Ik vind dit topic reuze interessant en ik deel de goede ervaringen met mijn M240i.
De dyno van JD is echter te optimistisch en de vermogens die hierop gemeten worden zijn inderdaad te hoog.
ACE Motorsports heeft een Mainline Dyno en staat bekend om zijn eerlijke conservatieve vermogens meting.
Is mij een getunde RS6 bekend met een gemeten vermogen van 700 pk op de eigen JD bank.
Bij een meting nadien op de Mainline kwam de meting niet boven een eerlijke 600 pk uit.
Dit is wellicht een extreem voorbeeld en kan wellicht op dat moment ook andere oorzaken hebben gehad.
Maar een te optimistische waarde van 5 tot 10% bij JD is aannemelijk.
Ik denk dat ca. 355-360 pk - uitgaande van een ruime 340 pk standaard - meer recht doet aan de werkelijkheid dan 371 pk.
Door de 102 Ron zal zonder meer substantieel meer vermogen worden geleverd. Omdat de ecu meer voorontsteking toelaat.
De ecu zoekt tijdens het rijden doorlopend de pingelgrens op en deze ligt bij een hogere Ron gewoon verder.
Ik rij mijn M240i met een JB+ piggyback en een Akrapovic downpipe op 102 Ron.
Dit is een perfecte combie.
De JB+ is een simpele weerstand die het signaal naar de Map-sensor aanpast en hiermee wordt de turbodruk een kleine 0,4 bar verhoogd.
Dit resulteert in ca. 50 pk en 80 nm extra. De andere varialbelen van de ecu passen zich automatisch aan de gewijzigde turbodruk.
De downpijpe met racekatalysator levert nog een additionele18 pk bij OEM turbodruk van 0,8 bar. Bij deze hogere turbodruk wordt nog meer geprofiteerd van de lagere tegendruk en zal het extra vermogen circa 25 pk zijn. Bovendien levert de lagere tegendruk nog eens lagere EGT waarden op en een lagere motorbelasting.
Het gebruikelijke vlakke vermogensverloop bij maximale toeren voel ik niet meer. De motor geeft extra pregnant nog een laatste eindspurt tot 7K toeren af.
Een meting in Confort stand van de bak zonder launch control. 0-100 in 4 seconden. 100-200 in 9 sec. 100-220 in 13 sec.
Nadien in DE naar de Nordschleife in sportplus metingen 100-200 in 8,5 sec bij 25 graden Celsius !!!
Gaat helemaal bezirk.
Wel zo dat je eerst flink wat moet trappen zodat de ecu eerst grondig te pingelgrens heeft gevonden. Want bij regulier rustig rijden zoekt de ecu deze niet op.
Ook lange geraden bergop als een dolle in no-time in de begrenzer van 260 km.
In diverse testen van de 140 en 240i zie ik metingen van ca. 12 seconden van 100-200. Denk dat dit wel overeenkomt met een dikke 340 pk van de motor.
Met eenvoudig rekenen denk ik dat de motor nu ca. 420 pk doet met 102 Ron.
De JB+ is gemaakt voor minimaal 98 Ron. Voor de zekerheid rij ik 102 Ron.
Bij hoge extreme belasting (bergop, veel inzittenden) e/o hoge buitentemperaturen of NS circuit bestaat kans dat met 98 Ron de ecu uit veiligheid de ontsteking extra terugdraait met navenant minder vermogen.
Met 102 Ron heb ik onder alle mogelijke omstandigheden daar nimmer last van gehad.
Kosten zijn m.i. overzienbaar. JB+ kost 199 US $, downpipe is wel duur 1699 euro en 102 Ron van Firestone in NL ca. 1,95 euro/liter.
Op de NS kom ik qua vermogen niets te kort, maar schiet het onderstel wel te kort.
Zonder adaptief onderstel veel te soft en snappy grip bij uitbreken en geen tractie met het OEM open diff.
OS Giken platendiff met prachtig systeem met veertjes is ultieme LSD tot 100%, maar kost 3000 euro.
Dat weet ik dus nog niet. Geeft wel veel meer rust en stabiliteit in aandrijving ook bij moderate snelheden. Enorme koppel ook bij lage tpm maakt de auto twitshy (uh ??) uit bochten.
Wel komt er op een B12 verlaagd onderstel van Bilstein. Veel betere Bilstein dempers in combie met kortere Eibach veren. Alleen maar goede recensies van gelezen. Verlaging geeft auto bovendien wat meer stance; auto ziet er nu wat hoog tuitellig uit.
Kosten 700 euro plus montage. Dit geeft een verschil van dag en nacht ook met gewoon rijden.
Als onderstel is aangepast en ik vermogen goed kwijt kan, dan ga ik misschien voor de JB4 van Burger Motorsport. Met de standaard instellingen is er ief een 40 tot 50 pk extra te winnen met 102 Ron en downpipe met racekat. Niet echt nodig maar ook weer goedkoop. Kost 499 US$ en aankoopprijs van de JB+ wordt verrekend bij terugzenden.
Bovendien kunnen de liefhebbers - met en zonder extreme mods (turbo ea) - hiermee zelf ook spelen met alle ecu variabelen via de JB4 app die alle motordata op mobiel kan weergeven.
Doe ik niet (meer ) maar je kan wel logs terugmailen naar BMS die dan nog eens gaan finetunen. Dat doe ik dan wel.
Bovendien heeft BMS met Ntech54 een enorme community van JB rijders van BMW opgedeeld naar alle motortypen (en andere merken) met heel veel informatie en ervaringen van gebruikers met terugkoppelingen reacties van de moderators van BMS.
Tot zover just my 2 cents.
Maar ga zo door met je leuke topic. Volg het graag
En ook alle andere topics uiteraard
Theo