Had er al e.a. over geschreven in dat topic maar zal het hier even kopiëren zodat het verhaal duidelijk blijft, en ook direct aanvullen:
En zoals ik al zei kriebelde het weer om een project te doen...stond niet in de planning maar twee weekjes geleden ongeveer toch weer een E28 aangeschaft.... Dit keer met een M60 V8 erin. Zal binnenkort uitgebreid verhaal er over typen. (Misschien toch even apart topic..) Wordt een Turbo project samen met een goeie maat van mij. 600~700pk is het doel. Technisch super netjes maken, cosmetisch niet de mooiste maar wordt toch een knal auto Later meer!
Thanks voor de reacties! Vonden jullie de E30 foto's ook mooi?
V8 staat nog niet op kenteken. Moet sowiezo wel gaan gebeuren, wordt nog wel een dingetje. Zonder turbo al is deze omkeuring al heel vaak gedaan maar met turbo wordt het misschien allemaal wat spannender. Opzich moet het kunnen, hangt ook van de keurmeester af. Rijden een hoop projecten rond met belachelijk vermogen op kenteken met niet originele motor.. Ben benieuwd!Thanks! Die kende ik nog niet, interessant! Voor diegene die het leuk vinden post ik trouwens ook nog wel is een auto fototje op instagram; https://www.instagram.com/nick.doesburg/Zed240 schreef: ↑25 apr 2017, 09:28 Gaaf zeg! Echt een droom van mij om nog eens een E28 V8 te hebben. Vind ik echt een prachtcombinatie. Zo'n huge M60 zal wel een klus worden, maar gezien je skills bij die andere auto's zal dat geen grote problemen opleveren.
Mocht je deze nog niet kennen, dan heb je bij deze wat motivatie en inspiratie: https://www.instagram.com/dirk_lsxt/
Chevy V8 met een extreme supercharger in een E28.
Thanks! Was ik idd niet Sowiezo niet met de E28 haha!
Lastig om een goede bron te vinden maar het basisblok is 3kg zwaarder dan de M30 die er origineel in hoort. Weet alleen niet hoeveel gewicht de complexere randapparatuur in de schaal legt. In ieder geval scheelt het niet heel veel. Als mijn bronnen kloppen is hij zelfs lichter dan de S54..
Ondertussen niet stil gezeten. Twijfel beetje om apart topic aan te maken of hier verder te gaan. Wat vinden jullie?
Anyway, inmiddels zijn de plannen allemaal wat duidelijker geworden.
Het wordt in ieder geval zeker een turbo project. De turbo wordt een BorgWarner EFR 8374, ballbearing, twinscroll en interne wastegate en dumpvalve. Eigenlijk het mooiste wat er nu te koop is op turbo gebied qua performance turbo's. Helaas wel vrij lange levertijd (~3 mnd) dus daar moeten we even geduld mee hebben. Redelijk prijzige unit ook, gelukkig scheelt het iets het dat m'n maatje bij de EFR importeur werkt.
ECU wordt zoals gezegd een Megasquirt Pro die m'n maat over had van zijn project. Kan niet wachten om die erin te hangen maar voorlopig nog even een hoop ander werk. Bobines worden VAG Penbobines aangezien de megasquirt alleen actieve bobines kan aansturen en natuurlijk omdat het veel mooier is. Motor wordt voorzien van Athena Cooperring koppakkingen en ARP Headstuds, verder blijft hij waarschijnlijk standaard. Binnenkort gaat ie uit elkaar om te kijken hoe die er aan toe is.
Nadat we de auto binnen hadden zijn we begonnen met "puin" ruimen..motor hing er qua motorsteunen redelijk netjes in (positie is top) maar de rest was echt gênant slecht gedaan. Heb al een hoop gezien maar dit was echt gevaarlijk. Het is een wonder dat hij niet in de brand is gevlogen.. Opzich voor ons geen probleem omdat we zo alles naar onze eigen standaarden kunnen doen. Motorkabelboom moest sowieso al compleet gedaan worden aangezien de Megasquirt erop moet. De Hydrauliek lag er ook erg slecht in (toch aardig complex systeem voor een M30 met hydraulische rembekrachtiger) dus dit moet ook overnieuw. Nadat we alles eruit hadden zag de motorruimte er al een stuk vriendelijker uit.
