sitechris: BMW M140i --> SEAT Leon CUPRA R --> Ford Fiesta ST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

sitechris: BMW M140i --> SEAT Leon CUPRA R --> Ford Fiesta ST

Bericht door sitechris » 21 mei 2017, 09:31

Over pak hem beet 5 maandjes is het voor mij zover. Dan ga ik van 300 km woon-werkverkeer terug naar 30. Met andere woorden, dan kan de Volkswagen Golf GTD bedankt worden voor bewezen diensten en kan ik weer een auto kopen waar mijn hart van gaat tinkelen.

Financieel was er alleen geen ruimte, want het bouwen van een nieuw huis laat aardige sporen na in de portemonnee. Gelukkig - voor mij althans - hebben we in de regio Utrecht nog zoiets als een totaal op hol geslagen woningmarkt en levert mijn huis pak hem beet 50k meer op dan begroot. Een deel van dat bedrag wil ik investeren in nieuwe auto. Ik heb de voorkeur voor een hothatch, dat segment heeft mij in het verleden altijd getrokken.
Mijn budget: ik vind het lastig om een inschatting te maken hoeveel de GTD nog oplevert in oktober. Dan is hij van maart 2016 en heeft hij pak hem beet 120.000 gelopen. Ergens tussen de 25 en 30k? Ik wil max 20k bijbetalen, dus reken op een nieuwprijs (of verkoopprijs) van 45-50k. Als er sprake is van ontembare liefde kan ik die 20k eventueel nog wat oprekken. Maar dan moet het wel very special zijn. Of de inruil moet wanhopig slecht zijn.

Mijn wensen:
- Minstens 300 pk
- Voorkeur voor nieuwe auto. Jong gebruikt een optie, maar dan wel in de categorie 'zeer jong' en zeer weinig kilometers. Een Audi RS3 van de vorige generatie trekt me bijvoorbeeld niet.
- Bij FWD is sperdifferentieel must have
- Liefst handbak
- Kofferbakruimte liefst rond de 350 liter (met de Golf is onze kofferbak altijd vol als we met vakantie gaan)
- Moet acceptabel comfort bieden (Megane RS 265 Cup die ik had was echt te stug), maar stuurplezier is wel leidend.
- Schuifdak zou prettig zijn
- Xenon (of LED), navigatie, audioupgrade, PDC, regensensortje, dimmend spiegeltje en dat soort werk wil ik wel aan boord hebben. Leer is absoluut geen must voor me.

Ik ga proberen om iedere auto van mijn shortlist te rijden. Een aantal heb ik al gereden.

Mijn shortlist


Seat Leon Cupra 300.
Ik heb eerder een Cupra gehad (stage 2, 400 pk) en was erg te spreken over de auto. Gewoon een hele fijne allrounder. Ik heb er laatst in Spanje tijdens de persintroductie mee mogen rijden en was wederom onder de indruk van de auto. Mist misschien iets scherpte tov de Civic, maar als allrounder redelijk onverslaanbaar. Prijstechnisch wel wat duurder geworden de afgelopen jaren, maar nog steeds interessant. Met facelift hebben ze ook interieur wat opgefrist. Ziet er allemaal net wat beter uit.

VW Golf GTI Performance.
Prachtige allrounder met premiumfeel, alleen wel erg duur geworden als ik opties ga plussen (LED, navi, schuifdak, Dynaudio, DCC). Kom ik boven de 50k uit. Vind ik voor een GTI eigenlijk net wat teveel, zeker in vergelijking met de Cupra. En met 245 pk geen ultieme strepentrekker, alhoewel met chip 330 pk mogelijk is. De Clubsport valt overigens af. Die rijdt niet spectaculair anders en meerprijs is dus zinloos. Grote voordeel van de Golf tov Cupra is dat de materialen net wat mooier zijn.

Honda Civic Type-R.
De nieuwste versie vind ik spuuglelijk, maar 2015-2016 model vind ik prachtig. Ik heb er ook in gereden en was onder de indruk. Geweldige stuurmansauto. Hele agressieve auto, wat hem echt wat karakter geeft. Dat geldt voor de motor, het chassis en de besturing. Echt een performance auto. Nadeeltjes zelfs in comfortstand al vrij stugge auto, hinderlijke dreun als je 130/140 rijdt en best wel cheap ass interieur. En geen schuifdakje leverbaar.

