sitechris: BMW M140i --> SEAT Leon CUPRA R --> Ford Fiesta ST

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1808
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door veejay » 21 sep 2018, 14:03

Zo rij ik ook in NL behalve puntje 4. :)

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Knot » 22 sep 2018, 23:34

6 maanden salaris.... man, daar gaat je halve auto al.... komen we hier goed weg nog.

Online
Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Eric Z » 23 sep 2018, 00:34

Lees het nog eens goed :wink:

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 29 sep 2018, 13:58

BMW M140i vs BMW M235i. Oftewel de B58 vs N55. Beide eigenaren geven hun oordeel welke auto fijner rijdt.

https://driveaholic.nl/keuzestress-bmw- ... bmw-m140i/

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 06 okt 2018, 21:32

sitechris schreef: 10 sep 2018, 20:56 Vandaag voor het eerst echt in de gelegenheid geweest om het sperdiff eens goed te testen. Een heerlijke route gereden in de Zwitserse Alpen. De missie was om de sweet spot te vinden. Het moment wat Andre me liet zien in zijn M3. Dat je net op de gripgrens uitaccelereert en het diff optimaal voelt duwen in je rug. Het leek zo makkelijk, maar het was voor mij best lastig om dit punt te vinden in de praktijk. Dan weer te weinig gas, dan weer te veel gas. Het was zoeken geblazen en ik denk dat ik nog wel wat bochtjes moet ronden om de sweet spot blijvend te vinden. Ik kon natuurlijk ook niet iedere bocht oefenen, alleen in de haarspeldbochten met goede doorkijk en geen tegenliggers heb ik dit geprobeerd. Ik moest natuurlijk wel wat marge overhouden.

Wat me bijgebleven is vandaag is dat ik de hooligan in mezelf niet helemaal kan bevredigen in de BMW M140i. Ook niet met een sperdifferentieel, ook al rijdt de auto significant fijner! Toch rijd ik de auto altijd een beetje met reserve, mede omdat ik de grens van de auto lastig kan bepalen en de auto met ESP uit best listig is. Ga je over de grens dan heb je meteen een bak overstuur te verwerken. Leuk als je de ruimte hebt, maar soms wel eens schrikken als die ruimte er net even niet is. Daardoor ging ik met het ESP uit toch iets vaker op 'safe' rijden. Uiteindelijk zette ik het ESP maar weer aan omdat ik dan wel wat lomper op het gas durfde te staan. Het ESP corrigeert me dan weer, waardoor ik wat meer hooliganstijl en lomp een bocht in durfde te gaan. Uiteindelijk had ik met ESP aan gewoon meer plezier. Dat zegt natuurlijk vooral iets over mijn kwaliteiten, maar met een voorwielaandrijver (met sper!) rijd ik met meer vertrouwen en ook harder. Met een Megane RS dacht ik niet na en was het gewoon vol stampen. Met ESP uit in de BMW durf ik dat echt niet. Dat stoort me wel een beetje. Ik stap hierna (duurt echt nog wel even) echt wel weer over naar een FWD (ik weet het, vloeken in de kerk!)

Waar ik ook niet echt tevreden over ben is de besturing. Die is wat inconsistent. Midden in de bocht moet ik soms wel eens corrigeren op momenten dat ik het niet wil. Had iets strakker gemogen. Dit is ongeacht de setting (sport+ of comfort). Voor de dempers geldt eigenlijk hetzelfde. Ze zijn goed maar niet fantastisch. Er zit soms wat onrust /onbalans in de auto. Mijn beleving is dat de achteras wat te weinig gedempt is en de vooras juist teveel. Of dit de oorzaak is? Geen idee, maar pp één of andere manier klopt het niet altijd. Het lijkt wel of het onderstel het tempo niet kan bijbenen. Het is moeilijk uit te leggen. Wat ik ook mis is lichtvoetigheid. De BMW M140i is een paar kilootjes te zwaar naar mijn smaak. Je voelt dat je best wel wat massa de bocht moet omgooien. Een Seat Leon Cupra is duidelijk lichter, wat ik zelf fijn vind. Dit allemaal bij elkaar opgeteld leidt er toe dat ik de auto op 80% rijd. Dan klopt de auto en is het een heerlijke auto. Ik vind de remmen overigens wel fijn. Aangrijpingspunt is gewoon heel erg goed en de vertraging mooi consistent. Ook bergaf. Echt prima. Alleen grijpt het ABS af en toe iets te snel in. Maar dat zijn details.

