BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i --> 130i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Martijn_bmw » 29 jul 2020, 23:14

Oh daar zal die vast heel lekker van zijn gaan rijden :df:

bleu_dust
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door bleu_dust » 30 jul 2020, 08:54

Dat zijn de betere mods :) Zou wel je oliepeil goed in de gaten houden en wellicht iets meer olie erin doen dan nodig is. N55 kan problemen hebben met oil starvation met gebruik van semi`s en een goed onderstel. Helemaal op Zandvoort in de laatste bocht...

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door matthyssie » 30 jul 2020, 09:03

Heel vet, dat zijn knappe dempers!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door MartijnGizmo » 30 jul 2020, 09:10

Los van het rijplezier knapt de auto er ook optisch flink van op!

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door e30touring1990 » 30 jul 2020, 10:08

staat erg dik zo!

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jesper » 30 jul 2020, 23:35

Op Zandvoort vandaag helaas maar een dik uur kunnen rijden... Nog niet voluit kunnen gaan omdat ik nog aan het wennen was aan de auto. Na een uur een klapband linksvoor... Ik weet niet of er wellicht iets mis was met de band of dat ie toch een beetje heeft aangelopen tegen de stelring van de kw set.

Binnenkort maar weer eens ff checken.

Onderstel bevalt verder wel prima. De settings die nu ingesteld zijn, nog prima te doen op de openbare weg. Volgende keer op t circuit misschien wel een tikje harder zetten.

Wat betreft het motortje, die deed het uitstekend! Op de stage 2 ron95 map en sport koeling aan gaf de logging meer dan prima waardes! Dus daar ben ik wel happy mee.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Fabian » 31 jul 2020, 07:11

Balen man! Maar dat moet je aan de band wel kunnen zien toch of hij doorsleten is op de wang aan de binnenzijde?

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3246
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door ADV » 31 jul 2020, 07:18

Heb je je oem velgen nog? Ben wel benieuwd of dat beter gaat? Heb je je velgen nieuw of tweedehands gekocht? Had ze anders misschien met andere et kunnen krijgen?

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jesper » 31 jul 2020, 09:51

Binnenkant van de band:
IMG_20200730_224634.jpg
IMG_20200730_224634.jpg (272.25 KiB) 2121 keer bekeken
Ziet er dus uit alsof ie aangelopen heeft. Waarschijnlijk door de krachten die erop komen toch net te veel gaan vervormen?
OEM velgen (en banden) heb ik idd nog. aangezien die 225 voren zijn zal dat nu een stuk beter lopen. Maar het probleem zal opgelost zijn als ik met een iets bredere spacer voren ga rijden icm de Protrack wielen, naar buiten toe is er ruimte zat. Ik had idd met een lagere ET voren kunnen gaan rijden, maar ik vind het juist fijn dat voor met achter gewisseld kan worden nu.

Gelukkig heb ik nog 2 van dezelfde bandjes los liggen, dus daar binnenkort maar eentje van op deze velg laten leggen.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jesper » 31 jul 2020, 10:37

bleu_dust schreef: 30 jul 2020, 08:54 Dat zijn de betere mods :) Zou wel je oliepeil goed in de gaten houden en wellicht iets meer olie erin doen dan nodig is. N55 kan problemen hebben met oil starvation met gebruik van semi`s en een goed onderstel. Helemaal op Zandvoort in de laatste bocht...
Dit is inderdaad wel een volgend aandachtspunt voor me. Wil het liefst iets van een schot of iets dergelijks in de oliepan om dit te voorkomen. Iemand bekend met praktische oplossingen die werken, maar niet direct een vermogen kosten?
Overigens nu geen gekke waardes gezien qua oliedruk, maargoed ben ook nog niet voluit kunnen gaan natuurlijk.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2697
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Mark 320iS » 31 jul 2020, 10:44

Ja het was wel zonde gisteren, na 1,5u was de pret alweer voorbij. Met een iets bredere spacer zou het probleem opgelost moeten zijn.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door matthyssie » 31 jul 2020, 10:46

