BMW E28 V8 Turbo project

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 04 jun 2017, 09:52

Zed240 schreef: 03 jun 2017, 23:24 Leuk om te lezen, en tof dat je zoveel foto's post. Ben echt benieuwd naar het eindresultaat, maar je pakt het echt grondig aan dus dat zal wel helemaal goed komen.

Is dat de bak die oa achter de late E39 30d is geleverd? Die bakken zijn echt oersterk. Worden ook veel gebruikt achter die knotsgekke opgevoerde OM606 dieselblokken van Mercedes.
Dankje! Kijk zelf ook graag foto's ;) Is idd de E39 530d bak. Ik lees er ook goede verhalen over, volgens mij gaan ze nooit stuk op koppel. Heel soms zijn er volgens mij wel problemen met schakelmechanismes maar dat komt ook niet heel vaak voor volgens mij.
Djessey schreef: 04 jun 2017, 00:50 Erg vet die foto met de opgeknapte spullen zo! Is het niet makkelijker om een adapterplaat te maken voor de dieselbak?
Thanks :) Heb me nog niet heel erg in de bak verdiept, maar de ingaande as zit behoorlijk diep in de bak, met een adapterplaat zou de bak nog verder naar achter komen. (en hij is al zo lang, weet ook niet hoe dat gaat met de schakelpook) Bovendien zou je dan op een of andere manier het vliegwiel met koppeling naar achter moeten zien te krijgen, iets waar ik absoluut geen fan van ben. Ik kloot liever niet aan de eigenfrequentie van de krukas, kennis van mij heeft daar met zijn turboproject serieuze problemen mee gehad. (Al kwam het daar meer door het gewicht vd vliegwiel assembly, maar toch)
e30touring1990 schreef: 04 jun 2017, 08:57 weer lekker bezig Nick, je pakt het echt netjes aan allemaal. Idd vette foto met alle frisse onderdelen, daar word ik ook altijd blij van als ik dat zie.
Thanks :)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Martijn_bmw » 04 jun 2017, 11:53

Heel erg gaaf weer! Al die nieuwe verse spullen bij elkaar kan me voorstellen dat je daar heel blij van wordt :) altijd mooi sleutelen met nieuwe en schone onderdelen

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door MartijnGizmo » 05 jun 2017, 16:00

Heerlijk leesvoer weer!

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Peric » 05 jun 2017, 19:32

Volgens mij lees ik dat je 1 turbo gaat gebruiken. Komt 'ie dan ergens onder de auto ofzo?
Of noemde je het gewoon zo, en komen er aan beide zijdes 1-tje?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Martijn_bmw » 05 jun 2017, 19:39

Misschien tussen de cilinderbanken in? Dat lees je wel eens vaker tegenwoordig.

Al is het misschien wel weer lastig met de uitlaatpoorten aan de buitenkant...

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door MartijnGizmo » 05 jun 2017, 21:02

Locatie maakt niet zo heel veel uit bij een V8 met flink wat slagvolume, die "hot-V" is vooral interessant qua emissies.

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 05 jun 2017, 21:21

Thanks voor de reacties weer :)
Peric schreef: 05 jun 2017, 19:32 Volgens mij lees ik dat je 1 turbo gaat gebruiken. Komt 'ie dan ergens onder de auto ofzo?
Of noemde je het gewoon zo, en komen er aan beide zijdes 1-tje?
Klopt, turbo komt achter de rechter koplamp. Op de linker cilinderbank komt dus een 4-1 collector die met een (geïsoleerde) buis onderlangs richting de turbo gaat. Twinturbo hebben we geen ruimte voor ivm stuurhuis aan de linkerkant. Je komt daar onmogelijk weg met een downpipe. Bovendien maakt dat alles extreem veel complexer. (2x olietoevoer, olieafvoer, wastegates, luchtfilters, koelvloeistof, downpipes) Een twinturbo ook niet per definitie beter/efficiënter. (bijv 2x lagerverliezen). Daarnaast zijn de Borgwarner EFR turbo's zo waanzinnig goed dat het waarschijnlijk nog veel beter opspoelt dan de meeste OEM Twinturbo's met glijlagers en zonder TiAl Turbinewiel. (EFR heeft dus ballbearing en lichtgewicht "Titanium Aluminide" turbinewiel.)