Betekent dit dat ik ontevreden ben over de auto? Helemaal niet. Motor en bak zijn echt subliem. Daar geniet ik zo van. Dat is bijna niet te beschrijven. Ik heb nog geen seconde overwogen om de auto in te ruilen. Ik ben nog lang niet uitgekeken op de zescilinder. Ik kan er overigens goed mee leven dat het geen hooligan is, op 80% rijden is ook prima en ik ga echt nog wel verder op zoek naar de 85% of 90%. Waar ik ook van genoten heb zijn de snelle kilometers op de Autobahn, waar ik ook graag rijd. Daar geldt echt dat de auto steeds strakker op de weg ligt naarmate het tempo hoger ligt. Hij is niet alleen snel, hij voelt ook snel aan. Dat is echt lekker! Met 200+ een Autobahnbocht nemen is echt kinderspel. Heerlijk!
Ik had toch een beetje een katterig gevoel overgehouden van de vakantie. Een maatje van me (rijdt in een M235i) appte me of ik zin had om vandaag leuke rit in Ardennen/Eifel te maken en dat was op het juiste moment. Ik wilde toch nog een keer een snelle rit maken om de eerste serieuze indruk te bevestigen.

Gelukkig ging het vandaag veel lekkerder. Allereerst vanwege de locatie. In Zwitserland rijd ik net wat vaker met de handrem op terwijl ik vandaag wat langer het gaspedaal heb ingetrapt. Dat kan net even iets makkelijker (boetetechnisch zeg maar, zie eerdere post dit draadje) en daardoor kom je beter in de flow. Je entrysnelheden liggen veel hoger waardoor je automatisch al veel harder moet remmen. Mijn kritiekpuntje van remgevoel blijft hetzelfde, maar het is wel minder storend. Ik had overigens wel last van lichte fading. Ik heb het idee dat mijn blokken niet helemaal meer okselfris zijn, alhoewel hij recent nog een beurt heeft gehad. Iets om even in de gaten te houden.

In krappe haarspeldbochten vind ik de M140i nog steeds wat te zwaar en te log, maar in de iets minder scherpe doordraaiers is de M140i echt top. Dan kun je echt heel veel tempo meenemen en heeft de auto heel veel grip. Nu kon ik ze wel volgas nemen terwijl ik in Zwitserland angstig op mijn snelheidsmeter aan het kijken was en gas terugnam (vanwege de absurde boetes daar). Met als gevolg dat ik nu veel meer joehoe momentjes had en soms met absurd hoge snelheden aan het jakkeren was.

Ik heb vandaag ook consequent met de harde dempers en zware besturing gereden. In Zwitserland switchte ik sneller op slecht asfalt, nu ben ik consequent gebleven. Ok, op slecht asfalt dribbel je wel flink maar stuurgevoel is in sport(+) wel fijner. Zelfs de dempers zijn over het algemeen ok.

Het sperdifferentieel is geniaal, want in Sportmode heb je al veel meer grip. Voorheen greep het ESP veel sneller in. Dat is echt een wereld van verschil. Ik heb vandaag - tot mijn verrassing - de auto 95% van de tijd in sportmode gereden, omdat ik hem daar al prima vond. Een paar keer greep het systeem wat te bruusk in toen ik grip verloor, maar over het algemeen was het ok, ook omdat de wegen vaak krap zijn.

O ja, ander puntje. De Michelins (non-rft's) zijn briljant.

Al met al ben ik erg blij met de rit vandaag. Ik vind het nog steeds een 80% auto maar wel eentje die dan heel erg fijn rijdt. En aangezien ik een 80% rijder ben, is het eigenlijk een perfect match. Het katterige gevoel is weg. Ik ben echt blij dat ik dit voor de winter nog even heb gedaan.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 06 okt 2018, 22:29

De (standaard) remblokken van de M4 zijn volgens mij een betaalbare upgrade voor de remmen.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Rnd » 06 okt 2018, 23:01

Wat moet ik mij bij "katterig" gevoel voorstellen?

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 06 okt 2018, 23:10

Klein beetje balen.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Rnd » 07 okt 2018, 15:24

Dat kan ik begrijpen. Het is een topauto, maar wel een compromis en geen echte rijders-auto. Dat hoop ik er nog wel van te maken, maar momenteel heb ik andere prioriteiten.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 02 dec 2018, 08:45

Korte update. Conclusie: sperdifferentieel bevalt echt uitstekend. Heel veel profijt van. Minder goed nieuws is dat ik ook last heb van krakende deurrubbers :(.

https://driveaholic.nl/duurtest-bmw-m14 ... erentieel/

Online
k33z
Berichten: 2699
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door k33z » 02 dec 2018, 13:19

Leuk om te lezen weer. Heb jij nog andere veren op je auto? Ik heb mijn m135i voorzien van setje eibach veren op de adaptieve dempers.

Weinig verlies van comfort, wel minder hellen en duiken, vind het een prima upgrade.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Rnd » 02 dec 2018, 13:35

Leuk verslag. Ik heb nog steeds een beetje het "net-niet" gevoel met deze auto. De motor en de automaat zijn de zaken waar ik echt 100% tevreden over ben. Sper blijft een must. Krakende deurrubbers heb ik ook nog steeds. Zeer irritant is dat....of een auto nou 65k of 20k kost, zoiets moet gewoon niet kunnen. Zeker niet voor een model dat al zo'n tijd op de markt is. Ik heb me er bij neergelegd. Audio maar een tandje hoger. Het wordt versterkt wanneer je wax bij de hogedruk wasbox gebruikt. Althans dat heb ik gemerkt. Het goedje dat BMW gebruikt om de rubbers schoon te maken helpt wel. Ik denk dat ik dat maar eens bij de dealer aanschaf.

