sitechris: BMW M140i --> SEAT Leon CUPRA R --> Ford Fiesta ST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 12 aug 2018, 13:51

Mooi vergelijk! 19" is op dit formaat auto vaak een maatje te groot IMHO, al helpt runflat natuurlijk ook niet mee.

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door la_fusion » 13 aug 2018, 11:22

sitechris schreef: 11 aug 2018, 14:00 Vanmorgen afgesproken met een BMW M235i rijder. Leuk om beide auto's en vooral de N55 en B58 met elkaar te vergelijken. We hadden om 930 uur afgesproken bij BMW De Maassche in Echt. Plan was om daar even bakkie koffie te pakken, wat mooie M modellen te bewonderen en daarna het Belgische achterland onveilig te maken. Achteraf spijt van, want we hebben ons daar geen moment welkom gevoeld. Wat een arrogante verkopers zeg.

Ik blijf dat bijzonder vinden. Je komt als verkoper aanrijden en op de parkeerplaats zie je een M235i en M140i staan incl 2 eigenaren. Is het echt teveel moeite als je uitstapt en even 'goedemorgen' terugzegt? Bizar. Eenmaal binnen hetzelfde laken een pak. Ik spreek een verkoper aan of het goed is dat we even een rondje doen en een bakkie koffie pakken. Er kan nog net een - in die hoek staat de koffie - vanaf en weg was ie weer. Geen interesse, geen vriendelijkheid maar stug en nors. Heel bijzonder dat dit soort verkopers nog omzet draaien. Ik ben echt supertevreden over het serviceteam bij Maassche Venlo, maar de verkopers (zowel Echt als Venlo) mogen heel snel op cursus. Mij zien ze daar als koper in ieder geval niet meer terug. En mijn Belgische vriend ook niet meer, alhoewel de aanschafprijzen in Belgie iets vriendelijker zijn en hij geen reden heeft om naar Echt te rijden ;).
Nog alleen per email contact gehad met die vestigingen maar via die manier hebben ze in ieder geval dezelfde indruk op mij gewekt ;)

Enige wat ik vooral mis in de verhaal zijn de foto's!

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 13 aug 2018, 19:55

Chips, die moet ik nog bewerken (kenteken blurren etc). Ik zal ze binnenkort even posten.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 21 aug 2018, 19:07

Ik zit er aan te denken om het gedeelte van fake motorgeluid wat uit speakers komt uit te zetten. Mijn dealer weet niet hoe ze dat moeten doen. Heeft iemand ervaring?

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door ADV » 21 aug 2018, 19:38

Ja hoor.. Kan je met esys zo uitzetten, of carly of iets. Als je een keer bij mij in de buurt bent wil ik het best voor je doen..

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 21 aug 2018, 20:11

Tnx. I keep that in mind :)

Gebruikersavatar
Joost H.
Berichten: 1869
Lid geworden op: 18 nov 2006, 14:58
Locatie: Rosmalen

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Joost H. » 21 aug 2018, 20:57

Ik heb eventueel ook de tools, is in 5 min gefixed.

En 10 als je nog ander spul in wil schakelen 😎

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1812
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door veejay » 22 aug 2018, 14:07

ASD uitzetten zou standaard uitgezet moeten worden bij montage van een m uitlaat imho.

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Wouter81 » 22 aug 2018, 17:28

Ik heb het ook uitgezet bij mijn 440i, via de Carly app en obd2 dongle.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Karel » 22 aug 2018, 18:55

Blijft het via de Carly app ook uitgeschakeld als je daarna geen connectie met de dongle meer maakt?

Ik dacht dat het alleen uitstond tot de volgende opstart en om het def te doen moet je dus de app en de dongle constant laten verbinden.

Ik heb het zelf met de kabel gedaan van autotechnik.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Karel » 22 aug 2018, 18:58

Enige minpuntje dat ikzelf bij de M135 had was dzt ie bij volgas soms heel erg ging zoeken.
Soms zelfs zo erg dat ik op het gevoel afknapte.
Brak soms ineens heel fel uit op rare momenten.

Nu met de M140 en Ohlins is dat helemaal weg!
En op de zachtste stand perfect voor Belgie.
Rij veel strakker maar meer comfy tov stock en kan overal lekker vol op de gas.

Beste mod ooit want nu is die M140 helemaal perfect!

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Sjoerd » 23 aug 2018, 21:13

OBD2 wifi dongle (€30) en Bimmercode App (€30) en je kan het heel makkelijk zelf doen. Ook nog andere zaken die je kan programmeren.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 24 aug 2018, 08:21

Tnx allen! Mooi om te weten dat het dus kan :)

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door frankie » 24 aug 2018, 11:48

Mooi verslag! Maar zijn die foto's nu nog niet bewerkt? :tooth:

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 24 aug 2018, 17:59

oeps. Vergeten.

Zijn geen foto's van superkwaliteit maar is wel leuk om beide auto's even naast elkaar te zien. Frontje van de 2-serie vind ik persoonlijk wel strakker.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 26 aug 2018, 09:05

Ik reed met heel veel plezier 1,5 jaar lang in een 'stage 2' SEAT Leon CUPRA. Hoe gaaf is het dat ik nu weer eens in een vergelijkbare CUPRA kan rijden. Welke auto rijdt fijner? Mijn BMW M140i of de nog krachtigere SEAT Leon CUPRA met 419 pk?

https://driveaholic.nl/seat-leon-cupra-vs-bmw-m140i/

Online
WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door WillemBoer » 26 aug 2018, 17:57

Leuk verslag! Seat kan mij niet bekoren, ook al is ie nog zo snel...

Kan aan mij liggen maar ik vind de geblazen 6 cilinders van BMW helemaal niet zo indrukwekkend klinken, erg monotoon en synthetisch.
Alleen de M2 vind ik indruk maken, vooral hoge toeren die metaalachtige sound is goed!

Tuurlijk klinkt het beter dan een 4 cilinder, maar zou voor mij zeker geen doorslaggevende factor zijn, alleen die kansloze pop and bangs van die 4 cilinders vind ik verschrikkelijk slecht, niet om aan te horen dat gescheet.

nicolaasr
Berichten: 314
Lid geworden op: 24 aug 2018, 09:33
Auto: Trabant
Locatie: Oss

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door nicolaasr » 26 aug 2018, 18:08

sitechris schreef: 26 aug 2018, 09:05 Ik reed met heel veel plezier 1,5 jaar lang in een 'stage 2' SEAT Leon CUPRA. Hoe gaaf is het dat ik nu weer eens in een vergelijkbare CUPRA kan rijden. Welke auto rijdt fijner? Mijn BMW M140i of de nog krachtigere SEAT Leon CUPRA met 419 pk?

https://driveaholic.nl/seat-leon-cupra-vs-bmw-m140i/
Filmpje klopt niet helemaal althans de tekst erover. Het is de simpeler GT (heel misschien een S) die je daar probeert bij te houden maar daar houd het alweer op. Deze hebben aanzienlijk minder dan PK dan een GT-R


GT-R 585pk 700nm koppel
GT-S 510pk 650nm koppel
GT 462pk 600nm koppel

Jammer dat we niet kunnen zien hoe hard het er aan toegaat

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 26 aug 2018, 19:45

Goede toevoeging. Zal ik even editen.

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Nickvl » 26 aug 2018, 21:29

Leuke test om te lezen maar net als met het vergelijk in de vorige test, puur autobahn knallen en dagelijks gebruik. Pak een lekkere bochtige bergweg daar komen de kwaliteiten naar boven waar ik m'n auto op koop. Spelen op de limiet doet er toe en ik denk dat de seat op dat gebied een stuk minder bevredigend is.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 26 aug 2018, 21:49

Daar was in de test geen ruimte voor. Gelukkig ken ik beide auto's goed genoeg, heb ze zelf gehad. Zowel de SEAT als de BMW zijn allebei 80% auto's. Niet messcherp en goede GT's. In dat opzicht zijn ze best aardig met elkaar te vergelijken, ook al is de rijbeleving totaal natuurlijk. De CUPRA is wat makkelijker hard mee te rijden, de BMW geeft iets meer voldoening. Is net wat je prettig/belangrijk vindt. Wil je echt scherpte, dan kun je beter een BMW M2 (RWD) of Honda Civic Type-R / Cupra R / GTI Clubsport (FWD) kopen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Joy » 26 aug 2018, 21:54

Zou je zelf een Cupra 4Drive overwegen met 400+ pk's of denk je dat de levendigheid teveel verdwijnt?

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 26 aug 2018, 23:08

4wd icm 400 pk is fijner vanwege de tractie. Jammer alleen dat de meerprijs van 4wd te hoog is en 4wd niet voor hatchback leverbaar is. Bij een stock cupra kies ik sowieso altijd voor de fwd vanwege de levendigheid

Online
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1086
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Jeroen » 27 aug 2018, 13:40

Nickvl schreef: 26 aug 2018, 21:29 Leuke test om te lezen maar net als met het vergelijk in de vorige test, puur autobahn knallen en dagelijks gebruik. Pak een lekkere bochtige bergweg daar komen de kwaliteiten naar boven waar ik m'n auto op koop. Spelen op de limiet doet er toe en ik denk dat de seat op dat gebied een stuk minder bevredigend is.
+1.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 10 sep 2018, 20:56