BMW M135i/M140i (evt ook 2,3 of 4-serie met zescilinder een optie). Ook jong-gebruikt, omdat een nieuwe boven budget gaat. Voorkeur voor een M140i, maar die zitten nu nog boven budget (mss in oktober niet meer). Zescilinder is natuurlijk heerlijk en ook RWD is wel weer een keer leuk.

Ford Focus RS
Nieuwprijs ook rond de 55k, dus mss ook jonggebruikt. Maar ik wil hem wel proberen. Seeing what all the fuzz is abouth.

Nieuwe Megane RS en nieuwe Opel Astra OPC
Marktlancering in najaar. Rond 300 pk en met handbak verkrijgbaar. Ben heel benieuwd naar de prijs en specs van deze auto's. Als die veelbelovend zijn wil ik er mss wel op wachten. Renault kan prachtige onderstellen bouwen, weet ik uit ervaring.

Golf R
Jong gebruikte Golf R is ook nog steeds een optie. Heerlijke auto en lekkere looks! En veel tuningpotentieel.

Outsiders
Peugeot 308 GTI 270. Heb ik mee gereden. Superfijn sturende auto en heerlijk chassis. Een beetje een onderschatte auto, maar de auto mist wel ietsepietsie vermogen. Qua looks geen toppertje imo.

Audi TT 2.0 TSI (230 pk). Probleem van deze auto is dat het qua rijdersauto minder is dan Cupra, GTI en anderen. Mist sperretje. Alleen vind ik de looks wel erg gaaf en is interieur echt tranentrekkend mooi. Vermogen makkelijk op te krikken naar 330 pk. Maar denk dat gebrek aan sperretje hem toch gaat nekken. Wil er wel een keer in rijden.

Mini JCW 3-deurs. Mist vermogen, is schreeuwend duur (met gewenste opties over 50k) maar het modelletje heeft wel iets. Lekker opzichtig en schreeuwerig zoals een hothatch moet zijn. De gewone Cooper S vond ik erg tegenvallen, maar de JCW schijnt wel een 'ander kopje thee' te zijn :)

Niet op de lijst:
De AMG-tjes, RS3 (onderstuur), M3, Caymans etc. Teveel van het goede imo (denk aan runningcosts, uitstraling etc).

Ben benieuwd welke jullie zouden kiezen.
Laatst gewijzigd door sitechris op 24 sep 2020, 13:18, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Roy RS » 21 mei 2017, 09:56

Nou, je ziet het, tot nu toe heeft 100% voor de focus rs gekozen, dus het draadje kan dicht, keuze gemaakt 😄

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Arthur » 21 mei 2017, 10:06

Je wilt wss weer wat anders dan een Golf? Ook al staat hij erbij. Aan de andere kant, de Leon staat er ook bij. Ik vind een Golf mooier dan een Leon dus zou een GTi m'n voorkeur hebben boven de Leon. Ondanks pk verschil. Mijn keuze zou een GTi of Golf R zijn. Rest vd auto's spreken mij niet aan, vaak te schreeuwerig. 1 en 2 serie zijn te klein en 3 serie sedan vind ik minder dan de touring. 4GC is wel heel mooi. Weet niet of dat lukt met het budget? Dus dan GTI of R ;-)

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Sander-E46 » 21 mei 2017, 10:32

De Astra opc, geweldige ondergewaardeerde wagen. Anders een golf R.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door dvh » 21 mei 2017, 10:53

140i , zonder twijfel :)

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door sitechris » 21 mei 2017, 11:00

Arthur schreef: 21 mei 2017, 10:06 Je wilt wss weer wat anders dan een Golf? Ook al staat hij erbij. Aan de andere kant, de Leon staat er ook bij. Ik vind een Golf mooier dan een Leon dus zou een GTi m'n voorkeur hebben boven de Leon. Ondanks pk verschil. Mijn keuze zou een GTi of Golf R zijn. Rest vd auto's spreken mij niet aan, vaak te schreeuwerig. 1 en 2 serie zijn te klein en 3 serie sedan vind ik minder dan de touring. 4GC is wel heel mooi. Weet niet of dat lukt met het budget? Dus dan GTI of R ;-)
Er zit ook een prijsverschil. Met dezelfde uitrusting is de GTI pak hem beet 6k duurder dan de Cupra.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Arthur » 21 mei 2017, 11:03