Omdat we nog op parts moesten wachten en de plannen nog niet helemaal helder waren zijn we eerst maar begonnen met het onderstel er onderuit te trekken. Het ziet er allemaal uit alsof het op de zeebodem heeft gelegen maar eigenlijk valt het 100% mee na het schoonmaken. Het lijkt erop dat het complete onderstel afkomstig is van een M535i, gezien het S3,07 groothuis diff en de originele BMW/Bilstein dempers die ik tegenkwam in de voorpoten. Verder lijken de remmen mij ook afkomstig van een M535i maar weet niet precies hoe ik die kan indentificeren.
Nog een plaatje van het uithalen van de motor, wat verbazingwekkend soepel ging eigenlijk met bak en al;
Daarnaast heb ik laatst per puur toeval een setje E46 M3 voorremmen gekocht, deze is gepast en waarempel past dat gewoon.. het boutpatroon van de remklauw is exact hetzelfde en de offset lijkt ook nagenoeg gelijk te zijn. Nu nog kijken of ik een remschijf kan vinden met de goede offset die groot genoeg is.. dacht zelf E34 M5 maar weet niet of ik daarmee wegkom, de 3.6 had 315x28mm schijven terwijl de E46 M3 normaal 325mmx28 heeft. Ik kwam ook nog performance remmen tegen van een late E34 M5 3.8 maar die zijn met 345x32mm (serieuze shit ) weer te groot. Weet eigenlijk niet of er nog wat tussen heeft gezeten. Iemand hier die dat misschien weet?? Anders moet ik toch ff kijken hoe die 315mm schijven uitkomen. M'n maatje heeft toevallig een E34 M5 3,6 dus we zouden het daarmee kunnen proberen als we er niet uitkomen. Edit; inmiddels lijkt het erop dat ik E32 750 schijven nodig heb (zitten ook op E39 en E38 met V8 motoren) Probeer nu uit te zoeken of de offset overeen komt..
(ja op z'n kop, had toevallig deze kant los)
Daarna de auto op bokjes buiten gezet zodat ik de wielophanging kon demonteren om deze op de zaak in de avonduurtjes weer netjes te maken. Blijft weinig over van zo'n auto zo..
Wielophanging wordt compleet gestraald en gecoat en alle rubbers vervangen. Uiteindelijk willen we naar een BC Racing schroefset (heb ik ook op de E30 en bevalt top) maar we willen niet meteen extreem veel geld over de balk smijten dus voorlopig komen er alleen een paar nieuwe veren verlagingsveren op. Dempers lijken nog prima te zijn.
Veerpoten zagen er niet echt fraai meer uit;
Dempers eruit, dikke laag stenen en zand in de poten die gelukkig nog wel hard zijn
Veerpoten knappen toch wel aardig op van een straalbeurtje Ankerplaten waren nog net te redden..
Nog even kijken in welke kleur we alles coaten, zwart ligt voor de hand maar mogelijk gaan we toch voor donkerblauw oid zodat je duidelijk kan zien dat alles vers is.
Diff ook meegenomen om na te kijken. Ziet er allemaal super uit. Serieus imposant apparaat.. Heb recentelijk een 188 diff compleet opgebouwd en die is eigenlijk best wel schattig in vergelijking met dit 210 diff
Vandaag koningsdag maar gebruikt om ook de rest van het onderstel er onderuit te trekken voor een opknap beurt;
Subframe rubbers uitgeperst met de mooiste beuntool op de zaak Heb er een filmpje van, 51sec beide rubbers eruit
Daarnaast wat uurtjes achter de straalkast gestaan;
Diffdeksel ook aardig opgeknapt;
van
naar
Meteen ff nummertje erin gerammeld aangezien het plaatje mist;
Nog een random plaatje van de brommer;
Tot zover de update. Nog geen spannende zaken maar jullie vinden het vast leuk om dit ook te zien. Keep you posted