Jesper schreef: 31 jul 2020, 10:37
bleu_dust schreef: 30 jul 2020, 08:54 Dat zijn de betere mods :) Zou wel je oliepeil goed in de gaten houden en wellicht iets meer olie erin doen dan nodig is. N55 kan problemen hebben met oil starvation met gebruik van semi`s en een goed onderstel. Helemaal op Zandvoort in de laatste bocht...
Dit is inderdaad wel een volgend aandachtspunt voor me. Wil het liefst iets van een schot of iets dergelijks in de oliepan om dit te voorkomen. Iemand bekend met praktische oplossingen die werken, maar niet direct een vermogen kosten?
Overigens nu geen gekke waardes gezien qua oliedruk, maargoed ben ook nog niet voluit kunnen gaan natuurlijk.
Ik roep maar even iets: Maar wellicht dat een Alpina of S55 carterpan wel schotten heeft en ook passen?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12746
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door MartijnGizmo » 31 jul 2020, 10:50

Ja, dat past, is wat BMW ook bij de M2 (en M235i Racing) heeft gedaan. Heb je er ook meteen een oliepeilstok bij met de Racing-oplossing. Is wel inclusief pickup en alles, dus volgens mij wel zo'n €1500 totaal.

Hier een Duitser die de ombouw deed: https://www.trackdayforum.com/index.php ... rt/&page=4

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Fabian » 31 jul 2020, 10:55

Lijkt erop wel op dat hij doorgesleten is inderdaad. Andere voorband niets aan te zien?

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jesper » 31 jul 2020, 11:10

Rechtsvoor inderdaad niets te zien en op de rit naar Zandvoort (enkel 250km) toe ook geen enkel probleem. Maar wellicht toch door de vele rechter doordraaiers en warmte, dat de boel toch net te veel vervormd en het dan wel aanloopt... Op een gegeven moment begon ie op het rechte stuk ook wat naar links te trekken, stom van me dat ik toen niet geschakeld heb dat de band wel eens aan kon lopen op dat moment of wellicht op dat moment gewoon leeg liep...

Die racing oplossing voor de olie had ik inderdaad al over gelezen, maar wel weer een prijzige aanpassing. Wel de beste oplossing natuurlijk, maar vraag me af of je wellicht ook al genoeg geholpen bent met een simpel schot in het originele carter.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door matthyssie » 31 jul 2020, 11:12

MartijnGizmo schreef: 31 jul 2020, 10:50 Ja, dat past, is wat BMW ook bij de M2 (en M235i Racing) heeft gedaan. Heb je er ook meteen een oliepeilstok bij met de Racing-oplossing. Is wel inclusief pickup en alles, dus volgens mij wel zo'n €1500 totaal.

Hier een Duitser die de ombouw deed: https://www.trackdayforum.com/index.php ... rt/&page=4
Nice! Mooie oplossing als je je M135i serieus gaat gebruiken. Aan de andere kant, zolang je niet op 100% gaat rijden (blijft toch een straatauto) zou ik het ook wel aandurven door gewoon het oliepeil goed hoog te zetten voordat je de baan op gaat. (max + 0.5L oid)

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jesper » 31 jul 2020, 11:18

Kloterij is alleen dat je bij die geweldige elektro oliepeiling nooit weet hoeveel olie er nu exact in zit...

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26696
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Martijn_bmw » 31 jul 2020, 11:28

ongelooflijk is dat he! wie heeft er verzonnen dat zo'n ingewikkeld elektronisch systeem beter is dan een simpele peilstok... :bag:

bleu_dust
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 apr 2017, 22:00
Auto: E87 130i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door bleu_dust » 31 jul 2020, 11:46

MartijnGizmo schreef: 31 jul 2020, 10:50 Ja, dat past, is wat BMW ook bij de M2 (en M235i Racing) heeft gedaan. Heb je er ook meteen een oliepeilstok bij met de Racing-oplossing. Is wel inclusief pickup en alles, dus volgens mij wel zo'n €1500 totaal.

Hier een Duitser die de ombouw deed: https://www.trackdayforum.com/index.php ... rt/&page=4
Dat is idd de beste oplossing! Prijzig maar dan weet je dat het gewoon goed zit. Alles is bij de dealer te bestellen en reftrofit
En anders een carter met schotten plaatsen en overvullen zou de goedkope oplossing zijn.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (upgrades geinstalleerd)

Bericht door Jesper » 11 aug 2020, 14:09

Jesper schreef: 17 jun 2020, 09:53 Zo, de Sparco wielen zijn retour gestuurd omdat er nieuw uit de doos 1 krom was en er geen meer beschikbaar is om deze te vervangen...
Nou dit verhaal kreeg ook nog een staartje. 1 velg (de Sparco die af fabriek al krom was) was al bij het bandenbedrijf waar ik de set gekocht had. De overige 3 had ik nog en heb ik per pakketpost verstuurd naar het bedrijf zodat ik niet nogmaals op en neer hoefde te rijden. Dag erna bleken alle 3 de verstuurde velgen beschadigd te zijn door het transport... Dus klacht ingediend bij PostNL aangezien het pakket aangetekend verstuurd was en dus verzekerd zou moeten zijn. Uiteindelijk tot nu kunnen wachten op de centen van PostNL voor die 3 beschadigde wielen... Betekend nu dus dat de al af fabriek kromme velg retour OZ/Sparco gaat en ik hier het geld van terug krijg, maar de overige 3 velgen in principe door mij reeds betaald zijn en niet meer retour kunnen naar OZ/Sparco ivm de beschadigingen van transport. Hiervan heb ik nu echter het geld retour van PostNL, dus haal ik me die 3 wielen ook weer op. Wellicht kan ik ze nog oplappen als reserve/drift wielen.


Iemand trouwens nog tips over afstelling van de Clubsport dempers? De rondes die ik wel nog heb kunnen rijden op Zandvoort, vond ik dat 'ie eigenlijk nog wel wat harder zou mogen. Afstelling waar de garage de dempers nu op ingesteld heeft is (clicks vanuit volledige dicht/hard):
VA REBOUND: 7 open
VA BUMP: 8 open
HA REBOUND: 5 open
HA BUMP: 8 open

Rebound heeft in totaal 16 clicks en bump heeft in totaal 12 clicks.
Bump staat dus best zacht. Voor straat ga ik morgen de rebound nog een paar clicks zachter zetten, dan is het voor mij als DD perfect. Maar voor circuit zou ik het dus graag iets anders (harder) hebben. Maar moet ik dan de verhoudingen hetzelfde houden? Achter iets hardere rebound dan voor of juist achter wat zachter? Een afstelling die ik heb gezien van een fanatieke trackday rijder uit Duitsland (froonki geloof ik) in zijn M135i met clubsport is (en die heeft achter dus juist wat zachter dan voren):
VA REBOUND: 7 open
VA BUMP: 4 open
HA REBOUND: 8 open
HA BUMP: 5 open


Zoals ie er nu bij staat op de originele wieltjes (morgen komen de Protracks er weer onder). Twijfel of ik 'm voren nog een paar mm hoger zal draaien (is nu nog niet uitgewogen helaas)...
IMG_20200810_134611_k.jpg
IMG_20200810_134611_k.jpg (491.44 KiB) 1956 keer bekeken

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Arthur » 11 aug 2020, 14:17

Eind goed, al goed, wat de velgen betreft? Auto vind ik wat te laag staan.

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 822
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Jesper » 11 aug 2020, 14:31

Schaduw valt beetje ongelukkig. Hier nog een foto met de protracks eronder en wat meer de zon vanuit de juiste kant. Achter vind ik m hier netjes staan, alleen voren lijkt ie iets lager te staan.
IMG_20200729_172924_protrack.jpg
IMG_20200729_172924_protrack.jpg (482.16 KiB) 1936 keer bekeken

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Arthur » 11 aug 2020, 14:34

Staat idd beter. Zelfde hoogte? Dan doet de lichtinval of soort wielen heel wat.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door e30touring1990 » 11 aug 2020, 14:34

op het oog lijkt die voor iets lager dan achteren, is die verhouding stock ook al iets front-biased? ik zou hem verhoudingsgewijs verlagen of uitwegen.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4099
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: BMW E36 M3 —> Porsche Cayman S 987 —> BMW M135i (nieuwe velgen gemonteerd)

Bericht door Philipoo » 11 aug 2020, 14:36

Blijft jammer dat je zo weinig wiel kwijt kan onder een stock body F2X. Protracks staan goed, maar zou naar mijn idee zo veel gaver zijn als ze concave waren!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten