BMW E28 V8 Turbo project

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

BMW E28 V8 Turbo project

Bericht door nickdoesburg » 12 mei 2017, 20:13

Aangezien dit een interessant project begint te worden toch maar even afsplitsen uit dit draadje nu het nog kan: viewtopic.php?f=3&t=33965 :)

Had er al e.a. over geschreven in dat topic maar zal het hier even kopiëren zodat het verhaal duidelijk blijft, en ook direct aanvullen:
En zoals ik al zei kriebelde het weer om een project te doen...stond niet in de planning maar twee weekjes geleden ongeveer toch weer een E28 aangeschaft.... :mrgreen: Dit keer met een M60 V8 erin. Zal binnenkort uitgebreid verhaal er over typen. (Misschien toch even apart topic..) Wordt een Turbo project samen met een goeie maat van mij. 600~700pk is het doel. Technisch super netjes maken, cosmetisch niet de mooiste maar wordt toch een knal auto ;) Later meer!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Thanks voor de reacties! Vonden jullie de E30 foto's ook mooi? :mrgreen:
Niels schreef: 24 apr 2017, 23:27 Zelfs zonder turbo al gaaf! Ook al op kenteken? Can't wait :D
V8 staat nog niet op kenteken. Moet sowiezo wel gaan gebeuren, wordt nog wel een dingetje. Zonder turbo al is deze omkeuring al heel vaak gedaan maar met turbo wordt het misschien allemaal wat spannender. Opzich moet het kunnen, hangt ook van de keurmeester af. Rijden een hoop projecten rond met belachelijk vermogen op kenteken met niet originele motor.. Ben benieuwd!
Zed240 schreef: 25 apr 2017, 09:28 Gaaf zeg! Echt een droom van mij om nog eens een E28 V8 te hebben. Vind ik echt een prachtcombinatie. :D Zo'n huge M60 zal wel een klus worden, maar gezien je skills bij die andere auto's zal dat geen grote problemen opleveren.

Mocht je deze nog niet kennen, dan heb je bij deze wat motivatie en inspiratie: https://www.instagram.com/dirk_lsxt/

Chevy V8 met een extreme supercharger in een E28. :)
Thanks! Die kende ik nog niet, interessant! Voor diegene die het leuk vinden post ik trouwens ook nog wel is een auto fototje op instagram; https://www.instagram.com/nick.doesburg/
Tim N schreef: 25 apr 2017, 12:44 Mooi ding, zal wel niet maar reed je gisteren bij station oss in de buurt?
Thanks! Was ik idd niet ;) Sowiezo niet met de E28 haha!
EvdP schreef: 25 apr 2017, 13:07 Wat weegt een M60?
Lastig om een goede bron te vinden maar het basisblok is 3kg zwaarder dan de M30 die er origineel in hoort. Weet alleen niet hoeveel gewicht de complexere randapparatuur in de schaal legt. In ieder geval scheelt het niet heel veel. Als mijn bronnen kloppen is hij zelfs lichter dan de S54..

Ondertussen niet stil gezeten. Twijfel beetje om apart topic aan te maken of hier verder te gaan. Wat vinden jullie?
Anyway, inmiddels zijn de plannen allemaal wat duidelijker geworden.

Het wordt in ieder geval zeker een turbo project. De turbo wordt een BorgWarner EFR 8374, ballbearing, twinscroll en interne wastegate en dumpvalve. Eigenlijk het mooiste wat er nu te koop is op turbo gebied qua performance turbo's. Helaas wel vrij lange levertijd (~3 mnd) dus daar moeten we even geduld mee hebben. Redelijk prijzige unit ook, gelukkig scheelt het iets het dat m'n maatje bij de EFR importeur werkt. :angel:

ECU wordt zoals gezegd een Megasquirt Pro die m'n maat over had van zijn project. Kan niet wachten om die erin te hangen maar voorlopig nog even een hoop ander werk. Bobines worden VAG Penbobines aangezien de megasquirt alleen actieve bobines kan aansturen en natuurlijk omdat het veel mooier is. Motor wordt voorzien van Athena Cooperring koppakkingen en ARP Headstuds, verder blijft hij waarschijnlijk standaard. Binnenkort gaat ie uit elkaar om te kijken hoe die er aan toe is.

