen wel even kijken voor je. Heb het wel erg druk op de zaak dus kan even niks beloven.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Zo, velgen ondertussen afgemaakt en eronder gezet. Voor staan ze erg mooi in de kasten, achter heb ik de Spacers (15) weggehaald omdat de velgen t.o.v. Breedset 4 mm verder naar buiten kwamen. Nu dus 11MM verder naar binnen maar vind het prima voor nu. Morgen mag de auto voor de APK, verwacht geen gekke dingen maar je weet het nooit. Omdat de auto koud kort een tikje heeft wil ik dit jaar de olie nog vervangen naar Mobil 0w (iemand hier op het forum gebruikt die ook). Verder geen gekke dingen, had de auto vorige week een jaar en heb hem van 184xxx naar 197xxx gereden.
Design en kleur van de velgen is even wennen maar het staat wel "bruut". Overigens ligt er ook nog een setje eibach sportline te wachten... eens kijken wat we daarmee gaan doen, neig nu naar alleen voor verlagen.
Design en kleur van de velgen is even wennen maar het staat wel "bruut". Overigens ligt er ook nog een setje eibach sportline te wachten... eens kijken wat we daarmee gaan doen, neig nu naar alleen voor verlagen.
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E46 330i
Lijkt niets te groot, 18”! Qua kleur heb ik een beetje hetzelfde als met de mijne. Los lijkt het geweldig, onder de auto vind ik ze wat donker al komt dat bij mij ook een beetje door mijn gebrek aan fotografisch talent En ik denk dat deze het wel verdiend om ook ff goede foto’s te maken
Wat voor een tikje zit er in?
Wat voor een tikje zit er in?
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Het is dit tikje maar dan veel minder erg:
Het is alleen wanneer de auto koud is en gaat ook snel weg, heeft te maken met verkeerd oliegebruik en de hydraulische klepstoters. Met dunnere olie lopen ze sneller vol en is het tikken dus (sneller) weg. (Correct me if i'm wrong).
Het is alleen wanneer de auto koud is en gaat ook snel weg, heeft te maken met verkeerd oliegebruik en de hydraulische klepstoters. Met dunnere olie lopen ze sneller vol en is het tikken dus (sneller) weg. (Correct me if i'm wrong).
- Arthur
- Berichten: 39596
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: BMW E46 330i
Komt door de kleur en dat randje er omheen. Oogt aan de kleine kant en, sorry, ik vind het niet staanNiels schreef: ↑25 okt 2018, 12:14 Lijkt niets te groot, 18”! Qua kleur heb ik een beetje hetzelfde als met de mijne. Los lijkt het geweldig, onder de auto vind ik ze wat donker al komt dat bij mij ook een beetje door mijn gebrek aan fotografisch talent En ik denk dat deze het wel verdiend om ook ff goede foto’s te maken
Wat voor een tikje zit er in?
- Niels
- Berichten: 22254
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E46 330i
Dat zijn de klepstoters idd. Niets spannends dus. Iets dunnere olie kan idd helpen.
-
Online328Ti
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW E46 330i
Zou ik niet doen sander en is ook redelijk onvoorspelbaar als redelijk op de grens gaat hoeken.Sander-E46 schreef: ↑25 okt 2018, 11:55. Overigens ligt er ook nog een setje eibach sportline te wachten... eens kijken wat we daarmee gaan doen, neig nu naar alleen voor verlagen.
Velgen zien er top uit!
-
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36
Re: BMW E46 330i
Die tik bij een koude start en die snel wegtrekt kan ook nog veroorzaakt worden door een klep onder in het oliefilterhuis. Die zorgt ervoor dat het huis vol blijft staan, en als dat klepje na al die jaren lam raakt en die olie weglekt moet alles eerst volgepompt worden.
Heb zelf een soortgelijk iets gehad en dat was weg na het vervangen van het onderste aluminium deel van het filterhuis.
Heb zelf een soortgelijk iets gehad en dat was weg na het vervangen van het onderste aluminium deel van het filterhuis.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E46 330i
Je zou ook een keer een flush kunnen doen en dan gewoon de goeie olie erin kunnen doen.
Ik heb er 5W40 in zitten en dat gebruik ik al jaren in mijn 6-cilinders en nooit gezeur.
0W is net water als het koud is.
Ik heb er 5W40 in zitten en dat gebruik ik al jaren in mijn 6-cilinders en nooit gezeur.
0W is net water als het koud is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], bleu_dust, Cuprafan_123, Godspeed, jerico_NL en 61 gasten