sitechris: BMW M140i --> SEAT Leon CUPRA R --> Ford Fiesta ST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 27 jan 2018, 20:25

Ik heb nogal een druk weekje achter de rug dus vind dat ik mezelf wel mag trakteren op een lekker dagje sturen. De Eifel is binnen handbereik (vanaf Venlo een ruim uurtje) dus de bestemming is snel gevonden.

Leuk meegenomen: eerst nog even een uurtje Autobahnbrennen om de auto en mezelf warm te draaien. Ik val meteen met mijn neus in de boter. Ik rijd de A74/A61 op en in mijn binnenspiegel zie ik een prachtige en hagelnieuwe VW Golf 7.5R. Bij het bevrijdende ophefbordje na de grens volgt meteen de onvermijdelijke actie en reactie. Volle bak actie, want ik tik meteen de snelheidsbegrenzer aan. De Golf ook, want hij kan volgen. Een kilometertje of 20 flink gesport met de Golf. Ik laat hem even voorbij zodat ik kan profiteren van de slipstream. Ik ben tegelijkertijd ook benieuwd of dit een gechipte R is. De Golf R is natuurlijk supermakkelijk te chippen naar 400 pk.

Een ding is zeker. Hij heeft in ieder geval niet de standaarduitlaten. Wat een joekels zitten eronder en wat produceren ze een bak herrie. Fenomenaal! De Performance uitlaat heeft hiertegen niets in te brengen. Gelukkig kan ik zijn slipstream de eer redden. Ik loop ietsjes bij hem in en dat lukte omgekeerd niet. Een overwinning op punten dus. Het blijft gek, maar ik ben toch blij dat ik win haha.

Nog wel een schrikmomentje. Op een bepaald moment lijkt het alsof zijn turbo de geest geeft. Plotseling komt er enorm veel zwarte rook uit de uitlaat. De Golfrijder blijft gewoon stoïcijns doortrappen dus het zal wel ok zijn.

Ik blijf overigens een fan van de Golf R. Ik had hem nu al bijna gekocht. Zou zomaar mijn volgende kunnen worden over 2 jaar (dan wel de Golf 8). Bij afrit Dusseldorf/Roermond slaat de Golf af en besluit ik iets meer op koppel rijden. Wat in de praktijk betekent dat je eigenlijk net zo snel bent.

Of je nu in 4,5, 6 of 7 accelereert, het gaat gewoon waanzinnig gemakkelijk. Zelfs in de 8e versnelling blijft ie nog wel gaan, maar dan iets beschaafder. Echt indrukwekkend. Het geluid is prachtig en de vermogensopbouw is fenomenaal. Zoveel trekkracht. Ik kan het uiteraard niet laten om de auto af en toe in de snelheidsbegrenzer te laten lopen (259 op teller bij mij). Gaat ook al zo makkelijk!

Na het obligate uurtje Autobahnbeuken arriveer ik bij Bad Neuenahr. Daar pak ik de L83. Je moet even stapvoets het dorp door (langs Steigenberger Hotel en Kurpark) en daarna rijd je zo de heuvels in. Echt een topweg. Heel veel bochten, inclusief een paar haarspeldbochten. Belangrijkste: er rijdt bijna niemand. Daarna neem ik de L85 richting Kempenich. De snelheidslimiet van 60 km/h moet je zien als een adviessnelheid, want het is een heerlijke weg. Wederom paar lekkere haarspeldbochtjes erin en meteen door op de L83 en L10 (ook een superfijne weg) richting Hohe Acht/Adenau om bij Café Zur Nordschleife een bockwurstje te scoren. Wel fijn om daar eens te rijden zonder al die Ringers in de buurt. Al dat asfalt voor jezelf. Afsluitend ben ik nog naar het drielandenpunt gereden (stukje binnendoor, stukje Autobahn) om daarna weer koers te zetten naar Venlo. Al met al ruim 500 kilometer gereden en ruim 6.5 uur non-stop gestuurd.

Doel vandaag is om de auto in Sport+ beter te leren kennen. In Sportmode erger ik me vooral aan het vroege en bruuske ingrijpen van ESP dus heb ik bijna hele dag in Sport+ gereden. Sport+ bevalt me echt een stuk beter dan de reguliere Sportmode. In Sport+ wordt veel meer slip toegelaten en je kunt wat meer spelen. Uiteindelijk grijpt het ESP wel in en dat vind ik op de smalle en natte wegen ook prima. Het was vandaag eindelijk weer eens zonnig, maar in de bossen was het asfalt nog nat.

Rnd schreef het volgens mij eerder deze week, maar de BMW M140i is af en toe al best wel listig. Zo zie ik bij een vroege bochtexit opeens de vangrail langs de binnenkant van de bocht heel dicht op me af komen. Kan ook aan mijn eigen onkunde liggen, maar mijn hartslag gaat wel even iets omhoog. Wat het ook wel weer leuk maakt natuurlijk ;). Het is vooral erg lekker om ontspannen mijn eigen tempo te rijden en op geschikte momenten de grenzen van de auto nader te verkennen. De volgende keer ga ik weer iets verder graven en kijk ik wat er dan gebeurt. Dan ook maar eens gaan nadenken of ik een sper wil hebben of dat de auto zo voor mij al goed genoeg is. Ik ga in ieder geval nog een driftcursus inplannen dit jaar om mijn skills te verbeteren.

Dan wel op zomerbanden. De winterbanden zijn een irritatiefactor. Wat zijn dat toch een krengen. Bij het minste of geringste hoor je de bandjes al kermen. Best wel soort van vermoeiend. Ook vind ik de rechtuitstabiliteit niet top met de winterbanden. Nu is het soms een heel klein beetje billenknijpen als je met hoog tempo (220 plus) een flauwe Autobahnbocht in draait. Met zomerbanden heb ik dit probleem niet. De rechtuistabiliteit is dan prima. Dan is de M140i wel een auto waarmee je moeiteloos langdurig hard rijdt.

Ik rijd vandaag de meeste tijd met het adaptieve chassis in hardste stand. Niet optimaal. Het asfalt in de Eifel is vaak slecht en je zit best wel te stuiteren in de auto. Vooral de achteras is wat te stevig gedempt , zeker in vergelijking met de relatief softe vooras. Daar zit nog ruimte voor verbetering. In sport + kun je het chassis helaas niet op comfort zetten, wat jammer is. De besturing is in sport+ wat zwaarder en dat geeft de auto wel een beter stuurgevoel. Niet top, maar wel ok verder. De lichtere besturing (comfortmode) vind ik echt gevoelloos.

De versnellingsbak is briljant. Ik gebruik 80% van de tijd de flippers, maar vandaag laat ik de bak vaak in D(sport) en S gebruikt. Ik vind D-sport misschien nog wel prettiger dan de S-stand. Hij houdt in D-sport het toerental hoog op het moment dat je een paar keer gas geeft maar ook laag als je even rustig aan doet. De S-stand vind ik iets te onrustig bij normaal tempo. Enige minpuntje van de bak is dat één versnelling handmatig terugschakelen nog wel vlot gaat, maar als je er twee of meer terug wilt het dan toch wat meer tijd kost.

Het brandstofverbruik was 1 op 7,5. Gezien het rijtempo acceptabel. De auto zuipt als je het gaspedaal intrapt, maar een beetje plezier mag best wat kosten. Anders moet je zo'n auto niet kopen. Wel had de tank groter mogen zijn voor de actieradius. Om volledig te zijn typ ik ook snel iets over de stoelen. Ik stap na 6.5 uur intensief sturen fit uit. Prima dus. Ook voldoende zijdelingse steun.