Het enige nadeel is eigenlijk dat je een vrij lange buis vanaf de linker cilinderbank naar de turbo krijgt. Je verliest hierdoor een deel van je thermische energie waar de turbo op loopt. Vaak wordt gedacht dat de turbo alleen wordt "aangeblazen" door de motor maar in feite loopt hij voornamelijk op thermische energie, er is ook een flinke val in de temperatuur die de turbo ingaat en de turbo uit = thermische energie die de turbo opneemt. Het "vullen" van de buis is namelijk niet echt een probleem als je nagaat dat er een flow is van 4 a 500 liter per seconde op vol vermogen, meer het erin houden van de temperatuur (=energie). Om deze rede slaat het dus ook totaal nergens op om turbo's bij de achteras te monteren zoals je wel eens ziet in bijv amerika..
Martijn_bmw schreef: 05 jun 2017, 19:39 Misschien tussen de cilinderbanken in? Dat lees je wel eens vaker tegenwoordig.

Al is het misschien wel weer lastig met de uitlaatpoorten aan de buitenkant...
Hot Vee noemen ze dat en wordt tegenwoordig idd steeds meer gebruikt. Opzich leuke techniek maar voor ons is dat niet te doen, dan zou je de koppen om moeten draaien en dat gaat natuurlijk nergens over. Voordeel is dus o.a. dat je hele korte buizen krijgt vanaf je uitlaatpoort naar de turbo (weinig temperatuurverlies) en het mogelijk wordt om twinscroll of twinturbo techniek toe te passen waarbij van verschillende banken poorten bij elkaar gepakt kunnen worden. Verder heb je dan meteen de hitte bovenin je blok, ipv beneden waar het alsnog naar boven wil stijgen (het blok ondertussen opwarmend).
-----

Meteen weer even kleine update, gister en vandaag ook weer wat dingetjes kunnen doen.

Eindelijk de wiellagers weer gemonteerd zodat ik met de remmen kon gaan passen en meten.. (wachte op een stofcupje vd dealer)
Moer moet met 290Nm vast, best flink.
Afbeelding

Met de wiellagers erop kon ik dus eindelijk gaan passen met de E38 schijven en E46 M3 remmen, eerste probleem: de ankerplaten:
Afbeelding

Stom, totaal niet aan gedacht van tevoren maar natuurlijk logisch dat deze veel te klein zijn als je van 282mm naar 324 gaat. Dus maar even recht drukken onder de pers.. Beetje zonde van de poedercoat maargoed schade viel mee:
Afbeelding

Volgende probleem..Dit gaat m zo dus niet worden. Blijkbaar staat de bracket van de remklauw bij de E28 verder naar binnen dan bij de E46 M3:
Afbeelding

Uiteraard wouden we niet aan de bracket en remklauw gaan kloten dus maar naar de draaibank met de remschijf. Had er een hard hoofd in dat ie ging passen maar het kon net :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk 2,5mm radius eraf gehaald waardoor de schijven nu van 324 naar 319 zijn gegaan. Loopt nu helemaal vrij maar speling is wel heel erg klein:
Afbeelding

Afbeelding

Denk dat ik er nog paar mm vanaf haal zodat er wat meer speling is voor evt uitzetting met warmte. Achteraf hadden we beter 315mm schijven van de E34 M5 schijven kunnen pakken, dit had namelijk makkelijk gekund als je ziet hoe de remblokken nu uitkomen. Zou alsnog kunnen maar we hadden eenmaal de 324mm schijven liggen en afdraaien was nu sneller dan de schijven weer terug te sturen naar de extreem trage duitse webshop. (beloven 3a4 dagen levering en vervolgens moet je 2 weken wachten..)

Afbeelding

Redelijk imposante unit inmiddel met een even imposant gewicht.. holy :shock: :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Verder vandaag het steuntje er weer ingelast, zit er weer netjes in:
Afbeelding

Afbeelding

Verder nog wat roestplekjes dichtgelast hier en daar. Nog ff vlak slijpen en dan zie je er niks meer van. Niet zo heel spannend maar moet ook gebeuren :)
Afbeelding

Inmiddels loopt het project danig uit de hand dat we inmiddels zelfs overwegen de complete auto over te spuiten. (waarschijnlijk alpinweiss) Was niet echt de insteek, maar ach als je maar lol hebt :mrgreen:

Keep you posted!

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Eric H » 06 jun 2017, 07:54

Wat.Ontzettend.Gaaf !!

Net ff topic doorgelezen en heerlijk om te volgen zo.
Zeker met de overvloed aan foto's.

M.b.t. de remschijven, was het niet handiger/makkelijker om te zoeken naar 319MM schijven ?
Nu zit je dus met het feit dat als jij (of een toekomstige koper) er nieuwe schijven onder wil zetten, je deze altijd moet afdraaien.

