BMW E28 V8 Turbo project
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Met een hoop geklooi zou ik het ook wel uit elkaar kunnen krijgen.
Maar later weer correct assembleren zou een probleem zijn....
Mooi project om te volgen!
Maar later weer correct assembleren zou een probleem zijn....
Mooi project om te volgen!
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Fantastisch topic.
Ben wel jaloers op de ruimte en mogelijkheden die je hebt
Ben wel jaloers op de ruimte en mogelijkheden die je hebt
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Prachtig verslag weer Nick!
Krukas bout had je ook ff kunnen heet stoken, dat gaat ook verbazingwekkend goed is mijn ervaring.
Krukas bout had je ook ff kunnen heet stoken, dat gaat ook verbazingwekkend goed is mijn ervaring.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
heel erg leuke update weer! vind het echt smullen zulke details van de (motor)techniek te kunnen zien incl uitleg.
Bizar ook dat die bout / sleutel heel blijft met zoveel moment er op om hem los te krijgen
Bizar ook dat die bout / sleutel heel blijft met zoveel moment er op om hem los te krijgen
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Niet alleen voor de leken...Erg gaaf om alle organen open en bloot te zien. Juist ook leuk om de techniek van zulke blokken te vergelijken met de blokken waar je zelf aan geknutseld hebt.
Ik ga het allemaal wel volgen. Top werk.
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Thanks voor de reacties weer! Was bang dat ik misschien iets te veel in detail ging maar zo te zien wordt dat alleen maar gewaardeerd
@ Niels, warmstoken had idd gekund maar dat is voor mij echt een laatste uitweg, ben er niet zo'n fan van dit soort bouten warm te stoken. In principe moet het ook niet nodig zijn bij niet vast gerotte delen. Deze zat er wel dicht tegenaan
@Martijn_bmw, Met een gamma sleutel was dit ook niet gelukt
Vandaag eind van de middag even aan het blok geklust:
Grote ketting los:
Enorme lengte
Kettinggeleiders eraf, ruimt lekker op
Grappig om te zien dat de olieafscheider helemaal hier zit weggestopt..
Klaar om de koppen eraf te halen:
Grappig om te zien dat alle kettingdelen bij Bosch vandaan komen. Veel mensen zullen het zich niet beseffen maar het grootste deel van de onderdelen komt niet bij BMW vandaan
Kopbouten losmaken;
Eerste kop eraf:
Ziet er echt nog belachelijk goed uit
Lekker veel vlees ook tussen de cilinderwanden bij deze B40, perfect voor turbo
Blijft weinig over van de imposante V8 zo
Nog ff paar fototjes gemaakt van de distributie en de koppen, kettinggeleiders en tandwielen alvast geultrasoond, ketting zelf doe ik liever niet ultrasonen omdat het gewoon water is, ben bang dat het er niet lekker meer tussenuit komt;
Tot zover de update voor nu, keep you posted!
@ Niels, warmstoken had idd gekund maar dat is voor mij echt een laatste uitweg, ben er niet zo'n fan van dit soort bouten warm te stoken. In principe moet het ook niet nodig zijn bij niet vast gerotte delen. Deze zat er wel dicht tegenaan
@Martijn_bmw, Met een gamma sleutel was dit ook niet gelukt
Vandaag eind van de middag even aan het blok geklust:
Grote ketting los:
Enorme lengte
Kettinggeleiders eraf, ruimt lekker op
Grappig om te zien dat de olieafscheider helemaal hier zit weggestopt..
Klaar om de koppen eraf te halen:
Grappig om te zien dat alle kettingdelen bij Bosch vandaan komen. Veel mensen zullen het zich niet beseffen maar het grootste deel van de onderdelen komt niet bij BMW vandaan
Kopbouten losmaken;
Eerste kop eraf:
Ziet er echt nog belachelijk goed uit
Lekker veel vlees ook tussen de cilinderwanden bij deze B40, perfect voor turbo
Blijft weinig over van de imposante V8 zo
Nog ff paar fototjes gemaakt van de distributie en de koppen, kettinggeleiders en tandwielen alvast geultrasoond, ketting zelf doe ik liever niet ultrasonen omdat het gewoon water is, ben bang dat het er niet lekker meer tussenuit komt;
Tot zover de update voor nu, keep you posted!
