sitechris: BMW M140i --> SEAT Leon CUPRA R --> Ford Fiesta ST
-
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: sitechris: BMW M140i
Motor is inderdaad een absolute 10. Ook een van de beste motoren die ik ooit heb gereden. 997 turbo van mijn broer is krachtiger, maar de B58 is verfijnder. Verder kan ik mij wel vinden in de review, behalve dat ik het niet eens ben met de zesjes. Alles is minimaal een 7.
Het is vaker gezegd, maar met een ander onderstel en een lichte tuning is dit echt een topper. Zoals Theo op dit forum gedaan heeft. Tuning is eigenlijk niet eens nodig. De motor is standaard al zo krachtig. Ik ben daar nooit aan begonnen vanwege garantie en omdat ik hem dan niet meer makkelijk kan inruilen bij de dealer. Mocht hij toch blijven, dan gaat dat wel gebeuren.
Mooie quote van iemand hier op het forum: "Een M140i is een opa kar met een hele dikke motor". Is natuurlijk een beetje overdreven, maar er zit wel wat in.
Het is vaker gezegd, maar met een ander onderstel en een lichte tuning is dit echt een topper. Zoals Theo op dit forum gedaan heeft. Tuning is eigenlijk niet eens nodig. De motor is standaard al zo krachtig. Ik ben daar nooit aan begonnen vanwege garantie en omdat ik hem dan niet meer makkelijk kan inruilen bij de dealer. Mocht hij toch blijven, dan gaat dat wel gebeuren.
Mooie quote van iemand hier op het forum: "Een M140i is een opa kar met een hele dikke motor". Is natuurlijk een beetje overdreven, maar er zit wel wat in.
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: sitechris: BMW M140i
Als gepassioneerd BMW M240i rijder, volg dit topic en andere topics over hetzelfde onderwerp met veel belangstelling.
Ik vind dat Chris met zijn laatste beoordeling de spijker volledig op zijn kop slaat.
Het succes van deze auto staat alleen met de unieke kwaliteiten van de motor. Deze zijn hier en elders al uit en te na beschreven.
De rest van de auto beoordeel ik ook van onvoldoende/mediocre tot slelchts voldoende. In de regel onvoldoende voldoende voor mij om een dergelijke auto te houden.
Echter met de wetenschap dat de nagenoeg perfecte 6-cilinder B58 in de toekomst niet meer of niet betaalbaar is aan te schaffen, heb ik toch besloten om mijn auto (voorlopig) te houden en de zwakheden met betrekking tot voornamelijk het weggedrag en rijcomfort weg te nemen.
Met het onderstel en LSD zijn het relatief dure investeringen geweest, maar deze geven me - in mijn beleving - hetzelfde rijplezier als in de veel duurdere M2 Competion. Met als bonus dat de auto ondanks het road&track onderstel nog eens comfortabeler dan standaard is.
Dat maakt dat ik er niet alleen mee kan boenderen op de Ring, maar bovendien ook comfortabel als cruiser kan gebruiken.
Het stuurgedrag is in essentie met de modificaties uiteraard niet veranderd, maar de communicatie met het onderstel is in ieder geval wel beter geworden.
Wat ik heb gedaan met het verhogen van het vermogen is wellicht niet echt nodig geweest, maar vanuit mijn (gestoorde) achtergrond met veel vermogen heb ik dit toch gedaan. Met het motorblok en de turbo onaangetast, wordt binnenkort de laatste mod door Mosselman uitgevoerd waarmee het vermogen ruim de 500 pk zal overschrijden. Ook deze mods bij elkaar vormen een aanzienlijke investering, maar deze zijn voor mij nodig dat ik niet ga omkijken naar de veel duurdere M2, M3/4 en M5.
Al met al is het resultaat dat ik nu met bijzonder veel plezier met de auto rij, zonder dat dit wordt verpest door de genoemde beperkingen in standaard uitvoering.
Theo
Ik vind dat Chris met zijn laatste beoordeling de spijker volledig op zijn kop slaat.
Het succes van deze auto staat alleen met de unieke kwaliteiten van de motor. Deze zijn hier en elders al uit en te na beschreven.
De rest van de auto beoordeel ik ook van onvoldoende/mediocre tot slelchts voldoende. In de regel onvoldoende voldoende voor mij om een dergelijke auto te houden.
Echter met de wetenschap dat de nagenoeg perfecte 6-cilinder B58 in de toekomst niet meer of niet betaalbaar is aan te schaffen, heb ik toch besloten om mijn auto (voorlopig) te houden en de zwakheden met betrekking tot voornamelijk het weggedrag en rijcomfort weg te nemen.
Met het onderstel en LSD zijn het relatief dure investeringen geweest, maar deze geven me - in mijn beleving - hetzelfde rijplezier als in de veel duurdere M2 Competion. Met als bonus dat de auto ondanks het road&track onderstel nog eens comfortabeler dan standaard is.
Dat maakt dat ik er niet alleen mee kan boenderen op de Ring, maar bovendien ook comfortabel als cruiser kan gebruiken.
Het stuurgedrag is in essentie met de modificaties uiteraard niet veranderd, maar de communicatie met het onderstel is in ieder geval wel beter geworden.
Wat ik heb gedaan met het verhogen van het vermogen is wellicht niet echt nodig geweest, maar vanuit mijn (gestoorde) achtergrond met veel vermogen heb ik dit toch gedaan. Met het motorblok en de turbo onaangetast, wordt binnenkort de laatste mod door Mosselman uitgevoerd waarmee het vermogen ruim de 500 pk zal overschrijden. Ook deze mods bij elkaar vormen een aanzienlijke investering, maar deze zijn voor mij nodig dat ik niet ga omkijken naar de veel duurdere M2, M3/4 en M5.
