BMW E28 V8 Turbo project
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Mooie foto reportage! Weer een aardige stap gemaakt
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Heel erg gaaf weer!! Wat een mooi project en leuk al die foto’s. Deze V8 is nog wel heel degelijk in elkaar gezet dus begrijp ik uit alle foto’s? (Latere V8s toch veel ellende ook bij Bmw)
- MartijnGizmo
- Berichten: 12749
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Ik word altijd erg blij van deze updates! Mooi om te zien hoe over-engineered 'standaard'-blokken toen nog waren.
- EvdP
- Berichten: 6148
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Same here!
- e30touring1990
- Berichten: 2813
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
+1
wederom leuke updates en leest goed weg Nick. ik dacht dat alleen de M blokken fractured rods hadden (kwam het voor het eerst tegen bij mijn s54 toen ik daar de lagers van verving). echt verschrikkelijk veel onderdelen komen er uit die v8 als je alles zo naast elkaar legt op tafel en grappig dat er dan een kaal 'blokje' overblijft van maar 30kg. heb je vandaag uitgebreid gesproken over het project en dat belooft veel goeds!
wederom leuke updates en leest goed weg Nick. ik dacht dat alleen de M blokken fractured rods hadden (kwam het voor het eerst tegen bij mijn s54 toen ik daar de lagers van verving). echt verschrikkelijk veel onderdelen komen er uit die v8 als je alles zo naast elkaar legt op tafel en grappig dat er dan een kaal 'blokje' overblijft van maar 30kg. heb je vandaag uitgebreid gesproken over het project en dat belooft veel goeds!
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Mooi project Nick. Nu de E90 verkocht is ga ik zelf rustig opzoek naar een E28 M535i of E34 M5.
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Holy Moly. Indrukwekkend!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Echt indrukwekkend inderdaad
- Luca
- Berichten: 3372
- Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
- Locatie: Porsche 996 / S-max
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Uniek als je zoiets zelf kan.
- Pfhmulder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
- Auto: E36 323i coupe & e87 118i
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Heel gaaf project! Erg leuk en inspirerend met de gedetailleerde foto reportage.
- juliusvbebber
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
- Auto: BMW e36 M50B28
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Wat een super gaaf project! Je hebt ook wel echt top machines tot je beschikking zeg, dat sleutelt toch wel net even wat lekkerder. Niets dan respect voor je oog voor detail;)
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Waar blijven de updates :p zijn weer bijna maandje verder.
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Ni-Na-NICE
Zelf stralen en poedercoaten is echt heerlijk om te kunnen/mogen doen.
Dit project is verder echt keurig! En mooi om te zien hoe een relatief 'oude' bak
Naar een deftige e28 wordt omgetoverd.
Zelf stralen en poedercoaten is echt heerlijk om te kunnen/mogen doen.
Dit project is verder echt keurig! En mooi om te zien hoe een relatief 'oude' bak
Naar een deftige e28 wordt omgetoverd.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Wat een werk maak je er weer van Nick! Heerlijke updates om te lezen en die foto's van het blok zijn haast jaloers makend voor sommige fotograven... Ik lees graag mee! Die motorbouwer in Utrecht ga ik onthouden. Kan nog wel eens van pas komen als ik die kop of het onderblok nog eens ga gebruiken wat ik ooit bij jou heb opgehaald (m20).
- MSGHibiza
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 24 nov 2015, 16:59
- Locatie: 010
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Super, super dik!
-
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 19:07
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Weer een top project van Nick, geweldig ! Kan niet wachten om het resultaat te zien
-
Onlinetomgtr
- Berichten: 10421
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Wat een kwiijl project weer. Die E39 m5 was geweldig, dit wordt ongetwijfeld ook weer top
- nickdoesburg
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
- Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
- Locatie: Schoonhoven
- Contacteer:
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Zo, hier ook maar weer even een kleine bump, is een tijdje stil geweest. Ontzettend druk geweest de laatste tijd maar af en toe kunnen we kunnen we hier en daar gelukkig nog een uurtje vinden voor dit project. Niet super veel progressie gemaakt maar het motorblok is inmiddels bijna klaar. Gelukkig hebben we geen haast en loopt het project tenminste gewoon door.
Eerst maar verder met de koppen, klepseals vervangen;
Uitlaatstuds verwijderen om het afdichtingsvlak beetje op te knappen:
Nameten van de klepgeleiders, alles nog mooi binnen de toleranties;
Verder alle 32 hydraulische klepstoters uit elkaar gehad, verschrikkelijk monikkenwerk maar omdat het een soort "dood end" is en de olie hier niet echt doorstroomd raken ze vaak wel vervuild en is het echt de moeite. Gaaf om te zien hoeveel delen er betrokken zijn bij het openen van de klep, en dit dan keer 32!