Het algemene gevoel wat blijft hangen: ik ben blij met de auto. Heel blij. Hij heeft niet alleen een meer dan briljante motor, maar het is ook een superleuke stuurmansauto. Niet perfect, maar wel heel erg leuk. Net als de rit vandaag. Heerlijk om er in mijn eentje op uit te gaan. Dit is zo'n dag dat je maatjes wordt met je auto. Dat je een band opbouwt. Dat je de auto leert kennen. Dat is echt een mooi gevoel!

Paar foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door sitechris op 28 jan 2018, 07:40, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door e30touring1990 » 27 jan 2018, 20:54

erg tof! leuk geschreven en mooie plaatjes. klinkt al met al als een lekker dagje vermaak :D

Online
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door jos_br » 27 jan 2018, 21:05

Toch geweldig wanneer je zo van een auto kunt genieten!

Jos.

heb dat ook weleens gedaan, maar kan er niet zo mooi over schrijven... :thumbup:
Laatst gewijzigd door jos_br op 28 jan 2018, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Macboy » 27 jan 2018, 22:36

Wat een verhaal ! Wat een foto’s ! Precies doen waar het autohart van de meesten sneller van gaat kloppen !

:clap: :clap:

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Thomas H » 27 jan 2018, 23:14

Gaaf! Lekker geschreven ook. Moet jij niet eens een Go Pro kopen? Wat bewegend beeldmateriaal zou een mooie aanvulling zijn op het verhaal :mrgreen:

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Mike R32 » 27 jan 2018, 23:20

Leuk om te lezen van een echte liefhebber.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1808
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door veejay » 28 jan 2018, 00:05

Leuk verslag!

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Spijkerhard » 28 jan 2018, 00:16

Lekker lezen weer.
Ook knap dat je tijd vindt om plaatjes te schieten terwijl je aan het genieten bent.

maar helemaal non-stop was het naast de bockworst dus niet helemaal?

:df:

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 28 jan 2018, 08:12

Thomas H schreef: 27 jan 2018, 23:14 Gaaf! Lekker geschreven ook. Moet jij niet eens een Go Pro kopen? Wat bewegend beeldmateriaal zou een mooie aanvulling zijn op het verhaal :mrgreen:
Die heb ik, maar die is helaas gecrasht. Maar weer eens kijken of ik die kan repareren ;)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Martijn_bmw » 28 jan 2018, 10:01

Heel erg leuk geschreven en herkenbaar ik kan ook zo genieten van het auto rijden echt heerlijk :df:

En ook een paar heel mooie foto’s er bij!

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Joop » 28 jan 2018, 10:08

De auto wordt gebruikt waar hij voor bedoeld is... :df: Leuk om te lezen mer de bijbehorende plaatjes! Het kleurtje :ongeveer als: op de auto zier er bekend uit... :wink: Top!

Laatste ritje van mij was door Sauerland heen in de kerstvakantie, blijft leuk rijden bij onze Oosterburen. Her was wel hier en daar een beetje glibberig, zo op de zomerbanden en rond her vriespunt. M.a.w. even opletten, maar het rijdt per saldo wel wat fijner op de zomerset, ondanks de vrij stugge Bridgestones. Met dit soort ritjes heb ik ook vaak alleen de tractiecontrole uit staan of de boel in Sport+ staan, zodat je nog wel iets van een achtervangconstructie en iets meer gevoel in het stuur hebt.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Joël D. » 28 jan 2018, 15:24

Gaaf hoor! Heerlijk zulke tripjes.

Zou willen dat ik wat dichter bij Duitsland zou wonen. Ik ben al 2 uur onderweg voordat ik überhaupt bij Venlo ben.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Rnd » 28 jan 2018, 15:54

Mooi verhaal sitechris! Dit moeten we eens met een groepje van DF doen. Wel op de zomerbanden, want op winterbanden is de M140i inderdaad echt wel minder fijn.

