sitechris: BMW M140i --> SEAT Leon CUPRA R --> Ford Fiesta ST
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Maar met 300 km/h op de klok misschien naar een 6 zuiger klauwtje.......
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Hij heeft idd Bremboset. Op zich betekent 300 km/h rijden (wat zelden gebeurt) niet meteen dat je een noodstop hoeft te maken. Dit soort snelheden rijd ik alleen als de Autobahn verder uitgestorven is en een upgrade heb je vooral baat bij als je herhaaldelijk gaat trappen.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 18 apr 2019, 18:45
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Nog extra informatie verkregen bij het ophalen vandaag?
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Remvoering was ook verbrokkeld.
- BamiesGTA
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Hoe is dat mogelijk bij die km-stand? Misschien toch nog audi RS3 remmen achtige problemen?
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Ja wellicht. Hoop het niet. Nu ben ik zelf de chauffeur vanaf het begin dus dan weten we snel genoeg hoe ze het volhouden.
-
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Is dat de op 57, Chris?
Fijne weg, maar je bent ze snel weer in “bewoond” gebied.
Fijne weg, maar je bent ze snel weer in “bewoond” gebied.
-
Online
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 18 apr 2019, 18:45
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Ik raad ook de 31 aan. Nog rustiger.
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Zeker. Is voor mij alleen te ver weg (woon in limburg).
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 18 apr 2019, 18:45
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Venlo. Ik weet wel een leuke roadtrip dan voor een dagje Autobahnbrennen. Eerst neem je de 40 naar kreuz kaiserberg bij Duisburg. Dan pak je de 3 tot je bij Oberhausen bent en dan neem je de 31 tot je bij kreuz schüttorf bent. Dan neem je de 30 naar Osnabrück waar je naar de 1 overgaat tot je bij Dreieck Wuppertal Nord uitkomt. Daar neem je 46 tot je bij Düsseldorf/ Neuss uitkomt (Dreieck Neuss Süd) en daar neem je de 57 tot je in NL bent. Daar neem je de A77 tot knooppunt rijkevoort en ga je de A73 weer op richting Venlo en rij je rustig weer naar huis.
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Weekje autoruil gedaan met mijn broer (limo liefhebber). Zijn bevindingen leveren mij ook nieuwe inzichten op. Bijvoorbeeld de best wel nerveuze gasrespons in sport- en cupramodus (ben ik zelf wel aan gewend), trage navi etc.
https://driveaholic.nl/een-weekje-met-d ... n-cupra-r/
https://driveaholic.nl/een-weekje-met-d ... n-cupra-r/
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Leuk stuk om te lezen!
Ben ook Benieuwd wat jij dan van de Lexus vond
Ben ook Benieuwd wat jij dan van de Lexus vond
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
In veel auto's wordt het gaspedaal een soort aan/uit schakelaar wanneer er een zogenaamde sportstand wordt geselecteerd. MINI kan er ook wat van. Dat moet dan de sportiviteit benadrukken, maar het enige dat het doet is de doseerbaarheid compleet om zeep helpen. Ik heb er nooit aan kunnen wennen (bij de MINI in ieder geval).
- tomgtr
- Berichten: 10417
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Bij mijnM4 vond ik ook het zware sturen en idioot lomp schakelen irritant. Voegt niks toe maar geeft kennelijk sommige mensen een sportief gevoel. Gelukkig kan je ze wel onafhankelijk van elkaar instellen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26713
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Herkenbaar, ook mijn 435i eigenlijk nooit in de “sport” stand.
Enige wat dat in zich heeft zijn irritante dingen en wordt er geen steek sneller van.
- lomp schakelen
- onnodig hoog in toeren blijven en de 8ste versnelling zelfs totaal niet gebruiken
- stuur wordt onnodig zwaar maar niet meer gevoel
- gaspedaal reageert te agressief waardoor soepel wegrijden nauwelijks gaat.
Kortom voor mij eigenlijk altijd de normale stand.
Enige voordeel in sport was mooier geluid door de uitlaat klep die open ging, dat heb ik opgelost door de klep permanent open te zetten
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Volgens mij zijn dit gewoon allemaal karakteristieken die bij 'Sport' horen. Het probleem is dat men dit verward met 'sportief rijgedrag' op de openbare weg. Sportief rijden in de stad en op doorgaande wegen kun je ook in de normale stand.
- veejay
- Berichten: 1814
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Gaspedaal standen/reactie (ook in sportstand) kan een goede tuner allemaal finetunen naar wens imho.
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Klopt. Je moet echt goed doseren met je rechtervoet.
