BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i --> 130i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jan Terwolde » 22 jun 2021, 09:47

Jesper schreef: 17 jun 2021, 14:42 Gisteren 2 geslaagde uurtjes gereden op Zolder. Remblokken voor zijn nu zo goed als op, dus binnenkort het zaakje verversen.
De Nankang banden zijn me uitstekend bevallen, heb op een druk van 2.5 warm gereden. Het zenuwachtige gedrag bij aanremmen is met deze bandjes helemaal verdwenen inderdaad. Door de warmte en de beperkte remvoering op de vooras heb ik niet helemaal met het mes tussen de tanden durven remmen, maar desondanks toch een ronde van 1,56 neergezet.
Leuk dat jij datzelfde hebt gemerkt. Mooi dat de bandjes bevielen, ik ga deze week ze ook bestellen dan!

Wel jammer van de foutmelding, maar zal vast iets te maken hebben met het heen en weer slingeren van de benzine. Kan tussen een half en kwart ook wel gebeuren. Met zoiets gewoon gelijk tanken, evt resetten en verder.

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Karel » 22 jun 2021, 12:29

Ik zou trouwens nu wel goed loggen wat je oliedruk doet op trackdays zoals Spa, Zandvoort (lange doordraaiers aan hoge G krachten).
Want met Semi’s verhoog je je bochtensnelheid aanzienlijk waardoor je sneller oliedruk problemen krijgt.
De M135 is hier stock niet goed op voorzien en zijn al meerdere motor’s aan overleden.
(Recent nog 1 op Bimmerboard in Belgie)
(Op BB alleen al zijn er verschillende geweest, op Duitse en globale fora nog veel meer. Is echt wel een gekend dingetje!
De N55 in de M2 is daarom aangepakt door BMW om hem op oliegebied te voorzien voor circuit)

Voor de N55 van de M135 zou er hiervoor trouwens andere oliecarters verkrijgbaar.
(Ook besproken in dat topic)

Topic:
http://www.bimmerboard.be/forum/index.p ... =66809.180

Carterfix:
https://www.mmrperformance.co.uk/collec ... ump-baffle

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Karel » 22 jun 2021, 12:38

Hoe is het bandengeluid op de openbare weg met de Nankang?
Is dit zoveel meer met de Nankang dan een andere band?

Karel
Berichten: 1923
Lid geworden op: 25 feb 2007, 22:23
Locatie: Puttenland

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Karel » 22 jun 2021, 12:39

Jan Terwolde schreef: 22 jun 2021, 09:41 Denk dat de herrie wel meevalt. Laatste week federal rsr onder de 125d achter i.v.m. één of andere vrouw die een band naar de kl*te had gereden, Maar viel niet eens op qua geluid. Blijkbaar hoor je het verschil amper als je een auto met isolatie rijd.
Juist...das ook weer waar. :D
Ik denk nog altijd terug aan de tijd dat ik met die uitgeklede circuit hokken op de weg reed.
In de Supra zou dit, dankzij de intacte bekleding, nog best moeten meevallen.

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jan Terwolde » 22 jun 2021, 17:01

Als weekendauto een nobrainer, voor mijn dagelijkse auto doe ik het misschien ook wel.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jesper » 22 jun 2021, 22:12

Heb via mhd monitoring een alarm ingesteld op een te lage oliedruk. Die heeft op Zolder geen kick gegeven, dus dat was (nog) geen probleem. Maar merk dat het me niet lekker zit nee, bij ieder geluidje denk ik er aan. Dus al is het voor mijn eigen gemoedsrust, denk dat ik het komend jaar maar gewoon ga laten aanpakken. Alleen nog even de vraag waar en hoe. Over die mmr baffle eerder al eens contact gehad met performance shop geel, wellicht toch gewoon dat doen inclusief preventief lagerschalen…

Bandjes maken na Zolder wel meer herrie. Als je maar af en toe rijd kun je ze er prima onder laten, maar anders zou ik er niet dagelijks mee rond rijden denk ik.

Overigens wel apart dat je bij een halve tank al problemen kan krijgen met de brandstoftoevoer… Is daar nog iets aan te doen (op heel vaak tanken na dan)?

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jesper » 22 jul 2021, 00:10

Vandaag aan de vooras nieuwe remschijven en blokken gemonteerd. Kwam gelukkig allemaal netjes los. Wel kwam ik een paar kapotte stofhoezen tegen van de remklauw zuigertjes, een cadeautje van Zolder :mrgreen:

Is zoiets makkelijk zelf te vervangen zonder de zuigers eruit te halen en opnieuw ontluchten etc? Anders besteed ik 't liever uit. Onderdeel zelf kost geen drol namelijk.

En zijn er geen stofhoezen te krijgen die beter tegen de hitte kunnen en dus wat meer trackday proof zijn? Of andere opties om dit te voorkomen? Wellicht extra remkoeling?
Screenshot_20210722_000513_com.android.gallery3d.jpg
Screenshot_20210722_000513_com.android.gallery3d.jpg (612.82 KiB) 6951 keer bekeken

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Martijn_bmw » 22 jul 2021, 07:52

Volgens mij krijg je de nieuwe stofhoezen er niet fatsoenlijk in zonder eerst de zuiger eruit te halen.