Verder blijf ik dit wel volgen natuurlijk, zeker omdat ik de 535 nog vers in het achterhoofd heb zitten.

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 06 jun 2017, 09:55

Thanks Eric :) Heb m'n telefoontje altijd bij de hand dus een fototje is zo gemaakt. Je wilt niet weten hoeveel ik er heb ;)

Qua remschijven passen waarschijnlijk dus gewoon de 315mm schijven van de E34 M5 3.6 omdat er nog genoeg vlees is vanaf de buitenkant van het remblok naar de buitenkant schijf. (zie foto). Volgende keer bestel ik dus gewoon de 315mm schijven die waarschijnlijk gewoon plug and play zijn.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Peric » 06 jun 2017, 18:58

Oeh, Alpineweiss is wel heel gaaf op een E28.. :thumbup:
En bedankt voor de duidelijke uitleg. :)

Gebruikersavatar
Jurjen
Berichten: 1602
Lid geworden op: 31 mei 2007, 16:31
Auto: 987S / 955
Locatie: Cotswolds

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Jurjen » 10 jun 2017, 12:57

Gaaf! Blijf het hier neergooien, leuk leesvoer!

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Harrie D » 10 jun 2017, 13:37

Wat betreft je bak: je kunt ook de prise-as vd bak verlengen met een verloopbus, zo zit het bij mn 1UZ en 320D 6-bak ook al een jaartje of 1,5 (circuitbarrel, dus hij draait wel toeren ;-) )

Gebruikersavatar
Trax
Berichten: 112
Lid geworden op: 28 nov 2010, 15:57

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Trax » 10 jun 2017, 16:08

Leuk topic, blijf ik volgen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Niels » 10 jun 2017, 17:00

Heerlijk dit :D

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 10 jun 2017, 22:41

Thanks voor de leuke reacties weer :)
Harrie Spoor schreef: 10 jun 2017, 13:37 Wat betreft je bak: je kunt ook de prise-as vd bak verlengen met een verloopbus, zo zit het bij mn 1UZ en 320D 6-bak ook al een jaartje of 1,5 (circuitbarrel, dus hij draait wel toeren ;-) )
Verdomd, das idd ook nog een optie die ik nog niet had overwogen. Binnenkort maar is keer kijken hoeveel ruimte ik nog heb voor evt een adapterplaat (ben bang dat de immense bak te ver naar achter komt voor het schakelmechanisme)

Ondertussen hebben we niet bijster veel bijzonders te melden, maar toch weer even kleine update ;)

Verder gegaan met het in elkaar zetten van de achter draagarmen, moest van de wielflenzen nog de buitste lagerring van de wiellagers eraf trekken, ging er vlotjes bij deze. (wel eens anders meegemaakt :mrgreen: )
Afbeelding

Meteen de wielflenzen maar ff opknappen, ff scotchbritje erlangs in de draaibank is immer een kleine moeite (niet super safe, i know ;) )
Afbeelding

Heel ander gezicht meteen. Je ziet er straks niks meer van maar ach nu is het wel fijn :mrgreen:
Afbeelding

Ff klooien om de boel vast te zetten, toch 250Nm wat er even op moet, lastig tegen te houden
Afbeelding

Ook weer klaar voor montage
Afbeelding

Verder waren de homokineet hoezen ook niet meer zo netjes, dus meteen ook nieuwe voor gehaald. Aangezien bij elke hoes een tube nieuw vet zit meteen de homokineten maar goed schoon gemaakt voor nieuwe laag vet.
Afbeelding

vieze blubberzooi
Afbeelding

Na beetje poetsen, nu weer in elkaar puzzelen :mrgreen:
Afbeelding

Ook weer gelukt, stuk fijner monteren zo en voorlopig geen omkijken meer naar
Afbeelding

Inmiddels ook verder gegaan met het diff, de bedoeling was eigenlijk om deze alleen ff te checken, wouden eigenlijk de pinion laten zitten zodat we ook niet de pinion op nieuw af zou moeten stellen met nieuwe crushring. Echter wou ik het diff ook graag netjes maken en stralen met de pinion erin durven we niet aan, dus toch maar de pinion eruit:
Afbeelding

Mijn vertrouwde diff tooltje om de ingaande flens tegen te houden;
Afbeelding

Pinion eruit persen onder de pers, blok hout door het diff heen om te voorkomen dat de pinion een onbruikbaar leven tegemoed valt :mrgreen:
Afbeelding