Nadat we de auto binnen hadden zijn we begonnen met "puin" ruimen..motor hing er qua motorsteunen redelijk netjes in (positie is top) maar de rest was echt gênant slecht gedaan. Heb al een hoop gezien maar dit was echt gevaarlijk. Het is een wonder dat hij niet in de brand is gevlogen.. Opzich voor ons geen probleem omdat we zo alles naar onze eigen standaarden kunnen doen. Motorkabelboom moest sowieso al compleet gedaan worden aangezien de Megasquirt erop moet. De Hydrauliek lag er ook erg slecht in (toch aardig complex systeem voor een M30 met hydraulische rembekrachtiger) dus dit moet ook overnieuw. Nadat we alles eruit hadden zag de motorruimte er al een stuk vriendelijker uit.

Omdat we nog op parts moesten wachten en de plannen nog niet helemaal helder waren zijn we eerst maar begonnen met het onderstel er onderuit te trekken. Het ziet er allemaal uit alsof het op de zeebodem heeft gelegen maar eigenlijk valt het 100% mee na het schoonmaken. Het lijkt erop dat het complete onderstel afkomstig is van een M535i, gezien het S3,07 groothuis diff en de originele BMW/Bilstein dempers die ik tegenkwam in de voorpoten. Verder lijken de remmen mij ook afkomstig van een M535i maar weet niet precies hoe ik die kan indentificeren.

Nog een plaatje van het uithalen van de motor, wat verbazingwekkend soepel ging eigenlijk met bak en al;
Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast heb ik laatst per puur toeval een setje E46 M3 voorremmen gekocht, deze is gepast en waarempel past dat gewoon.. het boutpatroon van de remklauw is exact hetzelfde en de offset lijkt ook nagenoeg gelijk te zijn. Nu nog kijken of ik een remschijf kan vinden met de goede offset die groot genoeg is.. dacht zelf E34 M5 maar weet niet of ik daarmee wegkom, de 3.6 had 315x28mm schijven terwijl de E46 M3 normaal 325mmx28 heeft. Ik kwam ook nog performance remmen tegen van een late E34 M5 3.8 maar die zijn met 345x32mm (serieuze shit :shock: ) weer te groot. Weet eigenlijk niet of er nog wat tussen heeft gezeten. Iemand hier die dat misschien weet?? Anders moet ik toch ff kijken hoe die 315mm schijven uitkomen. M'n maatje heeft toevallig een E34 M5 3,6 dus we zouden het daarmee kunnen proberen als we er niet uitkomen. Edit; inmiddels lijkt het erop dat ik E32 750 schijven nodig heb (zitten ook op E39 en E38 met V8 motoren) Probeer nu uit te zoeken of de offset overeen komt..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(ja op z'n kop, had toevallig deze kant los)

Daarna de auto op bokjes buiten gezet zodat ik de wielophanging kon demonteren om deze op de zaak in de avonduurtjes weer netjes te maken. Blijft weinig over van zo'n auto zo..
Wielophanging wordt compleet gestraald en gecoat en alle rubbers vervangen. Uiteindelijk willen we naar een BC Racing schroefset (heb ik ook op de E30 en bevalt top) maar we willen niet meteen extreem veel geld over de balk smijten dus voorlopig komen er alleen een paar nieuwe veren verlagingsveren op. Dempers lijken nog prima te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veerpoten zagen er niet echt fraai meer uit;
Afbeelding

Dempers eruit, dikke laag stenen en zand in de poten die gelukkig nog wel hard zijn
Afbeelding

Veerpoten knappen toch wel aardig op van een straalbeurtje :mrgreen: Ankerplaten waren nog net te redden..
Nog even kijken in welke kleur we alles coaten, zwart ligt voor de hand maar mogelijk gaan we toch voor donkerblauw oid zodat je duidelijk kan zien dat alles vers is.
Afbeelding

Diff ook meegenomen om na te kijken. Ziet er allemaal super uit. Serieus imposant apparaat.. Heb recentelijk een 188 diff compleet opgebouwd en die is eigenlijk best wel schattig in vergelijking met dit 210 diff :mrgreen:
Afbeelding

Vandaag koningsdag maar gebruikt om ook de rest van het onderstel er onderuit te trekken voor een opknap beurt;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Subframe rubbers uitgeperst met de mooiste beuntool op de zaak :mrgreen: Heb er een filmpje van, 51sec beide rubbers eruit :thumbup:
Afbeelding

Daarnaast wat uurtjes achter de straalkast gestaan;

Afbeelding

Afbeelding

Diffdeksel ook aardig opgeknapt;
van
Afbeelding

naar
Afbeelding

Meteen ff nummertje erin gerammeld aangezien het plaatje mist;
Afbeelding

Nog een random plaatje van de brommer;
Afbeelding

Tot zover de update. Nog geen spannende zaken maar jullie vinden het vast leuk om dit ook te zien. Keep you posted :thumbup:
Laatst gewijzigd door nickdoesburg op 26 mei 2018, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 12 mei 2017, 21:23

In de tussentijd hebben we uiteraard niet stil gezeten. Op dit moment zijn we druk met het onderstel, wat we compleet stralen en poedercoaten. In principe stralen en coaten we alles zelf, alleen het achtersubframe was te groot dus die is weg gebracht (moest ontlakt worden ivm soort teerachtige troep) Even getwijfeld over de kleur, wij dachten aan donkerblauw maar om de gang erin te houden toch besloten alles zwart te maken. (Ook makkelijker om aan poeder te komen)

De planning is nu om het onderstel eerst af te maken zodat we weer een rollende auto hebben en een subframe om de motor erin te kunnen hangen, zodat we e.a. pas kunnen gaan maken. Qua turbo zweven we tussen een BorgWarner EFR 8374 en een EFR 9180. Dit weekend willen we uitgebreide matching bereking maken, doel is om begin volgende week de turbo te bestellen :D

Inmiddels binnen ook de eerste parts binnen te druppelen, wat altijd erg motiverend werkt :)

Qua remmen lijkt het erop dat de E38/E39 V8 remschijven gaan werken icm de E46 M3 klauwen. De E46 M3 heeft origineel 325x28 schijven, de E38/E39 V8 324x30. Die ene mm in diameter moet geen probleem zijn verwacht ik, de schijfdikte kon nog wel is problemen opleveren, sowiezo met nieuwe remblokken. Dit weekend kijken of de remklauw zelf wel dik genoeg is, spannend!

Zijn in ieder geval serieuze jongens, komen ook lekker uit in 17" velgen;

Afbeelding

Afbeelding

Nog een fototje van het hoopje ellende dat de achterwielophanging moest voorstellen toen we eraan begonnen :mrgreen:
Afbeelding

ABS sensor wou zich niet overgeven, ik heb toch gewonnen :tooth: . ABS gaat er helemaal uit, wij zijn opzich niet tegen ABS maar dit systeem is echt te ouderwets qua snelheid. (maakt alles ook een stuk simpeler qua leidingen in de motorruimte)
Afbeelding

Draagarmen gestraald:
Afbeelding

Subframe links gestraald en meteen verstevigd, stelt weinig voor origineel;
Afbeelding

Meteen de koplampframes ook maar meegenomen, bepaald toch wel het gezicht van de motorruimte die gewoon strak moet worden.
Van:
Afbeelding

Naar:
Afbeelding

Nieuwe veertjes inmiddels binnen, relatief simpel maar voorlopig prima.
Afbeelding

Nieuwe rubbers binnen, we hebben voor gekozen alles "origineel" (geen OEM maar wel "stock") te houden, kijken hoe dat gaat. Draagarmrubbers achter zijn behoorlijk stijf, mogelijk gaan we alleen nog voor iets stijvere subframe bussen. Mocht het niet bevallen met het vermogen straks kunnen we altijd nog naar hardere bussen, maar onze ervaring is dat "origineel" toch het beste rijd..
Afbeelding

Deze fijne unit ligt inmiddels ook klaar:
Afbeelding

Radiateur ook binnen uit een E28 535i, had ik in mijn M535i turbo ook en nooit problemen mee gehad :)
Afbeelding

Verder hadden we nog een overjarige ATL rondslingeren, we weten nog niet zeker of we hem gaan gebruiken, vooral vullen wordt lastig en het slaat eigenlijk nergens op qua plaatsing en ruimte in de kofferbak t.o.v. de originele tank (die we dus niet hebben), maar het is zo cool dat we het zeker overwegen :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen zijn we bezig om de motorruimte te fatsoeneren, hier is e.a. verprutst en omdat we de motorruimte strak willen hebben ook alle overbodige beugels weggeslepen.

