sitechris: BMW M140i --> SEAT Leon CUPRA R --> Ford Fiesta ST
- veejay
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: sitechris: BMW M140i
Zo rij ik ook in NL behalve puntje 4.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: sitechris: BMW M140i
6 maanden salaris.... man, daar gaat je halve auto al.... komen we hier goed weg nog.
-
- Berichten: 3975
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: sitechris: BMW M140i
Lees het nog eens goed
- sitechris
- Berichten: 4462
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i
BMW M140i vs BMW M235i. Oftewel de B58 vs N55. Beide eigenaren geven hun oordeel welke auto fijner rijdt.
https://driveaholic.nl/keuzestress-bmw- ... bmw-m140i/
https://driveaholic.nl/keuzestress-bmw- ... bmw-m140i/
- sitechris
- Berichten: 4462
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i
Ik had toch een beetje een katterig gevoel overgehouden van de vakantie. Een maatje van me (rijdt in een M235i) appte me of ik zin had om vandaag leuke rit in Ardennen/Eifel te maken en dat was op het juiste moment. Ik wilde toch nog een keer een snelle rit maken om de eerste serieuze indruk te bevestigen.sitechris schreef: ↑10 sep 2018, 20:56 Vandaag voor het eerst echt in de gelegenheid geweest om het sperdiff eens goed te testen. Een heerlijke route gereden in de Zwitserse Alpen. De missie was om de sweet spot te vinden. Het moment wat Andre me liet zien in zijn M3. Dat je net op de gripgrens uitaccelereert en het diff optimaal voelt duwen in je rug. Het leek zo makkelijk, maar het was voor mij best lastig om dit punt te vinden in de praktijk. Dan weer te weinig gas, dan weer te veel gas. Het was zoeken geblazen en ik denk dat ik nog wel wat bochtjes moet ronden om de sweet spot blijvend te vinden. Ik kon natuurlijk ook niet iedere bocht oefenen, alleen in de haarspeldbochten met goede doorkijk en geen tegenliggers heb ik dit geprobeerd. Ik moest natuurlijk wel wat marge overhouden.
Wat me bijgebleven is vandaag is dat ik de hooligan in mezelf niet helemaal kan bevredigen in de BMW M140i. Ook niet met een sperdifferentieel, ook al rijdt de auto significant fijner! Toch rijd ik de auto altijd een beetje met reserve, mede omdat ik de grens van de auto lastig kan bepalen en de auto met ESP uit best listig is. Ga je over de grens dan heb je meteen een bak overstuur te verwerken. Leuk als je de ruimte hebt, maar soms wel eens schrikken als die ruimte er net even niet is. Daardoor ging ik met het ESP uit toch iets vaker op 'safe' rijden. Uiteindelijk zette ik het ESP maar weer aan omdat ik dan wel wat lomper op het gas durfde te staan. Het ESP corrigeert me dan weer, waardoor ik wat meer hooliganstijl en lomp een bocht in durfde te gaan. Uiteindelijk had ik met ESP aan gewoon meer plezier. Dat zegt natuurlijk vooral iets over mijn kwaliteiten, maar met een voorwielaandrijver (met sper!) rijd ik met meer vertrouwen en ook harder. Met een Megane RS dacht ik niet na en was het gewoon vol stampen. Met ESP uit in de BMW durf ik dat echt niet. Dat stoort me wel een beetje. Ik stap hierna (duurt echt nog wel even) echt wel weer over naar een FWD (ik weet het, vloeken in de kerk!)
Waar ik ook niet echt tevreden over ben is de besturing. Die is wat inconsistent. Midden in de bocht moet ik soms wel eens corrigeren op momenten dat ik het niet wil. Had iets strakker gemogen. Dit is ongeacht de setting (sport+ of comfort). Voor de dempers geldt eigenlijk hetzelfde. Ze zijn goed maar niet fantastisch. Er zit soms wat onrust /onbalans in de auto. Mijn beleving is dat de achteras wat te weinig gedempt is en de vooras juist teveel. Of dit de oorzaak is? Geen idee, maar pp één of andere manier klopt het niet altijd. Het lijkt wel of het onderstel het tempo niet kan bijbenen. Het is moeilijk uit te leggen. Wat ik ook mis is lichtvoetigheid. De BMW M140i is een paar kilootjes te zwaar naar mijn smaak. Je voelt dat je best wel wat massa de bocht moet omgooien. Een Seat Leon Cupra is duidelijk lichter, wat ik zelf fijn vind. Dit allemaal bij elkaar opgeteld leidt er toe dat ik de auto op 80% rijd. Dan klopt de auto en is het een heerlijke auto. Ik vind de remmen overigens wel fijn. Aangrijpingspunt is gewoon heel erg goed en de vertraging mooi consistent. Ook bergaf. Echt prima. Alleen grijpt het ABS af en toe iets te snel in. Maar dat zijn details.