Lagers zien er nog keurig uit, deze gaan we gewoon hergebruiken. Hopen dat we gewoon de huidige shims kunnen blijven gebruiken maar dat gaan we zien bij montage.
Afbeelding

Komt niet echt over op de foto maar ook de pinion is toch ook wel weer een imposante unit als je de 188mm diffs gewend bent;
(overigens leuk om te zien wat de fabrieks spec is die erin gekerfd werd in de fabriek. Heeft het kroonwiel ook, pinion en kroonwiel zijn ook altijd setjes die niet uitgewisseld kunnen worden)
Afbeelding

Verder sperklok uit elkaar gehaald;
Afbeelding

Komt een serieuze bak onderdelen uit;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gaan het diff meteen upgraden. Even kijken hoe precies, sowieso willen we naar geupgrade sperplaten. Bij de 188mm diffs kan je eenvoudig een extra sperplaat bijvoegen door een loze ring te verwijderen die exact even dik is als een sperplaat met dogring maar deze loze ring is niet aanwezig bij het 210mm diff. Dat betekend dat je de ruimte hiervoor ergens anders vandaan moet halen. Er zijn kitjes tekoop die de twee "belleville spring" ringen weglaten en hiervoor in de plaats 2 extra dogear rings en sperplaten doen, echter weet ik niet of dat niet echt een fraaie oplossing is qua preload op je clutchpack. Ik nijg er nu naar om de originele sperplaten te vervangen voor geupgrade sperplaten met nieuwe dogear rings en het aanpassen van de ramping van de drukstukken. Hiermee kunnen we het diff meteen converteren naar 1.5 way diff. Dit zorgt voor grotere sperwerking op acceleratie dan op deceleratie, wat zorgt voor maximale tractie bij uitaccelereren bocht en verminderd onderstuur bij insturen bocht. (heb het in mijn e30 tracktool ook en werkt fantastisch)

Dit is dan de ramping die aangepast moet worden:
Afbeelding
Deze 45 graden hoeken zijn de "ramps" waarin de assen van de satteliet wielen lopen als er kracht op wordt gezet, ervoor zorgend dat deze drukstukken naar buiten worden gedrukt, zorgend voor druk op de sperplaten. Als je deze hoek de ene kant op flauwer maakt (zeg 30 graden), lopen de assen er makkelijker in waardoor de sperwerking die kant op veel groter wordt. Tegelijkertijd kan je de hoek de andere kant op steiler maken (zeg 70 graden) waardoor hij er die kant op veel moeilijker in loopt, zorgend voor minder sperwerking die kant op.
Deze willen we waarschijnlijk frezen, moeten alleen nog uitzoeken naar welke specs het ze gehard moeten worden na het bewerken. (zonder harden is je nieuwe ramping zo verdwenen :mrgreen: )

Verder meteen alle parts maar schoongemaakt. Ben nog high van de ontvetter en remmenreiniger vandaag ;)
Afbeelding

Boutjes van het diff worden allemaal gegalvaniseerd. Allemaal maar even gestraald, ondanks dat ze nog door een zuurbad gaan is de verzinkerij niet erg blij met viezigheid:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover de update vandaag, keep you posted ;)

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Karel » 11 jun 2017, 08:14

Wow!

Wordt hier toch tot in de puntje aangepakt!
Knap om die updates mee te kunnen zien zo in detail.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Jan-Willem » 11 jun 2017, 10:47

Erg gaaf de uitgebreide foto reportages en techniek!

Een 210 diff is wel echt een beest!

Komt het gaten patroon van de bak overeen met die van de motor?

Persoonlijk zou ik eerder de hoek van het bellhouse aanpassen.
Dat heeft Sieger ook gedaan bij zijn landrover met een S54

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Martijn_bmw » 11 jun 2017, 11:10

Echt heel erg gaaf topic! Super leerzaaam en leuk om te zien zo! En het eindresultaat wordt natuurlijk prachtig

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door e30touring1990 » 11 jun 2017, 16:20

wederom netjes tot in de puntjes! kijk alweer uit naar de volgende update :hungry:

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Walter » 12 jun 2017, 09:18

.
Laatst gewijzigd door Walter op 22 jan 2018, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12747
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door MartijnGizmo » 12 jun 2017, 11:25

Nou, inderdaad! Smullen weer, tof dat je ook echt alles zo aanpakt (en voor ons documenteert)!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Niels » 12 jun 2017, 14:03

Mooi uitgebreid verslag :thumbup:

