sitechris: BMW M140i --> SEAT Leon CUPRA R --> Ford Fiesta ST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door theo300pk+ » 12 jun 2018, 14:20

WJ schreef: 11 jun 2018, 23:20 Bij alle uitdraaien die ik van JD voorbij zie komen heeft de auto altijd meer pk's orgineel dan opgegeven.
Ik vind dit topic reuze interessant en ik deel de goede ervaringen met mijn M240i.

De dyno van JD is echter te optimistisch en de vermogens die hierop gemeten worden zijn inderdaad te hoog.

ACE Motorsports heeft een Mainline Dyno en staat bekend om zijn eerlijke conservatieve vermogens meting.
Is mij een getunde RS6 bekend met een gemeten vermogen van 700 pk op de eigen JD bank.
Bij een meting nadien op de Mainline kwam de meting niet boven een eerlijke 600 pk uit.
Dit is wellicht een extreem voorbeeld en kan wellicht op dat moment ook andere oorzaken hebben gehad.
Maar een te optimistische waarde van 5 tot 10% bij JD is aannemelijk.

Ik denk dat ca. 355-360 pk - uitgaande van een ruime 340 pk standaard - meer recht doet aan de werkelijkheid dan 371 pk.
Door de 102 Ron zal zonder meer substantieel meer vermogen worden geleverd. Omdat de ecu meer voorontsteking toelaat.
De ecu zoekt tijdens het rijden doorlopend de pingelgrens op en deze ligt bij een hogere Ron gewoon verder.

Ik rij mijn M240i met een JB+ piggyback en een Akrapovic downpipe op 102 Ron.
Dit is een perfecte combie.
De JB+ is een simpele weerstand die het signaal naar de Map-sensor aanpast en hiermee wordt de turbodruk een kleine 0,4 bar verhoogd.
Dit resulteert in ca. 50 pk en 80 nm extra. De andere varialbelen van de ecu passen zich automatisch aan de gewijzigde turbodruk.
De downpijpe met racekatalysator levert nog een additionele18 pk bij OEM turbodruk van 0,8 bar. Bij deze hogere turbodruk wordt nog meer geprofiteerd van de lagere tegendruk en zal het extra vermogen circa 25 pk zijn. Bovendien levert de lagere tegendruk nog eens lagere EGT waarden op en een lagere motorbelasting.
Het gebruikelijke vlakke vermogensverloop bij maximale toeren voel ik niet meer. De motor geeft extra pregnant nog een laatste eindspurt tot 7K toeren af.

Een meting in Confort stand van de bak zonder launch control. 0-100 in 4 seconden. 100-200 in 9 sec. 100-220 in 13 sec.
Nadien in DE naar de Nordschleife in sportplus metingen 100-200 in 8,5 sec bij 25 graden Celsius !!!
Gaat helemaal bezirk.
Wel zo dat je eerst flink wat moet trappen zodat de ecu eerst grondig te pingelgrens heeft gevonden. Want bij regulier rustig rijden zoekt de ecu deze niet op.
Ook lange geraden bergop als een dolle in no-time in de begrenzer van 260 km. :shock:
In diverse testen van de 140 en 240i zie ik metingen van ca. 12 seconden van 100-200. Denk dat dit wel overeenkomt met een dikke 340 pk van de motor.

Met eenvoudig rekenen denk ik dat de motor nu ca. 420 pk doet met 102 Ron.
De JB+ is gemaakt voor minimaal 98 Ron. Voor de zekerheid rij ik 102 Ron.
Bij hoge extreme belasting (bergop, veel inzittenden) e/o hoge buitentemperaturen of NS circuit bestaat kans dat met 98 Ron de ecu uit veiligheid de ontsteking extra terugdraait met navenant minder vermogen.
Met 102 Ron heb ik onder alle mogelijke omstandigheden daar nimmer last van gehad.

Kosten zijn m.i. overzienbaar. JB+ kost 199 US $, downpipe is wel duur 1699 euro en 102 Ron van Firestone in NL ca. 1,95 euro/liter.