Enige reden dat ik toch graag in sportstand rijdt is dat alleen dan de uitlaat lekker knalt en gromt. Helaas kun je dat af-fabriek vaak niet zo ver configureren. Motor in sportstand betekent vaak uitlaat en gasrespons in 1 keer.
Uiteindelijk went het nerveuze gaspedaal wel, vergt alleen wat oefening.
Wat betreft die klapjes bij een automaat. Daar ergerde ik me altijd bij de M140i ook aan. Gelukkig heeft de SEAT dat niet. In Mini's met sportversnellingsbak is het overigens nog veel erger. Dan heb je zelfs wel eens tractieverlies door de klappen. Gaat nergens over.
Enige reden dat ik toch graag in sportstand rijdt is dat alleen dan de uitlaat lekker knalt en gromt. Helaas kun je dat af-fabriek vaak niet zo ver configureren. Motor in sportstand betekent vaak uitlaat en gasrespons in 1 keer.
Uiteindelijk went het nerveuze gaspedaal wel, vergt alleen wat oefening.
Wat betreft die klapjes bij een automaat. Daar ergerde ik me altijd bij de M140i ook aan. Gelukkig heeft de SEAT dat niet. In Mini's met sportversnellingsbak is het overigens nog veel erger. Dan heb je zelfs wel eens tractieverlies door de klappen. Gaat nergens over.
- sitechris
- Berichten: 4470
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i ingeruild voor SEAT Leon CUPRA R
Vanochtend spontaan maar even besloten om een vrije middag te nemen. Soort van lege agenda en de Eifel op een uurtje rijden. Dat jeukt. Dus mondkapje ingepakt en op naar Duitsland. Ik wilde heel graag weer eens knallen met de CUPRA R. Dat is er de laatste tijd te weinig van gekomen omdat de remmen niet helemaal klachtenvrij waren. En dat gaat toch in je kop zitten. Tijdens het rijden houd je er rekening mee en het irriteert. Het gaat ten koste van de liefde voor de auto. Niet voor niets dat ik al bijna op de verkoop knop heb gedrukt.
Het goede nieuws. Eindelijk functioneren mijn remmen zoals als het moet. Geen bijgeluiden, geen getril maar gewoon brachiale vertraging als dat nodig is. Daarnaast wilde ik ook de Fiesta ST uit mijn systeem vegen. Die heeft zoveel indruk gemaakt! Ik gun de CUPRA R een herkansing. Dus op naar de Eifel. Begonnen in Aachen en dan zonder plan en route oostwaarts. Gewoon op de navi kijken waar het kronkelt en die weg gewoon pakken. Zo doe ik het wel vaker en dat levert dan vaak leuke routes op. Het begin is deze keer wat tegenvallend. Aan prachtig asfalt geen gebrek maar ik zie te vaak bordjes met 50 per uur. Ik zie ook constant waarschuwingsbordjes over geluidsoverlast van motoren. Heel belerend en waarschijnlijk daarom op veel plaatsen 50. Uiteraard reden om even wat pops and bangs uit de uitlaat te laten knallen. Maar het betekent wel dat ik met de handrem op aan het rijden was. Zonde van de tijd en van de energie.
Dus van plan veranderd en snel via de B258 richting Ring. Daar ken ik de wegen gewoon goed en weet ik waar ik moet zijn. En ja hoor, het grote stuurmansfeest kon weer beginnen. Natuurlijk even de auto in de juiste setting zetten. Alles op maximaal alleen de dempers op comfort. Het asfalt in de Eifel is gewoon te slecht, dus iets meer rol en demping is fijn. Zelfs in comfortmode blijft het nog een strijkijzer eerste klas dus dat extra stugge voegt weinig toe. Alhoewel op mooi asfalt de CUPRA vering wel wat toevoegt. Maar mooi asfalt is zeldzaam in de Eifel.
Het grappige is dat ik het niet kan laten om de CUPRA R steeds weer te vergelijken met de Fiesta ST. En dan wordt het op dit soort wegen lastig voor de CUPRA R. Want de Fiesta ST gooit ditect de kont om als je alleen al overweegt om gas te liften in een bocht. Bij de CUPRA R is die in beton gegoten. Alleen met heel , heel veel geweld voel je ietsjes beweging. Ander 'issue' is het vermogen. 400 pk is heel erg veel en ik moet af en toe iets subtieler omgaan met het gaspedaal. En dat is even wennen, zeker als de bestuurder (me,myself and i) dat eigenlijk nooit zo vaak doet en vooral een lompe hark is. Maar als je een paar keer bestraft wordt met een plotselinge uitbraak van onderstuur als het sper de witte vlag hijst, dan genees je wel weer. Die hartslagverhogende momentjes zijn leuk maar ook een waarschuwing om wat slimmer/subtieler te doen.