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 03 aug 2017, 22:23

Laatste update alweer tijd geleden! Erg druk geweest met andere zaken zoals. o.a. M3 onderhoud zoals sommige van jullie in dat topic wellicht gelezen en druk met een hoop andere zaken. (o.a. 1 dag in de week voor m'n zelf begonnen :))

Gaat dus niet zo hard als we zouden willen maar gelukkig is er wel wat progressie :mrgreen:

Vorig weekend de motor naar de zaak gebracht, daar hadden we verder helemaal nog niet naar gekeken nadat ie eruit was gegaan, erg leuk om aan te beginnen. Imposante unit als je de 6 cilinders gewend bent. Motor gaat helemaal uit elkaar, alle alu delen worden waarschijnlijk geparelstraalt. Verder krijgt ie in ieder geval anders koppakkingen en ARP headstuds. Zuigers blijven standaard waarschijnlijk tenzij we nare dingen tegen komen.

In ieder geval, beunschuur is niet echt de ideale motorbouwplek dus in de bus ermee:
Afbeelding

Afbeelding

Dacht dat ik m aardig had afgetapt had maar kreeg toch nog een aantal liter koelvloeistof cadeau in de bus en over mn schoenen toen ik de zijdeur open deed :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kreeg helaas het dubbelmassa vliegwiel er niet meteen af omdat die met een soort onmogelijke constructie vast zit, kon dus nog niet in de bok dus dan maar even op een karretje:
Afbeelding

In goed eveneens duits gezelschap :mrgreen:
Afbeelding

Motorsteunen eraf, toch wel bijzondere constructie aan de bestuurderszijde waar de leidingen voor het oliefilterhuis door de motorsteun lopen, helaas niet zo goed te zien op deze foto
Afbeelding

Enorme inlaatspruitstuk eraf, hoop troep eronder van het isolatiemateriaal wat aan het desintegreren is..
Afbeelding

Daarna komen o.a. de knocksensoren tevoorschijn, 4 stuks maarliefst.. niet lullig voor 1994. Deze gaan we weer proberen te koppelen aan de Megasquirt MS3 Pro.
Afbeelding

Koelvloeistofgallerij deksel eraf, serieuze hoeveel kvs in deze motor!
Afbeelding

Meteen de dynamo ook maar even een "beetje" oplappen;
Afbeelding

Loopt uiteraard weer compleet uit de hand, uur later complete dynamo uit elkaar :mrgreen:
Afbeelding

Motor ziet er verder wel echt top uit, nog geen gekke dingen gevonden!
Afbeelding

Afbeelding

Krukasmoer zit als vanouds natuurlijk weer belachelijk vast, dus maar ff tooltje getekend om hem tegen te houden:
Afbeelding

Helaas was mijn geduld niet groot genoeg om op het snijdeel te wachten dus maar even zelf wat geknutseld..godallemachtig wat zat deze vast. 1,5 meter pijp erop, vol gewicht erop en pas met beetje impact kwam hij los..
Afbeelding

Afbeelding

Kleine delen alvast weer in de ultrasoon, blijft een geweldig apparaat
Afbeelding

Afbeelding

Vliegwiel eraf, weet niet wie dit bedacht heeft maar het is redelijk belachelijk, torx t60 bouten die super diep zitten, niet uit het vliegwiel zelf kunnen en ook nog eens niet recht benaderd kunnen worden. Had het zelf anders gedaan :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Even special tooltje tunen:
Afbeelding

Afbeelding

And its off! :) Meteen in de bok gehangen, 10x fijner dan wiebelent op een karretje:
Afbeelding

Afbeelding

Vliegwiel maar eens wegen..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Holy.. dit kan wel iets lichter :mrgreen: Komt waarschijnlijk een enkelmassa op, koppeling zijn we nog niet over uit maar moet sowiezo een serieuze unit worden ivm belachelijk koppel straks..

Kleine carterpan eraf, voorste distributiedeksel zit namelijk ook vast met bouten van binnenuit..
Afbeelding

Na een "paar" boutjes eindelijk de deksel los:
Afbeelding

Komt de ketting eindelijk tevoorschijn...ook aardig imposant, wat een lengte!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover de update voor nu, hopelijk dit weekend de koppen eraf. Keep you posted!

Thijs-v-d-H
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 mei 2009, 20:59

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Thijs-v-d-H » 03 aug 2017, 22:34

Altijd weer leuk een update Nick👍🏻

mark323ti
Berichten: 1488
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door mark323ti » 03 aug 2017, 22:45

Mooi om te zien hoe je alles aanpakt. Indrukwekkend. Erg leuk voor de leken onder ons.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bombadil, Richardt., sdh en 165 gasten