BMW E28 V8 Turbo project

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door SlowCo » 03 aug 2017, 23:22

Met een hoop geklooi zou ik het ook wel uit elkaar kunnen krijgen.
Maar later weer correct assembleren zou een probleem zijn.... :duh:

Mooi project om te volgen!

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Bokkepoot » 04 aug 2017, 10:39

Fantastisch topic.

Ben wel jaloers op de ruimte en mogelijkheden die je hebt :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Niels » 04 aug 2017, 12:12

Prachtig verslag weer Nick!

Krukas bout had je ook ff kunnen heet stoken, dat gaat ook verbazingwekkend goed is mijn ervaring.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Martijn_bmw » 04 aug 2017, 12:18

heel erg leuke update weer! vind het echt smullen zulke details van de (motor)techniek te kunnen zien incl uitleg.
Bizar ook dat die bout / sleutel heel blijft met zoveel moment er op om hem los te krijgen :shock:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door ///Joost » 04 aug 2017, 13:02

mark323ti schreef: 03 aug 2017, 22:45 Mooi om te zien hoe je alles aanpakt. Indrukwekkend. Erg leuk voor de leken onder ons.
Niet alleen voor de leken...Erg gaaf om alle organen open en bloot te zien. Juist ook leuk om de techniek van zulke blokken te vergelijken met de blokken waar je zelf aan geknutseld hebt.

Ik ga het allemaal wel volgen. Top werk. :thumbup:

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 05 aug 2017, 20:49

Thanks voor de reacties weer! Was bang dat ik misschien iets te veel in detail ging maar zo te zien wordt dat alleen maar gewaardeerd :)

@ Niels, warmstoken had idd gekund maar dat is voor mij echt een laatste uitweg, ben er niet zo'n fan van dit soort bouten warm te stoken. In principe moet het ook niet nodig zijn bij niet vast gerotte delen. Deze zat er wel dicht tegenaan :mrgreen:

@Martijn_bmw, Met een gamma sleutel was dit ook niet gelukt :mrgreen:

Vandaag eind van de middag even aan het blok geklust:

Grote ketting los:
Afbeelding

Enorme lengte
Afbeelding

Kettinggeleiders eraf, ruimt lekker op
Afbeelding

Grappig om te zien dat de olieafscheider helemaal hier zit weggestopt..
Afbeelding

Klaar om de koppen eraf te halen:
Afbeelding

Grappig om te zien dat alle kettingdelen bij Bosch vandaan komen. Veel mensen zullen het zich niet beseffen maar het grootste deel van de onderdelen komt niet bij BMW vandaan :mrgreen:
Afbeelding

Kopbouten losmaken;
Afbeelding

Eerste kop eraf:
Afbeelding

Afbeelding

Ziet er echt nog belachelijk goed uit :)
Afbeelding

Lekker veel vlees ook tussen de cilinderwanden bij deze B40, perfect voor turbo
Afbeelding

Blijft weinig over van de imposante V8 zo :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog ff paar fototjes gemaakt van de distributie en de koppen, kettinggeleiders en tandwielen alvast geultrasoond, ketting zelf doe ik liever niet ultrasonen omdat het gewoon water is, ben bang dat het er niet lekker meer tussenuit komt;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover de update voor nu, keep you posted!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Martijn_bmw » 05 aug 2017, 20:55

haha nee een Gamma sleutel had allang krak gezegd...

Je zei het zelf al maar ik dacht hetzelfde blijft weinig over van zon'n enorm blok als je alle delen er af hebt.

super mooi nog die hoon groeven in de cilinderwanden!

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door RJK » 05 aug 2017, 21:39

Mooie reportage weer! Lekker sleutelen zo'n M60. Heb die in m'n Jag ook aardig uit elkaar gehad en ding leek wel nieuw van binnen.

Krukasbout gewoon even groooote luchtsleutel lenen. Ik pak altijd even die van mijn zwager (boer dus voor trekkers), tikt 'm zo los. Moet je wel pestlucht hebben uiteraard, grote compressor niet nodig (8 bar is 8 bar) maar wel een slang met voldoende doorlaat.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Jan-Willem » 06 aug 2017, 09:53

Gaaf dat je die foto's maakt!
Erg leuk om te zien hoe het allemaal in elkaar zit.