Op de NS kom ik qua vermogen niets te kort, maar schiet het onderstel wel te kort.
Zonder adaptief onderstel veel te soft en snappy grip bij uitbreken en geen tractie met het OEM open diff.
OS Giken platendiff met prachtig systeem met veertjes is ultieme LSD tot 100%, maar kost 3000 euro. :?
Dat weet ik dus nog niet. Geeft wel veel meer rust en stabiliteit in aandrijving ook bij moderate snelheden. Enorme koppel ook bij lage tpm maakt de auto twitshy (uh ??) uit bochten.
Wel komt er op een B12 verlaagd onderstel van Bilstein. Veel betere Bilstein dempers in combie met kortere Eibach veren. Alleen maar goede recensies van gelezen. Verlaging geeft auto bovendien wat meer stance; auto ziet er nu wat hoog tuitellig uit.
Kosten 700 euro plus montage. Dit geeft een verschil van dag en nacht ook met gewoon rijden.

Als onderstel is aangepast en ik vermogen goed kwijt kan, dan ga ik misschien voor de JB4 van Burger Motorsport. Met de standaard instellingen is er ief een 40 tot 50 pk extra te winnen met 102 Ron en downpipe met racekat. Niet echt nodig maar ook weer goedkoop. Kost 499 US$ en aankoopprijs van de JB+ wordt verrekend bij terugzenden.
Bovendien kunnen de liefhebbers - met en zonder extreme mods (turbo ea) - hiermee zelf ook spelen met alle ecu variabelen via de JB4 app die alle motordata op mobiel kan weergeven.
Doe ik niet (meer :angel: ) maar je kan wel logs terugmailen naar BMS die dan nog eens gaan finetunen. Dat doe ik dan wel.
Bovendien heeft BMS met Ntech54 een enorme community van JB rijders van BMW opgedeeld naar alle motortypen (en andere merken) met heel veel informatie en ervaringen van gebruikers met terugkoppelingen reacties van de moderators van BMS.

Tot zover just my 2 cents.

Maar ga zo door met je leuke topic. Volg het graag :thumbup:
En ook alle andere topics uiteraard :wink:


Theo

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Bericht door Nickvl » 12 jun 2018, 14:41

Met deze waardes is een LSD een no-brainer, echt meer prioriteit dan andere veren en dempers. Dan kan je pas echt lekker gaan spelen met het vermogen. M140/240 begin het ook wel heel mooi spul te vinden!

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Wouter81 » 12 jun 2018, 14:51

Ik ben idd juist als eerste begonnen met het LSD (Drexler M Performance) op mijn 440i, daarna pas komt de rest zoals meer vermogen ed.
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 12 jun 2018, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Robin » 12 jun 2018, 14:51

Heel interessant verhaal Theo. Mooi!

De mijne gaat in <10 van 100-210 op winterbanden. Dus da's niet geheel netjes want kleinere rolomtrek. Maar in 10 van 100-200 op OEM 19 inch doet ie ook met deze temperaturen. Voor zover ik tellerfilmpjes zie is de 140i/240 hetzelfde tussen 80 en 180 en daarna ben 'ik' duidelijk sneller (10s tegen 11,5-12s voor standaard 140/240) om boven de 200+ weer in te kakken vanwege het grotere frontaal oppervlak/slechtere aerodynamica. Maar 'elke' M2 heeft zeker 380-390-400pk in real life stock. De mijne zeker tegen 400, en toch wil ik meer grunt boven de 6000rpm en boven de 160kmh:)

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Robin » 12 jun 2018, 14:53

Wouter81 schreef: 12 jun 2018, 14:51 Ik ben idd juist als eerste begonnen met het LSD (Drexler M Performance) op mijn 440i, daarna pas komt de rest zoals meer vermogen ed.
Geheel mee eens. LSD is de kern der tractie/speelbaarheid/functionaliteit bij 'n krachtige kar.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Erik K. » 12 jun 2018, 14:55


Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Rnd » 12 jun 2018, 18:57

Die M2 van bovenstaand filmpje (repost overigens..maar goed) lijkt ook nog een aangepaste uitlaat te hebben.
update: ik kan het eigenlijk niet zeggen of de uitlaat van de M2 niet standaard is. Uitlaat van de M140i ziet er zeker niet standaard uit. Dus per saldo zou het niet uitmaken als ze allebei een aangepaste uitlaat hebben.