Moet ook allemaal goed schoon eronder anders gaat dat vuil krassen trekken in je remzuiger

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 jul 2021, 08:40

Beter even uit elkaar halen, goed schoonmaken en gelijk de remvloeistof vervangen.
Heb je normale remvloeistof of zit er al wat anders is wat beter bestand is tegen hogere temperaturen? Kan je dat ook gelijk upgraden.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jesper » 22 jul 2021, 10:19

Ja precies een jaar geleden is er Castrol SRF ingegaan. Dit jaar zal ik echter waarschijnlijk niet veel trackdays meer doen denk ik, vanwege de komst van onze 2e dochter. Dus het liefst had ik de remvloeistof volgend voorjaar pas weer vervangen, maarja als het eerder moet dan is dat maar zo. Is zoiets veel werk, het uit elkaar halen? En kan het kwaad als ik nu in de zomer nog enkele weken ermee doorrij?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Marc Sierra » 22 jul 2021, 10:28

Het is niet heel moeilijk om de stofhoezen te vervangen. Soms kan je de stofhoezen verwijderen zonder de remzuigers te verwijderen, maar soms moeten ze er wel uit, het hangt een beetje van de constructie af. Ik verwacht dat in dit geval ze er wel uit zullen moeten.

Het handigst is om de klauw van de auto te halen. Hou met iets het rempedaal ingedrukt om te zorgen dat niet alle remvloeistof er uit loopt als de remslang losgehaald wordt. Als de zuigers niet vastzitten zou je die er vrij makkelijk uit moeten kunnen halen en dan kan je ook de stofhoezen zo los halen. Het is alleen een beetje geklieder met remvloeistof.

Of het kwaad kan om door te rijden hangt af of de stofhoezen echt kapot zijn. De stofhoezen zijn bedoelt om vuil en vocht bij de remzuigers weg te houden. Als er wel vuil en vocht bij de zuigers kan komen kunnen ze gaan roesten en vast gaan zitten. Maar als ze niet kapot zijn kan je ze ook gewoon laten zitten. Het ziet er niet netjes uit maar functioneert misschien nog prima.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 jul 2021, 10:52

Marc Sierra schreef: 22 jul 2021, 10:28 Hou met iets het rempedaal ingedrukt om te zorgen dat niet alle remvloeistof er uit loopt als de remslang losgehaald wordt.
Als je druk op het systeem gaat zetten komt juist alles eruit...…
Ik heb altijd zoiets....als je dit soort vragen moet stellen dan kan je beter de auto even wegbrengen. Je remmen zijn toch wel een belangrijk onderdeel aan de auto. Dat moet wel even goed gebeuren.

Zo ontzettend veel werk is het niet. Paar uurtjes en een beetje remvloeistof. Kan nooit wereldschokkend zijn.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1096
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Marc Sierra » 22 jul 2021, 10:56

Martin van der Zwaard schreef: 22 jul 2021, 10:52
Marc Sierra schreef: 22 jul 2021, 10:28 Hou met iets het rempedaal ingedrukt om te zorgen dat niet alle remvloeistof er uit loopt als de remslang losgehaald wordt.
Als je druk op het systeem gaat zetten komt juist alles eruit...…
Dan hangt er vanaf op welke manier je er druk op zet. Als je dat doet door het reservoir op druk te zetten (op die manier ontlucht ik altijd) komt de vloeistof er inderdaad hard uit lopen. Maar als je het rempedaal een stukje intrapt sluit hij juist de toevoer af en komt er verder geen vloeistof uit gelopen.

Verder ben ik altijd voorstander om dingen zelf te proberen, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zich uitmaken. Als je nooit iets zelf probeert leer je ook niets. :tooth:

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jesper » 22 jul 2021, 11:20

Martin van der Zwaard schreef: 22 jul 2021, 10:52
Marc Sierra schreef: 22 jul 2021, 10:28 Hou met iets het rempedaal ingedrukt om te zorgen dat niet alle remvloeistof er uit loopt als de remslang losgehaald wordt.
Als je druk op het systeem gaat zetten komt juist alles eruit...…
Ik heb altijd zoiets....als je dit soort vragen moet stellen dan kan je beter de auto even wegbrengen. Je remmen zijn toch wel een belangrijk onderdeel aan de auto. Dat moet wel even goed gebeuren.

Zo ontzettend veel werk is het niet. Paar uurtjes en een beetje remvloeistof. Kan nooit wereldschokkend zijn.
Nee precies. Remblokken en schijven kan ik prima zelf. Maar dit is me wat te veel gepiel op de oprit. Zul je zien dat ik weer de hele oprit smerig maak met de remvloeistof en er uiteindelijk 10x zo lang mee bezig ben dan een prof. Ik laat de klauwen eind augustus of begin september wel ff onder handen nemen, tot die tijd nog ff info proberen in te winnen of die stofhoezen nog verbeterd kunnen worden

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door e30touring1990 » 22 jul 2021, 17:49

Ik weet dat je van Stoptech stofhoesjes/seals kan krijgen die hittebestendig(er) zijn, die heb ik ook gekocht voor mijn brembo BBK (Porsche klauwen) op de Z3. Of je die ook kunt krijgen voor de M135i weet ik niet maar ik gok van wel.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door matthyssie » 17 aug 2021, 11:17

Je kunt ook nog upgraden naar de 370mm variant van de performance remmen. Die zijn 30mm groter en dus kunnen die schijven iets meer warmte hebben. Dit vereist andere klauwen (van de dikke F30's met M sport remmen of van M2/3/4) en andere schijven.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jesper » 05 okt 2021, 09:30

Er zijn schijnbaar ook stofhoezen te krijgen die meer hittebestendig zijn dan de originele. Die hebben ook een andere kleur, blauw of grijs geloof ik en mogen niet in aanraking komen met remvloeistof.

Weet iemand toevallig een adres waar je die kan krijgen en een snelle levering binnen/naar Nederland?

Zo niet ga ik ze gewoon door de originele laten vervangen aangezien ik wel nog een trackday en driftdagje mee wil pikken dit jaar.

Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door TLRS » 05 okt 2021, 11:08

Ze hebben onder andere op Porsches kleine spoilers op de onderste draagarmen om wind naar de remmen te richten. Misschien een optie in plaats van gevolg bestrijding?

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jan Terwolde » 05 okt 2021, 12:47

Als je naar een grotere maat gaat heb ik wel interesse in je huidige setup. Of is dat met dezelfde klauwen?

Wel bizar dat die remhoesjes na wat circuitwerk verrot zijn aangezien het ook m performance remmen zijn, bij mijn 330i met 351pk en originele 330i remklauwen zijn ze wel nog heel na nordschleife, zandvoort en assen..

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jesper » 05 okt 2021, 15:54

Dit bieden ze bij PSG Geel aan: https://www.psgparts.eu/brake-cooling-scoop-kit
Wellicht ook iets om te overwegen. Stofkap achter de schijf wordt dan aangepast zodat de koele lucht op de juiste plek kan komen dan.

Nee ik ben niet van plan om naar andere remmen over te stappen. Remmen doen het goed genoeg, op dit puntje na.
Ik moet wel zeggen dat ik de laatste keer op zolder ook wel flink getrapt heb en de blokken ver op waren, dat helpt natuurlijk ook niet mee.

Online
TLRS
Berichten: 2915
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door TLRS » 05 okt 2021, 18:19

Remscoop met slangen zou mij te gek zijn voor een straat auto.

Stofkappen krijg je er waarschijnlijk uit met de zuigers erin. De vraag is hoe schoon het erachter is. Zulke klusjes zijn 10x fijner met een schone remklauw op het bureau bij de kachel.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jesper » 05 okt 2021, 19:27

Nou als 't puur een straat auto zou zijn, zouden mijn stofhoezen er niet zo uit zien :wink:

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jan Terwolde » 12 jan 2022, 17:09

Na ons contact nog een keer je draadje doorgelezen, veel nuttige info!

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jesper » 09 feb 2022, 23:53

Ik was nog altijd aan het twijfelen tussen 2 oplossingen voor het (mogelijke…) oil starvation probleem. M2 carterpan/oliepomp upgrade of een MMR baffle. Verschil tussen beide is circa 2000 euro! Dat is wel een erg groot verschil… Na (heel) veel lezen en informatie inwinnen ga ik denk ik toch voor de MMR oplossing en houd ik 2000 piek in mijn zak. Voornaamste probleem speelt vooral bij stevig remmen en dat is waar de MMR oplossing zich met name op focust. Ja de M2 upgrade zal beter zijn, maarja zoals gezegd is het prijsverschil wel heel groot!

Ongeacht de gekozen weg is het sowieso verstandig om gelijk de lagerschalen mee te pakken, dus die neem ik gelijk mee. Wat dat betreft ook gelijk een vraag hier. De baffle en lagerschalen kan ik ook door een bmw ‘specialist’ hier in de buurt laten monteren. Echter doet deze garage met name gewone straatauto’s, dus geen specifieke trackday specialisme of klanten. Maakt dit nog wat uit wat betreft lagerschalen vervangen? Zij vervangen bijvoorbeeld door origineel bmw terwijl de wat meer autosport georiënteerde garages de lagerschalen door bijvoorbeeld acl race lagers vervangen. Ik heb geen idee wat exact het verschil is en of dit voor mij toegevoegde waarde heeft.

Pro’s voor deze garage zijn vooal praktische redenen en van wat minder belang een wat scherpere prijs.

JdvPolo
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 mar 2019, 18:16
Auto: BMW M2

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door JdvPolo » 10 feb 2022, 09:53

Ik ben mezelf hierin ook wat in het verdiepen. Die oil starvation treedt volgens mij op omdat het blok dan kort geen olie krijgt bij hard remmen en bochten met banking. Waarom is het dan handig om de lagerschalen mee te pakken?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 174 gasten