BMW E46 330i
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E46 330i
Bij de m54 zijn klepstoters volgens mij geen algemeen bekend fenomeen. Zou je bougies/bobines ook even controleren, wellicht dat 1 bij koude start net niet lekker meedoet, hoeft niet per se gepaard te gaan met een foutmelding
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E46 330i
Bobine....die heb ik ook nog nooit gehad bij een M52 of M54. Heb er al een aantal gehad en nooit een kapot geweest.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E46 330i
Ik persoonlijk ook niet, maar zie er op internet (voornamelijk amerikaanse fora) dat de 'coil packs' wel eens voor problemen zorgen.
Bij mijn auto zitten er ook 3 anderen in(vorige eigenaar).
Bij mijn werk is de bobine voor de E46/E39 ook 1 van de meest verkochte bobines, dus onfeilbaar zijn zeker niet, al passen ze op meerdere modellen
Bij mijn auto zitten er ook 3 anderen in(vorige eigenaar).
Bij mijn werk is de bobine voor de E46/E39 ook 1 van de meest verkochte bobines, dus onfeilbaar zijn zeker niet, al passen ze op meerdere modellen
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E46 330i
Dat lijken mij toch echt "misfires" en die zorgen wel voor een motor storing. Daarnaast loopt de R6 in het filmpje echt wel op alle cilinders.
Het klepje in het oliefilter huis lijkt me zeer aantrekkelijk trouwens. Dunnere olie kan ook weer voor olie verbruik zorgen. Ik zou die terugslag klep checken.
Het klepje in het oliefilter huis lijkt me zeer aantrekkelijk trouwens. Dunnere olie kan ook weer voor olie verbruik zorgen. Ik zou die terugslag klep checken.
- timoty
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: BMW E46 330i
Bobine's gaan vaak kapot door slechte bougies. Vervang deze dus tijdig.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E46 330i
Mijn E46 liep 2 jaar geleden ook met een lichte trillen/ratel bij koude start en liep dan even op 5 cilinders, gaf aanvankelijk geen foutcode of iets. Ik zeg niet dat het het meest waarschijnlijk is, maar wellicht iets om even te controleren (kleur/ van bougies vergelijken oid)
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Auto vandaag APK afgekeurd. Achterdemper is lek (is te kitten) en de lambda waarde was te hoog. Heb net beide sensoren voor de kat doorgemeten en die lijken oké. Ergens verdenk ik ook de luchtmassameter maar geen idee hoe die te testen is.
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: BMW E46 330i
Foutcodes?
Daarnaast: heb je INPA?
Daarmee kun je de live waardes uitlezen van de correctie die de lambda sondes doorgeven.
Start hier zou ik zeggen:
https://www.youtube.com/watch?v=aTNhxvyesPs
https://www.youtube.com/watch?v=jqef_Xpz7Og
https://www.youtube.com/watch?v=4CcwtaIe5c4
HTH,
Adwo
Daarnaast: heb je INPA?
Daarmee kun je de live waardes uitlezen van de correctie die de lambda sondes doorgeven.
Start hier zou ik zeggen:
https://www.youtube.com/watch?v=aTNhxvyesPs
https://www.youtube.com/watch?v=jqef_Xpz7Og
https://www.youtube.com/watch?v=4CcwtaIe5c4
HTH,
Adwo
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E46 330i
5w40 zou ik gewoon aanhouden. Dunnere olie loopt juist weg uit de stoters.
Verder zou ik 's alle bougies en bobines (laten) nakijken op consistentie.
Verder zou ik 's alle bougies en bobines (laten) nakijken op consistentie.
-
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: BMW E46 330i
Veel te hoog? Door lekkende uitlaat gaat je lambdawaarde bij 4-gas meting ook omhoog....
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Hij topt ongeveer op 1,10 waar 1,03 is toegestaan. Met de LMM los gaat die waarde in ieder geval niet omlaag dus dat kan ik (deels) uitsluiten. Geen idee of dat veel te hoog is of iets hoger? Hoe test ik het pendelen van de lambdasensoren, heb tot nu toe alleen de verwarmingsweerstand en de voedingsspanning gemeten?
