BMW E28 V8 Turbo project

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Jeffrey026 » 30 sep 2017, 23:51

Mooie foto reportage! Weer een aardige stap gemaakt

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Martijn_bmw » 01 okt 2017, 09:48

Heel erg gaaf weer!! Wat een mooi project en leuk al die foto’s. Deze V8 is nog wel heel degelijk in elkaar gezet dus begrijp ik uit alle foto’s? (Latere V8s toch veel ellende ook bij Bmw)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12749
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door MartijnGizmo » 01 okt 2017, 10:07

Ik word altijd erg blij van deze updates! :hungry: Mooi om te zien hoe over-engineered 'standaard'-blokken toen nog waren.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door EvdP » 01 okt 2017, 10:08

MartijnGizmo schreef: 01 okt 2017, 10:07 Ik word altijd erg blij van deze updates!
Same here!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door e30touring1990 » 01 okt 2017, 20:37

+1

wederom leuke updates en leest goed weg Nick. ik dacht dat alleen de M blokken fractured rods hadden (kwam het voor het eerst tegen bij mijn s54 toen ik daar de lagers van verving). echt verschrikkelijk veel onderdelen komen er uit die v8 als je alles zo naast elkaar legt op tafel en grappig dat er dan een kaal 'blokje' overblijft van maar 30kg. heb je vandaag uitgebreid gesproken over het project en dat belooft veel goeds!

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Mike R32 » 01 okt 2017, 21:17

Mooi project Nick. Nu de E90 verkocht is ga ik zelf rustig opzoek naar een E28 M535i of E34 M5.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Spijkerhard » 01 okt 2017, 22:51

Holy Moly. Indrukwekkend!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Macboy » 01 okt 2017, 23:05

Echt indrukwekkend inderdaad :shock:

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Luca » 01 okt 2017, 23:07

Uniek als je zoiets zelf kan.

Gebruikersavatar
Pfhmulder
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:58
Auto: E36 323i coupe & e87 118i

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Pfhmulder » 11 okt 2017, 10:17

Heel gaaf project! Erg leuk en inspirerend met de gedetailleerde foto reportage.

Gebruikersavatar
juliusvbebber
Berichten: 72
Lid geworden op: 18 mar 2017, 15:06
Auto: BMW e36 M50B28

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door juliusvbebber » 11 okt 2017, 21:32

Wat een super gaaf project! Je hebt ook wel echt top machines tot je beschikking zeg, dat sleutelt toch wel net even wat lekkerder. Niets dan respect voor je oog voor detail;)

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Jeffrey026 » 29 okt 2017, 13:21

Waar blijven de updates :p zijn weer bijna maandje verder.

Online
Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Crookie » 10 nov 2017, 09:31

Ni-Na-NICE :hot: :hungry: :kikker:

Zelf stralen en poedercoaten is echt heerlijk om te kunnen/mogen doen.

Dit project is verder echt keurig! En mooi om te zien hoe een relatief 'oude' bak
Naar een deftige e28 wordt omgetoverd.

Sprungcasper
Berichten: 154
Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Sprungcasper » 22 nov 2017, 22:39

Wat een werk maak je er weer van Nick! Heerlijke updates om te lezen en die foto's van het blok zijn haast jaloers makend voor sommige fotograven... Ik lees graag mee! Die motorbouwer in Utrecht ga ik onthouden. Kan nog wel eens van pas komen als ik die kop of het onderblok nog eens ga gebruiken wat ik ooit bij jou heb opgehaald (m20).

Gebruikersavatar
MSGHibiza
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 nov 2015, 16:59
Locatie: 010

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door MSGHibiza » 27 nov 2017, 12:07

Super, super dik!

dubversion
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jul 2010, 19:07

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door dubversion » 15 dec 2017, 14:03

Weer een top project van Nick, geweldig ! Kan niet wachten om het resultaat te zien

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10421
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door tomgtr » 15 dec 2017, 16:35

Wat een kwiijl project weer. Die E39 m5 was geweldig, dit wordt ongetwijfeld ook weer top

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door nickdoesburg » 26 mei 2018, 23:17

Zo, hier ook maar weer even een kleine bump, is een tijdje stil geweest. Ontzettend druk geweest de laatste tijd maar af en toe kunnen we kunnen we hier en daar gelukkig nog een uurtje vinden voor dit project. Niet super veel progressie gemaakt maar het motorblok is inmiddels bijna klaar. Gelukkig hebben we geen haast en loopt het project tenminste gewoon door.

Eerst maar verder met de koppen, klepseals vervangen;
Afbeelding

Uitlaatstuds verwijderen om het afdichtingsvlak beetje op te knappen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nameten van de klepgeleiders, alles nog mooi binnen de toleranties;
Afbeelding

Verder alle 32 hydraulische klepstoters uit elkaar gehad, verschrikkelijk monikkenwerk maar omdat het een soort "dood end" is en de olie hier niet echt doorstroomd raken ze vaak wel vervuild en is het echt de moeite. Gaaf om te zien hoeveel delen er betrokken zijn bij het openen van de klep, en dit dan keer 32!
Afbeelding

Afbeelding

Het kleine veertje in de stoter is zo klein dat je hem eigenlijk niet met blote handen kan oppakken;
Afbeelding

Klepzittingen ook allemaal weer mooi na het slijpen;
Afbeelding

Tijd om de kleppen weer te monteren:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vergelijk met M30 klep"je"
Afbeelding