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
haha nee een Gamma sleutel had allang krak gezegd...
Je zei het zelf al maar ik dacht hetzelfde blijft weinig over van zon'n enorm blok als je alle delen er af hebt.
super mooi nog die hoon groeven in de cilinderwanden!
Je zei het zelf al maar ik dacht hetzelfde blijft weinig over van zon'n enorm blok als je alle delen er af hebt.
super mooi nog die hoon groeven in de cilinderwanden!
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Mooie reportage weer! Lekker sleutelen zo'n M60. Heb die in m'n Jag ook aardig uit elkaar gehad en ding leek wel nieuw van binnen.
Krukasbout gewoon even groooote luchtsleutel lenen. Ik pak altijd even die van mijn zwager (boer dus voor trekkers), tikt 'm zo los. Moet je wel pestlucht hebben uiteraard, grote compressor niet nodig (8 bar is 8 bar) maar wel een slang met voldoende doorlaat.
Krukasbout gewoon even groooote luchtsleutel lenen. Ik pak altijd even die van mijn zwager (boer dus voor trekkers), tikt 'm zo los. Moet je wel pestlucht hebben uiteraard, grote compressor niet nodig (8 bar is 8 bar) maar wel een slang met voldoende doorlaat.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Gaaf dat je die foto's maakt!
Erg leuk om te zien hoe het allemaal in elkaar zit.
Zaten de oliepomp bouten nog vast?
Dat schijnt een probleem te zijn bij deze motoren.
Erg leuk om te zien hoe het allemaal in elkaar zit.
Zaten de oliepomp bouten nog vast?
Dat schijnt een probleem te zijn bij deze motoren.
- jos_br
- Berichten: 2253
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Wat een mooi project!!
Jos.
Jos.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Dan moet ie em wel bij de eerste slagen meteen los rammelen Ik heb destijds een Hazet gekocht die relatief goed NM's levert tov het luchtgebruik waar je nog redelijk ver mee komt met een grotere diameter slang en een klein keteltje. Ik gok wel dat de bout van deze V8 daar te vast voor zat aan de lengte van de arm te zien
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 aug 2017, 14:10
- Auto: Mini Cooper SD
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Gaaf project!
Wordt mooi grondig aangepakt
Wordt mooi grondig aangepakt
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Goeiedag, wat is dat wel niet voor apparaat
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
LOL die hebben wij op het werk ook. Maar die gebruiken we voor moeren maatje 2 1/2"
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Die cilinderwanden zitten wel lekker ruim in hun 'vlees' inderdaad!
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Je kunt de kettingen ultrasoon reinigen door ze in een bakje met dunne olie of diesel (iets vettig nog) in het water van de ultrasoonreiniger te hangen/zetten.
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Zo, eindelijk weer tijd voor een kleine update. Het werk heeft even stil gelegen ivm vakantie en o.a. een weekje rally in Schotland (en bijbehorende voorbereidingen) maar inmiddels zijn we voorzichtig aan weer begonnen. Nog niet bijster veel gebeurd sinds laatste keer maar toch wel leuke progressie met de motor dus toch maar even een kleine update.