@theo300pk+ : Mooi informatief verhaal over je ervaringen.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Rnd » 12 jun 2018, 19:08

Gevonden in de comments van het filmpje:

M140i is stock with Remus exhaust and pipercross filter
M2 is stock with quicksilver exhaust

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Erik K. » 12 jun 2018, 19:55

Rnd schreef: 12 jun 2018, 18:57 Die M2 van bovenstaand filmpje (repost overigens..maar goed)
Sorry, niet gezien :bag:

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 12 jun 2018, 22:20

Maatje van me heeft even video geschoten van de BMW M140i en filmpje gemonteerd. Performance uitlaat klinkt lekker :)


Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Erik K. » 12 jun 2018, 23:14

Nice!

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Robin » 13 jun 2018, 08:27

Klinkt goed, maar zo'n Alfa 2.2d trek je toch wel een voetbalveld lengte weg van 100 tot 190 of hoe hard je daar reed?:)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26722
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Martijn_bmw » 13 jun 2018, 08:57

Heel gaaf, mooi gemonteerd en wat een sound :D

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 13 jun 2018, 19:07

Robin schreef: 13 jun 2018, 08:27 Klinkt goed, maar zo'n Alfa 2.2d trek je toch wel een voetbalveld lengte weg van 100 tot 190 of hoe hard je daar reed?:)
Het was niet echt een duel met die Alfa, daarvoor was het te druk op de weg. Daarom liet ik een paar keer een gaatje vallen omdat ik geen fan ben van bumperkleven als het druk is. Ik dacht in eerste instantie dat het een Veloce was dus had er wel zin in, maar achteraf bleek het de diesel. Dus ja.....natuurlijk rijd je daar in normale omstandigheden makkelijk van weg.

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Robin » 20 jun 2018, 10:16


Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Rnd » 20 jun 2018, 10:47

Ik heb ruim 3.000,- voor het LSD betaald bij de dealer, dus lijkt me een goede deal. Maar M140i inruilen op de nieuwe Civic Type R is misschien ook wat :-)

Robin
Berichten: 51388
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Robin » 20 jun 2018, 11:02

We leven gelukkig in 'n vrij land Rnd.:)

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2249
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door jos_br » 21 jun 2018, 00:22

theo300pk+ schreef: 12 jun 2018, 14:20
WJ schreef: 11 jun 2018, 23:20 Bij alle uitdraaien die ik van JD voorbij zie komen heeft de auto altijd meer pk's orgineel dan opgegeven.
Ik vind dit topic reuze interessant en ik deel de goede ervaringen met mijn M240i.

De dyno van JD is echter te optimistisch en de vermogens die hierop gemeten worden zijn inderdaad te hoog.

ACE Motorsports heeft een Mainline Dyno en staat bekend om zijn eerlijke conservatieve vermogens meting.
Is mij een getunde RS6 bekend met een gemeten vermogen van 700 pk op de eigen JD bank.
Bij een meting nadien op de Mainline kwam de meting niet boven een eerlijke 600 pk uit.
Dit is wellicht een extreem voorbeeld en kan wellicht op dat moment ook andere oorzaken hebben gehad.
Maar een te optimistische waarde van 5 tot 10% bij JD is aannemelijk.