Het kleine veertje in de stoter is zo klein dat je hem eigenlijk niet met blote handen kan oppakken;
Klepzittingen ook allemaal weer mooi na het slijpen;
Tijd om de kleppen weer te monteren:
Vergelijk met M30 klep"je"
Nog wat foto's met de turbo, toch wel een aardige unit (EFR 9180)
In de tussentijd nog wat minder fancy werk gedaan in de zin van het opknappen van wat parts;
Krukas erin:
Zuigers ready om weer terug te gaan:
Kopstuds erin, gekozen voor ARP in dit geval uiteraard;
Distributiegeleiders en ketting weer erop gezet, begint langzaamaan weer ergens op te lijken:
Qua koppakkingen hebben we lang zitten dubben maar uiteindelijk voor Athena Cooperring's gegaan. Dit is toch de meeste veilige optie in ons geval. Itt de M50 e.d. is er voor de M60 niet zo waanzinnig veel beschikbaar qua koppakkingen. De Athena's hebben stalen cnc snijringen met een losse koppakking. De snijringen snijden zich met een klein randje in de kop waardoor ze meer "grip" hebben. Kunnen veel hebben, nadeel is echter dat de koppen hierdoor wel beperk bruikbaar zijn mocht de motor nog een keer uit elkaar moeten. Anyway, eerst maar even passen want de ringen liggen dus echt los bij het aantrekken en vaak is de pasvorm van de buitenpakking niet helemaal geweldig;
Ook in dit geval kreeg ik het bij 1 koppakking niet voor elkaar de boel lekker te centreren, is ook wel te zien aan hoe de boutgaten uitkomen:
Gelukkig niks wat de dremel niet kan oplossen
Kopstuds ingevet met "speciaal" ARP vet die ervoor zorgt dat het aanhaalmoment constant is tov de situatie tov de voorspanning op de bout zelf. Normaal gesproken gaat een kopbout eerst op moment en daarna op hoekverdraaing, dit is iets constanter als de omgeving niet goed gecontroleerd is, iets wat ARP dus "controleert" door altijd vet toe te passen.
Eerste kop erop:
Om er vervolgens achter te komen dat je geen passende tool hebt om de kop aan te draaien.. (smal en diep) dan maar zelf even 1 maken
van
naar
Tweede kop erop:
Toen moest om de distributie te kunnen zetten eerst de carterpan erop vanwege de TDC blokkeering via de carterpan in het vliegwiel..lekker handig maargoed. Dus meteen olie pomp er maar op. Kettingspanning afstellen:
Meteen moer van de trillingsdemper weer vast gezet:
Hydraulische klepstoters er weer in:
Nokkenassen erin:
De boel weer op tijd gezet:
Bijna klaar:
Bijna de olieretour van de turbo vergeten Gelukkig is deze er nog goed in te maken zonder echt risico van slijpsel in het blok
In de tussentijd nog niks aan de koets gedaan maar motor schiet in ieder geval lekker op. Wout is inmiddels ook bezig e.a. uit te gaan tekenen, om te beginnen om te kijken hoe we de ATL Tank lekker kunnen gaan inpassen. Die eerst dus maar nagetekend. Gaan kijken of we e.a. kunnen gaan 3d scannen zodat het wat makkelijker wordt om e.a. te gaan fabriceren.
Tot zover voor nu, keep you posted! Hopelijk deze keer wat sneller
Eerst maar verder met de koppen, klepseals vervangen;
Uitlaatstuds verwijderen om het afdichtingsvlak beetje op te knappen:
Nameten van de klepgeleiders, alles nog mooi binnen de toleranties;
Verder alle 32 hydraulische klepstoters uit elkaar gehad, verschrikkelijk monikkenwerk maar omdat het een soort "dood end" is en de olie hier niet echt doorstroomd raken ze vaak wel vervuild en is het echt de moeite. Gaaf om te zien hoeveel delen er betrokken zijn bij het openen van de klep, en dit dan keer 32!