In de tussentijd is de auto inmiddels verhuist naar een andere stalling waar hij binnen kan staan, holt aardig achteruit in die paar maandjes buiten. Om te verplaatsen moest wel het onderstel eronder dus die er even snel onder geschroeft, blijft leuk met al die frisse parts
Staat er nog een beetje zielig bij zo maar in ieder geval binnen
In de categorie beter laat dan nooit is ook de crankshaft tool binnen, kunnen we hem in ieder geval weer makkelijk vast zetten
Verder gegaan met de koppen uit elkaar halen. Koppen worden gevlakt en gewassen. Voor het wassen haal ik wel de hydraulische klepstoters eruit, de rest laat ik zitten zodat dat ook lekker schoon word. Daarna kleppen polijsten en opnieuw inslijpen en meteen nieuwe klepseals:
Oliepomp moer zat er overigens nog netjes stevig op, zoals gezegd willen die inderdaad nog wel eens loslopen:
Koppen waren er inmiddels af dus nu het onderblok aan de beurt:
Mooi om te zien hoe de hoofdlagerkappen met 4 bouten vast zitten aan het onderblok:
Eerste drijfstang en zuiger eruit, geen lullig drijfstangen ook:
Interessant om te zien hoe de drijfstangen "fractured" zijn voor een stevigere verbinding. Lijkt erop dat de drijfstangen ook een shot peening behandelingen hebben gehad. Vraag me af of ze gesmeed zijn.
Drijfstanglagers waren wel behoorlijk ver heen;
Alle drijfstangen en zuigers meteen maar even in het toverbad gestopt, die bruine meuk is natuurlijk niet om aan te zien:
Onderblok bijna leeg:
Mooie gesmeden krukas, weegt ook slechts een kleine 20 kilo, echt niet gek. Krukas van een M30 weegt maarliefst 10kg meer dan deze.
Onderblok helemaal kaal, blijft echt niks van over:
Blokje weegt nog geen 30 kilo, echt bizar. Had de takel al klaar staan (M30 gewend die kaal 65kg weegt) maar kon hem zonder moeite uit de bok beuren, dus op naar de motorbouwer;
Past prima, zo'n V8 in een E36 Cabrio
Blok blijft redelijk standaard, motorbouwer (Eras Utrecht, fijne zaak) heeft de koppen gevlakt, krukas gepolijst en verder eigenlijk vooral spullen gewassen. Onderblok blijft helemaal standaard, koppakking wordt iets dikker icm ARP Headstuds. Compressie blijft dus redelijk hoog, dat kan nog wel een beetje spannend worden maar aan de andere kant verwachten we ook niet extreem veel boost nodig te hebben. Door de hoge compressie blijft het blok een stuk levendiger en scheelt enorm in het verbruik. Kijken hoever we kunnen komen met deze compressie.
Koppen weer terug van de motorbouwer;
Echt heerlijk die frisse delen:
In de tussentijd zelf de lagerkappen e.d. schoongemaakt:
Motorblok en krukas ook weer terug:
Begonnen om alle kleppen eruit te halen zodat deze gepolijst en ingeslepen kunnen worden en de klepseals vervangen kunnen worden:
Wel monnikenwerkje met 32 stuks, komt geen eind aan. Gelukkig de moeite waard
Daarna inslijpen met zuignap en slijppasta:
Hier is goed te zien dat het slijpen echt zin heeft. Niet alleen voor een "goede" afdichting maar ook voor warmte overdracht van de klep naar de kop..
Kan geen klep meer zien
Tot zover de update voor nu, grootste deel van de engine parts zijn besteld dus hopelijk snel opbouwen!
Keep you posted!
In de tussentijd is de auto inmiddels verhuist naar een andere stalling waar hij binnen kan staan, holt aardig achteruit in die paar maandjes buiten. Om te verplaatsen moest wel het onderstel eronder dus die er even snel onder geschroeft, blijft leuk met al die frisse parts
Staat er nog een beetje zielig bij zo maar in ieder geval binnen
In de categorie beter laat dan nooit is ook de crankshaft tool binnen, kunnen we hem in ieder geval weer makkelijk vast zetten
Verder gegaan met de koppen uit elkaar halen. Koppen worden gevlakt en gewassen. Voor het wassen haal ik wel de hydraulische klepstoters eruit, de rest laat ik zitten zodat dat ook lekker schoon word. Daarna kleppen polijsten en opnieuw inslijpen en meteen nieuwe klepseals:
Oliepomp moer zat er overigens nog netjes stevig op, zoals gezegd willen die inderdaad nog wel eens loslopen:
Koppen waren er inmiddels af dus nu het onderblok aan de beurt:
Mooi om te zien hoe de hoofdlagerkappen met 4 bouten vast zitten aan het onderblok:
Eerste drijfstang en zuiger eruit, geen lullig drijfstangen ook:
Interessant om te zien hoe de drijfstangen "fractured" zijn voor een stevigere verbinding. Lijkt erop dat de drijfstangen ook een shot peening behandelingen hebben gehad. Vraag me af of ze gesmeed zijn.
