Martijn’s autodraadje >
-
OnlineRJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Hele mooie kar weer uitgezocht Martijn! We zijn inmiddels ook niet anders van je gewend natuurlijk
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26693
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
https://www.autoweek.nl/carbase_data.ph ... &id2=41954Paskal schreef: ↑15 feb 2021, 09:09 Geweldige wagen zo'n e89 Martijn en gelukkig met een 6-cylinder erin . Zou zoiets ook veel liever hebben dan bv een G29 met 4-cylinder. Mocht ik ooit de MX-5 verruilen voor of aanvullen met een BMW cabrio zou het zoiets ook wel eens kunnen worden alhoewel ik ca 150 kg extra tov een e85 wel heel veel vind. Ben "bang" dat ik dan het agiele wendbare van de MX-5 met zijn slechts 950 kg ga missen in zo'n "zware" e89. Maar dat zal tzt wat proefrijden wel uitwijzen.
Veel ermee, maar dat gaat wel lukken denk ik
E85 2.5 vs E89 2.5 is 110kg verschil, ik merk het niet maar dat kan ook aan liggen dat ik een auto niet echt op de limit van zijn kunnen rij.
Verschil MX5 van 950kg vs Z4 dat ga je uiteraard wel merken maar of E85 vs E89 dan nog uitmaakt...
@Knot, ik denk dat ze bedoelen dat in ieder geval alle begrenzers van de bak dan op oneindig worden gezet en dus idd de motor het volledig afregeld. Als je dat niet doet en de motor kan meer dan de bak (bijv door tuning) dan kan het zo zijn dat vervolgens de ECU van de bak het vermogen van de motor afknijpt net zoals een ESP dat doet.
@RJK; thanks!
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Ik had stage 3 in de ZF6 van mijn E90 335i en nu ook in mijn E60 535d. In D modus heeft hij hetzelfde comfort als standaard maar schakelt iets sneller. Het grote verschil zit hem in de schakellogica. Eenmaal hieraan gewend wil je niet meer met standaard software rijden.
In M/S transformeert de bak absoluut. Indd schakelen gaat praktisch zo snel als een ZF8, M modus is echt M dus hij schakelt niet op bij de begrenzer en niet terug bij kickdown. Bij terugschakelen geeft ie stevig tussengas. Het wordt natuurlijk geen DCT maar het verandert van een normale, slome koppelomvormer naar een redelijk sportieve automaat.
Dat 1000nm hoef je niet naar te kijken. In mijn beleving is stage 3 gewoon degene die je wil. Ik heb zelf die flasher en kabel enzo, maar in D modus weinig verschil tussen stage 2 en 3. Dan maar stage 3 want dan is S/M gewoon lekker sportief voor als je dat een keer wil.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Die snelle standen en echt handmatig heb je bij een ZF8 natuurlijk al in Sport+ dus in feite is het meer geschikt voor de ZF6 lijkt me.
Lijkt me dat je op de bak wel iets van een limiet wil laten staat, het is niet voor niks dat bijv mijn ZF8 in de Z4 tot 500nm aan kan toch? Als ik m remap gaat ie van 320nm naar 470nm en blijf je netjes binnen die waarden. Heb je xHP stage3 pas nodig als je echt extreme(re) dingen aan de motor gaat doen, of zie ik dat verkeerd?
Lijkt me dat je op de bak wel iets van een limiet wil laten staat, het is niet voor niks dat bijv mijn ZF8 in de Z4 tot 500nm aan kan toch? Als ik m remap gaat ie van 320nm naar 470nm en blijf je netjes binnen die waarden. Heb je xHP stage3 pas nodig als je echt extreme(re) dingen aan de motor gaat doen, of zie ik dat verkeerd?
- Paskal
- Berichten: 3673
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Ah eens had niet helemaal een eerlijke vergelijking gemaakt. Ik had naar de handbak E85 2.5i gekeken en die zit op 1.245 kg wat nog wel een verschil is met jouw geautomatiseerde E89 met zijn 1.405 kg. In de cabrio zou in mijn geval ook zeker een handbak komen. Automaten doe ik wel in de X5-tractor .Martijn_bmw schreef: ↑15 feb 2021, 09:30 E85 2.5 vs E89 2.5 is 110kg verschil, ik merk het niet maar dat kan ook aan liggen dat ik een auto niet echt op de limit van zijn kunnen rij.
Verschil MX5 van 950kg vs Z4 dat ga je uiteraard wel merken maar of E85 vs E89 dan nog uitmaakt...
- matthyssie
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Je hebt gelijk als je alleen kijkt naar hoeveel nm's je hebt en de bak kan verwerken. Maar stage 3 brengt ook gewoon de snelste schakelmomenten met zich mee. Ook de ZF8's zijn gewoon erg sterk en kunnen een hoop vermogen aan, ook boven de door ZF aangegeven limieten. Als je motor niet zwaar getuned (meer dan stage 2) is zou ik me niet druk maken over of de bak het wel aan kan.Knot schreef: ↑15 feb 2021, 09:43 Die snelle standen en echt handmatig heb je bij een ZF8 natuurlijk al in Sport+ dus in feite is het meer geschikt voor de ZF6 lijkt me.
Lijkt me dat je op de bak wel iets van een limiet wil laten staat, het is niet voor niks dat bijv mijn ZF8 in de Z4 tot 500nm aan kan toch? Als ik m remap gaat ie van 320nm naar 470nm en blijf je netjes binnen die waarden. Heb je xHP stage3 pas nodig als je echt extreme(re) dingen aan de motor gaat doen, of zie ik dat verkeerd?
-
- Berichten: 2712
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
jup, 250 inderdaad. heb zelf ook de stage 2Martin van der Zwaard schreef: ↑15 feb 2021, 08:34BMW Tweaks had ik ook gevonden idd. 250,- incl BTW toch?vester86 schreef: ↑14 feb 2021, 21:14 wilde het (met oog op evt garantie e.d. eigenlijk in de buurt doen, maar niemand die het kon of aandurfde...
uiteindelijk terecht gekomen in utrecht bij https://bmwtweaks.nl/xhp-automaat-tuning/
top geholpen, goede communicatie. snel geflashed, proefritje na afloop. je kan alle 3 de stages uitproberen als je wilt.
Zelf aanschaffen is leuk maar duurder voor 1 maling gebruik.
Ga ik daar binnenkort maar eens een stage2 erop laten zetten. Denk dat dat prima past bij de E61.
-
Onlinee30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
gaaf Martijn! gefeliciteerd weer met een mooie kar. lijkt me een fijne cruiser:) Wel nog proef gereden met een z4m?
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26693
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Thanks, ja vorig jaar met die van Erik hier van DF. Dus ik wist al wel hoe het rijdte30touring1990 schreef: ↑17 feb 2021, 15:48 gaaf Martijn! gefeliciteerd weer met een mooie kar. lijkt me een fijne cruiser:) Wel nog proef gereden met een z4m?
En dat rijdt absoluut gaaf hoor, niks ten nadele van de Z4M maar uiteindelijk was het rijtje:
- ik haal hier in de regio, waar ik 99% van de kilometers maak, nooit het potentieel uit de M
- mijn knieblessure wordt niet vrolijk van een zware koppeling
- het model van de e89 vind ik veel mooier
- de e89 kost 15k minder voor vergelijkbare km stand en staat.
- de n52 is ook een heel fijne 6 pitter ook al is ie natuurlijk niet zo cool als de s54
Toen was voor mij de uitslag wel duidelijk
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Niet duur, 10k voor een E89
- tomgtr
- Berichten: 10407
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Mooie auto's hoor beide. Ben heel benieuwd hoe de Benz gaat bevallen en hoelang je deze Z houdt.
-
Onlinee30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
helder Martijn en prima afwegingen idd. ben benieuwd hoe deze gaat bevallen aankomende lente/zomer
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Kunnen binnenkort een mooie dragrace doen met zn 3'en hier in Zoetermeer.
Z4 E85 Joel 192pk
Z4 E89 Martijn 204pk
Z4 G29 Rody 197pk
Z4 E85 Joel 192pk
Z4 E89 Martijn 204pk
Z4 G29 Rody 197pk
- Rogerb
- Berichten: 1558
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Doe dat lekker in je eigen dorp
- Joël D.
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26693
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26693
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Ik ook
Benz is maar 2 jaar dus voor lease begrippen kan ik nog aardig op wissel snelheid blijven
En de Z... tja daar doe ik maar geen uitspraken over vandaag nog wel lekker stukje gereden, voor mij persoonlijk vind ik het echt een goed compromis tussen sportief en voldoende comfort icm heerlijk brommende 6 pitter die voldoende gang maakt om lekker te kunnen sturen
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- Joël D.
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Ik ga sowieso verliezen met mijn handbak.
- Fabian
- Berichten: 7024
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Rody wint met gemak!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26693
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Idd zeker leuk voor setje foto’s, koffie en ff bij kletsen! Ik ben voor
Ohja en dat sprintje... ik keek ff op de autoweek die geeft 7,3 7,0 en 6,7 op dat is op 0-100 max een halve autolengte verschil denk ik zo
-
Online
- Berichten: 4995
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Ah. Een half jaar moet lukken dus.Martijn_bmw schreef: ↑17 feb 2021, 21:55Ik ook
Benz is maar 2 jaar dus voor lease begrippen kan ik nog aardig op wissel snelheid blijven
En de Z... tja daar doe ik maar geen uitspraken over vandaag nog wel lekker stukje gereden, voor mij persoonlijk vind ik het echt een goed compromis tussen sportief en voldoende comfort icm heerlijk brommende 6 pitter die voldoende gang maakt om lekker te kunnen sturen
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26693
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Zo en meteen is het lente, vandaag maar eens een mooie rit gemaakt met mijn dochter.
Heerlijk rijden met dakje eraf en mooi om te zien hoe ze geniet
In sport en bak in manueel maakt ie heerlijk dikke sound, ook wat tussengas met terugschakelen en zo nu en dan wat ploffen in de uitlaat.
En 2 onderweg fotootjes:
Heerlijk rijden met dakje eraf en mooi om te zien hoe ze geniet
In sport en bak in manueel maakt ie heerlijk dikke sound, ook wat tussengas met terugschakelen en zo nu en dan wat ploffen in de uitlaat.
En 2 onderweg fotootjes:
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive
Leuk Perfect getimed ook, nu meteen lekker touren