Het kleine veertje in de stoter is zo klein dat je hem eigenlijk niet met blote handen kan oppakken;
Klepzittingen ook allemaal weer mooi na het slijpen;
Tijd om de kleppen weer te monteren:
Vergelijk met M30 klep"je"
Nog wat foto's met de turbo, toch wel een aardige unit (EFR 9180)
In de tussentijd nog wat minder fancy werk gedaan in de zin van het opknappen van wat parts;
Krukas erin:
Zuigers ready om weer terug te gaan:
Kopstuds erin, gekozen voor ARP in dit geval uiteraard;
Distributiegeleiders en ketting weer erop gezet, begint langzaamaan weer ergens op te lijken:
Qua koppakkingen hebben we lang zitten dubben maar uiteindelijk voor Athena Cooperring's gegaan. Dit is toch de meeste veilige optie in ons geval. Itt de M50 e.d. is er voor de M60 niet zo waanzinnig veel beschikbaar qua koppakkingen. De Athena's hebben stalen cnc snijringen met een losse koppakking. De snijringen snijden zich met een klein randje in de kop waardoor ze meer "grip" hebben. Kunnen veel hebben, nadeel is echter dat de koppen hierdoor wel beperk bruikbaar zijn mocht de motor nog een keer uit elkaar moeten. Anyway, eerst maar even passen want de ringen liggen dus echt los bij het aantrekken en vaak is de pasvorm van de buitenpakking niet helemaal geweldig;
Ook in dit geval kreeg ik het bij 1 koppakking niet voor elkaar de boel lekker te centreren, is ook wel te zien aan hoe de boutgaten uitkomen:
Gelukkig niks wat de dremel niet kan oplossen
Kopstuds ingevet met "speciaal" ARP vet die ervoor zorgt dat het aanhaalmoment constant is tov de situatie tov de voorspanning op de bout zelf. Normaal gesproken gaat een kopbout eerst op moment en daarna op hoekverdraaing, dit is iets constanter als de omgeving niet goed gecontroleerd is, iets wat ARP dus "controleert" door altijd vet toe te passen.
Eerste kop erop:
Om er vervolgens achter te komen dat je geen passende tool hebt om de kop aan te draaien.. (smal en diep) dan maar zelf even 1 maken
van
naar
Tweede kop erop:
Toen moest om de distributie te kunnen zetten eerst de carterpan erop vanwege de TDC blokkeering via de carterpan in het vliegwiel..lekker handig maargoed. Dus meteen olie pomp er maar op. Kettingspanning afstellen:
Meteen moer van de trillingsdemper weer vast gezet:
Hydraulische klepstoters er weer in:
Nokkenassen erin:
De boel weer op tijd gezet:
Bijna klaar:
Bijna de olieretour van de turbo vergeten Gelukkig is deze er nog goed in te maken zonder echt risico van slijpsel in het blok
In de tussentijd nog niks aan de koets gedaan maar motor schiet in ieder geval lekker op. Wout is inmiddels ook bezig e.a. uit te gaan tekenen, om te beginnen om te kijken hoe we de ATL Tank lekker kunnen gaan inpassen. Die eerst dus maar nagetekend. Gaan kijken of we e.a. kunnen gaan 3d scannen zodat het wat makkelijker wordt om e.a. te gaan fabriceren.
Tot zover voor nu, keep you posted! Hopelijk deze keer wat sneller
-
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Kleine bump zegt 'ie...
Wat een werk zeg. En wat een mooie foto's keer op keer. Die before en after van die carterpan lijkt meer een nieuwe.
Overigens wist ik niet dat een klepstoter uit zoveel delen bestond. De tering. Op die eerste foto zie je dat kleinste veertje amper.
Wat een werk zeg. En wat een mooie foto's keer op keer. Die before en after van die carterpan lijkt meer een nieuwe.
Overigens wist ik niet dat een klepstoter uit zoveel delen bestond. De tering. Op die eerste foto zie je dat kleinste veertje amper.
-
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
- Auto: tja welke zal het worden?
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
wtf! kan pornhub,faketaxi,xxhamster wel wegklikken dit is betere porno.
Mooi verslag en wat een joekel van een turbo kun je die niet op mijn golf knutselen?
Meer meer meer!
Mooi verslag en wat een joekel van een turbo kun je die niet op mijn golf knutselen?
Meer meer meer!
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Heerlijke update!
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg
Lekker bezig weer! Oude klep is wel aardig opgevreten
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW E28 V8 Turbo project
Super gaaf!! Wat een update weer en die stoters bizar zoveel onderdelen.
-
- Berichten: 189
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 19:07
Re: BMW E28 V8 Turbo project
Mega !
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 14 jan 2010, 18:01
Re: BMW E28 V8 Turbo project
Fantastisch draadje dit!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Arjan S., Berry1000RR, Crookie, jasverstoppen, jvb, Majestic-12 [Bot], Mark 320iS, PeterM, Spinazie, zuidnl en 239 gasten