Theo
Zoals bekent laat ik vaker een auto bij JD meten en kom er maar al te vaak met een drup aan de neus weer weg, ofwel, gewoon minder vermogen dan gehoopt. Dit soort verhalen zoals hierboven komen ook vaak genoeg weer andersom voor, een RS6 die maar liefst tot 860pk getuned zou zijn, waar er bij JD maar ruim 600pk van over bleven,... enzovoort......

De turbomotoren van VAG doen het ook op andere banken vaak beter dan de fabrieksopgave. Op de dag dat de BMW M140I gemeten werd, waren er ook zat die gewoon de fabrieksopgave's haalden, of moeten deze nu dan zelfs minder dan deze waardes zijn??

Jos.

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Andre » 21 jun 2018, 01:16

viewtopic.php?f=5&t=36207

De optie die je nodig bent op een m140i

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 22 jun 2018, 16:41

Vooralsnog doe ik het zonder.

Inmiddels 20.000 kilometer op de teller. Kort verslagje van de pluspunten.
https://driveaholic.nl/duurtest-bmw-m140i/

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8891
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Joop » 22 jun 2018, 18:32

Herkenbaar verrhaal...

...het sperdifferentieel doet natuurlijk meer dan alleen de auto makkelijker dwars gooien. Zorgt er vooral voor dat je meer tractie houdt, met name in de krappe bochten (zoals in de Eifel), met als gevolg dat ook het DSC lampje minder actief knippert.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Rnd » 22 jun 2018, 21:23

sitechris schreef: 22 jun 2018, 16:41 Vooralsnog doe ik het zonder.

Inmiddels 20.000 kilometer op de teller. Kort verslagje van de pluspunten.
https://driveaholic.nl/duurtest-bmw-m140i/
Leuk verslag! Ik weet niet of je alweer naar iets nieuws kijkt (dat duurt bij jou meestal niet zo lang). Als je van plan bent om hem nog even te houden, dan zou ik zeker een sperdiff overwegen. Zoals Joop aangeeft scheelt het aardig wat in tractie en het ESP lampje brandt nog maar heel weinig bij snelle bochten. Zelf zou ik de snelheidsbegrenzer er ook graag af hebben, maar ik weet niet of dat mogelijk is want volgens mij is de ECU nog steeds niet gekraakt. Wees maar blij dat je vlak bij de grens woont. Hier in het westen is het veelal file rijden en wordt het steeds gekker met de moraalridders die je terecht wijzen als je iets vlotter dan de gemiddelde Prius rijder rijdt.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 22 jun 2018, 22:33

Dat van sperdif ga ik wel overwegen als het idd ook meer grip/tractie en minder knipperende esp lampje oplevert

Andre
Berichten: 11233
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Andre » 23 jun 2018, 01:27

Diff is een must have. Ik had hem eerst zonder en dan steeds dat remsper wat ingrijpt waardeloos. Dus toen zo snel mogelijk sperdiff gekocht. Auto rijd ook meteen stabieler op de rechte stukken en remt ook stabieler.

Het is dus niet alleen voor het driften..

Ik haalde vorige week het sper er onder vandaan en nog even gereden. Laat maar ding in de garage was er snel klaar mee. Een auto met 300 plus pk moet gewoon een mechanisch sper punt.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Wouter81 » 23 jun 2018, 08:12

Wat André zegt kan ik onderschrijven. Heb mijn 440i gekocht zonder sper maar sinds een paar maand dus wel met M Performance sper. Is een andere auto geworden. Veel minder ESP geknipper, veel meer tractie bocht uit. Stabieler idd. En als je de tractie verbreekt veel mooier uitbreken. Niet rommelig maar prachtig geleidelijk. En ik ben echt niet een ervaren drifter zoals André.

Gister oprit snelweg op, even gewicht van de auto zetten, mooi driftje, dikke smile en in de spiegel 2 zwarte strepen op het asfalt. Zonder sper zou je 1 rommelig streepje zien :) en nog niet eens de helft van het plezier. Beste upgrade die je kunt doen imo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bleu_dust, Estoque, Majestic-12 [Bot], Spinazie, Tom V en 111 gasten