Vandaag voor het eerst echt in de gelegenheid geweest om het sperdiff eens goed te testen. Een heerlijke route gereden in de Zwitserse Alpen. De missie was om de sweet spot te vinden. Het moment wat Andre me liet zien in zijn M3. Dat je net op de gripgrens uitaccelereert en het diff optimaal voelt duwen in je rug. Het leek zo makkelijk, maar het was voor mij best lastig om dit punt te vinden in de praktijk. Dan weer te weinig gas, dan weer te veel gas. Het was zoeken geblazen en ik denk dat ik nog wel wat bochtjes moet ronden om de sweet spot blijvend te vinden. Ik kon natuurlijk ook niet iedere bocht oefenen, alleen in de haarspeldbochten met goede doorkijk en geen tegenliggers heb ik dit geprobeerd. Ik moest natuurlijk wel wat marge overhouden.

Wat me bijgebleven is vandaag is dat ik de hooligan in mezelf niet helemaal kan bevredigen in de BMW M140i. Ook niet met een sperdifferentieel, ook al rijdt de auto significant fijner! Toch rijd ik de auto altijd een beetje met reserve, mede omdat ik de grens van de auto lastig kan bepalen en de auto met ESP uit best listig is. Ga je over de grens dan heb je meteen een bak overstuur te verwerken. Leuk als je de ruimte hebt, maar soms wel eens schrikken als die ruimte er net even niet is. Daardoor ging ik met het ESP uit toch iets vaker op 'safe' rijden. Uiteindelijk zette ik het ESP maar weer aan omdat ik dan wel wat lomper op het gas durfde te staan. Het ESP corrigeert me dan weer, waardoor ik wat meer hooliganstijl en lomp een bocht in durfde te gaan. Uiteindelijk had ik met ESP aan gewoon meer plezier. Dat zegt natuurlijk vooral iets over mijn kwaliteiten, maar met een voorwielaandrijver (met sper!) rijd ik met meer vertrouwen en ook harder. Met een Megane RS dacht ik niet na en was het gewoon vol stampen. Met ESP uit in de BMW durf ik dat echt niet. Dat stoort me wel een beetje. Ik stap hierna (duurt echt nog wel even) echt wel weer over naar een FWD (ik weet het, vloeken in de kerk!)

Waar ik ook niet echt tevreden over ben is de besturing. Die is wat inconsistent. Midden in de bocht moet ik soms wel eens corrigeren op momenten dat ik het niet wil. Had iets strakker gemogen. Dit is ongeacht de setting (sport+ of comfort). Voor de dempers geldt eigenlijk hetzelfde. Ze zijn goed maar niet fantastisch. Er zit soms wat onrust /onbalans in de auto. Mijn beleving is dat de achteras wat te weinig gedempt is en de vooras juist teveel. Of dit de oorzaak is? Geen idee, maar pp één of andere manier klopt het niet altijd. Het lijkt wel of het onderstel het tempo niet kan bijbenen. Het is moeilijk uit te leggen. Wat ik ook mis is lichtvoetigheid. De BMW M140i is een paar kilootjes te zwaar naar mijn smaak. Je voelt dat je best wel wat massa de bocht moet omgooien. Een Seat Leon Cupra is duidelijk lichter, wat ik zelf fijn vind. Dit allemaal bij elkaar opgeteld leidt er toe dat ik de auto op 80% rijd. Dan klopt de auto en is het een heerlijke auto. Ik vind de remmen overigens wel fijn. Aangrijpingspunt is gewoon heel erg goed en de vertraging mooi consistent. Ook bergaf. Echt prima. Alleen grijpt het ABS af en toe iets te snel in. Maar dat zijn details.

Betekent dit dat ik ontevreden ben over de auto? Helemaal niet. Motor en bak zijn echt subliem. Daar geniet ik zo van. Dat is bijna niet te beschrijven. Ik heb nog geen seconde overwogen om de auto in te ruilen. Ik ben nog lang niet uitgekeken op de zescilinder. Ik kan er overigens goed mee leven dat het geen hooligan is, op 80% rijden is ook prima en ik ga echt nog wel verder op zoek naar de 85% of 90%. Waar ik ook van genoten heb zijn de snelle kilometers op de Autobahn, waar ik ook graag rijd. Daar geldt echt dat de auto steeds strakker op de weg ligt naarmate het tempo hoger ligt. Hij is niet alleen snel, hij voelt ook snel aan. Dat is echt lekker! Met 200+ een Autobahnbocht nemen is echt kinderspel. Heerlijk!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], ErikS, Estoque, EvdP, Gijzert, Kasteel, krentenbol, Majestic-12 [Bot], Wimo en 96 gasten