Dat geldt dan helemaal voor de R. Maar aangezien je ook voor jong gebruikte wilde gaan heb ik de prijzen buiten beschouwing gelaten ;-)

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door sitechris » 21 mei 2017, 11:03

Sander-E46 schreef: 21 mei 2017, 10:32 De Astra opc, geweldige ondergewaardeerde wagen. Anders een golf R.
Ik bedoel overigens niet het huidige model, maar de nieuwe die nog moet uitkomen en 200 kg lichter is. Ik lees net dat de marktintroductie januari 2018 is. Dat is wel laat.
http://www.autobild.de/artikel/opel-ast ... 53707.html
Afbeelding

Zelfde geldt voor de Megane RS
http://www.autobild.de/artikel/renault- ... 51245.html
Afbeelding
Laatst gewijzigd door sitechris op 21 mei 2017, 11:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door sitechris » 21 mei 2017, 11:04

@Arthur: klopt, een nieuwe R gaat met gewenste uitrusting over de 60k heen. Gaat nergens over.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door JP » 21 mei 2017, 11:06

Sander-E46 schreef: 21 mei 2017, 10:32 De Astra opc, geweldige ondergewaardeerde wagen. Anders een golf R.
Zou ook mijn keuze zijn. Al weet je niet hoelang het duurt voor de nieuwe uitkomt. Heb er nog geen testbeelden van gezien op de Nordschleife. De vorige Astra OPC hebben ze heel lang getest aldaar. Echter nieuw veel te duur en erg zwaarlijvig. Nu is de markt OPC 2de hands erg klein en lijkt het alsof die prijzen licht stijgende zijn.

Gebruikersavatar
jottemj
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:48

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door jottemj » 21 mei 2017, 11:12

Mijn stem gaat naar de outsider - de JCW. Tweedehands, met leuke chip en de kleppenuitlaat svp! :df:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Macboy » 21 mei 2017, 11:58

Geweldig draadje :clap:

Heb uiteraard de M135i gekozen in dit rijtje. De poll was leuker geweest als je die eruit had gehaald.

Als je die 6-cilinder RWD handbak laatste model ooit kan bemachtigen moet je dat doen. Volgende generatie geen 6-cilinder meer en geen RWD.

Laatste echte hothatch hoewel die auto duurder is geprijsd en normaal niet als hothatch te boek staat maar prima binnen jou budget past. Die M235i van Knot bijv voor €39k en hou je geld over.

320pk en 450nm zonder chip. Je kan daarmee ook nog gek doen maar ik had die behoefte destijds nooit. Auto maakt stappen, klinkt echt geweldig en met handbak de juiste turbo/bak combinatie.

Kan je daarna weer terug naar de "gewone" hot hatches.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Sander-E46 » 21 mei 2017, 12:02

sitechris schreef: 21 mei 2017, 11:03
Sander-E46 schreef: 21 mei 2017, 10:32 De Astra opc, geweldige ondergewaardeerde wagen. Anders een golf R.
Ik bedoel overigens niet het huidige model, maar de nieuwe die nog moet uitkomen en 200 kg lichter is. Ik lees net dat de marktintroductie januari 2018 is. Dat is wel laat.
http://www.autobild.de/artikel/opel-ast ... 53707.html
Afbeelding

Zelfde geldt voor de Megane RS
http://www.autobild.de/artikel/renault- ... 51245.html
Afbeelding
Als ik deze zo zie, dan straalt het huidige model een hoop meer spierballen uit.

http://www.garagebedrijfvandenbergh.nl/ ... ur-pakket/

:hot: :love:

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Pica » 21 mei 2017, 12:38

Focus RS mijn favoriet, en ook daarop gestemd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door JP » 21 mei 2017, 12:50

Alleen al vanwege de kleur.... :love:

Jan 2016 - 19kkm - €47900,-

Afbeelding
Afbeelding

http://www.ruudvandenbeld.nl/ocassions.html

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Arthur » 21 mei 2017, 14:14

Die Opel en Renault zijn, in 1 oogopslag, gewoon hetzelfde.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Sander-E46 » 21 mei 2017, 14:30

IMG_4784.JPG
IMG_4784.JPG (466.3 KiB) 6068 keer bekeken
IMG_4783.JPG
IMG_4783.JPG (477.9 KiB) 6068 keer bekeken
Ziet er veel beter uit dan het nieuwe model.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Shakes » 21 mei 2017, 14:51

Altijd RWD.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Wouter81 » 21 mei 2017, 15:25

Denk de BMW 140i, je hebt al een aantal snelle FWD's gehad dus weer eens wat anders, en het kan nu nog (RDW en 6 cilinder). Over een paar jaar niet meer (nieuw).