Zaten de oliepomp bouten nog vast?
Dat schijnt een probleem te zijn bij deze motoren.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2253
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door jos_br » 06 aug 2017, 10:53

Wat een mooi project!!

Jos.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Niels » 06 aug 2017, 12:16

944-20v schreef: 05 aug 2017, 21:39 Krukasbout gewoon even groooote luchtsleutel lenen. Ik pak altijd even die van mijn zwager (boer dus voor trekkers), tikt 'm zo los. Moet je wel pestlucht hebben uiteraard, grote compressor niet nodig (8 bar is 8 bar) maar wel een slang met voldoende doorlaat.
Dan moet ie em wel bij de eerste slagen meteen los rammelen :) Ik heb destijds een Hazet gekocht die relatief goed NM's levert tov het luchtgebruik waar je nog redelijk ver mee komt met een grotere diameter slang en een klein keteltje. Ik gok wel dat de bout van deze V8 daar te vast voor zat aan de lengte van de arm te zien :lol:

Baizimos1981
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 aug 2017, 14:10
Auto: Mini Cooper SD

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Baizimos1981 » 06 aug 2017, 12:40

Gaaf project!

Wordt mooi grondig aangepakt 👍

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door RJK » 06 aug 2017, 19:16

Niels schreef: 06 aug 2017, 12:16
Dan moet ie em wel bij de eerste slagen meteen los rammelen :)
Effe gekeken. Ding doet 2600 Nm bij 7 bar :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Niels » 06 aug 2017, 22:37

Goeiedag, wat is dat wel niet voor apparaat :shock: :lol:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3539
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door RJK » 06 aug 2017, 23:55

Zoiets
IMG_9982.JPG
IMG_9982.JPG (47.03 KiB) 2783 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Bert ///M3 » 07 aug 2017, 07:42

LOL die hebben wij op het werk ook. Maar die gebruiken we voor moeren maatje 2 1/2" :lol:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12749
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door MartijnGizmo » 07 aug 2017, 09:10

Die cilinderwanden zitten wel lekker ruim in hun 'vlees' inderdaad!

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door SlowCo » 08 aug 2017, 00:25

Je kunt de kettingen ultrasoon reinigen door ze in een bakje met dunne olie of diesel (iets vettig nog) in het water van de ultrasoonreiniger te hangen/zetten.

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 30 sep 2017, 21:30

Zo, eindelijk weer tijd voor een kleine update. Het werk heeft even stil gelegen ivm vakantie en o.a. een weekje rally in Schotland (en bijbehorende voorbereidingen) maar inmiddels zijn we voorzichtig aan weer begonnen. Nog niet bijster veel gebeurd sinds laatste keer maar toch wel leuke progressie met de motor dus toch maar even een kleine update.

In de tussentijd is de auto inmiddels verhuist naar een andere stalling waar hij binnen kan staan, holt aardig achteruit in die paar maandjes buiten. Om te verplaatsen moest wel het onderstel eronder dus die er even snel onder geschroeft, blijft leuk met al die frisse parts
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Staat er nog een beetje zielig bij zo maar in ieder geval binnen :)
Afbeelding

In de categorie beter laat dan nooit is ook de crankshaft tool binnen, kunnen we hem in ieder geval weer makkelijk vast zetten
Afbeelding

Verder gegaan met de koppen uit elkaar halen. Koppen worden gevlakt en gewassen. Voor het wassen haal ik wel de hydraulische klepstoters eruit, de rest laat ik zitten zodat dat ook lekker schoon word. Daarna kleppen polijsten en opnieuw inslijpen en meteen nieuwe klepseals:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oliepomp moer zat er overigens nog netjes stevig op, zoals gezegd willen die inderdaad nog wel eens loslopen:
Afbeelding

Koppen waren er inmiddels af dus nu het onderblok aan de beurt:
Afbeelding

Mooi om te zien hoe de hoofdlagerkappen met 4 bouten vast zitten aan het onderblok:
Afbeelding

Eerste drijfstang en zuiger eruit, geen lullig drijfstangen ook:
Afbeelding

Afbeelding

Interessant om te zien hoe de drijfstangen "fractured" zijn voor een stevigere verbinding. Lijkt erop dat de drijfstangen ook een shot peening behandelingen hebben gehad. Vraag me af of ze gesmeed zijn.
Afbeelding

Drijfstanglagers waren wel behoorlijk ver heen;
Afbeelding

Alle drijfstangen en zuigers meteen maar even in het toverbad gestopt, die bruine meuk is natuurlijk niet om aan te zien:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderblok bijna leeg:
Afbeelding

Mooie gesmeden krukas, weegt ook slechts een kleine 20 kilo, echt niet gek. Krukas van een M30 weegt maarliefst 10kg meer dan deze.
Afbeelding

Onderblok helemaal kaal, blijft echt niks van over:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blokje weegt nog geen 30 kilo, echt bizar. Had de takel al klaar staan (M30 gewend die kaal 65kg weegt) maar kon hem zonder moeite uit de bok beuren, dus op naar de motorbouwer;
Afbeelding

Past prima, zo'n V8 in een E36 Cabrio :mrgreen:
Afbeelding

Blok blijft redelijk standaard, motorbouwer (Eras Utrecht, fijne zaak) heeft de koppen gevlakt, krukas gepolijst en verder eigenlijk vooral spullen gewassen. Onderblok blijft helemaal standaard, koppakking wordt iets dikker icm ARP Headstuds. Compressie blijft dus redelijk hoog, dat kan nog wel een beetje spannend worden maar aan de andere kant verwachten we ook niet extreem veel boost nodig te hebben. Door de hoge compressie blijft het blok een stuk levendiger en scheelt enorm in het verbruik. Kijken hoever we kunnen komen met deze compressie.

Koppen weer terug van de motorbouwer;
Afbeelding

Echt heerlijk die frisse delen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de tussentijd zelf de lagerkappen e.d. schoongemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Motorblok en krukas ook weer terug:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begonnen om alle kleppen eruit te halen zodat deze gepolijst en ingeslepen kunnen worden en de klepseals vervangen kunnen worden:
Afbeelding

Afbeelding

Wel monnikenwerkje met 32 stuks, komt geen eind aan. Gelukkig de moeite waard :mrgreen:
Afbeelding

Daarna inslijpen met zuignap en slijppasta:
Afbeelding

Hier is goed te zien dat het slijpen echt zin heeft. Niet alleen voor een "goede" afdichting maar ook voor warmte overdracht van de klep naar de kop..
Afbeelding

Kan geen klep meer zien :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Tot zover de update voor nu, grootste deel van de engine parts zijn besteld dus hopelijk snel opbouwen!
Keep you posted!

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door SlowCo » 30 sep 2017, 21:50

Prachtig man! Heerlijk project om te volgen.

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Bombadil » 30 sep 2017, 21:59

Geweldig project weer en mooie en veel foto`s :hot: !~


nickdoesburg schreef: 30 sep 2017, 21:30 Afbeelding
Wat zien we hier; die scheur?

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Bokkepoot » 30 sep 2017, 22:07

Bombadil schreef: 30 sep 2017, 21:59 Geweldig project weer en mooie en veel foto`s :hot: !~


Wat zien we hier; die scheur?
Fractured Rod.

Normaal maken ze een drijfstang uit 2 delen.
Deze delen moeten daarna gevlakt worden om de 2 vlakken netjes op elkaar te laten passen.

Bij een Fractured rod is de drijfstang uit 1 deel gemaakt en word daarna "gebroken".
Dit zorgt ook voor een goede verbinding van 2 vlakken en het voordeel is dat de drijfstang lichter gemaakt kan worden.


Verder leuke rapportage! Ik wist ook niet dat het inslijpen van de kleppen zo'n eenvoudige proces was.
In mijn hoofd klonk het moeilijker :)
Laatst gewijzigd door Bokkepoot op 30 sep 2017, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mrton
Berichten: 785
Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Mrton » 30 sep 2017, 22:08

Ik snap niet dat je hieraan begint... Na de 6-cilinder turbo een V8 turbo, denk dat we allemaal wel weten dat er dan nog een V10 en V12 beschikbaar zijn. :mrgreen: Maar goed, zolang je je projecten zo neer zet lezen wij wel hoor. :coffee:

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door indobesar » 30 sep 2017, 22:29

Fantastische update weer! Nogmaals petje af voor de documentatie. Heel leuk om te lezen.


Btw, doe je dit allemaal in je vrije tijd? :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Niels » 30 sep 2017, 23:30

Prachtig!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], mauritsklein en 22 gasten