Mocht er toch een definitieve oplossing zijn voor de deurrubbers, dan hoor/lees ik het uiteraard graag.

vester86
Berichten: 2713
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door vester86 » 02 dec 2018, 14:09

hoorde ergens dat talkpoeder op de deurrubbers ook kan helpen.. wellicht het proberen waard?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Arthur » 02 dec 2018, 14:15

Doorzichtige tape van de bmw dealer hebben sommige toch?

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Twist » 02 dec 2018, 14:16

Ik heb een soort siliconenstift bij de 545i

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Tristan » 02 dec 2018, 14:21

Kraken komt door de shadowline raamomlijsting. Heeft niks met de deurrubbers te maken. Bij mij hebben ze eerst de rubbers ingevet en later alle deurrubbers vervangen. Na een tijd kwam het gekraak gewoon weer terug. Nu hebben ze de raamomlijsting voorzien van een stukje folie en probleem is nu weg. Komt volgens dealer vooral voor bij auto’s met shadowline.

idutchman
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
Locatie: Amsterdam

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door idutchman » 02 dec 2018, 17:12

Mijn M140i kraakt ook flink. Deurrubbers zijn al een keer vervangen en daarna heeft de dealer transparante 'teflon' tape geplaatst. Dat hielp kort maar het probleem is al lange tijd terug. Ik heb me er ook maar bij neergelegd.

idutchman
Berichten: 373
Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
Locatie: Amsterdam

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door idutchman » 02 dec 2018, 17:13

Tristan schreef: 02 dec 2018, 14:21 Kraken komt door de shadowline raamomlijsting. Heeft niks met de deurrubbers te maken. Bij mij hebben ze eerst de rubbers ingevet en later alle deurrubbers vervangen. Na een tijd kwam het gekraak gewoon weer terug. Nu hebben ze de raamomlijsting voorzien van een stukje folie en probleem is nu weg. Komt volgens dealer vooral voor bij auto’s met shadowline.
Goede tip. Bij een M140i?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Tristan » 02 dec 2018, 17:49

Nee, F30 330e.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 02 dec 2018, 18:52

Tristan schreef: 02 dec 2018, 14:21 Kraken komt door de shadowline raamomlijsting. Heeft niks met de deurrubbers te maken. Bij mij hebben ze eerst de rubbers ingevet en later alle deurrubbers vervangen. Na een tijd kwam het gekraak gewoon weer terug. Nu hebben ze de raamomlijsting voorzien van een stukje folie en probleem is nu weg. Komt volgens dealer vooral voor bij auto’s met shadowline.
Tnx. Ik ga dit even doorgeven aan de dealer.

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Rnd » 02 dec 2018, 18:57

Tristan schreef: 02 dec 2018, 14:21 Kraken komt door de shadowline raamomlijsting. Heeft niks met de deurrubbers te maken. Bij mij hebben ze eerst de rubbers ingevet en later alle deurrubbers vervangen. Na een tijd kwam het gekraak gewoon weer terug. Nu hebben ze de raamomlijsting voorzien van een stukje folie en probleem is nu weg. Komt volgens dealer vooral voor bij auto’s met shadowline.
Zou je daar eens een foto van kunnen/willen maken? Dan kan ik daar weer mee naar de dealer.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13332
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Tristan » 03 dec 2018, 13:29

Je kan er bijna niets aan zien dus lastig om er een foto van te maken. ;-)

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Wouter81 » 03 dec 2018, 17:52

Rnd schreef: 02 dec 2018, 18:57
Tristan schreef: 02 dec 2018, 14:21 Kraken komt door de shadowline raamomlijsting. Heeft niks met de deurrubbers te maken. Bij mij hebben ze eerst de rubbers ingevet en later alle deurrubbers vervangen. Na een tijd kwam het gekraak gewoon weer terug. Nu hebben ze de raamomlijsting voorzien van een stukje folie en probleem is nu weg. Komt volgens dealer vooral voor bij auto’s met shadowline.
Zou je daar eens een foto van kunnen/willen maken? Dan kan ik daar weer mee naar de dealer.
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1029827

Rnd
Berichten: 2210
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door Rnd » 03 dec 2018, 20:46

Thanks. Dat is duidelijk anders bevestigd dan de teflon tape op mijn auto. Daar is het namelijk op het metaal geplakt en niet op de shadowline strip. Ik ga hier toch maar weer eens mee naar de dealer.

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4468
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: sitechris: BMW M140i

Bericht door sitechris » 24 dec 2018, 20:31

Ik heb de auto nu pak hem beet 16 maanden. Ik blijf onder de indruk van de stappen die de auto zet. Zo makkelijk. Zo soepel. Woehoe :)


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Eric Z, erwin20vt, GRzep, k33z, KoenM, Peter-Paul, Rogerb, SlowCo en 128 gasten