En anders natuurlijk de GTI Performance. :) Ik heb geen nieuwe gekocht maar een gebruikte uit Duitsland, anderhalf jaar oud en 20.000 gedraaid. Maar was qua algehele staat, zowel van binnen en buiten gewoon spiksplinternieuw dus voor mij hetzelfde gevoel als een nieuwe auto (maar het scheelde wel 12k op de aanschafprijs). Chip erin en nu zo'n 300-320 pk. KW Street Comfort schroefset eronder, 2 cm omlaag zetten en setje mooie wielen en je hebt een heerlijke auto. Zowel comfortabel als zeer sportief. Maar goed, dat hoef ik jou niet uit te leggen. :)

Ik ben, net als jou, ook een hothatch liefhebber maar tegelijkertijd ben ik ook niet van de schreeuwerige auto's. Veel hothatches zijn me iets teveel 'in your face' en niet erg stijlvol meer (zoals bijv. zo'n Civic Type-R). Dan liever een auto als de GTI die zowel sportief is als klasse heeft.

Die Audi die JP hierboven post is overigens ook erg fraai en is ook mooi ingetogen sportief, al ben ik verder niet zo'n Audi man.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 1987
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Audi A3 + Peugeot 106 Rallye

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Godspeed » 21 mei 2017, 15:30

Leuk topic Chris, hoewel het wellicht een lastige keuze wordt!

Zelf voor de Golf R gekozen in jouw poll, hoewel de Focus RS misschien wel een gedeelde eerste plaats krijgt imo. Ik zou zelf AWD bij 300+ PK wel lekker vinden, vandaar ook de R, maar inmiddels jou een beetje kennende denk ik dat je gewoon voor FWD moet gaan. Dan denk ik dat het vorige type Focus RS met de 5cil een hele goede keuze is!

De BMW's (1 en 2, 3 helemáál) zie ik toch anders dan de andere hothatches in jouw lijst. Op een of andere manier een heel ander niveau (lees hoger) maar daarmee niet per se speelser, hetgeen waar jij volgens mij naar op zoek bent. Wellicht dat (ex-) eigenaren van dergelijke BMW's daar heel anders over denk, maar toch.

In ieder geval veel succes en plezier met dit luxe probleem!

Edit; Daarentegen ook een hoop waarheid te vinden in Wouter zijn verhaal hierboven.

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2062
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door frankie » 21 mei 2017, 15:32

Arthur schreef: 21 mei 2017, 14:14 Die Opel en Renault zijn, in 1 oogopslag, gewoon hetzelfde.
Komt waarschijnlijk omdat het 2 renders zijn van dezelfde persoon....

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Zed240 » 21 mei 2017, 16:49

Gestemd op de F2x 35i/40i. Dat is puur persoonlijk. Vind een geblazen 6 cilinder in zo'n compacte auto simpelweg briljant.

Kan me wel voorstellen dat als je meer beleving wilt, dat een Focus RS of Civic R dat meer kan bieden. Daarvoor lever je dan wel comfort in.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Mike R32 » 21 mei 2017, 16:52

Mooie kleur blauw maar die Audi is zo saai.

Arthursx
Berichten: 659
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door Arthursx » 21 mei 2017, 17:09


Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3543
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: sitechris: op zoek naar nieuwe hothatch

Bericht door RS-Ron » 21 mei 2017, 17:11

Ehmmmmm kan het niet laten.....

http://maasautos.nl/occasion/mercedes-b ... 68-000-km/

Of

http://www.autowereld.nl/bmw/3-serie-co ... tails.html


Dit soort auto gaat er niet snel meer komen en ik denk dat de afschrijving wel eens mee kan gaan vallen als je er twee/drie jaar van geniet. Heb je toch een ongeblazen V8 gereden....

Gr Ron

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], ParaChris en 65 gasten