In goed gezelschap;
Afbeelding

Overbodige M30 beugels;
Afbeelding

Ruimt lekker op;
Afbeelding

Beetje slijptol tuning :mrgreen:
Afbeelding

Helaas vond de vorige eigenaar het nodig om een belangrijk stuk uit de koets weg te slijpen tbv de hoofdremcilinder met bekrachtiger, echt ongelovelijk :hmmm: :duh: Dit stuk is inmiddels nieuw besteld bij de dealer zodat we dit weer netjes kunnen repareren..
Afbeelding

Qua rembekrachtiger hebben we nu twee opties die we overwegen, een daarvan is het systeem van de E34 V8 modellen, die de hoofdremcilinder met rembekrachtiger achter de linker koplamp hebben zitten d.m.v. een trekstang (dus met hevels, als drukstang zou je teveel risico op knik lopen, wat je met een trekstang niet hebt). Andere overweging is een secundair hydraulisch systeem met bijv een wilwood achtige pedalbox, waarbij je met de wilwood remcilinder een andere cilinder bediend die weer de hoofdremcilinder met bekrachtiger bediend. Op deze manier ben je compleet vrij waar je de hoofdremcilinder met bekrachtiger plaatst..(bijv op de plaats van het handschoenenvakje..) In eerste instantie wouden we het hydraulisch remsysteem behouden omdat je dan geen lompe vacuumbekrachtiger nodig hebt, maar dat blijkt dus niet te gaan zonder de stevigheid van de koets te verprutsen zoals hierboven te zien. Bovendien maakt dat het hydraulisch systeem een stuk complexer met accumulator e.d. terwijl we juist naar simpelheid/efficiency streven.

Ondertussen ook de grills rond de koplampen gerepareerd, waar alle bevestigingstabs van afgebroken waren;
Afbeelding

Tot zover de update voor nu, keep you posted!

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door EvdP » 12 mei 2017, 21:30

Je zit niet stil!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Martijn_bmw » 12 mei 2017, 21:41

Gaat weer mooi! Blijf vooral posten, leuk om te lezen

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Knot » 12 mei 2017, 21:44

Even helemaal bijgelezen met 2x koffie, mooi beschreven en vastgelegd, wat een imposant project!

SlowCo
Berichten: 3544
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door SlowCo » 13 mei 2017, 00:21

Schitterend project. Erg leuk om te volgen. Succes en veel plezier!

Gebruikersavatar
Martijn 327i
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 dec 2008, 07:49
Auto: X3 M40i // M Performance
Locatie: viewtopic.php?t=42978

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Martijn 327i » 13 mei 2017, 08:39

Top project waar in rap tempo veel energie gestoken word zo te zien.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door e30touring1990 » 13 mei 2017, 09:22

goed bezig Nick en je maakt snel progressie! leuk ook dat je keuzes voor bepaalde onderdelen vastlegt/documenteert.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12749
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door MartijnGizmo » 13 mei 2017, 10:06

Wat gaaf weer zeg!

mark323ti
Berichten: 1490
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door mark323ti » 13 mei 2017, 11:08

Heel mooi project! Fantastisch als je dit allemaal zelf kan, respect!

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 13 mei 2017, 20:43

Thanks voor de leuke reacties :) Keep them coming, geeft mij ook energie op dit topic goed bij te houden :forum:

Ik probeer alles goed te documenteren, geeft het topic ook wat waarde imho. Persoonlijk vindt ik het ook altijd leuk om details te lezen, en voorkomt ook weer dat ik zelf soms het wiel opnieuw uit moet vinden. Kan elkaar beter helpen :)

Vandaag was ook weer een leuk dagje, druk geweest met de eerste lading poedercoaten. Had het nog nooit gedaan maar het is ontzettend leuk om te doen, resultaat is waanzinnig. Als je het een keer hebt gedaan wil je alles wat los en vast zit gaan coaten :mrgreen:

Eerst alles proefhangen in de oven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is nodig vanwege het proces en de beperkte ruimte, het poederen van de delen is letterlijk statisch poeder (soort inktoner achtig spul) richting je geaarde werkstuk blazen. Het blijft dan door de statische lading net aan je werkstuk hangen, maar als je er tegenaan stoot of goed tegen blaast is het direct weer eraf. Het poeder wordt pas vloeibaar op het moment dat het goed warm wordt. Als je je delen gepoedert heb moet je dus zeer voorzichtig de delen in de oven hangen, want als je ergens tegenaan stoot kan je weer overnieuw poederen.. Vandaar het "proefhangen"

Daarna de delen afgeplakt met hittebestendige tape waar je geen coating wilt hebben, want het is echt geen pretje om het er weer af te krijgen :mrgreen:
Afbeelding

Dan ophangen, in dit geval voor de afzuiging. (zonder afzuiging sta je in notime een serieus ongezonde wolk)
Afbeelding

Afbeelding

Poederen zelf, hier is mooi te zien dat het gewoon mat poeder is;
Afbeelding

En na tijdje bakken in je oven op 180 graden herken je de bonken roest uit het begin van dit topic niet meer terug :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schiet dus ook lekker op. Vandaag twee ovens gevuld, wou eigenlijk het voor subframe ook doen maar kwamen nog wat viezigheid tegen dus die moet in de volgende sessie mee, samen met de achterdraagarmen waar ik nog mee bezig ben. Het coaten zelf is niet zoveel werk, het voorwerk (kaal maken, stralen) des te meer..

Inmiddels ook iets verder met het remverhaal. De E38 740i remschijf in de remklauw kunnen passen en dat gaat in ieder geval goed, hetzij wel erg krap:
Afbeelding
Wel iets vertekend beeld omdat hier de tang nog niet gestraald was maar de speling is minder dan een mm aan beide zijdes, dus moet secuur uitgeshimd of licht gefreesd worden zometeen.

De offset tov de originele schijf die een stuk dunner is, komt bijna overeen, als je naar het midden kijkt van de schijfdikte zitten die net niet helemaal opdezelfde hoogte, maar het zit binnen een mm. Het aanlegvlak waarmee de schijf wordt vast gebout is even dik.
Afbeelding

Komt niet echt over op deze foto maar vergeleken met de originele schijf is deze serieus imposant;
Afbeelding

Ff de schijven naast elkaar gelegd, dus origineel E28 (waarschijnlijk 535i), E46 M3 schijf en de E38 740i schijf;
Afbeelding

En meteen ook even gewogen;
origineel e28 535i;
Afbeelding

Origineel E46 M3, erg licht in vergelijking met de veel kleinere E28 Schijf, met name natuurlijk door de zwevende schijf met alu hart (echt mooi)
Afbeelding

En dan de E38 740i Schijf, hou je vast :mrgreen:
Afbeelding

Ja je leest het goed;
Afbeelding

10,7kg :shock:... dit is dus wel echt een nadeel, bijna 10kg onafgeveerd en roterend gewicht extra t.o.v. origineel.. Maargoed je moet wat over hebben voor een beetje stopping power..

Een ander nadeel is dat de E46 M3 klauwen en blokken niet zo ver naar de naaf reiken, waarschijnlijk door het alu hart icm de zwevende schijf. Hierdoor zal dus helaas een stuk remschijf ongebruikt blijven:
Afbeelding

Even heel grof gemeten en zit inderdaad aardig verschil tussen. Maakt voor de functie niet uit, alleen even kijken of we ervoor kunnen zorgen dat het ongebruikte stuk niet gaat roesten, staat niet echt fraai.
Afbeelding

Afbeelding

Tot zover de update voor vandaag, keep you posted!

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Walter » 13 mei 2017, 20:47

.
Laatst gewijzigd door Walter op 22 jan 2018, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Eric Z » 13 mei 2017, 21:04

Poedercoating proces is zeker leuk om eens te zien. Maar met een coatings bedrijf vergeleken is dit wel een kleine oven.
Daar hing alles in een rolsysteem en rolde dan van afzuiging zo de oven in.

Wel ideaal als je dit allemaal zelf kan en het niet uit hoeft te besteden. Het gepuzzel in de oven is nog altijd makkelijker dan het heen en weer slepen met de onderdelen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Martijn_bmw » 13 mei 2017, 21:12

Echt heel leuk om eens te zien hoe dat poeder coaten gaat en het resultaat is super mooi :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Niels » 13 mei 2017, 21:36

Subscribed!

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2699
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Mark 320iS » 13 mei 2017, 23:12

Prachtig project! Nu voel ik mezelf weer zo'n kneusje omdat ik de dynamo van mijn m3 niet zelf durf te vervangen... en jij sloopt gewoon een hele auto en bouwt hem weer helemaal op.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Sander-E46 » 14 mei 2017, 16:52

Prachtig zo al die "nieuwe" blinkende onderdelen weer op tafel. Inderdaad ook leuk om dat poedercoaten te zien, had het volgens mij ook al eens in Wheeler Dealers gezien. Gaaf om dat zelf te doen.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Marc Sierra » 14 mei 2017, 16:57

Mooi project! Die zal op de weg wel een hoop snelle auto's gaan vernederen. :lol:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Riceaux » 14 mei 2017, 17:32

Wauw wat weer een ontzettend gaaf project! Erg jaloers op hoeveel je zelf kan en durft! :thumbup:

Gebruikersavatar
TurboClouseau
Berichten: 2026
Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
Locatie: Grunn

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door TurboClouseau » 14 mei 2017, 21:28

Tof project!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door e30touring1990 » 16 mei 2017, 08:38

echt een wereld van verschil dat poedercoaten zeg! ziet er allemaal weer uit als nieuw, en mooier :)

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 03 jun 2017, 23:02

Thanks voor de reacties nog! Beetje laat maar zal nog even reageren op e.a. :mrgreen:
Walter schreef: 13 mei 2017, 20:47 Mooie update! Dat poedercoaten maakt wel echt veel verschil. Bij mij heb ik ook blokken die niet helemaal goed op de schijf zitten zodat een stukje niet raakt, maar in de praktijk is dat niet echt een probleem.
Thanks :) Zal inderdaad technisch geen probleem zijn maar vindt het ook niet fraai als er zometeen een dikke rand roest op zit. Misschien dat we nog een stukje ongebruikte schijf in de hittebestendige verf zetten om dat te voorkomen
Eric Z schreef: 13 mei 2017, 21:04 Poedercoating proces is zeker leuk om eens te zien. Maar met een coatings bedrijf vergeleken is dit wel een kleine oven.
Daar hing alles in een rolsysteem en rolde dan van afzuiging zo de oven in.

Wel ideaal als je dit allemaal zelf kan en het niet uit hoeft te besteden. Het gepuzzel in de oven is nog altijd makkelijker dan het heen en weer slepen met de onderdelen.
Is inderdaad een kleine oven, staat bij een kennis van me die 'm in elkaar gehobbyed had voor z'n eigen restauratie project, maar hij heeft gretig aftrek binnen binnen de groep vrienden / familie :mrgreen: Had inderdaad ook alles weg kunnen brengen maar dan kost het toch wel flinke duit (dit was nog lang niet alles), zeker met alles afplakken etc. en je mist zelf de lol van dit super belonende proces :)
Mark 320iS schreef: 13 mei 2017, 23:12 Prachtig project! Nu voel ik mezelf weer zo'n kneusje omdat ik de dynamo van mijn m3 niet zelf durf te vervangen... en jij sloopt gewoon een hele auto en bouwt hem weer helemaal op.
Hahah, kwestie van doen. Er was een tijd dat ik dat ook niet durfde. Is inmiddels al wel weer tijdje terug, ben praktisch opgegroeid in de garage, dat helpt wel iets :)
Marc Sierra schreef: 14 mei 2017, 16:57 Mooi project! Die zal op de weg wel een hoop snelle auto's gaan vernederen. :lol:
Thanks, en zal inderdaad een leuke sleeper worden. Hoop dat het nog een beetje op de weg te houden is. Heb het natuurlijk al eerder mogen ervaren met mijn M535i Turbo project, je lacht je af en toe echt kapot, vooral op de snelweg. Zal nooit het gezicht vergeten van de eigenaar van de GT3RS (MY2015) waar ik tot 250+ aan bleef hangen :lol:

-----------

In de tussentijd was de gang een beetje uit het project, ben een week goed ziek geweest en daarna met hemelvaartweekend eigenlijk alleen maar in de zon gezeten :). Schoot dus niet echt op, maar uiteraard niet helemaal stil gezeten. Inmiddels weer volop aan de gang.