Nog wat foto's met de turbo, toch wel een aardige unit (EFR 9180) :mrgreen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de tussentijd nog wat minder fancy werk gedaan in de zin van het opknappen van wat parts;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Krukas erin:
Afbeelding

Zuigers ready om weer terug te gaan:
Afbeelding

Afbeelding

Kopstuds erin, gekozen voor ARP in dit geval uiteraard;
Afbeelding

Distributiegeleiders en ketting weer erop gezet, begint langzaamaan weer ergens op te lijken:
Afbeelding

Afbeelding

Qua koppakkingen hebben we lang zitten dubben maar uiteindelijk voor Athena Cooperring's gegaan. Dit is toch de meeste veilige optie in ons geval. Itt de M50 e.d. is er voor de M60 niet zo waanzinnig veel beschikbaar qua koppakkingen. De Athena's hebben stalen cnc snijringen met een losse koppakking. De snijringen snijden zich met een klein randje in de kop waardoor ze meer "grip" hebben. Kunnen veel hebben, nadeel is echter dat de koppen hierdoor wel beperk bruikbaar zijn mocht de motor nog een keer uit elkaar moeten. Anyway, eerst maar even passen want de ringen liggen dus echt los bij het aantrekken en vaak is de pasvorm van de buitenpakking niet helemaal geweldig;

Afbeelding

Ook in dit geval kreeg ik het bij 1 koppakking niet voor elkaar de boel lekker te centreren, is ook wel te zien aan hoe de boutgaten uitkomen:
Afbeelding

Gelukkig niks wat de dremel niet kan oplossen :mrgreen:
Afbeelding

Kopstuds ingevet met "speciaal" ARP vet die ervoor zorgt dat het aanhaalmoment constant is tov de situatie tov de voorspanning op de bout zelf. Normaal gesproken gaat een kopbout eerst op moment en daarna op hoekverdraaing, dit is iets constanter als de omgeving niet goed gecontroleerd is, iets wat ARP dus "controleert" door altijd vet toe te passen.
Afbeelding

Eerste kop erop:
Afbeelding

Om er vervolgens achter te komen dat je geen passende tool hebt om de kop aan te draaien.. (smal en diep) dan maar zelf even 1 maken :mrgreen:
van
Afbeelding
naar
Afbeelding

Afbeelding

Tweede kop erop:
Afbeelding

Afbeelding

Toen moest om de distributie te kunnen zetten eerst de carterpan erop vanwege de TDC blokkeering via de carterpan in het vliegwiel..lekker handig maargoed. Dus meteen olie pomp er maar op. Kettingspanning afstellen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meteen moer van de trillingsdemper weer vast gezet:
Afbeelding

Hydraulische klepstoters er weer in:
Afbeelding

Afbeelding

Nokkenassen erin:
Afbeelding

De boel weer op tijd gezet:
Afbeelding

Bijna klaar:
Afbeelding

Bijna de olieretour van de turbo vergeten :mrgreen: Gelukkig is deze er nog goed in te maken zonder echt risico van slijpsel in het blok
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de tussentijd nog niks aan de koets gedaan maar motor schiet in ieder geval lekker op. Wout is inmiddels ook bezig e.a. uit te gaan tekenen, om te beginnen om te kijken hoe we de ATL Tank lekker kunnen gaan inpassen. Die eerst dus maar nagetekend. Gaan kijken of we e.a. kunnen gaan 3d scannen zodat het wat makkelijker wordt om e.a. te gaan fabriceren.
Afbeelding

Tot zover voor nu, keep you posted! Hopelijk deze keer wat sneller :mrgreen:

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Zed240 » 26 mei 2018, 23:23

Kleine bump zegt 'ie...

Wat een werk zeg. En wat een mooie foto's keer op keer. Die before en after van die carterpan lijkt meer een nieuwe. :lol:

Overigens wist ik niet dat een klepstoter uit zoveel delen bestond. De tering. Op die eerste foto zie je dat kleinste veertje amper. :shock:

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Jeffrey026 » 26 mei 2018, 23:29

wtf! kan pornhub,faketaxi,xxhamster wel wegklikken dit is betere porno.

Mooi verslag en wat een joekel van een turbo ;) kun je die niet op mijn golf knutselen? :P

Meer meer meer!

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Riceaux » 26 mei 2018, 23:33

Heerlijke update! :thumbup: :clap:

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: BMW E28 V8 Turbo project nickdoesburg

Bericht door Auke M535i » 26 mei 2018, 23:47

Lekker bezig weer! Oude klep is wel aardig opgevreten 😀

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26726
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E28 V8 Turbo project

Bericht door Martijn_bmw » 27 mei 2018, 09:19

Super gaaf!! Wat een update weer en die stoters bizar zoveel onderdelen.

dubversion
Berichten: 189
Lid geworden op: 21 jul 2010, 19:07

Re: BMW E28 V8 Turbo project

Bericht door dubversion » 27 mei 2018, 10:18

Mega !

scuderia
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 jan 2010, 18:01

Re: BMW E28 V8 Turbo project

Bericht door scuderia » 27 mei 2018, 11:02

Fantastisch draadje dit!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arjan S., Berry1000RR, Crookie, jasverstoppen, jvb, Majestic-12 [Bot], Mark 320iS, PeterM, Spinazie, zuidnl en 239 gasten