Laatst gewijzigd door Sander-E46 op 26 okt 2018, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW E46 330i
Achterdemper heb ik ook gehad, flink gat aan de bovenzijde. Vervangende was 500 euro oid. Levertijd was ook een drama, heb toen tijdelijk met een 325 einddemper rond gereden.Sander-E46 schreef: ↑26 okt 2018, 15:33 Auto vandaag APK afgekeurd. Achterdemper is lek (is te kitten) en de lambda waarde was te hoog. Heb net beide sensoren voor de kat doorgemeten en die lijken oké. Ergens verdenk ik ook de luchtmassameter maar geen idee hoe die te testen is.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Ga na een tijdelijke reparatie maar kijken voor een nieuwe, misschien meteen voor iets sportievers kijken. (Ben verliefd op het geluid van Bastuck) maar eerst even kijken wat het probleem nu is.
-
- Berichten: 965
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: BMW 130i
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW E46 330i
De 325i en 330i dempers zijn volgens mij gelijk, zelfde origineel nummer in ieder geval.
Hier bij de buren ligt er nog 1 voor 75,-, (dparts) mocht je een originele zoeken.
De lambda's voor de cat controleren voornamelijk of de Cat werkt, maar als deze niet goed meten, kan het dus zijn dat je verkeerde uitstoot hebt (zonder een foutmelding).
Zoals hierboven al gepost is: met de filmpjes van 50s kid zou je er wel uit moeten komen
Hier bij de buren ligt er nog 1 voor 75,-, (dparts) mocht je een originele zoeken.
De lambda's voor de cat controleren voornamelijk of de Cat werkt, maar als deze niet goed meten, kan het dus zijn dat je verkeerde uitstoot hebt (zonder een foutmelding).
Zoals hierboven al gepost is: met de filmpjes van 50s kid zou je er wel uit moeten komen
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW E46 330i
330i heeft een klep, 325i niet.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E46 330i
Zou eerst die uitlaat ff regelen en dan opnieuw CO meten. Kijken wat ie dan aangeeft.
Doen de lambdasensoren het wel. Zie je de sensoren wel regelen?? Was je CO wel goed??
Doen de lambdasensoren het wel. Zie je de sensoren wel regelen?? Was je CO wel goed??
-
OnlineRogerb
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: BMW E46 330i
+1, meting doen als alles gasdicht, meting met een lekke uitlaat heb je niet veel aan.Martin van der Zwaard schreef: ↑26 okt 2018, 20:05 Zou eerst die uitlaat ff regelen en dan opnieuw CO meten. Kijken wat ie dan aangeeft.
Doen de lambdasensoren het wel. Zie je de sensoren wel regelen?? Was je CO wel goed??
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E46 330i
Check je rubber slangen onder motorkap ook ff. Met vacuüm leukjes hier en daar regelt de Ecu het ook niet altijd even lekker af.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Thanks voor de input iedereen
Ga vandaag eerst maar eens kijken naar het “gat” in de einddemper.. Als ik tijd over heb moet ik nog even het pendelen van de 2 lambdasensoren voor de kat meten.
Ga vandaag eerst maar eens kijken naar het “gat” in de einddemper.. Als ik tijd over heb moet ik nog even het pendelen van de 2 lambdasensoren voor de kat meten.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Zo.. vandaag met een bekende nog een paar uurtjes gekeken. We kunnen geen spoor van een lekke uitlaat vinden .. Daarna aan de gang gegaan met de 2 lambda sensoren onder de afdekkap van de motor. Tot de volgende conclusies gekomen: ik heb heel de tijd de POST kat sensors gemeten. Heerlijk dom... Nu even de pre Kats meten vanavond..Martin van der Zwaard schreef: ↑26 okt 2018, 20:05 Zou eerst die uitlaat ff regelen en dan opnieuw CO meten. Kijken wat ie dan aangeeft.
Doen de lambdasensoren het wel. Zie je de sensoren wel regelen?? Was je CO wel goed??
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Pre Kat lambdas beide gemeten. Op de witte draden beide een weerstand van 4-7 ohm. Op de grijs zwarte draad van de achterste meet ik zowel koud als warm 0.00V of 0,01V ik denk dat deze dus sowieso kapot is. Op de voorste meet ik vanaf koudstart een oplopende waarde tot ongeveer 0,5V deze schommelt een beetje. Wanneer warm (en 2500 toeren) zie je hem eigenlijk oplopen tot 0,75 max. In totaal regelt hij dus ongeveer tussen de 0,4 en 0,7 volt. Geen idee of dit klopt maar ik speel met de gedachte om ze beide te vervangen. Iemand toevallig de juiste onderdeelnummers? En is het gedrag van de voorste sensor normaal?