Betekent dit dat ik ontevreden ben over de auto? Helemaal niet. Motor en bak zijn echt subliem. Daar geniet ik zo van. Dat is bijna niet te beschrijven. Ik heb nog geen seconde overwogen om de auto in te ruilen. Ik ben nog lang niet uitgekeken op de zescilinder. Ik kan er overigens goed mee leven dat het geen hooligan is, op 80% rijden is ook prima en ik ga echt nog wel verder op zoek naar de 85% of 90%. Waar ik ook van genoten heb zijn de snelle kilometers op de Autobahn, waar ik ook graag rijd. Daar geldt echt dat de auto steeds strakker op de weg ligt naarmate het tempo hoger ligt. Hij is niet alleen snel, hij voelt ook snel aan. Dat is echt lekker! Met 200+ een Autobahnbocht nemen is echt kinderspel. Heerlijk!
Gelukkig ging het vandaag veel lekkerder. Allereerst vanwege de locatie. In Zwitserland rijd ik net wat vaker met de handrem op terwijl ik vandaag wat langer het gaspedaal heb ingetrapt. Dat kan net even iets makkelijker (boetetechnisch zeg maar, zie eerdere post dit draadje) en daardoor kom je beter in de flow. Je entrysnelheden liggen veel hoger waardoor je automatisch al veel harder moet remmen. Mijn kritiekpuntje van remgevoel blijft hetzelfde, maar het is wel minder storend. Ik had overigens wel last van lichte fading. Ik heb het idee dat mijn blokken niet helemaal meer okselfris zijn, alhoewel hij recent nog een beurt heeft gehad. Iets om even in de gaten te houden.
In krappe haarspeldbochten vind ik de M140i nog steeds wat te zwaar en te log, maar in de iets minder scherpe doordraaiers is de M140i echt top. Dan kun je echt heel veel tempo meenemen en heeft de auto heel veel grip. Nu kon ik ze wel volgas nemen terwijl ik in Zwitserland angstig op mijn snelheidsmeter aan het kijken was en gas terugnam (vanwege de absurde boetes daar). Met als gevolg dat ik nu veel meer joehoe momentjes had en soms met absurd hoge snelheden aan het jakkeren was.
Ik heb vandaag ook consequent met de harde dempers en zware besturing gereden. In Zwitserland switchte ik sneller op slecht asfalt, nu ben ik consequent gebleven. Ok, op slecht asfalt dribbel je wel flink maar stuurgevoel is in sport(+) wel fijner. Zelfs de dempers zijn over het algemeen ok.
Het sperdifferentieel is geniaal, want in Sportmode heb je al veel meer grip. Voorheen greep het ESP veel sneller in. Dat is echt een wereld van verschil. Ik heb vandaag - tot mijn verrassing - de auto 95% van de tijd in sportmode gereden, omdat ik hem daar al prima vond. Een paar keer greep het systeem wat te bruusk in toen ik grip verloor, maar over het algemeen was het ok, ook omdat de wegen vaak krap zijn.
O ja, ander puntje. De Michelins (non-rft's) zijn briljant.
Al met al ben ik erg blij met de rit vandaag. Ik vind het nog steeds een 80% auto maar wel eentje die dan heel erg fijn rijdt. En aangezien ik een 80% rijder ben, is het eigenlijk een perfect match. Het katterige gevoel is weg. Ik ben echt blij dat ik dit voor de winter nog even heb gedaan.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12746
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i
De (standaard) remblokken van de M4 zijn volgens mij een betaalbare upgrade voor de remmen.
-
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: sitechris: BMW M140i
Wat moet ik mij bij "katterig" gevoel voorstellen?
- sitechris
- Berichten: 4462
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i
Klein beetje balen.
-
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: sitechris: BMW M140i
Dat kan ik begrijpen. Het is een topauto, maar wel een compromis en geen echte rijders-auto. Dat hoop ik er nog wel van te maken, maar momenteel heb ik andere prioriteiten.
- sitechris
- Berichten: 4462
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i
Korte update. Conclusie: sperdifferentieel bevalt echt uitstekend. Heel veel profijt van. Minder goed nieuws is dat ik ook last heb van krakende deurrubbers .
https://driveaholic.nl/duurtest-bmw-m14 ... erentieel/
https://driveaholic.nl/duurtest-bmw-m14 ... erentieel/
-
- Berichten: 2699
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: sitechris: BMW M140i
Leuk om te lezen weer. Heb jij nog andere veren op je auto? Ik heb mijn m135i voorzien van setje eibach veren op de adaptieve dempers.
Weinig verlies van comfort, wel minder hellen en duiken, vind het een prima upgrade.
Weinig verlies van comfort, wel minder hellen en duiken, vind het een prima upgrade.
-
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: sitechris: BMW M140i
Leuk verslag. Ik heb nog steeds een beetje het "net-niet" gevoel met deze auto. De motor en de automaat zijn de zaken waar ik echt 100% tevreden over ben. Sper blijft een must. Krakende deurrubbers heb ik ook nog steeds. Zeer irritant is dat....of een auto nou 65k of 20k kost, zoiets moet gewoon niet kunnen. Zeker niet voor een model dat al zo'n tijd op de markt is. Ik heb me er bij neergelegd. Audio maar een tandje hoger. Het wordt versterkt wanneer je wax bij de hogedruk wasbox gebruikt. Althans dat heb ik gemerkt. Het goedje dat BMW gebruikt om de rubbers schoon te maken helpt wel. Ik denk dat ik dat maar eens bij de dealer aanschaf.
Mocht er toch een definitieve oplossing zijn voor de deurrubbers, dan hoor/lees ik het uiteraard graag.
Mocht er toch een definitieve oplossing zijn voor de deurrubbers, dan hoor/lees ik het uiteraard graag.
-
- Berichten: 2713
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: sitechris: BMW M140i
hoorde ergens dat talkpoeder op de deurrubbers ook kan helpen.. wellicht het proberen waard?
- Arthur
- Berichten: 39712
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: sitechris: BMW M140i
Doorzichtige tape van de bmw dealer hebben sommige toch?
-
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15
Re: sitechris: BMW M140i
Ik heb een soort siliconenstift bij de 545i
- Tristan
- Berichten: 13332
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: sitechris: BMW M140i
Kraken komt door de shadowline raamomlijsting. Heeft niks met de deurrubbers te maken. Bij mij hebben ze eerst de rubbers ingevet en later alle deurrubbers vervangen. Na een tijd kwam het gekraak gewoon weer terug. Nu hebben ze de raamomlijsting voorzien van een stukje folie en probleem is nu weg. Komt volgens dealer vooral voor bij auto’s met shadowline.
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
- Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
- Locatie: Amsterdam
Re: sitechris: BMW M140i
Mijn M140i kraakt ook flink. Deurrubbers zijn al een keer vervangen en daarna heeft de dealer transparante 'teflon' tape geplaatst. Dat hielp kort maar het probleem is al lange tijd terug. Ik heb me er ook maar bij neergelegd.
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 25 jul 2017, 10:50
- Auto: Porsche 911 Carrera S (991.2)
- Locatie: Amsterdam
Re: sitechris: BMW M140i
Goede tip. Bij een M140i?Tristan schreef: ↑02 dec 2018, 14:21 Kraken komt door de shadowline raamomlijsting. Heeft niks met de deurrubbers te maken. Bij mij hebben ze eerst de rubbers ingevet en later alle deurrubbers vervangen. Na een tijd kwam het gekraak gewoon weer terug. Nu hebben ze de raamomlijsting voorzien van een stukje folie en probleem is nu weg. Komt volgens dealer vooral voor bij auto’s met shadowline.
- Tristan
- Berichten: 13332
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: sitechris: BMW M140i
Nee, F30 330e.
- sitechris
- Berichten: 4462
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i
Tnx. Ik ga dit even doorgeven aan de dealer.Tristan schreef: ↑02 dec 2018, 14:21 Kraken komt door de shadowline raamomlijsting. Heeft niks met de deurrubbers te maken. Bij mij hebben ze eerst de rubbers ingevet en later alle deurrubbers vervangen. Na een tijd kwam het gekraak gewoon weer terug. Nu hebben ze de raamomlijsting voorzien van een stukje folie en probleem is nu weg. Komt volgens dealer vooral voor bij auto’s met shadowline.
-
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: sitechris: BMW M140i
Zou je daar eens een foto van kunnen/willen maken? Dan kan ik daar weer mee naar de dealer.Tristan schreef: ↑02 dec 2018, 14:21 Kraken komt door de shadowline raamomlijsting. Heeft niks met de deurrubbers te maken. Bij mij hebben ze eerst de rubbers ingevet en later alle deurrubbers vervangen. Na een tijd kwam het gekraak gewoon weer terug. Nu hebben ze de raamomlijsting voorzien van een stukje folie en probleem is nu weg. Komt volgens dealer vooral voor bij auto’s met shadowline.
- Tristan
- Berichten: 13332
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: sitechris: BMW M140i
Je kan er bijna niets aan zien dus lastig om er een foto van te maken.
-
- Berichten: 9062
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: sitechris: BMW M140i
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1029827Rnd schreef: ↑02 dec 2018, 18:57Zou je daar eens een foto van kunnen/willen maken? Dan kan ik daar weer mee naar de dealer.Tristan schreef: ↑02 dec 2018, 14:21 Kraken komt door de shadowline raamomlijsting. Heeft niks met de deurrubbers te maken. Bij mij hebben ze eerst de rubbers ingevet en later alle deurrubbers vervangen. Na een tijd kwam het gekraak gewoon weer terug. Nu hebben ze de raamomlijsting voorzien van een stukje folie en probleem is nu weg. Komt volgens dealer vooral voor bij auto’s met shadowline.
-
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: sitechris: BMW M140i
Thanks. Dat is duidelijk anders bevestigd dan de teflon tape op mijn auto. Daar is het namelijk op het metaal geplakt en niet op de shadowline strip. Ik ga hier toch maar weer eens mee naar de dealer.
- sitechris
- Berichten: 4462
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M135i xDrive
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
- Contacteer:
Re: sitechris: BMW M140i
Ik heb de auto nu pak hem beet 16 maanden. Ik blijf onder de indruk van de stappen die de auto zet. Zo makkelijk. Zo soepel. Woehoe
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten