Martijn’s autodraadje >

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Knot » 13 feb 2021, 15:25

Al is het maar voor het scherm om door je muziek te scrollen, pdc enz...

Maargoed, nu drukt het wel de prijs.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Eric Z » 13 feb 2021, 15:35

Anders is het ouderewetse meuk, maar nu mist het weer. ‘t Is altijd wat zo. :lol:

Als het als 2e of 3e auto is aangeschaft nieuw niet zo vreemd. Dan heb je het niet echt nodig. Zou het zelf niet direct missen mits ik een goede steun heb voor m’n telefoon.

Veel plezier ermee! Wel hebben deze echt een ontzettend lange motorkap. Bij uitritten sta je al met je neus op straat voor je zelf fatsoenlijk naar links en rechts kan kijken.
Een broer had deze als trouwauto, met beperking in het gaspedaal. :hammer: Wel een comfortabele cruiser staat mij bij, binnendoorweggetjes niet echt uitgeprobeerd toen ivm tijd dus daar kan ik weinig over melden.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26715
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Martijn_bmw » 13 feb 2021, 15:42

Haha klopt Eric, daarom heb ik hem er ook zeker niet om laten staan.
99% van de tijd zijn het ritten in de buurt zonder doel en geen navi nodig.
Die ene keer dat ik hem wel zou gebruiken, je kan die klep bovenop open zetten en dan leg je zo je telefoon in landscape klem ertussen met Maps aan prima :)

Online
Gijzert
Berichten: 4999
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Gijzert » 13 feb 2021, 15:49

Nja. Scherm met Apple Carplay is toch wel fijn en niet snel achtehaald

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Knot » 13 feb 2021, 16:28

Auto rijdt er niks minder om maar scherm maakt m wel af natuurlijk, niet eens voor navi maar juist voor instellingen, muziek, pdc enz.

Lopen wel lekker naar 7000rpm en de automaat is dat nog wel de 6bak ondanks er 2TB in de optielijst staat?

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26715
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Martijn_bmw » 13 feb 2021, 16:49

Ja die motor loopt heel mooi naar de 7000tpm en idd nog wel de 6 bak maar wel met flippers achter het stuur volgens mij is dat de 2TB optie?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 feb 2021, 17:12

Mooie auto.

Hebben ze de N52 zo lang gebruikt in de Z4? In 2010 waren ze toch al over naar de direct ingespoten motoren?
Die 6HP-bak zou ik wel ff goed laten servicen. Dat kan zeker geen kwaad.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Joël D. » 13 feb 2021, 17:24

Ik ben stiekem toch een beetje teleurgesteld. ;)

Maar leuke auto hoor, zo'n E89 is toch wel een tijdloze schoonheid. Hij smeekt alleen wel om een setje pornojetsers.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26715
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Martijn_bmw » 13 feb 2021, 17:50

@Martin, klopt zelfs tm 2011 de n52 daarna alleen de n20 en n54 voor de 3.5 gedurende de hele lifecycle.

Mocht ie meer dan een jaar blijven :tooth: dan zal ik idd een keertje zf service doen al heeft ie pas 80k gereden dus het schakelen gaat in D / normaal echt smooth.

In S/M / sport+ gaat ie wel lekker strak en sportief door de versnellingen heen.
Geen zf8 uiteraard maar het valt mij ook zeker niet tegen na de 435i

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 feb 2021, 17:59

Nooit geweten. N52 is ook niet probleemloos maar je hebt idd niet die klote injectoren etc.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i s drive.

Bericht door 328Ti » 13 feb 2021, 18:30

Martijn_bmw schreef: 13 feb 2021, 09:53 De wagenpark bingo is weer rond :lol:

De lease auto is besteld; CLA250e shootingbrake met AMG binnen/buiten, 19inch upgrade, premium pakket en nog wat losse opties. Levering verwacht half mei, plaatje uit de configurator:

Afbeelding

Met de komst van de leaseauto werd de 435i als daily overbodig helaas... Dus die te koop gezet en al vrij snel kwijt, plan was om met het vrij gekomen budget een andere hobby auto te kopen. Ook de Z3 te koop gezet en die wordt als het goed is maandag opgehaald.

Tijd op 2 gedachten gehinkt e89 z4 omdat ik die waanzinnig mooi vind of een e85 z4m vanwege de s54. Het is de e89 geworden, ik ben geen DF waardige rijder die het potentieel uit zo’n M haalt en elke bocht “skeef” aan elkaar rijgt :tooth: dus gekozen voor de looks van een e89 en ook die auto geeft mij voldoende rijplezier met 2.5 204pk 6pitter :df:

Z4 23i sdrive gekocht bij van Eerde en daarmee is de bingo weer rond :)
Bj. 2010, 80.000 gelopen en (zoals altijd daar) in super nette staat :D
Ook een aardige optie lijst al waren mijn eisen niet zo lang, sportstoelen en een 6 cilinder waren absolute must de rest is leuk meegenomen in een roadster hobby auto.

01CA Selectie COP relevante auto's
01CB CO2 omvang
01CD Brake Energy Regeneration
0230 Extra pakket EU-specifiek
0248 Stuurwielverwarming
0249 Multifunctie v stuurwiel
02AE BMW LM velg turbine-styling 292
02TB Sport aut. transmissie
02XA Sportstuurwiel leder met schakelpaddels
0319 Geintegreerd universele afstandsbedienin
0322 Comforttoegang
0387 windvanger
03AP Voorruit met grijsspie
0423 Vloermat velours
0428 Gevarendriehoek en verbandspakket
0430 Binnen-/buitenspiegel, aut. dimmend
0431 Binnenspiegel, automatisch dimmend
0441 Roker-kit
0459 Stoelverstelling elektrisch met memory
0470 Isofix-System
0481 Sportstoel
0488 Lendensteun bestuurder en passagier
0493 Opbergpakket
0494 Stoelverwarming bestuurder/passagier
04AD Interieurlijsten alu geborsteld fijn
0502 Koplamp reinigingsintallatie
0508 Park Distance Control (PDC)
0521 Regensensor
0524 Adaptieve koplampen
0534 Automatische airco
0544 Snelheidsregeling met remfunctie
0548 Kilometersnelheidsmeter
0563 Lichtpakket
05AC Grootlichtassistent
0644 Voorbereid. mobiele telefoon m Bluetooth
0663 Radio BMW Professional
0676 HiFi-Luidsprekersystemen
0698 Area-Code 2 voor DVD
06FL USB-/audio-interface
06NF Muziek-interface voor smartphone
07HP Connectivity Pakket II
07R7 Innovatiespakket
0801 Alleen voor Duits
0851 Taal Duits
0863 Dealerlijst Europa
0879 Boorddocumentatie Duits
0981 Comfort Plus Pakket
09AA Bescherming buitenzijde
A070 AGM-accu 70 Ah

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Alleen nog een keertje wielen wisselen voor een maatje groter :) denk style 276 in 18 of 293 of 296. Eens kijken of ik wat leuks tegenkom komende tijd.
Boah wat dik! Gefeliciteerd! Mocht je wielen willen wisselen of aan de onderkant willen inspecteren dan ben je welkom.

Viel spass!

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Fabian » 13 feb 2021, 18:50

Hier inmiddels 170k op de n52 in de e89, zonder 1 issue. (Heb de historie van kmstand 1). Gekocht op 135k 8 jaar geleden. Ding maakt 5000km per jaar, 8km woon/werk elke dag....

Alleen een sensortje van het dak a 400 euries.

Bak heb je gelijk in, mijne begint afentoe lastig te doen. Maar dat zeg ik al 4 jaar....heel soms gaat hij niet naar 1 voor het stoplicht. Moet echt eens een afspraak bij ZF gaan maken...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26715
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Martijn_bmw » 13 feb 2021, 19:16

Wauw 8 jaar geleden alweer Fabian! Tijd vliegt ik weet nog dat je hem kocht en dacht zo een wil ik ook ooit :)

@328Ti! Thanks voor het aanbod :)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Knot » 13 feb 2021, 19:32

Enkel de waterpomp bij de N52 toch maar die komt pas ergens richting 150dkm. En dan komen ook pakkingen, oliefilterhuis, klepdeksel carterpan wat gaat zweten en druppelen.

Waar en wanneer is die N53 dan in geleverd, enkel de E60 LCI en bijv nooit in de E89 ?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 feb 2021, 19:51

De 5-serie heeft nu 171.xxxkm gelopen en heb recent de waterpomp en de klepdekselpakking vervangen. Die is bij de eerste generatie N52 met alu klepdeksel wat duurder dan bij de N52 met kunststof klepdeksel.
Ook een aantal koelwaterslangen vervangen.

Bak moet je gaan openen en niet alleen spoelen. Er zijn een aantal dingen die vervangen moeten worden in de bak onder het brein. Geen idee of ZF dat ook standaard doet.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1767
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i, 106 Rallye S2, 206 GTi
Locatie: Nurnbergring
Contacteer:

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door StefanW » 13 feb 2021, 19:54

Gefeliciteerd Martijn! Lijkt me een heerlijke cruiser!

MatthijsL
Berichten: 109
Lid geworden op: 27 dec 2020, 12:27
Auto: CT200H, Yaris H
Locatie: Boskoop

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door MatthijsL » 13 feb 2021, 20:27

Gaaf hoor, blijf dit een mooi model vinden. Voorkant net iets mooier dan de E85/E86. Lijkt me wel een stuk groter aanvoelen. Ben benieuwd naar je ervaringen, zeker straks in de lente en zomer.

Misschien wat off-topic, zijn er zoveel problemen dan met de N54/N20? Ik begrijp dat de 2.5 en 3.0 nog de N52 zijn?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8891
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Joop » 13 feb 2021, 20:34

Knot schreef: 13 feb 2021, 19:32 Enkel de waterpomp bij de N52 toch maar die komt pas ergens richting 150dkm. En dan komen ook pakkingen, oliefilterhuis, klepdeksel carterpan wat gaat zweten en druppelen.

Waar en wanneer is die N53 dan in geleverd, enkel de E60 LCI en bijv nooit in de E89 ?
De N53 zat al vanaf modeljaar 2008 in de E9x; nog ver voor de facelift.

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Rogerb » 13 feb 2021, 21:13

Martin van der Zwaard schreef: 13 feb 2021, 19:51 De 5-serie heeft nu 171.xxxkm gelopen en heb recent de waterpomp en de klepdekselpakking vervangen. Die is bij de eerste generatie N52 met alu klepdeksel wat duurder dan bij de N52 met kunststof klepdeksel.
Ook een aantal koelwaterslangen vervangen.

Bak moet je gaan openen en niet alleen spoelen. Er zijn een aantal dingen die vervangen moeten worden in de bak onder het brein. Geen idee of ZF dat ook standaard doet.

Eigenlijk goedkoper want bij die kmstand moet je de kunststofrommel meestal in zn geheel vervangen dus dan is alleen pakking bij de de alu goedkoper :mrgreen:


@martijn mooie aankoop :thumbup: Vind de wekelijks filmpjes van Pieter altijd vermakelijk om te kijken :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Niels » 13 feb 2021, 21:26

Congrats Martijn! Mooie auto al had ik wel een meer hardcore hobby auto verwacht a la Z4M of Boxster ;-)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26715
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Martijn_bmw » 13 feb 2021, 21:29

MatthijsL schreef: 13 feb 2021, 20:27 Gaaf hoor, blijf dit een mooi model vinden. Voorkant net iets mooier dan de E85/E86. Lijkt me wel een stuk groter aanvoelen. Ben benieuwd naar je ervaringen, zeker straks in de lente en zomer.

Misschien wat off-topic, zijn er zoveel problemen dan met de N54/N20? Ik begrijp dat de 2.5 en 3.0 nog de N52 zijn?
Dat zijn allebei directe injectie blokken, veel problemen met vervuiling, kapotte injectoren en bobines, hpf pomp en bij de n54 nog de turbo’s.
Paar koelslangen en een pakking bij 180k vind ik geen specifiek probleem maar gewoon onderhoud wat bij elke motor wel voorkomt bij zo’n stand.


@rogerb, ik ook ben trouwe kijker :tooth:

@matthijs, de neus is lang maar ik vind hem niet groter aanvoelen dan de e85 wel iets groter dan een z3 maar in alle drie de auto’s ben je voor mijn gevoel gewoon met een compacte roadster op pad. En ja het is meer een cruiser dan een Elise, caterham etc maar het is ook zeker geen “boot” gevoel :df:

@Niels, ook zeker over gedacht maar zoals gezegd ik denk dat mijn rijders kwaliteiten (of eigenlijk het gebrek daaraan :lollerdelol: ) zo’n hardcore auto niet benutten. Daarnaast heb ik nu een linkerknie blessure met ontstoken kraakbeen enz waar ik nog wel een jaartje zoet mee ben, daarmee is een automaat ook lekkerder dan een zware koppeling :)

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8000
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door MParallel » 13 feb 2021, 22:51

Dat ze toen nog die gekke flippers gebruikte met op/terugschakelen op beide flippers. Voelt onnatuurlijk.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26715
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door Martijn_bmw » 14 feb 2021, 08:31

Klopt idd, je moet echt nadenken bij het terug schakelen (is knop induwen)

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door 328Ti » 14 feb 2021, 08:42

Fabian schreef: 13 feb 2021, 18:50 Bak heb je gelijk in, mijne begint afentoe lastig te doen. Maar dat zeg ik al 4 jaar....heel soms gaat hij niet naar 1 voor het stoplicht. Moet echt eens een afspraak bij ZF gaan maken...
Ga je dan naar Herr Sagert, Dortmund? 10-15jr geleden ging bijna elke BMW idioot naar hem toe. Herr Sagert gaat ook tot het laatste boutje/metalen balletje en trekt met gemak het brein uit elkaar.

Wel benieuwd of hij nog werkzaam is gegeven zijn leeftijd.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Martijn’s auto’s | CLA250 shooting-brake & Z4 23i sDrive

Bericht door 328Ti » 14 feb 2021, 08:51

Leuke impressie van Edwin destijds:

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/527361

kostensamenvatting (2008!)

The details:

Carl-Joerg Sagert
+4923019122940
E-mail carl-joerg.sagert@zf.com
http://www.zf-dortmund.de

Ok I know oil is less expensive in the USA but here is what I paid for this awesome service:

At the dealer here in NL the BMW LL oil is € 23 (excluding tax) per litre. (GB takes 10.5l)

For this complete service with all the parts and labour I paid € 354,00.

In my book a ABSOLUTE steal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], bleu_dust, daNpy, Eeuwe, Gijzert, Marc Sierra en 86 gasten