Drijfstanglagers waren wel behoorlijk ver heen;
Alle drijfstangen en zuigers meteen maar even in het toverbad gestopt, die bruine meuk is natuurlijk niet om aan te zien:
Onderblok bijna leeg:
Mooie gesmeden krukas, weegt ook slechts een kleine 20 kilo, echt niet gek. Krukas van een M30 weegt maarliefst 10kg meer dan deze.
Onderblok helemaal kaal, blijft echt niks van over:
Blokje weegt nog geen 30 kilo, echt bizar. Had de takel al klaar staan (M30 gewend die kaal 65kg weegt) maar kon hem zonder moeite uit de bok beuren, dus op naar de motorbouwer;
Past prima, zo'n V8 in een E36 Cabrio
Blok blijft redelijk standaard, motorbouwer (Eras Utrecht, fijne zaak) heeft de koppen gevlakt, krukas gepolijst en verder eigenlijk vooral spullen gewassen. Onderblok blijft helemaal standaard, koppakking wordt iets dikker icm ARP Headstuds. Compressie blijft dus redelijk hoog, dat kan nog wel een beetje spannend worden maar aan de andere kant verwachten we ook niet extreem veel boost nodig te hebben. Door de hoge compressie blijft het blok een stuk levendiger en scheelt enorm in het verbruik. Kijken hoever we kunnen komen met deze compressie.
Koppen weer terug van de motorbouwer;
Echt heerlijk die frisse delen:
In de tussentijd zelf de lagerkappen e.d. schoongemaakt:
Motorblok en krukas ook weer terug:
Begonnen om alle kleppen eruit te halen zodat deze gepolijst en ingeslepen kunnen worden en de klepseals vervangen kunnen worden:
Wel monnikenwerkje met 32 stuks, komt geen eind aan. Gelukkig de moeite waard
Daarna inslijpen met zuignap en slijppasta:
Hier is goed te zien dat het slijpen echt zin heeft. Niet alleen voor een "goede" afdichting maar ook voor warmte overdracht van de klep naar de kop..
Kan geen klep meer zien
Tot zover de update voor nu, grootste deel van de engine parts zijn besteld dus hopelijk snel opbouwen!
Keep you posted!
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Prachtig man! Heerlijk project om te volgen.
-
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Geweldig project weer en mooie en veel foto`s !~
Wat zien we hier; die scheur?
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Fractured Rod.
Normaal maken ze een drijfstang uit 2 delen.
Deze delen moeten daarna gevlakt worden om de 2 vlakken netjes op elkaar te laten passen.
Bij een Fractured rod is de drijfstang uit 1 deel gemaakt en word daarna "gebroken".
Dit zorgt ook voor een goede verbinding van 2 vlakken en het voordeel is dat de drijfstang lichter gemaakt kan worden.
Verder leuke rapportage! Ik wist ook niet dat het inslijpen van de kleppen zo'n eenvoudige proces was.
In mijn hoofd klonk het moeilijker
Laatst gewijzigd door Bokkepoot op 30 sep 2017, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Ik snap niet dat je hieraan begint... Na de 6-cilinder turbo een V8 turbo, denk dat we allemaal wel weten dat er dan nog een V10 en V12 beschikbaar zijn. Maar goed, zolang je je projecten zo neer zet lezen wij wel hoor.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Fantastische update weer! Nogmaals petje af voor de documentatie. Heel leuk om te lezen.
Btw, doe je dit allemaal in je vrije tijd?
Btw, doe je dit allemaal in je vrije tijd?
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], mauritsklein en 22 gasten