Wat ik mij wel afvraag, is of jij helemaal geen last hebt van de deurrubbers?! Als dat zo is, dan hebben ze dat blijkbaar met de nieuwe LCI versie toch aangepast. Ik en Idutchman hebben volgens mij nog de pre-LCI.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Macboy » 28 jan 2018, 18:07

Inderdaad leuk met groepje :thumbup:

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 28 jan 2018, 18:33

@Rnd: nee, ik heb gelukkig nog geen enkele last van de deurrubbers. Maybe i am lucky, want volgens mij heeft idutchman ook een LCI en wel last van de deurrubbers.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Rnd » 28 jan 2018, 18:46

Oh, wist ik niet. Ja, dan heb je tot nu toe mazzel.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 29 jan 2018, 08:18

Lekker van genoten zo te lezen, heel goed! :df:

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Wouter81 » 29 jan 2018, 08:21

Heerlijk verhaal, mooie foto's. Wat een geluk dat je zo dichtbij de Eifel woont.

Is gelijk wel weer een realitycheck voor mij, dat ik te weinig leuke tochtjes maak. Is vooral saai woon/werk verkeer en kilometers met de rest van het gezin in de auto. Moet dit ook vaker doen, de auto pakken en een hele dag lekker gaan sturen. Of inderdaad eens met DF een dagje Eifel doen of zo...

Frank_Sch
Berichten: 2122
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Frank_Sch » 29 jan 2018, 08:40

Zalig om zo intens te genieten van je auto. Mooi verhaal :lollerdelol:

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door e30touring1990 » 29 jan 2018, 09:09

ben ik ook wel voor in, dagje eifel met DF. wel pas in het voorjaar, auto staat nu nog gestald.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 29 jan 2018, 09:22

Wouter81 schreef: 29 jan 2018, 08:21 Is gelijk wel weer een realitycheck voor mij, dat ik te weinig leuke tochtjes maak. Is vooral saai woon/werk verkeer en kilometers met de rest van het gezin in de auto. Moet dit ook vaker doen, de auto pakken en een hele dag lekker gaan sturen. Of inderdaad eens met DF een dagje Eifel doen of zo...
Dat geldt voor de meeste mensen hier vrees ik. :bag:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Macboy » 29 jan 2018, 09:27

Ik heb wel zin om een leuke tocht met TomGTR te organiseren, verzamelen bij de grens. Dan deels snelweg en deels binnendoor rustig die kant op gaan. Daar paar leuke kijkplekken. Ieder kan zijn ding doen. Op tijdstip X verzamelen om gezellig met zijn allen te eten en daarna iedereen weer huiswaarts.

Komt heel snel meer info over :thumbup:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Robin Hartog » 29 jan 2018, 09:55

Macboy schreef: 29 jan 2018, 09:27 Ik heb wel zin om een leuke tocht met TomGTR te organiseren, verzamelen bij de grens. Dan deels snelweg en deels binnendoor rustig die kant op gaan. Daar paar leuke kijkplekken. Ieder kan zijn ding doen. Op tijdstip X verzamelen om gezellig met zijn allen te eten en daarna iedereen weer huiswaarts.

Komt heel snel meer info over :thumbup:
Klinkt goed! Komt er een topic over of is het een besloten iets? ;)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Knot » 29 jan 2018, 10:10

Ik ben voor hoor... normaal kan ik dat rustig rijden niet maar met de 630i automaat moet je wel :)

B257 meteen eraf en L83, L85 en L90 is mooi om naar hohe acht te rijden inderdaad.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door e30touring1990 » 29 jan 2018, 10:54

Macboy schreef: 29 jan 2018, 09:27 Ik heb wel zin om een leuke tocht met TomGTR te organiseren, verzamelen bij de grens. Dan deels snelweg en deels binnendoor rustig die kant op gaan. Daar paar leuke kijkplekken. Ieder kan zijn ding doen. Op tijdstip X verzamelen om gezellig met zijn allen te eten en daarna iedereen weer huiswaarts.

Komt heel snel meer info over :thumbup:
Klinkt goed! wanneer zou dit evt. zijn? kan ik ruim voor die tijd namelijk de auto van stal halen, nieuwe apk, onderhoud etc.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bombadil, Jlijp, L5S1, Richardt. en 173 gasten