Radiateur binnen, gekozen voor origineel E28 (M) 535i aangezien dit meteen de grootste is die tussen de chassisbalken past, en scheelt weer steuntjes e.d. maken:
Afbeelding

Nieuwe steun binnen, is gewoon nog te bestellen bij de dealer. Scheelt weer een bak werk!
Afbeelding

Steun zit gepuntlast (zoals zo'n beetje de hele auto) dus deze komt relatief makkelijk los met het uitboren van de puntlassen:
Afbeelding

Afbeelding

Past perfect;
Afbeelding

Verder vond iemand het blijkbaar nodig om een gat uit te hakken in plaats van te boren: (gebruikt voor remleiding)
Afbeelding

Meteen ook maar even oplossen, is geen gezicht natuurlijk..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stuk beter :) Nu alleen de steun nog weer even vastlassen
Afbeelding

Afbeelding

Verder nog een dieselbak op de kop getikt, Getrag GS6-53DZ. Waren eigenlijk niet echt op zoek maar konden hem voor leuk geld kopen omdat wij voor leuk geld een EFR Turbo aan diegene konden leveren. Wel projectje op zich omdat het bellhouse omgelast moet worden dus we twijfelen nog om hem meteen te gaan gebruiken. Zou wel inmens veel koppel aan moeten kunnen. Het is in ieder geval een imposante unit, tandwielkast is enorm, stuk langer dan de 5bak en serieus zwaar;

Afbeelding

Achtersubframe ook weer terug van de coater, deze had ik laten doen omdat ie thermisch ontlakt moest worden en te groot was voor eigen straalkast. Erg netjes geworden ook:
Afbeelding

De originele achter bilsteins lijken nog erg goed te zijn, zagen er alleen beetje afgeleefd uit dus ook maar even opknapbeurtje gegeven:
Afbeelding

Afbeelding

Stuurhuis bevestiging van subframe verstevigd, dit beugeltje wil nog wel eens scheuren bij de E28. Bus gedraaid en schroefdraad in getapt ter vervanging van de moer. Gaat nu nergens meer heen!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder vandaag de tweede batch spullen gecoat, blijft leuk werk!
Afbeelding

Lagervlakken e.d. netjes afgeplakt met hittebestendige tape, anders zit je echt te kutten met inpersen:
Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels aardig stapeltje onderdelen, super leuk. Wordt hier erg blij van. Helaas lag een deel van de gecoate delen al bij de auto op locatie, anders was het een nog mooiere foto geweest :mrgreen:
Afbeelding

Meteen nieuwe wiellagers erin:
Afbeelding

Heerlijk als het allemaal zo vers is :)
Afbeelding

Tot zover de update voor nu. We zijn ook druk bezig met de turbo matching, als we eruit zijn wil ik die berekening hier ook even uitgebreid toelichten. Voorlopig nog twijfel tussen de EFR 8374 en de EFR 9180.

Keep you posted!

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Zed240 » 03 jun 2017, 23:24

Leuk om te lezen, en tof dat je zoveel foto's post. Ben echt benieuwd naar het eindresultaat, maar je pakt het echt grondig aan dus dat zal wel helemaal goed komen.

Is dat de bak die oa achter de late E39 30d is geleverd? Die bakken zijn echt oersterk. Worden ook veel gebruikt achter die knotsgekke opgevoerde OM606 dieselblokken van Mercedes.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2181
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Djessey » 04 jun 2017, 00:50

Erg vet die foto met de opgeknapte spullen zo! Is het niet makkelijker om een adapterplaat te maken voor de dieselbak?

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door e30touring1990 » 04 jun 2017, 08:57

weer lekker bezig Nick, je pakt het echt netjes aan allemaal. Idd vette foto met alle frisse onderdelen, daar word ik ook altijd blij van als ik dat zie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Geertmans, Semrush [Bot] en 224 gasten