Thanks voor de leuke reacties weer
Harrie Spoor schreef: ↑10 jun 2017, 13:37
Wat betreft je bak: je kunt ook de prise-as vd bak verlengen met een verloopbus, zo zit het bij mn 1UZ en 320D 6-bak ook al een jaartje of 1,5 (circuitbarrel, dus hij draait wel toeren
)
Verdomd, das idd ook nog een optie die ik nog niet had overwogen. Binnenkort maar is keer kijken hoeveel ruimte ik nog heb voor evt een adapterplaat (ben bang dat de immense bak te ver naar achter komt voor het schakelmechanisme)
Ondertussen hebben we niet bijster veel bijzonders te melden, maar toch weer even kleine update
Verder gegaan met het in elkaar zetten van de achter draagarmen, moest van de wielflenzen nog de buitste lagerring van de wiellagers eraf trekken, ging er vlotjes bij deze. (wel eens anders meegemaakt
)
Meteen de wielflenzen maar ff opknappen, ff scotchbritje erlangs in de draaibank is immer een kleine moeite (niet super safe, i know
)
Heel ander gezicht meteen. Je ziet er straks niks meer van maar ach nu is het wel fijn
Ff klooien om de boel vast te zetten, toch 250Nm wat er even op moet, lastig tegen te houden
Ook weer klaar voor montage
Verder waren de homokineet hoezen ook niet meer zo netjes, dus meteen ook nieuwe voor gehaald. Aangezien bij elke hoes een tube nieuw vet zit meteen de homokineten maar goed schoon gemaakt voor nieuwe laag vet.
vieze blubberzooi
Na beetje poetsen, nu weer in elkaar puzzelen
Ook weer gelukt, stuk fijner monteren zo en voorlopig geen omkijken meer naar
Inmiddels ook verder gegaan met het diff, de bedoeling was eigenlijk om deze alleen ff te checken, wouden eigenlijk de pinion laten zitten zodat we ook niet de pinion op nieuw af zou moeten stellen met nieuwe crushring. Echter wou ik het diff ook graag netjes maken en stralen met de pinion erin durven we niet aan, dus toch maar de pinion eruit:
Mijn vertrouwde diff tooltje om de ingaande flens tegen te houden;
Pinion eruit persen onder de pers, blok hout door het diff heen om te voorkomen dat de pinion een onbruikbaar leven tegemoed valt
Lagers zien er nog keurig uit, deze gaan we gewoon hergebruiken. Hopen dat we gewoon de huidige shims kunnen blijven gebruiken maar dat gaan we zien bij montage.
Komt niet echt over op de foto maar ook de pinion is toch ook wel weer een imposante unit als je de 188mm diffs gewend bent;
(overigens leuk om te zien wat de fabrieks spec is die erin gekerfd werd in de fabriek. Heeft het kroonwiel ook, pinion en kroonwiel zijn ook altijd setjes die niet uitgewisseld kunnen worden)
Verder sperklok uit elkaar gehaald;
Komt een serieuze bak onderdelen uit;
Gaan het diff meteen upgraden. Even kijken hoe precies, sowieso willen we naar geupgrade sperplaten. Bij de 188mm diffs kan je eenvoudig een extra sperplaat bijvoegen door een loze ring te verwijderen die exact even dik is als een sperplaat met dogring maar deze loze ring is niet aanwezig bij het 210mm diff. Dat betekend dat je de ruimte hiervoor ergens anders vandaan moet halen. Er zijn kitjes tekoop die de twee "belleville spring" ringen weglaten en hiervoor in de plaats 2 extra dogear rings en sperplaten doen, echter weet ik niet of dat niet echt een fraaie oplossing is qua preload op je clutchpack. Ik nijg er nu naar om de originele sperplaten te vervangen voor geupgrade sperplaten met nieuwe dogear rings en het aanpassen van de ramping van de drukstukken. Hiermee kunnen we het diff meteen converteren naar 1.5 way diff. Dit zorgt voor grotere sperwerking op acceleratie dan op deceleratie, wat zorgt voor maximale tractie bij uitaccelereren bocht en verminderd onderstuur bij insturen bocht. (heb het in mijn e30 tracktool ook en werkt fantastisch)
Dit is dan de ramping die aangepast moet worden:
Deze 45 graden hoeken zijn de "ramps" waarin de assen van de satteliet wielen lopen als er kracht op wordt gezet, ervoor zorgend dat deze drukstukken naar buiten worden gedrukt, zorgend voor druk op de sperplaten. Als je deze hoek de ene kant op flauwer maakt (zeg 30 graden), lopen de assen er makkelijker in waardoor de sperwerking die kant op veel groter wordt. Tegelijkertijd kan je de hoek de andere kant op steiler maken (zeg 70 graden) waardoor hij er die kant op veel moeilijker in loopt, zorgend voor minder sperwerking die kant op.
Deze willen we waarschijnlijk frezen, moeten alleen nog uitzoeken naar welke specs het ze gehard moeten worden na het bewerken. (zonder harden is je nieuwe ramping zo verdwenen
)
Verder meteen alle parts maar schoongemaakt. Ben nog high van de ontvetter en remmenreiniger vandaag
Boutjes van het diff worden allemaal gegalvaniseerd. Allemaal maar even gestraald, ondanks dat ze nog door een zuurbad gaan is de verzinkerij niet erg blij met viezigheid:
Tot zover de update vandaag, keep you posted