Ik ben een beetje aan het worstelen met de CUPRA R. Doordat ik wat foutjes maak ga ik iets teveel in de safemode rijden. De ervaring is 'underwhelming'. Het wordt een beetje een 'halfgas' ritje. Onder het genot van een heerlijk bordje goulash (9 euro, wtf!) spreek ik mezelf even wat moed in. Zal ik gewoon wat rondjes Ring pakken om uit de lethargie te ontsnappen. Heel verleidelijk, maar het is pas 2 uur en de ring is pas vanaf half zes open. Daar ga ik niet op wachten. Ik moet gewoon weer het heft in eigen handen nemen en dat is het 'gameplan'. En dat lukt. Doordat ik meer tempo maak komt er meer temperatuur in de banden. En dus meer grip. Het tempo gaat als vanzelf omhoog. Ik leer ook weer om echt te leunen op de remmen. Heb ik te lang niet gedaan in deze auto en ik moest echt even dat drempeltje over. Het vertrouwen vinden. Gvd, wat remt deze auto goed. Pedaalgevoel is top en de vertraging ook. Nul fading, alleen maar nekverwoestende deceleratie. De Michelinnetjes (Pilot 4S) zijn ook goddelijk met wat temperatuur erin. Wat een grip en het is heerlijk om de banden weer te horen kermen als je 400 pk loslaat in een bocht.
Wat is de CUPRA R een steengoede auto als je tekeer gaat met dat ding. Dan valt op hoe goed de motor aan het gas hangt, hoeveel tractie de auto bochtuit meeneemt, hoe goed het sper werkt en hoe fucking goed de dempers zijn. Hoe harder je rijdt, hoe beter het voelt. En ja, soms vlieg ik met veel te hoge snelheden over de Landstrassen maar het kan. Ook als het asfalt Eifelesk slecht is blijft de CUPRA mooi in balans. Natuurlijk vang je in de besturing dan wat klappen op maar dat is prima te doen. Het stuurgevoel is ook gewoon lekker. Als vanzelf. Niet zo hyperdirect als de Fiesta maar wel met voldoende gevoel en precisie. Hooguit moet je af en toe worstelen met een klein beetje torque steer maar dat is niet gek als je 400 pk loslaat op de voorwielen.
Ik geniet weer van mijn auto. Ik zit in het ritme. Ik voel de hernieuwde liefde weer. Wat is dit toch fijn. En wat is de CUPRA R toch een geweldenaar. Totaal anders dan 'feestbeest' Fiesta ST. De CUPRA R is serieus, gefocust en gewoon megacompetent. Alles draait om snelheid en dat karakter maakt de auto heel begeerlijk. Ook al is het niet altijd zo spectaculair als in de Focus. Toch heb je respect voor het DNA van totale performance.
En dan als toetje maak ik nog even wat Autobahnkilometers extra. Even over de driebaans 4 richting Aachen en daarna via de rustige 44 weer terug naar Monchengladbach. En dan geniet ik van de bijna achteloze manier waarop de auto tempo maakt en vertrouwd voelt bij iedere snelheid. Ook bij 280 plus gewoon snaarstrak.
Ja, dit ritje had ik nodig. De CUPRA R mag nog (even) blijven. Heerlijk zo'n dagje sturen.
Het goede nieuws. Eindelijk functioneren mijn remmen zoals als het moet. Geen bijgeluiden, geen getril maar gewoon brachiale vertraging als dat nodig is. Daarnaast wilde ik ook de Fiesta ST uit mijn systeem vegen. Die heeft zoveel indruk gemaakt! Ik gun de CUPRA R een herkansing. Dus op naar de Eifel. Begonnen in Aachen en dan zonder plan en route oostwaarts. Gewoon op de navi kijken waar het kronkelt en die weg gewoon pakken. Zo doe ik het wel vaker en dat levert dan vaak leuke routes op. Het begin is deze keer wat tegenvallend. Aan prachtig asfalt geen gebrek maar ik zie te vaak bordjes met 50 per uur. Ik zie ook constant waarschuwingsbordjes over geluidsoverlast van motoren. Heel belerend en waarschijnlijk daarom op veel plaatsen 50. Uiteraard reden om even wat pops and bangs uit de uitlaat te laten knallen. Maar het betekent wel dat ik met de handrem op aan het rijden was. Zonde van de tijd en van de energie.
Dus van plan veranderd en snel via de B258 richting Ring. Daar ken ik de wegen gewoon goed en weet ik waar ik moet zijn. En ja hoor, het grote stuurmansfeest kon weer beginnen. Natuurlijk even de auto in de juiste setting zetten. Alles op maximaal alleen de dempers op comfort. Het asfalt in de Eifel is gewoon te slecht, dus iets meer rol en demping is fijn. Zelfs in comfortmode blijft het nog een strijkijzer eerste klas dus dat extra stugge voegt weinig toe. Alhoewel op mooi asfalt de CUPRA vering wel wat toevoegt. Maar mooi asfalt is zeldzaam in de Eifel.
Het grappige is dat ik het niet kan laten om de CUPRA R steeds weer te vergelijken met de Fiesta ST. En dan wordt het op dit soort wegen lastig voor de CUPRA R. Want de Fiesta ST gooit ditect de kont om als je alleen al overweegt om gas te liften in een bocht. Bij de CUPRA R is die in beton gegoten. Alleen met heel , heel veel geweld voel je ietsjes beweging. Ander 'issue' is het vermogen. 400 pk is heel erg veel en ik moet af en toe iets subtieler omgaan met het gaspedaal. En dat is even wennen, zeker als de bestuurder (me,myself and i) dat eigenlijk nooit zo vaak doet en vooral een lompe hark is. Maar als je een paar keer bestraft wordt met een plotselinge uitbraak van onderstuur als het sper de witte vlag hijst, dan genees je wel weer. Die hartslagverhogende momentjes zijn leuk maar ook een waarschuwing om wat slimmer/subtieler te doen.
Ik ben een beetje aan het worstelen met de CUPRA R. Doordat ik wat foutjes maak ga ik iets teveel in de safemode rijden. De ervaring is 'underwhelming'. Het wordt een beetje een 'halfgas' ritje. Onder het genot van een heerlijk bordje goulash (9 euro, wtf!) spreek ik mezelf even wat moed in. Zal ik gewoon wat rondjes Ring pakken om uit de lethargie te ontsnappen. Heel verleidelijk, maar het is pas 2 uur en de ring is pas vanaf half zes open. Daar ga ik niet op wachten. Ik moet gewoon weer het heft in eigen handen nemen en dat is het 'gameplan'. En dat lukt. Doordat ik meer tempo maak komt er meer temperatuur in de banden. En dus meer grip. Het tempo gaat als vanzelf omhoog. Ik leer ook weer om echt te leunen op de remmen. Heb ik te lang niet gedaan in deze auto en ik moest echt even dat drempeltje over. Het vertrouwen vinden. Gvd, wat remt deze auto goed. Pedaalgevoel is top en de vertraging ook. Nul fading, alleen maar nekverwoestende deceleratie. De Michelinnetjes (Pilot 4S) zijn ook goddelijk met wat temperatuur erin. Wat een grip en het is heerlijk om de banden weer te horen kermen als je 400 pk loslaat in een bocht.
Wat is de CUPRA R een steengoede auto als je tekeer gaat met dat ding. Dan valt op hoe goed de motor aan het gas hangt, hoeveel tractie de auto bochtuit meeneemt, hoe goed het sper werkt en hoe fucking goed de dempers zijn. Hoe harder je rijdt, hoe beter het voelt. En ja, soms vlieg ik met veel te hoge snelheden over de Landstrassen maar het kan. Ook als het asfalt Eifelesk slecht is blijft de CUPRA mooi in balans. Natuurlijk vang je in de besturing dan wat klappen op maar dat is prima te doen. Het stuurgevoel is ook gewoon lekker. Als vanzelf. Niet zo hyperdirect als de Fiesta maar wel met voldoende gevoel en precisie. Hooguit moet je af en toe worstelen met een klein beetje torque steer maar dat is niet gek als je 400 pk loslaat op de voorwielen.
Ik geniet weer van mijn auto. Ik zit in het ritme. Ik voel de hernieuwde liefde weer. Wat is dit toch fijn. En wat is de CUPRA R toch een geweldenaar. Totaal anders dan 'feestbeest' Fiesta ST. De CUPRA R is serieus, gefocust en gewoon megacompetent. Alles draait om snelheid en dat karakter maakt de auto heel begeerlijk. Ook al is het niet altijd zo spectaculair als in de Focus. Toch heb je respect voor het DNA van totale performance.
En dan als toetje maak ik nog even wat Autobahnkilometers extra. Even over de driebaans 4 richting Aachen en daarna via de rustige 44 weer terug naar Monchengladbach. En dan geniet ik van de bijna achteloze manier waarop de auto tempo maakt en vertrouwd voelt bij iedere snelheid. Ook bij 280 plus gewoon snaarstrak.
Ja, dit ritje had ik nodig. De CUPRA R mag nog (even) blijven. Heerlijk zo'n dagje sturen.
Laatst gewijzigd door sitechris op 28 jul 2020, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 51377
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL