BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i --> 130i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Arthur » 17 jan 2020, 01:48

Jesper schreef: 16 jan 2020, 14:20 Ben trouwens ook aan het overwegen om dan gelijk de automaat met xHP te ‘chippen’. Iemand daar nog ervaring mee?
Wat houdt dat in?

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Bram » 17 jan 2020, 08:25

Zed240 schreef: 16 jan 2020, 18:12 Mooi ding en mooie uitvoering! :)

Zeg je overburen ff dat ze de gevels van hun bunker moeten reinigen.
:mrgreen:

Die prijs van de PCCB zeg, is dat echt 3x beter dan stalen remmen? Want het is al 3x zo duur...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Martijn_bmw » 17 jan 2020, 08:33

Jesper schreef: 16 jan 2020, 14:20
Robin schreef: 16 jan 2020, 12:02 Maar waarom een Cayman S wegdoen dan? Puur uit 'meer daily' oogpunt plus kostenplaatje?
Ten eerste omdat we nu met zijn drieën zijn en we dus niet samen weg kunnen in de Cayman. Daarnaast heeft de Cayman me de afgelopen 2,5 jaar toch ook wel redelijk wat centen gekost, als iets kapot gaat is het meestal ook meteen serieus geld helaas. Het is ondertussen ook alweer een auto van 15 jaar oud.
En om ‘m helemaal naar mijn zin te maken had ik er nog het nodige in moeten investeren. Erg groot gemis vond ik bijvoorbeeld het gebrek aan een sper (belachelijk dat een dergelijke auto dat niet heeft). De keramische remmen waren geweldig, maar totaal niet geschikt als je eens een circuitdag zou willen doen. Als dat stuk gaat is het ook serieus geld (20.000 Euro), ombouwen naar staal was ook prijzig (circa 6.500 Euro).
Porsche rijden blijft toch wel echt een andere league he dan BMW.
Heb ook meerdere keren naaeen Cayman / Boxter gekeken maar nog nooit aangedurft, als ik dit lees weet ik ook weer waarom :kikker:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Arthur » 17 jan 2020, 08:36

Beetje geluk hebben niet teveel km’s maken? De 6 jaar dat ik de BoxsterS heb gehad waren niet extreem hoor. Ik gok dat als er iets stuk gaat aan die Jag van jou dat dat in dezelfde ‘league’ valt.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Martijn_bmw » 17 jan 2020, 08:41

^^ dat zou idd goed kunnen, die blijft ook niet heel lang mede daardoor :kikker:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Knot » 17 jan 2020, 09:23

Arthur schreef: 17 jan 2020, 01:48
Jesper schreef: 16 jan 2020, 14:20 Ben trouwens ook aan het overwegen om dan gelijk de automaat met xHP te ‘chippen’. Iemand daar nog ervaring mee?
Wat houdt dat in?
https://www.jfautomotive.co.uk/case-stu ... flashtool/

Snellere schakeltijden of 1000nm oid hoeft van mij niet, tot 450nm zit je prima safe... maar bijv "Kickdown delete in Manual Mode" lijkt mij handig, ook als je niet in sport+ zit wil je eigenlijk niet dat ie terugschakelt.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Jesper » 17 jan 2020, 14:11

En de rev matching bij terugschakelen lijkt me wel leuk. Je leest vooral echt positieve verhalen van mensen die het wel gedaan hebben.

Arthursx schreef: 16 jan 2020, 19:51 Gaaf exemplaar Jesper. Zaten al die m-performance interieur delen er al bij? Staat super!
Jep die heeft de vorige eigenaar gekocht, de oorspronkelijke lijstjes zitten er ook nog bij. Ziet er inderdaad erg leuk uit, maar als ik het zelf had moeten doen zou 't me de investering niet waard zijn (+- 1000 Euro).
Bram schreef: 17 jan 2020, 08:25 Die prijs van de PCCB zeg, is dat echt 3x beter dan stalen remmen? Want het is al 3x zo duur...
Nee wat mij betreft niet. Maargoed bij een 2e hands hoef je zelf de optie niet te betalen, dat scheelt :D

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Jesper » 28 jan 2020, 14:04

Vraagje. Als je katloos gaat rijden, dan kun je de CEL meldingen weg laten schrijven door een flashtune, maar de readiness test van de katalysatoren schijnbaar niet. Wordt hier ook naar gekeken bij een APK en is dit nog te omzeilen? Iemand hier ervaring mee?
Of is het voldoende als er gewoon geen CEL meldingen zijn?

Geen zin namelijk om straks jaarlijks de downpipe om te gaan schroeven voor de APK...

Online
Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Kadett » 28 jan 2020, 15:46

Er wordt toch een uitlaatgas test gedaan bij de APK? Oftewel een meter in de uitlaat pijp en de motor starten. Daar kom je niet doorheen zonder kat.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Martijn_bmw » 28 jan 2020, 15:49

Kadett schreef: 28 jan 2020, 15:46 Er wordt toch een uitlaatgas test gedaan bij de APK? Oftewel een meter in de uitlaat pijp en de motor starten. Daar kom je niet doorheen zonder kat.
Niet bij jonge bouwjaren als er geen fouten in de ECU staan.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Jesper » 28 jan 2020, 15:54

Klopt. Als er alleen naar een CEL melding gekeken wordt, dan zit je goed met een tune. Echter als ook naar de readiness test gekeken wordt dan is het een ander verhaal. Ik lees wel verhalen over minicats die je voor de o2 sensor schroeft, maar geen idee of dat werkt...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Martijn_bmw » 28 jan 2020, 15:58

er wordt iig wel OBD gemeten dus niet alleen gekeken of het CEL lampje uit is.
Wat ze precies OBD meten/checken geen idee.

Online
Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Kadett » 28 jan 2020, 16:16

Martijn_bmw schreef: 28 jan 2020, 15:49
Kadett schreef: 28 jan 2020, 15:46 Er wordt toch een uitlaatgas test gedaan bij de APK? Oftewel een meter in de uitlaat pijp en de motor starten. Daar kom je niet doorheen zonder kat.
Niet bij jonge bouwjaren als er geen fouten in de ECU staan.
Weer wat geleerd :)

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5994
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door matthyssie » 28 jan 2020, 17:44

Vanaf 2006 is dat. De auto wordt uitgelezen en gecheckt of er emissiegerelateerde foutcodes in staan. Staan die erin dan wordt alsnog de ouderwetse 4-gasmeting gedaan.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Martin van der Zwaard » 28 jan 2020, 21:06

Als de cyclus incompleet is (readiness test) dan moet je CO meten. Zonder kat ga je daar niet doorheen komen.

Foutmeldingen mogen in sommige gevallen wel voor de APK.

Uitlezen is voldoende en als de cyclus compleet is dan heb je geen probleem.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Jesper » 28 jan 2020, 21:30

Maar hoe krijg je die compleet zonder katalysator?

Online
vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door vester86 » 28 jan 2020, 22:01

is een racekat (200 cel kat) een optie?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Martin van der Zwaard » 29 jan 2020, 08:27

Jesper schreef: 28 jan 2020, 21:30 Maar hoe krijg je die compleet zonder katalysator?
Dat durf ik zo even niet te zeggen.

De auto loopt zelf een rijcyclus door. Daarbij wordt naar allerlei punten gekeken waaronder de uitlaatgassen aan de hand van de lambdasondes. Soms is een cyclus niet compleet (dat kan verschillende oorzaken hebben) en dan zal je moeten meten met de 4-gasmeter.
Een auto zonder kat gaat daar zeker niet doorheen komen.

Is een racekat een optie?? Die moet natuurlijk wel voldoende omzetten om binnen de norm te blijven.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door e30touring1990 » 29 jan 2020, 10:05

racekat verschilt een beetje per type auto en afstelling of die er doorheen komt of niet. ik heb op de z3 met s54 motor 2x200 cells metaalkats zitten en die komen gewoon door de apk (ruim binnen de CO waardes, weet de exacte waardes even niet). echter moet de uitlaat wel goed warm zijn, anders kom je er alsnog niet doorheen.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Jesper » 29 jan 2020, 13:54

"Probleem" is dat ik er al ene overgenomen heb van iemand. Dus liefst gaat die er gewoon onder.
Misschien dat dit nog iets is:
https://www.area74.ca/

Denk dat ik 't gewoon probeer. Gewoon 2 maanden vooraf de keuring doen, lukt 't niet moet ik dan maar binnen 2 maanden een oplossing verzinnen :tooth:

Online
vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door vester86 » 29 jan 2020, 23:43

“officieel”, en dat is miereneuken, mag je na een afkeur niet meer rijden, ondanks dat de daarvoor geldende APK nog niet verstreken is. de meeste garage’s zullen geen officiele afkeur bij de RDW melden maar het moet wel.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1092
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door Marc Sierra » 30 jan 2020, 08:34

Dat is niet helemaal waar. Laatst heb ik mijn auto laten keuren en was de garage zo vriendelijk om hem bij de RDW te melden als afkeur. Toen ik vervolgens bij de garage vroeg hoe nu verder wisten ze het ook niet precies en hebben ze de RDW opgebeld. Blijkbaar was mijn oude keuringsdatum nog steeds geldig, die bleef ook op de site van de RDW staan toen ik het controleerde. Maar er werd wel ergens genoteerd wat de afkeurpunten waren geweest. Dit zou vervolgens voor de politie zichtbaar zijn, dus bij een controle zouden ze aanwijzingen hebben wat ze moeten controleren. Als ze dan inderdaad die afkeurpunten zouden vinden zou ik daar een boete voor kunnen krijgen. Maar dus geen boete voor het rijden zonder geldige APK.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door ///Joost » 30 jan 2020, 10:16

Marc Sierra schreef: 30 jan 2020, 08:34 Dat is niet helemaal waar. Laatst heb ik mijn auto laten keuren en was de garage zo vriendelijk om hem bij de RDW te melden als afkeur. Toen ik vervolgens bij de garage vroeg hoe nu verder wisten ze het ook niet precies en hebben ze de RDW opgebeld.
Toch wel raar voor iets wat een hele simpele, en duidelijke regel kan zijn, toch zoveel verwarring zaait. Nog steeds doen er allerlei verschillende verhalen de ronde over het wel of niet mogen rijden na een APK-afkeur. Zo erg dat zelfs anno 2020 nog garagebedrijven naar de RDW moeten bellen...

Online
vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door vester86 » 30 jan 2020, 14:12

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... t-mee-eens
Om gebruik te maken van de openbare weg, moeten voertuigen minimaal voldoen aan de volgende 2 voorwaarden:

De APK-vervaldatum mag niet zijn verlopen.
Het voertuig moet voldoen aan de zogenaamde “permanente eisen”. Dit zijn de technische eisen waar ieder voertuig altijd aan moet voldoen.
Als uw voertuig is afgekeurd, maar de vervaldatum van de voorgaande APK is nog niet verlopen, dan voldoet uw voertuig nog wel aan de eerste voorwaarde. Er is echter wel een technisch gebrek geconstateerd aan uw voertuig. Het voldoet daarom niet meer aan de tweede voorwaarde. Daarom mag u niet meer rijden met uw voertuig.
Gaat u wel met uw voertuig op de openbare weg rijden, dan kunt u een bekeuring van de politie krijgen voor dit technische gebrek.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i

Bericht door ///Joost » 30 jan 2020, 14:17

De manco zit 'm dus in het feit dat de APK geldigheidsdatum niet wordt aangepast na een gemelde afkeur. In de praktijk zul je dus nooit bekeurd worden, maar maak je een ongeluk dan ga je wel nat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Djessey, Godspeed, yorick en 55 gasten