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Zo, update. Auto is inmiddels gekeurd, was nog best wat gedoe. Uiteindelijk zowel een lekke uitlaat als een kapotte lambdasonde. Even kijken wat voor uitlaat er onder gaat komen. Daarnaast slipt de koppeling heel licht dus deze wil ik zelf ook nog "even" vervangen.
Welke koppeling is een goede keus?
Welke koppeling is al opgespannen en gecentreerd op de drukgroep?
Moet het dubbel massa vliegwiel mee worden gedaan? Ik twijfel op dit moment... dat is toch al gauw weer 400€ onderdeelkosten, aan de andere kant gaat nu alles open.
Welke koppeling is een goede keus?
Welke koppeling is al opgespannen en gecentreerd op de drukgroep?
Moet het dubbel massa vliegwiel mee worden gedaan? Ik twijfel op dit moment... dat is toch al gauw weer 400€ onderdeelkosten, aan de andere kant gaat nu alles open.
Laatst gewijzigd door Sander-E46 op 10 mei 2019, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E46 330i
Qua koppeling zou ik persoonlijk gewoon een Sachs unit erin zetten. Dat merk staat voor kwaliteit en is voor een straatwagen prima. Het vliegwiel zou ik zeker meepakken met dit kilometrage. Effe een keer slikken, maar dan is het wel 100% goed.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E46 330i
Als je geen klachten qua trillen hebt dan zou ik het vliegwiel laten zitten. Het is geen vier cilinder diesel maar een zijdezachte zes cilinder benzine. Een dual mass vliegwiel heeft dan een veel langere levensduur want hoeft veel minder schokken/trillingen op te vangen.
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: BMW E46 330i
Koppeling even vooruit geschoven, eerst een ander probleempje. Mijn voorramen gingen al een partij traag, maar vandeweek begaf mijn raam aan de bestuurderskant het compleet. Raam terug oomhoog geduwd en vandaag maar eens even gekeken.
De mechanismes gaan vaak stuk bij een E46 en er zijn vaak 2 type problemen. Of de plastic geleideblokjes gaan kapot waardoor ze de kabel niet meer grijpen, dit is op te lossen met wat tiewraps. Of de kabel gaat stuk en er moet een nieuw mechanisme in.
Bij mij was type 1 het geval, op het internet lees je veel discussies over of de tiewraps een permanente oplossing zijn, als je eenmaal weet hoe het moet zit er zo een nieuw mechanisme in dus ben benieuwd hoelang het volhoudt.
Eerst het deurpaneel eraf, stekkertjes van de spiegelbediening los, deurhendel losmaken en de stekkers van de speakers los. Dan de airbag los en die even ophangen. En dan het lastigste, dat dampscherm in zijn geheel lospeuteren en later ook weer dichtmaken.
Daarna even het mechanisme eruithalen en de 4 tiewraps plaatsen. Daarna alles weer teruggebouwd en dan gaat het raam weer soepel. Goedkope fix dus en we zullen zien hoelang dit houdt. Bijrijderskant binnenkort ook nog ff doen.
De mechanismes gaan vaak stuk bij een E46 en er zijn vaak 2 type problemen. Of de plastic geleideblokjes gaan kapot waardoor ze de kabel niet meer grijpen, dit is op te lossen met wat tiewraps. Of de kabel gaat stuk en er moet een nieuw mechanisme in.
Bij mij was type 1 het geval, op het internet lees je veel discussies over of de tiewraps een permanente oplossing zijn, als je eenmaal weet hoe het moet zit er zo een nieuw mechanisme in dus ben benieuwd hoelang het volhoudt.
Eerst het deurpaneel eraf, stekkertjes van de spiegelbediening los, deurhendel losmaken en de stekkers van de speakers los. Dan de airbag los en die even ophangen. En dan het lastigste, dat dampscherm in zijn geheel lospeuteren en later ook weer dichtmaken.
Daarna even het mechanisme eruithalen en de 4 tiewraps plaatsen. Daarna alles weer teruggebouwd en dan gaat het raam weer soepel. Goedkope fix dus en we zullen zien hoelang dit houdt. Bijrijderskant binnenkort ook nog ff doen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 143 gasten