Al met al is het resultaat dat ik nu met bijzonder veel plezier met de auto rij, zonder dat dit wordt verpest door de genoemde beperkingen in standaard uitvoering.
Theo
- sitechris
- Berichten: 4454
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i
Idd, auto is stock snel genoeg en als je de auto nog wat oppept wordt het natuurlijk meer een handjevol. Moet je willen natuurlijk.Rnd schreef: ↑24 nov 2019, 13:50 Motor is inderdaad een absolute 10. Ook een van de beste motoren die ik ooit heb gereden. 997 turbo van mijn broer is krachtiger, maar de B58 is verfijnder. Verder kan ik mij wel vinden in de review, behalve dat ik het niet eens ben met de zesjes. Alles is minimaal een 7.
Het is vaker gezegd, maar met een ander onderstel en een lichte tuning is dit echt een topper. Zoals Theo op dit forum gedaan heeft. Tuning is eigenlijk niet eens nodig. De motor is standaard al zo krachtig. Ik ben daar nooit aan begonnen vanwege garantie en omdat ik hem dan niet meer makkelijk kan inruilen bij de dealer. Mocht hij toch blijven, dan gaat dat wel gebeuren.
Mooie quote van iemand hier op het forum: "Een M140i is een opa kar met een hele dikke motor". Is natuurlijk een beetje overdreven, maar er zit wel wat in.
-
- Berichten: 9049
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: sitechris: BMW M140i
Leuk eindrapport Chris, ben het er nagenoeg geheel mee eens, ook al heb ik een iets andere auto (440i ipv. 140i). De motor is een juweel inderdaad, de beste die ik ooit gehad heb. Dit weekend op en neer Bremen geweest. Een geweldige cruiser die in no time naar z'n top van 260 teller kilometers per uur trekt en ook nog eens geweldig klinkt. En zelfs zuinig is. Niet rustig gereden maar over de gehele tank (560 km) een gemiddelde van 1 op 11!
De rest is inderdaad wat minder (stuurgevoel is gewoon erg matig en het onderstel ook, al heb ik dat inmiddels opgelost met een KW onderstel). Ik snap je keuze voor de Cupra dus wel: op de motor/bak na is die M140i inderdaad ook weer niet zo heel bijzonder.
De rest is inderdaad wat minder (stuurgevoel is gewoon erg matig en het onderstel ook, al heb ik dat inmiddels opgelost met een KW onderstel). Ik snap je keuze voor de Cupra dus wel: op de motor/bak na is die M140i inderdaad ook weer niet zo heel bijzonder.
-
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: sitechris: BMW M140i
Ja, hij is verrassend zuinig voor dat vermogen. 1 op 10/11 is goed te doen en met Eco pro aan 1 op 14.
- sitechris
- Berichten: 4454
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i
Heb met terugwerkende kracht wel chassis en comfort iets hogere cijfers gegeven. 6.5jes zijn ze ook weer niet.
- sitechris
- Berichten: 4454
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
De koning is dood. Leve de nieuwe koning. Ik heb inmiddels al 5.000 kilometer in de SEAT Leon CUPRA R achter de rug en kan het niet laten om de auto te vergelijken met de BMW M140i die ik hiervoor reed. Hoe doet de SEAT het ten opzichte van de BMW?
https://driveaholic.nl/duurtest-seat-le ... indrukken/
https://driveaholic.nl/duurtest-seat-le ... indrukken/
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Leuk stukje om te lezen.
- BamiesGTA
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Leuk verslag! De RS3 remmen, waren of zijn daar niet veel (kromtrek) problemen mee?
-
Online
- Berichten: 18514
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Als ik het zo lees..... Doe mij de BMW maar.
- sitechris
- Berichten: 4454
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
- Arthur
- Berichten: 39596
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
- sitechris
- Berichten: 4454
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
-
Online
- Berichten: 18514
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Ik ben benieuwd, ik gaat 'm morgen eens bekijken.
-
Online
- Berichten: 18514
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
-
Online
- Berichten: 18514
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26615
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
-
Online
- Berichten: 18514
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Ik ga geen verhaal wegkapen voordat zijn blog online staat.
Ik zal je matsen met 'n foto tje.
- JP
- Berichten: 31035
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Er was taart zo te zien
-
Online
- Berichten: 18514
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26615
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
- JP
- Berichten: 31035
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Diffuser..... streekt die echt zo ver uit als het lijkt ?
-
Online
- Berichten: 18514
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Groothoek foto'tje.
Maar hij zit zeker in het zicht.
Maar hij zit zeker in het zicht.
- Jeroen
- Berichten: 1081
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
sitechris schreef: ↑14 jan 2020, 19:54 De koning is dood. Leve de nieuwe koning. Ik heb inmiddels al 5.000 kilometer in de SEAT Leon CUPRA R achter de rug en kan het niet laten om de auto te vergelijken met de BMW M140i die ik hiervoor reed. Hoe doet de SEAT het ten opzichte van de BMW?
https://driveaholic.nl/duurtest-seat-le ... indrukken/
Leuk stukje, maar je vergelijkt een standaard 140i (op een sper na) met een opgeprepte Cupra R. Logisch dat de R wat scherper en beter stuurt, tegenover een auto met een standaard fabrieksonderstel en besturing. Als van de BMW nu een dergelijk ' speciaaltje' bestond was het vergelijk wat eerlijker.
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], bleu_dust, Cuprafan_123, Godspeed, jerico_NL en 60 gasten